Visa fullständig version : Jävla hästjävel......
Det är precis vad han heter nu.
Sen han kom till stallet har han varit utbrytarkungen nummer 1 och nu är både jag och stallägarna trötta på honom.
Fick nu precis ett telefonsamtal från stallägaren där hon säger att det inte finns en häst kvar i hagen, trådarna är helt paj till ingångarna, de har precis kommit hem.
Nu är alltså 8 stycken hästar på rymmen någonstans ute i mörkret.
Här sitter jag 1 mil hemifrån, utan körkort, make som sover och ska jobba natt och en son som ska lägga sig.
FAN..jävla hästjävel.
Vad ska man göra för att hålla han innanför trådarna?
Ström är ju på givetvis.
Bettan_G 2007-11-04, 20:30 Vi hade en häst i stallet som rymde i tid och otid, men sen efter ett tag så slutade han när det flyttade ut 2 hästar från stallet :S Konstigt vah?
Fy va otäckt! ATt ha hästarna på rymmen nu är verkligen inte något jag skulle vilja ha. Visst, det kan hända närsom helst, och jag hade gärna valt den ljusa tiden på dygnet...
Finns det ingen annan hage din häst kan gå i?
Med annat staket?
Hoppas ni hittar dom.
Varför bryter han sig ut?
Finns det tillräckigt med mat i hagen eller är han på jakt efter bättre betesmarker?
Är utrymmet för litet för hans smak?
Vill han inte umgås med hagkompisarna?
Finns det ingenting roligare att göra i hagen än att sticka därifrån?
Eller har han helt enkelt vant sig så vid att sticka ut att det har blivit en vanesak?
Jobbigt med hästar som rymmer, vår flock är ute ett par gånger varje sommar pga trasiga/klippta trådar :mad:
Är det din nya häst som har sådana här hyss för sig? :devil:
Kommer han överänns med hästkompisarna i hagen? Det kan ju vara så att han kanske känner sig trängd, hetsad, eller jagad av dem.
Vad har du för tråd? Ibland kan bredare tråd hjälpa, då den syns mer i mörker tex.
Har han gjort såhär hos sin förra ägare?
Hej
Har inga jätte bra råd att ge, men har lite frågor...
Har han kompisar i hagen men rymmer ändå?
Är han ute dygnet om? (finns det bete/mat så det räcker)
Är han skodd?
Har han täcke?
Hade en ponny för många år sen som jag var tvungen att ta in på kvällarna, annars rymde hon konstant. Kröp hon inte så hoppade hon eller sprängde staketen. Skit jobbigt med alla samtal natte tid, så vi valde att ta in henne varje kväll.
När min nuvarande häst började krypa under stakteten så var jag lite elak. Kollade noga så att strömmen var på topp, tog av täcket, tvättade henne och släppte ut henne. (hon var skodd).
Direkt gick hon på staketet och fick en stöt som gjorde att hon studsade, men hon gav sig inte, gick till andra änden av hagen och provade där, samma resultat en stöt som fick henne att studsa iväg.
Tyvärr så är det så att när dom har täcken på sig så känns inte strömmen tillräckligt. För min pålle så räckte detta, hon har inte gett sig på staketen mer.
Lycka till /B
Nej, tyvärr finns det ingen annan hage då bara en är iordningställd för stallägarna har precis flyttat till ny gård och allt är inte i ordning än.
Sen är han så sällskapsjuk så han skulle gå igenom bara för att vara med dom andra.
Nä..det känns väldigt olustigt det här...GRRRRRRRR....*sliter mitt hår*
Det värsta är att det är två värdefulla hästar (en dräktig), mitt gammelsto (som inte tål hur mycket som helst) och en hög med småponnysar.
Fan, fan,,fan...och här sitter jag och kommer absolut ingen stans.
andalusia 2007-11-04, 20:36 ja du... hade samma problem föra veckan när alla sex hästarna var ute på "lösdrift" i mörkret:mad:
men har ni provat att höja strömen, höja staketet, kanske inte är lika inbjudande att spränga/hoppa över då..
kanske kan sätta lite plank, istället för bara tråden, hänga lite vimplar och plast påsar..
vet inte om det fungerar, men det var vad jag fick upp i huvet:p
Visst är det den nye.....och det känns ju inge vidare.
