Visa fullständig version : Behålla honom som hingst?
Tänkte höra med alla som har vana, vilka anledningar jag har att kastrera min hingst? Han är väldigt stor men super snäll och hanteras som och går i hage med valacker. Han vet nog inte att han e hingst trots att han betäckt. Då det är svårt att hitta stallplatser som vill ha hingstar så önskade jag att någon kunde övertala mig till att kastrera.
Han är 3 och inridningen skall påbörjas nu, kan inte hingstar vara lättare och trevligare att rida in.. ?
Kan han på någe vis behålla hingst nacken om man behåller honom som hingst tillräckligt länge?
Och har jag någon nytta av att ha honom som hingst sen då jag ska ut på tävlingsbanorna eller blir det bara en svårighet extra?
Eftersom han är blandning av Hannoveranare är det antgl. inte att tänka på att få han godkänd. Men är det enda anledningen att behålla en hingst som hingst ?
Moneypenny 2007-11-10, 23:39 Enda anledningen till att behålla en hingst som hingst är om man tänkt att få den godkänd för avel. Punkt.
schelin_j 2007-11-10, 23:44 Jag valde att kastrera min fyraåriga shirekille av följande skäl:
1. Jag har ingen hingstvana
2. OM han är en hingstig hingst (vilket min inte var) kan det vara tuffare att hantera honom och framför allt utsätter man sig själv och ANDRA för risken att skadas om han tex. kommer lös.
3. Om han skulle komma lös eller få fnatt under en ridtur finns alltid risken att han "råkar" hitta ett brunstigt sto = tjuvbetäckning
4. Det är skitsvårt att hitta stallplats åt en shire redan som det är - att hitta stallplats åt en shirehingst torde vara ännu svårare. Det skulle ha fungerat i det stall han står i nu men om jag blir tvungen att flytta vill jag ha vettiga möjligheter att hitta ett bra stall åt honom där han inte behöver stå ensam i en hage.
5. Om jag skulle vilja ha en valack senare blir det ju inte enklare med tiden att kastrera precis.
Jag känner att jag gjort rätt - du måste förstås hitta vad som är rätt för dig!
mariahmia 2007-11-10, 23:44 Håller fullkomligt med!!
Vad händerom din häst kommer lös?? Det händer ju alla någon gång, oavsett hur det händer...
Om han skulle betäcka ett sto då, kan du bli skadestånds skyldig.
Åka på tävling, meeting med uppstallning?? Kan han stå bredvid ston?
Nej, det finns ingen anledning att behålla honom som hingst, det skapar bara problem.
galoppsofie 2007-11-10, 23:47 Jag anser att ända anledningen att behålla en hingst som hingst är om man vill kunna avla på den senare. Annars skapar det bara onödiga problem.
ÅÅjo.. jag vet en riktigt bra anledning att behålla dom som hingstar.
Dom är förbannat jekla maffiga ! ;)
Har själv ägt häst och fött upp hästar med min tränare i många år och aldrig förr funderat att behålla en häst som hingst, men nu då jag köpte han bad hans förra ägare mig att behålla honom som hingst så länge som möjligt vilket konstigt nog har gjort det till en frestande tanke.
Jag har hingstvana, vilket jag tror är himla viktigt, för det är nog nästan omöjligt och farligt att hålla en hingst utan en fast hand och mycket kunskap! Men som ni säger nä det räcker nog inte med det för att göra det problemfritt !
Hingstnacken då ?? Kan inte vi fåfänga behålla den genom att kastrera väldigt sent ?
Jag är nog bara knäpp.. men vet inte när och hur jag ska inse det. Ibland får man ju bara för sig saker.
Jag skulle kunna tänka mig att behålla som hingst tills inridningen är klar just för att hingstar *kan* vara lättare att rida in än valacker.
SeagirlM 2007-11-11, 00:15 Kastrera är mitt råd!!! Om du inte har tänkt behålla honom för avel/bruksprov(halvblod), så finns det absolut ingen anledning att behålla som hingst!
Det är bara ett otroligt stort risk/ansvarstagande du gör om du sparar honom enbart för "hingstnackens" skull... Dom musklerna får du rida dit vad tiden är...
Det är verkligen så va !? Att hingstar är lättare. Jag har aldrig haft problem med att rida in en hingst, men ston däremot herreguuud vad tjejer kan ha ideer !
Men det tar nog ett tag innan psyket förändras på en kastrerad hingst va.. om det nu gör det.. speciellt om det nu gör det alls då han redan är så lugn.
Men är det inte bara killar som e lättare än tjejer då ? Är det verkligen skillnad hingst/valack där ?
Kastrera är mitt råd!!! Om du inte har tänkt behålla honom för avel/bruksprov(halvblod), så finns det absolut ingen anledning att behålla som hingst!
Det är bara ett otroligt stort risk/ansvarstagande du gör om du sparar honom enbart för "hingstnackens" skull... Dom musklerna får du rida dit vad tiden är...
A det e bra.. bråka på mig ! För du har rätt jag boooorde kastrera..
Jag har visat en hel del halvblod på visningar.. Men korsning holsteiner/hannoveranare.. Kan man trampa in med honom bland halvbloden som vanligt då?
Kanske en bra ide att visa han i så fall.. I fall att ;) Men synd man han redan hinner bli fyra nu då... :(
Det finns inga fördelar med att hålla en hingst,OM det inte är så att han har möjlighet att tillföra någonting till aveln OCH har en chans att bli godkänd.
En "dundersnäll" hingst kan bli väldigt mkt "inte lätthanterlig hingst" på några minuter om rätt (fel;)) sto dyker upp framför hans nos...
pastejja 2007-11-11, 07:56 A det e bra.. bråka på mig ! För du har rätt jag boooorde kastrera..
Jag har visat en hel del halvblod på visningar.. Men korsning holsteiner/hannoveranare.. Kan man trampa in med honom bland halvbloden som vanligt då?
Kanske en bra ide att visa han i så fall.. I fall att ;) Men synd man han redan hinner bli fyra nu då... :(
Har han gröna papper och mamman är stambksförd finns det en möjlighet att han ska kunna gå genom. Sedan är det bara nålsögat kvar ;)
U
Får Wilma en hingst nu till våren, kommer jag inte kastrera den föräns den är si sådär minst 4-5 år gammal. Jag vill ha lite massa! :love: Dessutom är jag relativt hästvan, eftersom min arabvalack var hingst tills han var 6 och därför inte förlorat mycket utav sitt hingsbeteende. Det enda som skiljer honom ifrån en riktig hingst, är att han inte kan få bäbisar. :angel:
maria-mp 2007-11-11, 08:46 Jag har visat en hel del halvblod på visningar.. Men korsning holsteiner/hannoveranare.. Kan man trampa in med honom bland halvbloden som vanligt då?
(
Jag fattar inte vad du menar?? Både Holstein och Hannoveranare är godkända inom ASVH, det är färgen på papprena som avgör. Men det borde du veta om du har visat en hel del....
En sanning med viss reservation det där med att de får mer massa och hals om de kastreras senare. Jag har exempel på både ock.
Den av mina "manliga" uppfödningar som har snyggast hals och mest massa är kastrerad tidigt på hösten som ettåring. Men han har riktig hingsutstrålning och han gillar verkligen att få visa upp sig och stila. Precis som de flesta hingastar gör. Hans helbror däremot är idag 2,5 år och hingst forfarande. Men han ingen som helst hingstkarraktär ännu utseendemässigt.
Hade förmånen för några år sedan att få träffa två helbröder som bägge fick vara hingst länge, över 10 år innan kastrering och dessutom leva ihop. Den ene hade mycket hingstkarraktär och var mycket maffig. Den andre var helt könlös utseendemässingt om det inte fanns något sto i att imponera på i närheten.
