Visa fullständig version : Ålder för att få rida ut själv??

Quiss
2007-11-10, 23:37
Suck. Vi har nog inte samma åsikt, sambons ex och jag.
Deras dotter är 12 år nu, och sambon och jag köpte ett trafiksäkert och satdigt litet russto till henne för ca 6 månader sedan.
Hon har under en tid tjatat om att få rida ut själv.
Vi kompromissade och hon får rida ut själv OM
-Hon säger vart hon rider.
-Mobilen ska vara med
-Vi ska vara hemma
-Och hon går längs den trafikerade vägen till ridvägarna.

Dock känns det som om mamman inte delar min åsikt, och tycker det är oansvarigt av mig att låta flickan rida ut själv.
Hon har nämnt någon gång att hon tycker att ungen är för liten för att rida ut själv.
Mamman kan inte ett smack om hästar, och jag, som har X antal års erfarenhet, tycker att ungen fixar detta bra.
Hade ni låtit er 12-åring rida ut själv??
Jag red ut med min häst själv när jag var 11, och då fanns inte mobiltelefonen i den utsträckningen som idag.

Wippos
2007-11-10, 23:55
kan ha mycket med själva hästen och göra med? (lugn, trafiksäker mm..)

första gången jag red ut själv var på mammas häst och pga att hon litade på att hästen skulle ta väl hand om mig och att jag hittade i skogen.

men alla dom andra punkterna du tog upp med mobil och det, lät så säkert det bara kan bli :)

hoppas övertalningen går igenom till slut ;) lycka till!

Quiss
2007-11-11, 00:25
Russet är stensäkert. Blinkar inte ens när stora lastbilar sveper förbi henne!
Traktorer, motorcyklar och mopeder, inga problem!!
Sambon har vårdnaden om barnen, och han tycker som jag.
Hittills har inget hänt när hon ridit ut själv!

Wippos
2007-11-11, 00:29
men då är ju allting lungt, fattar inte varför mamman inte vågar släppa iväg henne :( det är ju hur coolt som helst minns man första gången det bara var mig och hästen i skogen. att man får ta ansvar och sånt.

skogsridmulle
2007-11-11, 02:03
En tjej i grannskapet red ut själv som elva-åringeng. Det var iof sig cool med hennes mamma! Annars hade hon inte fått det. Kan tillägga att hon hade säkerhetsväst också.

Sen är ju inget stensäkert o det innefattar ju hela livet. Läste i nån bok att en trafiksäker häst kan bli rädd för en påse som plötsligt flyger upp ur diket tex. Men så är ju hela livet faktiskt, oförutsedda saker kan dyka upp överallt. Så säg inte stensäkert till exet för händer nåt får du ju äta upp det - säg att livet är farligt men har hon en hobby som hon lär sig klara av är ju det bättre än att vara ute o ränna. Tonåren knackar ju på dörren...;)

Lillkumpula
2007-11-11, 02:19
Jag red ut själv när jag var 12 år, både efter vägarna och i skogen. Fast mina päron följde med dom första gångerna för att se att allt gick bra.

Hade alltid mobilen med, väst+hjälm på, skrev på tavlan när och vars jag red. Funkat prima!

ponnymother
2007-11-11, 08:54
Min dotter fick i fjol rida ut själv på våran lilla, 18åriga bponny. Dottern var då 9 år och vi hade haft ponnyn i 3 år, dvs ponnyn var trygg med dottern, kände till alla vägarna runt omkring. Dottern hade oftast med sig en kompis som gick eller cyklade brevid. Jag följde jämt med de första 2 åren.
VET att hästar kan bli rädd osv ändå, men dottern växte otroligt med ansvaret!

TinyWiny
2007-11-11, 09:08
Nej jag skulle inte låta en 12 åring rida ut själv, mycket kan hända även med den säkraste hästen.

Min dotter var 14 när hon fick rida ut själv och då enbart på gräsvägarna här hemma (man kan rida ganska långt utan att komma långt hemifrån, de går som en fyrkant)

Så jag förstår mamman helt och fullt!

Brukar vara tvärsom annars, att häst folk som vet vad som kan hända är mer försiktiga än vad okunniga är.
Jag red ut själv från början, typ 6-7 år mina föräldrar hade inte en susning om vad som kunde hända, jag skulle aldrig låta min dotter göra det:eek:

Även som vuxen vill jag hellre ha sällskap, flyger man av spelar inte mobilen någon roll, en medvetslös kan inte ringa:crazy:

Taana
2007-11-11, 09:33
Jag råkade skriva fel inlägg tjohopp

Taana
2007-11-11, 09:40
Jag har ridit ut själv sedan jag var tretton, pojkvännens syrra sedan hon skaffade häst i 12 års åldern.

Att rida själv medför alltid en risk, oavsett om du är tretton eller 32. Du kan bli avkastad och medvetslös och då hjälper inga mobiler i världen. Dock tycker jag att det låter som att ni har ordnat det så gott det går och skulle personligen inte se något fel med det. Men alla har ju olika uppfattningar.

via
2007-11-11, 09:46
Jag fick egen häst när jag var sex år, när jag var sju var den inriden. Sedan dess har jag ridit ut själv, och kan inte minnas att jag ens någonsin talade om vart jag skulle. MEN jag skulle aldrig låta mina barn göra på det viset. Att jag och min syster fick det, berodde på att våra föräldrar inte fattade vad som kan hända. Otaliga gånger har jag också ramlat av ute i skogen, fast att jag hade en mycket säker ponny. Det var bara det att det som vi gjorde med våra ponnyer var allt annat än säkert.. (Baklängeshoppning är en av de grenar jag har ägnat mig åt i mina da'r..)
Exakt var man drar gränsen för när det är dags att kunna rida ut själv är ju jättesvårt. Det beror på hästen, ryttarens mognad, ryttarens ridskicklighet, områden han/hon ska rida i osv.

mataii
2007-11-11, 09:51
Det var bara det att det som vi gjorde med våra ponnyer var allt annat än säkert.. (Baklängeshoppning är en av de grenar jag har ägnat mig åt i mina da'r..)

haha...det var en ny gren. Låter ju toppen :rofl:

CaliforniaSwed
2007-11-11, 09:55
Nej jag skulle inte heller även med alla mina X (gånger 3) antal års erfarenhet låt en 12 årig rider själv. De även säger 12 åriga personer är på gränsen att låt de rider en cyckel själv, inte äns en livande varelse. Läs den andra tråden var en 20 årig tjej var hittat död när hon var ute själv och ridet. Men det är bara jag. Skulle inte låt min egen dotter göra det heller.

Sen när det gäller mamman jag har 4 styv barn (3 av med föredetta äktensakp) alla med olika mammor:crazy:. Plus jag har min egen. Jag älskar alla mina barn MEN 4 stycken är inte mina de har sin egen mamma och det måste jag respektera. Jag aldrig har taget ett beslut, om min man (och föredetta) inte ta full ansvar, utan att prata med deras mammor och att vi är överrens med varan när det gäller säkerhet (mm) med barnen. Spela ingen roll att jag är gift med pappan, jag respektera att mamman finns i alla stora beslut. Jag skulle döda den kvinnan som min föredetta har om hon tilllåta min dotter göra nåt som jag är helt emot, och något händer.

Det jag vill komma till är, det är inte din beslut att låta 12 åringen rider det är hennes föräldrars, som det är inte min för mina styvbarn, MEN Det är ABSOLUT min när det gäller min eget barn och ingen annans än hennes far. Låt hennes föräldra bråka över det, du har äntligen inget med detta att göra.

Detta kommer från båda en mamma och från en som är exakt samma plats du är i nu. Tur som det är min X's tjej respektera mina beslut som jag respekters de andra mammornas.

CaliforniaSwed
2007-11-11, 09:57
Exakt var man drar gränsen för när det är dags att kunna rida ut själv är ju jättesvårt. Det beror på hästen, ryttarens mognad, ryttarens ridskicklighet, områden han/hon ska rida i osv.

