Visa fullständig version : Varför så mycket havre??

MaRomer
2007-11-02, 21:39
När man kollar runt lite så ser jag att flera ger sina hästar över 3 kg havre......

Men varför? Är det inte så att en häst bara kan tillgodogöra 2 kg om dagen??

Eller har jag fattat fel??

peter_lundin
2007-11-02, 21:42
Nej nån sån gräns finns inte.
PL

Royal_724
2007-11-02, 21:48
Har inte vägt hur mycket havre min häst får, men har för mig att skopan rymmer 5 dl. Så då får hon 15 dl om dagen! Har för mig jag vägde det för länge sen och att det då var nästan 1 kg...

trazel
2007-11-02, 21:52
Efter vad jag har lärt mig så brukar man säga att hästen kan tillgodogöra sig 2 kg kraftfoder/mål (ett mål är med 4 timmars mellanrum), alltså kan då hästen tillgodogöra sig 12 kg kraftfoder/dygn om jag räknat rätt.

MaRomer
2007-11-03, 14:51
Okej!

Tack för scaret, nyu fattar jag bättre=)...

milly
2007-11-03, 16:28
Efter vad jag har lärt mig så brukar man säga att hästen kan tillgodogöra sig 2 kg kraftfoder/mål (ett mål är med 4 timmars mellanrum), alltså kan då hästen tillgodogöra sig 12 kg kraftfoder/dygn om jag räknat rätt.

Räknat på en 600kg häst, måste du mena? Men glömde att förtydliga bara? ;)
Kan ju vara stor skillnad där annars... Alla kanske inte tänker på att det är räknat på per kg häst utan läser det rakt genom som till vilken häst som helst (förutom ponnyer kanske, det brukar ju de flesta förstå).

trazel
2007-11-04, 11:52
Räknat på en 600kg häst, måste du mena? Men glömde att förtydliga bara? ;)
Kan ju vara stor skillnad där annars... Alla kanske inte tänker på att det är räknat på per kg häst utan läser det rakt genom som till vilken häst som helst (förutom ponnyer kanske, det brukar ju de flesta förstå).

Självklart menade jag det. Jag var nog lite förvirrad av alla siffror så det rann ut i sanden... :angel: