Visa fullständig version : Mattider, hur ska jag göra?
CindyLou 2007-11-03, 09:42 Jag har min unghäst arab på 2 1/2 år hos min snälla granne. Problemet är lite hur jag ska lägga mattiderna.
Förut så har grannen gett dom hö inne kl 7 och vi turas om med utsläppet som sker runt 9.40 vilket jag egentligen tycker är påtok för sent. De har själva två ponnyer: en 4-årig bponny i normal hull som äter sakta men vaktar sin mat, en 5-årig liten d-ponny mkt dominerande,äter snabbt och lite för överviktig. De har inte velat ge hästarna hö ute pga att det dominata stoet vandrar runt mellan högarna och äter upp allt för bponnyn. Nu har de varit bortresta några dagar och jag har inte haft möjlighet att gå till stallet 2 gånger varje morgon så jag provade att dela upp hästarnas hö i 6 högar. Jag höll koll hela tiden och det var aldrig några problem även om min unghäst är otroligt ranglåg. Grannen ger sina 1,5kg var på morgonen så då sänkte jag min giva till det med så det läggs ut sammanlagt 4,5kg till morgonfodring åt 3 hästar. Grannen har nu kommit hem och vi har även fortsatt så även nu i helgen. Hoppas vi fortsätter med det nu när veckan kommer.
Sedan får deras hästar inget mer hö än till kvällen då vi släpper in dom runt 20-21 tiden och då tror jag de får ca 2kg hö var. min har då fått 4.5 kg = 6kg om dagen (väntar på anaylys och vi har ej samma hö). Nu är frågan jag vill ju att min häst ska ha lunchhö med men det vill ju inte grannarna ge sina. Min är väldans hungrig på kvällen när jag tar in honom och det känns svårt att gå dit och ta in honom i boxen varje dag för lunchhö då jag har två småbarn, gå hem och gå över en gång till för att släppa ut honom. Men jag vill ju inte att min häst ska gå hungirg.Hur skulle ni ha gjort? Eller ska jag ta in honom tidigare ge honom hö och hö +krafft senare på kvällen? Eller är det bästa att ge morgon,lunch,middag och kvällshö? Jag vill ju smatidigt att han ska vara ute så mkt som möjligt.
Vet att detta låter krångligt men jag behövde få utlopp för mina tankar.
Hej. Det äet är alltid svårt när man inte har samma åsikter om fodermängd och foderrutiner, speciellt när det gäller i hagen.
Min häst går med två andra hästar och de får visserligen lunchhö men alldeles för lite enligt min mening. Men jag har lyckats övertala de andra ägarna att i stället se till att de har bra halm att tugga på under dagen.
Kan du inte försöka med det? Försök, utan att låta som en "besserwisser", att säga hur dåligt det är för en hästs matsmältningssystem att gå tom i så många timmar.
Får de bara halm i hagen så kan du ju ge hur mycket hö du vill i boxen sedan.
Alexandra_W 2007-11-03, 10:51 Kan du gå över dit EN gång/dag för att luncha? Det är taskigt mot de andra hästarna, men om de vägrar gå me dpå annat så kan du ju dela av en 'foderhage' i hagen, med automatisk grindtimer. Så vid lunch går du dit, tar in din häst i 'mathagen' ger den mat där, ställer timern på den tid du vill, och går hem. Sen släpps hästen ut automatiskt. ÄNNU bättre vore det att ställa det dominanta stoet i den hagen, ge henne mat där, och ge din och B-ponnyn ute i vanliga hagen.
Alt anser jag är att flytta hästen, det där är uppåt väggarna tyvärr, både mängd totalt och tid mellan fodringarna =/
(Halm kan ju vara en lösning, men då gäller det att höet har så hög kvot att det fungerar)
heidi maria 2007-11-03, 11:43 Du kan ju fårga om ni inte kan lägga ut halm i hagen som de kan tugga på uner dagarna så de slipper gå med tom mage? Det kostar inte mkt och man kan lägga ut fri tillgång om man så vill. Även grangrenar kan läggas ut så de har något att tugga på och hålla sig sysslesatta med eftersom det är så långt mellan fodringarna.
Du kan ju väga upp det låga proteininnehållet genom att ge lucernhack på kvällen samtidigt som ni ger kvällshö.
Edit: såg att alexandra W redan skrivit något om halm..
Lillkumpula 2007-11-03, 12:20 Kan ni inte ge mer morgonhö eller lägga in en middagsgiva? Förstår att din krake är hungrig till kvällen, är ganska många timmar utan mat under dagen...
Annars kan du ju alltid ge hö åt honom undertiden du borstar. Eller ta in honom undertiden du mockar (ha honom i stallgången, uppbunden i ett grimskaft) och ge nått kg med hö i hönät.
Han hinner mest troligt inte äta så mycket om man använder sig av det två nedersta alternativen, men bättre det än ingenting alls.
CindyLou 2007-11-03, 12:27 Hej. Det äet är alltid svårt när man inte har samma åsikter om fodermängd och foderrutiner, speciellt när det gäller i hagen.
Min häst går med två andra hästar och de får visserligen lunchhö men alldeles för lite enligt min mening. Men jag har lyckats övertala de andra ägarna att i stället se till att de har bra halm att tugga på under dagen.
Kan du inte försöka med det? Försök, utan att låta som en "besserwisser", att säga hur dåligt det är för en hästs matsmältningssystem att gå tom i så många timmar.
Får de bara halm i hagen så kan du ju ge hur mycket hö du vill i boxen sedan.
Jag ska prata med dom, har försökt lite smått förut men de vill inte ge sina luchhö eftersom den dominanta är lite kraftig (dock inte mkt för hon är byggd sådan) och dom tycker hon inte behöver ha mer. Hur mkt hö ca (utan att de har analys) ska en dponny resp b ponny ha?
CindyLou 2007-11-03, 12:28 kan ju fråga dom om vi kan köpa in halm genemnsamt, min anayls har ju inte kommit men troligtvis har den mkt hög kvot så det vore egentligen bara bra om han åt halm med.
CindyLou 2007-11-03, 12:33 Kan ni inte ge mer morgonhö eller lägga in en middagsgiva? Förstår att din krake är hungrig till kvällen, är ganska många timmar utan mat under dagen...
Annars kan du ju alltid ge hö åt honom undertiden du borstar. Eller ta in honom undertiden du mockar (ha honom i stallgången, uppbunden i ett grimskaft) och ge nått kg med hö i hönät.
Han hinner mest troligt inte äta så mycket om man använder sig av det två nedersta alternativen, men bättre det än ingenting alls.
Lite svårt med detta med att ha honom inne på dagen i stallgången då mina barn bara är 5 och den andra 1 1/2 snart. Helgerna är det ju inga problem för då är ju är sambon hemma och tar barnen.
Kan ju tillägga att grannarna är jättesnälla och verkligen ställer upp annars, då jag inte har råd med två hästar i vinter så får jag ha min grstis hos dom. Vi flyttade hit för snart 1 år sedan och det är tråkigt att ha ett helt tomt stall här hemma men detta är det bästa ekonomiska för oss just nu. Visst är det både + och minus att ha honom där men det funkar annars helt ok. Jag får försöka ta ett snack med dom om lunchhöt.
heidi maria 2007-11-03, 15:06 Jag ska prata med dom, har försökt lite smått förut men de vill inte ge sina luchhö eftersom den dominanta är lite kraftig (dock inte mkt för hon är byggd sådan) och dom tycker hon inte behöver ha mer. Hur mkt hö ca (utan att de har analys) ska en dponny resp b ponny ha?
De ska ju ha minst 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt för att överhuvudtaget fungera, så det blir till en b-ponny på 300 kg ca 4 kg hö. För en d-ponny på 450 kg blir det ca 5,5 kg. Det är minimum,¨sedan måste man ju ta hänsyn till att de måste få i sig all energi och protein de behöver.
CindyLou 2007-11-03, 15:36 jag har inte hunnit prata med grannanrna ännu men jag msåte tänka på min hästs bästa så barnen dör väl inte av lite friskluft heller, det är ju bara att ta bilen över och dom sitter i den när jag släpper in/släpper ut även om det inte är så ekonomiskt eller om dom får vara i en box (där jag tagit bort vattenhinken) under den korta minuten det tar att släppa in /ut.
Jag funderar lite:
Om det blir så jag jag får fortsätta ge morgonhöt ute så får min
ca kl 7-8 1,5kg hö
ca kl 13 1,5kg hö + kraft
istället för in kl 20-21 så tar jag in honom kl 19 och ger då honom 1,5kg hö
kl 21 2 kg hö+kraft
=6,5kg hö
Det blir ju krångligare för mej att springa till stallet 4 gånger på en dag ´men det är ju bättre för hästen. Vad tror ni om dom tankarna?
Alexandra_W 2007-11-03, 16:13 Betydligt bättre. Men VARFÖR snåla på höet och lägga på kraft? 6½ kg hö är lite i sammanhanget, och bättre om hästen kan få äta mer. Rek minimigiva är 1½ kg TS/100 kg häst = 1,8 kg hö/100 kg häst.
CindyLou 2007-11-03, 16:35 Betydligt bättre. Men VARFÖR snåla på höet och lägga på kraft? 6½ kg hö är lite i sammanhanget, och bättre om hästen kan få äta mer. Rek minimigiva är 1½ kg TS/100 kg häst = 1,8 kg hö/100 kg häst.
Det jag är rädd för är just att det är tydligen ett mkt kraftigt hö men vad kan hända om man fodrar för mkt med ett just kraftigt hö? Jag har ju inte fått någon analys ännu men enligt bonden jag köpte det av var det ett jättekraftigt iaf. han varnade mej att ge kraft överhuvudtaget och ge mkt lite av höt och spä ut det med halm. Han sa att min häst klarade av det pga att den just var ung.Jag har ju ingen halm heller.