Så att hålla en häst som hingst för att den ska få annan kroppsbyggnad håller inte i verkligheten. Det ligger i deras gener vilka förutsättningar de har att utveckla sin kropp med träning. Ofta kan man redan som föl se på dem vilken "massa" de kommer att få som vältränade vuxna individer.
Men klar fördel med att kastrera är att det går mycket mindre mat och blir därmed billigare att hålla hullet på en häst efter kastrationen. Nu varierar det från individ till individ hur mycket de behöver men ämnesomsättningen ändras vid kastratioen och det blir inte dyrare att fodra efter åt än det var innan.
pixiegnomen 2007-11-11, 13:08 :angel:Lycka till :smirk:
Själv hoppas jag att mitt sto nedkommer med ett sto eller valack i vår... Jag h a t a r hingstar....
pastejja 2007-11-11, 15:20 är det den här hingsten du skriver om?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=825767
Han verkar ha en helt "vanlig" SWB-stam..
U
Jag har haft flera hingstar, min erfarenhet av dem är att de har varit väldigt snälla och trevliga och gått med andra valacker problemfritt fram till ungefär femårsåldern, då börjar problemen och om de kommit så långt med kulorna kvar är det ofta ganska svårt att bli av med problemen efter kastreringen. Då jagar de valackerna och betäcker stona...
vickis-pajala 2007-11-11, 17:10 Kastrera är mitt råd!!! Om du inte har tänkt behålla honom för avel/bruksprov(halvblod), så finns det absolut ingen anledning att behålla som hingst!
:bow::bow::bow:
vickis-pajala 2007-11-11, 17:12 :angel:Lycka till :smirk:
Själv hoppas jag att mitt sto nedkommer med ett sto eller valack i vår... Jag h a t a r hingstar....
vi får byta för jag vill att mitt sto får en liten hingst:D
skulle få vara roligt att pröva på lite manliga hormoner i stället
SvartaHingsten2003 2007-11-11, 17:34 Jag kan säga att jag har en arabkille som jag kastrerade för 2 veckor sedan..han är 5,5 år. Jag valde att kastrera pga han vart aggresiv mot andra valacker och fick gå i den sämsta hagen av dom alla. Jag hade säkert behållt honom som hingst om jag haft egen gård eftersom han säkerligen varit ett fint hingstämne. Men han har inte riktigt fatta än att han är valack..han är hingstig fortfarande och har hela sin hållning kvar. Han har inte tappat nånting.
Vissa väljer ju att kastrera väldigt sent pga att dom vill ha mycket av hingstlooken kvar..
Vi har en snart 3 årig hingst i stallet som inte vart gick vidare till bruksprovet..jag vet inte om stallägaren ska välja att kastrera.
är det den här hingsten du skriver om?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=825767
Han verkar ha en helt "vanlig" SWB-stam..
U
Jajjemen! Skönt med folk som har koll! :) Jag trodde det var fuffens med hannoveranare och saker.. har faktiskt aldrig stött på det förr.. då min tränare mestadels avlat på svenska hingstar...
Men som sagt det är bara till att få han godkänd då hahahahhaaaa... :)
Man kan ju alltid dagdrömma och testa iaf.
Får Wilma en hingst nu till våren, kommer jag inte kastrera den föräns den är si sådär minst 4-5 år gammal. Jag vill ha lite massa! :love: Dessutom är jag relativt hästvan, eftersom min arabvalack var hingst tills han var 6 och därför inte förlorat mycket utav sitt hingsbeteende. Det enda som skiljer honom ifrån en riktig hingst, är att han inte kan få bäbisar. :angel:
Mm precis.. så sent som möjligt så man inte förlorar storlek...!
Men min herre är nu lagom stor och maffig, om det nu finns en lagom gräns.. :)
Lite till hade ju inte skadat.. hade vart kul att sätta igång med ridningen innan va, det måste man juh vinna en hel del på i storlek ?!
SeagirlM 2007-11-11, 21:47 Ja, jag hoppas att du är medveten om att föl föds antingen som ett sto eller en hingst... Valack blir dom efter kastrering och avlägsnande av testiklar...Det kan bara göras av en vterinär när hingsten är tillräckligt gammal och "kulorna" har ramlat ner. Men Lycka till med det du får..
Ja, jag hoppas att du är medveten om att föl föds antingen som ett sto eller en hingst... Valack blir dom efter kastrering och avlägsnande av testiklar...Det kan bara göras av en vterinär när hingsten är tillräckligt gammal och "kulorna" har ramlat ner. Men Lycka till med det du får..
Det där är ett vedtaget uttryck inom avelsvärlden:smirk:
Att man,när man får föl antingen "begåvats" med ett stoföl,ett hingstföl eller en valack, vilket egentligen menas typ:
"-Det är ett hingstföl, ordinärt, inget hingstämne, utan helt klart en framtida valack...":angel:
pixiegnomen 2007-11-12, 11:02 :eek:No shit! Det hade jag ingen aaaning om...
maria-mp 2007-11-12, 11:09 :eek:No shit! Det hade jag ingen aaaning om...
:D
Du ser, man lär sig något nytt varje dag:D:D:D
pixiegnomen 2007-11-12, 11:24 Verkligen!! Jag som, i likhet med alla andra hästmänniskor, var så säker på att jag visste precis allt...:p
SeagirlM 2007-11-13, 00:46 Sorry, om jag trampade någon på tårna, läste bara vad som stod om önskemål av kön på blivande föl... Har själv fött upp ett antal halvblodshästar, samt arbetar på ett stort stuteri med både hingstar och ston och förhoppningsvis vet jag skillnaderna mellan könen...Inte alltid så lätt att tolka härinne vilka som besitter kunskap och vilka som är amatörer och är ute för att lära sig...
Tänkte höra med alla som har vana, vilka anledningar jag har att kastrera min hingst? Han är väldigt stor men super snäll och hanteras som och går i hage med valacker. Han vet nog inte att han e hingst trots att han betäckt. Då det är svårt att hitta stallplatser som vill ha hingstar så önskade jag att någon kunde övertala mig till att kastrera.
Han är 3 och inridningen skall påbörjas nu, kan inte hingstar vara lättare och trevligare att rida in.. ?
Kan han på någe vis behålla hingst nacken om man behåller honom som hingst tillräckligt länge?
Och har jag någon nytta av att ha honom som hingst sen då jag ska ut på tävlingsbanorna eller blir det bara en svårighet extra?
Eftersom han är blandning av Hannoveranare är det antgl. inte att tänka på att få han godkänd. Men är det enda anledningen att behålla en hingst som hingst ?
Hej!
För ett år sedan var jag i en liknande situation som du. Jag hade visat min hingst på rasföreningens RIKS utställning och fått skyhöga poäng. ALLA tyckte att han skulle vara kvar som hingst och att jag skulle premiera honom och få honom godkänd.
Min häst var (är) dessutom trevlig som häst och gick i hage med valack. Jag hade dessutom hittat ett stall där vi var välkomna. Så jag hade verkligen ångest när jag började fundera på kastration.
Anledningen till att jag började fundera var att han började bli lite väl hård mot sin hagkompis. Lite väl mycket klättring och slag.
Jag ville också åka på kurser med min unghäst, MEN om man inte heter Malin Baryar eller Peter Eriksson så är det näst intill kört att få komma med en hingst. Jag fick i vart fall nobben på flertalet kurser enbart för att han var hingst.
Sedan så vill jag ut och tävla så småningom (har nu börjat lite smått) och jag såg bara problem med att komma med en hingst ex: fungerar inte med vilken skötare som helst, fungerar inte med vilket stall som helst, kan vara trångt på framridningen o.s.v.
Jag gjorde som så att jag skrev en lista med alla fördelar med att ha honom som hingst och sedan en lista med alla fördelar med att ha honom som valack. Det senare blev en betydligt längre lista med bl.a. hagsällskap och då möjlighet att gå på lösdfrift (vilket han älskar), lättare att få komma ut på kurser, säkrare hantering på tävlingar och framförallt en trevlig kompis att dela min tillvaro med. Kanske behövde jag inte vara så "matcho" att jag var tvungen att ha en godkänd hingst utan jag kunde nöja mig med att ha Sveriges snyggaste valack.
