Centaur
2007-11-10, 10:21
Ni som ej har ridhus, hur rider ni era hästar när det är fruset i marken?
|
Visa fullständig version : Hålla i gång på vintern? Centaur 2007-11-10, 10:21 Ni som ej har ridhus, hur rider ni era hästar när det är fruset i marken? Magnum 2007-11-10, 10:29 Jag rider precis som vanligt. Rider dock på hårda vägar året runt och skrittar en hel del på asfalt varje dag för att öht komma nånstans, så van vid hårdare underlag är han ju redan. Det har funderat ypperligt för oss de senaste fem åren iaf. Självklart får man ju anpassa sej efter hästen, men för just DEN HÄR hästen fungerar det utmärkt att fortsätta som vanligt även under vintern. Moscato 2007-11-10, 10:30 Rider så gott det går på ängarna men vissa dagar blir det ju bara skritturer. Sen försöker jag åka in till ridhuset 1 gång i veckan för att träna ordentligt. Längtar tills det kommer ordentligt med snö, då kan man rida var som helst :) Rohirrim 2007-11-10, 10:43 Det är ju ganska besvärligt om det blir typ isgata, men är det hårt i marken eller snö rider jag som vanligt (med broddar och snow pads). Om man har en äng eller liknande att rida på är det superbra; äng+snö= hästen får jobba ordentligt och kan inte bara antingen "springa" runt eller maska, moahaha. :devil: Roheryn 2007-11-10, 10:49 Jag rider som vanligt året om, alltid utomhus, har inget ridhus på lämpligt avstånd. När ridbanan blir frusen och "knölig" undviker jag den, men det är väl egentligen det enda underlag jag inte rider på. Och när det blir snö är det ju fantastiskt. Har aldrig förbättrat min hästs galopp så mycket som det året vi hade snö lääänge och kunde rida riktiga galopp-pass på ängen nedanför ridbanan... __Stilett__ 2007-11-10, 11:07 ett ridhus är ett nödvändigt ont för mig för att hålla motivationen uppe. iaf vintertid. vi har ingen äng att rida på heller, bara en sandpaddock som kostar 50 spänn gång och den går ju inte o rida på när den fryser nu. Hästarna kommer ut i naturen ändå..har köpt en rockard så jag kör hellre än rider. Cashmir 2007-11-10, 11:14 Min motivation dör varje gång det blir sånthär väder så just nu har hästen en skrittperiod. Ridhuset som är 20 min skritt bort är ALLTID upptaget så på vardagarna kommer man aldrig in (lektioner) och när det är snöstorm eller regnar har man inte ork att rida dit på helgerna heller tyvärr. (Jag är ju beroende av mina föräldrar som kör transporten iomed att jag inte har körkort). Att trava omkring på snöiga ängar är iallfall kul och man får både bjudning och bensprattel helt gratis! så just nu går jag omkring och kikar på vårt ridhus som byggs nu iaf! Limträbalkarna kommer v. 47 och sen ska allt upp så fort som möjligt :bump: Lord Owen 2007-11-10, 11:19 Jag rider i princip som vanligt men undviker dressyrpass på de ängar jag brukar rida på då det är hårt eller lerigt, väntar tills snön kommer. Försöker dressyra så gott det går på många långa sandvägar med kruvor och så. Så åker vi till ridhuset ca 45 minuter bort kanske varannan vecka. Jag har inte så stora problem med slask och mörkare väder bara underlaget håller sig ridbart för uteritter i alla fall. Lite trist att man hinner mindre bara. I höst har annars det jävligaste varit mitt immunförsvar som är i bott efter körtelfebern i februari i år (tar ca ett år innan man är helt återställd). :( Jag blir förkyld för inget alls och tar jag det inte ABSOLUT LUGNT när jag är sjuk så får jag en två tre fyra följdsjukdomar som urinvägsinfektion, bihåleinflammation etc. Suck. Så hästen har skrittats mkt de senaste veckorna. Vilket ger mig jättedåligt samvete men försöker trösta mig med att han inte varit helt ok i bakknäna och varit sned i bakkärran så det är nog bra med lite vila och mer grundjob... :crazy: Tråkigt när jag är hur pepp som helst och bara vill träna och rida hur mkt som helst men inte kan för att jag är dålig hela tiden och man kan ju inte träna ordentligt på en häst som går efter schemat skritt pga matte - komma igång - träna lite - skritt pga matte igen. orion_x 2007-11-10, 13:11 Det blir jobbigt... Ska försöka åka till ridhus 1-2 gånger i veckan. Så länge det går så rider jag i min paddock.. Det finns en åker 300m bort som det ser ut som om de väntar med att plöja upp, så den tänker jag nyttja. Vore kanon, för det är en riktigt bra backe att intervallträna i, men då krävs det att marken verkligen är frusen med, så det inte blir massor med lera för då blir det för tungt för hästen. Sen får jag försöka skritta ut.. även om det inte motiverar mig det minsta Centaur 2007-11-10, 13:18 Så ni travar och galopperar som vanligt även om marken är helt frusen? Ni är inte rädda för att hästarna ska skada sig? Blir ju ganska stor påfrästning på lederna? Har paddex-bana som jag kan hålla helt plan om jag sladdar den när det är plusgrader, men den blir ju hård... Har fått inpräntat sen jag var liten att man aldrig ska rida fortare än skritt, möjligtvis lugn trav, när marken är frusen. Men det kanske är att vara överdrivet försiktig? :confused: Just nu är banan lite halvfrusen, var soligt så översta lagret tinade litegrand.. Har jobbat mest med halter och övergånger, med störstadelen av passet i skritt. Är rädd att pållis ska gå sönder! :eek: Lord Owen 2007-11-10, 13:26 Nja, jag travar och galopperar INTE på fruset grus/sand/gräs, men det är sällan det fryser på så mkt här samtidigt som marken är bar. Oftast är det mer åt slaskhållet, dvs risk för halka. Men "rider som vanligt" menade jag att jag försöker