Visa fullständig version : Köra hästtransport

makejo
2007-11-02, 11:03
hur började ni köra häst transport ? jag menar jag har haft körkort i 6 år nu men aldrig kört släpvagn jag törs inte köra häst transport är det svårt? hur lär man sig? Det är ju inget som ingår i körkorts lektionerna :crazy:
Jag är så rädd att göra något som ska skada min häst där inne typ gasa för fort, bromsa för hårt, köra för fort/ sakta, kurvor?? få transporthjulen utanför vägrenen så den går omkul?? jag vet inte vad som kan hända men inbillar mig massor,
men vill ju kunna åka på träning, tävling etc. ska nog börja med tom vagn o öva? kankse vanligt släp först? hur har ni gjort?

Evenstar
2007-11-02, 11:06
Jag har haft körkort i 2 år och har inte heller vågat mig på det där... känns lite läskigt att köra hästen om det skulle hända något. Och min är inte precis den sortens häst som går rätt in i transporten och står still när man kör... usch nej det kommer nog dröja ett par år innan jag ger mig på att köra transport...

lillsyrran
2007-11-02, 11:07
hur började ni köra häst transport ? jag menar jag har haft körkort i 6 år nu men aldrig kört släpvagn jag törs inte köra häst transport är det svårt? hur lär man sig? Det är ju inget som ingår i körkorts lektionerna :crazy:
Jag är så rädd att göra något som ska skada min häst där inne typ gasa för fort, bromsa för hårt, köra för fort/ sakta, kurvor?? få transporthjulen utanför vägrenen så den går omkul?? jag vet inte vad som kan hända men inbillar mig massor,
men vill ju kunna åka på träning, tävling etc. ska nog börja med tom vagn o öva? kankse vanligt släp först? hur har ni gjort?

Jag började bara köra, men då hade jag vana från att köra med traktor och vagn så köra med släp "kunde" jag. Sedan hade jag mamma eller pappa med mig för tips och goda råd när jag körde med häst. Det är mycket nyttigt att själv åka en runda i transporten! Om du känner ngn som har vana av släp/köra hästtransport så kan du väl be om lite övningskörning med denne. Bäst är det ju att börja med en tom vagn så att du blir säker på det. Ingen häst i transporten förrän du känner dig helt trygg med släpet kan vara vettigt! Lycka till!

Stinky
2007-11-02, 11:29
jag började köra med tom transport och med mamma bredvid,sedan bad jag min ridklubb att hålla en kurs i att köra och backa transport det var jättebra sedan kändes det dags att fara med hästarna själv
Om du är medlem i någon ridklubb ta kontakt med dem och fråga om de kan ha en kurs med ett gäng (vi var 10 stycken) eller öva hemma med någon som är duktig att köra och kan peppa dig,det är inte svårt att köra med släp det gäller bara att tänka ett steg längre när du kör,kör sakta så hinner du parera och bromsa i tid när du är ute på vägen.

gazira
2007-11-02, 11:34
jag började köra transport en vecka efter att jag hade fått mitt körkort, första gången med tom transport och med pappa vid sidan. andra gången körde jag flyttlas och tredje gången med häst i.
att köra är inte något svårt man behöver bara tänka på att hålla ut i svängarna och bromsa mjukt.
det svåra är att baka, det har jag fått öva mycket på eftersom allt blir tvärtom mot hur det blir när man bara backar med bil. men det lossnar snart

Pinto
2007-11-02, 12:14
Viktigaste är att köra mkt och försiktigt,hålla ordentligt avstånd till bilen framför så att man inte måste bromsa hårt om den "gör" ngt.Ett tips är att kör på en tom parkeringsplats så du lär dej hur transporten följer bilen,givetvis utan häst*L*Det är inte svårt,lycka till.

