Visa fullständig version : Uppmärksamma hänsynen i trafiken!
zillax89 2007-11-01, 13:32 Åh, jag är så ARG!
I måndags så skulle jag och min kompis ta en tur på varsin islandshäst, jag hade inte ridit på över ett halvår och vi ville ut tillsammans nu när jag ändå var och hälsade på henne i falkenberg (bor på gotland annars ju). Men på grund av en jävla lastbilschaufför så förstördes hela turen! Okey, låt mej berätta...
Vi red, så kom vi till en stor väg där det var 50km/h på grund av den dåliga sikten antagligen. Jag hann inte ens höra lastbilen utan den kom precis från tomma intet och den kunde omöjligt ha kört 50km/h, snarare 90-100km/h. Dock hann min kompis reagera och började vifta för att be lastbilen om att sakta ner. Dessutom hade det ju regnat massa så det skvätte ju upp massvis av vatten. Min kompis häst kommer ut mitt på vägfen och jag var rädd att hon skulle bli påkörd, sen kommer den mot mig och jag vänder hästen snabbt som attan och hittar en väg in i skogen, hästen börjar skena, jag kommer för mycket åt vänster och flyger in i ett träd med smalbenet först - AJ! Hästen fortsatte iväg och jag blev liggandes, benet gjorde SÅ ont, trodde nästan jag hade brutit det!
Min kompis dyker upp, hon hade också trillat av men verkade ha landat på en hög löv iaf :P, Hon hjälpte mej upp men det gjorde riktigt ont, till en början kunde jag inte ens stödja på benet, vi följde stigen och hittade ut ur skogen, hästen jag red hade ju stuckit men den andra var kvar hos oss. Till slut redde det ju upp sig, hästen hade stuckit hem och verkade välbehållen men alltså SHIT vad arga vi var! Och eftersom det var en lång raksträcka efter så borde lastbilschaffisen sett när min kompis trillade av, stannar man inte då? För att se att allt gick bra? tack gode gud för att man hade mobilen med sig men jävla idiot! INGEN av hästarnma var rädda för bilar, men när det komemr en gigantisk lastbil på en väg där det SKA vara 50km/h men kör betydligt fortare så är det ju klart att hästen blir rädd när det dessutom skvätter upp massvis av vatten.
Det lustiga var att vi båda tänkte på mannen som kunde tala med hästar strax innan. Tack gode gud för att man inte blev påkörd. Men jag blir bara så arg! Hur kan man vara så DUM, och när han ser att hästen står mitt ute på vägen och trampar runt (antagligen hörde dom lastbilen betydligt tidigare än vad vi gjorde) och kompisen viftar för att be lastbilen sakta ner så gör man väl det? Iallafall till 50km/h!!!! Vilket var hastighetsgränsen! LIKSOM HALLÅ! :eek:
Mitt ben var en blå ballong på kvällen, är det fortfarande, nu...tre dagar efter. Dessutom är det två djupa jack som blödde som tusan. Men FAN att folk inte kan ta mer hänsyn! Eller iallafall hålla hastigheten när dom VET att det är dålig sikt. ÅÅÅÅH.... förlåt ville bara skrika av mig lite, sånt här kan göra mig så arg.
FrittePower 2007-11-01, 14:02 Men fy vad otäckt!!!!:eek::mad:
Verkligen nollrespekt och att dessutom överträda hastighetsbegränsningen såpass! Såg ni inte för vilket bolag lastbilen körde för etc? Någon man kan ringa? dagens ris i tidningen?
Skönt hursom helst att ni klarade er levade, människor som hästar!
Hoppas du blir bättre i benet snart....
Dangerose 2007-11-01, 14:25 Vilken tur ni hade ändå, det hade ju kunnat gå mycket värre.
Men sedan är det ju faktiskt så att var det dålig sikt (därav sänkt hastighet) så är det ju faktiskt inte säkert att lastbilschauffören såg er förrän precis i sista sekunden, du hann ju faktiskt inte heller reagera.
Då kan man även anta att han inte såg din kompis vinkande med handen.
Det var dålig stil att köra för fort, helt klart. Och tur att det som sagt inte gick värre.
Sedan är det ju som så med att en lastbil är tung, att tvärnita orsakar större skada på bil och släp än vad en häst i grillen gör, har man sinnesnärvaron att inte bromsa vid ett sådant tillfälle så tror jag inte att man gör det. :crazy: Tyvärr...
Reflexer och hålla sig borta från tungt trafikerade vägar är nog enda sättet att känna sig hyfsat säker.
Jag är inte förvånad - tyvärr. Det tråkiga är att om man försöker anmäla en vårdslös förare så tas det inte på allvar för fem öre av polisen. Jag har fått höra - från en polis i tjänst - att va fan ska du på vägen och göra då om hästen inte är trafiksäker!
Till saken hör att hästen var trafiksäker men ung och klarade inte riktigt av att en bil kör fram och tvärnitar så att gruset sprutar, ca 2 m från hästens bakben. Vi for ut i diket men ingen ramlade av, istället satt jag av och gick fram till gubben i bilen, ifrågasatte vad tusan han sysslade med - varpå han högröd i ansiktet skriker ur vägen! Han kör sedan fram mot mina ben och tvärnitar typ en dm framför mig, jag blir så jävla rädd och arg att jag sparkar på gubbens stänkskärm. Nej, man ska inte göra så, jag vet, men först kör han nästan över oss och hästarna, sen gör han om bravaden och kör avsiktligt nästan på mina ben.
Vi ringde till polisen direkt, jag var övertygad om att gubben var berusad dessutom. Polisen dyker upp efter 20 min ca och gubben har smitit från platsen, jag vet dock var han bor och hänvisar dit.
Jag talar om att jag vill göra en anmälan, berättar också det "dumma" jag har gjort och varför. Berättar om att hästen är ung, visar på att vägen är så smal att man inte kan rida undan, visar märkena i grusen. Det är då farbror polisen gör sitt "kloka" uttalande:mad:
Han tog emot anmälan, ärendet avskrevs efter en tid utan åtgärd, gubben påstods ha varit nykter.
Så; var beredda på att inte få så mycket gehör för en ev anmälan mot bilister.
...och då är det kanske lättare att flytta sig själv och klart mindre farligt. Även om chaffören försökte bromsa hinner ekipaget inte stanna så snabbt och han kan inte tvärbromsa. Då måste han kanske handskas med ett sladdande fordon också.
Nej - jag försvarar inte honom men för att olyckor inte ska fungera så krävs att man hjälps åt i trafiken. Skymd sikt - alla måste vara mer vaksamma.
Ja herregud... Words :crazy: Det är sorgligt vad vissa människor är respektlösa. Hoppas allt går bra med dig och ditt ben!
Earl_grey 2007-11-01, 18:39 Men usch va hemskt! Han kunde ju ha stannat och kollat, specielt om hon ramlade av . Nu kanske han inte hann se er men jag tycker ändå att folk inte visar tillräckligt med hänsyn till hästar i trafiken . :mad:
Någon gång i våras körde en gammal gubbe på mig och hästen när vi var ute och red, då var det ändå andra hästar och massa barn där - man kör lugnt! Han körde på hästens bakhas, ömmade när man rörde vid det. Tack o lov för den snälla hästkunniga person som var där, jag var helt chockad och bara gapa.
Har varit livrädd för bilar hela sommarn nu , jobbigt då det inte var något jag kunde undvika heller.
Nej, det är inte så stor idé att anmäla om en bilist skrämmer hästen. Har frågat en polis om varför det är så få bilister straffas då det kan innebära ren livsfara för ryttaren om bilisterna inte visar hänsyn (och ännu värre skrämmer hästen med flit) Han berättade att maxstraffet då är två år i fängelse, och det är om ryttaren skulle dö p.g.a att bilisten har varit "vårdslös. Men det kan ändå vara värt att göra en anmälan, för har personen blivit anmäld tidigare för liknande är det ganska troligt att dom tar in honom/henne.
