Visa fullständig version : BerÄtta Alltid Vart Du Rider

vinkelina
2007-11-05, 20:43
var jobbigt i stallet ikväll.

16:30 kom hästen ensam till stallet utan ryttare. vi for genast o söka henne efter den rutt hon berättat åt oss, men hittade inget.

efter 3 timmars sökning, med över 30 pers inblandade pluss polisen hittades hon. på ett helt annat ställe en vad hon hade sakt, hon hade ridit det tilltänkta rutten, men sedan tagit en tillägs sväng bakom stallet på ca 2 km, där hon även hittades.

hon dog förmodligen omedelbart.

Amk
2007-11-05, 20:45
Nej, vad förfärligt. Tänker på er.

Titti-lo
2007-11-05, 20:47
Oj fy:cry:

I mitt förra stall skrev man alltid på tavlan vart man red. Nu har jag hästarna hemma och rider alltid ut själv på dagarna .
Tänker ibland att om jag skulle ramla av nu vet ingen var jag är.

Babe
2007-11-05, 20:49
Usch vad tragiskt.
Vi har som vana att alltid skriva på whiteboard tavlan istallet vart vi rider de gånger vi ger oss av ensamma.

/B

vinkelina
2007-11-05, 20:52
de tråkiga var att hon hade berättat, men sen ändrat turen

mizz
2007-11-05, 20:52
Fy, vad tragiskt. :cry:

Även om man rider ut själv/är själv i stallet borde man ha för vana att skriva upp vart man har tänkt sig. Tyvärr så brukar jag inte hålla mig till uttänkta rutter.

Vinja
2007-11-05, 21:13
Berätta var man ska rida är en sådan grej jag tänker att jag borde men inte gör...Jätte dumt:(

Tänker på er!

ancan
2007-11-05, 21:17
Fy vilken tragisk händelse:cry:..
det där är ett bekymmer.
Jag är till 99% ensam när jag hanterar djuren hos oss(hästar,kor).
Oftast tänker jag inte på det, men ibland när det händer ngt "otäckt" så hajar man till och funderar på HUR länge man skulle kunna bli liggande innan ngn började leta efter en:crazy:.

ZOFUS
2007-11-05, 21:22
Usch vad hemskt.

Sänder en tanke åt er och er vän.

lady_mike
2007-11-05, 21:22
var jobbigt i stallet ikväll.

16:30 kom hästen ensam till stallet utan ryttare. vi for genast o söka henne efter den rutt hon berättat åt oss, men hittade inget.

efter 3 timmars sökning, med över 30 pers inblandade pluss polisen hittades hon. på ett helt annat ställe en vad hon hade sakt, hon hade ridit det tilltänkta rutten, men sedan tagit en tillägs sväng bakom stallet på ca 2 km, där hon även hittades.

hon dog förmodligen omedelbart.

Nä men fy:cry:.. Tänker på er. Mitt hjärta blöder med er.:cry::cry:

lilstar
2007-11-05, 21:23
Mobil är en annan sak som alltid borde följa med på ridturen, även om man bara tar en kort skrittrunda. Har alltförmånga gånger ridit runt ensam i skogen och kommit på att mobilen ligger avstängd i stallet.

DianaPlusCopia
2007-11-05, 21:28
:cry:

*tröstkramar till dig, och alla andra behöriga*

Jag har alltid mobilen med mig, just för den anledningen!

Diana

Tussilago
2007-11-05, 21:32
Oh, vad hemskt.. kan man nånsin sluta fundera vad som hände? Det är ju så lät att göra så, skriva en rutt o sen ändra lite. man har ju ridit där 100 ggr förut..
Tragiskt när det går så, tänker på er och tjejens familj..

KK1980
2007-11-05, 21:33
Usch vad hemsk...sänder en tanke till er:cry:

Jag har alltid mobilen med mig även när jag rider på ridbanan och jag har är noga med att skriva i stallet var jag rider...om sambon skulle komma hem medans osv.

LillAmi
2007-11-05, 22:03
Åh fy, vad obehagligt!
I mitt stall är det ingen som berättar vart man ska rida, ensam eller med sällskap. Det borde bli ändring på det.

Tussinussen
2007-11-05, 22:22
Men hu vad hemskt

Tröstkramar

Messy
2007-11-05, 22:25
usch vad tragiskt :crazy:

tänker på familj, vänner och stallkamrater

Monalisa
2007-11-05, 23:04
Vad fruktansvärt och otäckt! Tänker på er...:cry:
Där min dotter rider ska man säga till någon (eller skriva på tavlan) var man rider, hur länge man räknar med att vara borta och så ska man ha mobil med. Tänk även på reflexer nu när mörkret kommer tidigare för var dag!
Tröstekramar:cry:

axel
2007-11-05, 23:11
Usch vad hemsk...sänder en tanke till er:cry:

Jag har alltid mobilen med mig även när jag rider på ridbanan och jag har är noga med att skriva i stallet var jag rider...om sambon skulle komma hem medans osv.
Klokt:bow:
Kom ihåg att säga vart ni rider.
Är man medvetslös är det svårt att ringa- även om mobilen är med.

tänker på TS

Linda.B
2007-11-06, 07:42
Oj fy:cry:

I mitt förra stall skrev man alltid på tavlan vart man red. Nu har jag hästarna hemma och rider alltid ut själv på dagarna .
Tänker ibland att om jag skulle ramla av nu vet ingen var jag är.

