Visa fullständig version : katten föder hela dagen. inte för kännsliga.
Min katt föder idag för första gången i sitt liv, hon är 2 år. I morse hängde en "vatten-blod" boll ur baken. Sedan kom den ut och efter det kom några tassar som hängde ut. Efter flera timmar då hälften av kattungen hängde ut, den var kall så då plockade jag ut den. Den var död. Även en "leverartig" grej kom ut, moderkaka?. Nu hänger en till "vatten-blod" boll ur baken. Kommer det en till kattunge nu?
Kan någon berätta. Är detta normalt?
Jag vet ingenting. Borde jag göra något? Jag har hört att man skall lämna katten ifred.
Den leverliknande saken var moderkakan. Se till att det kommer ut lika många moderkakor som kattungar! Om inte alla moderkakor kommer ut kan katten åka på en infektion så då får du ringa till veterinären.
Det låter som att det är en till kattunge som är på väg. Om honkatten verkar klara av det hela själv behöver du inte göra något. Hon ska avnavla kattungarna och tvätta av dem i ansiktet, gör hon inte det måste du göra det.
Avnavla gör man antingen genom att knyta ett snöre runt navelstängen 1½-2 cm ut från kattungen. Har man ingen tråd nära till hands kan det räcka med att klämma ihop navelsträngen med två fingrar och sedan kapa navelsträngen, sedan fortsätter man klämma åt 30 sekunder eller något. Man vill stänga av blodflödet via navelsträngen så att kattungen inte infekteras med något.
Hur länge tar det för en katt att föda? Hon har hållit på sedan i går morse. Hon är blodig där bak. :(:confused:
Hur länge tar det för en katt att föda? Hon har hållit på sedan i går morse. Hon är blodig där bak. :(:confused:
Håller hon fortfarande på så är det enligt min amatörmässiga åsikt för länge.
Jag har haft kattfödslar som tagit tid och varit lite jobbiga för katten men aldrig längre än ca 10-12 tim efter första blåsan tittat ut.
Däremot om en kattunge ligger fel så kan den stoppa de andra, i sin tur kan även värkarna hos katten då upphöra.
Amatörmässig åsikt igen: Ring omedelbart en veterinär och iallafall fråga vad den tycker.
De kan hålla på ett helt dygn, men oftast inte. Hur ser hon ut att må? Är hon lugn? Har hon krystvärkar? Kommer det några kattungar?
Det är alltid bättre att ringa veterinären en gång för mycket än en gång för lite.
Att det är lite blodigt är normalt, det kan dock vara svårt att avgöra vad som är mycket och lite blod när man aldrig varit med om en kattförlossning tidigare. Blodmängden tenderar dock att alltid verka vara mer än vad den egentligen är.
fick en nummer till de som opererar, men de har bara telefonsvarare. Nu viftar hon snabba rörelser med svansen. Är hon döende? Hon äter inte eller dricker. Har förökt mata henne, men hon slickar inte i sig någonting. :cry:
ibland, hur kan det vara möjligt? Hon måste ju ha jätte ont. Hon har en kattunge i magen (en iaf) de har vi sett. Men den vill inte komma ut. Så det är en operation som skall göras. Men ingen svarar :mad:
Här får du snabbt hjälp:
Telefonveterinären hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär.
Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.
Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.
Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.
Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!
Numret är: 0900-100 51 61.
ibland, hur kan det vara möjligt? Hon måste ju ha jätte ont. Hon har en kattunge i magen (en iaf) de har vi sett. Men den vill inte komma ut. Så det är en operation som skall göras. Men ingen svarar :mad:
Det är bara att åka in akut om ingen svarar och du tror att kejsarsnitt är aktuellt.
Cryptorchid 2007-11-05, 20:18 Här får du snabbt hjälp:
Telefonveterinären hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär.
Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.
Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.
Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.
Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!
Numret är: 0900-100 51 61.
