Ozen
2007-11-04, 14:33
Min kompis funderar på att köpa havrehalm. Men hon undrar om det är energi i havrehalm eller nått annat som gör hästen piggare? Är jätte tacksam för svar :):bow:
|
Visa fullständig version : Havre halm? Ozen 2007-11-04, 14:33 Min kompis funderar på att köpa havrehalm. Men hon undrar om det är energi i havrehalm eller nått annat som gör hästen piggare? Är jätte tacksam för svar :):bow: Bellafjella 2007-11-04, 14:38 Det är energi i all halm. I en tabell jag läste stod det ca 5 g per kg halm. Protein finns det dock inte. Ozen 2007-11-04, 14:48 okej, men är det mycket energi? är det nån skillnad på energivärdet i havre halm och annan halm? :) Bellafjella 2007-11-04, 14:58 Jag tror inte det skiljer sig något nämnvärt mellan sorterna. Nja, mycket och mycket. Det beror ju på hur mycket halm hästen kommer att äta. Äter den 2 kg halm blir det ju 2X5g= 10 gr. Jag vet inte riktigt hur du menar? Är din kompis rädd för att hästen ska få i sig för mycket energi? Har kompisen analys på sitt hö/hösilage så kan hon ju räkna ut hur mycket energi etc halmen lägger till i den totala foderstaten men har hon inte det så vet hon ju absolut inget ändå. :) Är höet väldigt energirikt och man dessutom lägger till en massa halm så påverkar det naturligtvis men utan analys har man ju ingen aning :) Ozen 2007-11-04, 15:00 okej, men 10g energi, är det mycket? Ja hon är orolig att hennes häst ska få för mycket energi, :):p Bellafjella 2007-11-04, 15:10 Hmmmm......nu blev jag lite osäker här hur jag egentligen svarat :confused: Energi räknar man ju i MJ (Megajoule) 2 kg halm innehåller alltså 10 MJ. Jag tycker förstås inte det är så mycket. Kan jämföra med t ex 2 kg Krafft Grund som innehåller 22 MJ. Det går ju inte att veta någonting om man inte har analys på det andra. Varför vill hon ha halm då? För att hästen ska ha mer att tugga? oki 2007-11-04, 15:18 Att man ger hästen mer energi (MJ) behöver inte göra den piggare, däremot fetare om den får mer än den behöver... Bellafjella 2007-11-04, 15:29 Ja det har du rätt i. :) Fast många tror förstås att det bara inverkar på "piggheten". :) Ozen 2007-11-04, 15:36 hennes häst behöver gå upp i vikt. Men det är ingen skillnad mellan havrehalm och annan halm? :):D spindel_17 2007-11-04, 15:37 varför halm???vad får hästen nu??? Bellafjella 2007-11-04, 15:40 Gå upp i vikt? Jaha, men på vilket sätt då? Hur ser hästen ut? Min häst t ex får ganska mycket hö men blir lite tunn i överlinjen pga för lite protein i höet och då tillsätter jag i första hand extra protein. Ozen 2007-11-04, 15:44 ja pratade med henne nyss och hon ville att hennes häst skulle stå på det, alltså inte gå upp i vikt (eller det gjorde inget om den gick upp i vikt) hästen har nästan fri tillgång med hö. (: Forest Autumn 2007-11-04, 17:01 Om den har nästan fri tillgång på hö lär den väl inte äta halmen? Det hade inte min häst gjort i alla fall. Ozen 2007-11-04, 18:17 Om den har nästan fri tillgång på hö lär den väl inte äta halmen? Det hade inte min häst gjort i alla fall. nej men ja skrev fel förut. Hästen ska bara stå på halm om jag fattade ägaren rätt. :confused: ;) Forest Autumn 2007-11-04, 18:23 ja pratade med henne nyss och hon ville att hennes häst skulle stå på det, alltså inte gå upp i vikt (eller det gjorde inget om den gick upp i vikt) hästen har nästan fri tillgång med hö. (: Jag är kanske extra trögfattad idag men jag förstår inte vad det handlar om. Vad är ni ute efter? Vad är problemet? Ozen 2007-11-04, 18:55 Jag är kanske extra trögfattad idag men jag förstår inte vad det handlar om. Vad är ni ute efter? Vad är problemet? hihi :D hästägaren undrar om Havrehalm ger energi och om det är skillnad på energin i de olika sorters halm. ;) Hon undrar också om ni med pigga hästar har tyckt att hästarna har blivit piggare när de fått havrehalm. AnnaKarinA 2007-11-04, 19:05 nej men ja skrev fel förut. Hästen ska bara stå på halm om jag fattade ägaren rätt. :confused: ;) Vadå, bara halm och inget hö? Eller tänker jag helt galet nu?? :D Annars kan väl kompisen bara sänka kraftfodret ett snäpp... så borde problemet vara löst! :) Ozen 2007-11-04, 19:12 Vadå, bara halm och inget hö? Eller tänker jag helt galet nu?? :D Annars kan väl kompisen bara sänka kraftfodret ett snäpp... så borde problemet vara löst! :) Nej hästen har självklart hö :D vad menar du med sänka kraftfodret:confused: ja är lite trög XD :D AnnaKarinA 2007-11-04, 19:56 Nej hästen har självklart hö :D vad menar du med sänka kraftfodret:confused: ja är lite trög XD :D Halmen ger ju lite, lite energi, då kan hon ju ta bort lite energi på annat sätt, tex. genom att minska kraftfodret, ta bort några dl kraftfoder. :) Ozen 2007-11-04, 20:01 jaha du menar så ^^ ja det kan hon ju göra :) arabia 2007-11-04, 20:40 Men om hästen redan har fri tillgång på hö så får den säker i sig fler mj genom höt än vad halmen kommer o ge. Har dessutom svårt att tro att en häst som får så pass mkt hö äter av halmen alls. Ozen 2007-11-04, 22:32 okej, tack för alla svar :) hon fick svar på det hon ville :D |