Jag håller med, men fortfarande är för mig 12 år lite för ung.

Kolbeinn
2007-11-11, 09:58
Jag var delfodervärd på en häst när jag var 11 år. Fick rida hästen ½ år, mycket paddock + ut med "ledare" (som red först). Sen red jag och en vän ut själva. Tror vi aldrig haft så roligt + att vi lärde oss massor. Vi hade (HAR) alltid med oss mobil, ifall det händer något. Också red vi alltid med säkerhetsväst och självklart hjälm.

Nu har jag börjat skippa västen (dumt nog) men det har gått bra ändå.

Jag tycker inte det är oansvarigt att låta henne rida ut själv.

Polly_Mulle
2007-11-11, 10:02
Problemet ligger ju inte i när det går bra utan när det går illa. Svår avvägning. Jag fick rida ut själv när jag var 12 - 13 år, men bara i närområdet och om jag hade förälder i stallet.

I stallet jag står i nu hände en olycka för några veckor sedan. En tjej i runt denna ålder är medryttare på en ponny. Ponnyn är opålitlig, ung, inte ordentligt grundskolad, lagom storlek åt medryttaren.
Tjejen rider ut ensam i mörkret, barbacka, utan att tala om för någon vart hon skall rida. Kollektivstall, dvs ingen som har ansvar över andra, inte mkt människor. Ingen förälder i stallet.
Efter runt två timmar har tjejen fått tag på en kompis till hästens ägare på telefon, samt sina föräldrar. Då har ponnyn skenat (eller stuckit, såg ej, vet ej) ut på en åker, gått omkull och tjejen har skadat sig. Bra att hon hade telefon med sig, mindre bra att hon inte ens kunde ge sina föräldrar en vettig beskrivninh på var hon befann sig eftersom de inte har den blekaste aning om hur det ser ut runt stallet. Ägarna lyckades hitta sin dotter med hjälp av kompisen till hästens ägare som kunde gissa sig till var de befann sig.
Rätt eller fel?

I mina ögon är det FEL. I ett kollektivstall kan man inte förvänta sig att någon ska ta ansvar för andras barn. Att vara såpass ointresserade/okunniga att de inte ens tar reda på vad det är för ponny de låter dottern rida. Att inte vara bekant med närmiljön runt stallet. Känns som om hästen funkar som barnvakt typ...

Personligen tycker jag inte att man ska låta barn rida ut ensam om man inte är i stallet, vet vart de ska rida och hur länge de ska vara borta.

Paddington
2007-11-11, 10:03
Jag började rida ut själv med min D-ponny när jag var 12. Då fanns inga mobiler etc men jag brukade alltid tala om vart jag skulle. Hästen var otroligt snäll och trafiksäker och det var aldrig några problem.

Nu har jag tagit upp ridningen igen efter ett över 10år långt uppehåll och jag känner mig väldigt osäker att rida ut själv. Dels har jag inte samma "kontakt" med den här hästen som jag hade med min ponny och dels har jag kanske blivit äldre och mer förståndig (och harig). Har alltid säkerhetsväst, mobil och skriver upp i stallet vilken väg jag tar. Det gör att det känns lite tryggare, men helst har jag alltid ngn med mig när jag rider ut.

Cilla
2007-11-11, 10:05
ja va nog 12 när ja började rida ut själv. fast det va iofs bara på grusvägen och ut i skogen.

tror det beror mycket på hur barnet i sig själv är! är hon lugn och ansvarstagande och tänker logiskt, skulle ja nog släppa henne. men endast på dagen, när det inte blåser eller regnar och alltid med telefon och väst. alltid berätta vart hon ska och absolut inga avstickare utan att ringa först!

ja tror att man nånstans måste bärja att släppa barnen lite mer fria. ja tror inte man tjänar nått på att hålla dom hårt.
å förresten, det finns ungar som börjar dricka alkohol vid 12-13 års ålder. detta är bra mycker värre än att släppa dom fria på en hästrygg anser ja.

krossungar börjar köra själva när de är runt 4-5 och växer med uppgiften.
nej, tycker ni och framför allt din sambo att tjejen klarar det, så låt henne. då är det ju inte du som tagit beslutet och mamman har bara pappan att bli sur på.

Goes_on22
2007-11-11, 10:10
heej..
Jag är själv 13 år och har egen häst... hon hade haft hästen i 6 månader..då har hon antagligen hunnit vänja sig vid den och hur den ska ridas...viktigaste är att hon INTE får va rädd för hästen..att hon litar på den till 100%..ja litar på min häst till 100..och är aldrig rädd när jag sitter på henne och då går allt jätte bra..

Lena_B
2007-11-11, 10:43
krossungar börjar köra själva när de är runt 4-5 och växer med uppgiften.

??? Såvitt jag vet är der 15-årsgräns på att köra moped, mindre barn som kör t ex kross får väl bara köra på avlyst bana under uppsikt av vuxna? Jag tycker nog att man kan fundera över den där 15-årsgränsen för även om det på sätt och vis är omöjligt att jämföra häst och moped kan det röra sig om samma farter och liknade krafter. Är inte en 12-åring mogen nog att hantera en moped kanske man ska fundera på om samma kanske kan gälla för en häst.

Men det ÄR svårt med hästar, för i vissa fall kanske man aser HÄSTEN mogen nog att ta hand om ungen, inte tvärt om... Dessutom vete 17 om jag inte skulle kunna släppa ut en 12-åring ensam, men vara VÄLDIGT tveksam till att släppa iväg två på egen hand. Jag tycker i alla fall oron är befogad, är tex en 12-åring mogen att på egen hand hantera en olycka där ponnyn blir skadad? Och då tänker jag i första hand inte på bilolyckor och liknade utan t ex ett oturligt feltramp som leder till en ordentlig vrickning eller i västa fall till ett benbrott?

Cilla
2007-11-11, 12:42
??? Såvitt jag vet är der 15-årsgräns på att köra moped, mindre barn som kör t ex kross får väl bara köra på avlyst bana under uppsikt av vuxna?

:rofl: ja givetvis. :rofl:
ja ville bara ha fram att det faktiskt är ungarna själva som kör och de mognar med det de får göra....
vore allt en fin syn d, ungen tar krossen till skolan själv första dan. :crazy:

Vita_N_6520
2007-11-11, 12:59
Jag tycker faktiskt inte att en 12åring ska rida ut ensam!
Med en kompis i samma ålder skulle det vara helt okej men inte helt ensam.
En olycka kan hända även den bästa och inte vill väl du vara ansvarig för att ngn annans dotter kan blir allvarligt skadad/dö?
Nej lyssna du på mamman.

Jag hade en jättesnäll trafiksäker fjording som aldrig gjorde en fluga förnär som jag åkte av en gång och fick hjärnskakning på.
Som tur var höll jag just då till i en hage inte så långt från stallet och kunde ta mig hem.
Man kan aldrig lita till 100% på en häst och om ni bara har haft den i ett halvår så känner ni henne inte helt o hållet än!

Piraja
2007-11-11, 13:19
Om man betänker att det är åldersgräns på vanlig moped så skulle jag inte vilja att min dotter red ensam på trafikerad väg vid 12 års ålder. Hur trygg än hästen är så vill det ju till lite mognad för att förstå trafiken. Nu säger du inte nåt om hur trafikerad vägen är... Min dotter fick rida ca 20-30 meter utmed en grusväg. Annars höll hon till på täkterna hemma.

Wysiwyg
2007-11-11, 16:13
Nej, jag tycker ni har gjort ert bästa när det gäller säkerheten :)

Jag red ut själv, på galna hästar när jag var 12 år. Ingen mobiltelefon och ingen som frågade var jag red. Inte att rekomendera, men jag klarade mig bra.