Är det bra att jag tar in honom tidigare vid ca 19 eller är det bättre han går ute längre på kvällen?
Jag haft funderingar länge på att jag vill ge honom oftare men då grannen såger att det absolut inte behövs så har mina tankar slutat tänka på det men de sista dagarna så han känts lite loj ifs så är det säkert att han växer men jag vill inte att det ska gå så många timmar mellan fodringarna.
Vet ej vad han väger men han är arab 2 1/2 år kommer väga som vuxen runt 450kg?
Hur mkt ska jag ge honom? är så rädd att det kraftiga höt påverkar honom på ngt sätt.
så här ser han ut nu.
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/7.jpg
vickis-pajala 2007-11-03, 16:44 Lite svårt med detta med att ha honom inne på dagen i stallgången då mina barn bara är 5 och den andra 1 1/2 snart. Helgerna är det ju inga problem för då är ju är sambon hemma och tar barnen.
men går det inte att ta med sig barnen ut på en promenad minstingen kan kanske sitta /sova i vagnen och femåringar kan vara rätt hjälpsamma oxå.
ladda klart en höpåse på kvällen och så tar du ut hästen ut hagen så får han stå och äta utanför hagen.
ge förslaget till grannarna om att ni köper en höbal i hop och lägger ut den ihagen så äter hästarna när dom är hungriga och då slipper du tänka på mat tiderna dela konstanderna mellan dig och grannen, och till råga på detta lägger du fram alla andra förslag du fått härifrån :D
heidi maria 2007-11-03, 17:06 Mkt protein och energi i höet är inte farligt, det ska mycket till för att hästen ska bli dålig av det. Det som kan hända är att hästen blir tjock:D I värsta fall kan den reagera på proteinet, men då brukar man se "proteinknölar" som varnlingstecken. Men med tanke på att man kan fodra med lucern som enda grovfoder är det nog ingen fara. Det bästa är om du får se analysen så hästen får lagom mkt Mj och smrp. Den ser ju fin ut i hullet på bilden iaf, så det verkar inte vara någon fara på färde.
Lite svårt med detta med att ha honom inne på dagen i stallgången då mina barn bara är 5 och den andra 1 1/2 snart. Helgerna är det ju inga problem för då är ju är sambon hemma och tar barnen.
Ta med barnen, ställ upp hästen, låt dem bekanta sig med varandra. Förklara för dem och greja med hästen tillsammans.
Vi har två småbarnsföräldrar i stallet. Båda med två var som är som dina. Visst de får ju passa lite på dem men de rör sig fritt i stallet. Den ena fem-åringen har egna små borstar, plockar fram pallen klättrar upp och borstar manen. 4-åriga killen hjälper gärna till att kratsa hovarna om mamma håller upp benen osv osv. De "hjälper till" att leda in hästarna, håller längst ut i grimskaftet, går först och mamma går bredvid hästen och håller den. Alla "rider" emellanåt. Gör hästen till en naturlig del i deras liv och stallet ett ställe som känns hemvant. Självklart får det ju ta lite tid. Dessa ungar har ju varit med, inte varje dag självklart men titt som tätt från att de föddes. De känner alla i stallet och vet vad alla hästarna heter. Tror det skulle göra livet mycket lättare för dig också om du inte känner att det blir så jobbigt att ta med barnen till stallet. Självklart ska du ha DINA stunder i stallet också, utan barn.
Nu blev ju detta lite OT men kände att jag ville delge att bara för att man har små barn behöver man inte stänga in dem i en box eller annat när de är i stallet. Det är ju en fantastisk "lekplats" och ett härligt sätt för dig att umgås med dina barn.
Alexandra_W 2007-11-03, 17:09 Det jag är rädd för är just att det är tydligen ett mkt kraftigt hö men vad kan hända om man fodrar för mkt med ett just kraftigt hö?
Hästen blir fet som en julgris? ;)
Är det bra att jag tar in honom tidigare vid ca 19 eller är det bättre han går ute längre på kvällen?
Det blir lite pest eller kolera. Han måste ha mat, samtidigt som han är ung och borde få röra sig mycket. Måste du välja så prioritera maten och ta in 19 om det inte går att lösa på annat sätt.
Hur mkt ska jag ge honom? är så rädd att det kraftiga höt påverkar honom på ngt sätt.
så här ser han ut nu.
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/7.jpg[/QUOTE]
Ser ut att vara i trevligt hull, svårt säga helt iom hur han står hur överlinjen är, men ser bra ut.
Ang hur mkt ge etc, så¨du väntar väl på analys? Brukar ta max en vecka att få svar, sen vet du ju. Sålänge så ge honom så mycket han äter upp inne under natten, och enligt ditt sista förslag du =)
Vill du ha hjälp sen att räkna foderstat när du har analys så hör av dig!
Forest Autumn 2007-11-03, 17:24 Ta med barnen, ställ upp hästen, låt dem bekanta sig med varandra. Förklara för dem och greja med hästen tillsammans.
Vi har två småbarnsföräldrar i stallet. Båda med två var som är som dina. Visst de får ju passa lite på dem men de rör sig fritt i stallet. Den ena fem-åringen har egna små borstar, plockar fram pallen klättrar upp och borstar manen. 4-åriga killen hjälper gärna till att kratsa hovarna om mamma håller upp benen osv osv. De "hjälper till" att leda in hästarna, håller längst ut i grimskaftet, går först och mamma går bredvid hästen och håller den. Alla "rider" emellanåt. Gör hästen till en naturlig del i deras liv och stallet ett ställe som känns hemvant. Självklart får det ju ta lite tid. Dessa ungar har ju varit med, inte varje dag självklart men titt som tätt från att de föddes. De känner alla i stallet och vet vad alla hästarna heter. Tror det skulle göra livet mycket lättare för dig också om du inte känner att det blir så jobbigt att ta med barnen till stallet. Självklart ska du ha DINA stunder i stallet också, utan barn.
Nu blev ju detta lite OT men kände att jag ville delge att bara för att man har små barn behöver man inte stänga in dem i en box eller annat när de är i stallet. Det är ju en fantastisk "lekplats" och ett härligt sätt för dig att umgås med dina barn.
Nej det håller jag inte med dig om!
Jag tycker inte att så små barn har i ett stall att göra! Inte på det sätt som du beskriver. Jag hade vår minste med när han var liten men inte i närheten av hästarna. Ts häst är en ung arab. Inget ont om araber. Jag tycker de är underbara hästar, Inte ngt ont om unghästar heller. Men jag tycker inte att de hör ihop med små barn. Ett litet barn är just det ---- litet. Tänk om det får en spark. Då är det många organ som drabbas. Och unghästar kan man inte riktigt lita på. Jag har haft en del unghästar genom åren. Det är möjligt att det är gulligt med små barn som leder stora hästar i ett grimskaft men jag tycker inte det. En häst är alltid en häst vilket innebär att den alltid kan bli rädd för ngt oförutsett. Nu är mina barn stora för länge sedan men jag ville aldrig utsätta dem för det.
Jag tycker inte att det är en fantastisk lekplats!
CindyLou 2007-11-03, 18:06 men går det inte att ta med sig barnen ut på en promenad minstingen kan kanske sitta /sova i vagnen och femåringar kan vara rätt hjälpsamma oxå.
ladda klart en höpåse på kvällen och så tar du ut hästen ut hagen så får han stå och äta utanför hagen.
ge förslaget till grannarna om att ni köper en höbal i hop och lägger ut den ihagen så äter hästarna när dom är hungriga och då slipper du tänka på mat tiderna dela konstanderna mellan dig och grannen, och till råga på detta lägger du fram alla andra förslag du fått härifrån :D
bra idé med att gå på promenad när hästen äter!
Grannarna vill ju inte ge sina hästar hö på dagen för att de tycker dom är för kratiga/tjocka.
CindyLou 2007-11-03, 18:07 hur ser de ut och vart sitter proteinknölar?
CindyLou 2007-11-03, 18:16 Ta med barnen, ställ upp hästen, låt dem bekanta sig med varandra. Förklara för dem och greja med hästen tillsammans.
Barnen är för det mesta med i stallet det är bara vid in och utsläpp jag inte vill att de ska vara i närheten pga att han är en unghsät. Visserligen en lugn sådan men han kan ibland vara bakskygg och kicka. hela förra vintern,våren och sommaren hade 5 åringen då han var 4 egen ponny vilket han skötte jättebra med att ta hovarna själv,borsta,leda, rida osv. men jag är lite skåpig just när det gäller en unghäst. Min son vill gärna borsta men jag är ändå feg så jag har inte låtit honom göra det ännu. mIn stora pojk klarar sej ofta bra istallet även om han är en vilde som springer omkring men han pysslar med lite saker hjälper ibland till och mockar när han är med dom gångerna men då är det inga hästar med, han får inte vara med i stallgången om det står tex en häst där då stallgången är relativ smal.
Det mesta problemet är väl lillen, han är bara 1 år och 5månader, har precis lärt sej gå men springer fort och är överallt. Han är svår att hålla koll på tom även om inga hästar befinner sej i sallet då han är snabb att hitta både det ena än det andra. Ofta tex när jag släpper ut dom på morgonen vilket jag gör mån + ons då har jag släppt ut hästarna på väg till dagis (storpojken går där 5 timmar 3 dsgar i veckan) och då har barnen suttit i bilen dom få minutrarna utsläppet tar för att ingen olycka ska ske. Det var med den tanke jag hade tänkt om jag gick över någon dag istället för att ta bilen var om barnen kunde vara i en box de 30 sekundrarna det tar att ta in eller släppa ut hästen så inga olyckor sker.