Fruktansvärt!

Så hade vi i ett stall jag stått i - Man skulle ALLTID skriva vart man tänkte rida! Även om man tänkt rida i paddocken, som låg några hundra meter bort från stallet.

Ramlade hon av så olyckligt att hon omkom - Eller vart hon sjuk under ridturen? Mycket tragiskt i alla fall. //Linda

lynxlady
2007-11-06, 09:41
Hemskt.. Jag har en walkie-talkie med mig med låååång räckvidd, och min sambo är pappaledig och har den andra med sig. Samt talar om vart man ska, men som många nämnt, hur ofta håller man sig till rutten?...:(

Jeeves
2007-11-06, 11:12
Jag vet inte om det stämmer men har hört att om man har mobilen med sig så kan Polisen spåra området man befinner sig i därför att mobilen sänder ut signaler som går att fånga upp?
Om detta är riktigt så är det ju en stor hjälp att ha den med sig, trots att man kanske ligger medvetslös.

Annars är väl den allra bästa livförsäkringen att man inte rider ut ensam utan alltid i sällskap av någon.

Sänder en tröstekram till TS:(

vinkelina
2007-11-06, 13:22
Ramlade hon av så olyckligt att hon omkom - Eller vart hon sjuk under ridturen? Mycket tragiskt i alla fall. //Linda[/QUOTE]

hon trillade så illa att nacken förmodligen blev bruten, dessutom låg hon på magen med intryckt näsben, så hon kvävdes antagligen till döds.

vinkelina
2007-11-06, 13:24
hon hade mobil med, som vi testade att ringa till, enda tills batteriet tog slut.

men antingen så hade polisen inte utrustning, eller så går de inte ännu att spåra med telefon

Sputnick
2007-11-06, 13:32
tragiskt och hemskt...:cry:

Jeeves
2007-11-06, 15:25
Usch, en olycka kan ju hända hur mycket man än försöker förebygga. Det är lika tragiskt och hemskt varje gång man får läsa/höra om en sådan här sak:(

Tankarna går till er, både familjen och ridkompisarna.

Kastanje
2007-11-06, 15:59
Usch, vad hemskt och tragiskt...:cry:

Skuggabaldur
2007-11-06, 19:09
Vad förfärligt:cry:.

I förra stallet gjorde jag en lista direkt på tavlan där det stod:

Vi red ut:
Till:
Borta hur länge:
Datum:

Bara att fylla i och sudda ut när man kom tillbaks - väldigt praktiskt och enkelt. Hjälper ju inte om man ändrar sig på vägen, men ändå.
I nya stallet är tavlan tyvärr full, men funderar på att hänga en egen på hästens box eller nåt. Känns inget vidare att rida ut utan att nån vet var man är...

LadyCovergirl
2007-11-06, 19:43
Annars är väl den allra bästa livförsäkringen att man inte rider ut ensam utan alltid i sällskap av någon.

Tyvärr är det ju långtifrån möjligt i många fall. Jag rider så gott som alltid själv. Undantagen är om jag sitter på unghästen då jag alltid har sällskap. På de vuxna hästarna är jag dock nästan alltid ensam.

TS:
Jag beklagar det inträffade och hoppas att ni tar er igenom det som hänt.

Falskhet_
2007-11-06, 20:00
kl

Ett tips är att skriva ICE framför de viktiga kontakter på mobilen som tex. mamma och pappa. Det betyder att de är de man kan ringa när en olycka har hänt.

Titti-lo
2007-11-06, 20:10
Det har jag gjort nu. :banana:
En jättebra ide . Jag har min man och mamma och syrra med ICE framför i telefonen.

Tänk på det och gör det. En allmän uppmaning.

Tjalfe
2007-11-06, 21:32
va?! Dog hon?! Trodde att det var jätte ovanligt med dödsfall inom ridningen.:eek:

WhoIsItAgain
2007-11-06, 21:49
Det går att spåra telefoner det är mobiloperatören som gör det efter uppdrag av Polisen. Men man måste ha ström i batteriet. Det går iof annars också men då visas sista position där mobilen var när den var på och har man då inte sett till ha bra ström i batteriet kan man ju hunnit rida en bit.

Men det är inget jätteprecist instrument. Om man tex bor på landet så täcker bara en mast och man får ett jättestort sökområde. Bäst fungerar det mitt i en stad där man kan få svar från olika master = mer säker position.

Jenny
2007-11-07, 10:25
Fy, vilken tragisk olycka !:cry:
Även jag rider oftast själv och varje gång det händer något som detta så får man sig en tankeställare....:(
Ett ögonblicks verk bara.

Man tänker på de stackars anhöriga, kompisar, för att inte tala om tjejen. Bara 22 år gammal, vilket slöseri ! Hela livet framför sig!

