Prins Jordy
2007-10-31, 21:44
Är det någon som vet hur man vräker en stallgäst som inte betalar hyra, fodrar sin häst utan att betala och vägrar på befodran att byta stall?
|
Visa fullständig version : Hur vräker man en stallgäst som inte betalar hyra? Prins Jordy 2007-10-31, 21:44 Är det någon som vet hur man vräker en stallgäst som inte betalar hyra, fodrar sin häst utan att betala och vägrar på befodran att byta stall? Invinciblestables 2007-10-31, 22:10 Skulle till att börja med överlämna en skriftlig uppsägning som hyresgästen skriver under och detta i 2 ex, en till er var. Samt en räkning på obetalda skulder även denna med underskrift samt i 2 ex. Rekomenderar även att du har med minst ett vittne, helst 2 när detta görs så att det inte står ord mot ord i fall att tvist uppstår. Vägrar vederbörande att ta emot och skriva under uppsägning och räkning så skicka detta rekomenderat. Fungerar inte detta så kontakta inkasso. Kicki :) shanzmi 2007-10-31, 22:32 Kontakta kronofogden! De hjälper till om man inte kommer överrens. Har haft kontakt med dem för att bli av med grejer som inte va mina de va super trevliga och hjälpsamma... På endel folk så behövs det bara ett brev därifrån för att det ska hända något.( de hjäper till med vräkningar också) Lovisaleonora_ 2007-11-01, 08:26 Börja med en skriftlig uppsägning med bakgrund - varför avtalet sägs upp. Bifoga även en faktura på kostnader så här långt, gärna med notering att slutfaktura utfärdas efter avflyttning. GLÖM INTE SISTA BETALNINGSDATUM PÅ FAKTURAN. Meddela också på fakturan att fordran går vidare till KFM om betalning uteblir. Betalas inte fakturan går du vidare till KFM, mer info kan du få på www.kronofogden.se De kan också hjälpa dig med avhysning om hyresgästen vägrar flytta. Seabaz 2007-11-01, 09:07 Du har redan fått jättebra svar men jag måste ändå säga att; shit vilken idiot.. hur kan man dessutom vilja stå kvar i ett stall där man är oönskad! :crazy: Jeeves 2007-11-01, 09:39 Nu är det kanske lite sent påtänkt men som tips inför ev kommande inhyrda gäster; jag fick tipset av en jurist att skriva in i mina kontrakt att det debiteras 1000kr/varje påbörjat dygn efter utsatt dag för utflyttning. Det kan ju avskräcka en och annan... Det lär också finnas möjlighet att beslagta hästen och ansöka om att få sälja den för att täcka utgifter. Kommer dock inte ihåg de exakta reglerna kring detta, man får vara försiktig så att det är solklart vad man får och inte får vidta för åtgärder. Masse 2007-11-01, 09:53 Hur man går tillväga beror lite på vilken typ av avtal man har och i vilken lagstiftning som man hamnar. Låter i det här fallet lite som om det ingår foder i priset. Då hamnar man i den sittsen som stallägare att man har juridiska krav på sig enligt djurskyddslagstiftningen att se till så att hästen mår bra. Då är det inte lika lätt att vräka hästen utan då är det bättre att begära kvarstad på den och så småning om en försäljning av den. Vräker man den så får man ju svårt att se så att den har det bra och det ansvaret försvinner inte automatisk för att man "slänger" ut den. Detta är invecklat och man ska ha juridisk hjälp för att göra det rätt, vilket också kostar. Annars om bara hyr ut själva boxen så är det reglerna i hyreslagstiftningen som gäller vid vräkning. Samma regler som när man hyr andra förvarings utrymmen. vickis-pajala 2007-11-01, 10:37 Är det någon som vet hur man vräker en stallgäst som inte betalar hyra, fodrar sin häst utan att betala och vägrar på befodran att byta stall? jag blir verkligen mörkrädd när jag läser dessa trådar men folk som inte betalar för sig eller något annat lustigt men sedan är väll den stora frågan vad säger hästägaren själv för någon förklaring måste hon ju ha :confused: chrysler 2007-11-01, 15:13 Tro mej, det finns faktiskt människor som är oärliga & tycker