Efter kasteringen (och under tiden) så hade jag kraftig ångest och undrade verkligen om jag valt rätt. Hästen betede sig som tidigare (d.v.s. som hingst) i ca: 6-8 månader efter kastrationen. Innan en del av beteendena försvann eller mildrades. Han är nu "snäll" mot sin hagkompis och fortfarande lika snygg. Lite intresserad av vissa ston då de brunstar men inte svårhanterad när jag rider med 8 andra i ridhuset.
Nu, ett år efter kasteringen så ångrar jag mig inte. Vi har tävlat lite grann och vart vi än åker så komenterar alla vilken fin häst jag har.
Och det har jag, Sveriges snyggaste lipizzanervalack ;)
Även den snällaste hingsten kan bli en best när han väl kommer på att han är hingst. Har själv ett sådant exemplar, hur snäll som helst tills han var 7, grabben lika gammal red honom i padocken o stona gick brunstiga i hagen intill, inte en antydan till o hingsta upp sig för damerna, en dag var jag ute på promenad med honom o vi kom fram till ett stall där det gick ett helt gäng shettisar o min hingst blev helt galen, trodde inte jag skulle komma helskinnad hem, trots träns o lina på honom.
Efter den dagen var han ohanterbar, det var som o leka med döden varje gång man ledde honom, inte kunde ungarna rida heller. Då bestämmde jag mig för o kastrera honom o bara efter nån dag lugnade han ner sig. Idag är han en cooooooooooool kille som alla ungar kan rida o hantera
Sorry, om jag trampade någon på tårna, läste bara vad som stod om önskemål av kön på blivande föl... Har själv fött upp ett antal halvblodshästar, samt arbetar på ett stort stuteri med både hingstar och ston och förhoppningsvis vet jag skillnaderna mellan könen...Inte alltid så lätt att tolka härinne vilka som besitter kunskap och vilka som är amatörer och är ute för att lära sig...
Inte behöver du säga sorry:D... jag ser ju själv nu i "efterhand" att även jag skrev med självklarhet i mitt inlägg...som om alla har en massa kunskap, just som du påpekade:angel:
det är nog jag som ska "sorry-a" istället.
Jag har aldrig haft problem med att jobba fram massa på en valack... Har hästen en bra grundfysik ger det sig själv med rätt träning.
Jag har en 7-månadershingst som ska kastreras så fort det går. Han är en mycket snygg kille, korsning dock (Paint/vbl) och avel är således uteslutet. Han är framavlad för träning och tävling. Hade han varit ren paint hade jag nog tänkt om några gånger och ställt ut honom först innan jag tagit beslut om kastrering. Finns det ett avelsvärde finns det också en anledning att spara hästen som hingst OM stammen är av intresse för ev. stoägare...inte annars:cool:
Jag funderar inte ens i banorna om utseendet som valack utan enbart funktion.
Om han inte ska gå till avel så är det bara att kastrera tycker jag!
Jag kastrera min valack ganska sent, han var runt 4 år...så han har fortfrande mycket "hingst" kropp, grov och maffig...och lite små "hingstig".
Det var tänkt att han skulle gå som avel men han blev förr mycket helt enkelt, och han är 100% lugnare än förut!
Han får inte gå i hagen med stona efter som han betäcker...så då får han gå med en gammal valack ist.
Jag har haft en sent kastrerad valack som man hela tiden fick passa när man red ut med ston, rätt vad det var så kunde han få för sig att krypa upp på ryggen på dom. Fort gick det och var mkt pinsamt och framför allt farligt.
Detta var min första stora häst och jag var bara 15år. Nu kastreras alla hingstar här runt 2 års åldern.
Angående att behålla som hingst och få godkänd främst innom halvbloden anser jag vara rent dagdrömmeri i många fall.
Har man sett vilka hingstar som visas på bruksprov och hur bra dom flesta är och hur genomtänkt avel och hur mkt arbete och pengar det ligger bakom så förstår man hur otroligt fantastisk en hingst måste vara för att ha en chans.
Om man sedan har tänkt att hålla en godkänd hbl hingst har man möjlighet att matcha den högt upp i klasserna eller betala någon som kan rida den?
Är den så bra så stoägarna flockas och man får tillbaka dom flera hundratusen kronor man lagt ut för att nå dit?
Enda anledningen att behålla dom som hingstar är att de ska användas i avel....
*KL*
Det finns faktiskt personer som tycker om tempamentet på en hingst. På samma sätt som vissa tycker om ston eller valackar.
Har en två-årig hingst hemma som jag tänker behålla som hingst för att jag vill ha en hingst och har möjligheten och kunskapen att ha en hingst.
Sen är det givetvis så att har man hingst så måste man ta ett mycket större ansvar, man måste ha i åtanke hela tiden att det faktiskt är en hingst man hanterar även om dom är hur snälla som helst.
Så jag tycker att det är ok att ha en hingst även om man inte tänker avla på den.
MVH Russin8
#kl"
Har 2 st hingstar hemma. En fyraåring o en treåring. De kommer att få vara kvar som hingstar. Varför? För att jag tycker om hingstar.
Nä men fyyy:eek: tänker du ha hingstar utan att avla på dom:eek::devil: det går inte. Nä åk direkt iväg till vetrinären och knipsa dom:devil:
Russin8
Om du säger så stygga saker så knipsar jag din på fredag:devil:
KL
En nästan 4årig hingst som ej är inriden:devil:
Trådskaparen kan inte ha lärt känna hästen.
Det är stor skillnad när man flyttar en hingst- den vaknar ofta upp då.
På vårkanten sätter dessutom hormonerna fart ordentligt.
Äldre hingstar brukar få gå ensam resten av livet:crazy:
hingstägaren har ju inte haft hästen mer ngn dag o vill producera korsningar.:mad:
Har sett Ragazzo för många år sen, men inte var han lik sin far.
Icke godkända hingstar är ett otyg att ha bland folk:mad:
Om du säger så stygga saker så knipsar jag din på fredag:devil:
Det låter du bli:devil:
Varför skulle en icke godkänd hingst vara otyg att ha bland folk?
Är dom värre än godkända hingstar?:confused:
MVH Russin8
Ja. De fyller åtminstone ett syfte.
Har fått fly från framridningar eller hålla till på en minivolt- just pga att folk så gärna vill ha hingstlooken.
Då har det ändå varit erfarna hingstägare.
Om du måste fly för att en person inte kan hålla ording på sin hingst har jag svårt att se att den personen ska vara erfaren hingstägare. Okej, kanske har haft många hingstar men uppenbarligen ingen bra hingst ägare.
Jag anser att om man ska ha hingst så ska man ha den kunskapen att man kan hålla ordning på sin häst. Men det gäller ju faktiskt inte bara hingst ägare:angel:
Sen är det ju så, som jag skrev förut, att det finns personer ( som mig själv) som faktiskt gillar hingstar. Ska jag inte få ha det bara för att jag inte tänker avla med min häst. Det är ju samma som att säga till en person som gillar ston, ska du inte avla på den så skaffa en valack... Lite överdrivet men ungefär så...
Du kanske gillar ston, en annan valack och en del gillar hingstar. Så enkelt är det.
Så kan man ge en hingst ett bra liv, men kompisar och har kunskapen så ser jag inget hinder för att ha hingst fast man inte ska avla på den.
MVH Russin8
Hur många av landets hingstar (äldre) går med kompis:confused:
Om du inte visste det så är hingstar betydligt mer opålitliga pga sina instinkter o fara för andra- vilket ston eller val. sällan är.
Hur många val. står på bakbenen o går över o kommer lösa?
Hingstar har just det i sig- Här är Jag!