Kan tex inte lita på 5 åringen då han är velig och säger jag gå framför mej så står han bara och velar och gör inget, ännu värre är det ju med lillpojken. Men annars så tycker jag att barn SKA vara med i stallet ända från början!!
CindyLou 2007-11-03, 18:18 eller räcker det med att ge honom tre gånger om dagen tex
ca 8,13 och 20?
jag har inte skickat efter egen analys, inte heller bonden men en som köpt hö därifrån ska tydligen ha gjort det och bonden väntar svar därifrån. Men bonden sa att jag kunde få en analys på gärdet brevid men det är väl inte samma?
Alexandra_W 2007-11-03, 18:24 Skicka en egen analys. Det är enda sättet att veta säkert. Tar du provet fel blir analysen fel t ex, och du vet ju inte hur det andra provet är taget.
Nej fältet bredvid säger tyvärr inte så mycket, är det slaget samtidigt kan man få en liten fingervisning av det dock.
Hur många ggr/dag du ger kvittar egentligen, det som är viktigt är tiden mellan fodringarna, tiden hästen står utan mat. Du kan ju ge två ggr/dag utan problem, om hästen får såpass mycket mat att det inte blir så lång tid utan mat för hästen mellan maten från fodring ett är slut och fodring två sker.
vickis-pajala 2007-11-03, 18:44 Barnen är för det mesta med i stallet det är bara vid in och utsläpp jag inte vill att de ska vara i närheten pga att han är en unghsät. Visserligen en lugn sådan men han kan ibland vara bakskygg och kicka. hela förra vintern,våren och sommaren hade 5 åringen då han var 4 egen ponny vilket han skötte jättebra med att ta hovarna själv,borsta,leda, rida osv. men jag är lite skåpig just när det gäller en unghäst. Min son vill gärna borsta men jag är ändå feg så jag har inte låtit honom göra det ännu. mIn stora pojk klarar sej ofta bra istallet även om han är en vilde som springer omkring men han pysslar med lite saker hjälper ibland till och mockar när han är med dom gångerna men då är det inga hästar med, han får inte vara med i stallgången om det står tex en häst där då stallgången är relativ smal.
Det mesta problemet är väl lillen, han är bara 1 år och 5månader, har precis lärt sej gå men springer fort och är överallt. Han är svår att hålla koll på tom även om inga hästar befinner sej i sallet då han är snabb att hitta både det ena än det andra. Ofta tex när jag släpper ut dom på morgonen vilket jag gör mån + ons då har jag släppt ut hästarna på väg till dagis (storpojken går där 5 timmar 3 dsgar i veckan) och då har barnen suttit i bilen dom få minutrarna utsläppet tar för att ingen olycka ska ske. Det var med den tanke jag hade tänkt om jag gick över någon dag istället för att ta bilen var om barnen kunde vara i en box de 30 sekundrarna det tar att ta in eller släppa ut hästen så inga olyckor sker.Kan tex inte lita på 5 åringen då han är velig och säger jag gå framför mej så står han bara och velar och gör inget, ännu värre är det ju med lillpojken. Men annars så tycker jag att barn SKA vara med i stallet ända från början!!
men ta ut en häst ur boxen och sedan stänger du in ungarna i boxen med varsin grep och en skottkärra och låter dom pilla i boxen medans du tar ut hästarna FÖRBERDE mycket innan du börjar utsläpp
vickis-pajala 2007-11-03, 18:46 Ta med barnen, ställ upp hästen, låt dem bekanta sig med varandra. Förklara för dem och greja med hästen tillsammans.
:banana::banana::banana:
gillar ditt svar :D
Forest Autumn 2007-11-03, 19:18 men ta ut en häst ur boxen och sedan stänger du in ungarna i boxen med varsin grep och en skottkärra och låter dom pilla i boxen medans du tar ut hästarna FÖRBERDE mycket innan du börjar utsläpp
Det är möjligt att jag har glömt hur det är att ha ett barn som är ett och ett halvt men för mig känns inte detta som någon bra ide.
Vita_N_6520 2007-11-03, 19:29 eller räcker det med att ge honom tre gånger om dagen tex
ca 8,13 och 20?
Vi fodrar på ett ungefär de tiderna (7, 14, 20) och det går alldeles utmärkt.
Hur ofta man behöver fodra beror ju på hur mycket/lite mat hästen får.
Hästen bör ju inte stå mer än några timmar utan :)
vickis-pajala 2007-11-03, 20:50 Det är möjligt att jag har glömt hur det är att ha ett barn som är ett och ett halvt men för mig känns inte detta som någon bra ide.
men då måste jag verkligen fråga en sak
men hur tycker och tänker du kring detta med småbarn och hästliv :confused:
jag har själv tre barn min sambo jobbar borta under veckorna till råga på detta så har jag eget jobb och tre hästar att sköta.
att lära hästar och barn umgås på dresa villkor är något jätte viktigt för att få allt praktiskt att fungera.
nu är mina två äldre barn 9-8 år så dom är hjälpsamma och kan mocka och fixa och man behöver inte hålla reda på dom på det viset.
sedan har jag en två åring som sedan hon varit 2 månader fått följa med till stallet hon gör oxå det mesta mockar mm
2-åringen har lärt sig och lär sig fortfarande vart hon är och förhåller sig till hästarna och vad hon får göra och inte göra.
hästen är inget dummt djur och jag tror att dom förstår att det är barn det handlar om
dina inlägg tycker jag är ganska patetiska det är precis lika patetiskt som om jag inte skulle låta familjens hund umgås med mina barn.
ursäkta TS att jag kapar din tråd men häxan i mig vakande upp :devil:
Men oj vad mellan raderna du läste. :eek: Man har väl koll på barnen. De ska ju inte springa under magen, mellan benen på dem utan att hästen är van. Men man måste ju börja någonstans. För det mesta går ju barnen och gör andra saker, rota bland ryktborstarna är ju jättekul.
Mitt ex gäller en arab, född 3 veckor efter ena barnet, dvs de har "växt upp" ihop. Ung häst, stencool när barnen är runt den, men naturligtvis aldrig ensamma utan övervakning och noga instruktioner att inte göra samma saker med andra hästar.
Var skrev jag att små barn ska leda stora hästar? Jag skrev att de kan hålla längst ut på grimskaftet medan matte leder hästen bakom, dvs matte/mamma är ju den som leder.
Varför ska barnen inte kunna vara med i stallet om man lär dem rätt från början och talar om vad som är ok, inte ok och håller dem borta om det blir oroligt?
Men det låter ju bra. Klart att de kan sitta i bilen eller så om du bara ska ta in eller ut. Trodde att de skulle typ vara i en box hela tiden du höll på med hästen. :D
Borsta på hästen tillsammans med din femåring (du står bakom honom medan han borstar på benet tex eller om han står på en pall och borstar på halsen, då kan du snabbt rycka undan honom om hästen börjar trampa eller bli orolig) så vänjer sig hästen, men håll honom borta från bakbenen bara om hästen är lite skygg. Hästar är fantastiska på att lära sig när små barn är omkring dem. (Unghäst+arab= ännu läraktigare! :D ) Flera av våra hästar blir som stenstoder när barnen är med, de vågar inte röra en fot.
Är det trångt i stallgången ska de naturligtvis inte springa som de vill.
Sätt en spade eller något annat kul i handen på minstingen och så i något roligt att gräva. :idea: ;)
Låter som du har bra koll, men var inte rädd för att vänja din fina unghäst vid barnen och barnen vid hästen. :)
Forest Autumn 2007-11-03, 21:48 men då måste jag verkligen fråga en sak
men hur tycker och tänker du kring detta med småbarn och hästliv :confused:
hästen är inget dummt djur och jag tror att dom förstår att det är barn det handlar om
dina inlägg tycker jag är ganska patetiska det är precis lika patetiskt som om jag inte skulle låta familjens hund umgås med mina barn.
Ursäkta trådkapning
Vi har alltid låtit våra barn delta i vardagen och hjälpa till med allt möjligt. Vi har en hel del djur som de har haft hand om.
Men
Jag tycker inte att små barn hör ihop med unghästar. När var minste var liten hade vi bla två unghästar ett fullblod och ett halvblod. Jag såg inte någon mening med att låta honom hjälpa till med dem. Däremot åkte han ofta häst på sina storasyskons ponny och tyckte det var jättekul. Han fortsatte sedan och rida i flera år.
Jag tycker inte att man kan jämföra hur det är med barn och hästar med barn och hundar. Vi har aldrig hållt våra barn borta från hundarna (schäfer och bordercollie).
Du må tycka att mina inlägg är patetiska.
Du gör som du vill med dina barn- Jag har gjort som jag vill med mina.
:banana::banana::banana:
gillar ditt svar :D
Oj, tack, tack! :o :)
Forest Autumn 2007-11-03, 21:57 Men oj vad mellan raderna du läste. :eek: Man har väl koll på barnen. De ska ju inte springa under magen, mellan benen på dem utan att hästen är van. Men man måste ju börja någonstans. För det mesta går ju barnen och gör andra saker, rota bland ryktborstarna är ju jättekul.
Mitt ex gäller en arab, född 3 veckor efter ena barnet, dvs de har "växt upp" ihop. Ung häst, stencool när barnen är runt den, men naturligtvis aldrig ensamma utan övervakning och noga instruktioner att inte göra samma saker med andra hästar.
Var skrev jag att små barn ska leda stora hästar? Jag skrev att de kan hålla längst ut på grimskaftet medan matte leder hästen bakom, dvs matte/mamma är ju den som leder.