Annars brukar det också hjälpa att påpeka för bilisten att det är h*n som får betala för alla skador om nåt händer. Lista upp vad vet., sjukhus och ev. skador på bilen skulle kosta så kör dom nog långsammare förbi nästa gång :devil:
( btw är väl det här den 174803834e tråden om bilister som inte visar hänsyn i trafiken? :angel: )
Martenix 2007-11-02, 08:34 Usch säger jag bara! :eek:
Men en lite "lustig" sak jag läste en gång och som faktiskt stämmer är ju att om man är ute och kör och får syn på en älg ute på vägen så saktar nog i princip ALLA ner och stannar/kör sakta förbi älgen för ingen vill väl krocka med en stor älg :crazy: men ser man en häst på vägen, då är det tydligen helt okej att blåsa förbi i 110! och jag kan garantera att ingen vill krocka med en stor häst heller... Vad inte så många verkar tänka på är att hästar också är levande djur :idea:
Dock ska det ge en stor eloge till alla dom som saktar ner för hästarna, för det finns faktiskt en del sådana också:bow:
ush det är ju nåra gånger man han blivit arg på billister... man upphör aldrig att förvånas... :(
en gång var jag och mamma ute och red på en jätte liten väg där dom precis hade dikat ur så dikena var jätte djupa och breda. Vägen var inte tillräckligt bred för att bilen skulle kunna köra om, tyckte jag och mamma iaf. Så vi börjar peka att vi ska rida in på avtagsvägen ca 30m längre fram. Gubben i bilen börjar ilsket vifta med armarna och vi försöker då vara mer tydliga med att vi ska svänga av snart sen böjar vi trava lite för att komma undan lite snabbar då gubben börjar bli riktigt sur... sen när vi har bara nåra meter till avtagsvägen och börjar sakta av till skritt igen, då häver sig gubbfan på tutan! :eek: Ingen kort heller! herre gud vad tänker folk med... ?
tintilar 2007-11-02, 10:09 Tråkigt med nästan alla sorters trafikanter tycker jag. Cyklister, mopedister, bilister.
Nu är jag själv en person som aldrig sitter och kör i för hög hastighet. Jag har sinnesro nog att köra i den hastighet som gäller. Så bara den saken kan jag inte förstå och verkligen inte godta ngn ursäkt för - det finns nämligen ingen vettig sådan.
Men när det kommer till hästar i trafiken annars - om man bortser från människans svaga sinne och enorma stress - så är det nog få som förstår att det faktiskt är levande djur de möter. De förstår inte hur lätt det är att skrämma dem, vad som skrämmer dem, att det faktiskt låter ganska otäckt när en bil kör över grus/genom vatten/har släp efter sig... De tänker inte på det för de har aldrig ridit själva i trafiken och blir därför aldrig påminnda om att det faktiskt låter om trafiken - ganska högt tom.
Att en person på rullskridskor kan få en häst att vända och ta till sken är för många människor inte befintligt. Jag har mött folk som ser att hästen håller på att gå i bitar och slänga av mig på kuppen, men som inte förstår att det är DEM som skrämmer djuret. Istället fortsätter de i samma tempo, samma riktning, på samma sätt. Speingande barn som ville hälsa på oss har fått min häst i panik. Inte trodde väl dom att det var deras fel att hästen stod på bakbenen - de var ju långt bort på ängen.
Dessutom måste jag säga, som bilist själv, att ryttare är otroligt dåliga på att TACKA och UPPSKATTA trafikanter som ändå försöker. Gör det, så kommer folk att förstå när de gör rätt och att vi ryttare också bryr oss om att de anstränger sig. Bara att LE skulle vara en trevlig gest - hur ofta ler ryttare när man passerar med bil? De ser snarare bittra ut i regel. LE, VINKA, NICKA eller vad som helst som visar att ni är tacksamma.
Sen håller jag med att som ryttare så vill man helst kasta sten på 90% av alla bilister man träffar på under en tur. Tyvärr. Men glöm inte dem som faktiskt tänker sig för.
Var ni just absolut tvugna att vara efter vägen när ni visste om att det var dålig sikt?
LB chaffisen såg nog inte er fortare än ni såg honom och hur fort får man stopp på ett ekipage på kanske 30 ton? men OK han körde för fort.
Kolla olycksstatistiken på dödsolyckor i trafiken...vem står för den största delen? LB chaufförer. Vilka är det som kör så berusade så att de inte vet vilken riktning på motorvägen de ska köra i? LB cahufförer. Vilka är det som kör ända upp i r-ven på hästsläpen? LB chaufförer. Vilka är det som ligger och kompiskör i båda filerna, i uppförsbacke på motorvägen? LB chaufförer. Vilka är det som kör konstant för fort? LB chaufförer. Vilka är det som brukar påstå att medbilisten "plötsligt bara kom över på fel sida" och orsakade olyckan. Medbilisten lever i regel inte efter en sådan olycka och kan inte berätta vad som egentligen hände...
Jag är så i i h-v-te trött på LB chaufförer som sitter och rattar TON med en väldigt liiten hjärna bakom pannbenet:mad: De utgör en livsfara för andra, inte bara hästekipage. Ofta har de dessutom mage att slå sig för bröstet och kalla sig yrkeschaufförer som kör mycket bättre än alla andra. Jo, pyttsan!
Ang TS fall så finns det bara ett svar på det; LB chauffören ska anpassa hastigheten efter den sikt och det väglag som råder på den aktuella sträckan. Folk och fä ska inte behöva kasta sig i diket för att en lastbil vräker sig fram över ett backkrön eller i en kurva. Om det hade varit ett barn på cykel, på väg hem från skolan - ska han/hon också kasta sig i diket för att undgå att bli manglad??
Ok fattat din ståndpunkt att du hatar LB chaufförer
Förhoppningsvis håller dom (cyklister) sig på sidan om vägen och inte som TS mitt på vägen Hur kan man vara så DUM, och när han ser att hästen står mitt ute på vägen och trampar runt (antagligen hörde dom lastbilen betydligt tidigare än vad vi gjorde)
Men MÅSTE man till allt pris fara ut efter vägar när sikten är dålig och man vet att bla tung trafik förekommer?
lillsyrran 2007-11-02, 10:55 Kolla olycksstatistiken på dödsolyckor i trafiken...vem står för den största delen? LB chaufförer. Vilka är det som kör så berusade så att de inte vet vilken riktning på motorvägen de ska köra i? LB cahufförer. Vilka är det som kör ända upp i r-ven på hästsläpen? LB chaufförer. Vilka är det som ligger och kompiskör i båda filerna, i uppförsbacke på motorvägen? LB chaufförer. Vilka är det som kör konstant för fort? LB chaufförer. Vilka är det som brukar påstå att medbilisten "plötsligt bara kom över på fel sida" och orsakade olyckan. Medbilisten lever i regel inte efter en sådan olycka och kan inte berätta vad som egentligen hände...
Jag är så i i h-v-te trött på LB chaufförer som sitter och rattar TON med en väldigt liiten hjärna bakom pannbenet:mad: De utgör en livsfara för andra, inte bara hästekipage. Ofta har de dessutom mage att slå sig för bröstet och kalla sig yrkeschaufförer som kör mycket bättre än alla andra. Jo, pyttsan!
Ang TS fall så finns det bara ett svar på det; LB chauffören ska anpassa hastigheten efter den sikt och det väglag som råder på den aktuella sträckan. Folk och fä ska inte behöva kasta sig i diket för att en lastbil vräker sig fram över ett backkrön eller i en kurva. Om det hade varit ett barn på cykel, på väg hem från skolan - ska han/hon också kasta sig i diket för att undgå att bli manglad??
Snälla, generalisera inte! Det kan hända att statistisken ser illa ut, men hur många procent av den står de utländska förarna för? Jag tror faktiskt att de drar upp siffrorna rätt ordentligt, och i såna fall vill åtminstone inte jag få skit för det. Dessutom är det ju så, att även personbilsförare kör som svin (se statistiken) men det blir inte lika uppmärksammat. Skulle tro att man möter fler iditoter i personbil i sin livstid än i lastbil.
Jag har aldrig råkat ut för lasbilar som inte visat hänsyn, däremot privatbilister, och jag har ridit ute på vägarna i snart 20år, även 70-vägar.
Och, såklart, visst gör jag som chaufför också fel ibland, man är ju trots allt inte felfri, det är ingen. Men i närheten av hästar stannar jag och stänger av om jag ser att det behövs.
/Hästägande yrkeschaufför (lastbil)
Och du.. lastbilschaffisarna "kompiskör" inte i båda filerna på motorvägen. Problemet är pressade tidsmarginaler och hastighetsregulatotn som gör att bilarna inte går fortare än c:a 90km/h. Om en förare tror att hans bil går fortare så vill han köra om för att vinna tid och då blir det tyvärr en segdragen omkörning.
Jag blir oxå så jvla arg på bilister som bara fräser förbi hästarna utan att sakta ner och håller inte avstånd. UNDRAR VAD DE HADE TYCKT OM JAG GORDE SÅ NÄR DERAS BARN ÄR UTE O CYKLAR PÅ VÄGEN???
Kanske skulle prova... :devil:
Där jag hade hästen innan blev det ohållbart att rida ut, då man var tvungen att skritta en bit på en landsväg 50-70 väg.
Fick sluta att rida ut! Man satt med hjärtat i halsgropen hela tiden. Ingen njutning alls, bara skitjobbigt!!
Jag undrar samma sak; måste LB chaufförer ut på vägarna ö h t?
Det är en väsentlig skillnad på lastbil kontra personbil! Inser man inte att vikt och volym på fordonet innebär ett större ansvar så bör man nog inte framföra sådana fordon.