Alla andra ska akta sig- Akta. DETTA är en hingst.
flashlight 2008-01-03, 11:19 Det är ju samma som att säga till en person som gillar ston, ska du inte avla på den så skaffa en valack... Lite överdrivet men ungefär så...
NEJ inte alls samma sak.
Håller med övriga som anser att en hingst som inte har stort avelsvärde ska kastreras. Man kastrerar t o m hanhundar oftare idag, som inte har avelsvärde. Lugnare för hunden och samma för en häst. Dom slipper hetsa upp sej när dom ändå aldrig kommer att få betäcka......
Håller med dig om att en hingst som alltid får gå själv inte mår bra. Men vi som har hingstar tillsammans med andra hästar tycker inte att våra hästar mår dåligt. Jag har hingstar som går med andra i hagen. Det går en massa ston runt omkring dom. Det är inga problem. Jag möter andra hästar när jag rider, inga problem. Möter även andra hingstar o det är heller inga problem. Jag ser inget problem med att ha hingst.
En hingst som inte lyssnar på den som hanterar den är ouppfostrad och inget annat. Om man har en hingst som används i avel så måste ju även den lära sig att lyssna. Det går ju inte att ha en häst som fullkomligt rusar åstad så fort det är ett sto som ska betäckas.
Men om jag har en lugn och harmonisk hingst som går med sällskap, varför ska jag kastrera honom när jag tycker om hingstar.
Det är visst samma sak som att vissa tycker om ston. Jag tycker inte om ston, pissmärrar är dom allihopa anser jag:devil: En hingst är mycket ärligare och mer rak...
Jag undrar vilka hingstar ni har träffat eftersom ni anser att dom är monster allihopa:confused:
Till Axel.
Jo det finns många äldre hingstar som går med kompisar. Det är bara att läsa i många av trådarna här där det är flera som har sina hingstar tillsammans, bara dom är vana vid det och inga ston är inblandade.
Som Hofi, hon har hingstar ihop i olika åldrar, har sett dom själv, lugna och harmoniska inga monster där inte. Och kom inte med att dom inte är så gamla än, hofi har haft äldre hingstar med andra hästar oxå.
Vet även fler som har äldre hingstar tillsammans med valacker eller andra hingstar.
Tyvärr är det nog så många gånger att dessa stackars hingstar som går själva blir lite knäppa, vem skulle inte bli det av att aldrig få kontakt med någon annan? Och då får man en häst som inte mår bra och då får du en häst som blir farlig.
Sen är det givetvis olika från individ till individ. Om det visar sig att min hingst inte kommer kunna gå tilsammans med andra hästar kommer jag att skära honom, aldrig att jag skulle ha en häst gå själv bara för att jag vill ha hingst.
MVH Russin8
chrysler 2008-01-04, 03:57 Om man inte ska använda hingsten till avel kan amn bespara allmänheten samt hingsten själv sånt som det för med sig aatt ha hingst.
Hingstar är trevliga när de är lätthanterade & har bra temperament, men de kan oxå förändras snabbt i nya miljöer.
Det är mer omständigt att ha hingst, man får inte komma till vilka stall som helst, hingsten får inte stå varsomhelst eller i vilka hagar som helt, du kan inte vänta dig att andra vill hjälpa till att hantera din hingst som man oftast tar för givet om man delar jourer i ett stall osv.
Det blir mkt trist om din hingst tar sig lös på ett eller annat sätt & orsakar dräktigheter som är oplanerade,kan bli dyrt för dig som hingstägare.
Ofta tänker sig folk nite för vad det innebär att ha en hingst.
Allimac76 2008-01-04, 08:04 KL.
Ehh jo men allt ni säger om hingstar är sant för andra hästar också. Finns ston som är rent förjäkliga vid brunst, finns ston som är förjäkliga utan brunst, det är väl ändå hantering det handlar om? Ston har också instinkter, det är väl i så fall bara valacker man kan ha om man ska tänka på det sättet? Sedan finns det självklart hingstar som är helt ohanterliga, men det handlar nog som någon ovan sade, att de behandlats på fel sätt. Stängts in, hållts borta från andra hästar, går i mini hage med skyhögt staket... mm mm.
Vi talar ju hormoner. Det är bara valacker som är befriade från detta otyg. :crazy:
IrishDraft 2008-01-04, 09:34 *kl*
Sen skulle jag vilja påstå i den här hingstdebatten att det dels handlar om individer och ägare, men också om raser till viss del. Personligen är jag generellt mer emot att behålla en halvblodshingst som inte ska i avel än en hingst av annan ras. Detta framförallt för att halvblodshingstarna tenderar att få uppföra sig hur som helst och ändå bli godkända för avel samt att jag har sett vissa av de "populära" hingstarna "i action" och sett hur de kan uppföra sig. Temperament verkar i mina ögon vara delvis genetiskt. Har sett alltför många exempel på halvsyskon som är lika i temperamentet och föl efter samma sto som är trevliga när de är efter trevlig hingst och "vidriga" efter "vidrig" hingst, och totalt "blåsta" efter två knäppa föräldrar...
Sen finns det jättetrevliga halvblodshingstar och det finns trevliga svårhanterliga hingstar och jag är medveten om att det finns hingstar av annan ras som INTE borde behållas som hingstar... Men jag undrar om det inte är halvblodsavelns prestationsinriktade avel som har gjort att det känns som att stor andel av halvblodshingstarna inte borde behållas som hingstar...
flashlight 2008-01-04, 10:41 Men om jag har en lugn och harmonisk hingst som går med sällskap, varför ska jag kastrera honom när jag tycker om hingstar.
Det är visst samma sak som att vissa tycker om ston. Jag tycker inte om ston, pissmärrar är dom allihopa anser jag:devil: En hingst är mycket ärligare och mer rak...
Jag undrar vilka hingstar ni har träffat eftersom ni anser att dom är monster allihopa:confused:
Hur läser du? Vem har sagt att alla hingstar är monster:confused:
Du får nog läsa om en del inlägg tror jag.......
Sen är du faktiskt rent okunnig om du jämför en hingst med en "pissmärr". :cool:
Men du har väl en av de gosiga bukehingstarna som inte ens bryr sej om ston och aldrig skulle ens fatta vad ett brunstigt sto är:rofl:
Hur gammal är hingsten du pratar om?
Sen är det givetvis olika från individ till individ. Om det visar sig att min hingst inte kommer kunna gå tilsammans med andra hästar kommer jag att skära honom, aldrig att jag skulle ha en häst gå själv bara för att jag vill ha hingst.
Som sagt, hur gammal är hingsten du pratar om?
KL
Alla andra med gosiga bukehingstar som inte ens kan stava till ordet "sto" behöver ju inte svara att det GÅR bla bla, för det har vi redan hört:smirk:
Allimac76 2008-01-04, 11:21 KL
Alla andra med gosiga bukehingstar som inte ens kan stava till ordet "sto" behöver ju inte svara att det GÅR bla bla, för det har vi redan hört:smirk:
Så du vill bara ha svar som bekräftar det du redan tror?
Att människor runt om faktiskt har trevliga hingstar innebär att det finns en hel del väldigt trevliga hingstar, och att panik skära dem bara för att de inte är halvblod eller någon annan sällsynt godkänd ras tycker jag är rätt sorgligt.
Man kan ju vänta med att skära till efter den har betäckt ngt sto olovligen eller hoppat upp på en häst med ryttare- med broddar:eek:
Det krävs mkt av en hingstägare- Du får aldrig aldrig tappa den eller ramla av.
Allimac76 2008-01-04, 11:48 Man kan ju vänta med att skära till efter den har betäckt ngt sto olovligen eller hoppat upp på en häst med ryttare- med broddar:eek:
Samma problem borde man i så fall rimligen ha med godkända hingstar också. Det sitter inget likhetstecken mellan god hantering och godkänd hingst och heller inte mellan icke godkänd hingst och dålig hantering. Såvitt jag vet.
