Visa fullständig version : bett till vardags ridning
Tarantino 2007-11-09, 14:20 Vad använder ni för bett på era hästar? växlar ni bett ofta?
själv rider jag på ett tre delat sprenger bett o har märkt att alla hästar jag har provat just sprenger på går otroligt bra på det. Är jätte stor skillnad mot andra tre delade bett.
KopparbergsEmme 2007-11-09, 14:24 använder vanligt tränsbett när jag rider ponnyn till vardags och ahr ett tredelat stångbett (western) när jag tränar.
På min jäst har jag ett vanligt tränsbett jämnt, men funderar på att köpa ett tredelat bara för de ligger bättre i munnen...
Har aldrig hört tallas om sprenger, men läste lite om det, verkar vettigt!
Kryptonit 2007-11-09, 14:54 Jag använder tredelat på min pålle, tycker han fungerar bra på det. Men har ett tvådelat i stallet också.
Vad är det för skillnad på vanligt tredelat bett och på sprengers bett?
:D
Jag använder ett tredelat fullcheek till vardags. Brukar ibland växla mellan det till ett tvådelat fullcheek, ett rakt novabett och ett tredelat med fasta ringar.
Funderar dock på att köpa sprengers tredelade D-ringsbett och testa ifall pållarna här hemma gillar det.
MonteRose 2007-11-09, 15:04 Jag rider med två olika bett, ett Sprenger KK ultra med stora ringar och ett KK ultra med små ringar, båda tredelade.
Blev orolig ett tag när alla sa att det var ett måste att skifta mellan minst två olika bett och provade mig fram med ett par olika men hästen avskydde vad än jag stoppade i munnen. Han trivs bara med sina tredelade och då får han ha det oxå.
Hej, har raktbett på min pålle, fick lov att byta när han fick skav uppe i gommen:S. Fungerar jätte bra.. Tycker att han lyssnar bättre. Hade två delat bett förut.
Jag har ridit på vanligt 3-delat på min nya bara..Kmr nog variera lite med ett "pinchlessbett" och ett Mylerbett om hon funkar på de sen :)
Jag rider på tre-delat i gummi vanligtvis. I skogen rider jag oftast på hacka-moore.
M-oaa
Tolksele 2007-11-09, 15:36 Använder nog mest mitt tredelade-pessoabett just nu, men rider dressyr på ett vanlig tredalat. Har ett hackamore som jag varvar med ibland också för att vila munnen, plus gummipelham och jaktstång..
LillaGeisha 2007-11-09, 18:09 Växlar mellan att rida på vanlig tredelad bridong och kandar. Är ganska lat av mig så i perioder kan det ibland bara bli kandar eller bara bridongen då jag använder samma och måste således ta av bridongen från kandaret och sätta över det på tränset (o vice versa) (har inte lyckats hitta samma modell som hon gillar).
Skäms över min lathet :o, men jag upplever aldrig några problem att gå från det ena till det andra även om det har gått en längre tid i mellan.
Hoppar jag eller rider ut så använder jag ett vanligt tredelat tränsbett som sitter på mitt sunkigaste träns :D.
Tarantino 2007-11-09, 18:12 Jag använder tredelat på min pålle, tycker han fungerar bra på det. Men har ett tvådelat i stallet också.
Vad är det för skillnad på vanligt tredelat bett och på sprengers bett?
:D
Sprenger är ett tre delat bett, märket sprenger gör olika bett modeller men de har ett bra material och är formade på bra vis som gör att de ligger väldigt bra i munnen på hästarna.
lillsyrran 2007-11-09, 18:13 Jag varierar mellan tredelat fullcheek, novabett (rakt tränsbett), hackamore och ibland kandar och kör/tömkör på vanligt delat "travbett".
Jag använder bara ett vanligt tredelat bett..märke? Globus tror jag det är.
Har samma bett till båda hästarna och de trivs på det. Ska däremot köpa mig ett tredelat som blir rakt när man tar i det (western) och prova på dom.
Det utlimata är att ha ett bett för varje dag i veckan man rider, rider man sju dagar i veckan så har man sju olika bett. Men det är ju inget som fungerar i praktiken riktigt många gånger.