Det häger inte på åldern, utan på erfarenheten! :idea: Om ni litar på ponnyn och att barnet kan reda ut de situationer som kan uppkomma på ett bra sätt ser jag inga som helst problem att hon kan rida ut själv..

saddi
2007-11-11, 16:29
men gud jag har red ut själv redan när jag fick min häst, som jag tror var i 3an om jag minns rätt:crazy:
Om man kan rida & har en trafiksäker och lugn häst ska det inte vara några problem.. + ni vet ju vart hon rider och hon har mobiltelefon med, ni gör helt rätt som släpper ut henne själv!

Forest Autumn
2007-11-11, 16:36
knapplån

Jag hade inte låtit henne rida ut själv.
Jag tycker som många andra att man vet aldrig vad som kan hända. För ett år sedan ramlade jag av min häst och slog mig riktigt ordentligt. Då har jag ändå ridit en hel del år och hästen är supertrygg. Men hon blev ändå rädd för ett par fåglar och jag var helt oförberedd. Det var rikitigt otäckt för jag var långt hemifrån, tur att jag hade mobilen med. Det skulle jag inte vilja utsätta mina barn för.
Och framförallt inte någon annans barn !! Det är ju inte din dotter och jag tycker nog att hennes mamma har rätt att säga att hon inte vill det. Varför kan ni inte följa med henne istället?

maran67
2007-11-11, 16:47
Min dotter är 13 år och har ridit ut ensam ett par år. Hon talar alltid om vart hon ska, har mobil etc. Dock fick jag en tankeställare i går när jag red ut på hennes ponny (hade sällskap med mig). Ett antal hemvärnsgubbar började skjuta (lösa skott) ett par meter från hästarna, de måste ha sett oss (men vi såg inte dom). Det var typ k-pistar och ett otroligt oväsen. Hästarna fick självklart totalpanik och flydde hysteriskt därifrån. Jag är väldigt glad att det var jag och inte dottern som satt på hästen. Hon rider visserligen mycket bättre än mig men jag skulle inte vilja att hon var med om denna skräck, innan det gick att få stopp på hästen. Vågar inte ens tänka på vad som kunde hänt om någon av oss trillat av. De hästarna hade ialla fall inte stannat och väntat på oss.....

lady_mike
2007-11-11, 19:51
Jag tycker inte du är oansvarig. Men det år svårt att avgöra bara på text. Men dina punkter är bra. Viktigt med mobilen.

Jag red ut på bra mycket heta hästar som va okunnig innom ridning när jag va i den åldern. Jag klarade av att bromsa och styra..(oftast)...
Men är hästen som du säger lugn o du litar på båda så är det säkert bra.

Men den biologiska mamman måste få ha åsikter.
Varför inte bjuda hem henne att kolla lite och visa henne lite vad det hela handlar om. Så hon har lite kött på benen när det kommer till hästar.
För jag förstår henne oxå!

Forest Autumn
2007-11-11, 20:56
Jag klarade av att bromsa och styra..(oftast)...

Det är naturligtvis förutsättningen för att man ska komma på tanken att rida ut själv överhuvudtaget.

Jag har ridit i många fler år än vad som överhuvudtaget är möjligt för ett tolvårigt barn. Hästen hade jag ridit i tre och ett halvt år. Jag rider på ut på henne nästan varje dag. Hon är enligt min mening ganska lättriden. Men jag ramlade ändå av och slog mig. Jag rider naturligtvis fortfarande ut ensam varje dag.

Men jag vet inte om man blir alltmer försiktig ju äldre man blir. Vår äldsta dotter fick rida ut själv men vår yngste som faktiskt red i fler år än henne red aldrig ut ensam. Jag tycker att man är för ung när man är tolv år. Man vet aldrig vad som kan hända. Det är möjligt att jag överbeskyddar barnen men tänk om det händer ngt.

Gikan
2007-11-11, 21:16
Jag fick min första egna ponny som 3åring och har nog flängt runt själv mest hela tiden jag, haha stackars hästarna fick väll gallopera hela tiden;) jaa vad ska man säga, jag lever ju:D

k i m
2007-11-12, 08:31
*kl*

Då är jag nog en ganska oansvarig mamma...:angel:
Min dotter har ridit ut själv sen hon var 11.
Nu när hon är 12 rider hon o lillasyster på 8, ut runt grannens gård i skritt. Rundan tar ca 30 min o en mindre väg ska korsas.
Jag har som krav att jag ska veta vart de rider, inga avvikelser från tänkt runda eftersom jag måste hitta henne OM ponnyn kommer hem själv!
Givetvis skickar jag ut henne på ponnyer som jag vet att hon klarar av att hantera om såt händer.
Jag tycker hon har växt med ansvaret, o ponnyerna o hon tycker det är roligt! Inte alltid j ag kan följa med o sitta på bana dag ut o dag in är ju tråkigt i längden!

Måste berätta om första gången hon red ut själv... :)
Efter mycket tjat gav jag med mig att hon skulle få rida ut själv. Hon skulle ta den korta rundan som tar ca 30 minuter. Jag stod o tittade så länge jag kunde o sen gick jag in o mockade. Kollade klockan o gick ut för att se om hon var på väg hem. Ingen unge på häst syntes...
Hmm hon har kanske stannat o pratat eftersom hon har kompisar i andra stallet. Klockan tickade på o mitt hjärta oxå...
Efter en dryg timme kommer hon skrittande nöjd o glad på vägen!
Svalde undan nervositeten o frågade med ett leende om hon haft kul!
Jaaaa sa ungen o strålade med hela ansiktet! :love: JAg frågade lite försynt om hon träffat nån o prata med eftersom hon varit borta så länge... :angel:
Näää sa hon förvånat. Nähä, var har du ridit då? Samma runda som du o jag red igår, svarade hon! (Den rundan tar ca en timme att rida.) Jaha sa jag men jag trodde att du skulle rida korta rundan. Men mamma du sa ju att jag skulle rida runt ****lund???? :confused:
Näää jag sa ***lund!
Ojjdå sa hon o såg snopen ut! :p

Men allt hade ju gått bra o nu när hon rider ut så dubbelkollar vi så vi pratar om samma runda!;)

Numera rider hon ut ganska ofta själv o olyckor kan hända även på cykel. Sen beror det på hur mogna barnen är! Min dotter är inte nån våghals utan en ganska lugn ryttare!

lady_mike
2007-11-12, 17:50
Det är naturligtvis förutsättningen för att man ska komma på tanken att rida ut själv överhuvudtaget.

Jag har ridit i många fler år än vad som överhuvudtaget är möjligt för ett tolvårigt barn. Hästen hade jag ridit i tre och ett halvt år. Jag rider på ut på henne nästan varje dag. Hon är enligt min mening ganska lättriden. Men jag ramlade ändå av och slog mig. Jag rider naturligtvis fortfarande ut ensam varje dag.

Men jag vet inte om man blir alltmer försiktig ju äldre man blir. Vår äldsta dotter fick rida ut själv men vår yngste som faktiskt red i fler år än henne red aldrig ut ensam. Jag tycker att man är för ung när man är tolv år. Man vet aldrig vad som kan hända. Det är möjligt att jag överbeskyddar barnen men tänk om det händer ngt.

Jag tycker att min far och hans fru kunde ha hjälpt mej mer med de hästar vi hade. Visserligen bodde vi efter en så gått som otrafikerad väg. Iaf vintertid. Jag skulle inte släppa iväg mina barn på så heta hästar.
Min poäng till TS va att om jag då klarade det så tror jag att hon inte behöver vara orolig med en lugn ponny.

