Violator
2007-11-03, 13:39
Nu när det är snö ute, är det tillåtet att rida på åkrar?
|
Visa fullständig version : Rida på åkrar? Violator 2007-11-03, 13:39 Nu när det är snö ute, är det tillåtet att rida på åkrar? Invinciblestables 2007-11-03, 13:46 Nej det är aldrig tillåtet att rida på åkermark. Kicki :) Violator 2007-11-03, 13:49 Fan också. Jaja. Andorra 2007-11-03, 14:34 Nej det är inte tillåtet men om det är frusit under och marken är hård och det sen kommit snö ovanpå kan man alltid fråga markägaren om man får rida där. Fråga alltid först. Det kan ju vara så att markägaren ska plöja till våren och därför tycker att det är ok. GLÖM INTE ATT FRÅGA!!!!! Liten 2007-11-03, 14:58 det är inte tillåtet utan tillstånd. men fråga alltid markägaren - du kan ju få lov att rida där :) chrysler 2007-11-03, 14:58 Om det är din åker. Jag tycker öht inte att man aldrig rider på andras mark, speciellt aldrig nånsin ängar & åkrar men även när jag rider på en väg eller i skogen frågar jag alltid ägaren. Masse 2007-11-03, 15:18 Jag som bor söder över där det inte är så mycket snö har ett svagt minne av att reglerna säger följande: Att man får rida på åkermark om det är tjäle i jorden (jorden är hård och frusen) och det är mer än 10 cm snö. Ungefär samma som för skidåkning och att det kommer från Allemansrätten. Violator 2007-11-03, 15:35 Ah, det ska jag ta och kolla upp då. emjo 2007-11-03, 16:12 Läs här: http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1928 Violator 2007-11-03, 16:20 Har redan tittat. Bill 2007-11-03, 16:50 Om hästen skulle tappa en sko så kan den ställa till med gigantiska reparationskostnader på t ex en skördemaskin o det blir bonden inte glad över, så rid inte på en åker, den är hans inkomst. vickis-pajala 2007-11-03, 16:58 hmmmmmmmm ställer en dum fråga vad är det för skillnad på ÅKER OCH ÄNG :confused: / förrvirrad norrläning som jobbat alldeles för länge innom vården "blir som man umgås" chrysler 2007-11-03, 17:19 Vet inte exakt men gissar på att man odlar vissa grödor på en åker medan en äng bara består av gräs(??) vdb 2007-11-03, 17:26 Vet inte exakt men gissar på att man odlar vissa grödor på en åker medan en äng bara består av gräs(??) Snillen spekulerar?:angel: chrysler 2007-11-03, 17:31 Snillen spekulerar?:angel: Äsch, ett försök är man väl värd?:D lady_mike 2007-11-03, 17:36 / förrvirrad norrläning som jobbat alldeles för länge innom vården "blir som man umgås" :rofl::rofl:Känner igen mej:rofl::rofl: Masse 2007-11-03, 18:07 hmmmmmmmm ställer en dum fråga vad är det för skillnad på ÅKER OCH ÄNG :confused: / förrvirrad norrläning som jobbat alldeles för länge innom vården "blir som man umgås" Åker är mark som lämpar sig sådd. Äng är naturbetesmark som inte lämpar sig för sådd i det moderna lantbruket. sjoberga 2007-11-03, 18:10 Om det är din åker. Jag tycker öht inte att man aldrig rider på andras mark, speciellt aldrig nånsin ängar & åkrar men även när jag rider på en väg eller i skogen frågar jag alltid ägaren. Som tur är så har vi allemansrätten som ger alla rätt att vistas på samtlig mark, dock är odlad mark ett undantag (dvs åkermark). En äng är inget problem att passera igenom. Som vanligt gäller regeln, "inte störa, inte förstöra" - från både markägarhåll och den som vill passera markerna. Passerar man ofta är det givetvis lätt för markägaren att hävda att det blir påverkan, och då är allt mycket lättare om man kan komma överens i förväg. Så, självklart rider man, promenerar och på annans mark. Så fungerar Sverige och det är jag stolt över. PimPim92 2007-11-03, 18:23 Är själv markägare till mkt mark (tillsammans med mor o far då :P ), och vet hur det är om ngn kommer o rider på ens åkrar eller ängar. Det är inte alltid så kul, och det uppskattas mkt om ryttaren frågar innan den rider där :P :bump: chrysler 2007-11-03, 18:29 Ja, jag hade tyckt det var måttligt roande om jag slog hö på ängar som folk red på & lät hästarna skita på. sjoberga 2007-11-03, 19:36 Ja, jag hade tyckt det var måttligt roande om jag slog hö på ängar som folk red på & lät hästarna skita på. Nu får vi definiera odlingsbar och produktiv mark. Allemansrätten ger inte rätt att hindra markägaren från att bruka marken, och att förstöra höproduktion eller spannmålsproduktion i signifikant grad är inte tillåtet. Men markägaren har inte rätt att hindra övriga människor att beträda marken (som tur är), om man inte kan påvisa att det skadar. Åkermark är direkt definierad som sådan mark på vilket ridande ger signifikant skada. Att vara markägare innebär inte att man äger alla aspekter av den jord vi lever på. Det innebär rätten att bruka marken. PUNKT. Därför är jag stolt över det svenska systemet, ett system där vi alla har rätt till vår natur och gemensamt "äger" och delar vårt land. (och att hästarna gödslar ditt hö är väl ändå inget problem?) TomasN 2007-11-03, 19:54 (och att hästarna gödslar ditt hö är väl ändå inget problem?) På vall är det inget problem men för en spannmålsodlare kan det vara det. Allra värst är det för bönder som odlar utsäde. Skitande hästar kan lätt sprida tex flyghavre. LIA 2007-11-03, 20:08 