Varför ska barnen inte kunna vara med i stallet om man lär dem rätt från början och talar om vad som är ok, inte ok och håller dem borta om det blir oroligt?
Det är möjligt att jag läste mellan raderna.
Men det framgick faktiskt inte riktigt hur du tänkte inte det du har skrivit här senare. Eller också läste jag det första slarvigt. med grimskaftet håller jag med dig.
Det är nog skillnad på en unghäst som man har haft som föl och som är van vid barn från början. Våra var inte det och de hade hunnit bli ganska stora.
Jag kan hålla med dig om att hästarna uppfattar att barnet är litet. Vår lille ponny gick alltid så fint ute i skogen när den lille tvååringen åkte häst och vi gick vid sidan om. Det är annars en pigg liten häst med mycket spring i sina ben.
Kan hända att jag kanske var lite otydlig, ursäktar det, tänkte nog att det var självklart att allt (om hästar är i närheten, typ uppställda) sker under uppsikt och tillsammans med föräldern. Ang att leda skrev jag dock att mamma/matte gick bakom och höll hästen. :)
TS har ju en unghäst, därför ett ypperligt tillfälle att vänja den vid barnen redan nu. Vilket hon delvis verkar göra. :bow:
Min häst är "gammal" och avskyr barn (och hundar, tror hon tycker att dessa grupper är för oberäkneliga :D ) så henne håller de sig ifrån om hon står uppställd.
Men jag tror faktiskt att det är bra, både för barnen och för föräldrarna och deras relation att barnen är med och tar del, på det sätt de kan av allt runt hästarna och det redan i ung ålder. :)
Alexandra_W 2007-11-03, 22:15 *KL*
Hur ska en unghäst vänja sig vid små barn, om de små barnen ska hållas därifrån?
Givetvis ska barnen inte springa runt benen på hästen, och givetvis ska de vara under uppsikt. Men jag ser inte varför ett litet barn inte skulle kunna få borsta/klappa/pilla på en normallugn unghäst som är normalt hanterad? De är ju inga monster. De är unga och kan vara oförsiktiga javisst, det är därför mamma/pappa ska vara med och beredd att gripa in.
Jag ser det lite som samma sak som med hundar. För att en häst ska bli hundvan, måste den ju 'utsättas' för hundar. Och det kommer alltid vara en första gång när hunden 'går kring benen'. Men det ska vara under uppsikt. Men att hålla hunden ifrån hästen hela tiden, för hästen är ung.. det ger ju ingen hundvan häst inte...
Forest Autumn 2007-11-03, 22:40 Helt OK jag uttryckte mig nog lite otydligt. Dessutom fick jag faktiskt en helt annan uppfattning av det första du skrev. Det är klart att man ska lära barnen att umgås med djur på rätt sätt. Det är ju någonting som de kan ha mycket glädje av i livet.
Jag vet jag läste fel om det att leda hästen ber om ursäkt.
Forest Autumn 2007-11-03, 22:49 *KL*
Hur ska en unghäst vänja sig vid små barn, om de små barnen ska hållas därifrån?
Givetvis ska barnen inte springa runt benen på hästen, och givetvis ska de vara under uppsikt. Men jag ser inte varför ett litet barn inte skulle kunna få borsta/klappa/pilla på en normallugn unghäst som är normalt hanterad? De är ju inga monster. De är unga och kan vara oförsiktiga javisst, det är därför mamma/pappa ska vara med och beredd att gripa in.
Jag ser det lite som samma sak som med hundar. För att en häst ska bli hundvan, måste den ju 'utsättas' för hundar. Och det kommer alltid vara en första gång när hunden 'går kring benen'. Men det ska vara under uppsikt. Men att hålla hunden ifrån hästen hela tiden, för hästen är ung.. det ger ju ingen hundvan häst inte...
Vem riktar du detta till, eftersom du skriver knapplån?
Det låter som ett svar till någon men har svårt att annars gissa vem det är till så därför svarar jag.
Jag tror att den här diskussionen har kommit lite på fel spår. Vi pratar bara förbi varandra när vi kanske i alla fall delvis menar samma sak. Jag har haft hand om en hel del unghästar genom åren och ser definitivt inte dem som några monster.
Annars anser jag att jag redan har bemött resten av inlägget i mina tidigare inlägg.
Men som sagt detta var kanske inte till mig.
Alexandra_W 2007-11-03, 22:50 Nej det var inte riktad till någon specifik, utan att man ofta hör det som berörts i den här tråden, att inte barn kring ovana unghästar. Frågan är hur de ska vänja sig då.
Jag har min unghäst arab på 2 1/2 år hos min snälla granne. Problemet är lite hur jag ska lägga mattiderna.
Förut så har grannen gett dom hö inne kl 7 och vi turas om med utsläppet som sker runt 9.40 vilket jag egentligen tycker är påtok för sent. De har själva två ponnyer: en 4-årig bponny i normal hull som äter sakta men vaktar sin mat, en 5-årig liten d-ponny mkt dominerande,äter snabbt och lite för överviktig. De har inte velat ge hästarna hö ute pga att det dominata stoet vandrar runt mellan högarna och äter upp allt för bponnyn. Nu har de varit bortresta några dagar och jag har inte haft möjlighet att gå till stallet 2 gånger varje morgon så jag provade att dela upp hästarnas hö i 6 högar. Jag höll koll hela tiden och det var aldrig några problem även om min unghäst är otroligt ranglåg. Grannen ger sina 1,5kg var på morgonen så då sänkte jag min giva till det med så det läggs ut sammanlagt 4,5kg till morgonfodring åt 3 hästar. Grannen har nu kommit hem och vi har även fortsatt så även nu i helgen. Hoppas vi fortsätter med det nu när veckan kommer.
Sedan får deras hästar inget mer hö än till kvällen då vi släpper in dom runt 20-21 tiden och då tror jag de får ca 2kg hö var. min har då fått 4.5 kg = 6kg om dagen (väntar på anaylys och vi har ej samma hö). Nu är frågan jag vill ju att min häst ska ha lunchhö med men det vill ju inte grannarna ge sina. Min är väldans hungrig på kvällen när jag tar in honom och det känns svårt att gå dit och ta in honom i boxen varje dag för lunchhö då jag har två småbarn, gå hem och gå över en gång till för att släppa ut honom. Men jag vill ju inte att min häst ska gå hungirg.Hur skulle ni ha gjort? Eller ska jag ta in honom tidigare ge honom hö och hö +krafft senare på kvällen? Eller är det bästa att ge morgon,lunch,middag och kvällshö? Jag vill ju smatidigt att han ska vara ute så mkt som möjligt.
Vet att detta låter krångligt men jag behövde få utlopp för mina tankar.
Jag hade delat dom så min hade fått fritillgång på hö. Aldrig att min 2 åring skulle få så lite mat över dagen.
jag har inte hunnit prata med grannanrna ännu men jag msåte tänka på min hästs bästa så barnen dör väl inte av lite friskluft heller, det är ju bara att ta bilen över och dom sitter i den när jag släpper in/släpper ut även om det inte är så ekonomiskt eller om dom får vara i en box (där jag tagit bort vattenhinken) under den korta minuten det tar att släppa in /ut.
Jag funderar lite:
ca kl 7-8 1,5kg hö
kl 21 2 kg hö+kraft
=6,5kg hö
Det blir ju krångligare för mej att springa till stallet 4 gånger på en dag ´men det är ju bättre för hästen. Vad tror ni om dom tankarna?
Men vad gör barnen då? Mina har varit med i stallet sedan dom var bebisar. Vi hade inga problem med att ha med en 2 åring och en 3 åring. Dom måste ju få chansen att lära sig dom med. Det tvivlar jag på att dom gör i en box.
vickis-pajala 2007-11-03, 23:19 Ursäkta trådkapning
Vi har alltid låtit våra barn delta i vardagen och hjälpa till med allt möjligt. Vi har en hel del djur som de har haft hand om.
Men
Jag tycker inte att små barn hör ihop med unghästar. När var minste var liten hade vi bla två unghästar ett fullblod och ett halvblod. Jag såg inte någon mening med att låta honom hjälpa till med dem. Däremot åkte han ofta häst på sina storasyskons ponny och tyckte det var jättekul. Han fortsatte sedan och rida i flera år.
Jag tycker inte att man kan jämföra hur det är med barn och hästar med barn och hundar. Vi har aldrig hållt våra barn borta från hundarna (schäfer och bordercollie).
Du må tycka att mina inlägg är patetiska.
Du gör som du vill med dina barn- Jag har gjort som jag vill med mina.
nåå de lära tvistas om detta både länge och väl alla tycker vi olika kring djur och barn.
jag har sagt min åsikt i detta fallet och nu återgår vi till trådens början
vickis-pajala 2007-11-03, 23:21 Kan hända att jag kanske var lite otydlig, ursäktar det, tänkte nog att det var självklart att allt (om hästar är i närheten, typ uppställda) sker under uppsikt och tillsammans med föräldern. Ang att leda skrev jag dock att mamma/matte gick bakom och höll hästen. :)
TS har ju en unghäst, därför ett ypperligt tillfälle att vänja den vid barnen redan nu. Vilket hon delvis verkar göra. :bow:
Min häst är "gammal" och avskyr barn (och hundar, tror hon tycker att dessa grupper är för oberäkneliga :D ) så henne håller de sig ifrån om hon står uppställd.
Men jag tror faktiskt att det är bra, både för barnen och för föräldrarna och deras relation att barnen är med och tar del, på det sätt de kan av allt runt hästarna och det redan i ung ålder. :)
detta är ju ett sätt att umgås för oss så annars stressade småbarnsföräldrar som jobbar heltid mm att få umgås med våra barn och djur :D
Nej det håller jag inte med dig om!
