Visa fullständig version : Maxgiva betfor

Centaur
2007-11-02, 12:56
Hur mkt kan man ge?

Bortse från behov och allt sånt, hur många kg Kan man ge en häst ca på 600kg?

Niantrezz
2007-11-02, 16:27
Läser man på hemsidan så är det ju 0,5-1 kg som gäller.

Curtice
2007-11-02, 16:32
jag har hört 0,5 kg/100kg så 3 kg?

Centaur
2007-11-02, 17:10
nej det är bara om man använder det som tillskott. vet att briar får får 3 kg tex.

Forest Autumn
2007-11-02, 17:18
Det verkar inte så lätt att ta reda på. Jag har letat lite och det står olika på olika ställen. Jag har hittat mella 100 g och 300 g per 100kg. Men om Briar får 3 kg så stämmer nog inte det som jag hittade. Det verkar som om du tänker ge mycket och inte bara lite som ett tillskott.

Centaur
2007-11-02, 18:46
Ja det tänker jag. ;) Eftersom det är en av väldigt få saker som hästen vill äta för tillfället. :crazy: Och Något måste han ju få i sig..

Är uppe i ca 2,5 kg nu, beroende på vad han äter upp..

BeastieBabe
2007-11-02, 18:50
egentligen finns ingen maxgiva då man testat att ge stora mängder(1kg/100kg häst) melass(dvs betfor utan fibrerna) till testhästar utan negativa effekter..

men generellt sett 0,5 kg betfor per 100 kg häst och 0,1 kg betfor per 100 kg föl

Centaur
2007-11-02, 18:53
så det är inte skadligt på något sätt med större mängder?
är mest fibrerna jag vill åt.

Forest Autumn
2007-11-02, 18:57
egentligen finns ingen maxgiva då man testat att ge stora mängder(1kg/100kg häst) melass(dvs betfor utan fibrerna) till testhästar utan negativa effekter..
l

Jag är inte säker på detta men betfor ska ju innehålla nyttiga fibrer så jag kan tänka mig att man kanske kan ge dem mycket av det. Melass däremot låter inte lika nyttigt. Det innehäller väl mest socker? Jag vet att hästar äter mkt socker från gräset bla men att bara ge dem det verkar inte så bra.

Forest Autumn
2007-11-02, 19:02
så det är inte skadligt på något sätt med större mängder?
är mest fibrerna jag vill åt.

Jag tycker egentligen inte om att skriva vad någon annan har sagt för jag är rädd att det kan bli fel. Men om jag var du hade jag letat upp en tråd med rubriken nedan

hur mycket betfor?

Där diskuteras ungefär det du frågar efter.

Jonna_NB
2007-11-02, 19:10
I min "Hästens foder - Näringsrekommendationer och fodermedelstabeller för hästar" från Jordbruksverket står det 0,3 kg/100 kg kroppsvikt som högsta dagsgiva.

Den är dock såpass gammal som från 1993 så det kan säkert ha ändrats efter tester som gjorts därefter.

Centaur
2007-11-02, 19:16
tack, hittade den till slut. tolkar vad hh skriver som att det inte egt finns någon begränsning? gör du?

Forest Autumn
2007-11-02, 19:23
tack, hittade den till slut. tolkar vad hh skriver som att det inte egt finns någon begränsning? gör du?

Jag är urdålig på att länka.
Ja jag tolkar det också så. Sedan kan man ju undra hur nyttigt det är att bara äta betfor. Men det vill jag inte uttala mig om. Det är alldelse för svårt för mig.

Forest Autumn
2007-11-02, 19:28
Har tänkt ngn minut och läst den en gång till. Jag antar att det inte är riktigt samma situation som med din häst. Det är det jag menar med att bara upprepa vad ngn har sagt i ett annat sammanhang. Hon hade kanske svarat dig på ett annat sätt utifrån din situation om du förstår vad jag menar. Med detta menar jag att den kanske inte bara kan äta betfor men att jag tolkar det som att den kan äta mkt betfor om den äter annat också. Blev detta för snurrigt?