Han kommer överrens med dom andra..en valack är lite bitsk men min har gjort det här tidigare....grönare gräs på andra sidan.
Det är en relativt tjock vit eltråd.
Tyvärr vet jag inte om han gjort så hos tidigare ägare för han är en import så jag har inte en aning.
När brukar han rymma ungefär? direkt när han släpps ut eller på eftermiddagen/kvällen?
Rymmer han varje dag?
Alla hästar går i samma hage, 8 stycken.
Han är skodd i fram.
Har ett täcke på sig nu men har gått ut tidigare då han inte haft täcke.
Han ska stå inne på kvällarna/nätterna men han går ju ut på dagen också.
Ditt tips var kanske inte så dumt....ge han en rejäl pärla så han vet var han ska hålla sig.
Ligger gården nära en väg el. liknande, så skulle jag ringa polisen som gick ut med en varning till billister och liknande.
Jag har gjort så när vi har haft lösa hästar eller haft andra olyckor.
Ibland kan det vara bra att kontakta dom ändå, ifall någon har sett eller hört något, så ringer folk oftast dit.
Vet inte om stallägaren eller du redan har tänkt på det, men det är iaf ett tips.
Det är jättehemskt att hästar rymmer så här. När jag bodde hemma så rymde hästar från ridskolan, några lektionshästar+privathästar, (inkl syrrans fina fina tävlingshästar).
Dom var borta i 4 dagar. Vi red och letade efter dom, i ett gigantiskt område. Men inget spår.
Jag vill inte skrämma dig. Men ibland kan det ta lite tid att hitta dom, dom rör sig fortare än va man tror.
Närsom, ingen speciellt tid.
Nu är hagen lite mindre än den har varit men på den gamla gården så hade dom en jättestor hage....rättare sagt 3 stycken stora hagar som de hade tillgång till samtidigt.
Nä, någon större väg bor dom inte nära men visst finns det möjligheter för dom att dra iväg på andra vägar.
Eftersom inte ägarna varit hemma vet vi ju inte hur länge dom varit borta heller........
Åh,,,det här är ju bedrövligt.
Ditt tips var kanske inte så dumt....ge han en rejäl pärla så han vet var han ska hålla sig.
Funkar på hästar som bara rymmernågon gång ibland. Men defenitivt inte någon som har gjort det till en n vana...Tyvärr!!!! Om han hoppar-Höj staketet. Om han kryper-Sänk eller sätt på honom en "antänn". Om han spränger-Trästaket!!!!
Hade en hinsgt som gick igenom allt!!!!Hade 6 trådar men mega aggregat men han gick rakt igenom som ingenting. Sen blev det tråstaket med tre slanor och 3 eltrådar. Nu är han även kastrerad men efter det så rymde han aldrig. Kanske ska nämna att det inte var någon busig ponny utan ett halvblod...Men kompisar i hagen...
speciell 2007-11-04, 20:51 Hallå Lakrits!
Det kanske låter tokigt men min idé är att du vänder dig till en sk. djurtolk (en person som kan kommunicera med djur). Jag gjorde det när jag hade problem med min häst och jag fick problemen lösta. I ditt fall kanske du får reda på vad problemet beror på och kan där ifrån kanske lösa det lätt!
Lycka till!
http://www.djurtolk.se/index.html
I det här läget tror jag inte det handlar om något speciellt.
Har användt djurtolk tidigare som löst problem så jag är inte skeptisk.
Däremot är det en bastant haflingervalack som bara tänker på mat,,konstant. Han vill helt enkelt ha mat antagligen.
De har ändå fri tillgång till hösilage och går i hage med gräs som inte är betat så det är ren illvilja han gör det på
Till Alla:
Hästarna är nu hittade men stallägaren kunde inte prata men hörde i bakgrunden att en häst är halt.....
Hon skulle ringa tillbaka så fort de fångat in dom men nu är ju hagen totalförstöd så nästa problem är var de ska ställa alla.