att inte låta hästen stå. Försöker hålla igång som vanligt. :) fjordtokan 2007-11-10, 13:40 Vi sladdar banan innan den fryser sedan rider vi på den när det kommit lite snö. Blir jättebra! Annars försöker jag rida på skogsstigar som inte blir lika hårda. Graendal 2007-11-10, 16:19 Motionsrider mest. Ängar och skogsstigar är det som känns bäst att trava och galoppera på när det är fruset, tycker jag, så mycket sånt. Sen när snön kommer är det lättare! Graendal 2007-11-10, 16:22 Men hur hårt är det då? Det kan ju vara hyfsad svikt i marken även när det är fruset! Så om det inte är jättemånga minus ute och hästen är ordentligt uppvärmd, så tror jag inte det är några problem egentligen. Alexandra_W 2007-11-10, 16:47 Som vanligt höll jag på att skriva, jag rider ju sällan i ridhus/på bana sommartid heller. Men, det rids som vanligt på grusvägarna såfort snön ligger. Packad snö är bland de bästa underlag som finns :wub: Ren is fungerar det med, jag har 4 brodd/sko. Det som INTE fungerar - alls. Är frusen barmark. Den perioden är det överjävligt svårt, tack och lov brukar den perioden vara kort här. Men då skrittar jag i princip bara på vägarna, och travar/galopperar där det är lämpligt, på fält och liknande kan det vara lite mjukare fast det är påfruset, men inte alltid det gäller heller. Och då är det bara skritta och skritta och skritta tills man kräks. Så, sålänge det är snö eller is - inga problem. Det är de facto BÄTTRE underlag än man har mitt i sommaren. Men påfrusen barmark, då är det enbart skritt påbjudet även här. Tillägg - jag kör ganska mkt efter 'klapper'-graden. Klapprar det om skorna mot underlaget tar jag det försiktigt helt enkelt, oavsett årstid. Fredag 2007-11-10, 16:50 Håller man sig i skogen och undviker grusvägar tycker jag underlaget oftast är acceptabelt att trava och kanske även galoppera på. När snön ligger är det ju ljuvligt! Men visst är det svårt att hålla motivationen under vintern utan ridhus! Jag står för första gången med hästen stallad vid ridhus. Det är tillgängligt fre-sö varje vecka, vilket är toppen. Dessutom åker jag iväg och tränar varje vecka, sedan blir det inte många dagar kvar även om de innebär skritt. Pannlampa ute i skogen funkar! :) Lord Owen 2007-11-10, 16:51 Håller helt med ditt inlägg, du formulerade det bättre. :bow: BancoB 2007-11-10, 16:59 När marken är frusen blir det skritt, eventuellt trav på vägar med gräs. Vår ridbana som jag hatar för att den är tung i vanliga fall (gummiflis-blanding)är helt okey när det är nån minusgrad så man kan rida i alla gångarter, men även den fryser när det är riktigt kallt. I stallet där jag jobbar var det skritt som gällde idag då deras ridbana var frusen. Skulle aldrig vilja trava där och skulle heller inte få. Försöker köra till ridhus nån gång i veckan iallafall. mackan 2007-11-10, 17:55 Så ni travar och galopperar som vanligt även om marken är helt frusen? Ni är inte rädda för att hästarna ska skada sig? Blir ju ganska stor påfrästning på lederna? Har paddex-bana som jag kan hålla helt plan om jag sladdar den när det är plusgrader, men den blir ju hård... Har fått inpräntat sen jag var liten att man aldrig ska rida fortare än skritt, möjligtvis lugn trav, när marken är frusen. Men det kanske är att vara överdrivet försiktig? :confused: Just nu är banan lite halvfrusen, var soligt så översta lagret tinade litegrand.. Har jobbat mest med halter och övergånger, med störstadelen av passet i skritt. Är rädd att pållis ska gå sönder! :eek: Det är en jäkla skillnad på en frusen grusväg (blir ekvivalent med en platta cement, dvs viker inte en tum), och en frusen stig eller skogsväg, eller en ängsvall. skulle vara betydligt räddare att rida för mkt och för många dar i rad på en hårdfrusen ridbana, än att rida ut i blandade gångarter på varierat fruset underlag i naturen. Du sliter troligtvis betydligt mer i padocken. Centaur 2007-11-10, 18:16 det finns inget "varierat" underlag i naturen här, endast grusvägar. och dom är verkligen stenhårda, hårdare än banan också... :crazy: banan sviktar litegrand, den är ju uppbygd så att det ska vara hyfsat hård men med svikt även vid mildväder. har en äng bredvid stallet men vet inte riktigt hur den är att rida på, det är låååångt gräs så den lär vara mjuk, men vet inte om den är helt jämn. :confused: Forest Autumn 2007-11-10, 18:53 Min häst är inte så gammal och vi har inte kommit så långt med någon riktig dressyrträning vilket egentligen är mitt mål. På vintern rider jag fem dagar i veckan men håller mest igång henne så gott det går efter förutsättningarna. Under vintern har jag inte tillgång till annat än skog och grusvägar. Ibland går det bara att skritta och då får det bli så. Jag minns vintern för två år sedan då hade vi en meter snö i skogen. Jag hade tack och lov ridit upp enstig för snön var hur djup som helst och låg hur länge som helst. Snö är annars mysigt att rida i. Förra vintern var hemsk då var det bara lera hela tiden. Rida på ängar är jag inte så glad för. Vi har massaor av mullvadar. Donnatello 2007-11-10, 19:19 Gud jag blir imponerad av er alla som orkar hålla igång så bra utan ridhus. Just nu känns det som att jag aldrig mer vill stå i ett stall utan ridhus (man vänjer sig snabbt). Förut när jag inte hade ridhus i stallet åkte jag 15 min enkel väg ca 3-4 dagar i veckan det funkade det med men mkt bekvämare att ha det "hemma". Självklart rider jag ut ett par dagar i veckan nu med men nu kan jag skritta ut med gott