Forest Autumn
2007-11-12, 18:33
Min poäng med det hela är att det finns inte en hundraprocentigt trygg häst (utom en gunghäst). Man vet aldrig vad som kan hända även den lugnaste ponny kan bli skrämd. Jag menar absolut inte att man ska vara överdriver försiktig då skulle man inte våga gå utanför dörren. Men kanske man ändå inte ska utsätta ett barn för det speciellt inte ett barn där mamman tycker annorlunda. Egentligen förstår jag nog inte problemet riktigt. Varför inte följa med eller i alla fall se till så att en kompis följer med, med eller utan häst?

lady_mike
2007-11-12, 19:39
Min poäng med det hela är att det finns inte en hundraprocentigt trygg häst (utom en gunghäst). Man vet aldrig vad som kan hända även den lugnaste ponny kan bli skrämd. Jag menar absolut inte att man ska vara överdriver försiktig då skulle man inte våga gå utanför dörren. Men kanske man ändå inte ska utsätta ett barn för det speciellt inte ett barn där mamman tycker annorlunda. Egentligen förstår jag nog inte problemet riktigt. Varför inte följa med eller i alla fall se till så att en kompis följer med, med eller utan häst?

Nej jag anser inte heller att ett djur kan vara 100% säkert. Men det finns betydligt säkrare hästar än de jag har/hade.
Och jag tycker inte man ska linda in barn i bomull.

Men som i tidigare inlägg så tycker jag absolut att de ska lyssna på den biologiska mamman. Hennes oro är väldigt viktig att respektera.

Forest Autumn
2007-11-12, 19:50
Nej jag anser inte heller att ett djur kan vara 100% säkert. Men det finns betydligt säkrare hästar än de jag har/hade.
Och jag tycker inte man ska linda in barn i bomull.

Men som i tidigare inlägg så tycker jag absolut att de ska lyssna på den biologiska mamman. Hennes oro är väldigt viktig att respektera.

Visst finns det mer eller mindre lämpliga hästar till detta.
Jag menar inte heller att man ska linda in barnen i bomull. Det tycker jag egentligen att vi gör alldeles för mkt med alla typer av skyddsanordningar som vi har kring barn både i hemmen och på dagis och i skolor. Tex lekplatser som tas bort för att de kan skada sig.

ZOFUS
2007-11-12, 21:23
Backa ur denna diskussion.

Det är inte fråga om hur du känner och vilka åtgärder du tagit.

Det är frågan om vad mamman känner samt vad barnets far känner.De två måste prata ihop sig om detta.Det de kommer överens om ska du backa upp som en vuxen person.(Oavsett vad du tycker om det.Men undergräv inte någon av föräldrarnas auktoritet.)

Sen kan man ju tycka saker......eller hur......men det hör liksom inte till frågan....

Forest Autumn
2007-11-12, 21:45
Mycket klokt tänkt.

mik
2007-11-12, 22:00
Jag skulle nog inte låta min dotter rida ut själv när hon är tolv. Vet att många gör det men jag vet hur jag gjorde när jag var 12:crazy::crazy:. Det var helt livsfarligt! Det berodde på mina föräldrars totala okunnighet.

Jag jobbar med hästar och har ibland med min lilla dotter i stallet MEN jag är nog lite överbeskyddande för att man vet vad som kan hända. Hon är inte en sådan unge som har dragits med runt på träning/tävling mm för jag tror att det är de barnen som sedan INTE vill hålla på. Hon ska få uttrycka själv att hon vill till stallet/rida. Egen ponny kommer hon att få när hon har tjatat lite :):).

I ett stall där jag har hållt till lät rutinerade mammor sina barn göra hur som helst och Ja, det hände till slut olyckor som jag visste skulle komma :eek::eek:. Nu var det inte ridrelaterat utan mer hanteringsmässigt.

Jag tycker som övriga att detta är något mellan pappan och mamman och inte riktigt din sak att bestämma....

Om hon så gärna vill rida själv så kan hon väl rida lite kring stallet själv medans du spionerar lite :smirk:, gå lite halva vägen liksom.

rocki
2007-11-12, 22:05
Min dotters förra ponny var lika säker som den ni beskriver, kunde släppt en bomb bredvid honom tro jag:) Men en dag när jag red han i skogen var det ett par som slagit upp ett tält, ponnyn blev så rädd skenade in bland träden med mig och där fastnade jag med ena benet mellan häst och träd, trillade av o skadade 3 kotor:cry: Nej, oavsett hur säker hästarna är släpper jag inte min 12-årigadotter själv utan att jag eller ngn annan är med:smirk:

rocki
2007-11-12, 22:08
Det berodde på mina föräldrars totala okunnighet.

Jag håller med dig :bow: Det var lika dant när jag var liten. 8 -9 år, vi ungar kunde vara borta halva dan med ponnierna. Nu gick det ju bra fast vi red rätt vilt kan jag säga:D:crazy:;)

Alexandra_W
2007-11-13, 08:42
*KL*

Jag minns inte exakt när jag fick börja rida ut själv, men vet att det var efter jag hade vågat galoppera första gången, och jag borde ha varit sisådär 8 - 9 år. Innan dess så körde pappa den andra ponnyn när jag red.

Ponnyn (min första) var STENSÄKER i alla lägen, en gammal rutinerad ringräv som aldrig skulle dröma om att hitta på värre hyss än att tycka 'nej du, nu GICK jag hem va'. Jag fick dock inte rida svänger ner i byn vet jag, utan bara på endera bilfria skogsvägen närmast oss, eller till en annan bilfri väg,som man dock fick rida 1 km längs 70-väg (lågt trafikerad) för att komma dit. Vet att pappa första gångerna cyklade eller åkte med i bil tills jag var av asfalten.

Fick dock vid det laget inte rida själv på andra ponnyn. Också helt stensäker trafikmässigt och så, men med en ovana att hinka av sin ryttare i tid och otid.

Det fanns inte mobiltelefoner på min tid, inte heller säkerhetsvästar. Tyvärr minns jag också den hemska hjälmen som i princip bara var något sammetsklätt hårdplastskal, och som for av före mig de ggr jag for av :crazy: (Nästa hjälm var en Jofa, minns att den kändes jättekonstig i jämförelse).

Jag var ALLTID tvungen att tala om var jag red. Och det hände mer än en gång om jag blev lite senare än beräknat, att pappa kom cyklandes/åkandes för att kolla läget i början.

Roheryn
2007-11-13, 11:07
Med de åtgärder du vidtagit, så är det säkert helt OK säkerhetsmässigt att släppa ut tjejen. Men det är inte det som är poängen här - poängen är att du faktiskt inte är hennes mamma, och att det därmed inte är du som bestämmer. Man kan tycka både det ena och det andra, men det är föräldrarna, dvs din sambo och hans ex, som har rätten att bestämma.

startpompe
2007-11-13, 16:14
jag håller men dig!!
klart hon ska rida ut

jag red ut själv när jag var 11 år min egna ponny(första egna) (hade haft han i 4 veckor) hade jag fått han tidigare så hade jag fått ridit ut tidigaremen han är stencool(man annpassar sin busig het efeter ryttaren:D)

Quiss
2007-11-13, 18:23
Om man betänker att det är åldersgräns på vanlig moped så skulle jag inte vilja att min dotter red ensam på trafikerad väg vid 12 års ålder. Hur trygg än hästen är så vill det ju till lite mognad för att förstå trafiken. Nu säger du inte nåt om hur trafikerad vägen är... Min dotter fick rida ca 20-30 meter utmed en grusväg. Annars höll hon till på täkterna hemma.

Alltså.
Hon får INTE rida på den trafikerade vägen.
Vi har en grusväg brevid vår lilla gård som hon rider på. den är ca 1 km lång, och där rider hon lite fram och tillbaka.
Vi har henne inom syn och hörhåll ca halva rundan.

Quiss
2007-11-13, 18:28
Med de åtgärder du vidtagit, så är det säkert helt OK säkerhetsmässigt att släppa ut tjejen. Men det är inte det som är poängen här - poängen är att du faktiskt inte är hennes mamma, och att det därmed inte är du som bestämmer. Man kan tycka både det ena och det andra, men det är föräldrarna, dvs din sambo och hans ex, som har rätten att bestämma.

Jag har inte bestämt att hon får.
Från början var det sambons ide.
Jag var motvillig. Hon fick prova själv några gånger (då jag hönsmammigt stod och väntade vid grinden hela tiden)
Allt gick bra.
Mamman kan inget om hästar, hon vet inte hur bra hennes dotter rider, och hon är för den delen inte intresserad av att ta reda på det heller!