andra ska betala för deras hästar.:smirk: vickis-pajala 2007-11-01, 19:09 Tro mej, det finns faktiskt människor som är oärliga & tycker andra ska betala för deras hästar.:smirk: jo det kan jag tänka mig att det finns folk till allt men det jag har såå himmla svårt att förstå måste vara korkad :crazy: men varför i hela h-vete tar man upp det på ett forum som detta och inte med personen i fråga chrysler 2007-11-01, 19:26 För att beklaga sig. vdb 2007-11-01, 22:16 Går det inte att byta lås, alternativt sätta dit ett lås? På stalldörren altså? Prins Jordy 2007-11-01, 22:40 Vill börja med att säga, TACK till er alla för era superbra svar. Här kommer den obehagliga fortsättningen: Det är en väninna till mig som står i ett stall där denna hyresgäst finns. Hon är tydligen psykiskt sjuk och mycket obehaglig. Hon låtsas om som ingenting, är i stallet varje dag och uträttar sina dagliga rutiner. Detta gör hon trots att hon tydligen är vräkt. Det har gått så långt att det har varit en delgivningsman till hennes bostad med papper från kronofogden. Hon är alltså både muntligt och skriftligt ombedd att flytta sin häst från stallet, men det låtsas hon inte om att hon vet. Problemet som är nu är, hur f-n blir man av med henne? Stallägaren har ju självklart inte fått några pengar. Vad kan hon göra? Hon kan ju inte bara ställa ut hästen och skita i den, då åker hon dit på det. Hon vill inte det heller för det är ju inte hästens fel. Hon vill heller inte sätta lås på foderkammaren, för det skulle inte fungera rent praktiskt. Hon kan inte sälja hästen för då åker hon dit för stöld. Alltså vad gör man. Det är helt sjukt vilka människor det finns? Fattar inte! Alla andra stallgäster försöker mobba ut henne genom att ignorera henne eller "ställa" till det för henne. Tydligen är hon helknäpp? Hon kan anklaga folk helt utan anledning för att ha ridit hennes häst eller rört hennes saker. Fast att ingen självklart har gjort det. Förutom nu då. Nu har de börjat att flytta hennes saker, röra runt i hennes ryktlåda och flytta hennes sadel. Allt för att hon ska tro att de har rört hennes häst, för hon blir tydligen skogstokig av det. Ingen tror egentligen att detta kommer att göra så att hon flyttar därifrån. Hon är så sjuk att hon intalar sig att det är de andra det är fel på. Alltså? Är det någon som har tips och ideer på vad nästa steg är? Jag tycker så jäkla synd om tanten som äger stallet. Hon är över sjuttio år. Vad kan hon göra när stallgästen hotar henne? Usch! Jag har lust att åka dit och slänga ut henne och grejerna:devil:. Prins Jordy 2007-11-01, 22:42 Går det inte att byta lås, alternativt sätta dit ett lås? På stalldörren altså? Jag kom faktiskt på idag som jag förde vidare att de i alla fall kunde lyfta ut hennes saker ur sadelkammaren och byta kod på låset. Jag hoppas att de gör det, då har de kommit en liten bit på väg. Jag vet inte om man får ha lås på stall rent försäkringsmässigt med brandskydd och så? Någon annan som vet? Det är ett stort stall med typ trettio boxar? Prins Jordy 2007-11-01, 22:44 jag blir verkligen mörkrädd när jag läser dessa trådar men folk som inte betalar för sig eller något annat lustigt men sedan är väll den stora frågan vad säger hästägaren själv för någon förklaring måste hon ju ha :confused: Hon ställer sig i hotfull ställning, går emot och stirrar dem som frågar rätt upp i ansiktet. Hon ser helt galen ut, som att hon skulle kunna slå till när som. Hon har ingen förklaring? Hon bara skriker "Vad ska jag göra då? Vart ska jag ta vägen"? Hon är helkörd. Jag lovar! Prins Jordy 2007-11-01, 22:47 jo det kan jag tänka mig att det finns folk till allt men det jag har såå himmla svårt att förstå måste vara korkad :crazy: men varför i hela h-vete tar man upp det på ett forum som detta och inte med personen i fråga Läs det jag har skrivit