Det finns en anledning till att de försöker reglera hastigheten i lastbilarna...uppenbarligen respekterar LB chaufförer inte hastighetsbestämmelserna.
Jag bryr mig inte om vilken nationalitet LB chaufförerna har, det är deras beteende i trafiken som är det viktiga. Sen är det säkert så att utländska chaufförer nyss avkomna från färjan och dryck som serveras där är ÄNNU farligare i trafiken. Hörde på radio i går att de har stoppat ett MKT lovvärt initiativ som gick ut på att ett bevakningsföretag tar alkotester i hamnen, på LB chaufförerna, vad jag har förstått så har de upptäckt en hel del rattonyktra där.
VARFÖR stoppar Polisen detta initiativ:confused: Kan man inte samarbeta på något sätt? Det är ju tydligt att polisen inte klarar av att bevaka vägarna p g a bristande resurser eller bristande organisationsförmåga.
Ja, ja - nu gled det ifrån TS en hel del men min irritation gällande LB chaufförer är just nu extra hög efter en tur till Klippan igår då ett antal lastbilar låg och tryckte bakom hästsläpen. Deras framfart genom Röstånga/Billinge samhällen var inte heller att leka med, de höll ungefär 70 km/h genom samhället!:mad:
Kolla olycksstatistiken på dödsolyckor i trafiken...vem står för den största delen? LB chaufförer. Vilka är det som kör så berusade så att de inte vet vilken riktning på motorvägen de ska köra i? LB cahufförer. Vilka är det som kör ända upp i r-ven på hästsläpen? LB chaufförer. Vilka är det som ligger och kompiskör i båda filerna, i uppförsbacke på motorvägen? LB chaufförer. Vilka är det som kör konstant för fort? LB chaufförer. Vilka är det som brukar påstå att medbilisten "plötsligt bara kom över på fel sida" och orsakade olyckan. Medbilisten lever i regel inte efter en sådan olycka och kan inte berätta vad som egentligen hände...
Jag är så i i h-v-te trött på LB chaufförer som sitter och rattar TON med en väldigt liiten hjärna bakom pannbenet:mad: De utgör en livsfara för andra, inte bara hästekipage. Ofta har de dessutom mage att slå sig för bröstet och kalla sig yrkeschaufförer som kör mycket bättre än alla andra. Jo, pyttsan!?
Var har du fått all din statistik från?
I alla fall härmokring är lastbilschaffisar dom bästa på att visa hämsyn mot andra trafikanter just för att dom kör så stora fordon.
Du tror inte att det har att göra med personen bakom ratten i stället för yrket? Eller blir lastbilschafförerna helt plötsligt lugna och hänsynstagande så fort dom sätter sig bakom ratten i en personbil? :angel:
Lastbilar är ju något större än en personbil och behöver därför liiite mer utrymme.
Sen kanske inte lastbilschaffören i det här fallet hann se hästarna eftersom det, som sagt var, var väldigt dålig sikt just då. Han hade inte precis kunnat ställa sig på bromsen så fort han såg dom.
Ska man börja skylla på lokföraren om hästen får panik när tåget kommer? :smirk:
hur tror du att du hade kunnat ha allting hemma som du har eller kunna handla allt som du vill?sverige hade stått helt still utan våra lastbilar
Jag har fått höra - från en polis i tjänst - att va fan ska du på vägen och göra då om hästen inte är trafiksäker! Men hade han inte rätt? I princip?
Jag tänker inte på just ditt fall, men är det inte ryttarens/kuskens/ledarens ansvar att hästen är så trygg med trafik att den är fullt hanterbar, även om det dyker upp en lastbil eller en chaufför bär sig dumt åt?
I TS exempel "kommer den ena hästen ut mitt på vägen", sedan åker ryttaren av (orsak okänd) medan TS sätter fart rätt in i skogen (varför?).
Hästarna är enligt uppgift orädda för bilar, så frågan inställer sig. Varför betedde sig ryttarna som dom gjorde? För mig tyder det på att det är där orsaken till olyckstillbudet ligger, snarare än hos hästar eller lb-chauffören. Litade man trots allt inte på sina hästar eller var dom inte tillräckligt trafiksäkra?
Helt klart finns ett behov av information under körkortsutbildning om vad hästar på väg är för något och om dom krav och risker som finns i sammanhanget. Men lika viktigt borde det vara att hästfolk lär sig vad trafik är, hur dom som hästförare ska bete sig och inte minst, att tillse att hästarna verkligen är trafiksäkra innan dom ger sig ut på mer trafikerade vägar.
LIA
att tillse att hästarna verkligen är trafiksäkra innan dom ger sig ut på mer trafikerade vägar.
LIA
Hur skall man kunna lära hästarna att vara trafiksäkra om man inte får ge sig ut på vägarna?
Det handlar om att visa HÄNSYN, till allt och alla på vägen. Det fick jag lära mig på bilskolan. Fick också lära mig att det är inte Djugelns lag som råder -störst och först.
Hade lastbilschaffören dundrat förbi om det var en liten unge som stod vid väggrenen?? Hoppas inte det!
Hästar är och kommer alltid att vara levande djur -hur trafiksäkra de än är.
En älg väger ca 300 kg - en häst nästan det dubbla! Hur kul är det att krocka med en häst med en ryttare på ryggen!??
Det finns ingen häst i världen som är 100% trafiksäker för det första, det handlar om levande djur. Detta är också just anledningen till att bilisten bär hela ansvaret vid en ev olycka. Bilister ska anpassa hastigheten och avståndet efter situationen - passerar man en häst på vägen så håller man inte 90 km/h, även om det råkar stå 90 på skylten.
Jag har fått två hästar påkörda genom åren, av bilister bakifrån som kommit för fort vid halt väglag i det ena fallet och för nära i det andra fallet. Båda hästarna överlevde och i båda fallen blev det dyrt för bilisten. I det första fallet så körde bilen fort fort i vinterväglag, höll innerkurva, skymd sikt och där kom min kompis skrittande på min häst...Hur skulle hon ha skyddat sig där? Hästen var trafiksäker men blev efter olyckan rädd för bilar som kom bakifrån. Det andra fallet rörde mitt halvblod, trafiksäker och gammal i gården. Bilisten tränger sig förbi, trots mitt handtecken att han måste vänta tills jag ridit undan, klämmer sig förbi och, cementblandaren han har lastat utan förankring på släpet, det kränger till varpå min häst tar ett steg åt sidan - ett steg - och så kör han på hästens has. Hästen blir inte skadad men den sparkar på bilens ena skärm. Bilisten försökte senare fakturera mig för en hel omlackering av bilen plus lagning av skärm. ETT brev från vår jurist gjorde att han drog tillbaka kravet direkt...
En annan häst, inte min, blev påkörd alldeles härutanför vår gård, för många år sedan och det var ingen vacker syn. Hästen fångades in och stallades in hos oss i väntan på veterinär. Den hade ett stort, gapande köttsår på baksidan låret där bilens sidospegel hade gått in. Ryttaren som slungades ut i stenmuren vid sidan av vägen fick inre skador, mjälte och leverskador. Bilen höll inte avstånd, tog inte hänsyn till hästen.
Så som svar på din fråga om polisen i tjänst hade rätt - Nej, det har han inte. Tycker dessutom att han är en skam för sin yrkeskår med den attityden och det språkbruket. Hans kvinnliga kollega, som också var på plats, såg ut att vilja sjunka genom jorden.
Så som svar på din fråga om polisen i tjänst hade rätt - Nej, det har han inte. Tycker dessutom att han är en skam för sin yrkeskår med den attityden och det språkbruket. Hans kvinnliga kollega, som också var på plats, såg ut att vilja sjunka genom jorden.
:bow::bow::bow:
Hur skall man kunna lära hästarna att vara trafiksäkra om man inte får ge sig ut på vägarna? Om du läser det du själv citerade??
Visst ska man, alla, visa hänsyn. Har jag sagt något annat? Fast du kanske menart att hänsynsvisande inte gäller så snart man har häst med sig på vägen?
LIA
Så du tycker inte att man har något ansvar som ryttare på en väg? Inget ansvar för sitt eget beteende? Inget ansvar för hästens trafiknivå?
Hästen var trafiksäker men blev efter olyckan rädd för bilar som kom bakifrån. Fast den blev påkörd framifrån?
Dina exempel är f ö ovidkommande. Jag har ingenstans påstått att det är OK att köra på hästar, någonsin. Men det innebär inte att man som hästframförare är utan ansvar. DET var DET jag försökte få fram. Om inte annat, borde man tänka på hästen och sig själv.
Det finns ingen häst i världen som är 100% trafiksäker för det första, det handlar om levande djur. Jo, det gör det faktiskt. Men frånsett det, så har vi hela skalan ända ner till hästar som aldrig borde få gå på en väg. Tycker du att man kan och bör vara på vägen med vem som helst av dessa hästar, oavsett?