Lindsen
2007-11-02, 12:28
Det är bara att ge sig ut med en tom trailer och prova!
L
åtsas att du har hästen därbak och tänk dig att han måste kunna hinna balansera sig därbak i kurvor och inbromsningar.
Tänk att det är ungefär som att köra med ett glas vatten på instrumentbrädan! Det får inte spillas ut något vatten!

Ha någon med dig som vet tekniken med att backa så att du får lära dig det innan du ger dig ut med häst.

Lycka till

Amk
2007-11-02, 12:39
Jag har alltid kört hästen själv. Men jag har också kört mycket trädgårdstraktor med vagn, så där har jag lärt mig backa.

Jag försöker tänka på att ta ut kurvorna ordentligt, bromsa mjuuukt, gasa mjukt och akta gropigheter i vägen. När du backar svänger transporten åt motsatt håll vad bilen gör, vilket är knepigt. Jag brukar tänka på att bara vrida om ratten liite i taget, för annars svänger det snabbt och kan vara svårt att räta upp.

chrysler
2007-11-02, 12:52
Jag började nog köra samma vecka jag fick körkortet, har alltid varit irriterad på andra som kör hästtransport & inte tyckt de kört nog bra.
Kör & tänk att du står i släpet, vad hade du gillar & inte gillat?
sedan har hästen 4 ben till skillnad från oss så de klarar mer rent balansmässigt.
Om du kör en normal hästtransport med en medelbred il ska inte släpet vara så mkt bredare, min är väl ca 1 hjul utanför bilens hjul.

Taana
2007-11-02, 13:36
Nu orkade jag inte läsa alla inlägg där du säkert redan fått en massa goda tips och råd. :angel:

Jag började köra släp samma år som jag tog körkort. Innan, för att träna mig, körde jag tomma släp tillsammans med en vän som var "släpvan". Fråga någon som du vet är van och duktig på att förklara (om du har någon sådan i din närhet) och kör tomt släp tills du känner dig säker... (och nej, jag har inget eget släp, jag hyrde, men det var det värt!):)

Vita_N_6520
2007-11-02, 15:17
Jag har bara kört tomt släp och det är ju ingen skillnad mot vanlig släpvagn.
Som jag har förstått det är det ju om hästen rör mycket på sig som det kan kännas obehagligt för den som kör.

Ang att köra för fort/häftigt tror jag inte man gör om man bara kör med lite känsla.
Jag kände själv bara när jag körde tomt att jag körde mycket mjukare, just för att jag har det i bakhuvudet att man måste vara väldigt försiktig.

Sen att jag helst låter andra köra har faktiskt enbart med backningen att göra. Jag är sämst på att backa.. :angel: :rofl:

lady_mike
2007-11-02, 15:21
Jag hade nog haft körkoret i ca 1-2 månader då jag skulle köra min häst till vet.
Hyrde släpet dagen innan så jag kunde träna lite. Hur jag ska ta kurvor och inbrommsningar. Och allt gick jättebra..
Det va dessutom andra gången någonsin som min häst skulle åka transport.. Men det gick bra det oxå..

Låna en vagn och öva lite. Nu är jag inte alls nervös då jag ska göra något.

Fredag
2007-11-02, 18:26
Äsch, är du så rädd om hästen och släpet med vad som kan hända som du skriver så lovar jag att det kommer att gå bra - för du kommer att köra jätteförsiktigt!

Ett tips är att aldrig känna sig stressad över den övriga trafiken. Skit fullständigt i om du får kö bakom eller någon vill förbi, du kör i din takt och de får köra om när tillfälle bjuds. Kryp inte ner i vägrenen om du inte har en mycket bra sådan utan bulor!

Backa med släp är ju inte det enklaste i början, men ofta kan man slippa det om man bara planerar sin körning ordentligt. Ta en sak i taget så löser det sig!

Vinja
2007-11-02, 19:55
När jag började köra transport hade jag en erfaren person bredvid mig i bilen:bow: Nu har jag tagit BE-kort och de lektionerna jag tog i samband med det var väldigt nyttiga!