Jag tycker inte att så små barn har i ett stall att göra! Inte på det sätt som du beskriver. Jag hade vår minste med när han var liten men inte i närheten av hästarna. Ts häst är en ung arab. Inget ont om araber. Jag tycker de är underbara hästar, Inte ngt ont om unghästar heller. Men jag tycker inte att de hör ihop med små barn. Ett litet barn är just det ---- litet. Tänk om det får en spark. Då är det många organ som drabbas. Och unghästar kan man inte riktigt lita på. Jag har haft en del unghästar genom åren. Det är möjligt att det är gulligt med små barn som leder stora hästar i ett grimskaft men jag tycker inte det. En häst är alltid en häst vilket innebär att den alltid kan bli rädd för ngt oförutsett. Nu är mina barn stora för länge sedan men jag ville aldrig utsätta dem för det.
Jag tycker inte att det är en fantastisk lekplats!
Men då ska vi ju inte ta ut våra barn i trafiken heller då enl. dig.
Forest Autumn 2007-11-04, 08:22 Men då ska vi ju inte ta ut våra barn i trafiken heller då enl. dig.
Det känns som om vi har kommit ganska långt bort från mattider hoppas att det är OK för ts
Om du har läst alla mina inlägg så bör du få min syn på barn och trafik så här:
Man ska inte släppa ut små barn ensamma på en trafikerad väg.
Det var ungefär så jag uppfattade det första inlägget i den debatten om man ska jämföra med bilar. Jag har insett att jag tolkade Kirres förtsa inlägg på ett annat sätt än vad hon menade.
Det var du som tog upp detta med vägar och jag tror inte att det finns ngn här som hade släppt av sina barn mitt på en väg.
Jag tycker att den här debatten har spårat ur och föreslår att vi går tillbaka till det den handlar om.
Ge den fritt med hö/halm under natten så den kan äta sig ordentligt mätt då.
Och sen lunch mitt på dagen.
Bellafjella 2007-11-04, 10:27 Det jag är rädd för är just att det är tydligen ett mkt kraftigt hö men vad kan hända om man fodrar för mkt med ett just kraftigt hö? Jag har ju inte fått någon analys ännu men enligt bonden jag köpte det av var det ett jättekraftigt iaf. han varnade mej att ge kraft överhuvudtaget och ge mkt lite av höt och spä ut det med halm. Han sa att min häst klarade av det pga att den just var ung.Jag har ju ingen halm heller.
Jag haft funderingar länge på att jag vill ge honom oftare men då grannen såger att det absolut inte behövs så har mina tankar slutat tänka på det men de sista dagarna så han känts lite loj ifs så är det säkert att han växer men jag vill inte att det ska gå så många timmar mellan fodringarna.
Vet ej vad han väger men han är arab 2 1/2 år kommer väga som vuxen runt 450kg?
så här ser han ut nu.
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/7.jpg
Du behöver inte vara rädd för att ge mycket hö. Är ditt hö "kraftigt" så innebär det att du kanske inte alls behöver ge något kraftfoder alls. Men har du ingen analys på höet kan du omöjligt veta.
Min filosofi med fodringen är: Så mycket hö som möjligt och om det behövs kan man komplettera med något kraftfoder.
Tyvärr har väl kraftfodertillverkarna lyckats mycket väl i sina kampanjer med att övertyga hästägare om att det är "livsviktigt" med kraftfoder.:smirk:
Såg nu att hästen bara var 2 1/2 år! Då ska han väl ha tillgång till ett bra, kraftigt hö? Han växer ju så det knakar nu och behöver det.
Sen det där dina grannar säger att han inte behöver mer - oavsett om han behöver mer eller inte så är det direkt skadligt för en häst att gå tom för länge i tarmarna.
En häst har ingen gallblåsa som t ex vi har. Detta innebär, vad jag förstår, att den frätande gallan droppar till med jämna mellanrum hela tiden och om det då inte finns något grovfoder (hö/halm eller liknande) i tarmsystemet för gallan att bearbeta så kan det innebära att hästen får magsår. Detta är tydligen ett växande problem som inte alls är ovanligt.
Så för din pålles skull, se till att han har någon form av grovfoder att tugga på under dagen.
Det är inte bara näringsbehovet man ska uppfylla utan också tuggbehovet samt matsmältningssystemets funktion. Tyvärr glömmer många bort det.
Forest Autumn 2007-11-04, 11:09 En häst har ingen gallblåsa som t ex vi har. Detta innebär, vad jag förstår, att den frätande gallan droppar till med jämna mellanrum hela tiden och om det då inte finns något grovfoder (hö/halm eller liknande) i tarmsystemet för gallan att bearbeta så kan det innebära att hästen får magsår. Detta är tydligen ett växande problem som inte alls är ovanligt.
Vet inte om jag vågar mig på ett inlägg till i denna tråd men lämnar nu barnfrågan och återgår till det den ska handla om.
Jag är inte expert på detta men försöker att lära mig.
Nu undrar jag om detta stämmer? Visst att hästen inte har ngn gallblåsa utan gallan tillförs hela tiden. Den är sur men samtidigt tillförs det ju andra vätskor med buffertkapacitet dvs de borde då neutralisera gallan. Jag har förstått det som att det är mycket viktigt för hästen att äta mkt grovfoder för att hålla igång framförallt grovtarmen och de mikroorganismer som lever där för att hjälpa hästen att bryta ner födan. Jag har läst att när hästen äter för mkt kraftfoder och det då rinner över till grovtarmen och då bildar starkare syror som sedan orsakar magsår. Men jag antar att det kan finnas flera anledningar till magsår.
Att ha med ungarna i stallet är inget problem om man inte gör det till det. Jag hade alltid mina barn med mig i stallet när de var små. Lite leksaker o papper o pennor har sysselsatt dom långa tider. Just när jag tog ut/in hästar så fick dom sitta i sadelkammaren o fika lite, det var aldrig några problem. O då hade jag ofta 3-4st med mig. Mina ungar lärde sig tidigt när de skulle akta sig när hästar var på väg i gången o hur man hanterar hästar. Dock var jag alltid noga med att dom hade hjälmar på sig när de var nära hästarna. Ska oxå påpeka att jag hade mkt föl o unghästar, ston o även hingstar.
heidi maria 2007-11-04, 11:30 hur ser de ut och vart sitter proteinknölar?
Proteinknölar, eller foderknölar som de också kallas, är små knutor som uppkommer oftast ganska snabbt och plötsligt främst på ryggen och halsen. Den vanligaste orsaken är att man ökat/bytt fodermedel för snabbt till en kraftig sort. De brukar försvinna lika fort om man slutar lägga på mer foder för fort.
Men det borde inte vara några problem, din häst är ju en unghäst och jag tycker den borde kunna äta mer än 6,5 kilo även fast höet är kraftigt. Kan du inte ge den något kilo till och sedan ge den halm att tugga på under natten? Hästar mår så mycket bättre psykiskt om de får stå och tugga och plocka länge med maten. De känner inte så som vi göra att de inte vill äta mer när magsäcken är full, utan deras hunger styrs mycket av tuggbehovet. Fodring tre ggr om dagen räcker fint om den får tugga länge under natten sedan.
Bellafjella 2007-11-04, 11:40 Har ingen aning om ifall det kan bli magsår av för mycket grovfoder men det låter väldigt konstigt i mina öron. Var har du läst det?
Däremot vet jag att hästen är ett betande djur och dess matsmältningssystem är anpassat för detta. Jag tror förstås inte att en häst får magsår om den inte ständigt, varenda minut får tugga. I naturen är tillgången på foder säkerligen inte jämnt tillströmmande utan det varierar.
Men att ge 1,5 kg hö kl 7 på morgonen och sedan inget mer förrän på kvällen vid 20-21 tiden är helt vansinnigt enligt mig oavsett om det är en unghäst eller gammal.
Det varierar hur fort hästar äter men jag kan bara jämför med min egen - det tar honom ca 30 minuter att äta 1,5 kg. Han skulle vart färdig 7.30 och sedan gått "tomme" i ca 12-13 timmar! :eek:
Forest Autumn 2007-11-04, 11:55 Har ingen aning om ifall det kan bli magsår av för mycket grovfoder men det låter väldigt konstigt i mina öron. Var har du läst det?
Hjälp - antingen uttryckte jag mig mycket otydligt eller också läste du fel.
Jag skrev inte att en häst kan få magsår av för mkt grovfoder utan av att äta alltför stora mängder kraftfoder.
Det jag skrev om grovfoder var att jag har förstått det som att anledningen till att det är mkt viktigt att ge dem mkt grovfoder är att det behövs för att hålla igång tarmfloran i grovtarmen. Men det du skrev om gallan stämmer antagligen också.
Bellafjella 2007-11-04, 11:58 Hjälp - antingen uttryckte jag mig mycket otydligt eller också läste du fel.
Jag skrev inte att en häst kan få magsår av för mkt grovfoder utan av att äta alltför stora mängder kraftfoder.
Det jag skrev om grovfoder var att jag har förstått det som att anledningen till att det är mkt viktigt att ge dem mkt grovfoder är att det behövs för att hålla igång tarmfloran i grovtarmen. Men det du skrev om gallan stämmer antagligen också.
Förlååååt! :o:o :D Det var jag som var alldeles för snabb i läsningen! :rofl: Sorry! :)
Forest Autumn 2007-11-04, 12:21 Förlååååt! :o:o :D Det var jag som var alldeles för snabb i läsningen! :rofl: Sorry! :)
Det är OK. Det är jag med ibland.
CindyLou 2007-11-05, 06:50 Men man måste ju börja någonstans. För det mesta går ju barnen och gör andra saker, rota bland ryktborstarna är ju jättekul.