samvete då jag vet att vi håller igång på andra sätt med. När snön ligger är det ju underbart ute men inte nu n'r det bara är fruset o kallt. Forest Autumn 2007-11-10, 19:42 Gud jag blir imponerad av er alla som orkar hålla igång så bra utan ridhus. Är man inte van vid annat så är det inga problem. Jag är van vid att rida i alla väder. Det som är jobbigt är när man måste rida i mörker. Men visst är det ngt annat med ridhus. En gång i veckan under vintern rider jag i ridhus på andra hästar. Det är inte samma sak som att rida hemma. FeatherCloud 2007-11-10, 19:45 vi har inget ridhus på ridavstånd, och inte paddock vid stallet, men rider till grannstallets paddock när man vill träna :) när det fryser på går det ju inte rida där heller dock, så då får det bli skogen och fälten i den mån det går, och såklart lasta hästen och köra till närmaste ridhus när man vill rida mer seriöst.. Alexandra_W 2007-11-10, 22:36 har en äng bredvid stallet men vet inte riktigt hur den är att rida på, det är låååångt gräs så den lär vara mjuk, men vet inte om den är helt jämn. :confused: Sålänge det inte är gropar/hålor i den, och den inte är uppenbart ojämn, så behöver den ju inte vara jämn som en golfgreen ju? fjordtokan 2007-11-10, 23:14 Det är väl bättre att rida på en ojämn äng några dagar i veckan än att rida på stenhårt underlag jämt. Så känner jag i alla fall. Quiss 2007-11-11, 00:31 Rider som vanligt(nästan) Skrittar och travar lite nätt på grusvägarna. Är det lite snö, kan vi ibland galoppera. Blir dock inte så bra alltid, då lilleman älskar galoppera i snö, och gärna faller in i gamla olater och BOCKAR för glatta livet.:bump: Åker då och då, när tid och pengar räcker till, ner till ett ridhus och rider lite. bollen__ 2007-11-11, 00:43 Så ni travar och galopperar som vanligt även om marken är helt frusen? Ni är inte rädda för att hästarna ska skada sig? Blir ju ganska stor påfrästning på lederna? Har paddex-bana som jag kan hålla helt plan om jag sladdar den när det är plusgrader, men den blir ju hård... Har fått inpräntat sen jag var liten att man aldrig ska rida fortare än skritt, möjligtvis lugn trav, när marken är frusen. Men det kanske är att vara överdrivet försiktig? :confused: Just nu är banan lite halvfrusen, var soligt så översta lagret tinade litegrand.. Har jobbat mest med halter och övergånger, med störstadelen av passet i skritt. Är rädd att pållis ska gå sönder! :eek: Precis så har jag också fått lära mig och ser ut såhär :eek: när jag hör att folk travar och galopperar när tjälen kommer. Det värsta är ju när någon annan rider ens häst och man inte kommit ihåg att säga "du får bara skritta" också får man sen veta att de ridit i alla gångarter. Har alltid alltid fått höra det, bara skritt på stenhårt underlag! Så från det att tjälen går i marken tills att det blivit bra med snö så det sviktar så skrittar jag bara. Har alltid gjort och nu känns det ännu viktigare då hästen är 24 år gammal och jag tänker då inte påfresta hans ben och leder/senor i onödan... Forest Autumn 2007-11-11, 11:13 Sålänge det inte är gropar/hålor i den, och den inte är uppenbart ojämn, så behöver den ju inte vara jämn som en golfgreen ju? Hur kan man vara säker på att en ojämn äng inte innehåller gropar? Jag är nog lite extra tramsig men jag tycker att det är obehagligt att rida på ängar som ej är helt jämna. Om gräset är långt och matken ojämn så blir jag rädd så fort hästen snubblar till lite om man rider fort. Då ser jag bara en massa kaninhål och brutna ben framför mig. Tråkigt, för jag minns när jag var ung då var det ju helkul att fara fram i full fart. Alexandra_W 2007-11-11, 11:29 Hur kan man vara säker på att en ojämn äng inte innehåller gropar? Jag är nog lite extra tramsig men jag tycker att det är obehagligt att rida på ängar som ej är helt jämna. Om gräset är långt och matken ojämn så blir jag rädd så fort hästen snubblar till lite om man rider fort. Då ser jag bara en massa kaninhål och brutna ben framför mig. Tråkigt, för jag minns när jag var ung då var det ju helkul att fara fram i full fart. Jag kollar innan jag rider. SKulle heller inte våga trava/galoppera ut på en 'okänd' än. Ett hål kan räcka för det ska vara det sista du och/eller hästen gör i det här livet. Utan menade mer att om man har en äng, utan gropar/kullar, men som kanske inte är golfgreensjämn, dvs skulle du gå med vattenpasset (eller ögonmåttet) så är det lite olika lutning på olika ställen, eller någon liten 'mjuk upphöjning', då är ju ängen okej ändå. Alltså att den inte behöver vara 'platt som en pannkaka och alldeles jämn' för man ska kunna rida där. Men skulle förtydligat att man ju måste kolla det först, inte bara kasta en snabb blick på en äng med högt gräs och tycka 'den är nog jämn'. Kaninhål är min värsta mardröm med, lite 'knäppt' eftersom vi inte har kaniner här :angel: Men just det där att de ska trampa ner i ett hål. (Vilket jag iofs varit med om. På en grusväg. Som var platt som en pannkaka och med PERFEKT svikt, det var vår. Den var dock också underminerat av tjällossningen. Hade ridit på den varenda dag mer eller mindre utan problem. Men den här dagen gav den vika när vi kom i galopp, lugn sådan iofs, och hästens ena framben trampade igenom, och under var det hål, så hästen sjönk ner till strax under knäet. Hästen redde ut det hela med visst besvär, utan att gå omkull, men gissa om jag såg skräcksyner hur vi skulle gå omkull, hästen bryta benet etc.) Forest Autumn 2007-11-11, 11:54 