Som tur är så har vi allemansrätten som ger alla rätt att vistas på samtlig mark, dock är odlad mark ett undantag (dvs åkermark). En äng är inget problem att passera igenom. Har du rätt här? En äng kan användas för fodersamlande, även idag. Hembygdsföreningar o dyl skördar t ex dessa ängar och håller dom i stånd för bevarandet av växter och för kunskapens skull. Ängen kan också användas för bete. Så för enkelhets skull, vill jag säga att man inte rider på annat än skogsvägar, stigar etc utan att först fråga markägaren. Man måste också använda insidan! Som marken är idag t ex, efter allt regnande, räcker det med ett par galoppvändor för att förstöra en fin gångstig. Hur poppis blir den ryttaren? LIA CikkoSuit 2007-11-03, 20:39 hmmmmmmmm ställer en dum fråga vad är det för skillnad på ÅKER OCH ÄNG :confused: / förrvirrad norrläning som jobbat alldeles för länge innom vården "blir som man umgås" om jag inte minns helt fel är åker odlad mark , och äng en helt naturlig "gräsplätt" ( i brist av bättre ord) som varken är plöjd eller gödslad :angel: Invinciblestables 2007-11-03, 21:07 Även om det är tjäle och 10-20 cm snö så rider ju folk i samma spår, vilket är mycket lätt hänt när det syns att någon ridit där tidigare. Då packas snön och tjälen går långsammare ur på dessa ställen och vill det sig illa så råkar markägaren ut för tjälabränna och det blir fläckar som det inte kommer upp något på. Något som man inte uppskattar! Kicki :) Mia_R 2007-11-03, 21:30 Det är aldrig tillåtet att rida på odlad mark utan markägarens tillstånd, gäller även stubbåkrar. vickis-pajala 2007-11-03, 23:09 okej tack för svar men ni gjorde mig bara ännu mer förvirrad ( lättare minnessvaghet ) nu har jag rett ut begreppet ÄNG ÅKER men nu blandade ni ju in både vall och stubbåker :confused: citerar från TomasN inlägg På vall är det inget problem men för en spannmålsodlare kan det vara det. Allra värst är det för bönder som odlar utsäde. Skitande hästar kan lätt sprida tex flyghavre ja ni är bra kluriga i bland chrysler 2007-11-03, 23:20 Nu slår jag inte eget hö, men jag vill inte att gödsel kommer med i mitt hö, med all parasitrisk som finns, samma som jag inte vill ha andra än mina egna hästar på mina betesängar just pga parasitrisken. Jag tycker inte det gör ngt att folk rider i skogen tex, men jag hade blivit galen om ngn red över mina ängar som jag använder till mina hästar. En annan anledning är att jag inte skulle vilja att andra ekipage jagade upp mina hästar så att det var risk för att de skulle sticka efter, ett stängsel håller inte om en häst verkligen vill igenom. Jag kan räkna upp massa anledningar. Tur att jag inte har det problemet var jag bor, men tycker synd om andra som har det. Men fortfarande tycker ajg det är på sin plats att fråga markägarna om tillstånd. Jag känner några som har turridning & de ser till att rida på egen mark alternativt be om tillstånd av markägaren, en markägare ville tex inte att amn skulle rida över marken mer än 4 ggr/sommar & det tycker jag man kan respektera, de flesta har ju trots allt inget emot det. Mia_R 2007-11-04, 00:37 Många tror att man får rida på stubbåkrar, men förbudet gäller all odlad mark om man inte har markägarens tillåtelse. Berin 2007-11-04, 09:01 men nu blandade ni ju in både vall och stubbåker :confused: Vall är en åker som det odlas gräs på; hö - hösilage eller bete. På en stubbåker har det odlats ett sädesslag som tröskats så att bara stubben av halmen står kvar. Det betyder inte att det inte växer något på åkern. Den kan vara insådd med gräsfrö redan för att bli vall åren efter. Förklarade jag så att du förstod? vickis-pajala 2007-11-04, 09:34 Vall är en åker som det odlas gräs på; hö - hösilage eller bete. På en stubbåker har det odlats ett sädesslag som tröskats så att bara stubben av halmen står kvar. Det betyder inte att det inte växer något på åkern. Den kan vara insådd med gräsfrö redan för att bli vall åren efter. Förklarade jag så att du förstod? jadå nu hänger jag med :D Russin8 2007-11-04, 13:36 Bedriver du tur ridning så är det helt andra regler som gäller, då gäller inte allemansrätten. För att få rida i grupp krävs det markägarens tillstånd i alla lägen. Även om man rider i skogen eller på vägar. MVH Russin8 sjoberga 2007-11-04, 13:45 Bedriver du tur ridning så är det helt andra regler som gäller, då gäller inte allemansrätten. För att få rida i grupp krävs det markägarens tillstånd i alla lägen. Även om man rider i skogen eller på vägar. MVH Russin8 Det är en delvis missupfattning. Vare sig organisation eller antal utövare påverkar allemansrätten det lilla minsta i sig. Alla har ändå rätt att vistas i markerna, även till häst, under samma regler som om man var där på annat sätt. Men, i praktiken har du nästan rätt. Det går inte att driva verksamhet med regelbunden ridning över annans mark i grupp utan att ha markägarens tillstånd, därför att man omöjligt kan hålla marken oskadd, oavsett om det är äng, skog eller väg. Och rider man i stor grupp är det större risk att man skadar marken för ägaren än om man är själv. Men allemansrätten är inte upplöst bara för att