Finns fyra boxar i stallet men som är upptagna för tillfället.
Jag är mest orolig över min gammeltant som har dåliga knän och lätt får korsförlamning, särskilt om de nu har haft race, vilket inte är helt omöjligt med tanke på att hästar som flytt gärna busar och brallar.
Ja,,,jag vet inte hur vi ska lösa det.
Han hoppar inte eller kryper, han spränger sig igenom.
Att sätta träplank är nåt jag kan ta upp men kan inte svara på om det är något stallägarna är villiga till.
Jaa, vad ska man göra? Fläta in busen med eltråd:crazy::D
Du...den tanken har slått mig också
Ajaj hungriga haflinger är inget att leka med, de går ju igenom vad som helst! finns det ingen ridbana eller liknande som han kan gå i med en kompis och mycket hösilage tills ni hittat en bra lösning? Funderar på om det finns någon hagleksak som roar rymmande hästar så de glömmer att sticka...
men gasch vad jobbigt det låter.. hemskt när du itne kan åka dit heller..
våra hagar är byggda med gamla telestolpar, det kanske vore ett tips för er, för dem kan han inte spränga..
tror man kan få dem relativt billigt nu när de flesta komuner gräver ner alla kablar istället..
Precis...hungriga haflinger.
Det bli boxarrest för honom tills vi löst hur vi ska göra.
Tyvärr ingen ridbana heller :(
Vad sjutton har jag gett mig in på :rofl:
Tyvärr så är det nog det ända.. *Speciellt om det är en hungrig liten rackare=)
renatechampion 2007-11-04, 22:27 Hur gick det med alla hästar då?
Du skrev att en var halt, hoppas inte det var din gammeltant bara.
Hoppas det gått bra med alla hästarna! Min ena var också en jäkel på att rymma hela tiden. Vi plankade en hage för att lösa problemet och han har kompisar i hagen också.
Ett tips är att ge honom en kyss metallen på handtaget. Sätt grimskaftet så det blir dubbelt i grimman så det bara är att släppa ena sidan när han får stöten. Stöten sätter du i näsborren, se till att det är stark ström bara och hästen får gärna stå i något blött eller vara blöt för bäst effekt.
Hoppas det löser sig.
Pocahontas 2007-11-05, 11:13 Är det verkligen bra ström i tråden?
Kolla det med en mätare, bara för att aggregatet visar max så kan strömmen försvinna på vägen ut p g a för klena trådar, jordfel, dålig kontakt m m. Är marken frusen eller snö på så tar det bort mycket effekt.
Kan ni inte göra en hage till med kanonbra ström i tråden, låt din och ev en till gå där så slipper ni ha hela hopen på rymmen.
nordtravare 2007-11-05, 11:24 Förr med dåliga stängsel agregat tog korna tråden på nacken och gick ut ,då smorde man fett så strömmen tog.Försök studera hästen när han går ut och rätta åtgärderna där efter
Hade problem med en medryttarhäst som rymde av ren illvilja. Ägaren byggde bättre staket med bättre tråd, högre ström, fler trådar mm, men han kröp ut ändå. Jag har aldrig i mitt liv sett en så stor häst bli så platt!!
Det vi gjorde vara att linda ståltråd runt nackremmen på grimman samt vrida till två antenner. Han försökte bara en gång efter det.
Som sagts tidigare; kolla att strömmen inte bryts någonstans! Elstängsel kräver noga/kontinuelig tillsyn.
Tillägger att min första häst sprängde staket om hon bestämt sig för det (fjordhäst)! Ingenting höll henne tillbaka. Hon gick med fem kor på sommaren, och hon drev med sig kossorna vare sig de ville eller inte. Minns att det var åska i luften en av gångerna, så just den gången tror jag hon gjorde det för att rädda flocken, då hon var ledare över denna:)
Önskar dig lycka till, hoppas det gick bra med hästarna.
Det är precis vad han heter nu.
Sen han kom till stallet har han varit utbrytarkungen nummer 1 och nu är både jag och stallägarna trötta på honom.
Fick nu precis ett telefonsamtal från stallägaren där hon säger att det inte finns en häst kvar i hagen, trådarna är helt paj till ingångarna, de har precis kommit hem.