det är precis ngt sådant som du beskriver som jag ser framför mig. Tur att det gick bra för er. Vi har inte så mkt kaniner här men många mullvadar. Det blir kanske inte gropar efter dem men stora högar som gör marken otroligt ojämn. Vicious 2007-11-11, 12:02 Ni som ej har ridhus, hur rider ni era hästar när det är fruset i marken? Vi rider ut i skogen i anpassat tempo, skrittar på ridbanan (gummiflis så den fryser inte så fort som en vanlig bana) och sedan transporterar vi hästen till ridhus när väglaget tillåter. Rider även ibland på "kända" stubbåkrar som ligger precis bredvid stallet. Vi håller igång så många dagar i veckan som möjligt. Centaur 2007-11-11, 12:54 alltså den ser platt ut, men eftersom gräset är så långt så är det ju hopplöst att veta hur den egt är. är säkert 50 cm högt gräs som nu till stor del har lagt sig. den har inte varit dyrkad på några år så jag är rädd att det är tuvor under allt gräs... Piraja 2007-11-11, 13:25 Jag rider på som vanligt. Har en banvall här som är ypperlig för lite tempo. Klättrar också en hel del om det inte är is i backen...Underhåller hästarna även när det är mycket kallt och då blir det skritt och trav ca 3 ggr i veckan. Ingen direkt vila således för mina hästar... Alexandra_W 2007-11-11, 13:33 alltså den ser platt ut, men eftersom gräset är så långt så är det ju hopplöst att veta hur den egt är. är säkert 50 cm högt gräs som nu till stor del har lagt sig. den har inte varit dyrkad på några år så jag är rädd att det är tuvor under allt gräs... Vad är dyrkad *nyfiken* Jo, det är ju tyvärr risk det är så då. Jag skulle heller inte våga 'chansa' omd et var så högt/tjockt gräs att man inte kan avgöra hur det är under, speciellt inte om man inte 'sett den' slagen. aysha 2007-11-11, 13:37 *kl* Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av alla er som inte har tillgång till manege på vintern och ändå rider och håller igång era hästar! :bow: Jag tänkte på det senast i förrgår när jag stod utanför stallet i snöblandat regn och la upp hösilage. Hade inte jag haft tillgång till manege hade jag nog lagt ner alltihop över vintern. Alexandra_W 2007-11-11, 13:43 *kl* Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av alla er som inte har tillgång till manege på vintern och ändå rider och håller igång era hästar! :bow: Jag tänkte på det senast i förrgår när jag stod utanför stallet i snöblandat regn och la upp hösilage. Hade inte jag haft tillgång till manege hade jag nog lagt ner alltihop över vintern. Det *harkel* finns en anledning att mina får 'vintervila' istället för 'sommarvila'. Dvs jag ställer av en månad vintertid, isf sommartid. Fast, ju äldre jag blir, dessto svårare blir det att hålla motivationen uppe över vintern. Det var lättare i tonåren när man levde efter devisen 'rida är alltid roligt, och det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder'. Minns när vi red och det var så kallt så vi hade 'rånarluvor' under hjälmen, och ögonfransarna och näshåren frös ihop. Jag skulle inte ens tänka TANKEN att rida i det vädret idag. Inte heller i hällregn :o aysha 2007-11-11, 13:50 Men ändå, en månad är inte så mycket, det är ju höst och vinter halva året! Nästa i alla fall :p Piraja 2007-11-11, 13:53 Hösten är ju värst...ofta blött och mycket mörkt. Så fort frosten kommer och stannar blir det ljusare och luften blir klar även om det snöar. Kylan håller man stången med skoteroverall;) Alexandra_W 2007-11-11, 13:59 Men ändå, en månad är inte så mycket, det är ju höst och vinter halva året! Nästa i alla fall :p Fastd et är som piraja säger, det värsta är okt - nov, sen när det är vinter på riktigt (förhoppningsvis), och inte bara mörkt, grått och lerigt, då blir det lättare igen. aysha 2007-11-11, 14:02 Ja, blötväder är värst! Håller med helt klart! Men jag är fortfarande impad! :D md5krist 2007-11-11, 14:10 Vi lastar och kör till ridhus ca 3 ggr per vecka. Däremellan skrittas hästarna när det är hårt i marken. När det är snö funkar det ju att rida, då kan det till och med gå att ringvälta paddocken så att vi kan rida där (i alla gångarter). Men som sagt, är det fruset och barmark blir det skritt och några få steg långsam trav kanske. Alexandra_W 2007-11-11, 14:15 Ja, blötväder är värst! Håller med helt klart! Men jag är fortfarande impad! :D Tja, om det växte upp ett ridhus på åkern någon jäkla gång, skulle jag med all sannolikhet bli bekväm snabbt som ögat. Men jag har *aldrig* stått vid ridhus, eller även vintertid kunnat traila till ridhus i närheten (det går knappt komma av gården med släp vintertid, tar dessutom 30 min på sommarväg i ren körning till närmsta ridhus), så jag har helt enkelt aldrig 'vetat om' annat. På samma sätt som jag aldrig i eget stall haft rinnande vatten. Jag HATAR att bära de jäkla dunkarna, men gör det ju. Om jag en vinter fick rinnande vatten, och sen togs det ifrån mig, skulle jag antagligen hellre flytta än börja bära igen. Så det handlar ju mycket om 'vad man är van med' och vad det finns för alternativ med =) Centaur 2007-11-11, 14:17 säg det, inget alls på många år tror jag. :p möjligtvis hö/gräs. det slogs förra hösten men det här året har det vuxit sig lååångt. jag var ute och gick på det i våras och det kändes någorlunda plant.. Alexandra_W 2007-11-11, 14:20 Då skulle nog inte jag heller våga 'chansa' nä.. Men hmm, till nästa år kanske du kan muta dem att slå det inför hösten, och ta bort det slagna, så kan du ju rida där om det är plant? =) Forest Autumn 