idag. Tro mig! De har gjorts anmälningar och både polis och kronofogde är indragna. Jag försöker få reda på lite tips till dessa stackars människor som blir utsatta för den här människan. Hur man kan gå tillväga utan att själv råka illa ut? Vad är det du inte förstår? Att det inte finns psykiskt sjuka människor? Prins Jordy 2007-11-01, 22:50 Nu är det kanske lite sent påtänkt men som tips inför ev kommande inhyrda gäster; jag fick tipset av en jurist att skriva in i mina kontrakt att det debiteras 1000kr/varje påbörjat dygn efter utsatt dag för utflyttning. Det kan ju avskräcka en och annan... Det lär också finnas möjlighet att beslagta hästen och ansöka om att få sälja den för att täcka utgifter. Kommer dock inte ihåg de exakta reglerna kring detta, man får vara försiktig så att det är solklart vad man får och inte får vidta för åtgärder. Det här tipset var ju kanon:bow:. Tack ska du ha! Jag ska genast föra detta vidare så att den gamla damen kan införa det i sina kommande kontrakt. Tydligen så kan man inte sälja hästen om det inte har gått till domstol först? Kanske någon som vet? Prins Jordy 2007-11-01, 22:53 Hur man går tillväga beror lite på vilken typ av avtal man har och i vilken lagstiftning som man hamnar. Låter i det här fallet lite som om det ingår foder i priset. Då hamnar man i den sittsen som stallägare att man har juridiska krav på sig enligt djurskyddslagstiftningen att se till så att hästen mår bra. Då är det inte lika lätt att vräka hästen utan då är det bättre att begära kvarstad på den och så småning om en försäljning av den. Vräker man den så får man ju svårt att se så att den har det bra och det ansvaret försvinner inte automatisk för att man "slänger" ut den. Detta är invecklat och man ska ha juridisk hjälp för att göra det rätt, vilket också kostar. Annars om bara hyr ut själva boxen så är det reglerna i hyreslagstiftningen som gäller vid vräkning. Samma regler som när man hyr andra förvarings utrymmen. Tack även till dig till mycket informativa rader:idea:. Det är just det som är problemet, att hon har vräkt hästen. Det är alltid lätt att vara efterklok. F-n vad jag avskyr folk som skor sig på andra:( Prins Jordy 2007-11-01, 22:58 Du har redan fått jättebra svar men jag måste ändå säga att; shit vilken idiot.. hur kan man dessutom vilja stå kvar i ett stall där man är oönskad! :crazy: Ja, jag har tur som slipper vara i det där stallet, men kan inte låta bli att engagera mig då min väninna har sin häst där. Jag blev skitarg när jag var ner i hennes stall en dag och damen som äger stallet berättade. Man kan ju som sagt undra hur f-n man är funtad när man inte skäms ögonen ur sig i stället för att låtsas som ingenting? Dessutom har hon mage att bete sig illa mot allt och alla. Hon är tydligen jätteobehaglig? Danneman_79 2007-11-01, 22:59 hej hej !! prova ställa hennes häst i ett annat stall o sen gå ihop o säg att den bara va borta för o se hur hon reagera , de e inte stöld den fick bara inte plats :P. be polisen eller delgivnings man hämta hästen ,, de elakt att hästen ska bli drabbad men de e tyvärr så ibland , vickis-pajala 2007-11-01, 23:08 Läs det jag har skrivit idag. Tro mig! De har gjorts anmälningar och både polis och kronofogde är indragna. Jag försöker få reda på lite tips till dessa stackars människor som blir utsatta för den här människan. Hur man kan gå tillväga utan att själv råka illa ut? Vad är det du inte förstår? Att det inte finns psykiskt sjuka människor? jodå jag vet absolut att det finns psykiskt instabila människor för jag jobbar med precis sådana människor. Men din tråd börjar något klurigt tycker jag personligen och tyvärr så fick jag ingen medfödd tankeläsningsgåva så det är mycket svårt för både mig och många andra som visstas här på forumet att veta vad saken gäller. sedan så har väll polisen rätt att