Då behövs i så fall ingen träning för att göra hästar trafiksäkra (eller så nära som möjligt) lika lite som hästmänniskorna behöver lära sig det! Bara vi förbjuder lastbilar?
LIA
lady_mike 2007-11-02, 13:40 Shit vilka idioter.. Förbannad blir man.. Lastabilar dessutom. Stora o o elendiga.
Så när man väl får tag på idioter som kör för fort och som inte saktar in när man ber dem för att ta ett snack om hur man beter sej i trafiken..
Då får man till svar.. Att är inte hästen trafiksäker så ska man inte rida efter vägar:mad:.. Har aldrig haft en häst som är rädd för bilar.. Men för skrämmande saker på sidan av vägen.
Idioter i vårt universum!!!!!!!!:mad:
Tur att det gick bra för er. Att ni inte allvarligt skadad. Hoppas ditt ben läker snart.
lady_mike 2007-11-02, 13:51 Jo, det gör det faktiskt.
Finns inget som heter 100% säkert när de gäller djur av något slag. De kan vara 99% säker. Men inte ens människor eller bilar ska man lita på till 100%. Inget är 100%.. Är lite naivt att påstå något sådant.:smirk:
Martenix 2007-11-02, 14:41 det verkar som alla här inne är förbannade mot LB chafförerna, men mina erfarenheter är att dom som kör lastbil i 8 av 10 fall tar mkt mer hänsyn till mig som ryttare på häst, en bilisterna. fast jag kanske bara har haft tur :smirk:
lady_mike 2007-11-02, 15:04 det verkar som alla här inne är förbannade mot LB chafförerna, men mina erfarenheter är att dom som kör lastbil i 8 av 10 fall tar mkt mer hänsyn till mig som ryttare på häst, en bilisterna. fast jag kanske bara har haft tur :smirk:
Har jag gett ut mej föratt vara arg på just LB förare så är det inte min mening. Men det är mer drygt då just en LB förare brister i hänsynen. Det är så stora fordon.
Men va inte detta riktat åt mej så använd dej av *kl*.....
Det beror på vad DU lägger in i ordet "säker". Vill du hårddra det, så finns överhuvud taget inget här i världen som är säkert.
Vad jag menar med "trafiksäker häst" är, att den aldrig reagerar eller är rädd för något slags fordon eller annat i trafikmiljön och att den alltid följer dom signaler man ger den.
LIA
*knappis*
Nu har jag en sak som gjorde mig JÄTTEGLAD och verkligen VARM I HJÄRTAT!
Det var nog i *hmm* typ tisdags-onsdags typ som jag skulle åka med bussen in till stan. Bussen åker på en ganska mycket trafikerad 90-väg. Just där "händelsen" inträffade är det 70 men blir 90 kanske 100 meter längre bort. Där ser chauffören att det står två tjejer i typ 14-15 årsåldern och väntar vid vägen med sina hästar för att gå över. Hästarna är kolugna men det kommer ganska mycket bilar så de kommer inte över. Det är fri sikt så chauffören stannar helt enkelt MITT i vägen med bussen och slår på varningsblinkers och väntar tills hästarna gått över när det blev fritt på deras sida sas (vi var alltså på den bortre vägbanan från hästarna).
Jag fick nästan tårar i ögonen och satt och smålog hela resten av färden, jag ville gå fram och säga typ tack till honom men jag var rädd att jag skulle börja storlipa för att det var en så fin gest :o Men någon gång ska jag minsann säga det till honom!
Så det finns människor med hjärtan av guld därute! :banana::banana:
Min erfarenhet av yrkesbilister är att dom i allmänhet läser trafiken bättre och tar mer hänsyn än privatbilister, så jag har inget emot dom.
LIA
lady_mike 2007-11-02, 15:24 Det beror på vad DU lägger in i ordet "säker". Vill du hårddra det, så finns överhuvud taget inget här i världen som är säkert.
Vad jag menar med "trafiksäker häst" är, att den aldrig reagerar eller är rädd för något slags fordon eller annat i trafikmiljön och att den alltid följer dom signaler man ger den.
LIA
Min häst är lugn mot fordon. Jag är inte orolig att ride henne efter större vägar. Hon bryr sej inte. Men hon är ett djur så man vet aldrig..
Som Jeeves sa att ingen häst är 100% säker då det är djur..
Ditt svar va att det finns det visst.. Så det reagerade jag över.
*Kl*
Jag var med om en liknande sak själv en gång, fast det slutade inte lika illa!
Jag och syrran var ute och red, syrran med sadel och jag barbacka.
Det var på en ganska smal grusväg. Och så kommer postbilen, kör i minst 100 km/h, och man får väl inte köra i mer än 50 km/h där.
Vi tog den vägen för att det inte brukar vara någon trafik där, men det var det tydligen nu. Min ponny är inte så där 100 % trafiksäker precis, så hon vart rädd så klart. Men han som sitter i bilen bara prtar i mobilen och kör lika fort utan att bry dig om att min häst var livrädd och panikslagen:mad:
Precis innan bilen körde förbi rusade jag och pållan in på ett fält, det var räddningen!! Så det gick bra till slut! ( Syrrans pålle är lugn som en filbuke!! )
Det började med att jag tyckte att det i princip är rätt att kräva att hästen är trafiksäker innan man ger sig ut på vägen med den. Säker i förhållande till den aktuella vägens trafik och miljö alltså. Vilket inte Jeeves höll med om.
Om det förtydligar, så kan jag ta ur Jeeves eget inlägg:
"Till saken hör att hästen var trafiksäker men ung och klarade inte riktigt av att en bil kör fram och tvärnitar så att gruset sprutar, ca 2 m från hästens bakben. Vi for ut i diket men ingen ramlade av, ..."
Enligt min uppfattning, var detta INTE en trafiksäker häst. Säkert orädd för bilar, men det räcker ju inte. På en väg så rör bilarna på sig! Grussprut tillhör absolut det en trafiksäker häst ska klara av.
En flygande, flaxande plastkasse? Samma sak, det hör till miljön (tyvärr).
100% trafiksäkra hästar finns. Jag kör och har kört några stycken sådana.
LIA
Tog ni kontakt med posten eller brevbäraren? Det är förarens skyldighet att stanna och hjälpa till vid olyckor/tillbud, vilket det här kan räknas till.
Var det en vanlig landsväg, är troligen hastighetsbegränsningen 70km/t. Vilket INTE innebär att man alltid får köra 70 där! Man får inte köra fortare.
LIA
lady_mike 2007-11-02, 16:01 Det började med att jag tyckte att det i princip är rätt att kräva att hästen är trafiksäker innan man ger sig ut på vägen med den. Säker i förhållande till den aktuella vägens trafik och miljö alltså. Vilket inte Jeeves höll med om.
Om det förtydligar, så kan jag ta ur Jeeves eget inlägg:
"Till saken hör att hästen var trafiksäker men ung och klarade inte riktigt av att en bil kör fram och tvärnitar så att gruset sprutar, ca 2 m från hästens bakben. Vi for ut i diket men ingen ramlade av, ..."
Enligt min uppfattning, var detta INTE en trafiksäker häst. Säkert orädd för bilar, men det räcker ju inte. På en väg så rör bilarna på sig! Grussprut tillhör absolut det en trafiksäker häst ska klara av.
En flygande, flaxande plastkasse? Samma sak, det hör till miljön (tyvärr).
100% trafiksäkra hästar finns. Jag kör och har kört några stycken sådana.
LIA
Jag struntar i de andra som Jeeves sa. Jag tycker det är naivt att påstå att du har kört o kör 100% trafiksäker häst/hästar.
Det va endast det jag tog upp.. För hästar är djur o kan regarea hur som då en ny situation dyker upp. Precis vad som hellst kan få en vanligtvis trygg häst att kasta sej. En lukt eller ett ljud.
Eller en bil som smäller till då den kör förbi.
Jag tycker inte heller man ska rida efter vägar med en icke trafiksäker häst. Jag skulle inte göra det. Men det va inte det jag frågade dej om. Utan om 100%....
Jag tycker inte heller man ska rida efter vägar med en icke trafiksäker häst. Jag skulle inte göra det. Men om en häst inte är 100% trafiksäker, så är den väl inte trafiksäker?? Per definition.
Men det va inte det jag frågade dej om. Utan om 100%....
För hästar är djur o kan regarea hur som då en ny situation dyker upp. Precis vad som hellst kan få en vanligtvis trygg häst att kasta sej. En lukt eller ett ljud.
Eller en bil som smäller till då den kör förbi. Du har fel, faktiskt. "Precis vad som helst" kan inte alls få en trafiksäker häst att kasta sig. Vad kan jag säga, mer än att det är synd att du inte fått uppleva trafiksäkra hästar. Och att du inte gjort det, innebär inte att dom inte finns.