Johansson423
2007-11-13, 19:38
Har fått rida ut ensam sen jag fick min första ponny, var 10 då. B-ponnyn jag hade var trafiksäker men visst kunde han bli rädd ibland. Hade ju oftast sällskap av någon av de jämnåriga i stallet men allt kan ju hända ändå även om man är hästvan och har sällskap.

Jag och min syster var ute och red för kanske 2-3 år sen. Då fick hennes häst något ryck och reste sig och slog över och hon blev typ krossad av hästen. Fick skador på inre organ även om hon hade väst på sig, dom var dock inte jätte illa men tillräckligt för att hon skulle få ligga på sjukhus ett tag. Som tur var så var vi på en stubbåker alldeles vid ett husområde och det kom folk dit fort. Hade jag varit ensam med henne någon annanstans så hade det kunnat gå mer illa då hon inte kunde andas. Mobil ska alltid vara med!

Var inte meningen att skrämma någon men riskerna finns ju alltid.
Tycker dock att en 12 åring ska få rida ut :)

My Beauty
2007-11-13, 22:27
Suck. Vi har nog inte samma åsikt, sambons ex och jag.
Deras dotter är 12 år nu, och sambon och jag köpte ett trafiksäkert och satdigt litet russto till henne för ca 6 månader sedan.
Hon har under en tid tjatat om att få rida ut själv.
Vi kompromissade och hon får rida ut själv OM
-Hon säger vart hon rider.
-Mobilen ska vara med
-Vi ska vara hemma
-Och hon går längs den trafikerade vägen till ridvägarna.

Dock känns det som om mamman inte delar min åsikt, och tycker det är oansvarigt av mig att låta flickan rida ut själv.
Hon har nämnt någon gång att hon tycker att ungen är för liten för att rida ut själv.
Mamman kan inte ett smack om hästar, och jag, som har X antal års erfarenhet, tycker att ungen fixar detta bra.
Hade ni låtit er 12-åring rida ut själv??
Jag red ut med min häst själv när jag var 11, och då fanns inte mobiltelefonen i den utsträckningen som idag.

Jag själv red ut själv när jag var typ 9 - 10 år. Red då på en pigg och het ponny men dom inte hade några problem i trafiken.
Jag vet många som är mellan 8 och uppåt som ridit ut själva.

Men gör så att ni bestämmer en runda som är lagom lång, lagom trafikerad och där det finns lite hus så det inte är i öde marken. så kan hon ju rida den när hon vill rida ut. och sen så kan man öka på när man vet att det inte är några problem osv

Tycker du kan släppa iväg henne

Piraja
2007-11-13, 22:33
Alltså.
Hon får INTE rida på den trafikerade vägen.
Vi har en grusväg brevid vår lilla gård som hon rider på. den är ca 1 km lång, och där rider hon lite fram och tillbaka.
Vi har henne inom syn och hörhåll ca halva rundan.

Ok...men hur ser det ut med trafik överhuvudtaget? Så länge det är inom syn och hörhåll känns det väl ok men så fort det blir längre än så känns det mer olustigt. Betänk ett scenario att det faktiskt händer nåt där utom synhåll och det ska rapporteras till modern. Försök gå eller cykla med då. Det handlar ju sällan mer än någon timme, eller?

fall_out_girl
2007-11-14, 15:13
Nu har jag inte läst igenom alla sidor utan jag svarar bara på första inlägget.
Jag tycker att det är väldigt indviduellt på vilken ålder man ska vara för att rida ut själv.
Det är ju bättre att "släppa ut" en 12åring på en trafiksäker häst och att 12åringen verkligen klarar av att tänka till snabbt om hästen skulle få för sig någonting än att "släppa ut" en 15åring som inte har ett dugg koll på sin häst.
Men jag tycker att du ska vara noga med att säga åt henne att hon skall ha med sig mobilen påslagen (på ljudlöst eller liknande) och säga vart hon ska rida någonstans.
Men tycker du att hon är redo för att rida ut själv så är hon antagligen det men jag förstår samtidigt hennes mamma (om jag nu har förstått allt rätt) är orolig för hennes dotter.
Lycka Till!

Quiss
2007-11-14, 16:54
Ok...men hur ser det ut med trafik överhuvudtaget? Så länge det är inom syn och hörhåll känns det väl ok men så fort det blir längre än så känns det mer olustigt. Betänk ett scenario att det faktiskt händer nåt där utom synhåll och det ska rapporteras till modern. Försök gå eller cykla med då. Det handlar ju sällan mer än någon timme, eller?

Det är en privat grusväg.
Bor ett par längst ner, men Lillan rider alltid av vägen vid de få tillfällena det kommer en bil, och de som bor där vet om att vi rider på vägen.
Skogen som vägen går igenom är en helt vanlig bokskog med många underbara stigar endast framkomliga till fots, eller med cross om man hellre vill det.
Har tyvärr inte alltid tid att följa med Lillan ut när hon ska rida.
Mamman är sjukpensionär, och vid ett tillfälle sa jag att hon kunde ju följa med henne ut själv, men då kom det en massa undanflykten.
Det är okej att barnen har fritidsintressen, bara hon slipper engagera sig alltför mycke i det.
Tyvärr

Quiss
2007-11-14, 17:05
Har fått rida ut ensam sen jag fick min första ponny, var 10 då. B-ponnyn jag hade var trafiksäker men visst kunde han bli rädd ibland. Hade ju oftast sällskap av någon av de jämnåriga i stallet men allt kan ju hända ändå även om man är hästvan och har sällskap.

Jag och min syster var ute och red för kanske 2-3 år sen. Då fick hennes häst något ryck och reste sig och slog över och hon blev typ krossad av hästen. Fick skador på inre organ även om hon hade väst på sig, dom var dock inte jätte illa men tillräckligt för att hon skulle få ligga på sjukhus ett tag. Som tur var så var vi på en stubbåker alldeles vid ett husområde och det kom folk dit fort. Hade jag varit ensam med henne någon annanstans så hade det kunnat gå mer illa då hon inte kunde andas. Mobil ska alltid vara med!

Var inte meningen att skrämma någon men riskerna finns ju alltid.
Tycker dock att en 12 åring ska få rida ut :)

Apropå det med olyckor.
Det är långt ifrån alla som vet hur man ska hantera sånt!!
Var ute och red med en kvinna i 36-års åldern en gång.
Vi hade hästarna i samma stall då.
Hon hade alltid svårt att sitta upp, och behövde pall.
När vi var på väg hem en gång längs asfalten, vi hade ca 500 meter kvar till stallet, blev min häst lite stressad av ett par hästar i en hage brevid.
Hon trippade sidled, stegrade sig en aning, och råkade trampa ner i en håla. Vi föll handlöst till marken båda två.
Jag hamnade med ena benet under hästen, och då hon reste sig trampade hon mig på andra benet.
Kvinnan vände tillbaka då hon hörde oss dunsa i marken, och frågade mig hur det gick. Men hon satt kvar på sin häst.
Min häst snurrade runt mig, stressad och uppjagad, jag kunde knappt stå på benen så ont jag hade.
Inte kunde jag ta mig upp igen heller.
Jag lyckades på något sätt få min häst att gå ner i varv, och fick stödja mig på henne resten av vägen hem, medan min ridkompis red framför.:smirk:

Minni-Borg
2007-11-14, 17:11
Men sen kan det ju även hända saker när hon rider i paddok. Hästen kan ju bli rädd även då. Ska man resonera så som din sambos ex gör kan man ju inte låta ungen kratsa hovarna (kan bli sparkad), inte gå in i hagen.
Man kan ju bryta ett ben när man går ner för trappan om man ramlar :angel:

Snuffsan
2007-11-15, 08:26
Det är okej att barnen har fritidsintressen, bara hon slipper engagera sig alltför mycke i det.