Fredag
2007-11-02, 19:49
Har du provat att maila Danisco och frågat dem?

HelenaHandberg
2007-11-02, 20:06
Betfiber kan i princip betraktas som grovfoder. Fiberhalten är precis i gränslandet mellan grovfoder och ickegrovfoder. Eftersom fiberkvaliteten är så särskilt bra för grovtarmens bakterier är det ingen nackdel att ge som enda mat vilket en av mina gamlisar får dock med luserntillägg för att höja proteinmängden.
Innan ensilage fanns att tillgå vet jag en del hosthästar som levde på betfor vintertid. HH

Centaur
2007-11-02, 23:03
Okej, skönt att höra! :)

Natasja
2007-11-03, 08:26
En veterinär lär ha sagt att en häst inte kan äta mer än 2 liter uppblött betfor åt gången om de får grovfoder i anslutning till målet, pga att magsäcken är så liten.

Jag tror ju inte alls på detta men undrar vad h*n grundar detta på igentligen?

Cilla
2007-11-04, 20:41
ursäkta en dum fråga, men pratar vi uppblött eller torrt betfor? uppblött va? :crazy:

zanzan
2007-11-04, 20:47
Jag har en 5-åring som är en sk. "kolik"-häst. Hon vart så dålig en gång att hon hamnade på kliniken och efter det fick vi prata med klinikens foderrådgivare för att se om det fanns ngt fel i foderstaten (vilket det btw inte gjorde). Jag frågade iallafall henne om hur mkt betfor jag kunde ge och det var väl i stort sett obegränsat, så länge man använder sunda förnuftet såklart:D

Vi har alltid gett våra hästar mkt beftor då vi har sandmarker här, så jag tror inte att du behöver vara orolig för att ge flr mkt så länge du håller koll på att den inte blir lös i magen eftersom det är verkar lösande! Men det vet du ju redan:p

Varför vill han inget annat äta och vilken av dem är det?

Centaur
2007-11-04, 21:35
Det är den vita, han är kräsen.... Nu dom sista dagarna har han ätit lite bättre, men han är den sorten som bara äter saker som han tycker är GOTT. Och har han lite dålig apetit så är inget gott mer än i några dagar.... :p

Så det är skönt att veta att om han äter för lite hö utöver vintern (när det inte finns gräs kvar) så kan han få extra mkt betfor istället! :)

Natasja
2007-11-04, 21:41
ursäkta en dum fråga, men pratar vi uppblött eller torrt betfor? uppblött va? :crazy:

Det är torr vara som diskuteras om det inte speciellt står att den är uppblött, det är torr mängd man använder sig av när man räknar foderstater!

Saigon
2007-11-05, 10:07
Det är den vita, han är kräsen.... Nu dom sista dagarna har han ätit lite bättre, men han är den sorten som bara äter saker som han tycker är GOTT. Och har han lite dålig apetit så är inget gott mer än i några dagar.... :p

Så det är skönt att veta att om han äter för lite hö utöver vintern (när det inte finns gräs kvar) så kan han få extra mkt betfor istället! :)

Den vita rids inte va? För om den gör det så bör du vara väldigt försiktig när du ger höga givor av betfor då risken för korsförlamning blir väldigt hög om motionen inte sker regelbundet. Förvisso finns det ingen, som jag vet, studie som bevisar detta men det är ändå mga som är övertygade om det utifrån personlig erfarenhet.

Jag fick korsförlamning på en häst jag hade när nya stallägaren missuppfattat och gav över 100% mer betfor än vad han skulle ha. Och han fick en rejäl korsförlamning efter en vilodag.

Under konvalecensen så fortsatte stallägaren ge betfor :eek: för att h*n inte trodde att det räknades till kraftfodret (hade väl kanske samma kunskap som HH redovisar ang fiberhalten) och tog således inte bort den när jag sa till om att han inte skulle ha ngt kraftfoder.