avhysa hyresgäster från en hyreslägenhet vid en vräkning:confused:, så varför inte prata med polisen om eventuell avhysning. eller så ger stallägaren ett ulltimatum åt hästägaren "att i morgoen kommer inte hästen grålle in mer i stallet du får fixa transport mm för vi vill inte ha mer med dig att göra" hotar hästägen er så kan man ju kontakta både akutpsyk och polis sedan det fula i kråksången är ju att hästen faller på stallägarens lott nilema 2007-11-02, 07:27 Alla andra stallgäster försöker mobba ut henne genom att ignorera henne eller "ställa" till det för henne. Tydligen är hon helknäpp? Hon kan anklaga folk helt utan anledning för att ha ridit hennes häst eller rört hennes saker. Fast att ingen självklart har gjort det. Förutom nu då. Nu har de börjat att flytta hennes saker, röra runt i hennes ryktlåda och flytta hennes sadel. Allt för att hon ska tro att de har rört hennes häst, för hon blir tydligen skogstokig av det. Är inte detta mellan hyresgäst & hyresvärd? Om hon nu är så psykist ostabil så är det väl bättre som andra håller sig undan från henne istället för att djävlas, vilket dom verkar njuta av. Varför gör man det annars? Tar henne absolut inte i försvar men dom andra stallgästerna verkar inte vara mkt bättre Prins Jordy 2007-11-02, 16:06 Jo visst är det så och jag håller med dig. Jag tycker inte heller att det är en lösning på problemet utan självklart är det en sak mellan stallägaren och henne. Nu hör till saken att stallägaren är över sjuttio år och kanske inte har så lätt att handskas med sådana här människor? Anledningen till att jag startade en tråd här på buke om detta var för att få lite tips om hur stallägaren kan gå tillväga förutom polis och kronofogde? Som ni alla vet så tar de ganska lång tid på sig och det är inte direkt prioriterat. Jag blev lite upprörd när den gamla damen berättade detta för mig när jag var ner till stallet och hälsade på en vän. Vad kan man och kan man göra själv, alltså stallägaren i detta fall? Prins Jordy 2007-11-02, 16:12 hej hej !! prova ställa hennes häst i ett annat stall o sen gå ihop o säg att den bara va borta för o se hur hon reagera , de e inte stöld den fick bara inte plats :P. be polisen eller delgivnings man hämta hästen ,, de elakt att hästen ska bli drabbad men de e tyvärr så ibland , Jag fick veta igår att delgivningsmannen fått tag i hästägaren:D. Detta gör ju så klart att det kan bli en utmätning. Tydligen så kan delgivningsmannen hämta hästen? Hoppas att det inte tar hundra år, som allt annat har gjort? Och din idé var alldeles förträfflig, men går nog tyvärr inte att genomföra:rofl:. Hade det varit i mitt stall så hade jag nog planerat något dylikt:devil: Prins Jordy 2007-11-02, 16:17 Ps. Jag tror knappast att de njuter av det? Det är bara att alla tycker att hon är obehaglig och att hon beter sig illa mot stallägaren. De försöker bara i sin förtvivlan att med alla medel få bort henne från stallet. Och sedan så tror inte jag att detta görs rutinmässigt? Det var bara vid något tillfälle? Vad jag vet? Som sagt, jag finns inte i detta stall själv, därför vet jag inte exakt hur det går till där.Ds Masse 2007-11-02, 17:54 Om det är tal om utmätning så är det inte delgivningsmanen som gör det. En delgivningsman är som vem som helst som får i uppdrag att efter givna regler delge ett beslut från Kronofogde eller annan rättsinstans. Själva lagföringen/indrivningen står den myndighet för som utfördat beslutet. I det här fallet då förmodligen Kronofogdemyndigheten. Som i sin tur kan ta polis till hjälp att utföra det. När man mäter ut hästar vilket bara sker i undantagsfall, då det är levande djur, så brukar man låta hästen stå kvar fram till försäljningen om detär möjligt. Själva försäljningen kan beroende på ärendet ta väldigt lång tid om man har otur. För att man ska få ut några pengar