det är organiserat eller många. Det som många markägare inte vill inse, är att ägandet av marken inte ger absolut makt över marken. Vi äger alla vår gemensamma natur och det är en extremt viktig princip, att man inte kan hindra någon att vistas i naturen. sjoberga 2007-11-04, 13:53 Har du rätt här? En äng kan användas för fodersamlande, även idag. Hembygdsföreningar o dyl skördar t ex dessa ängar och håller dom i stånd för bevarandet av växter och för kunskapens skull. Ängen kan också användas för bete. Så för enkelhets skull, vill jag säga att man inte rider på annat än skogsvägar, stigar etc utan att först fråga markägaren. Man måste också använda insidan! Som marken är idag t ex, efter allt regnande, räcker det med ett par galoppvändor för att förstöra en fin gångstig. Hur poppis blir den ryttaren? LIA Nej, givetvis är inte saken så enkel. Men de flesta ängsmarker går alldeles utmärkt att passera utan att skada marken till häst. Om man tänkt använda annans mark till träningsytor (galoppvändor) så klarar man sig aldrig utan tillstånd eftersom det definitivt ger skador på många typer av mark, även bra vägar tar rejält stryk om man regelbundet använder det som träningsyta. Och är man ute ofta på samma marker är det alltid bäst att föra dialog med markägaren, min erfarenhet är att det nästan alltid går att hitta en bra lösning om man samtalar. Ofta finns alternativa passagemöjligheter som markägaren föredrar framföra andra. Skulle det vara så att man dessutom påverkar marken så att det orsakar arbete för markägaren, kan ekonomisk ersättning vara en bra medlingsväg. Samtidigt ska man inte ge markägaren möjlighet att blockera ridning bara för att man "inte vill". Det gäller att bevaka rätten till naturen, för oss alla. Det finns tendenser (bla på detta forum) att markägare tycker att deras mark är enbart deras att vistas på och att de ska bestämma vilka som ska passera/vistas på den marken. Som tur är innebär inte markägande detta i vårt land, och jag hoppas att det aldrig blir så. LIA 2007-11-04, 20:15 Menade inte träningsridning utan pekade på ett enkelt faktum, nämligen att mark kan vara mycket lättskadad under vissa betingelser. Ett ex till: Ser lilla Ebba om f d kalhygget är kompletteringsplanterat? Inte åker, men ändå växter som någon lagt ner pengar och tid på, för kommande generationer. Jättekul att flänga runt på med kompisarna ända till skogsägaren kommer med notan. Ett gott råd är att tala först med markägaren, om man är det minsta tveksam! Jag avrundar med åsikten att det är för mycket allemansrätt, och för lite allemansskyldighet! Jodå, jag är helt för allas rätt till naturen, men inte hänsynslös rätt. LIA Styltan 2007-11-04, 22:10 Har för mig att driver man kommersiell verksamhet, såsom turridning, proffstränare inom travet tex, så gäller inte allemansrätten. Då ska man ha tillstånd. Jag får t ex träna mina hästar på grannens skogsvägar, men inte travtränaren på gården brevid, utan ägarens tillstånd. Invinciblestables 2007-11-04, 22:22 Menade inte träningsridning utan pekade på ett enkelt faktum, nämligen att mark kan vara mycket lättskadad under vissa betingelser. Ett ex till: Ser lilla Ebba om f d kalhygget är kompletteringsplanterat? Inte åker, men ändå växter som någon lagt ner pengar och tid på, för kommande generationer. Jättekul att flänga runt på med kompisarna ända till skogsägaren kommer med notan. Ett gott råd är att tala först med markägaren, om man är det minsta tveksam! Jag avrundar med åsikten att det är för mycket allemansrätt, och för lite allemansskyldighet! Jodå, jag är helt för allas rätt till naturen, men inte hänsynslös rätt. LIA :bow::bow::bow::bow: Håller med dig här! Kicki :) sjoberga 2007-11-04, 22:42 Har för mig att driver man kommersiell verksamhet, såsom turridning, proffstränare inom travet tex, så gäller inte allemansrätten. Då ska man ha tillstånd. Jag får t ex träna mina hästar på grannens skogsvägar, men inte travtränaren på gården brevid, utan ägarens tillstånd. Nej, så är det inte. Det finns ingen sådan automatik i allemansrätten, att kommersiell verksamhet är undantagen. Men blir det tvist är det ett "besvärande" faktum för den som driver verksamheten eftersom det ofta går att påvisa skador om man regelbundet använder mark. Men för båda gäller att grannens skogsvägar INTE ska ta skada av ert tränande. Inte störa, inte förstöra och hänsyn gäller alltid. Violator 2007-11-05, 23:35 kl OK, nu är det jag som är trög och inte hänger med. Vad räknas en äng, eller för enkelhetens skull, PLÄTT, som man slagit hö från som? Åker? Vall? Äng? Något helt annat? edit: Eller okej, hittade precis det väldigt raka inlägget som berörde just det. Men då omformulerar jag frågan, eftersom jag är för trög för att fatta: gäller ridförbud även på vallar, alla årstider? Mia_R 2007-11-05, 23:57 Förbudet gäller all odlad mark! Oavsett årstid eller väderförhållande, om man inte har markägarens tillstånd! Violator 2007-11-06, 00:12 Men vad typiskt. Rolle 2007-11-06, 13:13 För att reda ut i nomenklaturen. Enligt Jordbruksverket är åkermark mark som går att plöja och det är det som skiljer