Visa fullständig version : Stegrande häst

Kingen_Flugan
2007-11-06, 11:44
Hej. Jag har en snäll D-ponny som är jätte snäll. Jag köpte honom i Juli i sommras och nu har han börjat stegra sig. Jag har provat byta bett allt från Tränsbett till pelham och nu hackamore. Han går bäst på Hackamoret men har kollat munnen på honom och inte hittat något:confused: snälla behöver svar det är inget roligt och vill ju ha en häst som går och rida:)

charmex
2007-11-06, 11:49
Be någon kunnig se över allt utrustning och din ridning samt låt veterinär undersöka hästen.

SoffiProppi
2007-11-06, 11:52
Hej. Jag har en snäll D-ponny som är jätte snäll. Jag köpte honom i Juli i sommras och nu har han börjat stegra sig. Jag har provat byta bett allt från Tränsbett till pelham och nu hackamore. Han går bäst på Hackamoret men har kollat munnen på honom och inte hittat något:confused: snälla behöver svar det är inget roligt och vill ju ha en häst som går och rida:)

Ryggont? Problem med benen? Har en liknande upplevelse (dock inte min häst utan en kompis) och då var det ryggen han hade ont av pga sadeln. Ta dit en hästkunnig eller veterinär som kollar igenom allt.

Sputnick
2007-11-06, 12:47
De låter som hästen kan ha ont någonstans eller att hästen försöker ''komma ifrån'' de ni håller på med,men ajg är ingen expert utan de är bara vad jag tror:smirk:

ujent96
2007-11-06, 19:20
Jag tänker också precis som andra först på om munnen är kollad av tandläkare el vet och ryggen, som någon sa se över utrustningen, en smal sadel som ligger och klämmer kan ge oerhörda smärtor och obehag för hästen.

kikilottan
2007-11-06, 22:19
Eftersom jag känner hästen vet jag att han inte har ont, sadeln är utprovad och vi är fler som kollat igenom honom.

legendier
2007-11-07, 19:53
Han kanske är dominant mot dig och fått dumheter för sig, märker att du inte tycker att det är särskilt roligt och känner att han har övertaget och fortsätter. Har själv en hingst som vart så när han var ung (han är 18 nu) och tipset jag fick (när jag var 14 år utan hingstvana...) var att ha en rejäl träpåk som spö och drämma till mellan öronen när den är på väg att resa sig. Fick en sådan från denna person som han använt i sitt jobb som ridande polis. EN men REJÄL smäll ska det vara. Fungerar alldeles utmärkt och det enda som verkligen fungerar tycker jag. Låter kanske grymt men i jämförelse med att riskera att slå över med ryttare så... Ju mer hästen reser sig desto kaxigare blir den och reser sig allt högre. Det är inte roligt när man är på väg att slå över varje gång.

Luff
2007-11-07, 21:29
Har ni ändrat hans foderstat kanske - ponnysar kan få oönskat beteende med en galen foderstat.

malejna
2007-11-07, 21:44
visst att hästen kan ha dumheter för sig, men finns det inget bättre sätt än att drämma till hästen med en påk mellan öronen..?! Säkert jätte-effektivt men jag skulle då aldrig göra det ändå..Man kan väl "lösa" det mesta med våld, men jag tycker inte att det är rätt för det! Jag menar, har jag problem med nån så kan man väl bara drämma till personen,men man gör bara inte så...

Vad gäller hästen, så skulle jag också gissat på ont i ryggen eller liknande...Men lycka till och hoppas att Ni får ner pållen på jorden;)

legendier
2007-11-09, 11:19
Har du själv haft en häst som stegrar riktigt högt för att komma undan och vara dum?? Det är väldigt obehagligt och livsfarligt. Och visst, om du kan prata dom tillrätta så vore det ju toppen! Tror i alla fall på att en rejäl smäll är mycket bättre än tusentals tillrättavisningar utan större resultat, även om de är "lindrigare". Sen har man väl fått tips som att rida med en plastpåse med vatten som man ska hälla över huvudet på hästen när den stegrar osv... men det kan vara lite svårt att genomföra...

Stulle
2007-11-09, 13:24
en häst jag red förr gjorde så efter den kom hem från en ridskola. var fel på benen men det syntes inte först.

Wild Rein
2007-11-09, 17:25
Han kanske är dominant mot dig och fått dumheter för sig, märker att du inte tycker att det är särskilt roligt och känner att han har övertaget och fortsätter. Har själv en hingst som vart så när han var ung (han är 18 nu) och tipset jag fick (när jag var 14 år utan hingstvana...) var att ha en rejäl träpåk som spö och drämma till mellan öronen när den är på väg att resa sig. Fick en sådan från denna person som han använt i sitt jobb som ridande polis. EN men REJÄL smäll ska det vara. Fungerar alldeles utmärkt och det enda som verkligen fungerar tycker jag. Låter kanske grymt men i jämförelse med att riskera att slå över med ryttare så... Ju mer hästen reser sig desto kaxigare blir den och reser sig allt högre. Det är inte roligt när man är på väg att slå över varje gång.

Ett annat tillvägagångssätt som jag aldrig hört misslyckats är att "dra över hästen på rygg", detta låter kanske grovt men om man har en frisk genomgådd häst där inga fysiska problem kan hittas och där man är rätt säker på att stegringen är något som hästen tagit till av en eller annan anledning...
Man hoppar av och lägger tygeln runt halsen...en "normal" häst ger efter på tygeltaget medans en som stegrar gör just det..och i samma ögonblick som hästen är högst uppe så drar man konsekvent i tygeln med påföljden att hästen slår över på rygg...Inte många hästar tar till stegring efter det..

Luff
2007-11-09, 22:35
Kan du kanske tänka till lite innan du ger dina tips - ryttaren/ägaren är inte vuxen och ditt senaste tips går in under kategorin livsfarligt för ryttare och enorm skaderisk för häst.
Dessutom på gränsen för djurplågeri...

Hannaaa
2007-11-09, 22:49
Har du själv haft en häst som stegrar riktigt högt för att komma undan och vara dum?? Det är väldigt obehagligt och livsfarligt. Och visst, om du kan prata dom tillrätta så vore det ju toppen! Tror i alla fall på att en rejäl smäll är mycket bättre än tusentals tillrättavisningar utan större resultat, även om de är "lindrigare". Sen har man väl fått tips som att rida med en plastpåse med vatten som man ska hälla över huvudet på hästen när den stegrar osv... men det kan vara lite svårt att genomföra...

Eller så rider man inte på ett tag, och arbetar från marken med hjälp av tränare, och tar bort det oönskade betéendet med hjälp av metoder som inte platsar under kategorin djurplågeri. Eller allra helst - tar reda på orsaken till att hästen stegrar :idea:

Jag skulle skämmas över att skriva att jag slog min häst hårt med en träpåk mellan öronen.

Att vara "dum" ligger heller inte i en hästs natur. Genom att slå den mellan öronen gör du den rädd för att stegra. Stegringar är ett symptom på ett problem, och det är klart att du inte får bort problemet genom att lösa symtomet.
Du vet väl fortfarande inte ens var problemet ligger, dvs. varför hästen stegrade sig?

Hannaaa
2007-11-09, 22:51
Ett annat tillvägagångssätt som jag aldrig hört misslyckats är att "dra över hästen på rygg", detta låter kanske grovt men om man har en frisk genomgådd häst där inga fysiska problem kan hittas och där man är rätt säker på att stegringen är något som hästen tagit till av en eller annan anledning...
Man hoppar av och lägger tygeln runt halsen...en "normal" häst ger efter på tygeltaget medans en som stegrar gör just det..och i samma ögonblick som hästen är högst uppe så drar man konsekvent i tygeln med påföljden att hästen slår över på rygg...Inte många hästar tar till stegring efter det..

Vilket jag inte tycker låter ett dugg mer vettigt än att slå sin häst med en träpåk mellan öronen? :crazy:

jenny82
2007-11-10, 12:22
Nån anledning måste det finnas till att hästen stegrar sig.

Min häst har varit under inridning under att bra tag nu och vi skrittar bara fortfarande just för att hon småstegrar sig när hon inte förstår vad vi menar.

Kanske likadant med din häst?
Du och den förra ägaren kanske rider på olika sätt och din häst kanske inte förstår dig i vissa lägen?

legendier
2007-11-10, 14:39
Det behöver inte alls innebära att hästen har nån skada, det är ofta ett dominansbeteende och då måste ma ta ner dem på jorden igen. Så - vad skulle då DU har gjort åt problemet???:bow:

legendier
2007-11-10, 14:42
Så du menar att jag ska i princip ställa av hästen för att den stegrar sig och låta den vinna? Och vad vinner jag på att jobba den från marken när det är när man sitter på den stegrar? Det är ju sällan de reser sig från markarbete... Ja OM de gör det då med är det väl en ide men annars???!!

Wild Rein
2007-11-10, 14:50
Kan du kanske tänka till lite innan du ger dina tips - ryttaren/ägaren är inte vuxen och ditt senaste tips går in under kategorin livsfarligt för ryttare och enorm skaderisk för häst.
Dessutom på gränsen för djurplågeri...

Ska en liten/ung/oerfaren ryttare överhuvudtaget hantera en stegrande häst?!?!?!:crazy:
Och jag kan upplysa dig om att skaderisken för både ryttare och häst är MINIMAL....

mik
2007-11-10, 16:45
Gudars, vilket korkat råd!!

Risken för allvarliga nack/ryggskador på hästen är mkt stora.
Farligt att ge ett sådant råd utifrån det som skrivits hittills i tråden.

mik
2007-11-10, 16:46
Håller med du!!:bump::bow::bump:

mik
2007-11-10, 16:58
Du säger att du känner hästen, men du har bar haft den sedans i sommras???

Jag tycker verkligen att du ska kolla ryggen/benen ordentligt på klinik!! Det kan ju även finnas dolda fel så att det kan vara aktuellt att reklamera köpet om det finns röntgenförändringar.

Har själv ridit en häst som stegrade extremt högt, så högt att stiglädren alltid löste ut och man gled av baklänges, inte roligt!! Den hästen visade sig ha typ alla fel man kan ha utan att var öm i ryggen eller halt på böjprov. Alla fel syndes först på röngen.

När du har kollat upp honom tycker jag att du ska rida för en bra tränare som kan hjälpa dej ur problemet.
Lär dig känna när stegringen är på G och rid dej ur det. Börjar han stegra dra i ena tygeln så att halsen böjs ganska mkt ev kan du rya lite på han samtidigt, då kan han inte resa sig högt. Rid sedan vidare framåt utan att bli arg.

Betsla upp, sparka,slå eller dra omkull lär inte lösa problemet.

Lycka till!!

Luff
2007-11-10, 19:50
Det är i denna tråd just en yngre person du ger råd - och risken för skador är HÖG - på både folk o fä.
Att göra något sådant kräver presicion och stor erfarenhet - och inte många fixar det.
Mer än en häst har brutit nacken i stegringar som gått snett.

Till trådskaparen - använd dina skänklar och driv framåt.
Behöver det tas till andra metoder/diagnoser så bör en kunnig person hjälpa dig. Inget vi kan fixa på nätet.
Be även någon se över foderstaten.

Hannaaa
2007-11-10, 20:51
Så du menar att jag ska i princip ställa av hästen för att den stegrar sig och låta den vinna?

Vet du, det här med att vinna och förlora - är bara ett mänskligt påhitt, att vinna / förlora finns inte i hästarnas värld. Ingen häst är heller dum, för det ligger inte heller i deras natur.

Det behöver inte alls innebära att hästen har nån skada, det är ofta ett dominansbeteende och då måste ma ta ner dem på jorden igen. Så - vad skulle då DU har gjort åt problemet???

