Visa fullständig version : Så var hon på rymmen igen...
...grannens lilla shettis
Hon vet precis hur hon ska göra för att smita och alltid springer hon ner till vårat stall. Jag få nog bygga en extra box åt henne i stallet snart :angel:
Det är inte precis någon lättfångad dam heller, hon är en van rymmare, tur att jag har växt upp med henne och känner till hennes små knep
Visst är det trevligt med middagsgäster? Det tycker i alla fall våra hästar :rofl:
lillsyrran 2007-11-10, 16:14 :rofl::crazy:
Du får väl bygga en box till och erbjuda grannen stallplats!
Verkar ju som att shettisen trivs bättre hos dig. ;)
chrysler 2007-11-10, 16:35 Vet hur det är, min förra minihingst var mästare på att krypa under nedersta tråden men när vi satt trådar nästan ner till marken med 15 cm mellanrum tog han bara andra vägen, ovanför villsäga.
Lillskiten på 82cm kunde nämligen hoppa 110-120 om han ville:angel:
min shettishingst var oxå en rymmare som sprang runt å hälsade på alla andra hästar på byn, fast han har sällskap, provade allt men inget funkade, så till slut va vi två st som höll i å en tredje som la på han tråden några ggr tills han fattade att det va ström på trådarna så nu håller han sig på rätt sida
Fraggel_Tess 2007-11-11, 10:09 Min minsta dam rymmer på sommaren när hon anser att gräset i hagen inte är tillräckligt. Men vintertid håller hon sig i hagen för då är ju inte gräset på andra sidan grönare.
anten brukar funka,, fast det ar olagligt
lynxlady 2007-11-11, 14:36 *kl*
min shettis rymmer bara på vintern, då han inte känner strömmen genom pälsen..:D
haha :rofl:
Vi har också en shettis i stallet som rymmer och smiter in i samma hage som min ponny går i. Idag såg jag dom galoppera sida vid sida och stå tätt emot varandra xD
Royal_724 2007-11-11, 19:36 Min lille skit smet igenom idag när jag skulle ut och rida!
Och det händer alltid minst 1 gång i veckan att hon gör det!
Innan gjorde hon det jämt! Då var det lite jobbigt då det kunde ske flera gånger om dagen.
Nu tar hon bara grindvägen, men det är bara att leda tillbaka henne igen och sen stannar hon! Tror hon gör det bara för att det är lite kul att jäklas!
lynxlady 2007-11-12, 05:57 *lånar min egen knapp*
Min lilla skrutt rymde igår igen..:p Hörde min röst ropa på hunden då kom han skuttande genom snödrivorna.. Fick jaga honom över halva byn..:o
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_23/14500000-14509999/640x480/14504845.jpg?0:love:
Nämen har ni inte trästaket till era småhästar? Trodde inte man fick ha shettis utan trästaket (ironi).
Blev för inte länge sedan rejält uppläxad av en Bukefalist, för att jag inte hade ekonomi till o stängsla mina 8 ha mark med trästaket, trots att jag inte har problem med rymmande shettisar. Man är inte kapabel till o ha shettis om man inte kan se till o stängsla dom inne, hette det.
Vad tror du om hundgård, men egen koja:idea: Ingen risk för rymmningar!
I det här fallet hade det nog inte hjälpt med trästaket då det ofta är ungar som glömmer bort att stänga stalldörren när dom släpper in hästarna :rofl:
Måste bara tillägga att nu kommer jag tyvärr inte få några fler trevliga middagsbesök då dom var tvugna att avliva henne akut igår sen hon hade blivit dålig :cry:
Har en liten dam som inte gör annat än rymmer, trots 4 trådar med el, men precis som någon annan skrev, så känner hon inte elen genom vinterpälsen. Hon är inte speciellt lättfångad heller. :devil:
Vi slutade släppa ut vår lilla knabbstrupper (b-ponny) när vi hade tröttnat på att jaga honom och stängsla in honom i rätt hage. Han rymde ändå alltid ut. Istället släppte vi honom bara utanför stalldörren, så fick han springa till vilken hage han ville eller gå lös på gården. Vi hade ändå inga vägar i närheten (bushen :D) och han stack aldrig ifrån de andra hästarna :P
lynxlady 2007-12-02, 22:11 Nämen har ni inte trästaket till era småhästar? Trodde inte man fick ha shettis utan trästaket (ironi).
Blev för inte länge sedan rejält uppläxad av en Bukefalist, för att jag inte hade ekonomi till o stängsla mina 8 ha mark med trästaket, trots att jag inte har problem med rymmande shettisar. Man är inte kapabel till o ha shettis om man inte kan se till o stängsla dom inne, hette det.
Då är jag nog inte kapabel att ha shettis..:p
Snuffsan 2007-12-02, 22:57 Delvis knapplån:
Jag förstår inte hur ni kan ta så lätt på rymmningarna. Någon skrev att hon jagade shettisen i byn. Då måste den ju varit ute på vägarna. Tänker ni inte på vad som kan hända?
Jag hade en grannes shettis här då och då och när den en morgon i somras först härjat runt i vårt stall, vält ut saker, käkat diverse saker i foderkammaren (torrt betfor bland annat), tuggat på ett träns, skitit i sadelkammaren och slutligen tagit sig in i hagen till mina hästar och sparkat en, då var jag riktigt förbannad.
Alla djur kan rymma någon gång, sånt händer, men man måste se till att det inte upprapas om och om igen.