Att byta bett är ju väldigt bra för hästens skull då betten "skaver" på olika ställen och minskar risken för ömhet i hästens mun osv.
Jag rider på vanligt tre-delat eggbett. Funkar super på pållan! Hon är känslig i munnen, så det räcker med någon förhållning för att hon ska göra halt eller sakta ner.
Kryptonit 2007-11-09, 19:58 Sprenger är ett tre delat bett, märket sprenger gör olika bett modeller men de har ett bra material och är formade på bra vis som gör att de ligger väldigt bra i munnen på hästarna.
Okej då förstår jag! ;)
Bettan_G 2007-11-09, 20:08 Har tvådelat och bettringar, men ibland när hon är busig använder jag pessoa, på ringen som är nedanför "den stora ringen" :)
Jag är ganska så duktig på att växla bett, men har även blivit tipsad av veterinären att vara extra noga på min 4-åring, hon e väldigt känslig.
Mer eller mindre växlar jag mellan 3-4 bett per häst i veckan.
Min 4-åring växlas på rakt gummibett, 3 delat med fasta ringar eller snurrande ringar, raktgummipelham eller hackamore.
Växlar även nosgrimmor. :)
Jag byter inte så ofta. Rider på antingen kandarstång eller pelham,tömkör på tredelat och kör med liverpoolstång.
Polly_Mulle 2007-11-09, 20:40 Lilla damen går ALLTID på kapson. Hon lyssnar dåligt på remontgrimma/sidepull och trivs inte på bett.
Mulle går på repgrimma, odelat pelham med två tyglar, kandar, tvådelat sweet iron med d-ring, odelat tränsbett med fasta ringar, postkandar eller westernstång, ibland ihop med kapson.
Forest Autumn 2007-11-09, 21:38 Jag växlar mellan vanligt tredelat bett och sidepull.
Sidepulltränset använder jag när jag rider ut. Det är det jag och hästen trivs bäst med. Nu i vinter blir det bara skogsridning så jag kommer nog nästan bara att rida med det.
Jag växlar mellan rakt, tredelat och sidepull/grimma på märren. Travaren går mest på rakt gummibett just nu, men växlar ibland med tredelat där eller sidepull när jag rider.
Dressyrar/joggar på vanligt tvådelat tränsbett. Hoppar på ett kombinationsbett, rider ut på hackamore. I dressyren kan hon gå på kandar ibland med sin ägare också.
c0pyright 2007-11-10, 15:48 Jag växlar mellan tredelat med fasta ringar, rakt med fasta ringar, rakt gummi, tvådelat (men det används inte alls ofta).
Min går med tre-delade bett just nu.
SockerSara 2007-11-10, 18:57 Jag har ett rakt tränsbett med fasta ringar. Fungerar utmärkt!
Sshameless 2007-11-10, 20:04 Jag har en alta escuela stång till varddags:) han trivs jättebra!
In_Joy_And_Sorrow 2007-11-10, 21:03 Den hästen som jag rider mest har jag Jaktkandar (kimblewick), kandarstång på. Förut så hade jag ett delat pelham på honom ibland med han trivs inte med delade bett...
De andra hästarna rider jag med tredelade eggbett. Fast ardennern har även ett rakt tränsbett som hon trivs mkt bra med:)
Växlar mellan tvådelat tränsbett, tredelat träsbett, tredelat bridongbett, rakt bett med fasta ringar, hackamore och pelhambett med 2 tyglar :)
Hästen tycker bäst om det tvådelade tränsbettet eller pelhambettet, men hon går lika bra på alla bett :)
Är mycket för att byta bett på hästarna jag rider då jag anser att det är bra att variera anläggningsytorna och påverkan i hästens mun.
Cryptorchid 2007-11-10, 22:47 Har mest hackamore men växlar med tvådelat ibland när jag tömkör eller liknande.
Använder aldrig tvådelat.
Har fått en fix ide´om att tvådelat trycks mot gomtaket när man tar i tyglarna.
Ponnyn rids på tredelat tränsbett.
Travarstoet rids på att rakt happy mouth bett eller på hackamore.
Travar valacken rids på ett rakt pessoa, annars klarar inte sambons barn av att stanna honom.
Han är ganska stark, och totalt okänslig men ända på någon konstig vänster ganska känslig om man tar för hårt i honom.