Dominansbeteende.. där sa du något sant. Kanske är där problemet ligger då? herregud människa, du gör mig mörkrädd. Menar du, att för att få tillbaka ledarskapet slår du en träpåk i huvudet på hästen?
Skaffa en vettig tränare, och jobba från marken, i flera månader om det så behövs, och ja, det kommer att lösa många problem, tro mig. :smirk:

Hannaaa
2007-11-10, 21:54

använder ridande poliser träpåkar som spön? :eek:

legendier
2007-11-10, 23:03
Träpåk, du får det ju att låta som om det är ett basebollträ! Ett lite tjockare ridspö i trämaterial. Du gör mig riktigt mörkrädd som tror att hästar är porslin. Det är ju inte så att jag skrivit att man ska drämma till hästen i skallen en massa gånger utan att om den får detta beteende så kliver man av, hämtar spö (eftersom jag sällan använder spö) och använder det en gång och så är olaten puts väck! Har provat, det räcker EN gång för det är obehagligt (gör knappast särskilt ont!) och hästen vill inte utsätta sig för det mer. Du har fortfarande inte kommit med något tips för hur man PÅ DITT sätt kan bli av med olaten förutom att det absolut måste vara nåt fysiskt fel på hästen eller att anlita tränare?! Vem anser du i det här fallet som en passande tränare då? Det är inte så väldigt enkelt att dra ner en stegrande häst åt sidan alla gånger och jag har i alla fall fått mycket bra respons av mina tränare, de är ivisserligen inte Jan Brink men B och C tränare och mycket väl införstådda och har erfarenhet av hur farligt det är med hästar som stegrar. Djurplågeri, vilken jämförelse! Vad är skillnaden om du jämför hoppryttare som daskar på sin häst på arslet när den vägrar på hinder eller mellan öronen när den stegrar??? Vilken situation är befogad?!!

Hannaaa
2007-11-10, 23:19
Träpåk, du får det ju att låta som om det är ett basebollträ! Ett lite tjockare ridspö i trämaterial. Du gör mig riktigt mörkrädd som tror att hästar är porslin. Det är ju inte så att jag skrivit att man ska drämma till hästen i skallen en massa gånger utan att om den får detta beteende så kliver man av, hämtar spö (eftersom jag sällan använder spö) och använder det en gång och så är olaten puts väck! Har provat, det räcker EN gång för det är obehagligt (gör knappast särskilt ont!) och hästen vill inte utsätta sig för det mer. Du har fortfarande inte kommit med något tips för hur man PÅ DITT sätt kan bli av med olaten förutom att det absolut måste vara nåt fysiskt fel på hästen eller att anlita tränare?! Vem anser du i det här fallet som en passande tränare då? Det är inte så väldigt enkelt att dra ner en stegrande häst åt sidan alla gånger och jag har i alla fall fått mycket bra respons av mina tränare, de är ivisserligen inte Jan Brink men B och C tränare och mycket väl införstådda och har erfarenhet av hur farligt det är med hästar som stegrar. Djurplågeri, vilken jämförelse! Vad är skillnaden om du jämför hoppryttare som daskar på sin häst på arslet när den vägrar på hinder eller mellan öronen när den stegrar??? Vilken situation är befogad?!!

Träpåk var ditt eget ordval. Självklart gör det ont eftersom att vitsen är att hästen ska sluta stegra för all framtid? Har inte heller sagt att det måste vara ett fysiskt fel på hästen, utan den ifrågasätter väl helt enkelt dig som sig ledare? Vanligt markarbete på lång lina, ryggning, halter löslongering, be hästen komma in till dig, följa efter, rygga igen.. Rätt enkelt, men svårt att beskriva såhär över internet. Stegrar den inte vid markarbete / när du leder den så kanske det är något som har med ridningen att göra - något den inte förstår / inte klarar / eller något som gör ont. Man får inget förtroende genom att slå den i huvudet och det kommer alltid att vara min åsikt. Du ska också veta att bland det värsta jag vet är hoppryttare som tycks tro att kommunikation med hästen innebär ett piskrapp eller två.

Att en häst inte är gjord av porslin vet alla.

Fervour
2007-11-10, 23:52
SNÄLLA DRA INTE ÖVER HÄSTEN PÅ RYGG ! Jag har sett detta missbrukas flertalet gånger vilket en gång slutade en fraktur på en ryggkota som var slutet på den hästens liv. Jag har då aldrig heller sett det hjälpa, då det kan leda till spänningar och stress som ökar beteendet.
Då är ett spö rapp mellan öronen att föredra ! Nu behöver vi inte prata om att klabba me träpålar.

Hästar är stora djur, hur ont gör inte en spark tex ? Vi får vara försiktig då det gäller vitala och känsliga delar! Men att tillåta så farliga ovanor är att göra väldigt orätt ! Jag hade nog gett min häst ett spörapp mellan öronen om problemet var så stort har hört massor med sägner om att det ska hjälpa. Men funkar det inte första gången så får det inte upprepas, då löser det tydligen inte problemet...
Har hört någon säga att man ska ha en vattenflaska som hästen får smälla i då den börjar resa sig, samtidigt som man häller flaskan upp och ner. Slipper våld och kan fungera, då det skrämmer hästen utan att orsaka smärta ! kanske värt att testa?

MEN innan problemet rättas, snälla kolla upp alla alternativ, när sker detta. Vad kan det bero på, en person är ofta inte nog att analysera en hästs hälsa det finns tusen saker att missa ! Oftast beror dåligt beteende på smärta!

munckiis
2007-11-11, 01:05
jag tror att alla med en stegrande häst som inte har haft några fysiska skador vet att det är olatheter.jag köpte en häst för 1,5 år sen som har rest sig sjukt mkt,och över ett x antal ggr.nu mera har hon inte rest sig sen julas så vi har ju fixat det, och det har gått bra. jag kan bara ge dom tippsen som jag har rett ut det hela med... för det första: rid på vanligt tränsbett, alla hästar ska kunna gå på vanligt tränsbett vid god ridning, att bettsla upp inför dom högre klasserna är en helt annan sak.
för det andra:kolla upp hästen som på en vanlig veterinärbesikning.
tredje: du måste ha en bra tränare som du litar på och gör vad han/hon säger!
femte: hästen reser sig vid ridning pgr av att den är istadig (tar inte ryttarens hjälper som den ska)
såhär gjorde jag: min häst hade inge fysiska skador så det var bara en olathet,att skylla ifrån det på en skade var bara en bortförklaring.Min tränare som är sjukt hästvan tömkörde henne några gånger- inget konstigt med det. men i högra varvet reste hon sig konstant- för att hon inte ville sätta in sig höger bak-olathet. vi bad henne bara att sätta in höger bak och då reste hon sig,iband över men det var ju hennes eget fel i och med att vi bara bad henne att ställa höger och sätta in sig höger bak. detta gav sjuuuukt bra resultat-hon lärde sig att det var obekvämt att resa sig.

jag har också slått henne med handen mellan öronen för att hon ska uppfatta det som ett tak, då dom inte kan resa sig högre. man kan även ha ett ägg i huvuvdet när dom reses sig- då tror dom att dom har slått i taket"".

om ni tror att dom blir stressade oh oharmoniska av detta kan jag berätta att min häst mår tiptop idag.
annars är det bara att vänta ut resningarna- ge dig inte!!

Lucky_Me
2007-11-11, 14:03
Jag håller med många andra att du ska göra en grundlig undersökning av hästen och se om den har ont ngnstans. Om inte och om det beror på dominans mm. så tycker jag att du ska ta och träna från marken först och främst med t.ex. en duktig nh-tränare.

Min häst "kom på" elr hur man nu ska uttrycka det, att om man stegrade sig när man hanterade henne från marken så kunde hon "komma undan". Jag tränade för en nh tränare och och han visade mig hur jag skulle göra när hon stegrade sig elr var på väg. Tanken var att man skulle ha ett rep elr longerlina fäst i grimman, och när hon ställde sig skulle man snabbt "attackera" buk och bakben. För om man lyckades slå undan benen så att hästen hamnade på marken skulle middagsbordet vara dukat för rovdjur i vilt tillstånd. Nu är det så att vi aldrig skulle kunna slå undan benen på en stor häst och det ska man inte heller, utan bara visa att man "kan" göra det. Min häst fick två omgångar med min tränare och sedan gjorde hon aldrig det mer med honom. Hon försökte samma dag med mig och jag behövde bara visa att jag var på väg och då slutade hon. Om man ska göra de här,så bör en tränare ha visat det för dig innan du gör det eller göra det åt dig. Visst är det riskabelt men det är ännu farligare att slå över med hästen. Se bara till att ha hjälm och skyddsväst om du har.

Halshugg mig inte för den här metoden, men hon har aldrig mer stegrat när jag hanterat henne och det är näst intill omöjligt att kunna slå en häst så hårt som ett sto kan göra, om man inte använder väldigt grova redskap, vilket man inte ska göra!

fijja
2007-11-11, 14:07
man kan även ha ett ägg i huvuvdet när dom reses sig- då tror dom att dom har slått i taket"".

Verkar jättesvårt att rida omkring med ett ägg i handen och vänta på att den ska stegra sej. :angel:

Bambi
2007-11-11, 14:29
Olat (det finns inget som heter "olathet") är ett ganska förlegat ord som har ganska lite med hästpsykologi att göra. Förr kallade man t ex vävning och krubbitning för "olater", dvs en slags dumhet eller ovana som hästen ägnar sig åt. Det rätta ordet är BETEENDESTÖRNING och innebär att hästen tar till ett mer eller mindre onormalt beteende för att hantera sin stress i situationer som den inte klarar av.

Nu är ju inte ordet i sig det viktigaste, men det har också att göra med vilket synsätt man har. Att påstå att hästen skulle vägra sätta höger bak inunder sig som en "olat"/dumhet var bland det mest idiotiska jag har hört! Det finns ALLTID en anledning när hästen kämpar emot, den gör det inte för att vara dum. När det dessutom visar sig så tydligt som i tex bara ena varvet finns det självklart en orsak till det. Det man ber hästen om ger den obehag, därför kämpar den emot.

Nu måste det inte vara så i varje fall att hästen är direkt skadad och inte bör tränas. Min häst har ett antal "smita undan"-beteenden när jag jobbar henne riktigt, även om hon nu är frisk. Det kan bero på att hästen tidigare har haft ont, så att det är van att det gör ont att jobba på ett visst sätt, eller att det är otränad så att det helt enkelt är jättejobbigt. Det måste man ta hänsyn till och träna upp hästen på ett bra sätt, och det underlättar för både häst och ryttare om man inte utgår från att hästen är dum...

Till TS: Kolla upp på klinik att hästen är helt frisk. Ta hjälp av en kunnig tränare som kan se över din ridning, foderstat osv.

legendier
2007-11-11, 14:39
Jag tycker det verkar som om forumet är till för att halshugga andra och döma folk utan att man vet någon bakgrund alls....

Jag har försökt med att hälla vatten över huvudet men det är verkligen inte lätt att precis i rätt ögonblick få till det. Min häst är fantastisk från marken, som en väluppfostrad hund, tömkörs i diagonal öppna/sluta byter varv med galoppombyten, ökar traven/minskar, ryggar etc etc. INGET problem där. Och alla som haft en häst som är dominant i sitt sätt (Hannah kom nu inte här och säg att hästen är som man gör den eller nåt, för de ÄR olika, läs om grand prix dressyrhingsten som inte kan vara på framridningen med andra hästar...) vet att oftast är problemet med stegrande hästar just under ridningen. Nu är inte min häst på något vis en problemhäst men under de 14 år jag haft honom så har han fått nåt ryck sådär några gånger och nu vet jag hur jag ska handskas med det när det väl kommer! Har man inte varit med om problemet ska man inte uttala sig om hur man ska göra tycker jag, problemlösning ÄR erfarenhet! Sen kan man läsa om ditt och datt och tycka att "det låter bra och är milt" men innan man provat själv...

Uddatyp
2007-11-11, 17:17

vilka fruktansvärt korkade råd...

munckiis
2007-11-11, 19:17
Verkar jättesvårt att rida omkring med ett ägg i handen och vänta på att den ska stegra sej. :angel:

det är myvket sant men då får man typ bli longerad och provecera""fram stegringarna lite:smirk:

munckiis
2007-11-11, 19:25
Olat (det finns inget som heter "olathet") är ett ganska förlegat ord som har ganska lite med hästpsykologi att göra. Förr kallade man t ex vävning och krubbitning för "olater", dvs en slags dumhet eller ovana som hästen ägnar sig åt. Det rätta ordet är BETEENDESTÖRNING och innebär att hästen tar till ett mer eller mindre onormalt beteende för att hantera sin stress i situationer som den inte klarar av.

Nu är ju inte ordet i sig det viktigaste, men det har också att göra med vilket synsätt man har. Att påstå att hästen skulle vägra sätta höger bak inunder sig som en "olat"/dumhet var bland det mest idiotiska jag har hört! Det finns ALLTID en anledning när hästen kämpar emot, den gör det inte för att vara dum. När det dessutom visar sig så tydligt som i tex bara ena varvet finns det självklart en orsak till det. Det man ber hästen om ger den obehag, därför kämpar den emot.