Nu är alltså 8 stycken hästar på rymmen någonstans ute i mörkret.
Här sitter jag 1 mil hemifrån, utan körkort, make som sover och ska jobba natt och en son som ska lägga sig.
FAN..jävla hästjävel.
Vad ska man göra för att hålla han innanför trådarna?
Ström är ju på givetvis.
JAg vet precis hur det är!!!:devil::cry:
Jag satte en tråd längre ner för mina stora kröp under inte över, :eek:.
Sedan utökade jag :eek:med 7-8 jordspett, samt drog en särskild tråd till "utrymmar hagen", så fick de gå där och lära sig.
DET hjälpte.:crazy:
Numer är alla mina rymningsbenägna hästar på sina platser och har inte rymt mer.
De rymde även om de hade mkt hö samt allt vad de önskade, gjorde detta för att det va kul:devil:.
Nu har jag ca 4000 volt i staketet, och det känns inte gott att få sig en känga men hellre det så att de håller sig i skinnet.
Lycka till.:)
waldorff 2007-11-05, 11:30 *kl*
Vi hade ett ungsto som var helt omöjlig.
Från det att hon var liten älsade hon att smaka på tråden. Hon klev untanför när hon var 1 vecka gammal och knallade bort till grannens hästar 200 meter bort, helt obrydd om sin stackars trådrädda mamma som höll på att dö av oro.
Hon bet av alla isolatorer.
Vi har 6 K på vårtat aggregat, tillräckligt för tjurar.
När hon var 2 år så saxade hon sig ur hagen på vintern hela tiden. Det VAR ström, omän inte starkaste.
Livsfarligt när man bor bredvid en väg och det är mörkt!
Vi skodde henne utan sula. Hjälpte inte. Hon verkade GILLA strömmen - bet i den och stod och ryckte.
Vi provade att linda järntråd som en grimma med järnet in mot huden UNDER grimman och satte "tentakler" som stod ut som solstrålar. Hjälpte ej ett smack.
Vi provade att BLÖTA under järngrimman så att det skulle leda bättre. Nepp. Skönt, sa hon! :eek:
Än idag så fattar jag inte hur hon var funtad. De andra hästarna skydde tråden.
Lösningen blev helt enkelt att sätta en ensilagebal ute på gården och ta på henne massor med reflexer utifall att hon gick ifrån gården. Sätta för våran infart. Tjäle i marken och -20 grader.
Nu kommer det ännu konstigare: när det blev lagligt att vara utanför, så saxade hon sig in i hagen igen. Så var problemet löst.
Följande vintrar gick det smärtfritt.
Hon var inte mobbad eller jagad i hagen. Faktiskt så var hon 2:a i rang efter sin mamma som är högst.
Mvh Li
Hoppas det gått bra med alla hästarna! Min ena var också en jäkel på att rymma hela tiden. Vi plankade en hage för att lösa problemet och han har kompisar i hagen också.
Ett tips är att ge honom en kyss metallen på handtaget. Sätt grimskaftet så det blir dubbelt i grimman så det bara är att släppa ena sidan när han får stöten. Stöten sätter du i näsborren, se till att det är stark ström bara och hästen får gärna stå i något blött eller vara blöt för bäst effekt.
Hoppas det löser sig.
Smart.:cool: Tror inte att hästen vill gå varken ut eller in i hagen efter det sen. Det är det sämsta stället du kan göra det på. :crazy:
waldorff 2007-11-05, 11:36 Nej, inte göra med handtaget!
Däremot så ger jag dom en kyss med det om de försöker tränga sig trots att jag ber dom backa när en häst ska ut från hagen...
Ren säkerhets sak för mig OCH häst.
Li
moonlightmotala 2007-11-05, 11:41 Ja,,,jag vet inte hur vi ska lösa det.
Han hoppar inte eller kryper, han spränger sig igenom.
Att sätta träplank är nåt jag kan ta upp men kan inte svara på om det är något stallägarna är villiga till.
Vårt förra russ var en staketsprängare och höjdhoppare. Att det var4stark el i staketet bekomm honom inte ett dugg!