så får man skicka in en ansökan till Kronofogden som fördelar tillgångarna som finns i den ordning som ansökningarna kommit in. Så har inte stallägaren ansökt den vägen så får inte stallägaren sina utlägg betalda för det som var innan hästen mättes ut. Prins Jordy 2007-11-02, 19:14 Ja visst du har så rätt. Klart att det inte är delgivningsmannen:rofl: Det är kronofogdemyndigheten som gör det. Fast det där med hur det går till väga just med häst inblandat visste jag inte:idea:. Tack! Ska genast berätta detta för stallägaren. Vertigo 2007-11-02, 19:50 Vi köpte två ponnyer för en 10-15 år sedan för 5000. Direkt från stallägaren, ponnyägaren hade inte betalt hyra och så löste dem det... Hade nog dessvärre varit omöjligt idag med all byråkrati :P Masse 2007-11-02, 19:56 Vi köpte två ponnyer för en 10-15 år sedan för 5000. Direkt från stallägaren, ponnyägaren hade inte betalt hyra och så löste dem det... Hade nog dessvärre varit omöjligt idag med all byråkrati :P Inte omöjligt men lika olagligt nu som då om man inte gått hela vägen. Man får inte sälja andras saker hur som helst. Quiss 2007-11-02, 20:09 Har en tjejkompis med en liknande psykisksjukdom I hennes värld gör hon inget fel, men hennes värld är inte den folk runt omkring henne upplever. Hon hade sina två hästar uppstallade i ett stall där en annan av mina kompisar hade sin häst. I höstas tog stallägaren hennes båda hästar och sålde dem för att täcka skulderna på missade stallhyror. Summan var uppe på 15.000 kronor. Hon hade fått hundra chanser att betala av, han hade till och med erbjudit henne att jobba av skulden. Men inget hände. Till slut tog han hästarna ,efter att de stått i sina boxar en hel vecka utan att få vara ute eller fått ren mockat!!!:eek: Dock hade de fått mat av stallägaren. Men han fick inte sköta hästarna för ägaren, det skulle hon göra själv, men hon hade inte synts till på över en vecka!!! Hon fick två månader på sig att betala tillbaka skulden och flytta hästarna. Inget hände. Stallägaren tog kontakt med tjejens pappa, men pappan kunde inte brytt sig mindre. Dottern fick sköta det själv.( till saken hör att hon är över 20 och bor hemma) Så stallägaren sålde hästarna. Men i hennes värld har alla gjort fel, och hon kan inte förstå varför han gjorde så, för HON gör aldrig fel. Det är bara alla andra. Ingen förstår ju hur dåligt hon mår...... Och hon mår säkert dåligt med sig själv. Nu har hon letat upp den ena hästen och köpt tillbaka den, men hon har ingen stallplats. Ingen i närheten vill hyra ut till henne, för det är vida kännt hon sköter varken hyran eller hästen. elmelts 2007-11-03, 08:58 Var på kurs en gång om sådant här, där sa de att med rätt kontrakt så ska man kunna sälja ngn annans häst efter 3 månader utan hyra betalats. Mendet måste stå med i kontraktet. detta var LRF som höll denna kurs Lovisaleonora_ 2007-11-03, 09:13 Man skriver in att stallägaren/uthyraren har retentionsrätt i hyresgästens häst och att man som stallägare/uthyrare har rätt att utöva denna rätt om hyran inte erläggs inom xx dagar från förfallodatum jinx 2007-11-04, 15:50 Om hyresgästen är psykiskt sjuk så måste väl någon vara kontaktperson eller liknande för henne? Om hon har ett neuropsykiatriskt handikapp, som asperger, adhad eller liknande, så kanske hon inte förstår. Det kan slå slint att hon helt enkelt inte kan räkna ut vad hon ska göra istället. När hon er vild och galen ut så kanske hon är skräcksalgen och panikdrabbad inombords. Stallägaren borde försöka få tag på nån som kan hjälpa hyresgästen. Talar av egen erfarenhet (har jobbat i psykiatrin och med "boktavsbarn i många år)och muttrar när folk bara avfärdar folk med psykiatriska problem. Hon är inte "dum i huvudet" för att jäklas med er. Ingen skulle ha bett en blind att gå iväg utan hjälp. Det är också ett handikapp! jinx 2007-11-04, 