När vet kom för att ta nytt blodprov så blev denne mkt chockad när värdena var ännu sämre än gången dessförinnan. Men då uppdagades att han hade forts få betfor.
Vid nästa provtagning var han nästintill bra. Det gick väldigt fort efter att betforen tagits bort.

Så själv är jag alltid enormt försiktig med att ge höga givor av betfor (vet fler i min umg.krets som råkat ut för liknande).

Lite OT: När min fånghäst var under rehab. så blev jag rekomm. av vet att ge henne 2dl betfor/dag för att hålla igång magen under boxvilan. Men trots så liten mängd så gick det inte. Hon blev markant sämre av det. Vet upplyste då om att precis samma goda effekt på magen kunde uppnås av 1 morot istället, och det fungerade, dvs det blev hon inte sämre av. Det hela gjorde dock att min respekt för betfor åter igen skärptes.

Cilla
2007-11-05, 18:07
Det är torr vara som diskuteras om det inte speciellt står att den är uppblött, det är torr mängd man använder sig av när man räknar foderstater!

aha... i så fall tycker ja nog att 2,5 kg tprr betfor låter dödligt mycket..... jisses...

våra påsar (25 kg) räcker nog en månad för två hästar. det tycker ja e lagom mycket....

Centaur
2007-11-05, 18:31
det låter ju inte så bra men han har ALDRIG haft minsta tendens till kf trots att han stått på ganska stora mängder utan att ridas i flera år.....

tror du inte det kan bero på om dom är disponerade för det eller ej?

Natasja
2007-11-05, 18:33
aha... i så fall tycker ja nog att 2,5 kg tprr betfor låter dödligt mycket..... jisses...

våra påsar (25 kg) räcker nog en månad för två hästar. det tycker ja e lagom mycket....

Det är väl det vanligaste att man bara ger betfor som sås på maten! Men det är bra om man är medveten om hur mycket torr vara man ger för att kunna räkna ut foderstater, men ger man tex 1-2 dl torr vara så behöver man ju inte räkna med det för det är väldigt lite.

HelenaHandberg
2007-11-05, 18:42
Jag fick korsförlamning på en häst jag hade när nya stallägaren missuppfattat och gav över 100% mer betfor än vad han skulle ha. Och han fick en rejäl korsförlamning efter en vilodag.

....

...
Lite OT: När min fånghäst var under rehab. så blev jag rekomm. av vet att ge henne 2dl betfor/dag för att hålla igång magen under boxvilan. Men trots så liten mängd så gick det inte. Hon blev markant sämre av det. Vet upplyste då om att precis samma goda effekt på magen kunde uppnås av 1 morot istället, och det fungerade, dvs det blev hon inte sämre av. Det hela gjorde dock att min respekt för betfor åter igen skärptes.

Hästar med anlag för en viss typ av korsförlamning kan få det av sockret i gräs också. Faktiskt kan gräsarter periodvis nå samma sockerhalter som betfor. Dock är det inte så långa vägar så mkt socker som det blir av motsvarande vikt havre.

Mer OT jag träffade en hästägare vars häst fått fång av ett par morötter och äpplen, fång är onekligen en komplicerad sjukdom. HH

Centaur
2007-11-05, 18:45
Det får man kalla känslig... :crazy: Min fick fång av att äta ekblader..

Saigon
2007-11-05, 21:59
det låter ju inte så bra men han har ALDRIG haft minsta tendens till kf trots att han stått på ganska stora mängder utan att ridas i flera år.....

tror du inte det kan bero på om dom är disponerade för det eller ej?

Jo, det kan säkert vara så. Och ännu känsligare blir det väl när de rids och sedan motionen blir ojämn (vilket jag inte var bekymmrad om i mitt fall eftersom jag trodde att han stod på sin vanliga låga giva. Annars är jag inte helt säker på att det hade brytit ut). Om de inte rids som i ditt fall så borde ju risken vara mkt, mkt mindre.

Saigon
2007-11-05, 22:01
Hästar med anlag för en viss typ av korsförlamning kan få det av sockret i gräs också. Faktiskt kan gräsarter periodvis nå samma sockerhalter som betfor. Dock är det inte så långa vägar så mkt socker som det blir av motsvarande vikt havre.