Mina söner har varit med sedan jag skaffade häst för snart ett år sedan. Storpojken har alltid varit med att borta ,leda osv men jag är lite fegis gällande unghästen och dte är den enda jag har kvar nu. Lillpojken är inte lätt att hålla reda på och han är så himla liten att jag är rädd för ngt ska hända, han är bara 75 cm lång.
Jag har haft min häst sedan 11 december -06 då var han 1 år 4 månader och hingst, han var mkt dominenarnde och bråkig, stegrade sej mkt ett par månader den vintern så även om han varit helcool sedan april så är jag försiktig. Men det är min äldsta son som tex alltid ger kraftfodret för min unghäst har lärt sej att backa och går inte fram till maten fören sonen säger varsågod.
Mina barn är svåra att få att låta bli saker, lättare med 5 åringen så klart men det är svårt med 1 åringen (som dock tycker det är kul att lägga hästbajs i vattenhinken).
CindyLou 2007-11-05, 06:53 Borsta på hästen tillsammans med din femåring (du står bakom honom medan han borstar på benet tex eller om han står på en pall och borstar på halsen, då kan du snabbt rycka undan honom om hästen börjar trampa eller bli orolig) så vänjer sig hästen, men håll honom borta från bakbenen bara om hästen är lite skygg. Hästar är fantastiska på att lära sig när små barn är omkring dem. (Unghäst+arab= ännu läraktigare! :D ) Flera av våra hästar blir som stenstoder när barnen är med, de vågar inte röra en fot.
Är det trångt i stallgången ska de naturligtvis inte springa som de vill.
Sätt en spade eller något annat kul i handen på minstingen och så i något roligt att gräva. :idea: ;)
Låter som du har bra koll, men var inte rädd för att vänja din fina unghäst vid barnen och barnen vid hästen. :)
Jag brukar nästan endast borta hästen på kvällarna och då är jag ju själv i stallet. På helgerna blir det oftare och oftast är jag själv då med men när hela familjen med så är det sambon som brukar smita in i boxen för han vill borsta:D. Bra tipps med detta med bakbenen, tack!
Araber är väldigt läraktiga, och tyvärr ibland för smarta för sitt eget bästa:angel:
CindyLou 2007-11-05, 07:04 Men vad gör barnen då? Mina har varit med i stallet sedan dom var bebisar. Vi hade inga problem med att ha med en 2 åring och en 3 åring. Dom måste ju få chansen att lära sig dom med. Det tvivlar jag på att dom gör i en box.
Det var det jag reagerade över att grannarna vägrade ge sina lunchhö och därför jag skrevtråden för att få hjälp hur jag ska gåtillväga med mattider och kg. Jag tyckte sj att han fick för lite 6-6.5kg men när grannarna ger sina 4kg var om dagen och jag tyckte det lät lite så trodde jag att man kanske gav mindre vid installning/höst och ökade inför vintern när dte blev kallare. Jag är ganska nybörjare med detta med foder och då jag inte har en analys att ta hjälp av som i våras så är det svårt. Phigalle fick 8-9kg hö förra vintern men då bonden sa att det var så kraftigt att jag inte fick ge mer, knappt även så mkt så var jag rädd att det var dåligt för hästen att få mera? Jag tar gärna emot råd av dej och även synpunktar jag vill bara min häst bästa! Har aldrig träffat på en häst som han!:love::love:
Ja mina barn funkar väl någolunda istallet men man får inget själv gjort;) Det jag är mesig är att just ha barnen lösa i stallet när man hämtar in/släpper ut hästen. I barnvagn funkar det inte för han tar sej ur selen och klättrar ur. På morgonen och kvällen är den inte med men det blir just detta med lunchen då är båda barnen med. Kantex inte ha någon dörr öppen ut till stallgången,gödselstacken eller hölogen för då sticker lillen. Tyvärr så är det två dörrar till det utrymmet där de har sadlar, verktyg och en mängd barnfarliga saker och dom dörrarna går ej att stänga helt och är så rädd för lillens fingrarna när han springar runt,igenom och öppnar som stänger.
CindyLou 2007-11-05, 07:12 Ge den fritt med hö/halm under natten så den kan äta sig ordentligt mätt då.
Och sen lunch mitt på dagen.
Igår gav jag honom 2kg i hagen på morgonen ( vet ju ej hur mkt han får i sej och hur mkt grannen ger sina et varierar från 1,5-2). tog in honom vid lunch i boxen, gav honom 2 kg vilket han inte åt upp allt med ca 1,5kg. På kvällen fick kan 4 kg + det som var kvar från lunchen+ 0.6kg kraft =8kg hö.
Idag på morgonen så var det ca 1 kg hö kvar så han var nog mätt:)
Var inte jätteintresserad av morgonhöt i hagen men åt.
Förut har vi gjort att grannen gett dom hö vi 7 på vardagarna och jag släppt ut dom 8.40 mån+ons och hon runt 9 tis,tors,fre.
PÅ helgerna har jag gått och släppt ut min vid 7 och han fått hö i hagarna medans jag ger grannens hästar i boxen och dom släpper ut dom ca 9.30.
I onsdags började jag ge alla hö ute mellan 6.15-7. Och nu på mina dagar så släpper jag ut dom 6.15 (innan sambon åker till jobbet). Och förhoppningsvis släpper grannen ut dom runt 7 på "sina" dagar.
Jag vill att han ska vara ute så mkt som möjligt!
CindyLou 2007-11-05, 07:17 [QUOTE=Bellafjella;9382665]Du behöver inte vara rädd för att ge mycket hö. Är ditt hö "kraftigt" så innebär det att du kanske inte alls behöver ge något kraftfoder alls. Men har du ingen analys på höet kan du omöjligt veta.
Såg nu att hästen bara var 2 1/2 år! Då ska han väl ha tillgång till ett bra, kraftigt hö? Han växer ju så det knakar nu och behöver det.
Sen det där dina grannar säger att han inte behöver mer - oavsett om han behöver mer eller inte så är det direkt skadligt för en häst att gå tom för länge i tarmarna.
QUOTE]
Då behöver jag inte vara orolig för att ge mkt av det kraftiga höt?
Jo han växer allt, han blir bara kraftigare och kraftigare även om han inte växer så mkt på höjden.
Grannarna säger att deras hästar inte behöver mer men omjag vill ge min mer än morgon och kväll så får jag ta in den och det är det jag reagerat och skrivit denna tråd. Även om deras hästar är lite småttkraftiga så borde dom inte oxå ha lunch?
CindyLou 2007-11-05, 07:21 Att ha med ungarna i stallet är inget problem om man inte gör det till det. Jag hade alltid mina barn med mig i stallet när de var små. Lite leksaker o papper o pennor har sysselsatt dom långa tider. Just när jag tog ut/in hästar så fick dom sitta i sadelkammaren o fika lite, det var aldrig några problem. O då hade jag ofta 3-4st med mig. Mina ungar lärde sig tidigt när de skulle akta sig när hästar var på väg i gången o hur man hanterar hästar. Dock var jag alltid noga med att dom hade hjälmar på sig när de var nära hästarna. Ska oxå påpeka att jag hade mkt föl o unghästar, ston o även hingstar.
ja 5 åringen har fått börjat rita på whitebord tavaln vilket han tycker är jätte kul men han klagar på att det är så kallt. 1 åringen är aldrig stilla, han far runt hela tiden och hittar saker som han inte får röra. Det finns ingen riktig sadelkammare utan en stor gammal lada tror jag att det är med en del av deras hö, en del med spån i säckar, en del med sadklar osv och sedan värktyg och diverse kartonger m.m. Är lite orolig när dom är där inne själva pga verktyg,saxar m.m.
CindyLou 2007-11-05, 07:24 Har ingen aning om ifall det kan bli magsår av för mycket grovfoder men det låter väldigt konstigt i mina öron. Var har du läst det?
Däremot vet jag att hästen är ett betande djur och dess matsmältningssystem är anpassat för detta. Jag tror förstås inte att en häst får magsår om den inte ständigt, varenda minut får tugga. I naturen är tillgången på foder säkerligen inte jämnt tillströmmande utan det varierar.
Men att ge 1,5 kg hö kl 7 på morgonen och sedan inget mer förrän på kvällen vid 20-21 tiden är helt vansinnigt enligt mig oavsett om det är en unghäst eller gammal.
Det varierar hur fort hästar äter men jag kan bara jämför med min egen - det tar honom ca 30 minuter att äta 1,5 kg. Han skulle vart färdig 7.30 och sedan gått "tomme" i ca 12-13 timmar! :eek:
Jag har förut gett honom 2kg på morgon och 4kg på kväll men nu när vi släppt ut och fofrat ute sedan i onsdags har han fått 1 1/2 men ja nu får han 2 ute ,grannarnas får ca 1 1/2-2var. Sedan hur mkt de får i sej vet jag ej men det verkar gå bra trots det dominanta stoet. PÅ lunchen som han var inne i 1 1/2 timme igår fick han i sej ca 1,5kg.
CindyLou 2007-11-05, 07:32 Hann prata med grannen en snabbis i telefon i går och jag berättade att jag börjat ge min lunchhö inne för jag hade läst att det var inte bra för magsäcken att gå utan mat i så många timmar 13 timmar mellan fodringen och så gjorde jag några utläggningar om det endast gällande min häst. Då sa hon att då kunde vi ju fortsätta fodra inne och släppa ut senare men då sa jag att dom äter ju inte saktare samma mängd i boxen och att det var bättre om dom var ute och åt för då kan dom ju röra sej så fort dom ätit färdigt utan att vara instängda i sin box. Ja samtalet slutade där vad som händer nu vet jag inte. Får prata med dom och kolla upp ponnyernas foder någon dag men det är inte lätt-det är ju inte mina hästar.