Vi har ett sto i stallet som skriker som en elefant och sparkar på allt som rör sig. Det är faktiskt inte bara hingstar som kan vara säkerhetsproblem. :crazy:
De som har hingstaägare som jag känner har betydligt större problem med ston som beter sig som monster för att komma till hingsten än tvärtom. :D
*kl*
Men jag kan för mitt liv inte förstå VARFÖR man vill behålla en häst som hingst när den iaf inte ska användas för avel`? Och NEJ det är INTE jämförbart med ston då man som stoägare inte direkt har ngt alternativ.
Det måste ju bero på att folk tycker att det är så HÄFTIGT med hingst? Jag tycker också att hingstar är maffiga..men att ha en själv? Nej då ska den vara avelsgokänd.
Jag hoppas innerligt att denna hingst-hausse inte tar ända med förskräckelse när en massa blåbär ska hantera hingstar med hormoner upp över öronen...:eek:
Skillnaden är på att de godkända är få till antalet.
Sen har dess ägare visat att de klarar av den på visningar, bruksprov o tävlingar.
Sen tappas dessa hingstar o har då inte lika stort libido.
Allimac76 2008-01-04, 11:54 Skillnaden är på att de godkända är få till antalet.
Sen har dess ägare visat att de klarar av den på visningar, bruksprov o tävlingar.
Jag köper inte dina generaliseringar.
Det är bara fakta.
man skär även godkända hingstar som inte klarar av andra uppgifter pga av sin oförmåga att inte göra annat än att vara "hingst"
tashinajess 2008-01-04, 12:02 Helt enkelt är det olika individer, jag ser inte heller riktigt meningen att behålla som hingst om det inte finns någon tanke på avel.
Men faktum är att jag ridit och haft flera hingstar i mitt stall, både stora hästar och ponnyer. de har inte varit godkända, men renrasiga och mycket fina individer som gjort mycket bra resultat på tävlingsbanorna och haft en underbar sisu och vilja, självklart har de varit mycket snälla och välhanterade.
Dyker ett sånt ämne upp igen skulle jag gladeligen behålla som hingst, men även självklart försöka få godkänt till avel. ;)
Men det är upp till individen, har en -06 nu som skulle kunna bli godkänd, men han har en himmla attityd och kan vara svår att hantera, så jag har bestämt mig för att skära ut honom. Trors att han är ett klass 1 föl och har en fenomenal stam.
Allimac76 2008-01-04, 12:13 Det är bara fakta.
man skär även godkända hingstar som inte klarar av andra uppgifter pga av sin oförmåga att inte göra annat än att vara "hingst"
Att hästägare som har godkända hingstar skulle vara bättre på hantering är en generalisering. Jag är medveten om att du tycker så, men för mig är det en ren generalisering och en osanning.
De flesta som sysslar med att föda upp riktigt bra hingstar- hingstämnen, har som regel många= stor erfarenhet.
1/ 50 kanske klarar av kraven.
flashlight 2008-01-04, 15:06 Att hästägare som har godkända hingstar skulle vara bättre på hantering är en generalisering. Jag är medveten om att du tycker så, men för mig är det en ren generalisering och en osanning.
Ursäkta en lite ofin fråga, men vad har du för grund för att uttala dej om det:o
Varför ska man inte få svara om man inte tycker som du?
Jag har hingstar nu o har haft hingstar förrut. Lugna o trevliga individer. Har även haft ston.
Men jag föredrar hingstar. Jag tycker om dem. Tycker om deras utstrålning.
Ditt sätt att skriva på är mycket nedlåtande. Russin8 har väl aldrig sagt att hon har vad du kallar en "gosig bukehingst". Jag anser att du resonerar som en alltid ska ha rätt.
Sen är det inte okunskap det som russin8 skriver om pissmärrar. Hon har haft hästar i hela sitt liv o har en hel massa kunskaper.
Den hingst som hon har nu är en tvåårig kallblodstravare. Han kommer med all sannolikhet vara hingst resten av sitt liv. Det kommer nog inte att bli några problem. Men som hon skriver blir han dum så skärs han.
Har du fått svar på dina fråger?
Allimac76 2008-01-04, 15:31 Ursäkta en lite ofin fråga, men vad har du för grund för att uttala dej om det:o
Därför att jag stött på väldigt många hästmänniskor under mina år som inte springer på strömsholm stup i kvarten, och inte äger ett endaste halvblod, men ändå är ohyggligt duktiga i sin hästhantering. Det grundar jag det på.
Varför skulle det vara en regel att människor med godkända hingstar är bäst i sin hästhantering? Jag tolkar din fråga som om du tycker så.
Dessutom uppfattar jag dig som rätt otrevlig. Vad då grund? Om du läser om mitt inlägg ser du att jag skrev att för mig är det så, det innebär att det är min åsikt. Ska jag redovisa vetenskapligt för mina åsikter?:confused:
Jag skriver ju här att om det visar sig att min hingst inte funkar som hingst så skär jag honom, tänker inte behålla en häst som inte fungerar i en flock eller till det som jag vill ha honom.
Men om han blir bra i psyket tänker jag behålla honom som hingst även om han inte blir godkänd. Hur gammal han är har ingen beydelse i den här diskutionen. För det är inte min hingst som jag enbart diskuterar. Men för att besvara din fråga så är min hingst än så länge bara två år, men vet mycket väl vad ett sto är men än så länge beter han sig. Nu är det så att han är en kallblodstravare med hyfad stamm, så om han blir bra vill jag kunna avla på honom. Men om han inte blir bra på trav tänker jag ändå ha kvar honom som hingst om han visar sig ha psyket för det.
Sen är det du som hela tiden tar fram de värsta exemplen på hingstar. Det konstiga är att du uppenbarligen bara har träffat hingstar som inte borde vara hingstar eller som har fel ägare.
Vadå okunnig? Det var bara för att försöka förklara att man kan vilja ha en hingst på samma sätt som vissa vill ha ett sto. Men det missade du visst, så du kanske också behöver läsa vissa inlägg bättre.
Sen vet jag inte vad du menar med "gosiga buke hingstar"?
Är det så svårt för dig att förstå att det finns hingstar som faktiskt är trevliga att ha att göra med?
Sen är det givetvis så att som hingst ägare har man ett större ansvar och måste ha ett stort kunnande. Och det kan nog tyvärr brista ibland.
MVH Russin
Wingates 2008-01-04, 15:50 Sen måste jag säga att en hel del valacker, i mitt tycke, tappar all sin personlighet när de blir kastrerade och blir fruktansvärt tråkiga att ha hålla på med.
Personligen hade jag gärna haft en hingst om jag hade haft tiden, pengarna och något ställe att ha den på.
Man kan ju vänta med att skära till efter den har betäckt ngt sto olovligen eller hoppat upp på en häst med ryttare- med broddar:eek:
Det känns lite löjligt med sådan där komentarer. Det där är ju saker som kan hända men som sällan gör det. Då ska vi ju inte hålla på med hästar alls. För man kan bli sparkad, ramla av, biten osv..
MVH Russin8
För att jag gillar hingstar. Vad är det som är så svårt med det? Vissa gillar ston, vissar gillar shettisar, vissar gillar fullblod och vissa gillar hingstar!
MVH Russin8
Madelene 2008-01-04, 17:29 De flesta som sysslar med att föda upp riktigt bra hingstar- hingstämnen, har som regel många= stor erfarenhet.
1/ 50 kanske klarar av kraven.
Jag antar att du pratar halvblodsägare? Rätta mig om jag har fel.
Själv omger jag mig helst med nordsvenska brukshästar och där verkar hanteringen av hästarna vara helt annorlunda. Man strävar efter att få en lugn trygg häst som ändå är läcker att se på.
De stall jag jobbat i (både i Sverige och utomlands) har det mest varit halvblod, hästarna har varit stirriga och tossiga oavsett om det varit hingstar, ston eller valacker.