Mer OT jag träffade en hästägare vars häst fått fång av ett par morötter och äpplen, fång är onekligen en komplicerad sjukdom. HH

:idea: Det visste jag inte! Tack för infon!

Ja, jag har också hört talas om hästar som fått fång av enb äpplen och morötter, men jag har faktiskt trott att det varit lite av en skröna. Men det är ju möjligt att det är så.

Cilla
2007-11-05, 22:49

what!? nu fick ja upp ögona åxå! havre? socker? nu blev ja nyfiken och vet inte riktigt om ja tolkat det rätt. förklara??? :d

axel
2007-11-05, 23:03
Fanns det inte en undersökning gjord för några år sen om att just betfor ger bra energi o inte bildar så mkt mjölksyra i musklerna som havre?* fodergeniet*:angel:

det är kanske den som JB följer.

Min krångliga häst äter annat foder sämre om jag ökar betforen.

HelenaHandberg
2007-11-05, 23:31
what!? nu fick ja upp ögona åxå! havre? socker? nu blev ja nyfiken och vet inte riktigt om ja tolkat det rätt. förklara??? :d

Stärkelsen i spannmål spjälkas i tunntarmen till 2 sockermolekyler som hästen tar upp i blodet. Stärkelsen i sig kan inte tas upp. HH

tinafinis
2007-11-05, 23:40
nej det är bara om man använder det som tillskott. vet att briar får får 3 kg tex.
Dum fråga kanske... Men 3 kg, är det innan det blöts upp eller???

BeastieBabe
2007-11-06, 02:19
som tidigare sagts, ja, betforns giva räknas alltid i torrt format.. :)

Natasja
2007-11-06, 07:29
Dum fråga kanske... Men 3 kg, är det innan det blöts upp eller???

Innan det blöts upp ja!

(Skulle det vara inklusive vatten, så tippar jag att det blir ca 2,6 kg vatten och 0,4 kg betfor på ett ungefär, mest bara vatten alltså och inte speciellt mycket näring!)

Royal_724
2007-11-06, 07:48
Denna artikeln hittade jag på Aftonbladets Sportblad:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/foder/article488295.ab

Kopierat från artikeln:

*Hur mycket betfor ska man ge?

- Man brukar säga max ett halvt kilo betfor på 100 kg häst men det är sällan du ger så stora mängder betfor utan oftast rör det sig om 1/2 - 1 kg totalt per häst. (torr)

tinafinis
2007-11-06, 14:36
som tidigare sagts, ja, betforns giva räknas alltid i torrt format.. :)
Som ni alltid sagt innan ja... ;-) Jag har missat o varit lite osäker.

catya
2007-11-06, 16:03
Jag undrar hur mkt 0,5 kg är i deciliter, ngn som vet? Jag kan naturligvis väga ikväll....

catya
2007-11-06, 16:07
OCH undrar om jag fattat rätt, en häst på 450 kg är maxgivan 2,5 kg? Det låter som enormt mkt? Jag inbillar mig att min häst blev ngt lugnare då jag drog ner på betfor, fick för mig att det var för mkt socker?
Till dig vars häst äter dåligt, har du provat att ge blötlagd krafft?

tinafinis
2007-11-06, 16:57
Jag undrar hur mkt 0,5 kg är i deciliter, ngn som vet? Jag kan naturligvis väga ikväll....
Skriv sen ;-)

jenred
2007-11-06, 17:41
0,5 kg torr betfor är ca 13-14 dl.

liinaa
2007-11-06, 17:47
jaa, det undrar jag med! jag ska köpa en ponny, han är 6 år, tränas ganska hårt nu,
å då får han på morgon; musli, 2 kg hö
lunch 1/2 kg havre
åsså kväll
2 kg hö, 1 kg betfor?
jag har för mej att det är väldigt mkt?:confused:

tinafinis
2007-11-06, 22:51
0,5 kg torr betfor är ca 13-14 dl.
Hmm... Nä, det kan det väl inte vara?!?!?
Låter mycket.