åkermark från andra typer av marker. Det innebär inte att det är förbjudet att rida på åkermark. Allemansrätten säger bara att man inte får slita för mycket på marken så det får negativa effekter. Det spelar ingen roll om det är en nysådd åker eller skog. Man får inte rida där eftersom det är känslig mark.Det gäller ex. också kulturbeten och liknande. En stubbåker med fånggröda är egentligen ingen större fara att rida på så länge inte slitaget blir för mycket. Sedan vill jag stötta Sjöberga i påståendet att allemansrätten gäller alla oavsett om det är en fysisk person eller en juridisk. Det är slitaget som räknas. Men som tidigare sagts, tala med markägaren innan om det finns möjlighet, vilket det oftast finns. Rolle Islandshästar på Lösdrift Violator 2007-11-06, 13:29 Men då FÅR man alltså rida på åkermark så länge man inte orsakar någon skada på marken? Eller vad? Satan vad svårt att hålla koll när alla påstår olika. :confused: Rolle 2007-11-06, 13:59 Det finns inget generellt förbud att rida på åkermark. Men oftst är det planterat gröda så det är enligt allemansrätten inte tillåtet att rida just därför, gäller även skogsmark med nyplanterad skog. Men rider man längskanten på en nyplöjd åker eller stubb med fånggröda gör man oftast ingen åverkan. Det är ganska lätt om man läser allemansrätten. Enkelt uttryckt inte göra skada (bevisbördan ligger på den drabbade) och inte för nära bostäder så man stör de boende som äger marken. Det är alltid frågan om hänsyn och omdömme när man är ute. Rolle Islandshästar på Lösdrift Violator 2007-11-06, 14:06 Den åker/vall/äng/vad det nu räknas som ligger i alla fall långt ut åt skogen på landet och jag hade tänkt bruka den någon gång för fotografering, så i min mening gör jag/hästen inte någon som helst skada. Vet inte heller vem som äger den så det är svårt att be om tillstånd också. Då tänker jag i alla fall göra ett försök. Som sagt, jag har inte planerat att klampa upp hela plätten och det lär öht. inte märkas att någon gått där. lil-sis 2007-11-06, 14:10 Fråga först. Det är ALLTID bäst att fråga först. Så svårt är det inte att ta reda på vem som äger vad. Rolle 2007-11-06, 14:19 Så svårt är det inte att ta reda på vem som äger vad. He.he....du bor i stan eller.....och har aldrig letat nya ridvägar på landet :cool: Rolle Islandshästar på Lösdrift Violator 2007-11-06, 14:23 Jo, det är det. LIA 2007-11-06, 14:32 He.he....du bor i stan eller.....och har aldrig letat nya ridvägar på landet Hur svårt kan det vara att stanna till vid närmaste gård/boningshus och fråga? På landet vet man i allmänhet vem som äger vad på ett ganska vidsträckt område. LIA LIA 2007-11-06, 14:38 Eftersom du vet vilken åker du tänker besöka, är det en smal sak att kolla med brukaren vad som gäller. Om du vill! Man får faktiskt lov att ha omdöme också, oavsett vad lagen säger. LIA Rolle 2007-11-06, 14:57 Bor du också i stan eller ej utpräglad jordbruksort ;) Här kan styckena ägas av någon bonde som kör 5 mil med traktorn för att komma till sina marker. Eller så ligger det småtegar utspridda med olika ägare som inte heller bor i närheten. Rider genom en mindre skog som ägs av någon som är bosatt i England :eek:. Ska man lägga nya ridvägar så får man ta omaket och den tid det tar att söka markägaren. Men det är ofta ett tidsödande jobb. Är man bara ute och rider på måfå är det inte att tänka på eftersom man aldrig skulle komma hem inom rimlig tid :D Då är det hänsyn och omdömme som gäller. Den erfarenhet jag har av att lägga ridslingor runt halva österlen är att det inte är en snabb sak att få tag i markägaren alla gånger. Rolle Islandshästar på Lösdrift lil-sis 2007-11-06, 17:14 Notera orten, nej jag bor inte i stan. På landet brukar grannarna veta vem som äger vad. Man kan fråga. Jag vågar INTE rida på ställen som inte till hundra procent är okej, jag vet nämligen hur kul det är när man bara får rida på den marken som tillhör stallet = två vändor runt gården :crazy: (Detta för att andra har ridit på ställen där man inte fick just då...) movi 2007-11-06, 17:18 Våra stallägare har gjort som så,dom har sparat ett halvt gärde(stor yta),som vi får rida på när tjälen och snön kommit! Så vi kan rida lite dressyr och så och även tolka på,ja göra vad vi vill där! LIA 2007-11-06, 17:27 Jag bor på landsbyggden bland idel bondgårdar och kan försäkra dig, att om jag skulle vilja rita upp en karta över markägarna/brukarna inom 10 km area så vore det gjort på en kafferast. Bara att besöka ett par gårdar. Här vet alla allt om granngårdarna och gårdarna bortom det. Jag är närmast förvånad över om det inte är så överallt. Är det inte det?? Vi har dessutom inte ens berört möjligheterna att gå via myndighetsregister mm. Såg du att Violater ämnade rida på en specifik åker? Tror du att problemet är enormt att ta reda på ägare/brukare på just denna bit? Det gör i a f inte jag. Det är skillnad om man behöver kolla av med hundratals markägare/brukar för att etablera ridvägar i större skala, men då är man å andra sidan så illa tvungen att ta med det jobbet i beräkningen innan man börjar. En ytterligare aspekt att ta med, är