Nu måste det inte vara så i varje fall att hästen är direkt skadad och inte bör tränas. Min häst har ett antal "smita undan"-beteenden när jag jobbar henne riktigt, även om hon nu är frisk. Det kan bero på att hästen tidigare har haft ont, så att det är van att det gör ont att jobba på ett visst sätt, eller att det är otränad så att det helt enkelt är jättejobbigt. Det måste man ta hänsyn till och träna upp hästen på ett bra sätt, och det underlättar för både häst och ryttare om man inte utgår från att hästen är dum...

Till TS: Kolla upp på klinik att hästen är helt frisk. Ta hjälp av en kunnig tränare som kan se över din ridning, foderstat osv.

men i och med att min häst precis innan hade genomgått en veterinär besiktning, och hon var helt frisk.olathet kanske är fel ordval men det var hennes sätt att slippa undan när hon tyckte det var jobbigt. och hon tyckte det var jobbigt att sätta in höger bak.det var inte för att det gjorde ont utan för att hon tyckte det var ansträngande. nu har hon inte rest sig på snart ett år så då har vi alltså fått igenom någonting ,ellerhur? alla på den här sajten verkar få allting att låta som djurplågeri:(

Hannaaa
2007-11-11, 19:50

:bow: :bow: :bow:

mik
2007-11-11, 19:51
Jag håller med Bambi om det hon sa, vill bara göra ett tillägg.

För att hästen är besiktigad betyder ju INTE att den är helt frisk. Det är bara vad föesäkringsbolaget vill ha för att kalla hästen frisk.

Jag har haft hästar med olika skador som först har upptäckts på röntgen (rygg, nacke) men som var helt UA på en "vanlig" besikning. Dessa hade ridrelatrade problem bla stegringar.

Har även haft en häst som hade helt sjukt söndertrasat bakknä (minisk, korsband, ligament mm), men var ohalt på böjprov (1 grad halt vid longering). Det som syntes var en galla, så vi gjorde an artroskopi och hästen blev utdömd :(.

Det kan säkert finnas hästar som stegra utan att ha ett fysiskt fel. Men man måste VETA först.

Hannaaa
2007-11-11, 19:59
Jag tycker det verkar som om forumet är till för att halshugga andra och döma folk utan att man vet någon bakgrund alls....

Jag har försökt med att hälla vatten över huvudet men det är verkligen inte lätt att precis i rätt ögonblick få till det. Min häst är fantastisk från marken, som en väluppfostrad hund, tömkörs i diagonal öppna/sluta byter varv med galoppombyten, ökar traven/minskar, ryggar etc etc. INGET problem där. Och alla som haft en häst som är dominant i sitt sätt (Hannah kom nu inte här och säg att hästen är som man gör den eller nåt, för de ÄR olika, läs om grand prix dressyrhingsten som inte kan vara på framridningen med andra hästar...) vet att oftast är problemet med stegrande hästar just under ridningen. Nu är inte min häst på något vis en problemhäst men under de 14 år jag haft honom så har han fått nåt ryck sådär några gånger och nu vet jag hur jag ska handskas med det när det väl kommer! Har man inte varit med om problemet ska man inte uttala sig om hur man ska göra tycker jag, problemlösning ÄR erfarenhet! Sen kan man läsa om ditt och datt och tycka att "det låter bra och är milt" men innan man provat själv...

Det är ju klart att jag kommenterar det du skriver, om du skriver att du slog din häst hårt med en träpåk mellan öronen när den stegrade så kan ju inte jag veta att du egentligen menade något annat.. Men är det så som du skriver så fine, det är ju din häst, och det är ju bra att det fungerar från marken och att du kan hantera stegringarna på ett sätt som fungerar för dig, även om jag aldrig kommer tycka att det är ok, så är det inte min häst.

munckiis
2007-11-11, 20:58
Jag håller med Bambi om det hon sa, vill bara göra ett tillägg.

För att hästen är besiktigad betyder ju INTE att den är helt frisk. Det är bara vad föesäkringsbolaget vill ha för att kalla hästen frisk.

Jag har haft hästar med olika skador som först har upptäckts på röntgen (rygg, nacke) men som var helt UA på en "vanlig" besikning. Dessa hade ridrelatrade problem bla stegringar.

Har även haft en häst som hade helt sjukt söndertrasat bakknä (minisk, korsband, ligament mm), men var ohalt på böjprov (1 grad halt vid longering). Det som syntes var en galla, så vi gjorde an artroskopi och hästen blev utdömd :(.

Det kan säkert finnas hästar som stegra utan att ha ett fysiskt fel. Men man måste VETA först.

jag förstår hur ni menar men min häst hade inte ont eller har ont och hon reste sig ändå...för i och med att jag aldrig har behandlat henne- skulle hon bara bli helt frisk från ingenstans utan någon behandlig eller vila?

legendier
2007-11-11, 21:46
Jag håller fullständigt med om att ALLT låter som djurplågeri här! Jag håller dessutom fullt ut med om att hästar inte alls behöver ha ont för att de stegrar, det dummaste jag hört, och att det allra troligast är för att de tycker att nånting är jobbigt. Det är väl inte kanske det naturligaste för en vildhäst att stretcha bogarna hit och dit ute på stäppen???!! Eller att göra en galoppsluta med samling till piruett??! Det är klart att de kan strejka ibland, och HUR de gör det beror på dess ranghöga tror jag i alla fall! Vissa blir tröga, vissa sparkar bakut etc etc

jenny82
2007-11-12, 11:31
Det är väl inte kanske det naturligaste för en vildhäst att stretcha bogarna hit och dit ute på stäppen???!! Eller att göra en galoppsluta med samling till piruett??! Det är klart att de kan strejka ibland, och HUR de gör det beror på dess ranghöga tror jag i alla fall! Vissa blir tröga, vissa sparkar bakut etc etc

:rofl:

Min förra häst(ranglåg) gjorde inget när han hade ont i benen utan han försökte alltid göra det bästa:( medans mitt nya sto(ranghög) stegrar sig när hon inte föstår eller när det börjar bli jobbigt för henne, så alla hästar är olika.

mizz_perfect
2007-11-12, 12:36
det kan inte vara så att hästen testar dig då?? om du haft hästen några månader så brukar det komma en period där dom kollar vart gränsen går.

om nu inte hästen har illa sittande utrustning eller har ont vilket jag antar att du kollat så ta hjälp av en duktig person som kan rida din häst om du inte själv klarar av den. stegrande hästar är inget att leka med!

zeniakas
2007-11-12, 14:03
Jag håller helt med om att det inte behöver vara något fel på hästen. Men som sagt det är alltid värt att kolla det först, men du säger ju själv att det inte är något fel på hästen så då får man utgå från det. Det finns många både bra och dåliga metoder man kan använda för att bli av med stegringen. Jag själv håller på att träna, träna, träna. Ta hjälp av någon som är duktig och som kanske varit med om det här innan.

En kompis till mig hade en ponny för ett par år sedan som bara stegrade sig när hon skulle gå över en bro vid vårat stall. De använde sig av en plastpåse fylld med vatten och "drämde" den i huvet på henne när hon reste sig, vilket tyvärr bara resulterade i att hon stegrade sig ännu mer. Det hjälpte inte. Jag kan säga att jag själv aldrig skulle använda mig av några såna metoder. Jag föredrar träning. Sen är det självklart upp till var och en vad man själv vill göra.. Hoppas du får ordning på stegringarna.. Lycka till:)

Juzzzen
2007-11-12, 14:16
Hästen har antingen ont eller har problem att veta vem som är ledaren..Ingen av dessa två saker blir bättre av att den får en träpåle mellan öronen,som kan ge den bestående skador.. eller blir nerdragen på marken med risk för nack,rygg och även psykiska men.. .Jag skulle vilja se dessa hästar gå helt avslappnade med den ryttaren på ryggen sen..

En riktigt genomgång av hästen, ben, rygg, tänder..Sen fårman börja jobba med ledarskapet från marken. kan ta tid, men blir ett så mkt bättre samspel mellan häst o ryttare.i ovanliga fall är det en hjärnskada eller ett lynnesfel som inte går att bota, men i detta fall verkar dte vara en scysst häst som av nån anledning inte är tillfreds!

Våld föder inget gott på lång sikt..

legendier
2007-11-12, 15:06
Du är så hjärtligt välkommen!

Juzzzen
2007-11-12, 15:31
Tack ska du ha!

Jag tror fortfarande inte på våld när det gäller hästar..

Och att en polis ger rådet till en 14-årig flicka att drämma sin häst mellan öronen,och dessutom ger henne ett redskap att göra det låter för mig skrämmande. Jag trodde att det handlade om att bygga upp ett band till sin häst genom tillit och respekt..Vad jag vet får hästen inte tillit till en peron som slår den, visst, den gör kanske aldrig om det. Men inte är det utav respekt för ledaren, utan av rädsla att bli slagen. Alla har vi våra sätt, men jag lägger hellre ner lite tid och tanke, och spekulerar i vad som kan vara fel, än att ta lätta vägen ut och drämma hästen till lydnad...speciellt i ett läge där det faktiskt kan handla om att hästen har ont...

legendier
2007-11-12, 15:43
Men jisses vilket tjat det var om att hästarna har ONT! Känner man inte sin häst väl efter alla år så måste man vara otroligt ouppmärksam! Och som någon innan här skrev att hästen "alltid stegrade vid nån bro", har den ont alltid just vid den bron eller? Själv ser jag ett mycket starkt samband mellan stegring till "vill inte lyssna på dig matte just nu för nu kryllar det av brunstiga ston"-perioder! Och till sist! Tror du verkligen inte att de som har stegrande hästar verkligen HAR försökt det mesta?? Vad har du själv då kommit fram till när du suttit och fillibrerat och hästen är helt frisk?

Juzzzen
2007-11-12, 16:03
Nu vet jag ju inte exakt hur länge du hade haft din häst osv. Men visst, man kan känna sin häst bra, men man kan aldrig veta om den har nått som inte stämmer, nått som legat på lur och kommer fram helt plötsligt, ¨jag är iaf inte utrustad med lasersyn..jag tycker dte är ett tjat om att hästen INTE kan ha ont.

Nä, självklart får hästen inte ont preciiis vid en bro, där handlar det om ledarskapet, precis som med din hingst.(efterso det inte var som han hade ont) Han såg dig inte tillräckligt mkt som ledaren, och därför stegrade han när han tyckte att underordnaden på ryggen krävde för mkt när han vill prata med brunstiga ston...

Jag har själv haft en stegrande häst, felet låg hos mig, då jag var för ung, runt 14 år, och kunde inte vara den ledaren han behövde. Han var fin med en annan ryttare som då var mer erfaren och mer menalt stark än jag var .

Kanske har folk med stegrande hästar försökt mycket, men jag tvivlar på att dom har lyckats med ledarskapen.

Om jag kommer fram till att hästen är frisk, gjort alla undersökningar av rygg ben och hals osv..Då är det ju ett problem i vår rangordning. Då ligger problemet faktiskt hos mig. Visst får man vara tuff med hingstar och individe med stark vilja och hög rang. men om man tittar på hur den ranghögsta individen i en flock beter sig, så är det sällan den som sparkar och slår så fort den hamnar i en konflikt. Oftast räcker kroppspråk och en självsäkerhet för att få den andra att acceptera ledarskapet. Detta är sånt man jobbar på från marken, för att sen bära med sig den känslan upp på hästryggen. Det kräver mod och det kräver mental styrka, men jag har sett det fungera. och hästen går avslappnat under ryttaren..Den har accepterat rangordningen...

mizz_perfect
2007-11-12, 17:25
det är väldigt lätt att bli hemmablind så NEJ du kanske inte alls ser att din häst är dålig. alla hästar visar inte någon hälta förän det är en allvarlig hälta. hästar är flockdjur och en häst som visar sig svag är inte lika välkommen i flocken eftersom den försvagar gruppen.

många problem börjar med att hästen har ont. andra problem genom ledarskap. det som är enklast att ta itu med är är om hästen har ont. man ringer ut en veterinär som kollar igenom hästen. om veterinären hittar någon fel så går det för det mesta att behandla och sen kanske just det problemet i ridningen är borta just därför att hästen är bra och inte har ont längre.

problem vid ledarskap botar man inte genom en spruta eller lyckopiller. det tar tid att bygga upp och behärskar man inte själv så får man ta hjälp av andra som kan.

så att sitta med taggarna utåt bara för att folk råder till att kolla igenom hästen tyder bara på okunskap! men du kanske hellre har en häst som stegrar än att lägga ner några hundralappar på att få en ordentlig kontroll av hästen!? då kan du ju åtminstånde utesluta det och börja jobba med problemet.

munckiis
2007-11-12, 17:36
Tack ska du ha!

Jag tror fortfarande inte på våld när det gäller hästar..