Ska ut o väga o mäta imorgon.

Vicious
2007-11-07, 09:41
Lite OT men jag läste nyss i en tidning att Briar käkar 3 kg betfor per dygn.

Natasja
2007-11-07, 12:20
Hmm... Nä, det kan det väl inte vara?!?!?
Låter mycket.

Ska ut o väga o mäta imorgon.

Du kommer nog att upptäcka att det är någon ytterligare dl mer än så!

Centaur
2007-11-07, 13:08
det har jag väl redan skrivit?

catya
2007-11-07, 13:16
jag glömde såklart att väga, men ngn skrev 0,5 kg = 13-14 dl betfor
Så mkt ger jag inte, knappt en liter, är det för lite kanske?

kisse
2007-11-07, 13:44
Nu ska jag vara ärlig...;)

Har inte läst på betforsäckarna, men är det någon skillnad på snitslad eller pelleterad betfor näringsmässigt? Har bara pellets hemma så jag kan inte jämföra...

Natasja
2007-11-07, 16:41
Nu ska jag vara ärlig...;)

Har inte läst på betforsäckarna, men är det någon skillnad på snitslad eller pelleterad betfor näringsmässigt? Har bara pellets hemma så jag kan inte jämföra...

Jag kan inte hitta något på www.betfor.nu som tyder på att det är någon skillnad!

Forest Autumn
2007-11-07, 17:03
det har jag väl redan skrivit?

Jag tänkte detsamma. Det skrev du i början. Ibland verkar det som om man finns med på ngn ignoreringslista så andra inte ser vad man skriver.

Centaur
2007-11-07, 18:04
hm ja jag började fundera på om jag bara hade drömt att jag skrev det.... :p

Cilla
2007-11-07, 19:09

mätte idag. mitt mått rymmer 220 ml, alltså 2,2 dl. två mått, nästan 4,5 dl vägde ca 300 gram. och det är vad min häst får varje dag. ett mått på möran, ett på kvällen.

Natasja
2007-11-07, 20:45
mätte idag. mitt mått rymmer 220 ml, alltså 2,2 dl. två mått, nästan 4,5 dl vägde ca 300 gram. och det är vad min häst får varje dag. ett mått på möran, ett på kvällen.

Då måste det varit pelleterad betfor, där har jag fått litervikten till ca 650 gram, torr strimlad 300-320 gram per liter.

tinafinis
2007-11-07, 21:39
Fast nu menar vi väl att torr betfor BLÖt är så mycket va???
(blev inte färdig till att kolla)

Saigon
2007-11-08, 14:01
Fanns det inte en undersökning gjord för några år sen om att just betfor ger bra energi o inte bildar så mkt mjölksyra i musklerna som havre?* fodergeniet*:angel:

det är kanske den som JB följer.

Min krångliga häst äter annat foder sämre om jag ökar betforen.

Jo det finns! Visade också att hästar som fick betfor mellan hoppklasserna fick mindre mjölksyra än övriga har jag för mig.

Men det är just när motionen blir ojämn på en hög giva som risken ökar. Håller man alltid jämn motion alt. drar ner på mängden vid vila så verkar det inte vara någon större fara.

Cilla
2007-11-08, 17:17
Då måste det varit pelleterad betfor, där har jag fått litervikten till ca 650 gram, torr strimlad 300-320 gram per liter.

nope, ja har strimlad berfor. med mitt mått mätt skulle en liter betfor väga lite över 600 gram. låter det verkligen så overkligt?
nån mer som har vägt sitt? måste ju bara åka ut till stallet sen och kontrollväga..... :confused:

Jate Volim
2007-11-26, 17:11
3kg låter ganska okej till en normalhäst. Alla våra hästar får 1 liter per dag men som sagt mer än så kan man ju ge. Om din just nu får 2,5kg skulle jag inte oroa mig så länge h*n inte blir lös i magen.

Under förutsättning att vikten är uppmätt då fodret är blött :D:D:D