15:55 Jo visst är det så och jag håller med dig. Jag tycker inte heller att det är en lösning på problemet utan självklart är det en sak mellan stallägaren och henne. Nu hör till saken att stallägaren är över sjuttio år och kanske inte har så lätt att handskas med sådana här människor? Anledningen till att jag startade en tråd här på buke om detta var för att få lite tips om hur stallägaren kan gå tillväga förutom polis och kronofogde? Som ni alla vet så tar de ganska lång tid på sig och det är inte direkt prioriterat. Jag blev lite upprörd när den gamla damen berättade detta för mig när jag var ner till stallet och hälsade på en vän. Vad kan man och kan man göra själv, alltså stallägaren i detta fall? Nu börjar jag jaga upp mig här. Den gamla tanten ska kanske inte hyra ut vare sig till psykiskt ostabila människor eller ett gäng mobbare, för tydligen kan inte gumman hantera nån av dem??! Nu är jag så arg på intoleranta dumma människor så nu loggar jag ut innan jag blir sån själv. :mad::mad: Stopek 2007-11-04, 19:05 Är det någon som vet hur man vräker en stallgäst som inte betalar hyra, fodrar sin häst utan att betala och vägrar på befodran att byta stall? Det är allt utom lätt. När hästarna står hos dig så måste du sköta dem. Hästar får ej fara illa, är de hos dig är det ditt ansvar. Vet en som helt sonika stoppade in hästen i hästkärran, som ägaren hade stående där också, och åkte och ställde släpet utanför lägenheten. Plingade på dörren och sa till att nu är hästen här och gick. Måste varit en boggie. Hälsning Maja lulski 2007-11-04, 21:11 Om hyresgästen är psykiskt sjuk så måste väl någon vara kontaktperson eller liknande för henne? Om hon har ett neuropsykiatriskt handikapp, som asperger, adhad eller liknande, så kanske hon inte förstår. Det kan slå slint att hon helt enkelt inte kan räkna ut vad hon ska göra istället. När hon er vild och galen ut så kanske hon är skräcksalgen och panikdrabbad inombords. Stallägaren borde försöka få tag på nån som kan hjälpa hyresgästen. Talar av egen erfarenhet (har jobbat i psykiatrin och med "boktavsbarn i många år)och muttrar när folk bara avfärdar folk med psykiatriska problem. Hon är inte "dum i huvudet" för att jäklas med er. Ingen skulle ha bett en blind att gå iväg utan hjälp. Det är också ett handikapp! Givetvis är det också ett handikapp men hon borde kanske ha informerat omgivningen om det. Neurologiska handikapp syns eller märks ju inte alltid. De andra i stallet kan ju inte ha förståelse för något de inte vet om eller hur? Sen finns det ju faktiskt också människor som beter sig så här illa utan att vara sjuka. vickis-pajala 2007-11-04, 22:42 Det är allt utom lätt. När hästarna står hos dig så måste du sköta dem. Hästar får ej fara illa, är de hos dig är det ditt ansvar. Vet en som helt sonika stoppade in hästen i hästkärran, som ägaren hade stående där också, och åkte och ställde släpet utanför lägenheten. Plingade på dörren och sa till att nu är hästen här och gick. Måste varit en boggie. Hälsning Maja Ursäkta om jag frågar MEN vad sa hästägaren :confused: jinx 2007-11-05, 21:15 Jag är medveten om svårigheterna. Jag känner även igen det som Quiss skriver om. Alltså, ts hävdar att den här hyresgästen är psykiskt sjuk och jag hoppas att man har belägg för det och att det inte är något man säger för att personen är udda. (Jag försvarar inte att man smiter från hyran!) Om vi antar att kvinnan har aspergers syndrom, till exempel, så kan det hända att hon, som tjejen i Quiss inlägg, inte inser hur fel hon har gjort. Har hon en konstaterad sjukdom eller diagnos så har hon rätt till hjälp enligt lss och det innebär att någon hjälper henne med det praktiska och ekonomiska i hennes liv. Personlig assistent, sa man förut. Det är den som stallägaren borde kontakta i så fall. offsan 2007-11-05, 21:47 Hej tänkte