möjligheten att ett område har någon form av bevarandeskydd etc. LIA Violator 2007-11-06, 17:41 Såg du att Violater ämnade rida på en specifik åker? Tror du att problemet är enormt att ta reda på ägare/brukare på just denna bit? Det gör i a f inte jag. LIA Jag har ingen aning om vem som äger marken eller vem jag ska fråga eftersom det inte bor någon i närheten och jag inte har blekaste om vad stället överhuvudtaget heter. Så ja, det är krångligt. Kanske inte i dina ögon, men i mina. Så, jag tänker ändå vara dryg och rida där utan att försöka leta upp ägaren och fråga. :cool: Om det inte finns något allmänt förbud och eftersom jag inte förstör marken eller öht. lämnar spår efter mig, tycker jag faktiskt inte det spelar någon roll att jag är där två gånger på ett halvår. Rolle 2007-11-06, 19:42 Gör du det, det hade jag gjort, med hänsyn och omdömme förståss ;) Lia har tydligen inte varit utanför sitt närområde om man ska gå på vad hon säger.Jag vet att det är mycket jobb, en sträcka på c:a 3mil kan ta en hel flera dagar att lägga ut och vidtala berörda markägare. Och då känner jag väl till trakten.... Rolle Islandshästar på Lösdrift LIA 2007-11-06, 22:15 LIA har hyfsad kunskap om hur det fungerar ute i stora världen. Det kanske är du som inte klarar av den? Om vi absolut ska behöva hacka på varandra??? Såg förresten Robbans grannprogram ikväll. Just från Skåne! :angel: Klarar man inte av att konstatera vem som äger EN ynka åker, då har man problem. I Violators fall verkar det som om problemet är, att intresset härför saknas. Tycker du bär dig obegåvat åt som uppmuntrar till ev överträdelser av reglerna kring allemansrätten. Den lär inte bli populärare bland markägare/brukare, vilket väl går tvärs emot vad du önskar? Du vet ju faktiskt inte ett jota om den där åker, eller hur? Hur skulle du reagera om Violator rider in på din åker? LIA Invinciblestables 2007-11-06, 22:18 En stubbåker med fånggröda är egentligen ingen större fara att rida på så länge inte slitaget blir för mycket. Rolle Islandshästar på Lösdrift Och vem avgör om slitaget blir för mycket!? Och hur många som sitter till häst har inblick i om man har insådd t.ex. Vad gäller allemansrätten så är tomt och plantering förbjudna oavsett skaderisk! Kicki :) Invinciblestables 2007-11-06, 22:34 :bow::bow: Instämmer! Kicki :) Violator 2007-11-06, 23:08 Ja, jag tyckte precis jag konstaterade att jag har problem med att få fram information om vem som äger den. Har varken ork eller lust att knacka på i varje hus jag rider förbi och fråga om någon möjligtvis vet vem som äger den där åkern 3 km bort, för att jag vill ha tillstånd att vara där en gång i vinter. Bekvämt, visst, men för en sådan obetydlig sak kan jag ta det. :cool: Och hade jag en äng att slå hö på skulle jag inte ha några som helst problem om folk red där någon gång övrig tid, när den ändå inte användes. Opartisk 2007-11-07, 08:43 Men om du inte vill fråga i de närliggande husen vems åker det är så kanske du kan låta bli att ens tänka tanken att rida där också.:smirk: Jag hade blivit irriterad om någon hade ridit på våra åkrar utan tillåtelse,och detta inte för att jag är ego utan för att man ska visa hänsyn åt varandra! lil-sis 2007-11-07, 09:00 Tänk om den som äger markplätten tillhör kategorin "galningar med vapen som hatar hästar och inte tvekar att skjuta på dem"? LIA 2007-11-07, 12:37 Ja, jag tyckte precis jag konstaterade att jag har problem med att få fram information om vem som äger den. Har varken ork eller lust att knacka på i varje hus jag rider förbi och fråga om någon möjligtvis vet vem som äger den där åkern 3 km bort, för att jag vill ha tillstånd att vara där en gång i vinter. Bekvämt, visst, men för en sådan obetydlig sak kan jag ta det. Ditt problem är inte svårighet att ta fram markägaren, det ligger på ett annat plan. Du behöver bara knacka på i ett hus. Alla vet vem som äger en åker 3 km bort. Ja, man kan verkligen snacka om bekvämlighet. Och arrogans. Det är din typ av uppträdande som är största hotet mot allemansrätten. LIA utte 2007-11-07, 13:01 Du behöver bara knacka på i ett hus. Alla vet vem som äger en åker 3 km bort. Fast så enkelt behöver det inte alls vara. Jag har själv varit med om att en markägare lagt ut sina fågelskrämmor från sin åker mitt på den anvisade ridvägen varvid flera överraskade hästar råkade i sken. För att ingen allvarlig olycka skulle inträffa försökte vi hitta markägaren för att be honom flytta fågelskrämmorna. Jakten gick från gård till gård och vi hänvisades hit och dit. Han vet nog...han vet nog.....Det tog två dagar att hitta ägaren :(. Opartisk 2007-11-07, 13:41 Jo men om man verkligen vill visa hänsyn och ta det säkra före det osäkra så försöker man ta reda på vems åker det är. Att bara rida där utan någon som helst tillåtelse tycker jag är oförskämt.Varför rida på åkern alls om man inte orkar/vill fråga först? Invinciblestables 2007-11-07, 13:53 Jag har ingen aning om vem som äger marken eller vem jag ska fråga eftersom det inte bor någon i närheten och jag inte har blekaste om vad stället överhuvudtaget heter. Så ja, det är krångligt. Kanske