Hur lägger man fram att den största kan äta mer hö utan att bli tjockare? eller blir den kraftigare av det?
En sak till. B ponnyn är som en ilsken räv i boxen när den får/har hö. gör utfall osv om man ska gå in i boxen och göra ngt eller tex nudda den. Förra veckan tror jag att det var så bet den sin ägare på 10 år i bröstet, stort fsom en knyten näve, fult sår så hon flög ur boxen. Jag var inte med då men såg såret efter och det var inget vackert. Han får ifs ganska mkt hö i boxen på kvällen tror jag.
Jag skulle låta grannen göra som den vill med sina hästar och ta in min och ge lunchhö, som du provat med!
CindyLou 2007-11-05, 08:46 Jag skulle låta grannen göra som den vill med sina hästar och ta in min och ge lunchhö, som du provat med!
Ja det är så jag gjort med lunchhöt sedan runt onsdags.
CindyLou 2007-11-06, 07:14 Pratade med en av granndöttrarna igår, de är så himla snälla och gulliga! Mina små pikar om hur mkt hö just Phigalle behöver och hur ofta har gått tydligen fått dom att tänka vilket är väldigt bra för deras hästar med! Igår sa ena dottern iaf att de skulle börja ge sina lunchhö fast inne i box varje dag och frågade om de skulle ta in Phigalle och ge honom samtidigt:bow: Det enda är att hästarna inte kommer in förän de har slutat skolan så runt 15.30 kommer de in för lunchen. Är det försent? Det blir runt 8-9 timmar mellan morgon fodringen och lunchen. Vet ej hur fort dom äter morgonhöt men kanske 1 timma eller ngt mer (Phigalle äter egentligen på mkt längre tid) så det kanske går runt 7 timmar utan hö beroende på hur fort de äter. men jag är jätteglad att han får komma ut tidigt och äta morgonhö ute!:)
bettysmatte 2007-11-06, 08:37 Jag tycker att det är alldeles för länge. Har själv ett par lättfödda hästar som jag inte kan ge för mycket mat. De (haflinger och shettis) får dela på 1,5 kg hö klockan 7, 11 och 15. Det tycker jag känns på gränsen till för långt mellan fodringar. De får sedan 4 resp 2 kg hö till natten ca klockan 19.30.
Alexandra_W 2007-11-06, 08:41 7 h är alldeles förlänge, tyvärr. Samtidigt är det ju bättre än 'ingenting'. Kan ni inte göra någon deal där du tar in dem för lunch och att grannflickorna släpper ut dem igen vid 15,30 när de kommer hem från skolan, det blir mycket bättre?
Hästar ska inte gå utan mat mer än några timmar, själv sätter jag ABSOLUTA gränsen vid 4 h..
Det låter som om det inte alls fungerar att ha Phigalle hoss dina grannar. Försök att få tag på ett sällskap till Phigalle och ha han hemma så han får den maten han behöver.
våra hästar har fri tillgång på hösilage och sedan får dom bara mat en gång om dagen nu under vintern när man ej rider så mkt. vi har så fruktansvärt bra hö nu så igentligen hade dom ej behövt kraft foder utan bara mineraler mm. men bara för att dom ska få lite mat får dom max 1 kg krafft grov om dagen nu
heidi maria 2007-11-06, 11:40 Det är för länge om det inte finns absolut något att äta, men det är det sällan. Lägg ut lite grangrenar och diverse kvistar att tugga på så länge så klarar de sig fint! Helst ha även halm ute, men om grannarna inte går med på det går det nog iaf. Ge en ordentlig frukost till din häst, inte ett fjuttigt kilo eller så.
heidi maria 2007-11-06, 11:44 Men kom igen, du tycker det är för länge att vänta till 15 på eftermiddagen efter fruksot. Dina hästar fick ju 2 och 4 kg hö klockan 19.30 och får vänta till 7 på morgonen innan nästa fodring, vilket är 11,5 timmar. Det är ju mycket längre än Ts häst.
Så länge hästarna får en ordentlig frukost och har något att plocka med i hagen klarar de sig säkert även om det inte är helt optimalt.
CindyLou 2007-11-06, 12:34 Det låter som om det inte alls fungerar att ha Phigalle hoss dina grannar. Försök att få tag på ett sällskap till Phigalle och ha han hemma så han får den maten han behöver.
Jag har tyvärr inte den ekonomin att förse en till häst med hö,kraft,vet,hov och försäkring tyvärr även om det hade varit det enklaste alternativet.
Idag så har jag främmat på förmiddagen så jag tog in honom strax efter 12 så han är inne och äter hö nu och så släpper jag ut honom när jag hämtar storpojken på dagis runt 13.15. Mån-Ons funkar det att göra så-lättast iaf.
Det tråkiga är att han inte får vara ute så pass mycket som jag vill.
Men kom igen, du tycker det är för länge att vänta till 15 på eftermiddagen efter fruksot. Dina hästar fick ju 2 och 4 kg hö klockan 19.30 och får vänta till 7 på morgonen innan nästa fodring, vilket är 11,5 timmar. Det är ju mycket längre än Ts häst.
Så länge hästarna får en ordentlig frukost och har något att plocka med i hagen klarar de sig säkert även om det inte är helt optimalt.
Men "bettysmatte" har kanske halm i boxen? Min häst får 5 kg halv 8 på kvällen men det räcker inte hela natten. Men han har halm i boxen också och det har han att tugga på hela natten om han vill.
Det behöver ju inte vara hö. :)
CindyLou 2007-11-06, 14:26 Phigalle får 4 kg på kvällen i boxen och nu sedan han fått en gång (lunchhö) på dagen så har det alltid varit kvar 0,5-1kg på morgonen när han ska släppas ut och få frukosthöt ute.
bettysmatte 2007-11-06, 18:38 Sedan är det ju olika hur mycket man KAN fodra. När jag lägger upp bilder på min häst heter det oftast "överviktig", "för tjock", "banta" etc. Jag har valt att fodra ca 7 kg hö/dygn. Hästen i fråga är en ca 450 kg haflinger d-ponny. Hur fördelar man bäst ca 7 kg hö då tycker du? Tro mig, jag brottas med detta varje dag eftersom jag vill att min häst ska må så bra som möjligt.
Så här tänker jag. Jag antar att min haflinger äter 3 kg av de sammanlagt 4,5 kg (3 x 1,5 kg) som jag lägger ut på dagen (antagligen äter hon 4 kg och shettisen 0,5 kg, men det vet jag ju inte säkert). Det är 3 kg hö från kl. 7.00 till 19.30. Sedan får hon 4 kg till natten (kl. 19.30 till 7.00) vilket utgör mer än halva hennes totala giva. Då får hon även lucernpellets som just nu ligger på drygt 0,5 kg men ska upp till 1 kg så småningom. Halm hade vi förra vintern, men det var ingen hit trots att hon är ett matvrak. Hon äter det helt enkelt inte.
Så här ser hon ut. Knappast i underhull :crazy:.
http://img.photobucket.com/albums/v506/persson2000/belleochcloetta_okt07021.jpg
Hästen som får 2 kg till natten är en shettis. Hon äter sällan mer än 1,5 kg, så det brukar ligga hö kvar på morgonen.
Min Haflinger får hö mellan 4-5ggr om dagen.
2 ggr/dag tycker jag är alldeles för lite!
Skulle kunna tänka mig att ge 3ggr/dag men nu har vi det så pass bra att vi kan dela upp givorna så man ger den tiden man kan varje dag.
Frukost mellan 7-8 (1,5kg)
Lunch mellan 12-13 (1,5kg)
Em "fika" mellan 16-17 (1kg)
Hö i boxen mellan 18-19 (1kg)
Kvällsmat mellan 20-22 (2,5kg)
E kanske lite tajt mellan em "fikat" och boxhöet men min får bara 1kg/mål de givorna så... Nu när det blir mörkt och ruggigt fortare om kvällen så kan det hända att dom kommer inte tidigare så ett mål tas "bort" - em "fikat" då. I så fall fyller jag på det kilot på kvällshöet.
Totalt får han 7,5kg om dagen och han ser ut så här nu (lite rund men det jobbar vi på):
http://i2.photobucket.com/albums/y14/FridaCamilla/Marias%20Bilder/maxi4.jpg
Jag har tyvärr inte den ekonomin att förse en till häst med hö,kraft,vet,hov och försäkring tyvärr även om det hade varit det enklaste alternativet.
Idag så har jag främmat på förmiddagen så jag tog in honom strax efter 12 så han är inne och äter hö nu och så släpper jag ut honom när jag hämtar storpojken på dagis runt 13.15. Mån-Ons funkar det att göra så-lättast iaf.
Det tråkiga är att han inte får vara ute så pass mycket som jag vill.
Kan ni inte dela hagen då så han kan få sitt hö ute fast stå själv då och äta? Då får han ju även vara ute.
CindyLou 2007-11-07, 07:29 Jag ska kolla. De går i bara en liten hage nu för de har inte gjort färdigt vinterhagen ännu. Ibland så går de hemma hos mej och jag har två hyffsat stora hagar som sitter ihop med öppning/stängning emellan men det är mest på helgerna de går där för det är svårt att hinna gå över med tre hästar + hö. Sedan har jag en till hage som de går ibland på helgerna med.
heidi maria 2007-11-07, 18:38 Jo det är ett gissel med fodringarna. Din häst är fint hull ju (lite rund:)).