2007-11-11, 14:20 Detta med att hålla igång hela vintern är nog ngt man vänjer sig vid. Jag fuskar lite genom att låta min häst ha sin månadsvila i november. Hon har vilat en vecka nu men jag saknar redan ridningen. Vi har varit ute och gått i skogen i stället både igår och idag. Men i fredags var det sämre väder och då kändes det bra att inte vara tvungen att ge sig ut. Lord Owen 2007-11-11, 14:25 Jag har inte heller rinnande vatten, men som väl är hjälpande händer. Det är för jäkligt, men som sagt - är man inte van vid annat så tänker man inte på det så mkt. Det bara "ska göras". IngelaH 2007-11-11, 14:27 När det börjar frysa och bli hårt, kör jag med "Alexandra_W"-principen... "klapperteorin". Har jag tur, så får jag skjuts till ridhus två ggr/mån. När snön sen kommer, finns det alltid skogsängar, trevliga stigar eller stubbåkrar, som jag haft noggrann koll på. Men vintermånaderna överlag är lugnare ridning motion för oss gamla damer även om vi försöker röra oss regelbundet på något vis, för att till våren, sommaren och hösten köra fullt ös - medvetslös. :bow: malinsky 2007-11-11, 20:59 kl paddocken är så pass bra att när det är hårt i backen är det fortfarande bra och ridbart där. Nu har det kommit snö så jag hoppas det ligger kvar ett tag. Kör in till ridskolan 1gg/v om det bara går att skritta ute. Brukar göra lite övergångar då pålle nog kan trava några steg även om det är hårt (bredare stigar i skogen - bättre än hårda grusvägen) aysha 2007-11-11, 21:08 Precis, det handlar självklart om vad man är van vid. :) Jag är nog väldigt bortskämd med två ridhus, div. utebanor, spolspilta med varmvatten, torkrum till täckena, uppvärmd sadelkammare osv. Jag skulle nog inte klara mig om jag skulle bli tvungen att "byta ner" mig. My Beauty 2007-11-11, 21:37 Ni som ej har ridhus, hur rider ni era hästar när det är fruset i marken? haha vi klara oss inte!!! jo men man står ut... förra vinterna åkta jag iväg och tränade varje vecka. Sen så rider jag på fält. Sen när det är fruset i marken så finns det inte mkt man kan göra...Jag red en del i grannskog som bra underlag om man hittar ett ställe utan mkt grenar. Då blir dom lösgjorde och goa när dom rids runt träd och mellan osv. lady_mike 2007-11-11, 21:38 Ni som ej har ridhus, hur rider ni era hästar när det är fruset i marken? Efter vägar. I skogen. Precis som jag gör på sommaren. Enda skillnaden är hastigheten då det är isigt ute. Och att hon får ha skor på vintern för broddens skull. My Beauty 2007-11-11, 21:55 Efter vägar. I skogen. Precis som jag gör på sommaren. Enda skillnaden är hastigheten då det är isigt ute. Och att hon får ha skor på vintern för broddens skull. MEn det är ju skit hårt på vägarna när det inte är någon snö? Tviggy1081 2007-11-11, 22:02 jag har gärden att rida på, underbart! Ännu bättre när det kommer lite snö :) Totola 2007-11-11, 22:30 Ni som ej har ridhus, hur rider ni era hästar när det är fruset i marken? Det här blir första året jag har tillgång till ridhus över vintern, så jag misstänker att det kommer missbrukas rätt rejält! :crazy: Inte uppvärmt/isolerat så det lär frysa lite där också när det blir som kallast, men ändå. Blir det hårt och gropigt lär jag inte trava så mycket men skrittjobba som vanligt. När jag haft häst på vintern tidigare har jag filosoferat som så att vintern innebär annorlunda men hårdare träning för att bygga upp sig till att återuppta dressyrandet till våren/hösten. När jag rider ut kräver jag nämligen aldrig (eller sällan åtminstone) att hästen ska gå "i form" däremot söka sig framåt/nedåt, vilket de automatiskt brukar göra om man rider en del i skog och terräng. Anser att de då bygger upp en naturlig grundmuskulatur och lär sig balansera upp ryttaren. Så jag kör på med skogsuteritter, rida på travbanor (träningsslingor) om det känns för osäkert att rida i skogen (för mycket snö så hästen inte ser underlaget - riskerar att fastna mellan stenar, halka i nedförsbackar osv) och då brukar jag dressyra genom lite öppna/sluta/skänkelvinkningar och massor med travövergångar. Det är ju övergångarna som bygger mest, därför ser jag det som extra uppbyggande när man inte vågar trava några längre sträckor :p Sen när snön kommer tränar man genom att rida lagom mycket i snö, pulsa lite. Bara det är ju rätt tuff träning. Mycket backträning också, riktigt branta backar ska det vara så hästen knappt orkar upp! ;) Och lagom branta nedförbackar så man inte trillar på näsan men hästen lär sig samla sig och hålla balans. Helt ärligt tror jag hästarna får bättre ridbarhet på vintern när man rider enligt de här principerna. När man väl kommer igång med dressyrandet igen brukar hästarna ha en bra grund! :) Vår - "komma igång" med dressyr Sommar - finslipning/utbildning Senhöst/vinter - uppbyggnad. Har egentligen ingen årlig vila öht. Lägger in väldigt korta viloperioder om jag "måste" pga att jag ska bort eller blir sjuk t ex, eller om hästen börjar kännas ringrostig/övertränad och behöver en break. Eller som nu när det är två hästar att motionera - den ena tränas ca 3 dagar i veckan för att det inte hinns med mer. Kör på filosofin att åtminstone vuxna/lite äldre hästar bör röra på sig regelbundet för att må bra, om man VILL rida dom vill säga. Känns onödigt elakt mot hästen om den hinner bli stel, vissa märker man på bara efter ett par dagar att de känns "stummare" i kroppen och jag inbillar mig att skaderisken är högre och att hästen rent allmänt känner sig mindre fräsch