Quiss
2007-11-02, 20:26
Hmmm. Tror jag haft körkortet max en vecka när en kompis övertalade mig att köra iväg henne och hästen så hon kunde träna.
Det var läskigt, och det gick inte fort.
Har lärt mig mycket av pappa, han är mästare på att köra med släp.
Numera är jag ganska duktigt på att köra med släp, fast jag suger på att backa!!!

Prova kör med en tom släp först, det är lättare om man är osäker.
En granne hade en övningsmetod.:idea:
Hon ställde en halvfull spann med vatten i släpet. var vattnet kvar i spannen när man kört färdigt, hade man kört mjukt. Låg det mesta på golvet så skulle man nog öva lite till innan hästen kom i släpet.
Se bara till att det är en snäll och lugn häst du får i släpet första gången du kör.
Finns inget värre en en studboll där bak!!:bump:

Lycka till:)

Bison
2007-11-02, 20:30
jag övnikskörde en del med släpet, tänker knappt på att jag har det med mig, bara att planera sin körning, axelerera mjukt släpa gasen mkt motorbroms, ja inga konstigheter, gå på känslan bara. Men backa med släp ä inte min starka sida :p

ZOFUS
2007-11-02, 21:01
Jag hade en pappa som tvingade mig att köra med släp redan under övningstiden...........vi hade släpet på en av familjens bilar och tog en runda i princip varje kväll.

Han tvingade mig att backa och efter ett par veckor kunde jag backa runt hörn och tom in i ridhuset mellan smala dörrar.

Jag kommer ihåg att jag var arg och ibland grät av ilska men han bara gnatade på att : - Du får inte köra häst om du inte kan klara dig ur alla situationer inklusive backning helt själv!

Nu är jag honom evigt tacksam.Jag brukar hjälpa andra som kommer till ridhuset att backa eller hjälper andra på tävlingar att backa med transporten.

TACK PAPPA!

Polly_Mulle
2007-11-02, 23:19
Jag hade haft käörkort ett halvår ungefär när jag kopplade på trailern, lasta hästen ensam och körde ensam till en kompis för att vi skulle kunna rida tillsammans. Skitnervös och körde jättesakta, men inga problem alls.
Tips, kör tom transport ett par ggr så att du får in känslan, det är inte så svårt. Bromssträckan är lång, man får ha låg fart i kurvorna, hålla större avstångd än vanligt och planera sin körning väl. Jag fick lära mig att man ska kunna köra med en enliters mjölkpaket ståendes på golvet i bilen. Välter den har man kört för hårt...
Backa är heller inga problem om man bara ger fan i att stressa och tar det lugnt. Planera hur du ska vända redan när du käör in någonstans, ha planen klar i huvudet, så löser det sig problemfritt.

Dahlia
2007-11-02, 23:30
Hej

Jag har haft körkort i snart 3 år. Jag började med att köra en liten sväng med tom transport med en lugn och sansad pappa som satt bredvid och talade om hur jag skulle köra:)

I början var jag jättenervös men sen efter första svängen till träning så känner jag inte att det är ett problem längre. Det enda som man måste tänka på är var man har släpet när du ska svänga. Och naturligtvis inga snabba tvära svängar eller kraftiga inbromsningar.

Mitt största problem är att jag drar mig väldigt långt ut i kanten när jag möter en bil. Vilket man inte behöver göra med mitt släp iallafall, för det är inte så brett som jag gärna vill tro. Sen är det trixigt att backa men enbart när någon ska tala om för mig hur jag ska göra för då lyckas jag inte alls. Bättre när man är själv i bilen.

Lycka till! ta dig mod och prova, med tom transport och någon som är duktig på att köra med transport!:bump:

lil-sis
2007-11-03, 15:08
Kopplade på släpet dagen efter jag fick lappen och åkte ner och köpte foder.

