Visa fullständig version : När måste man tex ha vindskydd

ia_74
2007-11-10, 23:35
Har en liten undran..

När måste man ha vindskydd och åtminstonde en torr liggplats för hästar?

Varför jag undrar är att i vår by går det ett tiotal hästar ute dygnet runt sen i somras och nu med vårt väder ömson snö, hagel,regn,5 plus ena stunden till 10 minus nästa stund.blåst, även vart stormvindar, helt öppet fält,några stackars bladlösa träd på ett ställe men annars totalt öppet:
Finns inget skydd nånstans dom kan gå undan vid storm,blåst,regn ect, inga liggplatser som är torra och skyddade från väder och vind,dom får äta det som finns och just nu nästan dygnet runt fruset gräs, det yttepytte lilla som finns kvar.Inget annat i matväg som hö eller en stor bal av hö eller ensilage i hagen.

Vi bor i värmland då och hur säger reglerna här om vindskydd, ligghall ect...eller får man ha det så som dessa hästar nu??

Har lite smått eller mycket då funderat på att ringa vår djurskyddsinspektör i kommunen om detta men skulle gärna vilja ha lite hull på benen om nån/några vet nått...

För jag tycker då INTE man ska ha hästar ute dygnet runt NU utan vare sig ligghall eller vindskydd och extra tillskott av foder som hö då ialla fall.Kan tillägga att det finns årsföl med i den flocken.

Villintemer
2007-11-10, 23:39
Går dom ute dygnet runt SKA det enl. lag finnas ligghall/vindskydd. Om de däremot står inne nattetid vet jag ej vad som gäller.

Swedengirl
2007-11-10, 23:40
Även jag vet ett stall där hästar står ute dygnet runt utan skydd. Dock får de mat, men de har ingenstans att få skydd. Det finns även en liten ponny som står i en liten sjukhage dygnet runt i alla väder, för hon smiter... Man skulle kunna tycka att de åtminstone kunde ta in henne över natten då lediga boxar finns.

ia_74
2007-11-10, 23:47
Dom står ute dygnet runt som sagt, finns inget skydd,ingen ligghall,inte ens täckade vid svårt väder.I somras i gassande solsken hade dom inte ens skydd.Inge mat förrutom fruset gräs.

Åker förbi denna hage ett par gånger per dag då det ligger efter vägen till mitt stall...

Kanske ska ringa då och låta djurskyddsinspektören åka på koll??

Han som har gården där äger inte hästarna heller utan dom lånar bara mark av honom.

vickis-pajala
2007-11-11, 12:31
Dom står ute dygnet runt som sagt, finns inget skydd,ingen ligghall,inte ens täckade vid svårt väder.I somras i gassande solsken hade dom inte ens skydd.Inge mat förrutom fruset gräs.

Åker förbi denna hage ett par gånger per dag då det ligger efter vägen till mitt stall...

Kanske ska ringa då och låta djurskyddsinspektören åka på koll??

Han som har gården där äger inte hästarna heller utan dom lånar bara mark av honom.

en :idea: är ju att ringa till hästägaren och fråga själv varför det blivit som det blivit då får du ju ett ärligt svar:confused:

ia_74
2007-11-11, 14:55
Jag vet ju inte vem eller vilka som äger hästarna :(
Och fråga han som lånar ut marken känns knasigt för då kan det komma fram vem som ringt och anmält till inspektören kanske och det är av han som vi lånar stall som lånar ut marken och eftersom vi slipper betala hyra för stallet vill jag inte stöta mig i onödan då tillgång till stall och i denna prisklass om man säger så är näst intill obefintligt där vi bor och jag vill behålla stallet uatn att det blir nått knas med allt bara för jag är nojjig mot hästhanteringen:(

Pia
2007-11-11, 14:56
Hästar ska enligt lag ha tillgång till vindskydd med torr och ren liggplats när betestillväxt ej sker. Det vill säga när det är så kallt att gräset inte växer mer, och det är nog ett bra tag sedan i Värmland skulle jag tro.
Förut var gränsen för utevistelse utan ligghall 12 timmar. Jag tror att det är ändrat till 16 timmar nu, men jag är inte helt säker på detta.
Jag hade pratat med den som äger marken i första hand. H*n måste ju veta vems hästarna är, och h*n är inte skuldfri när vanvården sker på hans/hennes gård. Inte heller i kommunens ögon.
Att inte anmäla för att du riskerar att mista dina egna fördelar är ju att aktivt delta i vanvården.