Jag tycker det är naivt att påstå att du har kört o kör 100% trafiksäker häst/hästar. Ändå så har jag en (kanske två) på gården just nu. :)
LIA
lady_mike 2007-11-02, 16:32 Jag ser min häst som trafiksäker.. Men inte till 100%.. Hon är fortfarande ett djur.
Kul för dej att du har 2 100% säkra hästar i trafiken.
Men för att kunna kalla det 100% så måste man ju nästan hårddra det lite som du kallade det i i tidigare inlägg. Annars är det inte 100%.
Och jo.. Precic vad som hellst kan få en häst o kasta sej. Men det kanske inte hör till det vanliga. Hästar ser saker annorlunda än oss. Därför kan de bli rädd för någon lätt patetiskt.
Och jag har upplevt många trafiksäkra hästar. Troligen många fler än de som kan kallas icke säkra.
Men 100% är ett modigt uttryck.
Men visst.. Kul att du litar på dina hästar så mycket. Och jag hoppas innerligt att motsattsen aldrig bevisas.
lillsyrran 2007-11-02, 17:45 "Det finns en anledning till att de försöker reglera hastigheten i lastbilarna...uppenbarligen respekterar LB chaufförer inte hastighetsbestämmelserna.
!
:eek: Nu hoppas jag att du skämtar!? Du tror väl inte på fullaste allvar att hastighetsregulatorns syfte är att hindra chaufförerna från att köra för fort!? I så fall, varför finns de inte på personbilar? Om du är intresserad av att veta varför det finns en hastighetsregulator i tunga fordon får du gärna säga till. Dessutom; du kör väl aldrig någonsin olagligt själv? Inte för fort? Inte mot gult? Följer alltid högerregeln/utfartsregeln? Bryter aldrig mot blockeringsregeln? Om svaret inte är "nej" kanske du ska vara försiktig med att svära över andra...
lillsyrran 2007-11-02, 17:52 Jag undrar samma sak; måste LB chaufförer ut på vägarna ö h t?
Nejdå.. bara om du vill ha mat, godis, läsk, möbler, kläder, elprylar. bilar, bränsle till bilarna, trä till ex husbygge, hus öht, medicin, utrustning till sjukhusen, bor du i hus kanske slambilen hälsar på ibland, samma med oljevärmda villor, sopor kanske du vill bli av med (för de försvinner ju inte av sig själva när man lagt den i tunnan), plogade/saltade vägar på vintern och kör du som (enligt dig) en yrkeschaufför lär du behöva bärgare ngn gång = oftast lastbilar. M.m... listan kan göras hur lång som helst!
Det är faktiskt så att utan lastbilen funkar inte samhället vare sig vi vill eller inte. Sedan kan jag hålla med om att det inte alltid är en perfekt lösning.
Men för att kunna kalla det 100% så måste man ju nästan hårddra det lite som du kallade det i i tidigare inlägg. Du menar om hästen exempelvis halkar till och faller ut framför en bil? Men då har vi liksom hamnat utanför vad åtminstone jag menar med begreppet.
Och jag har upplevt många trafiksäkra hästar. Men ingen till 100%? Och då finns dom inte?
Kul att du litar på dina hästar så mycket. Jag litar på dom och jag känner dom. Säkerheten kommer liksom inte bara av sig själv.
Vilket för mig tillbaka till ämnet för tråden. Du har inte (tror jag) sagt något betr innehållet i mitt första inlägg. Har du inga synpunkter?
LIA
lady_mike 2007-11-02, 18:20 Du menar om hästen exempelvis halkar till och faller ut framför en bil? Men då har vi liksom hamnat utanför vad åtminstone jag menar med begreppet.
Nej.. Jag menar att om en bils avgassystem smäller. Eller nån tutar med en konstig tuta. Nån som bränner gummi. Osv osv.. Finns massor med saker som skulle kunna få hästar att göra på sej så att säga. Även jag skvätter till då. Så varför ska hästen vara 100% om inte ens jag kan låta bli att skvätta till. Och en häst kan ta steget längre o skutta iväg.. Kanske inte i 390 knyck. Men tillräckligt för att det kan gå tokigt. Kan komma en påse flygandes ur ett dike. Min tjej hoppar då till i ett sånt läge. Hon drar inte gärnet.. Men hon flyger till och steppar nåt steg. Men lugnar sej då jag håller mej lugn.
Men ingen till 100%? Och då finns dom inte?
Nej.. Jag anser att inget är 100%säkert.. Se hur de gick för Titanic;).. Inte ens Guds hand skulle sänka den båten.. Och den båten hade ju knappast en egen vilja. (ett exempel) Lite dåligt att gämföra. Men bara poängen.
Jag litar på dom och jag känner dom. Säkerheten kommer liksom inte bara av sig själv.
Jag känner o litar på min häst. Men är dock medveten om att hon är ett djur.. (Lika som att säga att min hund skulle aldrig bita någon). Sånt vet man aldrig.. Bara till 99%.
Vilket för mig tillbaka till ämnet för tråden. Du har inte (tror jag) sagt något betr innehållet i mitt första inlägg. Har du inga synpunkter?
Vilken del syftar du på då??
Jag ansåg att det är naivt och modigt att säga att det finns 100% säkra hästar. Jag anser att det finns säkra hästar. Men 100% är magstarkt. Men det är min åsikt. Jag sa inte att du ska sluta tycka så.
Och hoppas att du har rätt gällande dina hästar.
Då lägger vi in ungefär samma mening i ordet.
Dom hade kanske inte kollat av med gud? :rofl: Ursäkta!
Så lämnade vi den krassa verkligheten och hamnade bland filosofiska principer. :) Jag håller mig kvar på jorden och hoppas du får träffa någon av dom 100%-ingar som finns. Btw, naiv är inte vad folk jag känner skulle kalla mig.
Mitt första inlägg var #21.
LIA
lady_mike 2007-11-02, 19:02 Då lägger vi in ungefär samma mening i ordet.
Dom hade kanske inte kollat av med gud? :rofl: Ursäkta!
Så lämnade vi den krassa verkligheten och hamnade bland filosofiska principer. :) Jag håller mig kvar på jorden och hoppas du får träffa någon av dom 100%-ingar som finns. Btw, naiv är inte vad folk jag känner skulle kalla mig.
Mitt första inlägg var #21.
LIA
Ok.. Lägger mej här då det känns som vi båda har sagts det som vi känner o tycker. Har bara olika åsikter och sånt är ju tillåtet... Hoppas det fortsätter i samma anda för dej o dina hästar;):bump:
Mvh /Lady
lady_mike 2007-11-02, 19:07 Ska oxå tillägga att jag tror inte att min häst o jag kommer orsaka nåt trafik kaos. Vi red i stormbyar genom den by jag bor i då jag skulle byta sommarbete. Då flög det kvistar o påsar och andra saker hejvilt omkring oss. Överlevde vi den dagen utan "större" bekymmer så tar vi oss nog igenom det mesta.
Även om hon blev nervös så höll jag henne lugn eller kvar på kanten av vägen. Det hon oftast blir nervös över är då det är hästar i hagar alldeles vid vägen. Sånt är riktigt läskigt:smirk::rofl:..
/lady
TS: Vilken jobbig situation. Hemsk när sådant händer men tur att det gick bra för er!
Jag rider ibland på en väldigt trafikerad väg där vissa kör som galningar (mellan borås-alingsås). Rider typ 20 meter och korsar sedan vägen så det är inte så länge man rider på vägen. I alla fall för två år sedan så skulle jag och två till rida över där. Vi hade med oss två ganska säkra hästar och en lite mindre säker men som ägaren har väldigt bra koll på. Dock blev hästen rädd för något och valsar ut i vägen. Bilisten stannar men surar som fasen. Hästen stannar till sist för att lugna ner sig mitt i henne körfält, alltså stod still inte stog i flera minuter för att lugna ner sig. Innan hon hinner svänga undan hästen ska tanten i bilen börja knö sig förbi och då blir hästen nervös igen:devil: Istället för att vänta 1 minut så hästen hade kunnat komma undan. Nu var hon ju ändå tvungen att vänta då hästen valsade runt i hela vägbanan.
Självklart var det otur att hästen reagerade som den gjorde men vi visade tillräckligt med hänsyn mot bilisten men hon gjorde ju tyvärr inte det samma.
Har hållt på att bli prejad av en lastbil på den vägen också. Strök förbi typ 10 cm i från mig. Jag höll på att kissa ner mig av skräck men min lilla polle lunkade på som inget hade hänt:love:
Jag vågar också sticka ut hakan och säga att min shettis är 100% trafik säker. Hon är inte rädd för plastpåsar vid sidan om eller något sådant. Jag brukar binda fast en pressening i ett grimskaft och använda det när jag ska fodra hö i hagen. Sen springer jag tillbaka med den fladdrande bakom mig, hon är den enda som inte blir rädd.