Det där var onödigt! Du skriver själv att hon inte är bekväm med hästar. Tycker du att hon ska åka till sitt ex och hans nya sambos gård, stå i ett hörn i stallet, som är ditt domän, medan du hjälper dottern med ponnyn och sedan följa med utan att egentligen kunna ingripa om hästan krånglar? Hur tror du det känns? Att följa med barn på ridskola är en helt annan sak.

Det är som andra redan påpekat föräldrarna som tillsammans ska bestämma när dottern är redo att rida ut.

Quiss
2007-11-15, 16:31
Det där var onödigt! Du skriver själv att hon inte är bekväm med hästar. Tycker du att hon ska åka till sitt ex och hans nya sambos gård, stå i ett hörn i stallet, som är ditt domän, medan du hjälper dottern med ponnyn och sedan följa med utan att egentligen kunna ingripa om hästan krånglar? Hur tror du det känns? Att följa med barn på ridskola är en helt annan sak.

Det är som andra redan påpekat föräldrarna som tillsammans ska bestämma när dottern är redo att rida ut.

Det handlar inte bara om hästintresset när jag säger att det är okej att barnen har intressen, bara hon slipper engarera sig.
Två av barnen dansar, och är riktigt jätteduktiga.
Inte en enda gång har hon varit och titrtat på dem.
Hon gnäller bara när hon måste köra dem till kursen!
Som sagt, Lillan klarar hästen själv, ville bara hon skulle följa med Lillan, och enbart henne och ponnyn ut en gång för att se.
Jag skulle inte ens vara närvarande.

Buppisen
2007-11-15, 16:43
Oj då! Jag har inte ens tänkt i dessa banor. Jag och alla mina gamla ponnykompisar red alla ut själv från ca 11-12 års ålder då vi fick våra första hästar (somliga ännu tidigare).

Kanske oansvarigt, men som sagt, jag har ALDRIG ens reflekterat över det. För mig känns det helt normalt förutsatt att barnet i fråga har VETT (vilket somliga inte har i den åldern) och tillräcklig KUNSKAP... Ja och en trygg ponny då förstås.

the_connemara
2007-11-16, 12:54
Jag red ut själv från att jag fick min första ponny när jag var 8 år. Då hade jag ridit på ridskola i ett år tror jag. Slutade på ridskolan o red bara hemma ett år på denna ponnyn helt utan instruktör, men mamma såg ju såklar till så jag inte var dum mot ponnyn eller likande.

Nästa ponny året därpå började jag rida lektion på o den var inte så jättesnäll som den första men jag har alltid ridit ut själv.

Har alltid haft ponnyer lämpliga till min nivå, eller iaf så har jag snabbt anpassat mig o klarat av de kommande som blev hetare o knepigare.

Rätt ponny o frihet röstar jag på, olyckor händer så lätt men allt går inte att undvika mer än med sunt förnuft (och det vill jag nog påstå jag hade tillräckligt av om man ser till ponnyerna o ridningen redan när jag var 8).

Hoppas jag kan vara lika "fri" mot mina barn som mina föräldrar alltid varit mot mig, det är en grundsten i min uppväxt jag mått mycket bra av.

Honung_92
2007-11-16, 13:54
Jag tycker det ska va okej så länge ryttaren behärskar hästen jag red ut sj första gången när jag va 5-6 år och då hade jag ett varmblodssto på ca 159.... MEN min mamma viste att jag klarade det för hon hade gått med mig ett antal gånger innan jag red ut sj, :) så som sagt jag tycker det är Okej så länge hon klarar av det.

Quiss
2007-11-16, 16:26
Vissa missförstod vad jag frågade efter!
Frågan var, NÄR anser ni att man kan få rida ut själv.
Läser inläggen och konstaterar att åsikterna om åldern är många!
Vissa har ju varit väldigt unga när de börjat rida ut.
Själv var jag 11 år och hade en fjording som gick fortare bakåt än framåt:p

ZOFUS
2007-11-16, 17:40
Vissa missförstod vad jag frågade efter!
Frågan var, NÄR anser ni att man kan få rida ut själv.
Läser inläggen och konstaterar att åsikterna om åldern är många!
Vissa har ju varit väldigt unga när de börjat rida ut.
Själv var jag 11 år och hade en fjording som gick fortare bakåt än framåt:p

NÄR föräldrarna till barnet ifrågan är överens!;)

Johansson423
2007-11-16, 18:40
Apropå det med olyckor.
Det är långt ifrån alla som vet hur man ska hantera sånt!!
Var ute och red med en kvinna i 36-års åldern en gång.
Vi hade hästarna i samma stall då.
Hon hade alltid svårt att sitta upp, och behövde pall.
När vi var på väg hem en gång längs asfalten, vi hade ca 500 meter kvar till stallet, blev min häst lite stressad av ett par hästar i en hage brevid.
Hon trippade sidled, stegrade sig en aning, och råkade trampa ner i en håla. Vi föll handlöst till marken båda två.
Jag hamnade med ena benet under hästen, och då hon reste sig trampade hon mig på andra benet.
Kvinnan vände tillbaka då hon hörde oss dunsa i marken, och frågade mig hur det gick. Men hon satt kvar på sin häst.
Min häst snurrade runt mig, stressad och uppjagad, jag kunde knappt stå på benen så ont jag hade.
Inte kunde jag ta mig upp igen heller.
Jag lyckades på något sätt få min häst att gå ner i varv, och fick stödja mig på henne resten av vägen hem, medan min ridkompis red framför.:smirk:

Men gud vad dåligt gjort! :mad:
Jag blev ju helt livrädd när jag såg att hästen slog över så jag kastade ju av mig min häst med en gång. Inte nog med att min systers häst låg på henne utan när han väl rest sig så stod han ju kvar på henne! :crazy:
Vill inte säga att jag själv är speciellt duktig, men vissa får ju verkligen hjärnsläpp och blir hysteriska i en sån situation. Visst fick jag ju panik men jag höll mig ändå sansad trots att min syrra låg typ medvetslös och lät konstigt och kunde inte andas. :cry:

Egentligen borde man få lära sig på ridskolor hur man ska hantera olika situationer och första hjälpen osv. Det hör ju ändå till lite.

Quiss
2007-11-16, 23:30
Men gud vad dåligt gjort! :mad:
Jag blev ju helt livrädd när jag såg att hästen slog över så jag kastade ju av mig min häst med en gång. Inte nog med att min systers häst låg på henne utan när han väl rest sig så stod han ju kvar på henne! :crazy:
Vill inte säga att jag själv är speciellt duktig, men vissa får ju verkligen hjärnsläpp och blir hysteriska i en sån situation. Visst fick jag ju panik men jag höll mig ändå sansad trots att min syrra låg typ medvetslös och lät konstigt och kunde inte andas. :cry:

Egentligen borde man få lära sig på ridskolor hur man ska hantera olika situationer och första hjälpen osv. Det hör ju ändå till lite.

Håller helt med dig!!!
Det borde ingå, faktiskt. Det är viktigt att kunna handla rätt i sådana situationer.
Och första hjälpen är ALDRIG fel att kunna!
Även om jag rider med Lillan, så kan faktiskt även jag ramla av.
Vet hon då inte hur hon ska agera, kan det bli farligt.
Jag själv är helt lugn, ända tills allt är över och jag tänker på vad som hänt.
Då kan jag bryta ihop och stortjuta hur länge som helst!

Quiss
2007-11-17, 11:50
??? Såvitt jag vet är der 15-årsgräns på att köra moped, mindre barn som kör t ex kross får väl bara köra på avlyst bana under uppsikt av vuxna? Jag tycker nog att man kan fundera över den där 15-årsgränsen för även om det på sätt och vis är omöjligt att jämföra häst och moped kan det röra sig om samma farter och liknade krafter. Är inte en 12-åring mogen nog att hantera en moped kanske man ska fundera på om samma kanske kan gälla för en häst.