Resonerade som så att det var lika bra att tuta och köra.

Efter det så blev det ett par vändor till sopstationen, tränade lite på att backa och sen packade jag in min ponny och åkte på utställning.

7 månader senare tog jag mitt BE, körde en lektion på bilskola och sen så körde jag upp, inga problem.

:)

Det ÄR inte så svårt att backa med släp men man måste ha plats att ta reda på hur det uppför sig och hur man löser ev fel utan att det skiter sig och man fastnar.

Typ en stor parkering.

Jag är i dagsläget sämre på att backa UTAN släp :)

(Träna både på enkel-axlat och två-axlat, det är viss skillnad i reaktionstid och så).

Peyton
2007-11-03, 15:23
Hejhej!

Jag kände precis som du, vågade inte köra själv utan det blev mina vänner, pojkvän och föräldrar som fick ställa upp. Men så köpte jag min egen transport, då tog jag och lastade hästen och körde 13 mil själv, till mitt nya stall/hem. Och det kändes så bra! Inte alls svårt.

Jag har alltid stört mig på de andras sätt att köra, alltid lite för hårda inbromsningar etc... Nu bestämmer jag helt själv, och det är inte alls svårt, transporten sticker ju egentligen bara ut en bit på sidorna och följer bilen perfekt. Samtidigt känns det bättre att börja köra min egen transport också.

Nu lastar jag hästen helt själv och behöver inte ha någon med alls om jag vill ut och åka. Smidigt och självständigt!

Så änk inte så mycket på vad som KAN hända, ut och åk! Kan man köra bil så kan man köra med transport. Bara att man kör lugnare helt enkelt!

Lycka till! :bump: :bump: :bump:

cerrox
2007-11-03, 15:29
Det tog inte så lång tid efter att jag fått mitt körkort innan jag körde med släp. Som i mitt fall så kände jag att jag behövde lära mej det då man ibland kan få åka iväg med häst på dagen till tex klinik och inte kan få med någon, sedan kände jag att jag inte vill vara beroende av att någon måste följa med hela tiden, för jag har ju trots allt körkort. Jag tycker att det har gått bra att köra med släp, det jag tycker vart svårast i början är backningen så sambon och jag övade på just det och när man väl har kört endel så tyckte jag att det inte vart så svårt, det viktigaste är ju att man ta det lugnt och inte stressa. Så mitt tips är att be någon med vana att köra med släp hjälpa dej och följa med i början när du kör, vill man så kan man ju givetvis köra utan häst i transporten först, öva på stora ytor för att sedan ge sej in på mindre osv.

Lycka till, det går nog bra, men viktigt att man är lugn och inte stressa, bromsa lugnt i kurvorna, vid stopp osv och som andra säger har planen i huvudet på hur man ska köra..

Moonspell
2007-11-03, 17:49
Körde släp ett par veckor efter jag tog körkortet, inte hästtransport dock. Ett halvår efter jag tog kortet började jag och pappa på BE-kurs så då övningskörde vi ju där en gång i veckan i några veckor.
Transport med häst i tog det väl lite mer än ett halvår innan jag körde första gången, tycker inte det är särskilt svårt (tänker dock mkt mer på att köra, svänga och bromsa mjukt och inte ligga för nära framförvarande bil än utan). Försöker alltid planera så att jag inte behöver backa med släpet, om jag inte har något val och måste backa brukar det faktiskt gå helt ok så länge man tar det lugnt och tänker efter åt vilket håll släpet kommer gå om man styr bilen åt ena/andra hållet.