Och att en polis ger rådet till en 14-årig flicka att drämma sin häst mellan öronen,och dessutom ger henne ett redskap att göra det låter för mig skrämmande. Jag trodde att det handlade om att bygga upp ett band till sin häst genom tillit och respekt..Vad jag vet får hästen inte tillit till en peron som slår den, visst, den gör kanske aldrig om det. Men inte är det utav respekt för ledaren, utan av rädsla att bli slagen. Alla har vi våra sätt, men jag lägger hellre ner lite tid och tanke, och spekulerar i vad som kan vara fel, än att ta lätta vägen ut och drämma hästen till lydnad...speciellt i ett läge där det faktiskt kan handla om att hästen har ont...

så varför tror du att ledarhästen biter och sparkar dom hästar som tränger sig på då?? Linus andler- om du vet vem han är , han brukar slå med handen mellan öronen och han har vartit ridande polis i en evighet och hans dotter har ridit fälttävlan på os nivå. så han är ju duktig,och gör det.

Juzzzen
2007-11-12, 17:41
så varför tror du att ledarhästen biter och sparkar dom hästar som tränger sig på då?? Linus andler- om du vet vem han är , han brukar slå med handen mellan öronen och han har vartit ridande polis i en evighet och hans dotter har ridit fälttävlan på os nivå. så han är ju duktig,och gör det.

Visst kan ledarhästen bita och slåss, men ofta behöver det inte ens gå så långt, det är om hästen som utmanar honom/henne inte förstår signalerna...Dessutom är det inte en smäll mellan öronen där hästen har jättemkt nerver, utan en kick mot bogen , eller liknande...

Vet inte vem Linus Andler är..men bara för att man är känd och har hästar i OS, eller rider rullkur på sina hästar när man har ett känt namn betyder inte att det är rätt..och att man vill ta efter det...

western_boy
2007-11-12, 17:48

nu har ja inte vart med i tråden öht så de häör blir säkert fel sammanhang.. har inte orkat läsa igenom tråden men... de här va nog de sjukaste ja hört!! va va de för konstig polis.. stakars hingstar han har hållit på me... ja har hållt på me en del hingstar o fått många konstig idéer på hur man ska göra.. me de här va nog de värsta ja hört... hur kommer man änns på någe liknade?:eek::eek:

Juzzzen
2007-11-12, 17:51
nu har ja inte vart med i tråden öht så de häör blir säkert fel sammanhang.. har inte orkat läsa igenom tråden men... de här va nog de sjukaste ja hört!! va va de för konstig polis.. stakars hingstar han har hållit på me... ja har hållt på me en del hingstar o fått många konstig idéer på hur man ska göra.. me de här va nog de värsta ja hört... hur kommer man änns på någe liknade?:eek::eek:

:bow::bow::bow:

western_boy
2007-11-12, 18:00
Men jisses vilket tjat det var om att hästarna har ONT! Känner man inte sin häst väl efter alla år så måste man vara otroligt ouppmärksam! Och som någon innan här skrev att hästen "alltid stegrade vid nån bro", har den ont alltid just vid den bron eller? Själv ser jag ett mycket starkt samband mellan stegring till "vill inte lyssna på dig matte just nu för nu kryllar det av brunstiga ston"-perioder! Och till sist! Tror du verkligen inte att de som har stegrande hästar verkligen HAR försökt det mesta?? Vad har du själv då kommit fram till när du suttit och fillibrerat och hästen är helt frisk?

ja förstår inte dej om ja ska vara ärlig... om du nu har hållit på me hästar ett tag som tkr man ju att du borde veta att man inte kommer så lågt me våld på hästar.... ja har som ja redan innan skrivit hållt på me hingstar.. o då haft masso me duktiga hästmänniskor runt mej.. som sagt.. dom där kan du ge upp de funkar inte... osv.. men hästen har stegrat ja har suttit kvar o sen när den kommer ner ber ja den snällt fast bestämt en gång till vad ja vile att den skulle göra.. o den ställer sig.. sen tjatar ja så tills hästen ger upp o de har funkat hitills för mej ialla fall aldrig använt våld.... för så här tänker ja .. det är hästen som får det jobbigt när den krånglar som som att stegra och backa osv. inte jag.tillslut märker hästen det oxå o ger upp...
men först o främst ska man ju kolla om det finns en annan andledning änn trotts till att den stegrar..

western_boy
2007-11-12, 18:02
Visst kan ledarhästen bita och slåss, men ofta behöver det inte ens gå så långt, det är om hästen som utmanar honom/henne inte förstår signalerna...Dessutom är det inte en smäll mellan öronen där hästen har jättemkt nerver, utan en kick mot bogen , eller liknande...

Vet inte vem Linus Andler är..men bara för att man är känd och har hästar i OS, eller rider rullkur på sina hästar när man har ett känt namn betyder inte att det är rätt..och att man vill ta efter det...

:bow::bow::bow: instämmer 100%

western_boy
2007-11-12, 18:05
Nu vet jag ju inte exakt hur länge du hade haft din häst osv. Men visst, man kan känna sin häst bra, men man kan aldrig veta om den har nått som inte stämmer, nått som legat på lur och kommer fram helt plötsligt, ¨jag är iaf inte utrustad med lasersyn..jag tycker dte är ett tjat om att hästen INTE kan ha ont.

Nä, självklart får hästen inte ont preciiis vid en bro, där handlar det om ledarskapet, precis som med din hingst.(efterso det inte var som han hade ont) Han såg dig inte tillräckligt mkt som ledaren, och därför stegrade han när han tyckte att underordnaden på ryggen krävde för mkt när han vill prata med brunstiga ston...

Jag har själv haft en stegrande häst, felet låg hos mig, då jag var för ung, runt 14 år, och kunde inte vara den ledaren han behövde. Han var fin med en annan ryttare som då var mer erfaren och mer menalt stark än jag var .

Kanske har folk med stegrande hästar försökt mycket, men jag tvivlar på att dom har lyckats med ledarskapen.

Om jag kommer fram till att hästen är frisk, gjort alla undersökningar av rygg ben och hals osv..Då är det ju ett problem i vår rangordning. Då ligger problemet faktiskt hos mig. Visst får man vara tuff med hingstar och individe med stark vilja och hög rang. men om man tittar på hur den ranghögsta individen i en flock beter sig, så är det sällan den som sparkar och slår så fort den hamnar i en konflikt. Oftast räcker kroppspråk och en självsäkerhet för att få den andra att acceptera ledarskapet. Detta är sånt man jobbar på från marken, för att sen bära med sig den känslan upp på hästryggen. Det kräver mod och det kräver mental styrka, men jag har sett det fungera. och hästen går avslappnat under ryttaren..Den har accepterat rangordningen...

haha kanske ska börja ta lektioner för dej:):) i häst hantering :banana::P

Juzzzen
2007-11-12, 18:05
ja förstår inte dej om ja ska vara ärlig... om du nu har hållit på me hästar ett tag som tkr man ju att du borde veta att man inte kommer så lågt me våld på hästar.... ja har som ja redan innan skrivit hållt på me hingstar.. o då haft masso me duktiga hästmänniskor runt mej.. som sagt.. dom där kan du ge upp de funkar inte... osv.. men hästen har stegrat ja har suttit kvar o sen när den kommer ner ber ja den snällt fast bestämt en gång till vad ja vile att den skulle göra.. o den ställer sig.. sen tjatar ja så tills hästen ger upp o de har funkat hitills för mej ialla fall aldrig använt våld.... för så här tänker ja .. det är hästen som får det jobbigt när den krånglar som som att stegra och backa osv. inte jag.tillslut märker hästen det oxå o ger upp...
men först o främst ska man ju kolla om det finns en annan andledning änn trotts till att den stegrar..

Mkt bra sagt..Envishet och mentalt övertag är det man kommer längst med.Ett fint sammarbete är ju ändå målet!
Och vinner förtroende och respekt! :bow::bow:

Juzzzen
2007-11-12, 18:07
haha kanske ska börja ta lektioner för dej:):) i häst hantering :banana::P

hahaha:rofl:

legendier
2007-11-12, 18:40
Men himmel! Ett piskrapp mellan öronen för att skydda sig från en livsfarlig situation som till största sannolikhet återkommer om man inte får övertaget direkt, hur f*n kan det jämföras med våld eller djurplågeri???!!! Helt sjukt vad allting spårar ur här!

Juzzzen
2007-11-12, 18:45
Men himmel! Ett piskrapp mellan öronen för att skydda sig från en livsfarlig situation som till största sannolikhet återkommer om man inte får övertaget direkt, hur f*n kan det jämföras med våld eller djurplågeri???!!! Helt sjukt vad allting spårar ur här!

En livsfarlig situation som ryttaren har en del i..och JA, piskrapp mellan öronen på en häst är våld. Övertag får man inte av våld,möjligtvis rädsla och en känsla av makt. Det som spårar ur är hur folk beter sig runt hästar.

Uddatyp
2007-11-12, 19:43

inget annat än våld..och de löser ingenting...sånna som resonerar så hade jag aldrig släppt upp eller kommit i närheten av min häst iallafall..finns så mycke andra saker man kan göra än att drämma till den i huvet..
usch. :mad:

Hannaaa
2007-11-12, 20:07

Men herregud .. Du säger själv att stegringar inte alltid beror på fysiska fel, och det har jag aldrig påpekat .. Däremot skrev du själv att det kan bero på att hästen testar dig som ledare, och självklart kan det göra det. Om så är fallet kommer problemet inte att lösas med ett piskrapp mellan öronen, och ja, ett piskrapp är självklart våld. Om du inte har problem med hästen från marken så testar den dig väl helt enkelt som ryttare?

En ranghög häst är lugn, harmonisk, vänligt lagd, och har bra fysik samt är säker i sin roll. Den är en självklar ledare och tar sällan till våld, det behövs inte, en blick brukar räcka..
De hästar som tar till våld är ranglåga hästar som vill utmana hästar som är högre i rang, ju längre ner i rangordningen, desto större och tydligare signaler, och mer bett och sparkar ex.

En ranghög häst tar endast till våld när den är hotad, när någon vill ta över flocken.

Juzzzen
2007-11-12, 20:18
Men herregud .. Du säger själv att stegringar inte alltid beror på fysiska fel, och det har jag aldrig påpekat .. Däremot skrev du själv att det kan bero på att hästen testar dig som ledare, och självklart kan det göra det. Om så är fallet kommer problemet inte att lösas med ett piskrapp mellan öronen, och ja, ett piskrapp är självklart våld. Om du inte har problem med hästen från marken så testar den dig väl helt enkelt som ryttare?

En ranghög häst är lugn, harmonisk, vänligt lagd, och har bra fysik samt är säker i sin roll. Den är en självklar ledare och tar sällan till våld, det behövs inte, en blick brukar räcka..
De hästar som tar till våld är ranglåga hästar som vill utmana hästar som är högre i rang, ju längre ner i rangordningen, desto större och tydligare signaler, och mer bett och sparkar ex.

En ranghög häst tar endast till våld när den är hotad, när någon vill ta över flocken.

Tack!:bow::bow:Exakt min åsikt oxå!!

Juzzzen
2007-11-12, 20:23
inget annat än våld..och de löser ingenting...sånna som resonerar så hade jag aldrig släppt upp eller kommit i närheten av min häst iallafall..finns så mycke andra saker man kan göra än att drämma till den i huvet..
usch. :mad:

Kan inte annat än hålla med dig också.

mik
2007-11-12, 20:32
Jag antar att detta inte var riktat mor mej??!!

silvette
2007-11-12, 20:32
Hejsan det verkar som din häst kan ha ont.Kolla med vetrinär och/eller en sadelutprovare så kan dom säkert hjälpa dig.Kan bero på sadel eller benen,tror inte att det är bettet.
Ha det så bra o hoppas det löser sig.. :D

Juzzzen
2007-11-12, 20:56
näää..absolut inte!!Blidde lite fel bara:o

mik
2007-11-12, 21:05
Jag tycker att ni som är inne på påk och dra omkull linjen är totalt uppe i det blå när det gäller hästhantering och hästens beteende.

Om nu inte hästen har ett fysiskt problem så kommer sig en ev "beteende störning" vid ridning (stegring mm) ifrån någon form av stress eller bristande ledarskap. Det troligaste är att hästen känner sig pressad i en situation som den inte förstår, då måste man kanske ställa sig frågan varför den inte förstår, ryttar tabbar kanske??
Hästens försvarsmekanismer är i 1:a hand flykt och kan den inte det så det 2:a allternativet försvar (stegring)= försöker slå sig ur en situation som den ser som obehaglig/skrämande.