Immer
2007-11-11, 16:47
Märkligt att de öht lever när de inte får något foder alls?

Hästar som går ute dygnet runt ska ha tillgång till ligghall under tiden på året som betestillväxt ej sker - dvs nu. De får vara ute 16 timmar/dygn utan ligghall. Och ligghall krävs inte på sommaren, hur mycket solen än gassar.

Gör en anmälan, även om du inte vet vem som äger hästarna. Det kan miljö- och hälsokontoret ta reda på på annat sätt.

Immer

Immer
2007-11-11, 16:49
Att inte anmäla för att du riskerar att mista dina egna fördelar är ju att aktivt delta i vanvården.

:bow: Instämmer!

Immer

vickis-pajala
2007-11-11, 17:03
Jag vet ju inte vem eller vilka som äger hästarna :(
Och fråga han som lånar ut marken känns knasigt för då kan det komma fram vem som ringt och anmält till inspektören kanske och det är av han som vi lånar stall som lånar ut marken och eftersom vi slipper betala hyra för stallet vill jag inte stöta mig i onödan då tillgång till stall och i denna prisklass om man säger så är näst intill obefintligt där vi bor och jag vill behålla stallet uatn att det blir nått knas med allt bara för jag är nojjig mot hästhanteringen:(

men jag vet inte om jag skulle bli så mycket gladar av att få en anonym anmälan jag skulle ta kontakt med hästägarna och förklar situationen :D

ia_74
2007-11-11, 17:49
Hästar ska enligt lag ha tillgång till vindskydd med torr och ren liggplats när betestillväxt ej sker. Det vill säga när det är så kallt att gräset inte växer mer, och det är nog ett bra tag sedan i Värmland skulle jag tro.
Förut var gränsen för utevistelse utan ligghall 12 timmar. Jag tror att det är ändrat till 16 timmar nu, men jag är inte helt säker på detta.
Jag hade pratat med den som äger marken i första hand. H*n måste ju veta vems hästarna är, och h*n är inte skuldfri när vanvården sker på hans/hennes gård. Inte heller i kommunens ögon.

Det är ju därför jag SKA anmäla, inget sagt att jag ska dra egna fördelar bara jag som inte vill stöta mig med stallägaren för att sen stå utan stall utan jag frågade helt enkelt OM det är lagligt att hantera hästar så här vid denna årstid:crazy:, därav frågan för jag tycker synd om hästarna och inte riktigt VET hur det är när man ska ha hästar ute dygnet runt nu då jag själv som sagt har mina inne på nätterna.Ska ringa redan imorrn,hittar inget nr i katalogen för vår kommun men ska ringa växeln och be bli kopplad till inspektören.För jag tycker det är otroligt att dom ska få gå så nu och nu har jag iofs inte kollat dom närmre än 3 meter men på håll ser hullet bra ut men mer som hömage och det vet jag kan vara tecken på undernäring.Och ja här i värmland där jag bor har vi INGEN tillväxt av gräset sen länge.

ia_74
2007-11-11, 17:56
:bow: Instämmer!

Immer

JA och vad förstår ni inte??
Inge otrevligt menat men hoppa på mig när jag frågar efter regler för att ha hästar ute dygnet runt, eftersom jag inte besitter dom reglerna och frågar för att ha lite kött på benen inför morgondagen när jag ska ringa.Om vad det står i lagen och så, om jag bara visste om man kunde läsa nånstans på nätet om det hade jag gjort det men tänkte fråga människor här inne som kan men då blir dom otrevliga istället..skulle vilja se hur många här inne som skulle anmäla nån helt öppet med namn och allt när man bor i en liten mini by eller överhuvudtaget.
Tror INTE det alls är många som skulle uppge sitt vanliga namn vid anmälan.