Vi fick bygga egen hage tillhonom med trästaket OCH elrep! Han hoppade det också, trorts att han lanade i ett badkar utanför.
Trots alla galna rymningar hoan gjorde fick han aldrig minsta lilla skråma.
Kolla om Ni kan förstärka hagen med plank och elrep.
Vi förstärkte alla staket så gott det gick och stod givetvis för kostnader och arbeten. Hela familjen fick hjälpa till.
Tyvärr tror jag att det är svårt att få dem sluta rymma, när de väl har kommit på att det går.
Vårt russ fick vi ju tyvärr ta bort i oktober pga tumörer.
Nu har vi ett nytt, som jag hoppas håller sig på rätt sida staketet.
Galapago 2007-11-05, 11:47 Vi hade en hopplös shettis. Ingen respekt alls för tråden. När vi provat att vara små-elaka och nudda honom med tråden och det inte hjälpte ett dugg, tog hans ägare (jag var liten då och hjälpte bara till med ridningen) tråden och lindade runt mulen på honom, och sen sa hon till mig att sätta på aggregatet. Taskigt, men effektivt. Det handlar om att de måste respektera tråden.
Lantlolla 2007-11-05, 13:10 Verkar inte lätt med såna rymlingar! jag har en som hoppar över när han blir ensam, men har löst det med ständigt sällskap =)
Hoppas din gammeltant klarade sig och alla andra också för den delen! *skickar lite styrkekramar, bland rymmningarna*
hur har det gått? är hästarna hemma igen? var alla hela?
Min häst rymde för flera år sen varje dag ur hagen! Vi visste inte hur,antagligen så hoppade hon..trodde vi! (hon skulle till morotslandet..)En dag såg stallägarna henne,hon la sig ner och drog sig ur hagen..då la dom en strömtråd på backen,stog bakom en bil och kollade så ingen häst skulle göra sig illa..ja,hon rullade på tråden,och slutade rymma..
En shettis i ett annat stall kröp under tråden,till henne gjordes små antenner(av koppartråd) som fästes i grimman som små :devil:horn,hon slutade också gå under tråden
Tipset till dig,är om hästen hoppar,så höj tråden och höj strömstyrkan!
Nej, inte göra med handtaget!
Däremot så ger jag dom en kyss med det om de försöker tränga sig trots att jag ber dom backa när en häst ska ut från hagen...
Ren säkerhets sak för mig OCH häst.
Li
Ja, om dom försöker tränga sig så är det ju en helt annan sak. Men man leder inte hästen till öppningen och ger dom en stöt.
Har också haft en utbrytarkung, han hoppade ut jämt, oavsett sällskap, mat, tid på dagen. Det enda som hjälpte var att bygga en "giraffhage" där stängslet blev 2,40. Då hoppade han inte mer utan stannade snällt. Det kräket, fy vad jag saknar honom.
Ett litet förslag;
Börja med att kolla vilket omtal som era stängselband och tråd har. Den skall vara så låg som möjligt.
Band och rep skall definitivt inte knytas ihop. Använd skarvlås/blecks material för att koppla ihop trådarna banden.
Här har jag hört en försäljare på stängsel som engång frågade en köpare av stängsel om han även knöt ihop vattenslangen när han skulle skarva för att det blivit ett hål eller måste förlänga den!!
Lycka till
Hur pass bra kräm är det i staketet då? Känns det ordentligt?
Vi har ståltråd, och den får man riktiga kyssar av. Du får köpa nåt fint till din stackars stallägare sen.
BeastieBabe 2007-11-05, 21:04 ja det bästa tipset jag har är fler trådar inkl en redig vajer med hög strömstyrka i..
samt ledande grimma.. dvs ståltråd virat runt grimman, tektakler av stålståd samt "skägg" av ståltråd från undre ringen och sidoringarna..
eller så får du hugga i och bygga en rymmarhage åt din häst..
Monalisa 2007-11-05, 22:57 Såg att någon föreslog gamla telefonstolpar men vill varna för dem! För att de skulle hålla behandlades de med kreosot som kan vara cancerframkallande. Gäller även gamla slipers som man inte ska ha tex runt trädgårdslandet.