Funderar på ett pelham, men är rädd för hur han ska reagera på kindkedjan.
Använder aldrig tvådelat.
Har fått en fix ide´om att tvådelat trycks mot gomtaket när man tar i tyglarna.
Jag vet! Jag hade precis samma tankar innan jag testade tvådelat på kallblodsdamen. Hon har varit ganska stark och lite tjaffsig i munnen, inte riktigt accepterat bettet och bara gått emot det. Med det tvådelade är hon jätteglad och lyssnar jätteduktigt på bettet :love: Det funkar hyffsat på det tredelade också, men det tvådelade älskar hoon :D
Tarantino 2007-11-12, 10:16 jag rider aldrig på två delat, efter att min häst tandläkare berättade hur mycket bättre ett tre delat ligger i munnen. så jag föredrar tre delat eller rakt bett.
kirrekorv 2007-11-12, 10:27 jag växlar melllan pelhalm rakt ,pessoa, vanligt 2 delat tränsbett,hackamor
spindel_17 2007-11-12, 10:54 jag rider på vanligt tränsbett och tredelat:p
zeniakas 2007-11-12, 16:31 På min ponny som jag hade innan hade jag ett 3-delat och ett pessoabett. På unghingsten har jag endast ett 3-delat än så länge. Jag måste säga att jag har faktikst aldrig hört att man ska nyta bett ofta förut.. Så det va ganska nytt för mig. Är det någon som har lust att förklara varför man ska byta ofta?? Det är alltid bra att lära sig nya saker.. :)
spindel_17 2007-11-13, 08:12 På min ponny som jag hade innan hade jag ett 3-delat och ett pessoabett. På unghingsten har jag endast ett 3-delat än så länge. Jag måste säga att jag har faktikst aldrig hört att man ska nyta bett ofta förut.. Så det va ganska nytt för mig. Är det någon som har lust att förklara varför man ska byta ofta?? Det är alltid bra att lära sig nya saker.. :)
jag växlar mellan tränsbett vanligt och ett tredelat jag har samma bett 2dar inte ,mer sen byter jag och så håller jag på så.och det för att det inte ska bli sår och sånt.;)
Jag rider båda mina på ett Myler-bett.
Det är ett rakt tredelat bett. Det är tredelat så att ändarna går att "röra" på men det är rakt så hela bettet kan inte vika sig.
Funkar mycket bra :D !
*Kl*
På min ena växlar jag bett varje dag. Han kan bara ha hoppbettet (pessoa magic-serien, med kopparrullar, ej vikbart) mer än en dag i rad, dom andra går inte. Växlar mellan vanligt tvådelat, tredelat, eggbett, pelham, icke vikbart tvådelat bett osv. Fungerar bra för oss. :)
Den nya damen har jag ju inte haft så länge, men hittills har hon ridits på det icke vikbara tvådelade bettet och det har fungerat bra för oss.
zeniakas 2007-11-13, 10:41 jag växlar mellan tränsbett vanligt och ett tredelat jag har samma bett 2dar inte ,mer sen byter jag och så håller jag på så.och det för att det inte ska bli sår och sånt.;)
aha.. :idea:nice.. det var ju bra.. men är det verkligen bra att byta bett så ofta på unghästar?? jag har bara hört/fått för mig att det inte är bra att byta så ofta då.. men jag har som sagt inte så bra koll på detta med bett:)
spindel_17 2007-11-13, 11:00 aha.. :idea:nice.. det var ju bra.. men är det verkligen bra att byta bett så ofta på unghästar?? jag har bara hört/fått för mig att det inte är bra att byta så ofta då.. men jag har som sagt inte så bra koll på detta med bett:)
nja på unghästar bör man ha samma bett,men då rider man ju inte lika ofta som på en vuxen häst.
men på vår unghäst under inridningen nä'r han skulle vänja sig vid bett hade vi ett tjockt tränsbett och sen ett tredelat han trivdes med det
Tarantino 2007-11-13, 16:14 På min ponny som jag hade innan hade jag ett 3-delat och ett pessoabett. På unghingsten har jag endast ett 3-delat än så länge. Jag måste säga att jag har faktikst aldrig hört att man ska nyta bett ofta förut.. Så det va ganska nytt för mig. Är det någon som har lust att förklara varför man ska byta ofta?? Det är alltid bra att lära sig nya saker.. :)
anledningen till att det är bra att rida med olika bett är för att det inte ska bli samma tryck på exakt samma ställe hela tiden.