Smällande avgasrör eller något kan såklart få henne att hoppa till (hallå, jag är ju uppe i luften och vänder själv) men hon sticker inte eller försöker vända eller så utan sansar sig fort. Folk som står i vägkanten med en motorsåg och sågar ved precis när vi kör förbi kastar hon inte ett öga på. Så ja, hon är 100 % trafiksäker. Jag tror hon är i den klassen av hästar som är säkrast i trafiken faktiskt, det vågar jag påstå.
Ramona91 2007-11-02, 19:38 ALLTSÅ DESSA CHAUFFÖRER!! :mad: Man blir ju helt tokig på dem!!
Nejdå.. bara om du vill ha mat, godis, läsk, möbler, kläder, elprylar. bilar, bränsle till bilarna, trä till ex husbygge, hus öht, medicin, utrustning till sjukhusen, bor du i hus kanske slambilen hälsar på ibland, samma med oljevärmda villor, sopor kanske du vill bli av med (för de försvinner ju inte av sig själva när man lagt den i tunnan), plogade/saltade vägar på vintern och kör du som (enligt dig) en yrkeschaufför lär du behöva bärgare ngn gång = oftast lastbilar. M.m... listan kan göras hur lång som helst!
Det är faktiskt så att utan lastbilen funkar inte samhället vare sig vi vill eller inte. Sedan kan jag hålla med om att det inte alltid är en perfekt lösning.
För att inte tala om brandbilarna! Som dom låter och far fram hur som helst :p (räknas väl som lastbil då man måste ha Ckort till dom? Stora och hästfarliga är dom i alla fall) Nä, bort med dom också!
(OBS! Ironi)
En liten trådkapning...
Vill bara ha sagt att man träffar på mycket konstiga bilister på vägarna. Att människor inte har den minsta respekt för hästar är helt otroligt. Dom saktar ner för vilt men inte för en häst med ryttare på!
Men jag vill slå ett slag för våra sopgubbar! Dom är suveräna. När vi möter dom, oavsett var så stannar dom i den mån som det går och stänger av bilen!:love:
Panzerkat 2007-11-03, 12:32 Jävla idiot! Nästa gång jag är ute ska jag fan rida efter dem och ge dem en snyting...:devil: (Har också hamnat i såna situationer, man blir så förbannad-FATTAR inte folk vad som kan hända med kopplingen häst-fordon-skada????)
Panzerkat 2007-11-03, 12:41 :love::bow:
Om syftet INTE är detta så BORDE det definitivt vara det!
Jag kör laglydigt och försöker ta hänsyn till andra bilister - du har missat en MYCKET viktig faktor; antalet kg spelar roll i sammanhanget. Lastbilschaufförer verkar inte fatta vilket ansvar de har - men det kan man kanske inte begära...
Läs ordentligt - båda hästarna i exemplet blev påkörda bakifrån. Vet inte var du fått någonting annat ifrån? Du kanske blandar ihop det med någon annans exempel?
Återigen - bilen kom BAKIFRÅN... Vet inte om du har problem med läsförståelse eller bara gör dig dummare än vad du är.
Dina hästkunskaper verkar bristfälliga om du tycker att en 3-årig häst ska tåla att en bil tvärnitar så att gruset sprätter kring benen på den. Treåringen tog ett skutt ut i diket...det tycker inte jag är ngt väldigt osäkert eller nervöst för en unghäst. Det var bilistens beteende som var olämpligt, vilket du totalt tycks missa.
Vet inte om dina hästar består av gunghästar köpta å Åhléns eller ngt annat varuhus men på dina uttalanden här så börjar man undra.
lillsyrran 2007-11-03, 13:47 Om syftet INTE är detta så BORDE det definitivt vara det!
Jag kör laglydigt och försöker ta hänsyn till andra bilister - du har missat en MYCKET viktig faktor; antalet kg spelar roll i sammanhanget. Lastbilschaufförer verkar inte fatta vilket ansvar de har - men det kan man kanske inte begära...
Det är klart att vikten spelar roll. Men det är trots allt till syvende och sist så att det är den som sitter bakom ratten som det hänger på, inte fordonet. Tycker bara inte att du ska generalisera, ALLA kör inte som skit, även om du tyvärr tycks tro det. Jag måste säga att jag tycker att du har ett sorgligt sätt att resonera på.
Hänsynen i trafiken blir inte bättre med påhopp som dina...
Med det här inlägget är jag klar med diskussionen, eftersom du uppenbarligen inte vill förstå att det finns bra förare i alla fordonsslag).
Till TS: Ursäkta diskussionen. Hoppas att du snart mår bättre och att du slipper hamna i liknande situationer i fortsättningen.
Varför bli så otrevlig?
Jag ska inte kommentera din nivå när det gäller det svenska språket, ej heller när det gäller hästar. Bara för att jag är så snäll, ska jag istället försöka förklara det skrivna för dig.
Ditt exempel:
Och mitt inlägg:
"Enligt min uppfattning, var detta INTE en trafiksäker häst. Säkert orädd för bilar, men det räcker ju inte. På en väg så rör bilarna på sig! Grussprut tillhör absolut det en trafiksäker häst ska klara av.
En flygande, flaxande plastkasse? Samma sak, det hör till miljön (tyvärr)."
Jag skrev alltså ingenting om vad en 3-åring ska tåla eller inte. Jag konstaterade att hästen inte var trafiksäker, vilket inte var någon kritik!! Bilistens beteende bortsåg jag ifrån, då vi (Lady_Mike och jag!) diskuterade hästars trafiksäkerhet. Kan ju upplysa dig om att jag varit med om betydligt (för hästen) värre incidenter, utan att hästen (en levande framför vagn) brytt sig.
I grunden är det du som ansvarar för hästens status i trafiken och om det är lämpligt att ta ut den på vägen eller inte. Det håller inte att i efterhand ursäkta sig med att "hästen är ung".
Följande har jag också skrivit till L_M:
"Det började med att jag tyckte att det i princip är rätt att kräva att hästen är trafiksäker innan man ger sig ut på vägen med den. Säker i förhållande till den aktuella vägens trafik och miljö alltså. Vilket inte Jeeves höll med om."
Du får gärna kommentera, om du kan göra det på ett vuxet och balanserat sätt.
LIA
En häst kan ju vara trafiksäker men man vet ju inte vad som kan dyka upp utanför vägen heller och få hästen att hoppa ut i vägen...så egentligen borde vi väl enligt dig bara hålla till på ridbanan.... :angel:
*kl*
Efter torsdagens transport av unghäst och föl kommer jag att rösta på det parti som förbjuder godstransporter annat än via järnväg och till och från järnväg! :devil: Bort med skiten och idioterna från allmänna vägar, eller inskränk transporterna kraftigt i stil med nere på kontinenten där det är förbjudet att köra annat än nattetid. :mad:
Maken till samling av idioter har jag aldrig någonsin under mina 25 år med körkort haft oturen att råka ut för. Alla dessa :devil: långtradarchaffisar som lägger sig mindre än en billängd bakom trailern och gasar trots att de ser att transporten börjar wobbla, hur kul är det att sakta ner ytterligare när man har en galning med ca 30 ton dödvikt ett par meter bakom sig? Hur :devil: kan man öht släppas ut i trafiken om man inte klarar av att planera sin körning bättre när det är 3-filig motorväg, torr asfalt, lite trafik och fullt dagsljus? Det hjälpte inte att jag slog på varningsblinkers, vevade ner rutan och viftade för omkörning samtidigt som jag saktade ner, dum:devil: låg fortsatt kvar och pressade för att efter ett par km gasa på för fullt och stryka sig förbi på avfarten. Jag vet inte vilket conrflakespaket han hittade sitt körkort i, men jag hoppas den :devil: kör ihjäl sig utan att andra dras med.
Jag var närapå illamående, grinfärdig, försökte komma fram på radion för att få hjälp med att be dem visa mer hänsyn utan resultat. Just då hade jag gladeligen bokstavligt talat gett de här personerna ett nackskott om de hade varit uppställda framför mig. :eek:
Jag har aldrig någonsin varit så rädd i trafiken som då och jag anser att inga godstransporter ska ske annat än med järnväg!:bow: Nä fy :devil: vad många idioter det finns som kör tung yrkestrafik. :p
Är det vad jag skrivit?
LIA
Madelene 2007-11-04, 01:19 *knapplån*
Jag har svårt att förstå hur en trafiksäker häst kan komma i sken bara för att det kommer en lastbil :confused:
Varför tror alla att det är lastbilarna som orsakar alla olyckor?? Om man tänker på hur många mil en lastbil rulla längs vägen under ett år jämfört med personbilar och sedan jämför med hur många olyckor som händer med personbilar jämfört med lastbilar så tror jag nog att personbilarna står för den stora biten.
Men många personbilar som krockar och kör av vägen märks ju inte då de ofta går att köra från platsen och inte hamnar i någon statistik. När en lastbil däremot hamnar i diket tar det ju en stund att bärga.