Rymmer pållen året runt? Hörde en bekant berätta att de upptäckt att deras häst är mörkrädd!
Förresten, kan nån förklara varför det inte är reflexer på vanliga utetäcken :confused: Det är vanligast med utetäcken på den mörka årstiden, en häst på rymmen eller som leds från hagen blir ju oftast bara en mörk massa! Varför är det inte reflexer på täckena som det är tex på ridjackor? Behöver ju inte vara reflextäcken men några remsor syddas på täcket kan betyda mycket!
Skönt att hästarna klarade sig, hoppas att det löser sig med "rymmaren"!
Hejsan lakrits.. ..tänker på min kompissom haren liten schettisvallack som bararymde.. Till sist satt hon en "antenn " påhonom i form av en kedjebit i grimman.. och när han gick emot elstaketet fick han sig en "kyss".. .. och höll sig därifrån.. kanske något för din houdini till häst..(utbrytarkung alltså).. Lycka till.. :idea:
*kl*
Tack alla ni som har svarat och gett råd.
Återigen ska jag säga för er som missat att jag skrivit det...han hoppar inte eller kryper, utan spränger sönder.
Alla hästarna hittades i närheten och det var ingen som skadad eller halt. I mörkret så misstog de sig...tack och lov
Hästen har jag bara haft i tre veckor så hur han varit tidigare kan jag inte svara på eftersom han är en import och jag vet inget om honom.
Jag har inte en aning om styrkan i tråden men ett extra jordspett ska ordnas. Vi har vita bredare elband som staket.
Jag har fått lite tips som jag ska prova på honom så jag hoppas han ska sluta upp med sina dumheter.
Skriv gärna ändå och tala om hur ni löste era problem.
Rejäla elband och ett gigantiskt aggregat, järnskor och en blöt häst, så har jag löst det..
Förresten, kan nån förklara varför det inte är reflexer på vanliga utetäcken :confused: Det är vanligast med utetäcken på den mörka årstiden, en häst på rymmen eller som leds från hagen blir ju oftast bara en mörk massa! Varför är det inte reflexer på täckena som det är tex på ridjackor? Behöver ju inte vara reflextäcken men några remsor syddas på täcket kan betyda mycket!
Skönt att hästarna klarade sig, hoppas att det löser sig med "rymmaren"![/QUOTE]
Ett litet trådkap!
Jag har reflexhalsband på min totto i hagen,knäpper det med kardborreband! Kanon! Hon går ju på lösdrifr,ute dygnet runt,och skulle dom rymma,så syns dom!
Pocahontas 2007-11-06, 10:08 Kolla elstyrkan ordentligt. Även om ni slår ner ett extra jordspett är det ju många saker som ska stämma för att elen blir god i tråden.
Ett bra aggregat
En bra kabel från aggregatet ut till tråden.
En bra tråd/band/rep med lågt ohmtal
Bra skarvar, inga knutar utan skarvbleck eller en extra virad ståltråd runt skarven.
Allar skarvar till grindöppningar och själva grinden.
Lika många jordspett som det är joule i aggregatet.
Är marken torr, frusen eller snöklädd så jordar det dåligt från marken. Dra då en separat extra tråd emellan befintliga eltrådar (den får absolut inte nudda eltrådarna någonstans) och koppla jorden direkt på denna.
När hästen går mot trådarna och nuddar både eltråden och jordtråden så får den en sjujäkla stöt.
Skaffa en mätare så att ni kan se vad aggregatet verkligen ger ute på tråden.
Om hästen är så ny så kan det ju tänkas att den inte kommer överens med dom andra i flocken. Det kan vara så att dom pressar honom ur hagen helt enkelt.
Krulidut 2007-11-06, 20:53 har inte läst igenom tråden men trästaket skulle jag sätta dit, dels för hästens egen säkerhet, någon kommer kommer det inte att gå bra om han gör som han gör. Amvänd även trä grind.
2-3 ribbor runt om.