KL en dum fråga bara,:angel: gäller detta nummar till alla djur? Alltså om man har frågor om kanin, hund osv.:crazy:
Katt05: Hur går det? lider med dig...:(
Djurens sjukvårdsupplysning kallas det, tror det gäller alla slags tamdjur.
Till TS:
Hoppas du redan har ringt och är påväg in!
Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning hos telefonveterinären.
Du måste hjälpa din katt, hon har haft värkar alldeles för länge nu.
Håller tummarna allt går bra.
fick inte tag i dem som opererar i går kväll och i natt dog hon :cry:
Nussikan 2007-11-06, 15:04 Du skrev att hon började föda morgonen den 3/11 och på kvällen så misstänkte du att något var fel eftersom du skrev här (kanske skulle misstänkt något innan, eller åtminstonde hört med någon som kan katter vad som är normalt) och nu över två dygn senare är hon död?? Hur f*n kan man inte lyckas få tag på en veterinär på över 48 timmar!? Det finns dom som har jour! och svarar ingen så tar man katten och åker in! Usch, va arg jag blir när jag läser sånt här...
Väldigt tråkigt att katten dog, men varför i hela fridens namn tog du inte bara katten och åkte till närmsta jourveterinär?
Pontevecchio 2007-11-06, 15:19 hörrni, vi har ingen aning om hur gammal ts är. Tänk på det.
peter_lundin 2007-11-06, 15:26 Någon måste väl varit ansvarig för kattstackarn.
Bara telefonsvarare är en vanlig ursäkt från folk som inte har tålamod att lyssna på vad telefonsvararen säger, många djur har dött pga detta.
PL
där vi bor kunde inte hjälpa oss. Vi bor inte någon storstad eller stad, tänkt på det. Här finns inte lika stor hjälp att få. Vi gjorde allt vi kunde.
peter_lundin 2007-11-06, 15:31 Vad sa dom på telefonsvararen fick du ingen hänvisning eller möjlighet att lämna meddelande?
På två dar hinner man annars åka över hela landet.
PL
skulle behöva finnas överallt. Och veterinärer som kan operera och så skulle man inte behöva åka flera mil till närmaste.
peter_lundin 2007-11-06, 15:36 Flera mil??????
Snittade en hund idag o dom hade väl åkt sex mil o det kan anses nästgårds häruppe!
PL
Nussikan 2007-11-06, 15:37 Katten ska väl inte behöva lida för att TS är för liten för attta ansvar? Skaffar man sig djur så får man vara beredd att ta hand om dom också, och inte låta dom ligga och lida i två dygn tills dom tillslut självdör.
Nussikan 2007-11-06, 15:38 Vi gjorde allt vi kunde
Hur långt åkte ni för att få komma in till en veterinär?? Vi bor också på landet och har flera mil till jourveterinär, men skulle jag inte kunna tänka mig att åka dom milen så skulle jag inte ha djur!
peter_lundin 2007-11-06, 15:42 Helt klart är att detta är straffbart. Vill man inte åka till en vet som kan snitta är man skyldig att se till att katten blir avlivad.
PL
Håller med Ponteveccio. TS ger intryck av att vara mycket ung, men trots det den som tagit mest ansvar i en ansvarslös familj... :(
Jag har ringt det här numret och ställt frågor gällande min häst, så nog kan man ringa om de flesta djur. Jag fick jättebra hjälp och bokade dagen efter akuttid på klinik och åkte in med hästen.
Delvis har Pontevecchio rätt, men varför i hela fridens namn tog i så fall ingen annan i familjen sitt ansvar?!
Nussikan 2007-11-06, 16:09 Hon skriver att det är hennes katt och är hon gammal nog att ha en egen katt så är hon gammal nog att ringa och skaffa hjälp åt katten.
I princip har du rätt. M n själv ordna med resa till vetten? Kunna betala? Vi vet ju inte hur landet ligger, men har fått det intrycket TS känt sig maktlös och vänt sig till oss som ett halmstrå för att ingen tog tag i problemet...