En ranghög häst som kommer in i en grupp slåss inte med de andra hästarna. Det är hästar som är ranglåga eller inte skolade/vana med andra hästar som slåss. Eller hingstar som ska ta över en flock. Men det är aldrig hingsten som är flockledaren det är alltid ett sto som leder flocken. Hingstens uppgift är att försvara och hålla ihop flocken, inget annat!! Ja, betäcka då:D.

Hästar vet inte om rangordningen de vet bara vika de går undan för och vilka som går undan för dem, de vet inte vem som är högst eller lägst.

Sedan kan man få hästen att reagera på ett visst sätt på en viss plats genom att ge hästen vissa signaler (tex hästen som stegrade vid bron). Den kan ha känt obehag i en situation och kanske blivit bestraffad för sin rektion och kommer då ihåg detta nästa gång samma situation uppstår och regerar då värre/sämre.

En av mina stegrande hästar som vi inte kunde hitta något fel på först gav vi butta i två veckor och då försvann stegringarna=den hade ont!! Sedan var det bara att ta reda på vart:cool:. Detta ska man givetvis endast göra i samråd med en BRA veterinär.

Jag har haft/ridit tre hästar med stegrings problem och de har alla haft fysiska problem.

Som avslutning tycker jag alltid att när en häst beter sig på ett oönskat sätt så ställ er frågan VARFÖR gör den som den gör.

mik
2007-11-12, 21:07
Tänkte väl det.

Vi tycker nog ganska lika tror jag ;)

:bow:

Juzzzen
2007-11-12, 21:19
mkt bra skrivet:bow:

ja, vi har samma uppfattning!:)

shaushone
2007-11-12, 21:58
våld är alldrig svaret till ett symptom som man är inte är 100%!!! säkert på vad problemet är. att man slå ett häst på huvud eller dra han över ryggen kan skapa ännu mer problemer som inte finns från borjan. När stegra han när du rider,när du går? dra han bakåt först sen upp eller rakt upp? är öron fram eller bak på huvud? ett häst är ett flykt djur om den har smärt ska en sån stor rörelse som stegra tar mycket energi och styrka.

munckiis
2007-11-12, 22:38

jaha så varför får hästarna sår och blir skadade tsm i hagen om dom inte rör varandra??förvrängd uppfattning

munckiis
2007-11-12, 22:46
En livsfarlig situation som ryttaren har en del i..och JA, piskrapp mellan öronen på en häst är våld. Övertag får man inte av våld,möjligtvis rädsla och en känsla av makt. Det som spårar ur är hur folk beter sig runt hästar.

det som spårar ut är at vissa personer inte vågar stå på sig när det gäller hästar. avrje gång en häst reser sig utan att bli tillsagt, då tror dom ju att dom är ledarhästen och DÅ blir det farligt att hålla på med hästar...

Juzzzen
2007-11-12, 22:52
Därför att det är inte alltid det går smärtfritt i en uppgörelse, för att en ranglåg försöker utmana en ranghög, eller att dom ligger så pass nära varandra i rang att det "går så lågt" att sparkar och bett blir nästa steg. Men i regel räcker det med kroppspråk och uppförande.Dessutom kan hästar leka och busa, och skada varandra utan att det är "illa" menat eller sig själv på grenar, stolpar osv osv...

förvrängd uppfattning, förstår inte hur det kan vara så?däremot tycker jag folk här greppar efter halmstrå, istället för att tänka ett steg till.:smirk:

Uddatyp
2007-11-12, 22:55
jaha så varför får hästarna sår och blir skadade tsm i hagen om dom inte rör varandra??förvrängd uppfattning

men hallå..dom smäller inte till varandra i huvet med ett spö..en spark mot bogen eller liknande är inte i närheten lika farligt som att drämma till dom i huvet.

sen så är de sällan hästar behöver gå så långt att dom riktigt skadar varandra...klart dom kan leka och få småsår men de kan du ju inte jämföra.

Juzzzen
2007-11-12, 22:56
Tillsagd betyder inte att slå,och det finns bättre sätt att handskas med en häst än att ta till våld. Att stå på sig gör man allså ine om man inte slår eller bestraffar med våld så fort hästen inte gör exakt vad man begär`?Undrar då var den förvrängda uppfattningen ligger.

munckiis
2007-11-12, 23:00
förvrängd uppfattning, förstår inte hur det kan vara så?däremot tycker jag folk här greppar efter halmstrå, istället för att tänka ett steg till.:smirk:[/QUOTE]

halmstrå?? nu förstår jag inte.. jag tror iallafall inte att hästarna måste ha fysiskt ont bara för att dom reser sig, och det kan inte en text på intenet ändra. min häst hade inte fysiskt ont,hon har slutat resa sig och är harmonisk och LITAR på mig.

shaushone
2007-11-12, 23:04
att alla ska ha en rätt till deras åsikt måste man respektera, och håller faktist med dig juzzen om att man måste think outside the box, ingen häst är lik den andra precis som människer, annledning till en häst som stegrar för kan vara helt annat för en annan häst.

Juzzzen
2007-11-12, 23:07
Jag har aldrig påstått något om din häst. Har aldrig påstått att en häst MÅSTE ha ont för att stegra.Trodde det var ledarskapsfrågor vi diskuterade nu.?:confused:

Men jag står för det jag säger också. Ingen kan intalamig att våld är det som löser problemen.Jag anser bara , att en häst som är van vid att få slag, kan aldrig lite på sin ägare, och denna kommer aldrig se denna som sin ledare, därför att en ledare behöver inte ta till våld i onödan, och är lugn och någon man kan lita på...

legendier
2007-11-12, 23:07
:bow::bow::bow:

legendier
2007-11-12, 23:09
Innebär det att sitta kvar i stegringarna tills den dagen då man slår över??

Uddatyp
2007-11-12, 23:10
allvarligt...vet du inget annat sätt att fixa sånt på annat än att slå hästen?

tragiskt att folk använder så mycket våld i hanteringen/ledarskapet....eller de är inte ens nåt ledarskap..
osäkra ryttare utan tålamod..osäkra hästar ska man inte slå helt enkelt..bara är så..finns inga ursäkter..och ja ja tror att hästar som stegrar är osäkra..osäkra på ryttaren/kraven man har på den..en trygg häst som vet vad som förväntas av den stegrar inte.

Juzzzen
2007-11-12, 23:13

tragiskt att folk använder så mycket våld i hanteringen/ledarskapet....eller de är inte ens nåt ledarskap..
osäkra ryttare utan tålamod.

Måste tyvär hålla med, man blir ledsen.

Juzzzen
2007-11-12, 23:15
De ska aldrig behöva gå så långt. Känner man att man inte fixar att vara envis och upprepa det man begär(så länge hästen är FRISK givetvis, och att man själv som ryttare inte gör illa hästen, tyvärr är det oxå ofta fallet) så får man börja på marken..Jag hade personligen börjat om där.

munckiis
2007-11-12, 23:15
Jag har aldrig påstått något om din häst. Har aldrig påstått att en häst MÅSTE ha ont för att stegra.Trodde det var ledarskapsfrågor vi diskuterade nu.?:confused:

Men jag står för det jag säger också. Ingen kan intalamig att våld är det som löser problemen.Jag anser bara , att en häst som är van vid att få slag, kan aldrig lite på sin ägare, och denna kommer aldrig se denna som sin ledare, därför att en ledare behöver inte ta till våld i onödan, och är lugn och någon man kan lita på...

det är inte vålden som hindrar dom , inte att det gör ont för vilken kraft har man när en häst reser sig och man måste komma upp och slå den på öronen?? det är inte kraften som gör det utan att ngt sätter stopp för den. Om hästen inte liter på sin ägare, varför litar hon på mig nu då?? hon litar på mig fullständigt och är fullkomligt harmonisk. du kan inte påstå hur min häst är bara för att jag har slått henne på öronen när hon har rest sig över...vad gör mest ont??

legendier
2007-11-12, 23:22
Du - om man verkligen vet att det inte är nåt fel på hästen. Man är dönära att slå över varje gång hästen reser sig, och den reser sig flera gånger på raken. Man har provat att "vänta ut den" dvs sitta där gång på gång (tillslut är det inte kul). När hästen är som ett lamm att hantera för övrigt och dessa perioder kommer sisådära vart tredje-fjärde år. Vad ska man mer träna på "från backen" när den i princip lägger sig ner på kommando? När man vet vad orsaken är (ex vårtider då stona ihagen bredvid brunstar en efter annan). Och tillslut får man tipset att ge ett piskrapp mellan öronen och den slutar! Olycklig häst??? Knappast, finns nog ingen keligare, social och levnadsglad hingst! Nu orkar jag inte diskutera detta mer. Har fortfarande inte fått nåt bra svar på dessa "hästviskares" lösningar, trist!

munckiis
2007-11-12, 23:23

osäkra ryttare utan tålamod..osäkra hästar ska man inte slå helt enkelt..bara är så..finns inga ursäkter..och ja ja tror att hästar som stegrar är osäkra..osäkra på ryttaren/kraven man har på den..en trygg häst som vet vad som förväntas av den stegrar inte.

du kan inte påstå att jag är rädd... du har inte sätt mig rida, det är bara en egenpåhittad hypotes.jag är var inte alls rädd när hon reste sig, jag s bara "stopp- så får man inte göra". ser inget sammanband med det och rädsla

munckiis
2007-11-12, 23:24
Du - om man verkligen vet att det inte är nåt fel på hästen. Man är dönära att slå över varje gång hästen reser sig, och den reser sig flera gånger på raken. Man har provat att "vänta ut den" dvs sitta där gång på gång (tillslut är det inte kul). När hästen är som ett lamm att hantera för övrigt och dessa perioder kommer sisådära vart tredje-fjärde år. Vad ska man mer träna på "från backen" när den i princip lägger sig ner på kommando? När man vet vad orsaken är (ex vårtider då stona ihagen bredvid brunstar en efter annan). Och tillslut får man tipset att ge ett piskrapp mellan öronen och den slutar! Olycklig häst??? Knappast, finns nog ingen keligare, social och levnadsglad hingst! Nu orkar jag inte diskutera detta mer. Har fortfarande inte fått nåt bra svar på dessa "hästviskares" lösningar, trist!

hahahahahaha:bow::bow::bow::bow::bow::bow: kunde inte skrivit det bättre själv!!!:rofl::rofl:

Uddatyp
2007-11-12, 23:27

om man inte känner sin häst såpass efter flera år att man känner av när hästen blir istadig så är nåt fel nånstans..tror knappast hästen går felfritt utan nåt som helst problem i flera år och sen en dag bara reser sej rätt upp utan minsta förvarning så tycker ja man borde se över ridningen.

min häst har också stegringstendenser..han har aldrig gått så långt men de är för att ja känner långt innan han börjar..syns ingenting från marken men man känner av de när man rider..inte om man ridit honom enstaka ggr kanske men man känner de om man känner honom..och ja..då går de att förhindra..inga som helst problem faktikst.

och sen..sitta o vänta ut den? knappast..sitter absolut inte och väntar ut en stegrande häst..de är farligt..men tro de eller ej men de finns sätt att lösa saker utan våld.
okunnighet tycker ja de är..

man förhindrar hästen innan den stegrar...inte när den håller på

min häst är fruktansvärt känslig och ranghög och väldigt stark psykiskt..så slå honom funkar inte de minsta..han gör allt för mej..bättre kontakt med nån häst har ja aldrig haft...däremot så har han åsikter om saker o ting i ridning o så..och då gäller de att ligga före hästen..inte reagera när hästen redan börjat..då är de för sent..

blir så upprörd av er folket att ja knappt kan skriva..att folk resonerar så..att slå hästen så slutar den..e la klart dom flesta gör..för hästar är snälla och underkastar sej dom flesta..usch.

Juzzzen
2007-11-12, 23:27
Vad är det då? Vad e det för mening att slå( eller drämma som det uttrycktes tidigare) då, om det inte smärtan som hindrar dom att göra samma sak?Då borde det väl räcka med att säga ifrån, på ett vettigt sätt, ett för hästen naturligare sätt?

Jag anser att när man slår först och tänker sen, är det rädsla eller ren okunnighet.

Juzzzen
2007-11-12, 23:31

Kanske inse att man inte ska ha en hingst?För då klarar man inte av hästen utan att ta till våld. Jag vill inte veta ur du får den att lägga sig ner på kommando, när du inte kan förstå ledarskap för övrigt, eller oss "hästviskare". Jag skulle snarare kalla oss folk som är villiga att lyssna mer på hästen, än att behöva hävda sig genom att slå sin häst i skallen för att man inte klarar av den vissa perioder.