inte i dina ögon, men i mina. Så, jag tänker ändå vara dryg och rida där utan att försöka leta upp ägaren och fråga. :cool: Om det inte finns något allmänt förbud och eftersom jag inte förstör marken eller öht. lämnar spår efter mig, tycker jag faktiskt inte det spelar någon roll att jag är där två gånger på ett halvår. Tycker du ja, markägaren har nog en annan åsikt! Blir så :devil:-la förb.....ad när jag läser sånt här!! :mad: Hoppas verkligen att du blir ertappad. Du har INGEN som helst rätt att rida på mark som brukas! Kicki :bump: LIA 2007-11-07, 14:04 Måste ha varit ett extremfall. Men ni försökte åtminstone och lyckades! Ett busenkelt sätt att börja, är att kolla på Eniros karta och se vilka de närmaste grannarna är. Vore konstigt om inte dom vet vem grannmarken tillhör. Det mesta går, bara man vill. ;) LIA utte 2007-11-07, 14:42 Om det var ett extremfall eller inte har jag ingen aning om. Rolle verkar ju ha samma erfarenhet. De i de närmaste gårdarna visste inte. Det visade sig att ägaren bodde långt därifrån och att det var utarrenderat i flera led. Den ansvarige arrendatorn bodde inte heller i närheten. Men visst gick det till sist. Vi var ju väldigt motiverade :). Tandros 2007-11-07, 17:30 Får man rida på åkrar som markägaren har tagit bort skörden på ? För om typ en vecka eller två ska dom plöja där, så det kan väl inte vara så taskigt att rida där då :p LIA 2007-11-07, 18:16 Om du vet att dom ska plöja, varför inte fråga?? LIA Invinciblestables 2007-11-07, 21:20 Får man rida på åkrar som markägaren har tagit bort skörden på ? För om typ en vecka eller två ska dom plöja där, så det kan väl inte vara så taskigt att rida där då :p Hur vet du att det ska plöja, har du pratat med markägaren!? Oavsett om vi ska plöja en åker så har folk inget där att göra till häst. Plötsligt så är det norm för flertalet att rida på åkermark för att de har sett någon annan göra det. Kicki :) Nafayette 2007-11-07, 21:29 (och att hästarna gödslar ditt hö är väl ändå inget problem?) Lagom kul va??? :mad: Och hur ska ryttaren veta om det är en hö eller hösilagevall??? Vet du hur en hösilagebal blir att se ut med en träckhög inuti?? Skulle bli flyförbannad om jag hittade ryttare på våra vallar. AM Rolle 2007-11-07, 21:45 Tycker du bär dig obegåvat åt som uppmuntrar till ev överträdelser av reglerna kring allemansrätten. ????vad menar du???skulle aldrig falla mig in. Rolle chrysler 2007-11-07, 23:00 Hur svårt kan det vara att stanna till vid närmaste gård/boningshus och fråga? På landet vet man i allmänhet vem som äger vad på ett ganska vidsträckt område. LIA Det är inte alls så säkert, här säger alla olika vem som äger vad & hur mkt:angel: chrysler 2007-11-07, 23:04 Får man rida på åkrar som markägaren har tagit bort skörden på ? För om typ en vecka eller två ska dom plöja där, så det kan väl inte vara så taskigt att rida där då :p Jag tycker det är högst omoraliskt & egoistiskt att öht rida på mark som sås, skördas osv, oavsett om man tar hö eller andra grödor där. Tyvärr kan jag ju inte göra ngt åt att du väljer att rida på såna ställen, men tänk dig för om du hade velat ha hästskit i ditt hästfoder först. & bara för att du hade velat ha det är det inte samma som att andra vill ha det. Det finns mkt ställen att rida på så att välja ängar & åkrar som du inte äger tycks ju bara onödigt. Det lagliga som gäller på åker som är slagen får andra svara på, men lag & moral/etik är inte alltid samma sak. Gervin 2008-01-13, 16:37 Vad skulle du tycka om at få halvkomposterad dynga med i Höet som du köper för att ge din häst?????? Rid inte på åkermark oberoende gröda........ Scilla 2008-01-13, 17:02 *kl* Här har jag inte problem med att inte få rida på åkermark för det kan jag acceptera. här är problemet istället att jag inte få rida på en grusad väg. Dvs en grusväg som är avstängd för biltrafik av markägaren. markägaren säger att jag inte får rida på vägen för det kan bil gropar på den då :confused: Problemet är bara att han kör där med stora jeepar och skogsmaskiner... Jag står knappast för något slitage då jag endast skrittar på vägen.. Vägen är stenhård och som sagt en grusväg och det växer inget på vägen som kan ta skada av ridningen. Visst får jag väl rida på en grusväg enl allemansrätten? eller har jag helt fel? Lovisaleonora_ 2008-01-13, 17:11 Är vägen privat? Scilla 2008-01-13, 17:19 Vägen går rätt in i skogen men leder inte till något hus utan man får vända och rida tillbaka på den. Antar att den är privat då han satt bom på den. Jag har försökt läsa allemansrätten så gott det går och jag kan inte hitta att man inte får rida på riktiga grusvägar. Rolle 2008-01-13, 17:24 ???Och hur stor chans är det? Du hugger aldrig närmare marken än 10 cm, om det inte är en okunning och/eller närig höbonde ;) Sedan rider man ju oftast längs sidan på stycket, särskilt om man inte haft möjlighet att fråga innan, vilket sällan eller aldrig händer. Rolle Islandshästar på Lösdrift Lovisaleonora_ 2008-01-13, 17:26 Vid silageproduktion hade jag inte varit glad. Inte alls. Risken att man får upp något litet fragment träck är trots allt överhängande. Hö