Men jag tycker det är ok att fodra 3 ggr per dag. Ts har ju svårt att komma ifrån men har gjort sitt bästa, och då tycker jag 7-8 timmar till lunchen är ok. Grenar osv tror jag nog grannarna också går med på att det finns i hagarna, och det är ju sällan helt kalt på grejer att plocka med om det inte är en sandpaddock. Hästen såg ju ut att vara i fint hull också, precis som din. Så jag tycker inte det är värre än vad din häst har det på nätterna, och den ser ju ut att ha det bra!
Din häst har ju 4 fodringar under 12,5 timmar och sedan inga fler, och hästar går ju inte direkt och lägger sig klockan 9 på kvällen och sover till 7 när de får frukost, utan det är många sysslolösa timmar. Så det gör inte så stor skillnad om det är många timmar på natten eller några färre på dagen som det blir för ts häst.
CindyLou 2007-11-08, 13:34 Hej,
Nu har jag pratat med grannmamman och dom ska nu ge sina hästar middagshö ute i hagen runt 14-15 tiden och då 1kg var.
Så nu får jag försöka hålla detta:
kl 6.10 utsläpp, 2kg hö ute Mån+Ons. (jag, innan barnen vaknat)
kl 7 utsläpp Tis,Tors,Fred (grannen tror det är runt 7 iaf)
kl ca 10.30 lunchhö i box 1,5kg (jag)
kl ca 11.30 utsläpp (jag) (jag får kolla och se hur lång tid det tar för honom att äta)
kl ca14-15 middagshö ute 1kg (grannen)
kl ca 20.30 insläpp, 3-3,5kg hö + kraft
=7,5-8kg hö
fodringstider:
ca 4 timmar mellan frukost och lunch
ca 2 1/2-3 1/2 timmar mellan lunch och middag
ca 5 timmar mellan middag och kväll
ca 10 timmar från det han får kvällshöt tills han får frukosthöt.
Är det bättre så här?
heidi maria 2007-11-09, 08:40 Det ser jättebra ut! Kan du men ge lunch är det ju fint! Skulle det tjorva sig är ju det där med halmen och grangrenar, kvistar och annat plock en lösninng som skulle kunna fungera bra, förutsatt att övriga mål är rejäla.
Hej,
Nu har jag pratat med grannmamman och dom ska nu ge sina hästar middagshö ute i hagen runt 14-15 tiden och då 1kg var.
Så nu får jag försöka hålla detta:
kl 6.10 utsläpp, 2kg hö ute Mån+Ons. (jag, innan barnen vaknat)
kl 7 utsläpp Tis,Tors,Fred (grannen tror det är runt 7 iaf)
kl ca 10.30 lunchhö i box 1,5kg (jag)
kl ca 11.30 utsläpp (jag) (jag får kolla och se hur lång tid det tar för honom att äta)
kl ca14-15 middagshö ute 1kg (grannen)
kl ca 20.30 insläpp, 3-3,5kg hö + kraft
=7,5-8kg hö
fodringstider:
ca 4 timmar mellan frukost och lunch
ca 2 1/2-3 1/2 timmar mellan lunch och middag
ca 5 timmar mellan middag och kväll
ca 10 timmar från det han får kvällshöt tills han får frukosthöt.
Är det bättre så här?
Fast nu ger du ju han inne ändå, och det ville du ju inte göra..
CindyLou 2007-11-10, 20:39 jag vet, jag vill ju egentligen inte ge honom inne, det är ju lite besvärtligt tanke på småbarnen och tidpunkten på året men men han är mitt allt och jag tänker inte låta honom gå hungrig. Har kommit på mej själv att (jag väger alla måltider) lägga på extra hö när jag ger honom så han får nog i sej runt 9-10kg om dagen nu. H
CindyLou 2007-12-10, 20:37 Jag är så orolig jag vet inte vad jag ska göra?
Hitills så har allt funkat med detta:
kl.6-6.30 Kraft i box (0.3kg åsebro cool) Utsläpp 2kg hö i hagen
kl 13-14 2kg hö i hagen
Kl 20 kraft (0.7kg åsebro cool),mineraler, b-vitamin,linfröolja + 5 kg hö i box och det har alltid varit kvar 0,5-1 kg i boxen på morgonen.
MEN de sista dagarna så har han lämmnat allt mer hö från kvällsfodringen och igår hade han bara ätit ca 2,5-3kg. Både igår och förrgår så hade han inte ätit upp allt kvällskraftfoder och idag hade han inte ätit upp all morgonkrafft heller:(
Stod och observerade honom ikväll när jag släppte in honom. Nymockad box med ca 30-40cm högt lager med mjukt fluffigt spån, en hink färskt vatten, 4kg hö i hösäck + 1kg hö på marken+krubba med kraft. Han går in tittar på kraften,går ett varv, tillbaka tar några tuggor, går och ställer sej några minuter, går och tar några tuggor till av kraften, luktar på höt, går och kikar lite, några tuggor till med kraft och ställer sej sedan i sin sovposition. Han såg trött ut.
Jag vet att han har stora vargtänder + en hake som ska tas bort om 1 1/2 vecka. Kan det bero på det? Eller vad är det som händer??:confused: I morgon ska jag ta in honom på dagen så han får sitt lunchhö inne och lite vila så släpper grannen ut honom igen sen.
En annan sak. Kan man ställa ut en rundbal med hö ute eller blir den fördärrvad av regn osv?
V
CindyLou 2007-12-10, 22:12 *puttputt*
En annan sak. Kan man ställa ut en rundbal med hö ute eller blir den fördärrvad av regn osv?
V
Ja, vi gör det. Om man vill så kan man täcka balen över nAtten. Men ofa så räcker den bara några dagar så den hinner inte bli förstörd. Dessutom så brukar dom gilla lite fuktigt hö. Det är mycket sällan som det regnar in i själva balen.
CindyLou 2007-12-11, 07:31 Tackar för dina kloka ord!:bow:
Jate Volim 2007-12-11, 08:37 jag har inte hunnit prata med grannanrna ännu men jag msåte tänka på min hästs bästa så barnen dör väl inte av lite friskluft heller, det är ju bara att ta bilen över och dom sitter i den när jag släpper in/släpper ut även om det inte är så ekonomiskt eller om dom får vara i en box (där jag tagit bort vattenhinken) under den korta minuten det tar att släppa in /ut.
Jag funderar lite:
ca kl 7-8 1,5kg hö
kl 21 2 kg hö+kraft
=6,5kg hö
Detta låter ju suveränt i jämförelse med tidigare i tråden. Men varför inte ge ännu mer hö? En unghäst kan gott och väl ha fri tillgång på grovfoder. Nu inser jag ju att detta kanske är en omöjlighet dagtid men ett ex:
Morgon: 1,5 kg hö (så att alla har möjlighet att vara klara samtidigt)
Lunch: 1,5kg hö (så att du slipper vänta alltför länge med barnen)
Middag: 1,5 kg hö (se ovan)
Kväll: så mycket han orkar äta under en natt.
Sen självklart så får du ju lägga till kraftfoder och mineraler på detta men ju mer han får tugga desto bättre. Blir han tjock kan du ju ge hälften av kvällshöet i halm ist.
Hoppas att du lyckas övertala stallägarna att ge åtminstone halm i hagen. Jag kanske är känslig men det är snudd på djurplågeri att ge ett djur med så liten magsäck ett uppehåll på 12 :eek: timmar mellan målen. Människor klarar sig utan mat längre än vad hästar gör rent biologiskt sett och tänk vad du är hungrig efter tolv timmar.
Stallägarna behöver ju för all del inte ge mer mat, bara mindre och oftare.
Lycka till! :)
CindyLou 2007-12-11, 10:49 Detta låter ju suveränt i jämförelse med tidigare i tråden. Men varför inte ge ännu mer hö? En unghäst kan gott och väl ha fri tillgång på grovfoder. Nu inser jag ju att detta kanske är en omöjlighet dagtid men ett ex:
Morgon: 1,5 kg hö (så att alla har möjlighet att vara klara samtidigt)
Lunch: 1,5kg hö (så att du slipper vänta alltför länge med barnen)
Middag: 1,5 kg hö (se ovan)
Kväll: så mycket han orkar äta under en natt.
Sen självklart så får du ju lägga till kraftfoder och mineraler på detta men ju mer han får tugga desto bättre. Blir han tjock kan du ju ge hälften av kvällshöet i halm ist.
Hoppas att du lyckas övertala stallägarna att ge åtminstone halm i hagen. Jag kanske är känslig men det är snudd på djurplågeri att ge ett djur med så liten magsäck ett uppehåll på 12 :eek: timmar mellan målen. Människor klarar sig utan mat längre än vad hästar gör rent biologiskt sett och tänk vad du är hungrig efter tolv timmar.
Stallägarna behöver ju för all del inte ge mer mat, bara mindre och oftare.
Lycka till! :)
Läs mitt sista inlägg, har gett honom 2kg morgon,2kg lunch och 4-5kg men han får inte i sej mer än 4kg på kvällen. Dock så äter han inte över huvudtaget just nu:cry: Vi funderar på att ställa ut en rundbal med hö , grannens förslag! så dom får fri tillgång på hö i hagen.
bettysmatte 2007-12-11, 20:25 Om han matvägrar totalt MÅSTE du ju ta ut veterinär så fort som möjligt. Allt kan ju inte stå rätt till med en häst som helt plötsligt inte äter!
CindyLou 2007-12-12, 07:00 Han äter nu igen:) Igårkväll åt han lite kraft ihop med betfor även idag på morgonen minsta lilla smula och under natten även fått i sej 3kg. Upptäckt en halv framtand i överkäken så troligtvis så har han tappat en mjölktand och den nya håller på och växer ut eller så har den gått av eller ngt *förvirrad*. Veterinären kommer nästa vecka för att ta bort hakar och STORA vargtänder.
|
|