Håller med fullständigt. Verkar som att små hästar tas det lätt på när dom rymmer. Visst kan man stängsla in shettisar, det gällr ju bara att ha lite granna kunskap om HUR ett elstängsel fungerar. Ström i all ära, men hur många är egentligen insatta i HUR alla länkar i ett stängsel fungerar. Man läser: vi har 4 trådar, vi har ström, vi har och ha r och har...
Tänk om man nångång fick se detta skrivet: Vi har testat med en stängselmätare och mätt styrkan, vi har köpt ett kraftigare aggregat, vi har köpt bättre stängseltråd så OHM antalet inte är så högt, vi har mätt jordningen, vi har gjort vinterjordning i vårat stängsel osv osv osv. Många verkar ju tro att: oj, jag fick en stöt..då är det bra ström i hagen.
lynxlady 2007-12-03, 11:12 Delvis knapplån:
Jag förstår inte hur ni kan ta så lätt på rymmningarna. Någon skrev att hon jagade shettisen i byn. Då måste den ju varit ute på vägarna. Tänker ni inte på vad som kan hända?
Jag hade en grannes shettis här då och då och när den en morgon i somras först härjat runt i vårt stall, vält ut saker, käkat diverse saker i foderkammaren (torrt betfor bland annat), tuggat på ett träns, skitit i sadelkammaren och slutligen tagit sig in i hagen till mina hästar och sparkat en, då var jag riktigt förbannad.
Alla djur kan rymma någon gång, sånt händer, men man måste se till att det inte upprapas om och om igen.
Det beror väl på hur byn ser ut.. Han springer mellan gårdarna, en halv km från vägen. Ingen trafik att tala om ens där. Men hur kan man ta för givet att man inte försöker hålla den inne? Sen att det blir en rolig historia efteråt är en annan sak.. :smirk: Jag sade inte vilka åtgärder som tagits för att hålla honom kvar..
*kl*
Jag är nog lite annorlunda och kanske bortskämd. Min minishettis får lov att gå hur hon vill för hon går aldrig! utanför gården. Hon brukar ibland gå in till de andra hästarna och vara där sen när hon tröttnar på det så går hon precis utanför hagen.
Hon är mer som en hund än en häst.
Måste bara tillägga att nu kommer jag tyvärr inte få några fler trevliga middagsbesök då dom var tvugna att avliva henne akut igår sen hon hade blivit dålig :cry:
Usch då, hade det något att göra med rymningen att hon blev dålig?
Snuffsan 2007-12-03, 14:47 Inga vägar, nä men den dag shettisen står och vråläter ute på havreåkern då? Det är mer än trafik som är ferligt.
Eftersom du skrev att den var på rymmen igen så har ju alla åtgärder du tagit tydligen misslyckats. Du skriver ju dessutom att du inte är kapabel att hålla ponnyn innanför stängslet.
Delvis knapplån:
Här uppe på skogen är det inte många som bryr sig (och då gäller det inte bara shettisen, grannen har haft både ardennrar och nordsvenskar ute också) Men varje gång en häst smiter springer den till samma ställe (vårt stall)
Det är nästan ingen trafik efter vägen mellan oss och grannen och dom få som åker där är vana att både det ena och det andra finns på vägen då grannen aldrig lyckas stänga in nåt av sina djur :rofl:
Usch då, hade det något att göra med rymningen att hon blev dålig?
Nä, vi vet inte vad det berodde på, hon har haft problem med kolik hela sommaren...
Jag måste faktist hålla med om att det ofta tas för lätt i det med att ha shettisar på rymmen.
Själv har jag 4 st småttingar, dessa är inte rymningsbenägna, har hänt 1 gång att de varit utanför staketet o det berodde på att stallhyresvärden hade glömt stänga en grind, så det var inte hästarna som tog sig ut på egen hand. Jag har ordentligt med ström i mina hagar, har tom testat med provare, har flera jordspett för o få extra kräm i trådarna.
Här har vi faktist mer problem med att grannens halvblod springer vind för våg allt för ofta.
Det kan vara ett stort prolem när man inte har väl fungerande stängsel o hästarna inte har någon respekt för dom.
Men jag tycker att alla som har häst är skyldig att ha staket som håller hästarna innaför oavsett vad det är för ras o storlek
lynxlady 2007-12-06, 19:52 Inga vägar, nä men den dag shettisen står och vråläter ute på havreåkern då? Det är mer än trafik som är ferligt.
Eftersom du skrev att den var på rymmen igen så har ju alla åtgärder du tagit tydligen misslyckats. Du skriver ju dessutom att du inte är kapabel att hålla ponnyn innanför stängslet.
Finns inga havreåkrar här.. Ja, då får man ta NYA åtgärder.. Så funkar det helt enkelt. Men vissa kan inte se charmen i nåt som i mitt fall är helt ofarligt, bara svagt förargligt.. Släpp ämnet..
foxy_lejdy 2007-12-07, 16:04 Elstängselnät... Sånt man har till får funkar bra till mina shettisar på sommaren... Inte så krypvänligt....
Fast man ska inte ha alltför kuperat.
På vintern har de trä + el
Fast glömmer man ha elen på 2 dagar så rymmer de...
Snuffsan 2007-12-08, 00:37 Elstängselnät till shettisar?:eek:
Det skulle jag aldrig våga! Får man ens ha det till hästar?
Rebecka83 2007-12-08, 00:46 *kl*
oj va många rymmningsbenägna små ponnyer det verkar finnas
själv har jag två shettisar, ston som e hur snälla som hellst... har två eltrådar i hagen o ingen av dem har varit ut ännu iaf
|
|