Nussikan 2007-11-06, 16:24 Ja visst kan det vara så, men jag blir bara så förbannad när jag hör om sånt här så jag har svårt att förstå hur någon, oavsett ålder, kan låta det hända.
där vi bor kunde inte hjälpa oss. Vi bor inte någon storstad eller stad, tänkt på det. Här finns inte lika stor hjälp att få. Vi gjorde allt vi kunde.
Jag har fått åka in med katter till distriktsveterinären mitt i natten när jag bodde ute på vischan, några mil får man räkna med att åka om man bor så till. I sådana lägen packar man sig in i bilen, åker och sedan ringer man. Om möjligheten inte finns avlivar man katten på hemmaplan.
Pontevecchio 2007-11-06, 16:51 är man under 18, tom under 15 år kanske man inte har den möjligheten. Jag håller med om att någon är ansvarig och att den inte tagit sitt ansvar men det är inte säkert att det är ts.
Nussikan 2007-11-06, 16:59 Eftersom hon skriver att det är hennes katt anser jag att det är hennes ansvar. Man har alltid möjlighet att ringa och be om hjälp.
LilleSkutt 2007-11-06, 17:03 Håller mad P-L fullständigt.
:devil:Jag tror jag svimmar av ilska och frustration:devil:
Varför är det så att katter 2007,fortfarande har så in i h...te dålig status:devil::confused::devil:
OM det nu är så att Katt05 är minderårig,då MÅSTE vi vuxna finnas till hands.BASTA!!
Håller mad P-L fullständigt.
:devil:Jag tror jag svimmar av ilska och frustration:devil:
Varför är det så att katter 2007,fortfarande har så in i h...te dålig status:devil::confused::devil:
OM det nu är så att Katt05 är minderårig,då MÅSTE vi vuxna finnas till hands.BASTA!!
Kan du trolla också?
indian-charlie 2007-11-06, 17:24 Alltså jag blir mörkrädd :crazy:
Till TS... varför i hela fridens namn såg du inte till att katten fick hjälp?
Jag förstår om du mår skit just nu eftersom ditt handlande fick så fruktansvärda konsekvenser men snälla söta... varför lät du detta hända?
Om du är minderårig och inte har haft någon mamma eller pappa i din närhet som kunnat hjälpa dig så hade väl vem som helst (läs vuxen)hjälpt dig med att få katten till veterinären.
Jag har en sjuårig dotter som t om hade vrålat på hjälp om något hade varit fel när det gäller våra katter/hamster/hästar.
Är du vuxen så är det för djävligt rent ut sagt, att låta ett djur lida på det viset när det finns hjälp att få.
Flera mil??????
Snittade en hund idag o dom hade väl åkt sex mil o det kan anses nästgårds häruppe!
PL
Jag bor nästan "nästgårds" och håller med om att sex mil inte är nån sträcka att åka. Vår hund bröt benet i somras, först åkte vi nästan 35 mil (enkel resa) för att få henne opererad, sen har hon gått på återkontroll och rehab en gång i veckan 10 mil bort.
Sammanlagt har vi nog åkt 250 mil för att få henne frisk, under en period på 3 månader. Nu är det en hund, men hade det varit någon av katterna hade vi naturligtvis gjort samma resor för dem.
Jag vet hur fruktansvärt det ser ut nätr en katt blir så dålig att den dör av det..
En av våra stallkatter(hittekatt,hade bara bott ca 1 mån i stallet) var dräktig,hon var liten och tanig,men vi hade koll på henne,en dag försvann hon,vi letade,för vi visste nog att hon skulle föda..
Men ingen katt så långt ögat nådde,men en dag kom hon,fy fan säger jag,krypandes,ja ålandes,med en död kattunge i baken! Synen var fruktansvärd,det som gjorde mest ont att se var kattmamman!