om den blir stel. Om underlaget är hårt så i ärlighetens namn glömmer jag nog härda (rider ju oftast på varierade underlag vid uteritter) utan kör på som vanligt, MEN vid trav endast kortare övergångar och då hinner man ju känna om det blir för stumt för hästen. Hästarna kan ju drabbas olika mycket/lite beroende på en massa faktorer men främst hur vinklarna bak blir och hur balanserat dom går. Är hästen ovanligt pigg för dagen (leker montéhäst...:angel: ) så är det därför inte så lämligt att trava. Kan man få till lugna fina övergångar däremot kan det fungera. Galoppera kan jag göra uppför enstaka backe förutsatt att det är bra fäste. Ingen längre sträcka och bara där hästen kan hålla balansen. Skulle själv inte gärna dressyra på en åker som har långt gräs. Borde det inte vara risk för att hästen trasslar in sig i/snubblar på gräset? Hellre då rakt fram på en väg. lady_mike 2007-11-12, 00:17 MEn det är ju skit hårt på vägarna när det inte är någon snö? Här är sällan problemet med ingen snö. Och jag brukar fortsätta med ridningen även om det är hårt. Men inte alltid i samma hastigheter. Men alla gångarter. Jag låter dock henne inte dra på lika som på sommaren. Vinertid är min tjej skodd med sulor för att förhindra styltor Ocg brodd. Jag har benskydd som går högt upp på benet och ner över hoven. Hon kliver sönder sej annars med brodden. Men det är det enda som är annorlunda på vintern. Jag skrittar mycket på sommaren. Lika så på vinern. Jag travar en hel del på sommaren. Även så på vinter. Jag galopperar mycket på sommaren o lika på vintern.. Gillar inte vilor. Inte denna underbara årstid. Nu är det som vackrast ute. Jo det är hårt. Det kanske sliter på benen. Men hon är av travar modell Hon är avlad för att hålla. Hon har aldrig startat. Och kommer inte heller att göra. Jag kan med 100% sakerhet säga att min häst kommer hålla bättre med mej än vad hon skulle ha gjort på banan. Hon är en häst... Inte en porslins prydnad! Roheryn 2007-11-12, 09:02 Så ni travar och galopperar som vanligt även om marken är helt frusen? Ni är inte rädda för att hästarna ska skada sig? Blir ju ganska stor påfrästning på lederna? Har paddex-bana som jag kan hålla helt plan om jag sladdar den när det är plusgrader, men den blir ju hård... Har fått inpräntat sen jag var liten att man aldrig ska rida fortare än skritt, möjligtvis lugn trav, när marken är frusen. Men det kanske är att vara överdrivet försiktig? :confused: Just nu är banan lite halvfrusen, var soligt så översta lagret tinade litegrand.. Har jobbat mest med halter och övergånger, med störstadelen av passet i skritt. Är rädd att pållis ska gå sönder! :eek: Japp, rider alla gångarter även när marken är frusen. Är dock noggrannare med uppvärmning i skritt innan jag ökar tempot, och ser till att hästen hela tiden går välbalanserat, så några "galopprace" blir det liksom inte när det är frusen barmark.... Jag är nöjd så länge underlaget är PLATT; fruset och knöligt underlag (som det kan bli när ridbanan fryser efter längre tids "blötväder") försöker jag undvika helt, så då är ju en frusen grusväg mycket bättre! mackan 2007-11-12, 09:11 KL alltså, jag blir lite full i skratt. Är ni uppväxta på golfbanor eller i storstan med era hästar, vissa som svarat? :D Trassla in sig i gräs? :rofl: Eller att det är lite ojämnt underlag? Jag förstår inte - en häst som är van att ridas ute i skog och mark, och som rids med vett och sans, har väl inga problem att röra sig kuperat? jag kan förstå om man aldrig rider ut eller väldigt sällan rider ut, att det kan kännas obehagligt, men då är det ju en själv det beror på, inte att hästen inte klarar det. Hur skulle en hårdfrusen ridbana vara mindre slitage på hästen än att ridas ut i terrängen och trava och galoppera på stigar i skogen eller vissa lämpliga fält? det är INTE stehårt och stumt i backen inne i en tät granskog, eller på en betesvall. däremot på en grusväg. mackan 2007-11-12, 09:18 du startade ju en tråd för bara ngra veckor sen, som tog upp att du inte rider ut över huvud taget, pga att du tycker det är obehagligt. Hur går detta ihop? :confused: kirrekorv 2007-11-12, 09:24 jag rider i ridhus en gång i veckan sedan skrittar och travar jag på stubbåkern men det är mest skritt arbete stranger 2007-11-12, 09:36 Alltså jag tänker att när det är fruset och hårt är det ett utmärkt läge att intensivträna styrka istället för kondition (ute alltså) Rider av vägarna och klättrar och brakar runt på kalhyggen över stock och sten så att säga!! på de stenhårda vägarna tränar vi lydnad; halter, "bakdelsvändn" (45 grader och över till andra sidan vägen - 45 grader och tillbaka) ryggningar, igångsättningar, avsaktningar, fattningar osv. Jag är lärd som du centaur men också förlängt att det är inte övergångar som sliter på leder/senor utan de många hovnedslagen i högt tempo!! Rätt eller fel vet jag inte men jag har aldrig haft senvarningar på mina hästar ens vintertid... Sen när snön kommer kan man konditionsträna genom galopp intervaller på snöiga gärden. När våren kommer är hästen stark och fin med bra flås!! (året runt rider jag på bana anpassad till väderlek inne eller ute 1- 3 pass/vecka för att trimma annat) Sen får jag också oönskade viloperioder men de handlar mer om min nuvarande livsbild (heltidsarbetande småbarnsförälder som bor på renoveringsgård) än på väderleken!! stranger 2007-11-12, 09:38 Fast rent ridmässigt är ju inte hösten värst det är ju superunderlag att rida på regnade