bara säga att det är lite intressant att läsa om sånt här, inte för att gotta sig i andras olycka, utan bara för att det är interssant. Man kan lära av andras misstag, få lite tips om något liknande skulle dyka upp för en själv. Tycker jag som tycker synd om alla parter.God natt! manhattan_2006 2007-11-06, 14:11 ja det är verkligen helt sjukt hur människor bara kan skita i att betala. Jag jobbade i ett stall där en tjej hade två hästar. Hon flyttade den ena hästen och slutade betala för den andre och hon slutade också komma ut till stallet. Stallägaren fick givetvis fortsätta mocka, fodra och sköta hästen. Hästen stod i utebox där hyran var på runt 4000 kr så det tickade på rätt fort. Till slut hade kronofogden en auktion av hästen men ingen ville köpa den så tjejen själv köpte tillbaka hästen! Det finns inga ord för hur störda folk det finns. Johanna_s 2007-11-06, 15:10 Är det någon som vet hur man vräker en stallgäst som inte betalar hyra, fodrar sin häst utan att betala och vägrar på befodran att byta stall? Låser in den pesonens saker tills man får sina pengar och sen ber henne flytta medans hon samlar ihop dina pengar! BornAgain 2007-11-06, 16:05 Givetvis är det också ett handikapp men hon borde kanske ha informerat omgivningen om det. Neurologiska handikapp syns eller märks ju inte alltid. De andra i stallet kan ju inte ha förståelse för något de inte vet om eller hur? Sen finns det ju faktiskt också människor som beter sig så här illa utan att vara sjuka. Detta är ett av skälen till att man INTE löser problem genom att mobba andra människor!!! :devil: lulski 2007-11-06, 21:10 Håller helt och hållet med. Man ska inte mobba någon, frisk eller sjuk. Två fel kan aldrig bli rätt. Prins Jordy 2007-11-06, 22:51 Jag vill tacka alla som har skrivit inlägg, bra eller dåliga:rofl:. Jag vill också understryka att JAG personligen inte har varit inblandad i detta. Meningen med tråden var att få ta del av andras erfarenheter av dylika ting och jag tackar dem som har förstått trådens innebörd ännu en gång. Till er som har tolkat det som att hyresgästen är mobbad, så förtydligar jag härmed att så är INTE fallet. Det var någon som hade flyttat på hennes saker och hon hade blivit galen och anklagat dem för att ha ridit hennes häst osv. Tankarna på att ställa till det fanns där, men jag har inte hört att de har förverkligat sina tankar? Jag är ledsen om jag har varit otydlig? Jag är inte så van vid att göra inlägg. Jag lärde mig dock en sak av denna tråd "VAR ÖVERTYDLIG". Det är ingen som har hittat på att hyresgästen är psykiskt sjuk. Det säger sig självt, en människa som beter sig som hon gör är inte riktigt frisk. Det är självklart att det är synd om henne, men det är också synd om hyresvärden. Vi får alla hoppas att det löser sig till det bästa och att hyresgästen får hjälp om hon nu är i behov av det? Jag väljer härmed att "kliva ur" denna tråd pga att jag tycker att den har glidit ifrån ämnet lite. Visst! Kanske mitt eget fel om jag nu har varit otydlig? Men jag skapade inte denna tråd för att prata om huruvida människor har psykiska sjukdomar eller inte eller om det är rätt eller fel att mobba. Det får vi göra andra trådar av:D Ha det gott alla ni som bidragit till denna tråd och spinn vidare om ni tycker att det är intressant. Själv känner jag mig nöjd med de svar jag har fått. Tack! Dragonfruit_ 2007-11-06, 23:04 I ett stall jag har hållt till i ställde dom ut hästen i hagen över natten efter en lång tids tjafs om att ägaren till hästen skulle flytta. Det funkade, morgonen efter flyttade dom. Synd om hästen förstås, men vad ska man göra till slut? RIA 2007-11-06, 23:19 *kl* Fy för alla som inte kan betala för sig :mad: att man ens orkar hålla på!?!?! jag själv skulle aldrig kunna göra så mot min häst! skaffar man häst så har man ett ansvar och det innebär