Innan jag körde häst första gången åkte jag med i transporten själv och fy tusan, jag förstår verkligen de hästar som inte gillar att åka :eek:. Man ser ju inte vart man är på väg och måste balansera för att inte ramla. Fick ringa in till mamma i bilen (som är van att köra släp och kör lugnt och fint - om man sitter i bilen) och fråga:

- "Hur fort kör du egentligen?!"
- "Jaa, jag håller 30 km/h ungefär"

Känns som att det var en rätt bra erfarenhet... :D

blohme
2007-11-03, 19:02
Hej!
Nu har jag iof inte körkort, men ska snart (1år:angel:) börja övningsköra med släp, & då ska jag börja med ett litet släp, sånt man brukar köra brädor på ... sen fortsätta med tom hästtransport ... & jag lär väl inte lasta in hästen där fråns jag fått körkortet :D!!

Smokey
2007-11-03, 20:52
Jag bara gjorde det. Bestämde mig för att titta på en häst som skulle slaktad några dagar senare. 1 vecka efter jag hade fått körkortet. Första gången någonsin med släp. Tomt släp dit, med häst i hem. Jag var nervös som bara den och mådde skit vissa bitar, det var jobbigt och man blev trött efter den dagen. 90 mil blev det också, fram och tillbaka. En heldag.

Därefter har jag köpt ytterligare två hästar, hämtat på ungefär samma sätt. Har ingen vana med släp och har aldrig tränat. Jag tycker inte skillnaden är så stor, bara sämre acceleration - vilket man måste tänka på om man är van vid att ha en stark bil.

//En som fortfarande inte kan backa med släp ;)

boccia
2007-11-03, 21:50
*kl*

hade haft mitt körkort i ca 2 veckor när jag åkte iväg för att hämta min häst från en ridskola och köra henne till en annan. Vägen till den första ridskolan är slingrig och ganska smal, men det var ju jättebra övning eftersom släpet då var tomt. Mötte en timmerbil i den värsta kurvan, men stannade bara så fick den ta sig förbi mig.:angel:
Mellan ridskolorna sen (när jag hade hästen i släpet) var/är det jättefin väg, bred och rak, så då var det inga problem (kan tillägga att hästen älskade att åka transport, lättlastad och stod som ett ljus bara hon fick åka brett). Efter ca ½år var jag nästan mer van att köra med släp än utan, och backningen gick ganska fort och lätt att lära sig, eftersom jag alltid var tvungen att backa in släpet hemma vid stallet. Är nu (10 år senare.....) på väg att ta BE-kort. Körprovet är jag inte ett dugg orolig för, det är teoriprovet jag bävar inför...

Kör mjukt och planera din körning. Och....ett lastat släp beter sig bättre bakom bilen än ett tomt (dvs om hästen inte lever rövare), men det är aldrig fel att träna med tomt släp först...

Mia_R
2007-11-03, 22:15
Jag bor där det är smala och krokiga vägar så när jag kör med släpet vinklar jag ner yttre backspegeln så pass att jag ser var ytterhjulet på transporten befinner sig i förhållande till asfaltskanten. :idea: Annars är det bara att köra för att öva sig, bra om du har möjligheter att få stöd av ngn van i början och träna på hur du ska backa mm. Se upp i korsningar och vid refuger så du inte tar dem för snålt och kör på med släpet. :crazy: Kör med tomt släp i början.

Fredag
2007-11-03, 23:00
Jag bor där det är smala och krokiga vägar så när jag kör med släpet vinklar jag ner yttre backspegeln så pass att jag ser var ytterhjulet på transporten befinner sig i förhållande till asfaltskanten. :idea:

Det där är ett jättebra tips faktiskt, så har jag också gjort i alla år!

lil-sis
2007-11-04, 07:24
Så gör jag med, känns viktigare att ha pejl på det än det lilla man ser bakom.