Usch, vilken hemsk olycka...

/J.

Anna37
2007-11-07, 12:04
Fy vad tragiskt. Tänker på hennes nära och kära..

En liten fråga, hade hon hjälm på sig? Säkerhetsväst?

Sofie_B
2007-11-07, 12:14
Usch vad hemskt. Blir påmind om en olycka jag och min kompis var med om i vintras. Vi var ute och galopperade i skogen, jag först, hon efter som vi alltid gör. Lugn galopp. Hennes häst bockar, hon ramlar av och bryter benet. Som tur var så hade vi täckning där, hundra meter bort har vi inte det. Ringer ambulansen osv, men det är bommar på alla infartsvägar till skogen. Efter mycket om och men kommer ambulansen fram och hon kan åka till sjukhuset. Hästarna stack hem (över en väldigt traffickerad väg och järnvägen). Hade hon varit ensam hade hon nog blivit liggandes ett tag.

Tänker på hur illa det kan gå, jag har många gånger ridit ut utan att ha batteri i mobilen och utan att berätta för någon vart jag rider.

Fhanny
2007-11-07, 12:45
nej usch vad hemskt. jag rider aldrig själv. pappa är med mig hla tiden. brukar inte rida ut så ofta heller.

kisse
2007-11-07, 12:59
Tänker på det ganska ofta, det räcker ju att bli sparkad olyckligt inne i stallet om man är själv, vilket jag nästan alltid är. Svårt att veta riktigt hur man ska göra, ingen lösning är ju 100 procentig. Mobil, hjälm, väst, klart att man har lite bättre förutsättningar, men inte vid en nackskada eller medvetslöshet, om det nu inte går att spåra tillräckligt snabbt var tel befinner sig.

Hemskt att det hände.

Ela
2007-11-07, 16:54
Tragiskt. Tänker på er

kramar

Vicious
2007-11-07, 18:20
Fy så hemskt :( Vi berättar alltid vart vi rider och har oftast två telefoner med oss. Vi rider aldrig ut ensam, det tycker jag nästan är viktigare.

Isola
2007-11-07, 18:30
Usch det var verkligen hemskt! Jag tänker då alltid berätta var jag rider i fortsättningen!

Lantlolla
2007-11-07, 18:34
Skickar massvis av styrkekramar till er!

Inte bra alls när sånt här händer.. men ändå så gör de väl att man tänker efter en extra gång..

vinkelina
2007-11-07, 18:45
Fy vad tragiskt. Tänker på hennes nära och kära..

En liten fråga, hade hon hjälm på sig? Säkerhetsväst?

[/QUOTE]

hon hade all nödvändig säkerhetsutrustning.

Anna37
2007-11-07, 19:58
Det var ju bra, även om det tyvärr inte alls hjälpte vid detta olyckstillfället.
Usch sådana här hemska olyckor får mig att tänka på att inte ta morgondagen förgivet. Jag har ridit ut alldeles för många gånger själv utan att tala om vart jag rider, och utan säkerhetsväst. Nu är det definitivt slut på det.
Kram

RIA
2007-11-08, 02:47
gud så hemskt :(
stackars hennes familj...

hur gammal var hon?

mårran
2007-11-08, 03:55
Usch vad hemskt, sänder några tröstekramar och många tankar till er alla.

Jag är också oftast ensam hemma och rider själv det skulle dröja länge innan någon saknar mej. Man får sej en tankeställare när man hör om något sånt här.

Jag blev ju lite omskakad för tre veckor sedan när jag blev sparkad och inte hade mobilen med mej ner till stallet, försöker att komma ihåg den när jag rider också.

En tavla i stallet där man skriver vart man rider är jättebra, men som sagt då får man ju inte ändra sej heller.....ja det är svårt det här.

filipuss
2007-11-08, 10:48
jag rider för det mesta själv, och jag säger alltid åt mamma om jag rider den vägen eller den vägen. och säger jag den ena vägen så säger jag: fast jag kan ju ta den vägen också, runt så.. beror på hur mkt tid jag har" och då vet mamma vart jag är, och sen har jag alltid mobil med mig, och nu när det är mörkt sätter jag på reflexer på både hästen och mig.

lillamyggan
2007-11-08, 11:39
Men fy så hemskt. Jag som ibland inte ens vet vart jag ska rida när jag rider ut. Tänkter att vi får se vad jag känner för när jag kommit en bit.

CarEr
2007-11-08, 15:32
Som någon sa. Tänk på att ha mobilen tillgänglig, dvs på dig även om du rider i ridhuset eller paddock.

Kompisen gick omkull med sin häst och fick den över sig med ett brutet bäcken som följd. Mobilen var med, men i jackan som satt på stolpen till ingången. Olyckan hände i motsatt ända av paddocken. :crazy:

För henne tog det över 1,5 timma att ta sig knappa 40 meter till mobilen för att kunna larma.

Tjalfe
2007-11-08, 15:45
Har ni lyckats lista ut vad som hände med henne? Eftersom det gick så illa? Jag som verkligen trodde att dödsfall var väldigt ovanligt inom ridsporten.