De nordsvenskar jag träffat på oavsett om det varit hingst sto eller valack har nästan alltid varit lugna och trevliga individer.
Varför är det så? Jag köper INTE förklaringen att det hänger ihop med rasen. Alltså kan det inte annat än hänga ihop med hanteringen anser jag.
När jag är ute och tävlar är där ibland många godkända hingstar med, har aldrig haft några problem med det oavsett om jag varit ute med mitt brunstiga sto eller med valacken.
Lite svamligt, men du lär väl uppmärksamma mig på det du missuppfattar :smirk:
/M
__Stilett__ 2008-01-04, 17:41 kastrerade min förra häst. han va 4 när han kastrerades. han behöll sin hingstnacke! vänta 1 år till o kastrera då? så hinner han kanske bli maffigare o behålla det.
Min nuvarande behåller jag som hingst.
nä men har man varit med om incidenter med lösa hingstar på tävlingsplatser så:eek: Har fått fly på valacken.
ryttaren skriker- stäng för!
Med vaddå.
skulle ha skrikit- Sitt kvar!!!!
Även 2 hingstar som började slåss sinsemellan på en framridning.
dessa skars dock efter det.
Jag tror att det både beror på rasen och hanteringen. När det gäller bruksnordisar hanteras dom ofta på ett helt annat sätt, dom måste vara lugna när man använder dom till tex brukskörning.
Så till viss del håller jag med dig. Men lite grand beror det nog på rasen oxå. Ett hispigt fullblod är ju lite annorlunda i psyket än en stadig nordis.
Med det vill jag inte säga att en fullblods hingst ska vara knäppare än en nordis hingst men hanteringen kanske är lite olika på dom.
Men givetvis handlar det mest om hanteringen av hingsten. Man måste veta vad man gör när man hanterar en hingst. Men det är trots det en häst det med.
MVH Russin8
Det låter som undantags fall. Har tävlat i många år och även en dotter som tävlar. Har aldrig sett någon incident med hingstar.
Titta inom trav och galopp sporten, där är det väldigt mycke hingstar. Har inte hört att dom skulle se det som ett problem.
MVH Russin8
flashlight 2008-01-04, 18:01 Det låter som undantags fall. Har tävlat i många år och även en dotter som tävlar. Har aldrig sett någon incident med hingstar.
Titta inom trav och galopp sporten, där är det väldigt mycke hingstar. Har inte hört att dom skulle se det som ett problem.
MVH Russin8
Nej men de är fortfarande mest unga hingstar och inte i avel inom trav o galopp. Dessutom folk med stor vana vilket är skillnaden.
Jag tycker självklart att hingstar ska vara välhanterade och upppfostrade och det är de också, hos folk som är vana vid hingstar. Men man kan inte komma ifrån att även hingstar är olika personligheter och att många verkar väldigt naiva (inte minst på buke) inför vad som kan inträffa med en hingst.
En lös hingst kan ställa till större skada än ett sto eller valack, kanske inte på dej själv, men på andra och deras hästar. :cool: En hingst är inte heller likadan i alla situationer och miljöer, eller ens genom åren, alltid.
Jag är egentligen inte ett dugg emot hingstar som såna, och har umgåtts med hingstar i olika åldrar och temperament dagligen i en massa år nu. Men jag är emot okunniga naiva hingstägare och hingsthanterare och därför anser jag att hingstar som inte har avelsvärde ska kanstreras. För de som är angelägnast om att behålla hingstar som hingstar är inte alltid de mest kunniga:crazy:
Du har ju lika otrevlig attityd i den här tråden som de hingstar som borde kastreras. :angel: Syftar på inlägg # 53.
Nej men de är fortfarande mest unga hingstar och inte i avel inom trav o galopp. Dessutom folk med stor vana vilket är skillnaden.
Jag tycker självklart att hingstar ska vara välhanterade och upppfostrade och det är de också, hos folk som är vana vid hingstar. Men man kan inte komma ifrån att även hingstar är olika personligheter och att många verkar väldigt naiva (inte minst på buke) inför vad som kan inträffa med en hingst.
En lös hingst kan ställa till större skada än ett sto eller valack, kanske inte på dej själv, men på andra och deras hästar. :cool: En hingst är inte heller likadan i alla situationer och miljöer, eller ens genom åren, alltid.
Jag är egentligen inte ett dugg emot hingstar som såna, och har umgåtts med hingstar i olika åldrar och temperament dagligen i en massa år nu. Men jag är emot okunniga naiva hingstägare och hingsthanterare och därför anser jag att hingstar som inte har avelsvärde ska kanstreras. För de som är angelägnast om att behålla hingstar som hingstar är inte alltid de mest kunniga:crazy:
Kan inte göra annat än att instämma till fullo med det här inlägget. Hingstarna som går på travet eller galoppbanan är ju oftast inte så gamla, 3, 4, 5 kanske 6 år. Tonåringar med andra ord. Och det är ju en himla skillnad på en unghingst och en mogen, vuxen hingst som gått i avel och betäckt hela sitt vuxna liv. Den kan vara hur välhanterad och väluppfostrad som helst men man kan aldrig komma ifrån att det faktiskt innebär mer risker att ha en hingst.
Unga hingstar, jo visst inom galoppen kanske men inte inom travet. Många hästar travar aktivt ganska långt upp i åldern. Och javisst har du rätt i att där är det mycket kunninga människor som hanterar dom. Men det har jag ju skrivit hela tiden. "Om man har kunskapen och möjligheten att ha hingst".
Så där tycker vi ju lika. Men att generelt säga att man inte ska ha hingst om man inte tänker avla på den tycker jag är fel.
Det är lika farligt när okunniga människor hanter vilken häst som helst (givetvis värst om det är en hingst). Sen är det väl så att de flesta som har hingstar faktiskt vet vad dom håller på med, den uppfattningen har i alla fall jag.
MVH Russin8
Är det någon här som har påstått att det inte är mer riskt med en hingst?
Sen är det ju inte hingstarna som är godkända och betäcker som flera är emot. Det är dom hingstarna som inte används i aveln som dom anser ska skäras.
MVH Russin8
Jag anser också att hingstar som inte används i avel ska skäras. Varför? Jo, för att jag inser, precis som du, att det medför fler risker att ha en hingst än att ha en valack eller ett sto.
Och jag har inte skrivit någonstans att någon har påstått att det inte är risker med hingstar, jag höll bara med det som flashlight skrivit i sitt inlägg.
Men om jag nu har både kunskapen och möjligheten att ha hingst, vad är det för fel att då behålla den som hingst bara för att jag gillar både utseendet och psyket på en hingst.
Är lite trött på att bli idiot förklarad bara för att jag gillar hingstar. Och är trött på att hingstar framställs som monster hela tiden. Det jag vill få fram är att dom faktiskt inte behöver vara det med rätt hantering.
Du skrev i sista raden att det är större risk med hingstar, och det var det jag svarade på.
MVH Russin8
Är det någon här som har påstått att det inte är mer riskt med en hingst?
MVH Russin8
För mig är det här en fråga... som jag svarade på. Inget påhopp från min sida och förhoppningsvis inte från din heller.
Jag tycker inte heller att hingstar är monster, hanteras de rätt är de hur bra som helst att ha att göra med. Jag rider och hanterar hingstar lite då och då men jag känner mig inte så säker att jag själv skulle vilja äga och ta ansvar för en. Så en eloge till dig som besitter den kunskapen man ska ha för att göra det.
Att hingstar ibland får monsterrykte beror säkert på att en del som äger en hingst inte har kunskapen om hur en sån ska hanteras.
Ja tyvärr är det nog så, och då är det ju som sagt var farligare med en okunnig hingst ägare än om det varit ett sto eller valack.
Jag har haft häst i hela mitt liv, dock inte hingst. Så det är därför jag skrivit att jag tänker behålla min som hingst men visar det sig att han inte fungerar som hingst kommer jag inte tveka med att kastrera honom.