grusvägar!! Sen är det ju ett helvete ur bekvämlighetssynpunkt!! Alazan 2007-11-12, 10:04 Ni som ej har ridhus, hur rider ni era hästar när det är fruset i marken? När det är hårt och fruset ute så försöker jag att lägga om träningen lite och arbeta på annat sätt. Vill jag rida så försöker jag att hålla mig i skogen, där blir det ju aldrig lika hårt som på vägarna. Eller så är jag på åkrarna de dagar som de lämpar sig för det. Ibland tömkör jag/kör med vagn och arbetar mycket i skritt. Andra dagar tar jag ut dem i skogen och drar stock, då får de använda lite andra muskler och ta i ordentligt. Vill man stimulera huvudet på dem lite och inte är ute efter motionen så finns det mycket nh övningar, eller så kan man trick träna dem. Centaur 2007-11-12, 10:10 men vet man inte hur ängen ser ut under allt gräs så ser inte hästen det heller, och skulle det vara någon liten ojämnhet så risikerar man ju att hästen trampar snett och skadar sig, eller i värsta fall går omkull... :crazy: mackan 2007-11-12, 10:15 Självklart ska du inte rida om du inte vet hur underlaget ser ut. Men vet man att det inte är sorkhål eller tuvor eller annat så är det inte riks larm på att det är lite ojämnt. men om ditt enda alternativ är en frusen uteridbana skulle jag allvarligt trappa ner och ge lite vintervila istället för att riskera slitage på hästen den vägen. du lär ju få vara försiktig oavsett, om du mest rider i padocken rent allmänt. Alexandra_W 2007-11-12, 10:21 KL alltså, jag blir lite full i skratt. Är ni uppväxta på golfbanor eller i storstan med era hästar, vissa som svarat? :D Trassla in sig i gräs? :rofl: Eller att det är lite ojämnt underlag? Jag förstår inte - en häst som är van att ridas ute i skog och mark, och som rids med vett och sans, har väl inga problem att röra sig kuperat? . Fast det handlade ju om att inte kunna utesluta att det finns hål och liknande. Soms agt, golfgreensjämnt behöver det ju inte vara, och jag bryr mig inte om om det är 'mjuka' ojämnheter. Däremot skyr jag HÅL som pesten, även om det är så tuvigt att det blir 'knöligt'. Jag brukar försöka jmf med hage - skulle jag kunna släppa dem i hage här? Om ja, då är det okej att rida. Om nej - rid inte. Centaur 2007-11-12, 10:23 klart man får ta det lugnt om det blir en kall vinter, tänkte ju inte galopp-träna precis.... :cool: men tror inte det är farligt att trava någon meter på hårt underlag, det har jag gjort alla andra år och han har väldigt rena och fina ben. han har varit varm en gång och det var året vi hade massa snö, dvs tung och djupt underlag överallt! så jag kommer nog varva pass på banan med övergånger mellan skritt och trav och skolor i skritt, med att skritta ut. vila tänkte jag ge när det blir som kallast! vill helst inte ställa av alltför länge, då blir han helt galen i hagen och det är större skaderisk på det än sakta trav under ryttare... mackan 2007-11-12, 10:24 läs mitt senaste inlägg. skulle aldrig rida i din hage med stenarna :D mackan 2007-11-12, 10:25 Men då är jag ännu mer förvirrad. Om du tycker det är ok, varför skulle det vara värre att rida på lika hårt underlag ute utanför ridbanan? Jag trodde det var det din fråga gick ut på, att det var skadligt? Centaur 2007-11-12, 10:31 nu fattar jag inte vad du menar öht. :confused: frågeställningen är ju om man rider som VANLIGT, vilket en del här skriver att dom gör. VANLIGT innebär för mig att man travar och galopperar mkt! det har jag alltid fått höra är skadligt.... att rida 10 steg i skritt och 3 i trav är Inte vanlig för mig, då har jag anpassat ridningen rejält efter underlaget... mina grusvägar är iaf hårdare än banan, men förstår inte riktigt vad du menar... mackan 2007-11-12, 10:35 nu fattar jag inte vad du menar öht. :confused: frågeställningen är ju om man rider som VANLIGT, vilket en del här skriver att dom gör. VANLIGT innebär för mig att man travar och galopperar mkt! det har jag alltid fått höra är skadligt.... att rida 10 steg i skritt och 3 i trav är Inte vanlig för mig, då har jag anpassat ridningen rejält efter underlaget... mina grusvägar är iaf hårdare än banan, men förstår inte riktigt vad du menar... fast det verkar som du antar att det är stenhårt ute överallt, oavsett var man rider. det är det inte! det finns mjukare platser i fruset väder än en frusen ridbana - och där går det att trava och galoppera ganska som vanligt ja..... Alexandra_W 2007-11-12, 10:36 läs mitt senaste inlägg. skulle aldrig rida i din hage med stenarna :D Stenarna plockas varje vår, även om du mfl tycks hängt upp er på bildserien där från april. TYvärr kryper det upp nya vid nästa tjällossning, 'charmen' med gammal åkermark på ren jävla sten. Eller hur det nu var... Grannen har 'lika kul' på sina åkrar. Man kan ju tycka de borde ta SLUT någon gång, men det tycks finnas outsinlig förråd av dem. Menar du slänterna skulle jag inte ha minsta problem att skritta upp/nedför dem, sådan terräng stöter mina på även ute under ridturer. Men, kika på betesbilderna istället, där rider jag utan problem, trots att det inte är vattenpassplatt. Sålänge underlaget är vettigt naturligtvis. Jag släpper inte i hagar med kasst underlag heller, den lera som många hästar klampar omkring i nu t ex, släpper jag inte på. filipuss 2007-11-12, 10:37 jag rider likadant året runt, skrittpromenader med lite trav o gångartsträning på grusvägar och på helgerna kör jag ett ordentligt pass i skogen. märker jag att marken är hård, då tar jag det lugnare med mycket skritt