Vi hade tur,som hade en jägare till stallägare,för ingen av oss kunde ens tänka tanken att forsla den halvt döende katten i 30 min till en vet för avlivning..Det skulle ske bums!
Vilka plågor den katten hade..Fy!
JustME83 2007-11-06, 18:40 Sånt händer säkert många gånger ute i landet med tanke på alla hemlösingar. Då har de ju ingen som kan få slut på deras lidande heller tyvärr. =(
indian-charlie 2007-11-06, 18:49 Sånt händer säkert många gånger ute i landet med tanke på alla hemlösingar. Då har de ju ingen som kan få slut på deras lidande heller tyvärr. =(
Det händer säkert massor av gånger ute i naturen med alla möjliga djur men då är det iallafall ingen av oss människor som bara tittar på :crazy:
Blir arg jag med, men framför allt mycket ledsen, tårarna rinner fast det inte syns. :cry:
Vibben jag fick var att detta är en mycket ung flicka, inte ovanligt att man ger bort katter i present till barn. I vissa familjer anses att eftersom djuret är barnets, behöver man som vuxen inte engagera sig. Precis som det vore en barnleksak, inte något levande att värna och vårda.
Katten var ju dräktig, med största sannolikhet oplanerat, och man stod helt handfallna och oförstående inför fakum att det var dags att åka till veterinär. Klarade inte av att söka rätt på jourhavande trots att de fick rätt telefonnr. Har man ingen telefon? Ingen bil? osv
*spelar banjo*
JustME83 2007-11-06, 19:13 Iofs men människan är ju orsaken till att de finns där från första början.
Man blir så jävla trött. :(
Vilken familj.
Pontevecchio 2007-11-07, 09:19 Precis, vi vet ju inte ens om det ÄR hennes katt. Det kanske är en hemlösing eller katten i stallet som hennes föräldrar inte vill ta hand om.
Jag försvarar det inte och tycker väldigt synd om katten. Men jag känner inte att jag kan kasta skit på en anonym människa på nätet utan att veta mer.
Nussikan 2007-11-07, 09:44 Fast nu skriver ju inte TS att det är en hemlös katt som ingen vill ta ansvar för utan att det är hennes katt och hon tycker att dom har gjort allt dom kunnat för katten. Det är inte att kasta skit det är att upplysa folk om att man faktisk har ett ansvar om man skaffar sig djur, att man måste kunna tänka sig att åka några mil för att komma till en veterinär och inte tycka att man gjort allt man kunnat bara genom att sitta och titta på katten och fråga några människor via nätet vad dom tror...
Precis, vi vet ju inte ens om det ÄR hennes katt. Det kanske är en hemlösing eller katten i stallet som hennes föräldrar inte vill ta hand om.
Jag försvarar det inte och tycker väldigt synd om katten. Men jag känner inte att jag kan kasta skit på en anonym människa på nätet utan att veta mer.
TS skriver "min katt" så vi får väl utgå ifrån att det är sant. Det är ju bara att hoppas på att nästa katt kastreras för TS kan ju bevisligen inte hantera kattförlossningar på ett bra sätt.
Mysteriet är varför absolut ingenting gjordes. Många som bryr sig om sina djur utsätter dem för lidande av ren okunskap. Här fick man goda råd men följde dem inte.
Jag tycker också det är tråkigt att inget gjordes och varför kan man hitentills bara spekulera i.
Det kan faktiskt vara så att TS är minderårig och med vuxna i sitt liv som har den åsikten att en katt är en katt och den lägger vi inga pengar på.
Sitter man i den sitsen så är det inte lätt att göra något och tiden går....
Den enda chansen man har till hjälpväg är buke... och hoppas kan man ju alltid.
Jag tycker också det är tråkigt att inget gjordes och varför kan man hitentills bara spekulera i.
Det kan faktiskt vara så att TS är minderårig och med vuxna i sitt liv som har den åsikten att en katt är en katt och den lägger vi inga pengar på.
Sitter man i den sitsen så är det inte lätt att göra något och tiden går....