Är han rädd för elen?
krusmynta 2007-11-06, 21:05 Mina grannar hade liknande problem med en islandshäst som sprängde tråden i tid och otid om hon inte ville bli lämnad själv eller maten var slut. Pga den tjocka pälsen klarade hon sig nog utan att få stöt, så deras lösning var att hänga en bit eltråd över nacken, genom grimmans ringar och ner fram på bringan, så när hon sprang genom tråden tog den i delen som hon hade över nacken och kontaktytan mellan elstängsel och häst blev större => hon fick stöt och fattade ganska snabbt att stängselsprängning var obehagligt..
Kan vara värt att testa, men under uppsikt så hästen inte fastnar i något med tråden hängade runt huvudet..
Lycka till!
RedFling 2007-11-06, 21:49 Kan någon förklara de där med jordspett? Vad blir skillnaden om man har flera?
Vi har bara en jord till vår hage... Precis vid aggregatet.
börjar fundera på om det inte är så bra med ström o så i min hage. Pållen har börjat rymma. Ska mäta när jag åker dit imorgon.. Hur mycket ska mätaren visa i en bra hage?
ett litet tips:
(så gör vi ) Fixa en ko grimma , den är av järn. sätt järn tråd som spröt ner till + upp till. Om han får sig en stöt då får han en ordäntlig. ;) det brukar hålla dom flesta utbrytarkungar innan för stängslet.
häll på lite olja på utbrytaren så leder strömmen bättre
Detta är precis vad jag tänkt att prova...har fått tips på annat håll om just detta också.
Dessa spröt alla talar om...är det för att leda in och ut strömmen?
Pocahontas 2007-11-06, 22:31 Innan du lägger ner för stor energi på vad du ska sätta på hästen - HAR DU KOLLAT SÅ ATT DET ÄR ORDENTLIGT MED STRÖM I TRÅDARNA???
*kl*
Från det att hon var liten älsade hon att smaka på tråden. Hon klev untanför när hon var 1 vecka gammal och knallade bort till grannens hästar 200 meter bort, helt obrydd om sin stackars trådrädda mamma som höll på att dö av oro.
När hon var 2 år så saxade hon sig ur hagen på vintern hela tiden. Det VAR ström, omän inte starkaste.
Lösningen blev helt enkelt att sätta en ensilagebal ute på gården och ta på henne massor med reflexer utifall att hon gick ifrån gården. Sätta för våran infart. Tjäle i marken och -20 grader.
Nu kommer det ännu konstigare: när det blev lagligt att vara utanför, så saxade hon sig in i hagen igen. Så var problemet löst.
Mvh Li
Jag nämnde tidigare i inlägget min fjording som sprängde staket. På sommaren gick hon ju med gårdens kor, och vid de få tillfällen det skedde då tog hon kossorna med sig.
På vintern sprängde hon staket dagligen tills vi lät henne vara lös på gården. Vi bodde då vid en väg med tung trafik, så vi hade henne under uppsikt hela tiden. Lös på gården var hon kolugn, vare sig det fanns mat eller inte. Ibland klev hon upp på bron och tiggde godis av min mamma:d
Detta är nog inte problemet med din häst, att den fått för sig att den är "gårdshund", men det kan ju vara som i ovanstående citat; när det blev OK att vara utanför var det inte roligt längre.
Hoppas verkligen du finner en lösning.
Lycka till.
Har själv haft en häst som gjorde samma sak, men det var innan jag fick honom. Han gick då själv i en hage med järnrör som stolpar och med rejäla plankor. Men när jag fick honom så hade vi bara trådar han sprängde staketet två gånger sen var det bra. Så kolla om det inte e strömen det e fel, men vill han bara ut så tänker han nog inte på smärtan i dom få sekunderna. Hinsthage e det enda jag kan rekomdera om du har provat allt annat.
*kl*
Från det att hon var liten älskade hon att smaka på tråden. Hon klev utanför när hon var 1 vecka gammal och knallade bort till grannens hästar 200 meter bort, helt obrydd om sin stackars trådrädda mamma som höll på att dö av oro.
Vi skodde henne utan sula. Hjälpte inte. Hon verkade GILLA strömmen - bet i den och stod och ryckte.