För jag vill inte riskera varken mitt eller någon annans liv bara för att jag tycker om hingstar:)
MVH Russin8
__Stilett__ 2008-01-04, 19:22 knapplån...
jag tillhör skaran som inte direkt hade hingstvana innan jag fick min nuvarande hingst. jag hade haft min förra hingst 1 månad som hingst. detta i väntan på kastrering..pga värme fick han vänta på sommarbetet (med annan hingst) tills han fick skäras. Han blev som värst när han kastrerades. Blev ett monster i nästan 2 månaders tid.
Sen coolade han ner sig. (phu) utöver det hade jag ridit en godkänd arabhingst kanske 5 ggr...
min nuvarande har jag haft nu snart 1 år som hingst.
Inte planerat o behålla som hingst alls. Delvis va jag också den som tillhörde skaran att ha enormt respekt för hingstar. Jag va tvungen o behålla han som hingst oavsett i 1 månads tid då jag hade honom på prov. Det enda jag hade i huvudet den tiden va att han skulle bli valack...men han är hingst än idag. Och han har blivit väldigt väluppfostrad. Oavsett om jag inte va så van med hingstar eller inte..så satte jag samma gränser som med alla hästar - gott uppförande är det som gäller...punkt!
Det är ju det som är det viktigaste. Har man en hingst så gäller det att man är stark som ledare.
Skönt att höra någon som inte haft hingst förut heller och att det går bra.
Min är ju som sagt var bara 2år än så han har inte blivit så hingstig, men jag känner faktiskt ingen oro alls när det gäller hanteringen av honom. Jag har varit väldigt nogrann med att fast ställa vem som bestämmer reda från det att han var 6 mån.
Så det ska nog gå bra.
MVH Russin8
SeagirlM 2008-01-06, 01:42 Vilken ras har du?
lobysalice 2008-01-06, 09:01 KL
Det finns rätt många gamla slitvargar inom travet som är just- HINGSTAR!
sålänge hästen kan gå med andra hästar, och inte bryr sej om att ston så att de blir jobbigt för hästen så är de väl inga problem att ha den som hingst.
flashlight 2008-01-06, 14:24 Det är ju det som är det viktigaste. Har man en hingst så gäller det att man är stark som ledare.
Min är ju som sagt var bara 2år än så han har inte blivit så hingstig, men jag känner faktiskt ingen oro alls när det gäller hanteringen av honom. Jag har varit väldigt nogrann med att fast ställa vem som bestämmer reda från det att han var 6 mån.
Så det ska nog gå bra.
MVH Russin8
Det är nog inga problem för dej själv när du har hästen från unghäst, det borde inte bli några problem.
Det som kan bli problem är om andra ska hantera den som vuxen, som inte har hingstvana och som sagt om den inte kan leva ett mer vanligt hästliv utan måste gå ensam pga att du vill ha en hingst just.
Men det har du ju redan sagt att då kastrerar du, så!
Det är ju det som är det viktigaste. Har man en hingst så gäller det att man är stark som ledare.
Så det ska nog gå bra.
MVH Russin82 år bara o våren har inte kommit än.:confused:
Har du TUR så kommer den inte att testa sina gränser, men som i de flesta fallen......
nu har ju du en hästkunnig pappa som kanske kan hjälpa dig.
apropå travhingstar.
90% hanteras av män som inte håller på att dalta med den o klarar rent fysiskt av en sdn.
här läser man trådar om folk som är nybörjare o går ut o går med hingst eller nykastrerad sådan- i grimma:eek:
Hästkunnig pappa?:confused: Jag tror att med mina snart 39 år är kapabel att klara mig själv!
Och varför skulle jag inte klara av om han testar mig. Jag har haft häst i hela mitt liv och har nog ganska mycke kunskap. Är inte ett dugg orolig.
MVH Russin8
Du tog upp din far som ett ex. ang. hur man transporterar hästar i lastbil o jämförde med släp- kommer du ihåg?
Ja, men han har väl inte med min häst att göra? Så du tycker att jag som är vuxen beöver min pappas hjälp för att klara av min hingst?:rofl:
Jag hoppas att det går bra- för andras skull.
någon hingstvana har du ju ej- ännu att tala om.
Du har ju överhuvud tagen ingen aning om vad jag kan och inte kan, eller hur?
Jag kan nog mer än tillräckligt för att klara av att hantera en hingst, dom är trots allt hästar dom med.
Sen bara för att jag inte haft egen hingst har jag väl inte sagt att jag inte har någon hingst vana?
Det jag undrar är varför du tar för givet att jag inte har tillräckliga kunskaper för att hantera en hingst, det är ju inga monster vi pratar om, det är hästar! Det finns faktiskt ganska många människor som kan hantera hingstar. Även om du inte tycks tro det. Så för både min och andras skull så är jag inte orolig.
Och du har en väldgit tråkig attityd när du ska vara så där nedlåtande i tonen. Man kan ha olika åsikter utan att behöva nedvärdera den som inte tycker som du!
MVH Russin8
Hur kan du avgöra om russin8 kan klara av en hingst eller ej?
Jag tror nog att det inte kommer att bli några problem. Jag har sett henne hantera mina hingstar utan problem.
Det verkar som om du är väldigt enkelriktad i ditt tänkande. "Hingstar är farliga, hingstar är farliga".
Hur menar du att en vuxen man skulle kunna mäta sig styrkemässigt med en häst?
Vad har russin8 att göra med om nybörjare går ut med hingstar i grimma. Det kan du väl inte belasta henne med?
Själv leder jag mina hingstar grimma här hemma. :angel:
Belethien 2008-01-06, 18:36 apropå travhingstar.
90% hanteras av män som inte håller på att dalta med den o klarar rent fysiskt av en sdn.
Bullsh*t. Ingen liten fjuttmänniska klarar fysiskt av en maffig hingst på 700 kg som vill bort till ett sto. Jag säger det igen: Bullsh*t.
Skillnaden är mentaliteten hos de som hanterar hästarna- de har mångårig vana och är inställda på att de bestämmer- punkt.
Belethien 2008-01-06, 18:47 Skillnaden är på att de godkända är få till antalet.
Så om jag är en duktig hingst-hanterare så måste jag obligatoriskt ut och visa upp oss? Det gör mig automatiskt duktig om jag bevisar det för alla och du ser mig ute på banorna? Jag måste prompt ha en godkänd hingst annars är jag kass på att hantera dessa djur.. självfallet. Meriterna är ju allt.
Men du vet väl att det inte är enbart uppfostran som ger en godkänd hingst? Fysik och prestation räknas, samt mitt engagemang- jag kanske inte vill ut och visa upp oss utan vill ha min häst för mig själv hemma? Och om jag är hemma i skogen så ser du inte mig och min hingst- men du ser Jan Brink och tycker "oh, han kan klara hingstar" och så drar du slutsatsen att vi som inte syns= kassa hingstägare som inte kan hantera hingstar.
Sen att det finns idioter som inte vill knipsa sina hästar när de inte klarar av dem medger jag fullt ut- men snälla klanka inte ned på de som vill ha och kan ha hingstar utanför spotlighten, dra inte paraleller med icke godkänd hingst= dålig hingst och basera det inte på erfarenhet du har skaffat från några enstaka idioter.
Jojo. Enligt axel kan de det.;)
Jag önskar att jag kunde rekommendera dig att kastrera men det kan jag inte på grund av att jag har en hingst själv, 12 år nu kom till mig direkt från travet för 3 år sedan och har ännu inte märkt av något hingstigt beteende, han har nog glömt sina egna kulor tror jag...
Men jag tror att han har blivit fostrad redan från början att människor sätter man sig inte på utan de bestämmer och han har aldrig ens testat eller ifrågasatt mig som ledar utan finner sig i det mesta.
Nu har jag ju möjligheten att låta honom vara hingst och gå med en liten valack så han är ju "häst" precis som alla andra.