Men, du/ ni har era uppfattningar, tycker synd om hästarna som inte förstår er direkt.

legendier
2007-11-12, 23:31
Vad är det då? Vad e det för mening att slå( eller drämma som det uttrycktes tidigare) då, om det inte smärtan som hindrar dom att göra samma sak?Då borde det väl räcka med att säga ifrån, på ett vettigt sätt, ett för hästen naturligare sätt?

Jag anser att när man slår först och tänker sen, är det rädsla eller ren okunnighet.

Jamän VILKET är då det sättet enligt dig?

Juzzzen
2007-11-12, 23:33
om man inte känner sin häst såpass efter flera år att man känner av när hästen blir istadig så är nåt fel nånstans..tror knappast hästen går felfritt utan nåt som helst problem i flera år och sen en dag bara reser sej rätt upp utan minsta förvarning så tycker ja man borde se över ridningen.

min häst har också stegringstendenser..han har aldrig gått så långt men de är för att ja känner långt innan han börjar..syns ingenting från marken men man känner av de när man rider..inte om man ridit honom enstaka ggr kanske men man känner de om man känner honom..och ja..då går de att förhindra..inga som helst problem faktikst.

och sen..sitta o vänta ut den? knappast..sitter absolut inte och väntar ut en stegrande häst..de är farligt..men tro de eller ej men de finns sätt att lösa saker utan våld.
okunnighet tycker ja de är..

man förhindrar att hästen innan den stegrar...inte när den håller på

Oxå bra skrivet! Så man ska göra, givetvis.

legendier
2007-11-12, 23:35
Kanske inse att man inte ska ha en hingst?För då klarar man inte av hästen utan att ta till våld. Jag vill inte veta ur du får den att lägga sig ner på kommando, när du inte kan förstå ledarskap för övrigt, eller oss "hästviskare". Jag skulle snarare kalla oss folk som är villiga att lyssna mer på hästen, än att behöva hävda sig genom att slå sin häst i skallen för att man inte klarar av den vissa perioder.

Men, du/ ni har era uppfattningar, tycker synd om hästarna som inte förstår er direkt.

Nu har ni skrivit här om för annat utan EN ENDA lösning förutom frasen "på ett vettigare sätt". Jag tycker att det är lite tragiskt att folk hävdar en massa saker utan att varit med om det. "Stegrartendenser" det är väl en jä**a skillnad!!!

Juzzzen
2007-11-12, 23:36
Det beror på individen. Det finns ingen lösning som passar alla hästar. Men det är verkligen inte att slå. Om man nu vet att hästen reser sig när stona brunstar bredvid, och han verkligen inte lyssnar, då undviker man att rida förbi där. Eller så lär man sig att känna innan hur han är, och avleda uppmärksamheten på något annat vis.En optimal lösning kan jag inte ge, men våld är ingen lösning för någon, så mycket vet jag.

Uddatyp
2007-11-12, 23:38
Nu har ni skrivit här om för annat utan EN ENDA lösning förutom frasen "på ett vettigare sätt". Jag tycker att det är lite tragiskt att folk hävdar en massa saker utan att varit med om det. "Stegrartendenser" det är väl en jä**a skillnad!!!

stegratendenser menas om du inte visste de..steget innan dom går upp..hade man som ni då verkar göra vänta tills hästen står upp då har de gått för långt...ja har vart med om stegrande hästar ja..
sen tycker ja också att om ni inte kan känna av er egen häst ens..eller känner av innan dom går upp så har ni inget på sånna hästar att göra..lämna över de till dom som kan utan att slå hästen.
sen tycker ja de är riktigt tragiskt att du inte vet nåt annat sätt än att slå.

legendier
2007-11-12, 23:39
Men snälla nån, jag kan väl inte UNDVIKA ston som brunstar??

legendier
2007-11-12, 23:41
Ja men svara på frågan då, HUR gör du då för att undvika när den är på väg upp?? OCH det är väldigt olika hur snabba de är upp på bakbenen!

Juzzzen
2007-11-12, 23:42
Jag har varit med om det. Och jag vet hur hingstar kan vara.Jag har suttit på hästar som stegrat. Alltid av nån anledning,bla att jag tog för hårt i en stackare.En annan kunde jag inte reda ut fr jag var ung ch inte en ledare. Den tredje reste sig innan vi hade "gjort upp platserna"Då höll jag mig lugn, och det blev bra tillslut, med tålamod och en inre säkerhet. Så jag har erfarenhet. Både av tendenser och av stegrande. Och som jag sa, EN lösning finns inte, och omdu vill att vi sak sitta här o berätta hur vi skule lösa ditt ptoblem exakt, så måste du ju förstå att man inte kan det förrän man ser hästen.

Men att slå, kan också få en häst att slå över, då denna kan få ännu mer panik...

Uddatyp
2007-11-12, 23:44
Ja men svara på frågan då, HUR gör du då för att undvika när den är på väg upp?? OCH det är väldigt olika hur snabba de är upp på bakbenen!

hur man gör? man snurrar hästen..och framförallt driver fram hästen..driver o snurrar..har hjälpt på alla stegrande hästar ja träffat på..inget slående..bara snurra runt dom..enkelt och bekvämt för ryttaren och jobbigare för hästen..men inget slående med spön iallafall..man får dom att komma på andra tankar..så dom inte enbart har uppmärksamheten på dom brunstande stona..

men du som har så bra ledarskap över din häst borde väl inte ha några problem med de? ni som har så bra kontakt..

min häst älskar ston..är som galen i hagen när dom brunstar men han tittar inte ens på dom när ja hanterar/rider honom..de är ledarskap.

Juzzzen
2007-11-12, 23:45
Du skrev när dom brunstade i hagen bredvid, så jag tänkte att du kanske kunde undvika att rida där när du vet att det är som värst. men jag förstår ju att du inte kan undvika det helt. Givetvis.

Juzzzen
2007-11-12, 23:47
Man lär känna sin häst,och sen får man ju komma på hur man ska avleda,att hålla halsen lite böjd kan hjälpa, driva framåt, prata med hästen osv..Som sagt kan jag inte sitta här och berätta exakt hur du ska göra.

Jag tror fortfarande att du inte ären självklar ledare eftersom han inte helt lyssnar på dig, men eftersomdu inte vill höra med det örat, kan jag inte heller komma med de förslagen.

Juzzzen
2007-11-12, 23:52
[

min häst älskar ston..är som galen i hagen när dom brunstar men han tittar inte ens på dom när ja hanterar/rider honom..de är ledarskap.[/QUOTE]

Samma som min förra då, han var tagen sent,och i början ville han gärna gnägga,hålla redapå och blev väldigt hingstig nra ston. men när jag jobbat med honom i två månader,ledarskapsövningar lyssnade han påmig,och lät mig ta det beslutet,och vände inte hem eller försökte något när han såg en annan häst.

Det är tillit anser jag.

Uddatyp
2007-11-12, 23:52
kl
sen bara för hästen gör de man vill med konster o så betyder inte de att man har ledaskapet..dom flesta i mitt stall har jättefina hästar..gör aldrig någonting..står blickstilla i gången osv men när de väl gäller typ på tävlingar/eller om de kommer andra hästar till gården så skiter hästarna i princip i ryttarna..då har dom inte mycke kontroll över dom..så bara för hästen är lydig betyder inte de att man ha befäst ledarskapet..

Juzzzen
2007-11-12, 23:53
kl
sen bara för hästen gör de man vill med konster o så betyder inte de att man har ledaskapet..dom flesta i mitt stall har jättefina hästar..gör aldrig någonting..står blickstilla i gången osv men när de väl gäller typ på tävlingar/eller om de kommer andra hästar till gården så skiter hästarna i princip i ryttarna..då har dom inte mycke kontroll över dom..så bara för hästen är lydig betyder inte de att man ha befäst ledarskapet..

Också väldigt sant,det är i kritiska situationer det avslöjas.

Juzzzen
2007-11-12, 23:59
Jag sitter inte och påstår att jag ALDRIG haft problem. det kräver jobb, tålamod, svett och ibland tårar innan man når dit.Men ibland faller det påplats ganska snabbt! Men det är så värt att ha ett band, där man litar på hästen,och hästen följer en och litar på att det sista beslut tagandet ligger på dig. Jag har lärt mig detta under en lång tid,oh jag har aldrig sett så underbara reaktioner från hästar som ansetts som svåra.

Minns en islänning i mitt stall som var en riktig ledartyp. Drog in en från hagen, trängde in en i boxväggen förhan skulle äta,och sket i var man var. Jag testade en övning när jag gick in medhonom från hagen,och han blev fromsom ett lamm,:eek: väntade på att jag skulle gå in först i boxen till och med! Var min första Ahaa upplevelse när dte gäller ledarskap. Red senare denna odåga,och han ville gärna strunta i att gå framåt, men det varade inte länge med mej, efersom vi redan " gjort upp" för dagen. Man måste underhålla det oxå såklart..Men det är fantastiskt!

legendier
2007-11-13, 05:54
Jag tycker faktiskt det är lite tragiskt. Påstå att en och annan inte är ledare, att man är våldsam etc etc för ett piskrapp vart fjärde år sådär??!! Och lilla vän, det du (vem av er det nu var) beskriver att ha tålamod etc etc, naturligtvis, vem har påstått annat?? Men man måste avgöra om det är en livsfarligt situation eller inte. Och att snurra runt hästen är ju jättebra, men du kan inte komma och säga att det fungerar på alla hästar! Tro mig! Och HUR i hela världen kan du komma och påstå om "band" och dyligt om människa-häst-relationer som du inte vet ett skvatt om? Tror du allvarligt att det går att få en häst att undeordna sig med våld (avser ditt påståeene om hur jag får min häst att lägga sig på kommando). Fruktansvärt tragiskt hur det går att döma folk. Och JA, det fungerar MYCKET bra på tävlingar, visa mig en hingst som är behändligare än honom så gör du det bra! TROTS att han är oerhört hingstig (eller nu får jag för fel ordval, har starka sexuella drifter) och DET är en annan sak som skiljer hästar åt rätt rejält också. Och fortfarnade, trist att ni inte kommer med nåt vettigt förslag...

mik
2007-11-13, 09:00
Ja men varför sparkar de varandra??

1. De har en gruppkonstelation de inte valt själva.

2. De har för liten yta, det finns inte plats att gå undan.

Exempel:
Häst A är rang hög.
Häst B är rang låg och ska gå undan för häst A.

Häst A vill ta Häst B mat, men häst B kan inte gå undan för det är ett staket i vägen. Häst A kan då inte tänka "jaha, där är ett staket, det är därför häst B inte går undan", utan den sätter då häst B på plats för att den inte går undan. Detta kan då resultera i skador antingen genom sparkar, bett eller forcerande av stängsel.

mik
2007-11-13, 09:29
:rofl::rofl:He,He

Antar att du även drog mej över hästviskarkammen, det är roligt, för de som känner mej vet nog att det är så långt ifrån jag man kan komma.

Jag tror inte att man kan "prata" med hästar, jag håller inte på med NH och jag lär inte mina hästar några trix.

Det som hela den här diskussionen började med var ju ditt kanske något oövertänkta råd över nätet till någon (en ungdom) med en stegrande häst/ponny.

Det som jag säger och även flera andra är att ditt råd med påken mellan öronen kanske inte är det första man ger sig på för att korrigera stegringen (om alls:cool:). Det är nog det som retar upp mest.

De flesta andra skrev; kolla upp hästen, utrustningen, träna för någon eller låt någon annan rida hästen. Allmäna bra råd.

Du har visst fått konkreta råd om hur man ska avvärja stegringen innan den kommer, både av mej och andra.

Det känns som om det kvittar vilken kontakt du har med din Hingst eller om han kan lägga sig på kommano eller what ever.
För mig är det en gåta varför man överhuvudtaget ska ha hingstar om de ine är godkända för avel. Men det antar jag att din är eftersom att du vill framstå som en seriös person:o.

Låt alla "tuffa" hingstar bli valacker (om den nu inte är godkänd för avel) så de kan ha ett fungerande socialt liv.

zeniakas
2007-11-13, 09:35
Jag har själv en hingst.. visserligen är han bara 2½ år men sjukt snäll.. Han skulle aldrig göra något som han vet att han inte får.. Han har inte gjort det hittills iaf:angel: Men usch vad man har kämpat för det.. Du Legendier eller vad du kallar dig!! Jag fattar inte hur du fungerar, du sitter alltså och säger att det är okej att slå en häst. Livsfarlig situation?? ja visst det kan jag hålla med om att det kan vara, men då har det ju gått alldeles för långt. Då har du ju inte tagit tag i problemet i tid. Och det lilla vän är bara ditt fel, inte hästens. Så sluta slå din häst men träpåkar.. Förresten, vad är det för en idiot som kommer med en så j*vla korkad ide?? och han skulle va polis!! herregud vart är vi på väg??