Förlåt då att jag gick in här och undrade....:cry:

ia_74
2007-11-11, 17:59
men jag vet inte om jag skulle bli så mycket gladar av att få en anonym anmälan jag skulle ta kontakt med hästägarna och förklar situationen :D

Okej...jag erkänner mina brister...jag ÄR feg..jag vill inte få en massa skit efter mig om det blir nått av detta efter anmälan och dom kan få reda på vem som gjort det..sånt skulle jag inte palla...och har man inget befog för anmälan så vad gör det om det är anonymt eller inte?Bara man anmäler hur dom håller hästarna...

Men ursäkta en gång till för att jag kom in å frågade efter lagstöd...ska inte besvära mer om sånna frågor...blev faktist ledsen nu...:cry:

Myy
2007-11-11, 18:19
Hej!

Enligt Djurskyddslagen (1988:534) och djurskyddsförordningen (1988:539) så skall alla utegångsdjur ha tillgång till ligghall och väderskydd under den kalla årstiden. Dock har jag inte hela lagen framför mig nu utan enbart broschyren som sammanställt lagen och där står inget exakt datum. Jag vet dock att det finns ett datum och det är anpassat till när bönderna tar in sina mjölkkor från sommarbetet.

Självklart skall djur ha foder då det inte finns bete! Självklart skall de tas om hand!

Såg på nyheterna för ett par dagar sedan att ett 40-talet djur fått stå inne, i 3-4 dm flytande dynga, och svälta (från i våras) tills samtliga dog. Då ringde ägaren själv till LRF som tog kantakt med polisen. Bilder från gården visade att det låg ensilagebalar utanför kostallet.
Människors grymmet är fruktansvärd!!

Ring till Länsstryrelsen (du får vara anonym) och be att få tala med den som har hand om djurskyddet. Sedan är det upp till dem att åka ut och titta. Det kan ju vara så att hästarna tas om hand när du inte ser, men då förklarar ju ägaren det och om de inte tas om hand så upptäcks ju det i tid. Att inte reagera är fruktansvärt och att reagera och inget göra kan vara ännu värre......

Jag har själv min häst på lösdrift och får försvara det ibland, trots att de har ligghall, skog och fri tillgång på hö och vatten.

Pia
2007-11-11, 18:21
Det är ingen fara att ringa och anmäla något man tycker verkar fel även om man inte vet vad lagen säger. Djurskyddsinspektören du talar med kan ju lagen och gör ju ingenting om det du anmält inte är ett lagbrott.
Det jag skrev om att inte anmäla är att delta i vanvården skrev jag inte för att kritisera dig. Jag uppfattade det som att du ville anmäla men inte riktigt vågade ta det steget. Det var menat för att peppa dig, inte för att vara elak.
Jag ber om ursäkt för att jag gjorde dig ledsen, det var inte menat så.

Pia
2007-11-11, 18:25
Jag vet dock att det finns ett datum och det är anpassat till när bönderna tar in sina mjölkkor från sommarbetet.
Nej det finns inget datum. Det är betestillväxten som styr.

Ring till Länsstryrelsen (du får vara anonym) och be att få tala med den som har hand om djurskyddet.
Det är kommunen man ska ringa till.

10101010101010

Immer
2007-11-11, 19:06
Tror INTE det alls är många som skulle uppge sitt vanliga namn vid anmälan.

Vem har sagt att du måste uppge ditt namn när du anmäler?

Immer

Ashira
2007-11-11, 19:10
Okej...jag erkänner mina brister...jag ÄR feg..jag vill inte få en massa skit efter mig om det blir nått av detta efter anmälan och dom kan få reda på vem som gjort det..sånt skulle jag inte palla...och har man inget befog för anmälan så vad gör det om det är anonymt eller inte?Bara man anmäler hur dom håller hästarna...