Att plocka bort lastbilarna från vägen är bara dumheter, utan dom fungerar inte samhället. Inga varor i affärerna, ingen sophämtning o.s.v.
Vi som ryttare måste ta vårat ansvar när vi är ute i trafiken, vi kan snabbt hoppa av vår häst om vi tycker situationen blir obehaglig, eller gå ner i ett dike eller in på en skogsväg. En lastbil tar lång tid att bromsa och många chaufförer vill inte heller bromsa därför att OFTAST reagerar inte hästarna på lastbilen när den susar förbi med jämnt motorvarv, däremot är det många hästar som reagerar över om en lastbil börjar bromsa, det kan skrika i bromsar och motorn går ju då inte direkt på jämna varv o.s.v.
Min egen upplevelse är att när jag är ute på vägen så är det yrkesförarna (bussar och lastbilar) som saktar ner och tar ut avståndet ordentligt medan personbilarna stryker förbi nära och fortsätter gasa. Har varit nära att bli överkörd flera gånger av personbilar och det har inte spelat någon roll att jag varit helt täckt av mitt gula regnställ (de kan inte ha missat mig i det) de har svept förbi så jag har blivit riktigt rädd ett par gånger.
Det är bara att konstatera att en del människor inte förstår att ett djur (gäller både hundar och hästar) som vistas i trafiken inte är att lita på till 100%. Därför måste vi som ryttare se upp och vara beredda på allt.
/M
lillsyrran 2007-11-04, 09:41 *knapplån*
Jag har svårt att förstå hur en trafiksäker häst kan komma i sken bara för att det kommer en lastbil :confused:
Varför tror alla att det är lastbilarna som orsakar alla olyckor?? Om man tänker på hur många mil en lastbil rulla längs vägen under ett år jämfört med personbilar och sedan jämför med hur många olyckor som händer med personbilar jämfört med lastbilar så tror jag nog att personbilarna står för den stora biten.
Men många personbilar som krockar och kör av vägen märks ju inte då de ofta går att köra från platsen och inte hamnar i någon statistik. När en lastbil däremot hamnar i diket tar det ju en stund att bärga.
Att plocka bort lastbilarna från vägen är bara dumheter, utan dom fungerar inte samhället. Inga varor i affärerna, ingen sophämtning o.s.v.
Vi som ryttare måste ta vårat ansvar när vi är ute i trafiken, vi kan snabbt hoppa av vår häst om vi tycker situationen blir obehaglig, eller gå ner i ett dike eller in på en skogsväg. En lastbil tar lång tid att bromsa och många chaufförer vill inte heller bromsa därför att OFTAST reagerar inte hästarna på lastbilen när den susar förbi med jämnt motorvarv, däremot är det många hästar som reagerar över om en lastbil börjar bromsa, det kan skrika i bromsar och motorn går ju då inte direkt på jämna varv o.s.v.
Min egen upplevelse är att när jag är ute på vägen så är det yrkesförarna (bussar och lastbilar) som saktar ner och tar ut avståndet ordentligt medan personbilarna stryker förbi nära och fortsätter gasa. Har varit nära att bli överkörd flera gånger av personbilar och det har inte spelat någon roll att jag varit helt täckt av mitt gula regnställ (de kan inte ha missat mig i det) de har svept förbi så jag har blivit riktigt rädd ett par gånger.
Det är bara att konstatera att en del människor inte förstår att ett djur (gäller både hundar och hästar) som vistas i trafiken inte är att lita på till 100%. Därför måste vi som ryttare se upp och vara beredda på allt.
/M
:bow::bow::bow:
Att plocka bort lastbilarna från vägen är bara dumheter, utan dom fungerar inte samhället. Inga varor i affärerna, ingen sophämtning o.s.v.Det fungerar utmärkt på kontinenten att endast tillåta tung trafik vissa tider av dygnet och jag har heller ingen förståelse varför inte järnvägen utnyttjas mer så kan transporterna minskas ytterligare. Finns ingen anledning att så många tunga transporter dagligen går genom Sverige när vi har en stambana som kan användas istället. Lastbilar och långtradare kan användas till kortare transporter, men säkerligen minst 50 % kan plockas bort redan idag. :cool:
jordgubba 2007-11-04, 12:21 Men lika viktigt borde det vara att hästfolk lär sig vad trafik är, hur dom som hästförare ska bete sig och inte minst, att tillse att hästarna verkligen är trafiksäkra innan dom ger sig ut på mer trafikerade vägar.
LIA
Men hur ska en häst bli verkligen trafiksäkra om de inte får vistas bland bilar på vägarna? Är lite nyfiken på hur du bär dig åt? Där jag har 3-åringen uppstallad måste jag rida på vägen för att komma till ridvägarna. Nu är han tack och lov trafikvan och inte speciellt rädd för fordon. När han var föl körde stallägaren ut mat med traktorn och hagen låg vid en väg. Dessutom höll stallägaren på att bygga och körde grävskopa utanför och ibland i hagen. :bow:
Och hur får du dina hästar 100 % trafiksäkra? Hur får du dem att inte bli rädd för en fågel som flyger upp ur diket eller en koflock som kommer galopperandes mot dig? Låt oss säga att din häst aldrig sett kor förut och de enda kor som finns i byn är i en hage vid vägen. Eller för att hård dra det, ett annat exempel. Igår hade vi snöslask här och vi säger att jag är ute och rider, en bil kör förbi och saktar inte ner, så du och hästen blir fullkomligt dränkta av snö och vatten. Hur får du din häst att inte reagera då? Är nyfiken att veta hur du bär dig åt?
Mvh Jordgubba :)
jordgubba 2007-11-04, 12:29 En del bilister är inte kloka :mad: Jag hoppas att det gick bra för dig och att ditt ben läker!
Som tur är finns det vettiga bilister som saktar ner och inte ökar farten fören de har kommit en bit förbi hästen :bow: Men som någon skrev, det är viktigt att tacka dessa bilister tydligt! Jag brukar hälsa och nicka och får nästan alltid en hälsning tillbaka.
Nu i vintertider vill jag påminna alla om att använda reflexer! Jag som bilist tycker att det är väldigt otäckt när man inte ser ekipaget fören man är bara ett tiotal meter ifrån dem :eek: Så sätt på er mycket reflexer, ju fler desto bättre :) Å använd reflexer även när det är dimmigt, regnigt, snöigt och allmänt dålig sikt.
Mvh Jordgubba :)
jordgubba 2007-11-04, 12:30 :love: :bow::bow::bow:
Egentligen inte alls konstigt. Det kommer "automatiskt" i o m vår syn på hantering mm.
Obs att jag inte tar åt mig äran för flera av dom säkra hästar jag kört.
tillse att hästarna verkligen är trafiksäkra innan dom ger sig ut på mer trafikerade vägar.
Dvs, om man har en häst som inte är trafikvan tar man det steg för steg. Jag skulle aldrig i livet ge mig ut på en väg utan att veta, att hästen klarar den typ av trafik som är på just den vägen. Jag fattar inte hur man vågar.
LIA
Tillägg,
varför ingen som reagerar på detta:
Men lika viktigt borde det vara att hästfolk lär sig vad trafik är, hur dom som hästförare ska bete sig ...?
Är det bara hästarna som ska vara trafiksäkra? :confused:
LIA
lady_mike 2007-11-04, 16:24 Tillägg,
varför ingen som reagerar på detta:
Men lika viktigt borde det vara att hästfolk lär sig vad trafik är, hur dom som hästförare ska bete sig ...?
Är det bara hästarna som ska vara trafiksäkra? :confused:
LIA
Lätt att skylla på att hästarna är osäkra i trafiken. Inte att en själv är okunnig;). Så vilken reaktion vill du ha?
Är inte ute efter någon speciell däremot öppna för att frågan om hästar i trafik är mer komplext än att hästen inte är rädd för bilar.
Hänger det inte ihop- människans trafikkunskaper och hennes hästkunskaper?
LIA
lady_mike 2007-11-04, 20:20 Är inte ute efter någon speciell däremot öppna för att frågan om hästar i trafik är mer komplext än att hästen inte är rädd för bilar.
Hänger det inte ihop- människans trafikkunskaper och hennes hästkunskaper?
LIA
Absolut.. Jag har funderat på att det är åldersgräns på moppe o bil. Men inte häst:cool:. Tycker det är mysko att små tjejer får rida själva efter vägarna. Tycker det ska finnas en åldersgräns/ridkort för att få vistas ute själv.
Sen vissa grundlägande saker som man ska kunna innan man ska få tillstånd att rida ut själv. Som att göra ett test påde teoretiskt och ridprov.
Men sånt kommer nog inte att att bli.
Sen säger jag inte att det inte finns vuxna som är lite fel efter vägarna. För det gör det absolut.