Uddatyp
2007-11-13, 09:49
Jag tycker faktiskt det är lite tragiskt. Påstå att en och annan inte är ledare, att man är våldsam etc etc för ett piskrapp vart fjärde år sådär??!! Och lilla vän, det du (vem av er det nu var) beskriver att ha tålamod etc etc, naturligtvis, vem har påstått annat?? Men man måste avgöra om det är en livsfarligt situation eller inte. Och att snurra runt hästen är ju jättebra, men du kan inte komma och säga att det fungerar på alla hästar! Tro mig! Och HUR i hela världen kan du komma och påstå om "band" och dyligt om människa-häst-relationer som du inte vet ett skvatt om? Tror du allvarligt att det går att få en häst att undeordna sig med våld (avser ditt påståeene om hur jag får min häst att lägga sig på kommando). Fruktansvärt tragiskt hur det går att döma folk. Och JA, det fungerar MYCKET bra på tävlingar, visa mig en hingst som är behändligare än honom så gör du det bra! TROTS att han är oerhört hingstig (eller nu får jag för fel ordval, har starka sexuella drifter) och DET är en annan sak som skiljer hästar åt rätt rejält också. Och fortfarnade, trist att ni inte kommer med nåt vettigt förslag...

kan nog säga att de funkar faktiskt på dom flesta hästar ja..sen att du låter de gå så långt som att hästen ställer sej upp fattar ja inte..de är inget annat än istadighet och de ska man fixa långt långt innan hästen reser sej..

ja de går faktikst att få hästar att underkasta sej med våld..enda ja skrev om att du får din häst o göra massa konster eller va de va menar ja bara att de inte har med ledarskap o göra..man kan få en väldigt lydig häst men som när de väl gäller så har man ingen kontroll.

och om hästen har så extremt starka sexuella drifter att du inte ens kan kontrollera den så borde man kanske kastrera den..för så extrema ska hingstar inte vara att dom stegrar så helt plötsligt så man inte hinner ens reagera på de förren den är uppe för ja antar att de är så eftersom du inte gör nåt för att stoppa de i tid och låter hästen gå upp.

mik
2007-11-13, 10:54
Det handlar inte om att vara "snäll", visst kan hingstar vara det. Din är också bara 2 år, vänta till våren du:devil:.

Jag irriterar mig inte så mkt på att folk inte klarar av att hantera hingstar (vilket de ofta inte gör) utan VARFÖR man väljer att ha hingst som inte ska användas i avel????? Tufft, colt, mer muskler, "naturligt" vad vet jag!

Det är synd om hingsten om den inte kan få utlopp för sina instinkter dvs att ha en flock att försvara och hålla ihop.

Visst man kan släppa ut vilken "skithingst" som helst med en flock och den ka vara naturlig, men det tycker jag absolut inte är seriös avel (om hingsten inte är godkänd).

En valack mår i regel bättre än en hingst som vill men inte kan vara "naturlig".

Juzzzen
2007-11-13, 12:15
Men vad spelar det för roll hur OFTA du drämmer din häst i skallen?Är det okej bara för att det bara händer ibland? och jo, man kan slå en häst så mkt så den ger upp,precis som vilken levande varelse som helst. Tillsist stänger man av, och underordnar sig för att man är rädd, inte av egen vilja eller för att det getts självklara riktlinjer. Nu säger inte jag att du slår din häst jämt, så du inte tolkar det på detta viset, utan jag vill bara få fram att jo, det går att få nån att underordna sig med våld.

Här har givits olika tips på hur man kan hantera en stegrande häst, men du vill inte se mer än att just ditt sätt ärdet rätta. Då är det upp till dig.

Och om nu dessa livsfarliga situationer uppstår,varför har man då en hingst?nvänds han till avel, ok. Annars no comments.

Döma folk, ja, det gör du ju själva. Bara för att jag gärna observerar hästars naturliga beteende, och har sett fantastiska resultat med små medel, så är jag en hästviskare.?hmm
Kasta inte sten i glashus.

western_boy
2007-11-13, 17:04

Man blir ju mörkrädd när man läser den här tråden... dels att slå gästen med ett spö mellan öronen är riktigt farligt för hästen o me en träpåk!!!:eek: e du tokig människa?? om du gör de tycker ja du ska lägga ner hngstar o ta en grundkurs i hästens anatomi... för just mellan öronen har hästen VÄLDIGT mkt nerver o dylik= gör de väldigt farligt att slå hästen där.... oxh sen att böja halsen/ snurra runt den funkar visst på alla hästar.. för de e fysiskt omöjligt för en häst att stergra med börjde hals( beroende på hur börjd så klart) men de e ju bättre att börja halsen ordentligt änn att slå hästen me en påk!!!:eek: och om den har stark sexuell drift kastrera den..

o sen vet ja itne vem som sa de men.. de går visst attvänta ut en stegrade häst... för visst kna de vara så att man e lite okncentrerad ett lite tag o de räcker ju för att den ska resa sej o då kan man ju bara sitta kvar.. för oftast har hästen tillräkligt bra balans för att kunna klara av att stå upp utan att ramla.. så då ligger de oftast hos människan och har man som ryttare bra balans o lutar sej frammåt(nästan ligger längst mede halsen) då klara OFTAST de... o sen nästa gång vara mer på hugget o säga till hästen i för väg...

o sen har de vart iaf en hingst vi red in när den va rätt gammal 6år lr nått (fråga mej inte vrf var en begäran från ägaren) o den va nästan o haterad.. den började vi ju såklart me på backen men sed ville den oxå gärna ställa sej när man väl satt upp o den hästen var man tvungen att vänta ut för annat gick itne o då testa vi mkt... men när man tjatat ut de så gav den upp tillslut.. o se va de lugt då höll dn itne på så längre...

och ja ahr oxå ganska bra efarenheter med stegrade hästar o hingstar.. då vi tagit hem problem hästar då o då.. o sen hjälper ja min tränare att rida/rida in hingstar... o de har ja hållt på med ett tag..

men ja har alldrig i hela mitt liv använt påk lr spö lr nått sånt.. aldrig använt våld.. o dom hästar ja hållt på me har vart hur fiina som helst.. o sen tkr ja att hingstar e lika mkt häst som sto.. ja kelar lika mkt me hingstar som me sto o föl osv...så ja sätr behnadlar inte hiingstar.. för ja har aldrig behövt de.. förutom när dom inte riktigt visste vem som var ledare då fick man ju fixa de men de va fixat på en vecka ungerfär iaf frpån backen... de ja använder för att säga till en häst e försto främst kroppsspråk efter somde e de naturliga.. men hjälper de inte o ja vill att hästen ska backa inte gå på mej te.x då kan ja klatscha till den lite på bogen med en hand o mer ska inte behövas.. enligt mej iaf.. våld komer du inte långt med;) hästen kanske lyder dej men inte för att den litar på dej utan för att den e rädd för dej...

så enligt mej.. ska dom som slår hästar för att dom ska lyda sluta hålla på me hästar för dom har inget me hästar o göra... o vill dom verkligen fortsätta gå kurser i NH lr liknade.. o i vissa fall läsa hästanatomi!!

haha ojj de blev visst långt .a men nu kommer ja nog inte skriva mer i den här tråden för man verkar inte komma så långt me den här disskutionen... om ja inte får nått dum svar vill säga ;)

'

munckiis
2007-11-13, 17:20
sen tycker ja också att om ni inte kan känna av er egen häst ens..eller känner av innan dom går upp så har ni inget på sånna hästar att göra..lämna över de till dom som kan utan att slå hästen.
om dom som kan också slår hästen mellan öronen då?? jag känner verkligen av när hästen är på väg att resa sig, då skänklar jag framått och då hoppade hon mer som ett hinder utan rygg och då slår man dom mellan öronen. Gaahhh, miss sensetiv. tror du att vi har hittat på hela ridningen själva? Om jag är så kass som du tror och tycker att någon annan ska ta över min häst, varför har hon då blivit bättre??hon har inte rest sig på över ett år och för tusende gången : HON LITAR PÅ MIG!!!FULLKOMLIGT!! och om det är så som du beskriver din relation med din häst, varför reser han sig nu då?? jag har bara en fråga, vilken del av ridsporten rider du i?? barock?

Uddatyp
2007-11-13, 17:24
min häst reser sej inte..aldrig gjort de heller..men han har ett väldigt humör och pushar ja honom över den gränsen av vad han kan..om man ska ha mer samling eller så så ja..då testar han o ser om han måste..men han ställer sej inte..ja avleder de hela innan dess..och sen går de bra o ja kan kräva de ja ville och han gör sitt bästa.

o tror knappast du känner av när hästen reser sej..varför låter du den göra de idåfall? för de fattar ja inte..me tanke på hur farligt de är med stegrande hästar..förstår inte varför folk vill lösa problemen med våld..?

Goes_on22
2007-11-13, 17:31
kanske har hästen skav efter någon utrustning..eller rygg ont...undersök utrustningen eller ring veterinär. hästen kan också protestera mot något..har själv en häst som stegrar då och då.för att protestera...hoppas det löser sig..

Goes_on22
2007-11-13, 17:36
min häst reser sej inte..aldrig gjort de heller..men han har ett väldigt humör och pushar ja honom över den gränsen av vad han kan..om man ska ha mer samling eller så så ja..då testar han o ser om han måste..men han ställer sej inte..ja avleder de hela innan dess..och sen går de bra o ja kan kräva de ja ville och han gör sitt bästa.

o tror knappast du känner av när hästen reser sej..varför låter du den göra de idåfall? för de fattar ja inte..me tanke på hur farligt de är med stegrande hästar..förstår inte varför folk vill lösa problemen med våld..?

håller helt med..hur kan någon slå sin häst:confused: jag skulle ALDRIG kunna slå min lilla rackare

munckiis
2007-11-13, 17:38
men hjälper de inte o ja vill att hästen ska backa inte gå på mej te.x då kan ja klatscha till den lite på bogen med en hand o mer ska inte behövas.. enligt mej iaf..

'

när jag slår min häst mellan öronen är det inte mkt hårdare än en klatch.vad gör mest ont, gå över eller få en bogklatch mellan öronen?

Uddatyp
2007-11-13, 17:44
när jag slår min häst mellan öronen är det inte mkt hårdare än en klatch.vad gör mest ont, gå över eller få en bogklatch mellan öronen?

men de ska överhuvetaget inte gå så långt att man ska behöva välja på de...reagera o stoppa de innan de händer istället...varför vill du inte de?

Wild Rein
2007-11-13, 18:35

Hur uppfostrar hästar varandra??...jo...via kroppsspråk...markering...smäll!!:D

Wild Rein
2007-11-13, 18:38

Det är Buke i ett nötskal har jag förstått:D:eek:

Uddatyp
2007-11-13, 18:39

de är endå inte mitt i huvet där dom är så känsliga..går inte att jämföra..

western_boy
2007-11-13, 19:45

okej men fortfarande gör du de mellan öronen o de gör faan mkt ondare mellan öronen än på bogen.. hästar har som sagt mkt never o blodkärl o sånt där... o sen gör du de med ett spö lr va sa du? ja e inte säker på om ja hade rätt men ja har för mej att du sa att du gjorde de med ett spö.. o ett spö blir de en hårdare smäll av än med min hand.. om man använder samma kraft...

western_boy
2007-11-13, 19:49

haha juste.. precis så gör dom;) dom ger först en chans sen en till sen säger dom ifrån.. men första ifrån sägelsen (smäll) har inte spec hård utan de eett naffs som oftast inte träffar.. utan dom gör oftast bara ett sanbbt anfall som aldrig träffar den andra hästen.. o hur ofta har du sett en häste sparka/bita sten hårt mellan öronen på en annan häst om ja frå fråga?:smirk: så de e väl en jävla skillnad o få en träpåk mellan öronen änn ett nafs som oftaste inte träffar på rumpan lr bogen? lr e de ja som missbedömmer de hela?:smirk:

Wild Rein
2007-11-13, 20:27

Nä det sa jag inte..jag skulle aldrig slå min häst i huvudet, för det gör dom inte med varandra (oftast)...men om jag skriver ett inlägg om att jag har en ohanterlig häst som tex sparkas och jag sparkar tillbaka....mitt i magen...dååå blir det jaktdrev på buke:angel::D

Wild Rein
2007-11-13, 20:29
haha juste.. precis så gör dom;) dom ger först en chans sen en till sen säger dom ifrån.. men första ifrån sägelsen (smäll) har inte spec hård utan de eett naffs som oftast inte träffar.. utan dom gör oftast bara ett sanbbt anfall som aldrig träffar den andra hästen.. o hur ofta har du sett en häste sparka/bita sten hårt mellan öronen på en annan häst om ja frå fråga?:smirk: så de e väl en jävla skillnad o få en träpåk mellan öronen änn ett nafs som oftaste inte träffar på rumpan lr bogen? lr e de ja som missbedömmer de hela?:smirk:

Mmmm men jag pratar inte träpåkar här, förväxla mig inte med den som använder träpåkar....skulle aldrig falla mig in...men som sagt...en god ide är att uppfostra sina hästar som dom uppfostrar varandra...en naturlig och lättförståelig uppfostran ej att förväxla med någon form av djurplågeri...:)

Uddatyp
2007-11-13, 21:20
är väl ingen heller som skrivit att de är fel att säga till hästen på de sättet..men de går inte att jämföra med att slå dom mellan öronen..är en helt annan sak.

legendier
2007-11-13, 22:15
Ska ta ett foto av min "träpåk" så ser ni vad det är. Ett som jag skrev "tjockare ridspö av trämaterial". Ca 1½ cm tjockt, och ja -fel ord träpåk men i jämförelse med ett vippigt dressyrspö så...