Vi provade att linda järntråd som en grimma med järnet in mot huden UNDER grimman och satte "tentakler" som stod ut som solstrålar. Hjälpte ej ett smack.
Vi provade att BLÖTA under järngrimman så att det skulle leda bättre. Nepp. Skönt, sa hon! :eek:
Hon var inte mobbad eller jagad i hagen. Faktiskt så var hon 2:a i rang efter sin mamma som är högst.
Mvh Li
Jaa, hon va värkligen hemskt:smirk:
Hon passade speciellt på när det va iskallt :crazy:
I somras när mina hästar gick i hage utan träd (eksem) så var min herre ute i grannens rabbat ett par gånger. Jag försökte då till en början att göra hagen mer rolig (funka inte). Sen fick han ha grimma på sig med ståltråd så att han skulle få riktiga stötar.(funka inte). En morgon hittade vi hela staketet på marken och såg då att hästfan har BITIT av tråden (undrar hur mycket stötar han fick) Och då åkte vi och köpte nytt hagmaterial, så vi satte på tre trådar och riktigt snöre inte tråd (tråden är för vek så den spränger dom lätt men snöret går inte av men med snöret är det mer risk för skador men vilket är bäst, en häst som kanske råkar få ett sår en en överkörd häst?) och sen satte vi upp nya stolpar. Sedan köpte vi fyra jordspett som vi satte efter varandra för att det skulle bli mer kräm i snöret.
Sen var jag så taskig att jag hämtade hästen och tryckte upp nosen mot snöret och då fick han en riktig kyss och sen dess har han inte gått ut. Vissa kanske tycker att det är hemskt att göra så men vad ska man göra om det bara handlar om dumheter? Hellore då att jag är taskig en gång och så lär han sig än att han blir överkörd och jag kan ju säga att han inte har tagit skada av det han är inte rädd för varken stängslet eller mig.
Marsvinet 2007-11-12, 09:52 Vi hade en fjording inackorderad i vårt stall för några år sedan och han rymde hela tiden fast dom hade en hage som är ca 1hektar på tre hästar och en silage bal stående hos dem så det var inte brist på mat och utrymme.
Han hade heller inga skor så strömmen kändes knappt för honom.
Så jag lindade helt enkelt lite ståltråd i grimman och nästa gång han kom åt tråden fick han sig en ordentlig kyss efter det rymde han aldrig mer hemma hos oss i alla fall.
Nu tycker ni att jag är en grym och elak människa men jag tyckte det var bättre att han fick en rejäl smäll en gång än att han skulle rymma och bli påkörd eller försvinna i skogen någonstans... olycksrisken för både honom hästkompisarna och människorna är större utanför hagen än i den tänkte jag.
Det är det enda tipset jag kan ge.
Lycka till!:bump:
ASKAPLASKA 2007-11-12, 10:27 Som alla andra här så har jag också haft en rymmarhäst.
Du undrade över detta med att linda in grimman i ståltråd och göra antenner på den: det är för att LEDA strömmen till hästen. Det ger en ordentlig kyss i ansiktet när metallen träffar tråden.
Du undrade också vad mätaren skall visa när det är bra kräm i tråden: Min mätare visar 10000 volt. Men det är ju inga ampere så det är därför de inte blir grillade (har jag hört...)
Jag har kört antenntricket+att jag blötte ner min rymmare in på bara kroppen och DROG in henne i staketet. Naturligtvis hade jag sett till att jag fick ut max av staketet innan.
Det var bland det obehagligaste och grymmaste jag gjort mot en häst nån gång-men som flera skriver: vad är det mot att ha en lös häst på vägen i mörkret!
Jag säjjer som någon annan gjorde här i tråden:
Vad e det som får honom att vilja rymma? Nån orsak finn där alltid..men man ska hitta den oxå!Inte lättaste, ibland önskar man att man kunde prata med dom, verbalt.
Sen känns det som att en sån häst skulle behöva stå i en hage med mkt at pyssla med, trä staket och tråd...Men i verkligheten är dte ju inte så enkelt..
Hoppas du snart hittar orsaken till varför pållen inte vill stanna i hagen, och allt löser sig!!
|
|