Du bor inte på landet va??
Här ute har 7 av 10 barn cross eller fyrhjuking och kör omkring på.
Inga inhängnade områden, ingen ordentlig översyn egentligen, bara privat mark och närhet till hus.
De kör i skogen och i hagar, på åkrar och ängar, och bara en enda gång har det hänt en olycka.
Barnen är i all åldrar, från 6-18 år.
Sambons tre barn är inget undantag. Lillan har en KTM 50 och de två äldsta delar på en Kawazaki 80 och ligger och kör på en slinga bakom vårt, i grannens skog(de har tillåtelse av grannen att göra detta)
Grannen har en son som går i ettan, och han har en fyrhjuling.
Så visst börjar barnen köra tidigt!!
Lillan kan redan köra traktor!

Rimfaxe
2007-11-17, 12:26
Hej

Nu lägger jag mig i en diskussion utan att ha läst hela tråden, men vill bara säga vad jag tycker om att rida ut själv.

Jag är 34 nu, fick första hästen (fjording) när jag var 10. Då fanns varken mobiltelefoner eller säkerhetsvästar, men det ifrågasattes aldrig då man red ut. Vi hade ingen ridplan, och närmsta kompis som hade häst bodde 4km bort, jag red alltid själv i skogen eller längst vägen. Så gjorde även mina andra kompisar som hade häst.

Barn växer med det ansvar de får. Får 12-åringen inte rida ut själv kommer kanske den dagen då hon gör det ändå utan att fråga. Ni känner henne bäst själv och tar nog rätt beslut. Lycka till

Cheval
2007-11-17, 15:15
Ibland kan det ju vara så att ponnyn är kolugn när den är själv men blir för pigg och stark vid sällskap. Jag vet, det finns cykel men om ponnyn är trygg och säker och man vet vart de tar vägen så tycker jag de kan få ta det ansvaret. Det är ju i så fall farligt att rida ut själv oavsett ålder.

Snuffsan
2007-11-17, 15:41
Så din mamma släppte ut dig ensam när du var 5år på ett stort varmblod? Stämmer det så borde hon nog se över sin mammaroll. Absolut vansinnigt.

ekedal
2007-11-17, 16:59
Jag tycker 18 år. Säkerhetsmässigt är det inte bra att rida ut själv. Jag tycker man skall vara tillräckligt gammal för att själv fundera över vilka risker man är beredd att ta med sitt liv. Jag är vuxen och rider ut själv när jag står i ett litet stall och nästan aldrig kan få sällskap, men jag vill inte ha barn där som skall rida ut själva.

Evil_In_A_Closet
2007-11-17, 20:00
Så din mamma släppte ut dig ensam när du var 5år på ett stort varmblod? Stämmer det så borde hon nog se över sin mammaroll. Absolut vansinnigt.

Spelar det någon roll hur stor hästen är eller???
De gör ju inget hur ung man är bara man kan kontrollera hästen.
Det är INTE vansinnigt för fem öre:crazy:

Snuffsan
2007-11-17, 22:29
Hon påstår att hon var 5 år. FEM år. Jo, det är en jäkla skillnad eftersom en femåring har inte ben som ens når nedanför sadelkåporna på en stor häst. Hur ska en femåring kunna ta sig upp om hon trillar av halvvägs?

En femåring har inte balans att klara en häst om något händer.
En femåring ska inte ens ut och promenera längre rundor själv.
Att ta beslut om en häst i trafiken när man är fem år är vansinnigt oansvarigt och inget annat.

dumle_klubba
2007-11-17, 22:51
Jag skulle inte tro att det är något problem för henne att rida ut själv. jag var max 9 år när jag red ut själv första gången.:)

k i m
2007-11-17, 23:29
18 år? Hade jag sagt det till mina barn hade de trott att jag var totalt sinnesförvirrad??

Det har inte med åldern att göra utan med kunskap o mognad! Ett barn måste få utmaningar för att utvecklas o så länge man skickar ut dem på en "säker" häst o inte en skengalen o bångstyrig sak så kan det inte hända med på en ridtur än om de cyklar!
Men självklart måste man se till barnets mognad o kunskap! Men 18 tycker jag är till att ta i!

k i m
2007-11-17, 23:35
5-6 år på ett 159 cm högt varmblod...
Nja, jag är ganska så tillåtande när det gäller mina barn, men jag skulle inte skicka ut dem ensamma i den åldern! O absolut inte på en häst som de inte kan ta sig upp på igen om de skulle trilla av! Lite mer propotionellt ska ekipaget vara! Både i storlek o intellektuellt!

Shetlandskusk
2007-11-18, 08:11
Oj! Reagerar på allas svar.

Jag vet en tjej på 7 år som fick rida ut på sin ponny själv :crazy: Barbacka :crazy: Ingen mobil.

Quiss
2007-11-18, 13:31
18 år? Hade jag sagt det till mina barn hade de trott att jag var totalt sinnesförvirrad??

Det har inte med åldern att göra utan med kunskap o mognad! Ett barn måste få utmaningar för att utvecklas o så länge man skickar ut dem på en "säker" häst o inte en skengalen o bångstyrig sak så kan det inte hända med på en ridtur än om de cyklar!
Men självklart måste man se till barnets mognad o kunskap! Men 18 tycker jag är till att ta i!

Håller helt med.
Får man inte lite att bita, så tappar man intersset.
Upplever det som att Hon har växt med uppgiften lite, och sen är hon VÄLDIGT rädd om sin häst.
Tycker det är okej att släppa iväg henne på russet, men hade exempelvis aldrig i hela livet släppt iväg henne med min valack!!
Inte ens jag brukar rida ut själv på honom, då han är ganska nervös.
Men annars tycker jag om att rida ut själv på mitt sto.

In_Joy_And_Sorrow
2007-11-18, 20:28
Hon påstår att hon var 5 år. FEM år. Jo, det är en jäkla skillnad eftersom en femåring har inte ben som ens når nedanför sadelkåporna på en stor häst. Hur ska en femåring kunna ta sig upp om hon trillar av halvvägs?

En femåring har inte balans att klara en häst om något händer.
En femåring ska inte ens ut och promenera längre rundor själv.
Att ta beslut om en häst i trafiken när man är fem år är vansinnigt oansvarigt och inget annat.

honung_92 hade skrivit ett inlägg till som har försvunnit.
Och det var ingen lång runda hon red, så då kan man faktiskt leda hästen hem om man ramlar av.
Och det var inte ute i trafiken.
Och hur ska du kunna veta om hennes ben når nedanför sadelkåporna eller inte???:crazy:

chik
2007-11-18, 21:01
:bump:Jag fick min egna häst nordis när jag var 8år.det funkade bra.På den tiden fans det ingen hjälm.
Mina döttrar red ut skälva när dom var 7-8 kommer inte i håg .Mitt barnbar 10år rider mitt varmblod skälv när hon är och hälsar på....Ha det chik:bump:

Honung_92
2007-11-18, 23:06
nu svarar jag på lite av varge. jag kunde kontrolera min häst och det va kanske 5-10 minuter från stallet så jag kunde le hästen om jag ramlade ursäkta om jag blev lite arg sist men jag blev lite arg för det du sa om min mamma... för HON viste att jag kunde och som sagt hon hade varit med mig ett antalgånger och såg att jag klarade av det. så därför tyckte hon att det va ok om jag ville rida medans hon fixade stallet. jag va 5 år och allt gick bra och jag har lärt mig att ta ett stort ansvar när det gäller hästar.

Honung_92
2007-11-18, 23:26
Från det jag va 1 och nu är snart 16 så har jag haft 22 hästar och min första häst va då varmblodet som jag red på. jag har nu ridigt till 2 extrema problemhästar som varit på väg till slakt. "min ponny på bilden" Dom går nu båda 2 som jätte fina tävlings hästar. Jag vill nog knappt tänka på hur många hästar som jag har ridigt in :S. Och när jag red mitt varmblod så red jag INTE i trafiken. Och hästen kunde jag lite på till 110% och mamma viste det och jag KUNDE kontrolera den så jag fattar inte vad det är att hätsa upp sig för??????:S:S:S:S:S Hästen och jag va ETT. That's it............. :):):):):) ha ett bra liv alla.... Jag Hjälper hästar som andra har förstört och som en profstrännare sa va oinridbar så jag är nöjd med att min mamma har kunnat lita på mig och mina hästar.. Jag blir ETT med mina hästar så är det vi är inte bara kompisar dom är min familj... SVARAR TILL ALLA NU...