vänder du, och då får du med största säkerhet upp en eventuell träckhög i strängen. Invinciblestables 2008-01-13, 18:47 ???Och hur stor chans är det? Du hugger aldrig närmare marken än 10 cm, om det inte är en okunning och/eller närig höbonde ;) Sedan rider man ju oftast längs sidan på stycket, särskilt om man inte haft möjlighet att fråga innan, vilket sällan eller aldrig händer. Rolle Islandshästar på Lösdrift Tillräckligt stor chans! Oavsett hur man slår så finns risken, isynnerhet när man kör med självlastarvagn eller hackvagn. Och det spelar ingen roll om man rider längs efter åkern eller inte, det ska inte ridas överhuvudtaget. På så vis så är det en klar och tydlig regel som omöjligt går att missförstå! Kicki :) Invinciblestables 2008-01-13, 18:49 Inte om vägen är privat och saknar statliga stöd! Då har markägaren rätt att stänga av om den vill. Kicki :) Scilla 2008-01-13, 19:22 Rätt att stänga av har han för biltrafik men inte för annat vad jag har förstått enl allemansrätten. Bommen hindrar inte ridningen för det går att rida vid sidan av den. Lovisaleonora_ 2008-01-13, 19:30 Hittade hos Naturvårdsverket en rätt bra infosida om Allemansrätt och ridning http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Allemansratten-Ridning/ Invinciblestables 2008-01-13, 19:48 Får man inte statligt stöd och anser att det är för kostsamt att ur egen ficka kosta på vägunderhållet så får man förbjuda ridning. Kicki :) Scilla 2008-01-13, 20:28 Men kan detta verkligen stämma? Då skulle man ju inte kunna rida någonstans på vägarna i skogen dvs många stigar i skogen går ju i privatägd skog. Jag trodde att allemansrättengick ut på att man får rida på vägar som inte påverkas av ridningen. Motionsspår och dyl är ju en annan sak men på en väg där det flera gånger i veckan körs bilar och skogsmaskiner på är en helt annan sak. Grängesberg 2008-01-13, 22:52 Det som många markägare inte vill inse, är att ägandet av marken inte ger absolut makt över marken.. Men varför ska man då köpa sin egen mark? Då får väl all mark i Sverige ägas av allemansrätten i så fall, sen får man arrendera brukrätten i stället för att lägga sina pengar på att köpa dyr mark! Jag skulle bli förbannad om någon red/körde cross eller annat på mina marker utan att fråga mig först! LIA 2008-01-13, 23:03 Grusvägar påverkas visst av ridning! I vilken utsträckning dom påverkas beror på ett antal faktorer, inte minst ryttarens omdöme. Jag var med i en vägförening som fick igenom ett förbud mot travhästar på en grusväg, just för att vägen försämrades. Du får inte rida på stigar heller, om dom förstörs av det. Allemansrätt betyder inte: man har alltid rätt! LIA LIA 2008-01-13, 23:08 Ring polisen! Ingen får köra cross i naturen utan speciellt tillstånd av myndigheterna. Ridning tillåts enlligt allemansrätten men är inte utan reglering för det. LIA LIA 2008-01-13, 23:25 Ser att jag är skyldig ett svar i denna nyuppvaknade tråd. :o Tycker du bär dig obegåvat åt som uppmuntrar till ev överträdelser av reglerna kring allemansrätten. ????vad menar du???skulle aldrig falla mig in. Ur 55 resp 56! Violator: Så, jag tänker ändå vara dryg och rida där utan att försöka leta upp ägaren och fråga. Resp Rolle: Gör du det, det hade jag gjort, med hänsyn och omdömme förståss Förklaring: Dom flesta i tråden menar att det är tveksamt om V har rätt enligt allemansrätten att rida på åkern. Själv deklarerar V att han tänker göra det ändå och utan att fråga ägaren till marken, varpå du svarar som ovan. Om jag har missuppfattat, hur vill du förklara det du skrev? Passar på att be om svar på frågorna jag ställde till dig i samma stycke! LIA Invinciblestables 2008-01-14, 10:31 Men kan detta verkligen stämma? Då skulle man ju inte kunna rida någonstans på vägarna i skogen dvs många stigar i skogen går ju i privatägd skog. Jag trodde att allemansrättengick ut på att man får rida på vägar som inte påverkas av ridningen. Motionsspår och dyl är ju en annan sak men på en väg där det flera gånger i veckan körs bilar och skogsmaskiner på är en helt annan sak. Skogsvägar (sand) kräver inte underhåll och är en markägarsamfällighet och skulle någon av markägarna störa sig på hästar så måste alla markägare vara eniga i frågan, något som man sällan lyckas med. Men det innebär ju inte att man som ridande inte ska ta hänsyn. En grusväg Från A till B behöver inte vara samfälld utan kan vara helt privat och anser ägaren att vägen påverkas negativt av ridning av någon anledning och denne inte får statligt stöd så kan den stängas av. Att t.ex. markäg. kör bilar och skogsmaskiner på vägen spelar inngen roll eller vid vissa tillfällen låter andras fordon passera. Kicki :) Scilla 2008-01-14, 16:26 Nu är det bara jag som rider där och kanske var 14 dag och då i skritt hela vägen. Jag har givetvis kollat och man ser inte ens hovavtryck där jag ridit så hård är vägen. Däremot så syns det tydligt där skogsmaskinerna och jeeparna kört.. Så i mitt fall känns det bara att bonden jävlas med mig och inget annat. Och när jag inte gör någon skada på vägen så kan han väl inte hindra mej eller? Om han skulle driva det