Den enda chansen man har till hjälpväg är buke... och hoppas kan man ju alltid.
Ungefär så jag föreställde mig situationen. Vi på Buke var ett halmstrå och av nån anledning höll det inte. Varför har TS inte velat berätta. Och att sticka in skallen i ett getingbo när man är ledsen gör man ju bara inte.
(Men jag är en blåögd typ som helst tror alla om gott och att folk i allmänhet gör sitt bästa, även om det inte räcker till alla gånger...)
Går inte riktigt att jämföra, hästens förlossningsarbete, utdrivningen är annorlunda än katt, där krävs hjälp direkt bara vid misstanke om fel.
Det krävs hjälp omedelbart om man tror att något är fel under en kattförlossning också! Att försöka lösa det själv är vansinnigt såvida man inte har den erfarenhet/utbildning som krävs för det.
Det krävs hjälp omedelbart om man tror att något är fel under en kattförlossning också! Att försöka lösa det själv är vansinnigt såvida man inte har den erfarenhet/utbildning som krävs för det.
Det jag menade att det oftast tar längre tid att komma på att något är fel under en kattförlossning.
Det finns faktiskt mer tidsutrymme med väntan.
Men om en katt ligger och har krystvärkar i flera timmar och ingenting händer... då väntar man inte. En katt ska inte arbeta frenetiskt i flera timmar utan att något händer.
Jag önskar att alla de som anser att det är så viktigt att läsa på innan sitt sto föder (förlossning, foder m.m) så man vet vad man ska göra kunde göra detsamma när de tänker skaffa kattungar.
Olyckor kan ske med katter också nämnligen även om de flesta tycks resonera att de klämmer ut ungarna hur lätt som helst alla gånger.
En häst och ett föl är ju visserligen en stor ekonomisk förlust om det blir fel, det är väl där skon trycker...
Men om en katt ligger och har krystvärkar i flera timmar och ingenting händer... då väntar man inte. En katt ska inte arbeta frenetiskt i flera timmar utan att något händer.
Nej då väntar man inte, kruxet är att med ett sto är det kört om du väntar flera timmar om hon har krystvärkar, det är det inte på katt.
Nej då väntar man inte, kruxet är att med ett sto är det kört om du väntar flera timmar om hon har krystvärkar, det är det inte på katt.
Jodu, längre än 1 timme ska man absolut inte vänta om en honkatt har krystvärkar. Har man därtill sett en kattunge vara på väg ut men sedan glidit in igen (som skedde i detta fall) är det raka vägen till veterinär som gäller eftersom kattungen kan dö och det kan försvåra förlossningen.
Jodu, längre än 1 timme ska man absolut inte vänta om en honkatt har krystvärkar. Har man därtill sett en kattunge vara på väg ut men sedan glidit in igen (som skedde i detta fall) är det raka vägen till veterinär som gäller eftersom kattungen kan dö och det kan försvåra förlossningen.
Hur som helst, så länge skulle inte jag vänta med ett sto.
peter_lundin 2007-11-09, 19:19 Nej där är det en himmelsvid skillnad. Det går väldigt fort att ett föl i felläge hamnar så till att man inte kan lägerätta det o kejsarsnitt på häst gör knappast venm som helst.
PL
Snuffsan 2007-11-10, 12:19 Tillägg: En katt kan man alltid ta i en filt och köra in till vet med för kejsarsnitt när födseln är igång. Ett sto som börjat föda är något svårflyttat. Alltså måste du bestämma dig tidigare med ett sto än med en katt.
Trådkapning!
Snuffsan, det var längesen jag såg till dig! Kul att se dig igen. Snygg makeup du har på din visningsbild förresten:angel::p
Angående tråden så kan jag inte sluta häpnas över hur korkade människor är, Arma djur!!!
Snuffsan 2007-11-10, 23:17 Jag undviker kattforumet numera men är aktiv annars.
Min Alice är bäst!
|