Jate Volim
2007-11-04, 07:44
Jag har inte tagit mitt körkort ännu utan har precis börjat men så snart jag har kortet kommer jag att börja köra med släp. Mina föräldrar har mkt stor vana och kör MKT med hästar så de kommer ju att vara till stor hjälp. Första fyra-fem gångerna står där nog ingen häst i när jag kör för säkerhets skull men sedan räknar jag med att kunna lasta på och köra iväg. Viktigast är nog att du har i åtanke att bromsa mjukt, köra lugnt och hålla ut svängarna. Som ngn tidigare sa kan det vara nyttigt att åka en runda i släpet för att känna hur det känns att stå där. Annars tror jag att det kommer att gå jättebra för dig att lära dig köra med släp. Bättre att vara väl försiktig än att vara dumdristig och ta onödiga risker!

Lycka till!

Mia_R
2007-11-04, 12:01
OBS! Det är olagligt att åka i transporten och även farligt!

Jochanda
2007-11-04, 13:51
när jag hade haft mitt körkort i två månader tränade jag med tom trnasport först med pappa och sen med mamma då vi var och lämnade hästen på klinik 15mil bort så körde jag sträckorna då släpet var tomt (vintertid och taskigt väglag), när vintern var över och våren kom jag hadehaftkörkortet i 6månader så körde jag regelbundet 3-4ggr i veckan själv med hästen.

ang
2007-11-04, 14:01
- Du får inte köra häst om du inte kan klara dig ur alla situationer inklusive backning helt själv!

Nu är jag honom evigt tacksam.Jag brukar hjälpa andra som kommer till ridhuset att backa eller hjälper andra på tävlingar att backa med transporten.

TACK PAPPA!

Men visst är det väl viktigt, och visst hade väl pappa rätt?!

Att ge sig ut utan att kunna hantera ekipaget man kör är ju vansinnigt - tänk om vägen du färdas på är blockerad eller att du måste backa och ta en annan väg och faktiskt inte kan?

Vicious
2007-11-04, 16:03
Jag tog körkort i juni i år, har kört släp några ggr, ingen gång ensam utan mamma har varit med och sagt hur jag ska göra.
Först körde jag utan häst ett par ggr, sedan körde jag halm och jag har kört häst 1 gång, en mycket lättkörd häst och körde bara en kort bit. Nu var det ett tag sedan men jag planerar för att ta E-kort till våren så jag tänker försöka öva mer nu framöver.

Vinja
2007-11-04, 20:23
Att ge sig ut utan att kunna hantera ekipaget man kör är ju vansinnigt - tänk om vägen du färdas på är blockerad eller att du måste backa och ta en annan väg och faktiskt inte kan?

Håller med!Min körlärare för BE-kort sa ofta: tänk om du på smalare väg får möte och ni båda inte kan backa, vad ska ni göra då? Jag är så glad att min tunga häst tvingade mig att ta BE-kort, för då fick jag verkligen ta tag i att bli duktigare på att backa. Övning ger färdighet;)

Även om man inte vill ta BE så kan jag verkligen rekommendera ett stycke asfaltsplan och några koner och backa, backa och åter backa:p

trazel
2007-11-04, 22:46
Jag hade haft körkort i två veckor första gången jag körde med hästsläp (med häst i) :p

Jag började med att ta ut mellanväggen och ställa en cykel i. Stod den fortfarande upp på stödet hade jag kört bra, hade den ramlat (hade man rutorna nere hörde man när den ramlade och då visste jag hur jag skulle ändra). Sen var det bara att träna. Sen fick jag lära mig den hårda vägen genom att köra min fuxmärr som aldrig står stilla och det är som hela havet stormar... Efter det är allt väldigt lätt att köra. ;)

Backa kunde jag inte i början, men det är en övningssak. Nu gör jag det halvdant. Jag reder ut det om jag måste, men kan jag slippa backa så gör jag helst det.

lil-sis
2007-11-05, 07:39
Man ska öva på att backa i backe också (uppför mår inte bilen så bra av, lätt att bränna kopplingen), det är apsvårt :crazy:

(Har inga som helst problem att backa med släp men just nedförsbackar är svårt, släpet gör lite som det vill själv, förmodligen lättare om man har krängningsdämpare på släpet).