Gullungen 2007-11-14, 20:31 Jag byter bett var månad och då mellan ett rakt gummibett och ett 3-delat bett. Har dock tvådelat när jag longerar. Så det blir typ att jag har det raka en månad och sen det tredelade andra månaden, byter även nosgrimmor då jag byter bett så att nosgrimmorna inte trycker på samma ställe hela tiden och då byter jag mellan Acchen och Remont :) Har pullargrimma när jag longerar :)
Rider just nu på vanligt 2delat bett. Rider ibland på raktgummi pelham.
Poni_Tail 2007-11-14, 20:53 Min Walle rids på hackamore, tredelat fullcheek, tredelat med fasta ringar och rakt tunt gummifullcheek.
Kombinerar även med 2 olika nosgrimmor och utan. Jag rider även ut med bara grimma och tyglar:idea:
lollipopocoaster 2007-11-14, 20:57 hackamore, rakt med fasta ringar, tvådelat bridong, tredelat mylers med rulldel i mitten, tvådelat tränsbett... i guess that was it. har blivit rätt mkt på hacket på sista tiden.
till vardags rider jag på tvådelat muffbett samt rakt bett (växlar mellan dessa).
men jag skulle vilja inhandla sprenger, skulle vilja testa det.
Arabizar 2007-11-14, 22:46 jag varierar mellan
vanligt bett
rakt eggbett
tredelat bett
och har precis köpt ett jaktkandar som jag har när jag vill komma ihåg att vara mjuk i handen:idea:
Jordgubben från Skåne 2007-11-14, 23:03 Letar fortfarande efter ett bett som häst ska fungera optimalt på, men varvar hela tiden mellan dessa;
Rakt tränsbett
2-delat
3-delat med platta
3-delat med kula
3-delat med fasta ringar
testar då o då med:
hack
har även provat med pelham men det fungerade inte alls
ska testa inom en snar framtid med Kandar vi får väl se hur det går:D
Faust_86 2007-11-15, 10:34 Lilla damen går ALLTID på kapson. Hon lyssnar dåligt på remontgrimma/sidepull och trivs inte på bett.
Mulle går på repgrimma, odelat pelham med två tyglar, kandar, tvådelat sweet iron med d-ring, odelat tränsbett med fasta ringar, postkandar eller westernstång, ibland ihop med kapson.
kapson? Menar du inte hackamore...
Eller kan man faktiskt rida med kapson :angel::confused:
Faust_86 2007-11-15, 10:38 Vi kör på
Rakt när vi tar det lugnt eller tömkör.
Ett 3-delat med parerstänger till vardags och hopp. Favoriten :love:
Ett 3-delet mässingsbett med fasta ringar till dressyren.
Och ibland grimma.... (får inte ha hackamore pga "överbett" på en tand.)
Han har förövrigt 9,5 i bettstorlek (fullblod) och är till tandl. torbjörn 1 ggr/år.:angel:
Lilla Svart 2007-11-15, 12:11 På min ponny har jag en rak stång när vi tränar AR
Vid hoppning tredelat med platta eller hackamore. Och när vi rider ut sidepull
På min lilla olyckskorp använder vi just nu ett 3 delat med lite tungfrihet.
På min store använder jag en pelhamstång vid uteritter.
Och i hoppning och dressyr ett rakt gummibett.
Tarantino 2007-11-15, 13:48 till vardags rider jag på tvådelat muffbett samt rakt bett (växlar mellan dessa).
men jag skulle vilja inhandla sprenger, skulle vilja testa det.
Jag kan lova dig att sprenger bettär värt varenda krona!
rider alltid min på hackamore, tycker det är det bästa och skonsammaste för hästen
Aviatrice93 2007-11-18, 15:47 Rakt pelam, stångbett, tredelat med hävstång, d-ringar, kopparullar och många fler, försöker variera! Använder även hackamoore!
jag använder tre delat tränsbett.
Funkar jättebra!
|