Men ursäkta en gång till för att jag kom in å frågade efter lagstöd...ska inte besvära mer om sånna frågor...blev faktist ledsen nu...:cry:

Hej. Ville bara säga att du är säkerligen inte ensam om att vara "feg" och anmäla anonymt!

Det kan verkligen bli tråkigt för en själv om sådant kommer ut och man får kanske halva samhället mot sig. Tyvärr är det nog så att man i så fall blir väldigt ensam och säkert är det ingen av de mer "rättframma" som då visar sitt stöd. :smirk:

Så anmäl du anonymt. Skulle jag också gjort. Det är sedan upp till inspektören att bedöma om det var befogat eller ej. :)

Immer
2007-11-11, 19:12
Men ursäkta en gång till för att jag kom in å frågade efter lagstöd...

Lagstöd hittar du här:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar/skotsel/utevistelse.4.394d9f45113e42376618000612.html

Bland annat detta om utevistelse:

Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.

Det borde väl räcka för att du ska kunna göra en anmälan?

Immer

bigganl
2007-11-11, 20:06
Självklart ska du ringa djurdkyddsinspektören. Då kollas saken upp. Det är ju för hästarnas skull. Jag har ett liknande ställe i närheten (bor ju också i Värmland, är det vanligt här tro?) Har tänkt att ringa djurskyddsinspektören, men nu håller de på att bygga vindskydd i hagen åt dem så det behövdes inte.
Många är så rädda för inspektörerna, men hellre ringa en gång i onödan tycker jag. Om det inte finns brister så är ju ingen skada skedd.

elle12
2007-11-11, 21:42
Hej!

Enligt Djurskyddslagen (1988:534) och djurskyddsförordningen (1988:539) så skall alla utegångsdjur ha tillgång till ligghall och väderskydd under den kalla årstiden. Dock har jag inte hela lagen framför mig nu utan enbart broschyren som sammanställt lagen och där står inget exakt datum. Jag vet dock att det finns ett datum och det är anpassat till när bönderna tar in sina mjölkkor från sommarbetet.

Det är olika i olika delar av landet när man anser att det är den "kalla årstiden". I min kommun ska t ex alla betesdjur vara inne senast den 1/11 eller ha ligghall. Är det riktigt bra väder i början av november så kan man ringa kommunen och få dispens för längre utevistelse några veckor under förutsättning att man stödfodrar djuren.

Till TS: De flesta som anmäler något till djurskyddsinspektören är anonyma, så det är inget ovanligt. Det negativa är att anmälaren ej får någon feedback på vad som hände med anmälan, men det kan det kanske vara värt om man inte vill stöta sig med någon granne eller liknande.

ia_74
2007-11-11, 23:15
Tack Immer för länken!!!!...
Ringa ska jag med, även om det kanske är jag som är övernojjig när det gäller skätsel av djur, menhellre en gång för mycket än en gång för lite

knoppan
2007-11-11, 23:19
Jag tycker inte du är övernojjig.
Jag blir glad när jag läser att folk bryr sig och inte bara sköter sitt och skiter i andra.:bow:

ia_74
2007-11-11, 23:28
*kl av mig själv*

Tack alla för svar!!!

Jo jag ska och vill ringa, har jag fel angående det jag sett så har jag fel, det enda jag vet ialla fall då jag åker förbi när jag ska till mitt stall varje dag är att dom INTE har tillgång till vindskydd eller ligghall och nu fryser tjärn på där dom får sitt vatten.

Och visst, finns det belägg och jag är anonym så är det ju tråkigt om dom inte kan plocka in "vittne", men är det illa så behövs nog inte det.Och i en by som jag bor i så får man mer än halva byn på sig och en hundra motanmälningar, iofs så får dom mer än gärna inspektera mig,mina hästar,hund,katt,mitt stall,hagar å allt så det skulle inte göra mig nått men det är ju bara då slöseri för man kanske "sätter dit nån" när dom behövs på andra ställen där det verkligen går illa med djuren.