istället. men nu har snön kommit så nu blir det galopprundor ute på ängen :) Centaur 2007-11-12, 10:38 vet inte vad du har för ridterräng, men här finns det inte det. förutom en del ängar som jag ej vet hur marken ser ut på eftersom det är långt gräs på samtliga.... där jag stod tidigare fanns det inte heller mjuka ställen när det var 10 minus. stranger 2007-11-12, 10:49 Fast man kan ju skritta ut på ängen i fråga och skritta omkring och undersöka den kvadratm för kvadratm och fman m'srker ju ganska snabb om det finn tuvor och sorkhal och andra ojamnheter... Finner du inget ar det ju bara rida pa... spindel_17 2007-11-12, 10:52 skrittar ut dressyr på åker eller hagen,klättra Totola 2007-11-12, 14:16 du startade ju en tråd för bara ngra veckor sen, som tog upp att du inte rider ut över huvud taget, pga att du tycker det är obehagligt. Hur går detta ihop? :confused: Nu har jag ju ridhus. Det har jag inte alltid haft vettu! ;) Det jag inte gör är rider ut ensam (numera, för sisådär 3 år sen hade jag inga problem med det, förra vintern hade jag ingen häst så det är i princip bara 1-2 vintrar av "inte rida ut själv" vi pratar om) men med förra kusen hade jag lyxen med uterittsällskap en hel vinter och höst med minst 5 turer i veckan! :) när jag inte hade det så pressade jag mig att rida ut ett par gånger, men som *host* tur för mig så blev hästen halt ca en månad på vårkanten. Dessemellan när det inte blev uteritter blev det rida i hagen/löshoppa i hagen. AnnaKarinA 2007-11-12, 16:51 Det blir ju mera skritt tills snön kommer.... sen är det full rulle som vanligt igen. :) Centaur 2007-11-12, 17:42 huh, vadå snö... :p här har vi minsann ingen snö, förutom möjilgtvis i feb/mars då man verkligen inte vill ha nån!! Maléne 2007-11-12, 17:55 Jag har läst någon stans att det är bra att typ trava och galoppera på olika unerlag så om bara hästen var uppvärmd så var det ingen fara att trava på asfalt tex själv så rider jag som vanligt + mer uppvärmning, och med det menar jag att jag skrittar och taravar och gaopperar på stigar, och grusvägar och även ibland en liten trav på asfalt, om det inte är glansis på allt som kan kallas vägar då vill säga. Min häst har än inte haft problem med sina leder, peppa peppa ta i trä, hon är 15 år. Maléne 2007-11-12, 17:57 Kankse även fråga mar5kägaren ifall det inte är din egna vill säga. bigganl 2007-11-12, 17:58 det finns massor som går att träna i skritt. Lite försiktig trav går också bra. Ute i skogen rider jag i alla gångarter även om det blir mindre trav och galopp än när det är mjukt. Tränar mera vid handen också. Svalan 2007-11-12, 22:29 Jag rider på som vanligt med varma kläder på mig samt broddar och snowgrips på hästen. nyponros 2007-11-13, 09:36 När det är fruset/snö är det alltid en lugnare period i ridnignen för mig och hästen. När det bara är fruset försöker jag åka till ridhus oftare och skrittar/ travar korta sträckor på vägarna, men då har vi gräs i mitten och skogsstigar som är helt grästäckta och blir inte jättehårda. Men jag är försiktig ändå. Fält som jag vet är hyfsat jämna kan jag rida lite "hårdare" på, men det är fortfarande lugnt och försiktigt som gäller. Sen när det är ordentligt med snö rider jag i alla gångarter, men mkt försiktigare än sommar/vår/höst då det faktiskt kan finnas is under fast man inte räknat med det... jag hatar is i samband med hästar, är helskakis när jag måste rida där det är isogt trots att hästen är broddad :p Då kan jag dock rida ganska normalt på fälten, men är försiktig på vägarna. uusch jag är redan trött på det här vädret, har inte hunnit få på snösulor på min häst och det har kommit snö här så vi får ta det jättelugnt, hon får massa snöklampar som jag får slå bort hela tiden... och hästarna vågar inte röra sig som vanligt i hagarna så hon har massor med överskottenergi som hon inte blir av med :p Jag vill ha vår! movi 2007-11-13, 10:01 Vi rider på som vanligt,har inget ridhus i närheten,får åka dryga milen,vilket jag undviker under den halkiga vintertiden! Så det är skog o mark o gärden som vanligt.. När snön kommer:),då tolkar vi,pållen bara älskar det..skidor pulka däck,och till julen en masonitskiva,så hon får dra hem julgranarna! hoppbruden 2007-11-13, 10:13 saltar paddocken med vintersalt så e de lika mjukt som alltid! annars har jag manege på nära avstånd som jag akn rida till. annars rider jag väl ut och så, i hagar och på ängar. Totola 2007-11-13, 14:34 Fast det handlade ju om att inte kunna utesluta att det finns hål och liknande. Soms agt, golfgreensjämnt behöver det ju inte vara, och jag bryr mig inte om om det är 'mjuka' ojämnheter. Däremot skyr jag HÅL som pesten, även om det är så tuvigt att det blir 'knöligt'. Jag brukar försöka jmf med hage - skulle jag kunna släppa dem i hage här? Om ja, då är det okej att rida. Om nej - rid inte. Precis. Men den största skillnaden blir väl om man ska trava/galoppera på det underlaget. Hästen får svårare att hålla koll på vart den sätter fötterna i högre tempo och i regel lite sämre balans att korrigera om den trampar fel. Högt gräs rent allmänt är ju ingen fara men om det helt eller delvis ligger ner så det nästan fungerar som snaror. alicen 2009-01-03, 20:46 Jag broddar och sen är ridningen mest som vanligt. Banan fryser ju också och de blir ju lite mer skritt under uteritterna. Hoppas mest på varmare tider:love: På vintern är ju ponnyn så kinkig också och tycker de mesta är läskigt, men de funkar också för det mesta:bump: |