även pengar! hästar kostar, fattar man inte det så ska man inte djur ha! å sen ni som skrivit att hästägaren inte ens kommer till stallet på flera dar/månader :eek: Prins Jordy 2007-11-07, 00:17 Nu kapar jag min egen tråd:rofl: Vad är "Het tråd"? Den här tråden har tydligen blivit just det? Tack på förhand till er som svarar;) Dragonfruit_ 2007-11-07, 10:16 Din tråd är väl het för att den har många läsare? Eller om det är så att den har blivit läst och svarad på under kort tid? Dragonfruit_ 2007-11-07, 10:17 Sen hade vi en annan tjej i det stallet som kom ut två gånger i veckan, hon hade alltså inte ordnat någon annan som kunde ta hand om den hästen dom dagarna. :crazy: Hon kom ju ut varje dag dom två första veckorna eller nåt, sen kom hon bara ut jättesent två dagar i veckan så vi andra fick ta hand om hästen. Helt sjukt Johanna_s 2007-11-07, 10:22 I ett stall jag har hållt till i ställde dom ut hästen i hagen över natten efter en lång tids tjafs om att ägaren till hästen skulle flytta. Det funkade, morgonen efter flyttade dom. Synd om hästen förstås, men vad ska man göra till slut? Hästen ska ju inte behöva lida då är det bara säga att hästen har fått stått ute under nätterna fast den inte gjort det lilla_myran 2007-11-07, 11:05 Jag stod i ett stall och dem sa adet att skulle jag vara försenad med min hyra lägger dem beslag på ALL min utrustning och även hästen om det skulle vara så.:crazy: du har fått mga bra svar av alla andra men det kan också funka. beror på hur mkt hon tycker om hästen också:smirk: jackson 2007-11-23, 01:49 Vill börja med att säga, TACK till er alla för era superbra svar. Här kommer den obehagliga fortsättningen: Det är en väninna till mig som står i ett stall där denna hyresgäst finns. Hon är tydligen psykiskt sjuk och mycket obehaglig. Hon låtsas om som ingenting, är i stallet varje dag och uträttar sina dagliga rutiner. Detta gör hon trots att hon tydligen är vräkt. Det har gått så långt att det har varit en delgivningsman till hennes bostad med papper från kronofogden. Hon är alltså både muntligt och skriftligt ombedd att flytta sin häst från stallet, men det låtsas hon inte om att hon vet. Problemet som är nu är, hur f-n blir man av med henne? Stallägaren har ju självklart inte fått några pengar. Vad kan hon göra? Hon kan ju inte bara ställa ut hästen och skita i den, då åker hon dit på det. Hon vill inte det heller för det är ju inte hästens fel. Hon vill heller inte sätta lås på foderkammaren, för det skulle inte fungera rent praktiskt. Hon kan inte sälja hästen för då åker hon dit för stöld. Alltså vad gör man. Det är helt sjukt vilka människor det finns? Fattar inte! Alla andra stallgäster försöker mobba ut henne genom att ignorera henne eller "ställa" till det för henne. Tydligen är hon helknäpp? Hon kan anklaga folk helt utan anledning för att ha ridit hennes häst eller rört hennes saker. Fast att ingen självklart har gjort det. Förutom nu då. Nu har de börjat att flytta hennes saker, röra runt i hennes ryktlåda och flytta hennes sadel. Allt för att hon ska tro att de har rört hennes häst, för hon blir tydligen skogstokig av det. Ingen tror egentligen att detta kommer att göra så att hon flyttar därifrån. Hon är så sjuk att hon intalar sig att det är de andra det är fel på. Alltså? Är det någon som har tips och ideer på vad nästa steg är? Jag tycker så jäkla synd om tanten som äger stallet. Hon är över sjuttio år. Vad kan hon göra när stallgästen hotar henne? Usch! Jag har lust att åka dit och slänga ut henne och grejerna:devil:. Jag var stallägare förr på 70talet. Var med om samma grej. Hästen blev min, efter tremånader. Jag fick hästen. Tror att samma regler gäller idag Betalar inte hästägarn stallhyra, så tillför hasten stallägarn. Han kan göra vad han vill. Sälja eller hyra ut. Tror samma regler gäller idag. |