vidare så måste han ju ändå påvisa vilken skada jag gör... och det kommer han inte att lyckas med eftersom jag inte gör någon skada. prusiluskan 2008-01-14, 16:50 Jadu, välkommen till surgubbe-träsket. Jag hade ju samma bekymmer med min fd granne (han som kastade sten efter hästar och bad alla hästägare att dra åt helvete efter att han jagat dem med bilen...). Jag pratade med både vägingenjörer och trafikpoliser om det hela, och precis som andra skriver så får du bara rida om du inte gör någon åverkan på vägen/stigen. Om ni inte kommer fram till något godtagbart (dvs du slutar rida/han säger ok till försiktig ridning) - dvs du anser dig inte göra åverkan, men markägaren hävdar motsatsen sitter man på en naggande god tvist. Vill man driva det till sin spets för att få "rätt" i frågan så blir det att låta högre instans avgöra vilket medför risk att du åker på en del kostnader om han får rätt. Mot markägare är man maktlös (jag, bitter? :devil: ), så det bästa är att försöka bli vän med honom (eller att hitta en riktigt bra hållhake - om jag inte får rida berättar jag för din fru att du prasslar med er grannfru :angel: Scilla 2008-01-14, 17:13 Jo fast det står tom på allemansrätten att de oftast inte driver det vidare om inte det kan påvisas att man gör skada. Jag skulle vilja se den skada jag gör på hans stenhårda grusväg det är ju bara löjligt det han håller på med.. Dessutom har han gett mig tillåtelse för något år sedan att rida där om jag var försiktig vilket jag är. Men detta har han helt glömt bort visserligen var ju J med då så då vågade han inte säga något annat... Vi äger ju en bit värdelös skog i precis anslutning till hans mark så jag kan ju börja föda upp barkborre i stor skala :devil: Invinciblestables 2008-01-14, 22:42 Mot markägare är man maktlös (jag, bitter? :devil: ) Man kan ju vända på det åxå! Om du äger mark, känner inte du då att du vill ha mer att säga till om gällande den marken, ev. privata vägen än "svensson på gatan"!? Kicki :) Fröken_Skåne 2008-01-14, 22:43 Ja men bara i kanterna och då menar jag verkligen i kanten så inget försörs- vill du rida mer på marken får du fråga ägaren Linnéa 2008-01-15, 08:55 Han är i sin fulla rätt att jävlas med dig, det är hans mark, han betalar och han bestämmer. Så är det. (Men att det inte skulle behöva vara så - är en annan sak). Invinciblestables och Lia: :bow::bow: Hemma i mina trakter hade jag bara behövt knacka på i ett hus så hade jag fått svar vem som ägde den och den marken... När ett vilt har blivit påkört utanför vårat vet alla jaktlagen som gränsar till vägen, på decimetern vems mark viltet fallit på. Jag håller med; det är mer en fråga om intresse om man "orkar" ta reda på vems mark det är. Och det är såna som rider lite hur som helst, som svärtar ner alla andra. Inte underligt att en del markägare blir f-bannade på ryttare, när de rider innan det ska slås hö!!! :mad: TomasN 2008-01-15, 09:02 Nu är det bara jag som rider där och kanske var 14 dag och då i skritt hela vägen. Jag har givetvis kollat och man ser inte ens hovavtryck där jag ridit så hård är vägen. Däremot så syns det tydligt där skogsmaskinerna och jeeparna kört.. Så i mitt fall känns det bara att bonden jävlas med mig och inget annat. Och när jag inte gör någon skada på vägen så kan han väl inte hindra mej eller? Om han skulle driva det vidare så måste han ju ändå påvisa vilken skada jag gör... och det kommer han inte att lyckas med eftersom jag inte gör någon skada. Gör du inte någon skada på vägen så har markägaren inte rätt att hindra dig från att rida där. TomasN 2008-01-15, 09:04 Självklart rider man inte på åkrar!! Men när det gäller skogsvägar så har jag aldrig undersökt vem som ägta lla vägar jag ridit på. Det är inte min skyldighet helt enkelt. Tar ni reda på vem som äger marken när ni plockar bär också? LIA 2008-01-15, 12:22 Nu är det bara jag som rider där och kanske var 14 dag och då i skritt hela vägen. Jag har givetvis kollat och man ser inte ens hovavtryck där jag ridit så hård är vägen. Däremot så syns det tydligt där skogsmaskinerna och jeeparna kört.. Så i mitt fall känns det bara att bonden jävlas med mig och inget annat. Och när jag inte gör någon skada på vägen så kan han väl inte hindra mej eller? Om han skulle driva det vidare så måste han ju ändå påvisa vilken skada jag gör... och det kommer han inte att lyckas med eftersom jag inte gör någon skada. Du har, enligt allemansrätten, rätt att rida på annans mark inkl vägar under vissa förutsättningar, bl a att underlaget inte skadas. Här har vi bara dina uppgifter på att vägen inte skadas. Kanske har bonden annan åsikt? I vilket fall, varför inte ta ett snack med bonden och komma till en överenskommelse? Vad har hänt, eftersom du enligt egen uppgift för ett år sedan fick lov att rida där? Att tänka i termer som att man ska "jävlas tillbaka", löser inga problem. Det skapar bara nya! Tänk på att bonden kan stängsla av lite hur som helst och därmed hindra all ridning på hans mark. LIA Packe_alicia 2008-08-10, 07:42 Knapplån Man får inte rida på odladmark vall, sådd, eller stubbåker då där kan vara sått där. |