Uddatyp
2007-11-13, 22:19
Ska ta ett foto av min "träpåk" så ser ni vad det är. Ett som jag skrev "tjockare ridspö av trämaterial". Ca 1½ cm tjockt, och ja -fel ord träpåk men i jämförelse med ett vippigt dressyrspö så...

de spelar väl ingen roll hur de ser ut..lika illa va de än är man använder.

western_boy
2007-11-13, 22:52

problemet e inte vad du använder för nått.. om de e en trästock lr ett tjockare gräs strå.. de e att du slåthästen mellan öronen som e helt åt helvbet fel!!! de e de ja hänger upp mej mest på...
läs anatomi fatdu vrf...

western_boy
2007-11-13, 22:54
Nä det sa jag inte..jag skulle aldrig slå min häst i huvudet, för det gör dom inte med varandra (oftast)...men om jag skriver ett inlägg om att jag har en ohanterlig häst som tex sparkas och jag sparkar tillbaka....mitt i magen...dååå blir det jaktdrev på buke:angel::D

Jaktdrav?.. ee ja skulle iaf hålla me dej.. ja jobbar typ på samma sätt ju .. men ja e aldrig ovänn med mina hästar länge.. ja säger åt dom sen e ja gla o gosar me dom igen ja e inte känslo all men ja jobbar på sammas sätt som dom gör me varandra... ja har bott i en hage i en vecka bara för att kolla hur hästarna beter sej mot varandra.. så ja håller me dej..

Wild Rein
2007-11-14, 08:57
är väl ingen heller som skrivit att de är fel att säga till hästen på de sättet..men de går inte att jämföra med att slå dom mellan öronen..är en helt annan sak.

Jooo dom flesta använder ordet VÅLD våld i alla dess former...vilket betyder en spark, en smäll på bogen eller vadsomhelst...det finns många, många inlägg i den här tråden som förkastar detta i all form och bara kallar det våld....där förståndet tar slut tar våldet vid...ett uttryck man inte kan använda i arbetet med hästar eftersom dom är inte människor och har ett helt annat kroppsspråk och helt andra uppfostringsmetoder än vad vi har:)

Wild Rein
2007-11-14, 08:58
Jaktdrav?.. ee ja skulle iaf hålla me dej.. ja jobbar typ på samma sätt ju .. men ja e aldrig ovänn med mina hästar länge.. ja säger åt dom sen e ja gla o gosar me dom igen ja e inte känslo all men ja jobbar på sammas sätt som dom gör me varandra... ja har bott i en hage i en vecka bara för att kolla hur hästarna beter sej mot varandra.. så ja håller me dej..

Precis!!! Man får inte lägga sina personliga känslor på hästen...man får inte vara arg!! Mycket bra skrivet!!! Tack! :bow:

Uddatyp
2007-11-14, 09:32
ja men nu pratar man ju om o drämma till dom mitt i huvet och de anser inte ja iallafall att man kan jämföra med de andra.

de är liksom en helt annan sak..visst ja kan också dutta till min häst på bogen om han håller på o jobba sej..eller för de mesta räcker faktiskt rösten..den lyssnar han bäst på..men de är som sagt inte i närheten med de andra..

Juzzzen
2007-11-14, 12:02

Ja, men var är då markeringen och kroppsspråket?här e det ju smäll direkt.

Plus att hästar brukar inte drämma den andre uppifrån, där den inte ser det komma, plus att detta är ett ställe där hästen har fullt av nerver, som är väldigt känsligt för tryck. Därför vissa hästar inte klarar av att ha tränset där, har ju gjorts speciall träns, som går längre bak för att inte trycka just på det stället. och att göra detta med ett redskap som ger ännu mer kraft..iisssch

En spark mot nedre delen av kroppen från en annan häst,en putt på bogen av ägaren,och en smäll av ett trä spö mellan öronen av en människa, är för mig en stor skillnad.

Juzzzen
2007-11-14, 12:06
Mmmm men jag pratar inte träpåkar här, förväxla mig inte med den som använder träpåkar....skulle aldrig falla mig in...men som sagt...en god ide är att uppfostra sina hästar som dom uppfostrar varandra...en naturlig och lättförståelig uppfostran ej att förväxla med någon form av djurplågeri...:)

Självklart måste man säga ifrån! Jag håller med att man ska kolla hur dom uppfostrar varandra! det är också så jag arbetar!:)

Jag antar att det är mig du syftar på när det gäller våldet. det jag menar är ju självklart just detta fallet, då jag med all rätt kallar detta våld. Sen har jag upplevt att om man umgås med hästar, visar förståelse men också visar att det är du som bestämmer, behver man sällan använda någon form av fysisk bestraffning. Men allt har ju en början såklart, och det är väl självklart att jag också använt fysisk tillrättavisning i början,i dom situationer där hästarna hade reagerat likadant mot varandra, men ju mer man visar att man är ledaren, desstu mindre medel behövs! Så jag menar! Har valt valt att skriva mkt om våld i denna tråden då jag tycker att mycket av det som skrivits här går under den kategorin!

munckiis
2007-11-14, 16:56
okej men fortfarande gör du de mellan öronen o de gör faan mkt ondare mellan öronen än på bogen.. hästar har som sagt mkt never o blodkärl o sånt där... o sen gör du de med ett spö lr va sa du? ja e inte säker på om ja hade rätt men ja har för mej att du sa att du gjorde de med ett spö.. o ett spö blir de en hårdare smäll av än med min hand.. om man använder samma kraft...

nej nu har du det lite fel för dig. det är inte jag som gör det med ett spö, men jag tror ändå inte hästen dör om man gör det. om ni inte har haft hästar som reser sig , hur kan ni då tänka tanken att snacka om det??

munckiis
2007-11-14, 16:57

klart att det går.

munckiis
2007-11-14, 17:02
de spelar väl ingen roll hur de ser ut..lika illa va de än är man använder.

nä nu jäklar håller du på att spåra ut till bara något patetisktjag säger påståendet igen , eftersom det inte är någon som har vågat komentera det: vad gör mest ont, en klatch mellan öronen eller att slå över? SJÄLVBEVARESLDRIFT!!! jag vill hellre att hon får en klatch mellan öronen än går över på rygg som nu påstås vara så jävla farligt.

legendier
2007-11-14, 17:12
Håller med. Det är en väldigt stor skillnad på hästar med stegringstendens, de lättar lite fram. En häst som reser sig är en aning tuffare.

Om man säger så här: VAD man än skriver här så det fel. Skriver nån att den har en häst som sticker och den personen har provat allt (samt gjort en ORDENTLIGT VETERINÄRBESIKTNING :rofl:) och vet att den här hästen går det inte att vara lugn och bara vänta in inbromsningen på. Lika farligt den situationen, med korsande av vägar etc etc. Den här personen skulle i så fall få höra att det är VÅLD att sätta på ett skarpare bett, det är VÅLD att dra tag i bettet etc etc för den är ju väldigt känslig i munnen bla bla bla.

Om jag själv skulle haft en häst med tendenser till att sticka, dvs den sticker en bit men det går inte hela vägen till "sken" vilket innebär den farliga situationen inte hägrar, DÅ skulle inte jag komma med kommentarer om hur nån ska göra för det går inte att jämföra. Tips är alltid så klart välkomna men har man inte varit utsatt för situationen så ska man hålla sig till tipsen och inte smutskasta folk som verkligen varit med om det.

kikilottan
2007-11-14, 17:15
Eftersom TS inte svarat gör jag det åt henne, hästen är klinikbesiktigad innan köp, sadel utprovad, foderstat har setts över, hästen har kännts igenom av flera, hon har nu byt till hack och hästen går bättre, det har fungerat bra under ett par dagar och vi hoppas att det fortsätter så. Har haft min beskärda del av stegrande hästar och den här gör det för att han har hittat hennes svaga punkt, han kan tillochmed resa sig vid skritt på lång tygel, dock gör han inte det när en äldre/mer erfaren person rider.

western_boy
2007-11-14, 18:25
nej nu har du det lite fel för dig. det är inte jag som gör det med ett spö, men jag tror ändå inte hästen dör om man gör det. om ni inte har haft hästar som reser sig , hur kan ni då tänka tanken att snacka om det??

okej så du försöker få mej att tro att när en häst du sitter på reser sin.. så lutar du dej frammåt blixtsnabbt för att slå hästen mellan öronen med handen?:O:O:rofl: haha nästan komisk o se ju xD

HAHA de e inte ens värt o tjafsa me dej..:confused: har du läst hästens anatomi nån gång? o ja ja har haft många hästar som reser sej.. vi har haft problemhästar hemma från o till... o mnga av dom har just rest sej;) o ja har ridit in unghästar.. o ja har jobbat med hingstar tsm med min tränare.. så ja har suttit på många sånna.. har aldrig komit på tanken att dunka till hästen mellan öronen,, ja har inte slagit en häst nånsin.. för ja tkr inte man kommer nån stanns med att bestraffa en häst med slga o sparkar

Uddatyp
2007-11-14, 18:31
nä nu jäklar håller du på att spåra ut till bara något patetisktjag säger påståendet igen , eftersom det inte är någon som har vågat komentera det: vad gör mest ont, en klatch mellan öronen eller att slå över? SJÄLVBEVARESLDRIFT!!! jag vill hellre att hon får en klatch mellan öronen än går över på rygg som nu påstås vara så jävla farligt.

varför provocerar du hästen till att stegra istället för att förhindra den innan o slippa välja mellan dom farliga alternativen...e ju som om du vill slå hästen..helt galet...kan du svara på de eller? för ja har liksom frågat de ett antal gånger nu men får bara de dumma svaret att antingen drämma till dom eller gå över..men du verkar ju vilja slå...för de e de enda du vet hur man "löser" problemen eller?

och stegratendenser...hade ja pressat min häst eller om nån hade gjort de ett steg längre hade han ställt sej direkt..inte direkt så att de finns hästar som bara varnar och dom som går upp..är ingen skillnad....hästar varnar alltid innan dom gör de..fastän ni inte märker dom varningarna verkar de som.,eller ni märker dom men skiter i dom...ni verkar ju inte veta vad de innebär ens..

och fattar ni inte att de inte funkar i längden att slå hästar..dom gör ju uppenbarligen om de igen så ni måste fortsätta drämma till dom i huvet..funkar ju bara för stunden men ni får ju inte bort problement..sånna som ni gör än ju mörkrädd...hade aldri nånsin släppt upp nån sån på min häst som resonerar så.

western_boy
2007-11-14, 18:35
Håller med. Det är en väldigt stor skillnad på hästar med stegringstendens, de lättar lite fram. En häst som reser sig är en aning tuffare.

Om man säger så här: VAD man än skriver här så det fel. Skriver nån att den har en häst som sticker och den personen har provat allt (samt gjort en ORDENTLIGT VETERINÄRBESIKTNING :rofl:) och vet att den här hästen går det inte att vara lugn och bara vänta in inbromsningen på. Lika farligt den situationen, med korsande av vägar etc etc. Den här personen skulle i så fall få höra att det är VÅLD att sätta på ett skarpare bett, det är VÅLD att dra tag i bettet etc