Roligast är att fickparkera hyrsläp på macken, alla gubbarna glor så dant (själva parkera de släpen medelst handkraft).

Vinja
2007-11-05, 08:34
Bra tips!

Sista biten till stallet är en krokig grusväg och där brukar jag försöka passa på att backa lite om släpet är tomt, det tycker jag är svårt! Måste bli bättre på att backa:cool:

Moneypenny
2007-11-05, 12:29
Som många redan har sagt, ta ett tomt släp och öva.

Annars så finns det ju många körskolor där man kan ta BE, du kanske ska ta ett par lektioner? Även om du inte tar körkortet (som visserligen är kanon att ha om man ska köra häst) så får du hjälp att lära dig att köra med släp efter bilen.

KK1980
2007-11-05, 12:37
Börja köra transport när jag var 18:d...dagen efter jag fick mitt körkort.

Det är inte alla svårt, kör mjukt och lugnt så är det lugnt:)

movi
2007-11-05, 13:00
Jag hade en pappa som tvingade mig att köra med släp redan under övningstiden...........vi hade släpet på en av familjens bilar och tog en runda i princip varje kväll.

Han tvingade mig att backa och efter ett par veckor kunde jag backa runt hörn och tom in i ridhuset mellan smala dörrar.

Jag kommer ihåg att jag var arg och ibland grät av ilska men han bara gnatade på att : - Du får inte köra häst om du inte kan klara dig ur alla situationer inklusive backning helt själv!

TACK PAPPA!

Vilken kanonpappa!
Har tänkt att göra så även när mina barn tar kort,för jag vet själv hur feg och låst jag var! Till slut tröttnade min dåvarande man,så han lärde mig att köra! Man behöver ju inte köra med transport första gångerna,en vanlig kärra och sen fortsätta med större släp!
Min yngsta dotter kör med traktor och släp i skolan,så hon har ju iaf liiite vana! Men den äldsta,henne ska jag köra hårt med!

Isis2
2007-11-05, 16:15
:) Det kommer att gå bra! Låna en transport kör tom de första gångerna. Låtsas att du har hela ekipaget fullt med lösa ägg... Kör mycket sakta = krypkörning i start, stopp, korsningar och rondeller sakta farten även i skarapa svängar. Ha fram förhållning titta fram och för sök läsa trafiken framför dig. Kör inte på krypfilen om du är det minsta tveksam. Man har inga rättigheter där utan bara skyldigheter. Dvs ingen har skyldig att att släppa in dig om du får hinder i din väg. Hållfastiheten av vägen är inte garanterad utan för sidomarkeringarna på vägen m.m. Öva på någon parkering till varhus eler så när de har stängt. Backa lär man sig efter övning men ha med någon som kan i början så du kan lära dig utan hästen i. Om du tycker att det är svårt att se i backspeglarna sätt på husvagns speglar så du ser hela ekipaget. Jag jobbar som tradar chaffis och även jag får backa två tre gånger i bland:rofl:

ZOFUS
2007-11-05, 22:39
Men visst är det väl viktigt, och visst hade väl pappa rätt?!

Javisst!

jag är evigt tacksam......även om jag svor då.....

ZOFUS
2007-11-05, 22:43
Vilken kanonpappa!
Har tänkt att göra så även när mina barn tar kort,för jag vet själv hur feg och låst jag var! Till slut tröttnade min dåvarande man,så han lärde mig att köra! Man behöver ju inte köra med transport första gångerna,en vanlig kärra och sen fortsätta med större släp!
Min yngsta dotter kör med traktor och släp i skolan,så hon har ju iaf liiite vana! Men den äldsta,henne ska jag köra hårt med!

Ja jag har verkligen världens bästa pappa.

Tänk....när man blir lite äldre så uppskattar man dem så mycket mer....och när man får egna barn då går det inte bara upp ETT ljus:p