Styrkan att fysiskt klara av en hingst(eller vilken annan tokig häst som helst) har nog ingen människa utan det är mentalitet som någon annan skrev här nyss, fostras hingstar ordentligt så tror jag dom vållar små problem.
Bara min egen uppfattning.:D
Spider84 2008-01-06, 19:12 *kl*
"Sverige" är så lustigt med sin hingstmentalitet: om de inte ska gå i avel ska de vara valacker, varför behålla dom som hingst?
Varför tusan vill man ha en valack. :crazy:
För mig (observera: för mig) finns det inte tråkigare hästar.
Märrar är okej, och det finns vissa guldkorn (så klart bland valackerna också).
Hingstar har ett mycket trevligare psyke...om de är rätt framavlade och rätt hanterade. Så ja många hingstar blir idioter helt enkelt för att den som avlat inte tänkt efter eller för att de får fel uppfostran. Alla hingstar ska ju slås till lydnad, då hade vilken häst som helst blivit knäpp till slut: sto, valack eller hingst.
Jag kan ta det extra vakande ögat som jag har när jag hanterar en hingst hur snäll den en är för fördelerna det ger med sig i hur de är till sättet och hur det är att arbeta med.
Givetvis finns det alltid dåliga exempel inom olika kön, raser, åldrar o.s.v.
Och sedan det hela med att hingstar måste gå ensamma för att de blir gamla...varför? Går de med sällskap sedan de är små och får byta hagkompisar så de lär sig att det inte är någon "big deal" är det sällan ett problem att ge dom sällskap.
Om man förväntar sig att de ska uppföra sig och ser till att deras vardag inte blir rutin brukar "normal" hingstproblem vara ur världen.
Här går det en hingst (4år) med två valacker, i en hage 2m bort går det 4ston. Och hemska tanke, på tisdag kommer det en hingst till på 13år som ska gå med pojkarna efter en tids inväjning.
Mina hingstar står även i boxar bredvid ston. Jag förväntar mig också att de ska gå att ridas med ston, ledas m.m.
Nej hellre 5hingstar på gården än 5ston/valacker, vilken dag som helst.
det låter ju som om du själv vill kastrera.
men annars, så länge han har chansen till ett drägligt liv så har det ju ingen betydelse. fast ska kanske tilläga att du måste känna att du klarar av honom, och gör du inte det längre. så får du ta ett nytt beslut.
lite till övrig disskution, jag förstår era svar till fullo, att man inte/ska kastrera hingstar. men vill bara tilläga att jag vet ston som har backat en ca tjugo m när de har brunstat bara för att kunna pricka hästen som går bakom.
min erfarenhet av hingstar att det är mer ärliga, har man väl kommit över de i rang, så brukar de gå bra. kan tycka att valacker kan bli tråkiga, och ston ska bråka om precis allt. hingstar är :love:
och att det finns en hel del valacker som beteer sig som hingstar fastän de inte borde, rider på ston osv. blir halvknäppa på sommaren.
men det är ju faktiskt rätt många som inte rår på sina ston/ valacker heller så det är ju upp till ägaren i många fall.
måste bara instämma, att i många fall så ska ston samt valacker betee sig på ett bra sätt. medans man låter hingsten vara, förutom de gånger man ibland pucklar på dem. helt galet :crazy:
vet uppfödare som pucklar på sina nya hingstar så fort de kommer utifrån transporten så att de ska lära sig vem som bestämmer.
eller när de inte uppför sig så får de in i en box där de inte kan resa sig o lära sig veta hut. helt jävla galet! :eek:
de är ju som vanliga hästar, det är ju nästan bara i Sverige vi kastrerar dem så fort de inte har något avelsvärde.
Har oxå förstått att i andra länder är det mycket vanligare med hingstar.
Men där får dom tyvärr ofta stå inne i boxar dygnet runt, men det gäller ju inte bara hingstar förstås...
Jag tycker att många överreagerar när det gäller hingst. En väluppfostrad hingst är inte farlig. Sen måste man ju alltid ha i åtanke att det är en hingst man har att göra med. Just för att dom kan reagera på saker som en valack inte gör. Men jag tycker om hingstar både till utseende och beteende.
MVH Russin8
Spider84 2008-01-06, 19:59 Tillägg på det jag skrev: en hingst som inte mår bra som hingst ska givetvis inte behållas som det. Sedan om det kommer från avel, uppfostran eller något annat är skitsam (om inte uppfostran går att rätta på).
Men då tycker jag också att man bör reflektera över VARFÖR hingsten inte klarade av det och inte göra om samma misstag igen.
lobysalice 2008-01-06, 20:06 apropå travhingstar.
Påstår du att 90% av landets hästskötare inom travet är MÄN???
sant. men fastän de står i box nästan dygnet runt, och inte kan springa och leka, (och jag tycker det är grymt när våra får gå ensamma) så ska de kunna ridas ihop med 5-6 andra hingstar minst, utan att kunna ryka ihop. okey, man ska ju inte rida så att det blir provocerade, men det gäller ju alla hästar som inte har haft en chans att göra upp i hagen (även då för den delen).
har vart i både spanien och portugal, och de hingstarna har vart individer, vissa har inga problem med andra hingstar, medans någon inte klarar av det. men så är det ju med våra hästar också, vilka som är ranghöga/ ranglåga.. äsch jag känner att jag spinner vidare i oändlighet..
det jag vill säga att de är hästar och individer, precis som vi är människor och individerar. mycket påverkar ju faktiskt vi. argh, allt är inte menat till dig menmen.. lycka till med din hingst! förhoppningsvis blir han något att sukta efter :love:
Tack:bow: Ja jag hoppas han behåller sitt bra psyke även när hormonerna sätter fart:p.
MVH Russin8
Det är väl så att skötarna mest är tjejer, eller:confused:. Sen att det mest är kuskar som är manliga, än så länge, gör väl att travet anses som manligt, tror jag!
MVH Russin8
Allimac76 2008-01-06, 21:30 Så om jag är en duktig hingst-hanterare så måste jag obligatoriskt ut och visa upp oss? Det gör mig automatiskt duktig om jag bevisar det för alla och du ser mig ute på banorna? Jag måste prompt ha en godkänd hingst annars är jag kass på att hantera dessa djur.. självfallet. Meriterna är ju allt.
Men du vet väl att det inte är enbart uppfostran som ger en godkänd hingst? Fysik och prestation räknas, samt mitt engagemang- jag kanske inte vill ut och visa upp oss utan vill ha min häst för mig själv hemma? Och om jag är hemma i skogen så ser du inte mig och min hingst- men du ser Jan Brink och tycker "oh, han kan klara hingstar" och så drar du slutsatsen att vi som inte syns= kassa hingstägare som inte kan hantera hingstar.
Sen att det finns idioter som inte vill knipsa sina hästar när de inte klarar av dem medger jag fullt ut- men snälla klanka inte ned på de som vill ha och kan ha hingstar utanför spotlighten, dra inte paraleller med icke godkänd hingst= dålig hingst och basera det inte på erfarenhet du har skaffat från några enstaka idioter.
Helt enig i allt du säger, både i detta och förra inlägget. :bow:
jag läste faktistk inte alla inlägg så ag är kanske lite ur banan nu men jag vill lägga min åsikt.....
JAG resonerar så här.... om jag kan ge min hingst vad han behöver i en bra hantering så säger mitt yrke mig att inte utsätta ett djur för risker om man inte gör det för en anledning. att hingstar skulle bli hopplösa när hormoner sätter sprätt så ser jag till att ha en bra och bestämd fostran med en gång när de är små och inte börja med dem när de blir hingstliga. sen att tillägga att hingstar är super i sin utstrålning.
för dem som tycker tvärtom vill jag påpeka att många gånge är det nödvändingt att kastrera dem. men man ska fundera ut varför man gör det!!!!!
|