Jag vet inte men mina djur är mina barn och andras djur som sköts dåligt får mig att må illa.Jag blir så ledsen för hästarnas skull och vet att jag förmodligen är överbeskyddande med mina och även andras.Hellre täcke på för säkerhets skull ifall d blir regn,hellre ge dom mycket hö fast dom inte äter allt bara för att dom ska ha tillgång när dom vill,jag åker ut mitt i natten under sommaren tex vid full stormstyrka och hämtar in dom fast det är med mitt liv på spel typ,(deras hagar är mycket skogshagar med risk för fallande träd ect),jag kanske ringer vetrinären 2 gånger för mycket istället för en gång för lite.Deras välmående och liv hänger på mig och jag vill verkligen att dom ska få ha ett sånt behagligt liv som möjligt, kanske därför jag reagerar så när jag ser andra djur behandlas illa....

Tack än en gång ialla fall för svaren från alla och Immer för länken, nyttig information!!!

ansk
2007-11-12, 00:14
Jag är likadan som du med hästarna och jag önskar att alla vore lika mån om och beskyddande av sina hästar, oavsett ras.

Det vore roligt att höra här vad dom säger när du anmäler. Kanske att det ringt någon annan redan? Är en koll på gång eller visste dom ingenting om detta? Själv är jag minst lika feg som du när det gäller att anmäla folk. Hoppas att du fixar det och framförallt att de där hästarna får det bättre med en ligghall eller får gå in på stall samt får ordentligt med foder. Nu måste man ju inte ge fri tillgång förstås.

skuggi
2007-11-12, 07:31
Förstår hur du känner det.
Man vill ju inte först konfrontera djurägaren och om man sedan inte får någon respons så kommer djurskyddsmyndigheten... Troligt att de inte fattar vem det var som ringde... :(

Jag sitter i lite samma sits som du, borde ringa, men det kan tänkas att det blir uppenbart vem som ringt... :( Inget lätt val...

bigganl
2007-11-12, 09:14
Visst kan man få feedback även om man anmäler anonymt. Jag gjorde en anmälan för några år sedan och jag ringde och pratade med inspektören flera gånger efteråt. Hon berättade allt om när hon varit där och vad hon sett. Jag fick info om allt i frågan. Det fungerade jättebra.

tintilar
2007-11-12, 13:14
Jag har endast hittat otydliga "riktlinjer". Man SKA ha vindskydd åt utegångsdjur, men NÄR de klassas som utegångsdjur är en annan sak. REKOMENDATIONEN är att vindskydd ska finnas from. 15 november om hästarna går ute dygnet runt. Men som sagt, det är en rekomendation vad jag förstår. Och det måste ju vara olika i olika delar av landet tycker man.

Cheval
2007-11-12, 14:06
Det är som många säger inte lagligt att ha hästarna ute utan vindskydd nu om de går ute dygnet runt.
Det är din plikt att anmäla! Det är ju för hästarnas bästa, du ska inte tveka en sekund.
Nu finns det väl ingen lag på det här med foder mer än att de ska ha tillräckligt men jag tycker att det ska vara fri tillgång om de går ute dygnet runt och finns det dessutom årsföl med i flocken är det ju ett måste om de ska hinna äta vad de behöver.
Det kvittar ju om de lägger ut till dem 3 ggr om dagen för de vuxna hästarna har ju hunnit äta upp allt innan de små fått i sig så mycket.
Spelar ingen roll om du är feg eller ej. Var anonym om du vill men du måste se till att någon kollar upp detta ordentligt.

Immer
2007-11-12, 16:48
Läste du inlägg nr 19?

Immer

Sedum h
2007-11-12, 17:19
Hej
jag är ny här på Buke. Jag jobbar som djurskyddsinspektör och visst är det som många säger här tidigare att djur som går ute dygnet runt skall ha tillgång till skydd från väder och vind och en torr liggplats.

Vet inte om nån har skrivit det tidigare och om så är fallet ber jag om ursäkt för det...Alla lagstiftning angående häst (alla djur för den delen) finns på Jordbruksverkets hemsida (www.sjv.se) under djurskydd. Sidan är inte kanon men alla lagar finns där.