Vuxna är ändå tvugna att ta ansvar för vad dom gör än vad ett barn är. Dom borde kunna tänka lite längre, särskillt om dom själva har körkort. Men man kan bara önska att det vore så :cool:
Jag ska också vara trevlig och inte kommentera din mentala status och din kunskap...
Mina hästar har varit trafiksäkra tills de mötte på icke-lämpliga bilister, som antagligen har fått sina körkort i julklapp.
Personligen har jag full förståelse för att en häst reagerar och blir mindre trafiksäker om den blir PÅKÖRD. Men...din träning med presenningar och viftande med plastpåsar ( som väl är din filosofi ) den hade SÄKERT hjälpt dem.
Så din 3-åring hade redan blivit påkörd en gång tidigare, när den blev rädd för bilen och gruset? Det skrev du inget om. Inte för att det gör någon skillnad i diskussionen. Hästen var inte trafiksäker, oberoende av orsak.
Men...din träning med presenningar och viftande med plastpåsar ( som väl är din filosofi ) den hade SÄKERT hjälpt dem. Du vet tydligen inte mycket om mitt tränande. Därför tycker jag du ska avhålla dig från att komma med påståenden om det.
Se istället till ditt eget hästhavande. Du tycker tydligen det är som det ska, att ge sig ut på vägarna med en icke trafiksäker häst. "Säker i förhållande till den aktuella vägens trafik och miljö alltså."
Hur försvarar du den inställningen?
"I grunden är det du som ansvarar för hästens status i trafiken och om det är lämpligt att ta ut den på vägen eller inte."
Inser du inte vad detta ansvar innebär?
Det går inte att bara skylla på bilister och försöka lägga allt ansvar på dom!
Citaten ur mitt tidigare inlägg.
LIA
Du slår nog rekordet i enfaldighet...eller så gör du dig som sagt dum bara.
Mina hästar är trafiksäkra. Trafiksäker innebär att de kan vistas i trafik - där bilister följer de regler som finns; dvs håller rätt avstånd, håller rätt hastighet samt inte kör PÅ dem.
Treåringen hade inte blivit påkörd, han var så trafiksäker man kan begära av en unghäst (du verkar ha noll erfarenhet av unghästar). Vi var inte ute på en tungt trafikerad väg, just med tanke på att det var en unghäst, utan på en väldigt liten smal grusväg där det kommer kanske 3-4 bilar per dag. En NORMAL bilförare försöker inte köra på hästen utan kan läsa handtecknet för stopp-vänta så att häst o ryttare kan gå åt sidan och släppa förbi bilen. Det kunde inte den här eminente bilisten klara av.
F ö väljer jag att hädanefter ignorera dina okunniga och otrevliga inlägg i ämnet.
lady_mike 2007-11-05, 16:15 Vuxna är ändå tvugna att ta ansvar för vad dom gör än vad ett barn är. Dom borde kunna tänka lite längre, särskillt om dom själva har körkort. Men man kan bara önska att det vore så :cool:
Absolut.. Vuxna ska ha skallen med sej. De ska ha lite vett i ridinig i trafiken. Men dock har de inte det.
Men alla vuxna bilister är inte så duktig alla gånger heller.
Men som att låta små barn rida själv. Där hade det inte suttit fel med en åldersgräns för att rida ut själv.
F ö väljer jag att hädanefter ignorera dina okunniga och otrevliga inlägg i ämnet. Det tackar vi för. Jag diskuterar helst med ***** människor. :)
LIA
zillax89 2007-11-06, 08:57 Vilken tur ni hade ändå, det hade ju kunnat gå mycket värre.
Men sedan är det ju faktiskt så att var det dålig sikt (därav sänkt hastighet) så är det ju faktiskt inte säkert att lastbilschauffören såg er förrän precis i sista sekunden, du hann ju faktiskt inte heller reagera.
Då kan man även anta att han inte såg din kompis vinkande med handen.
Det var dålig stil att köra för fort, helt klart. Och tur att det som sagt inte gick värre.
Sedan är det ju som så med att en lastbil är tung, att tvärnita orsakar större skada på bil och släp än vad en häst i grillen gör, har man sinnesnärvaron att inte bromsa vid ett sådant tillfälle så tror jag inte att man gör det. :crazy: Tyvärr...
Reflexer och hålla sig borta från tungt trafikerade vägar är nog enda sättet att känna sig hyfsat säker.
Jo, jag har tänkt en del på det där - nu i efterhand...Men just då var vi ju så arga, sen var det ju en raksträcka efteråt så han måste ha sett att vi flög av, stannar man inte då? Blev bara så förskräckt. Men klart, nu i efterhand har jag tänkt en hel del, alltså en stor lastbil har ingen större möjlighet att sakta ner MEN däremot borde han ha sett att vi flög av och därför tycker jag att han borde ha stannat för att kolla att allt var ok, men struntade fullständigt i det.
Sen tyckte jag också att det gick lite väl fort för att vara 50 km/h.
Men jag förstår din synpunkt - absolut. Jag har spelat den här lilla snutten i huvudet hela veckan nästan varje kväll när jag ska sova och visst hade vi tur ändå.
Mitt ben har fått många intressanta färger :angel: men såren har läkt iaf :D Men om någon snorunge kommer och sparkar mej på smalbenet ja då minsann! då åker dom på moppo! Det värsta är att jag känner på mig att jag kommer känna mig otroligt osäker i trafiken efter detta och att det kommer påverka hästarna jag rider men jag får ng jobba på det..* Man blir bara så skärrad, hela dagen eftervar vi däckade, antagligen pga chocken för min kompis var alltså mindre än en decimeter från att bli överkörd.
Jag är mycket tacksam att vi red två stycken trafiksäkra hästar, jag klandrar dom inte att dom blev rädda för det blev jag också, och när jag reagerar så gör ju hästen det också. Om vi hade ridit ut med den andra hästen som vi funderade på att ta hade vi nog inte varit i livet, han är livrädd för bilar. Han hade nog sprungit tvärs över vägen istället för tillbaka in i skogen och då hade jag nog inte klandrat lastbilen lika mycket då jag vet att den hästen är rädd för bilar.
När jag menar trafiksäkra så menar jag hästar som inte reagerar på bilar som åtminstone håller hastighetsgränsen, men jag har faktiskt svårt att tro att den här lastbilen gjorde det. Dessutom låg det ju vatten sen natten då det regnat och då skvätte det ju massvis som antagligen var det som gjorde att hästarna till sist valde att ta till flykten. Saktar man inte ner som bilist på vintern när det ligger massa slask för att folk inte ska bli dyngsura..? Är inte det vanligt vett? Lastbilarna här hemma lämnar oftast massvis av utrymme för att vi små cyklister och fotgänare inte skall bli nya snögubbar :D Och då snackar vi 90km/h väg...*
Ajja, jag är glad att varken jag, lastibilen, min kompis eller hästarna råkade ut för något allvarligt.
lady_mike 2007-11-06, 15:47 Mitt ben har fått många intressanta färger :angel: men såren har läkt iaf :D Men om någon snorunge kommer och sparkar mej på smalbenet ja då minsann! då åker dom på moppo! Det värsta är att jag känner på mig att jag kommer känna mig otroligt osäker i trafiken efter detta och att det kommer påverka hästarna jag rider men jag får ng jobba på det..* Man blir bara så skärrad, hela dagen eftervar vi däckade, antagligen pga chocken för min kompis var alltså mindre än en
Kul att du läker o mår bättre.
Det där med att bli osäker får du tänka lite extra på. Mor min o jag delade på en häst för några år sedan. Hon och hästen höll på att råka ut för en olycka i trafiken. Vilket gjorde att hästen länge va rädd för lastbilar. Men bara med henne?!
Då jag började rida ut mer på honom o mor varnade mej lite kärleksfullt för större fordon. Men Hästen reagerade knappt alls då vi blev trängda av skolbussen. Inte heller av stora långtradare med massor av ved o annat..
Han kände att hon helt omedvetet blev nervös. Hon har så vitt jag vet inte haft problem med andra hästar i trafiken. Då är de trygga. Men just dom i kombination vart fel.
Så ha det i åtanke då du rider samma häst igen. Om han blir nervös så kan det vara förknippat med dej av någon anledning.
zillax89 2007-11-06, 17:29 mmm, för jag har aldrig varit med om något liknande, har varit trygg i trafiken och inte ridit någon häst som reagerat tidigare. Men här blev JAG rädd som du säger, Så ja... jag måste verkligen försöka tänka på det i fortsättningen. Det värsta är att jag har en 1,6 åring som jag skulle börja träna i trafiken nu (för han har varit lite löjlig tidigare) men nu känns det som att jag måste jobba med mig själv ett tag så jag inte utsätter honom för något.
lady_mike 2007-11-06, 18:02 Hästar är väldigt känsliga. Och det inre intryck man har påverkar hästarna mer än man tror.
Tänkte bara nämna mina erfarenheter av detta. Kanske hjälper lite;)
|
|