Tips till ia_74: Det är alltid bäst att prata med djurägaren först men om du inte vet vem det är blir det svårt. Förstår att du inte vill stöta dig med fastighetsägaren! En anonym anmälan kan man alltid göra men tänk på att om du gör det via mail slutar du ju vara anonym (beroende på hur din mailadress ser ut förstås). Där jag arbetar ser vi de flesta anmälningar som anonyma eftersom det i många fall är känsligt om man bor granne med den man anmäler eller på annat sätt känner varandra.

Om du vill ha uppföljning av fallet är det bättre att återkomma än att lämna namn och nummer. Anonymiteten än en gång. (Alla handlingar som inkommer till en myndighet per post, mail eller telefon är offentliga.) Hoppas att det går bra för dig! Och kom ihåg att det är bättre att anmäla en gång i onödan än ingen gång!

vickis-pajala
2007-11-12, 19:14
Hej
jag är ny här på Buke. Jag jobbar som djurskyddsinspektör och visst är det som många säger här tidigare att djur som går ute dygnet runt skall ha tillgång till skydd från väder och vind och en torr liggplats.

Vet inte om nån har skrivit det tidigare och om så är fallet ber jag om ursäkt för det...Alla lagstiftning angående häst (alla djur för den delen) finns på Jordbruksverkets hemsida (www.sjv.se) under djurskydd. Sidan är inte kanon men alla lagar finns där.

Tips till ia_74: Det är alltid bäst att prata med djurägaren först men om du inte vet vem det är blir det svårt. Förstår att du inte vill stöta dig med fastighetsägaren! En anonym anmälan kan man alltid göra men tänk på att om du gör det via mail slutar du ju vara anonym (beroende på hur din mailadress ser ut förstås). Där jag arbetar ser vi de flesta anmälningar som anonyma eftersom det i många fall är känsligt om man bor granne med den man anmäler eller på annat sätt känner varandra.

Om du vill ha uppföljning av fallet är det bättre att återkomma än att lämna namn och nummer. Anonymiteten än en gång. (Alla handlingar som inkommer till en myndighet per post, mail eller telefon är offentliga.) Hoppas att det går bra för dig! Och kom ihåg att det är bättre att anmäla en gång i onödan än ingen gång!

som vi läst här på buke speciellt i denna tråd så är det olika från vilken tid man måste bör skall ha vindskydd :confused:
så när :confused:

citerar från tintilar inlägg

Jag har endast hittat otydliga "riktlinjer". Man SKA ha vindskydd åt utegångsdjur, men NÄR de klassas som utegångsdjur är en annan sak. REKOMENDATIONEN är att vindskydd ska finnas from. 15 november om hästarna går ute dygnet runt. Men som sagt, det är en rekomendation vad jag förstår. Och det måste ju vara olika i olika delar av landet tycker man.

Immer
2007-11-12, 21:33
Jag hade gått på det som står på www.sjv.se. En del av bestämmelserna har jag återgivit i inlägg #19.

Tintilar skriver ju inte var h*n hämtat sina uppgifter.

Immer

Pia
2007-11-12, 23:07
som vi läst här på buke speciellt i denna tråd så är det olika från vilken tid man måste bör skall ha vindskydd :confused:
så när :confused:

Visst är det olika i olika delar av landet, men jag upprepar det jag redan skrivit. Följande är kopierat från jordbruksverkets sida:

Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall. Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.

Något datum finns alltså inte. Det beror på om det är en mild höst, eller om regn och rusk kommer tidigt.

wrangler
2007-11-13, 10:52
Anonymiteten än en gång. (Alla handlingar som inkommer till en myndighet per post, mail eller telefon är offentliga.)

Och hur 17 gör man för att vara anonym då? Om man inte ens kan ringa in sin anmälan???

Sedum h
2007-11-15, 09:33
Uppge inte ditt namn när du ringer så är du ju anonym. Svårare än då är det inte.

My Beauty
2007-11-16, 22:27
Har för mig att från och med 1 okt eller 1 nov så måste hästar som går ute dygnet runt ha till gång till ligghall/vindskydd