Snuffsan
2007-11-19, 00:11
Nej, en femåring kan inte leda hem en stor häst hur som helst om hon ramlar av.

Att du ens kan inbilla dig att det är ok att släppa ut en femåring på en stor häst!! Helt vansinnigt! Ett femårigt barn ska som sagt inte ens promenera längre rundor ensamt. Hon ska definitivt inte ha eget ansvar att rida ut på en stor häst utan sällskap. Oansvarigt värre.

SoffiProppi
2007-11-19, 00:16
Jag var 11 första gången jag red ut ensam, och den hästen var inte stensäker... :crazy: Även om detta bara var 3 år sedan (:angel:) så var det ingen konstig sak. Bara jag ringde när jag red ut, berättade var jag red och sedan ringde igen när jag kommit tillbaka.

In_Joy_And_Sorrow
2007-11-19, 08:59
Nej, en femåring kan inte leda hem en stor häst hur som helst om hon ramlar av.

Att du ens kan inbilla dig att det är ok att släppa ut en femåring på en stor häst!! Helt vansinnigt! Ett femårigt barn ska som sagt inte ens promenera längre rundor ensamt. Hon ska definitivt inte ha eget ansvar att rida ut på en stor häst utan sällskap. Oansvarigt värre.

Man kan visst leda en häst om man är 5 år.

Inte_Ung
2007-11-19, 09:35
Min erfarenhet av barn är att de inte har samma verklighet som vuxna.
Det som de ser som att "rida ut ensammen" kan vara "rida runt huset" eller "rida sommarhagen runt".

Så hur dina minnen är - är inte nödvändigtvis samma som hur det verkligen var.
Du är 1år yngre än min dotter och vi har pratat om sådana här saker.
Hon kände det som att hon "gjorde själv" när hon var 6år även om jag var precis där och hjälpte till.
Hon red "gårdsplanen runt" på sin shettis och kände det som om hon red ut själv.

Honung_92
2007-11-19, 12:10
Jag skötte min häst nästan sj och med mammas hjälp om det behövdes. men att le henne va inga problem så hur kan du säga att en 5 åring inte kan le en stor häst???????????????????

Honung_92
2007-11-19, 12:12
men jag red ut en liten runda i skogen och det va inga problem.....

Inte_Ung
2007-11-19, 16:46
Det räcker med en liten träd-dunge för att ett litet barn på 5 år skall klassa det som skog.
Jag har små hagar runt mitt hus som känns precis som "Stora Skogen" för en 5-åring.

Seabaz
2007-11-19, 17:40
jag red ut själv på grannens shettis när jag var 11 år.
Den var också trafiksäker och typ 20 år gammal men busig!

Kommer inte ihåg om jag hade mobil då, tror inte det.
Inte var det tal om att någon skulle vara hemma heller... Jag red den shettisen 3ggr/veckan.

Jag tycker era regler var väldigt bra! Önskar jag själv hade haft sånna regler nästan även om inget hänt hittills...

Honung_92
2007-11-19, 17:57
ja men lilla du jag är 16 och jag kommer i håg den rundan jag red vi bor typ på samma ställe fortfarande så man glömmer inte i första taget. så jag fattar inte vad du är ute efter jag red i en skog.... ingen dunge utan en skog och jag kunde reglera hästen

Lilla Svart
2007-11-19, 18:11
Jag var 8 år när jag fick rida ut själv första gången. Men det var typ 50 meter från gårdsplan och på en shettis som inte ville gå hemifrån :) Men det var ändå stort! Sen jag var 9 år red jag ut dagligen själv eller med min lillasyster. Utan mobil och utan väst. (Dom fanns inte i samma utsträckning som idag) På alla möjliga sorters hästar. Vår mamma litade på att vi gick i land med det. Och det gjorde vi. Kan oxå tilläga att under alla år(haft egna hästar i över 20 år), har jag åkt av en gång ute.
Så låt tjejen rida ut! :D

Inte_Ung
2007-11-19, 18:23
Född 92?
16 år?
Inte då.
Räkna!

Tagit fel på ålder?

Honung_92
2007-11-19, 18:29
jag blir snart 16.... fan va petig

Honung_92
2007-11-19, 18:30
tänkte faktiskt ändra deet innan men jag han inte hade en lektion

vinkelina
2007-11-19, 18:40
nej nej nej är min absoluta spontana reaktion.

5.11 hade vi en ridolycka i stallet med dödlig utgång (finns mer i ett inlägg som ja skrivit då)

detta handlade om en 22 årig tjej som red sin egen häst, ett varblod ut i skogen. hon hade hjälm, säkerhetsväst o säkerhetsstigbyglar. hon trillade så oturligt att hon bröt nacken.

till saken hör att hon var utbildad hästskötare 3½ årig utbildning. blev klar i våras

det finns så mycket som kan hända i ute. i detta fall mötte de på en älg

Grettir
2007-11-19, 21:44
Jag har ridit ut själv sen jag var 8 tror jag det var..
Då hade jag en liten shettis som var perfekt trafiksäker och allt..
Visst jag åkte av men jag hade med mig mobil och berättade vart jag skulle. Säkerhetsväst hade jag också.. Sedan köpte vi en gammel man till mig som jag ridit sen jag var 12 en islandshäst han har jag åkt av några gånger också men han är så snäll så han springer hem istället för att vänta så jag har fått gå hem en bit några gånger :P Men somsagt jag är 16 nu och har verkligen inte lidit utav att jag får rida ut själv. Det är ju kul att äntligen få vara alldeles själv med hästen utan att ha hök ögon på sig hela tiden..
Senast idag var jag ute och red själv på en häst jag haft sen i måndags.. Så min mamma litar på mig. Och jag har alltid mobil med mig så att jag kan ringa hem om det händer något och hitills har det inte hänt någe allvarligt bara fått lite skrapsår och blåmärken men det kan man ju stå ut med bara man får rida :)
Så jag tycker defenetivt inte att "lillan" är för liten för att rida ut själv. Grannens tje som jag tror är 11 nu rider ut själv och hennes föräldrar behöver inte vara hemma så det är ju skillnad för hur man prioroterar...

Stollan
2007-11-19, 22:28
Snuffsan menade med största säkerhet att ett fall på sådan höjd riskerar att kunna bli väldigt hård och skador då uppstå och dessa skador kan förhindra barnet från att ta sig hem.
5 åringar lämnar jag för min del inte ens nämnvärt obevakade under lek i närhet då mycket kan hända med såpass små barn.
Det skulle också bli ramaskri om förskolan började släppa ut sina 5-åringar för att leka i skogen en bit bort under utevistelsen alldeles på egen hand :crazy:
Släpper man glatt iväg en 5-åring på en häst för att rida ut en sväng på egen hand är man antingen ignorant när det gäller barns utveckling alternativt tror att saker aldrig händer dom (19 årings mentalitet) alternativt skiter i det.
Välj vilket alternativ du tycker passar i olika situationer.

ponnydamen
2007-11-20, 08:29
Tänk bara på att det säkerligen är oerhört mycket viktigare för flickan att era (de vuxnas) relationer är bra i det långa loppet, eller så bra som de kan vara. Att mamman undrar och oroar sig är kanske inte alls konstigt speciellt om hon inte vet eller kan något om hästar. Säkerligen har ni läget under kontroll men från mammans sida krävs det väl en hel del tillit till er vuxna i närheten. Kanske saknas denna?
Kanske kan mamman ges möjlighet att följa med dottern ut ett par gånger så hon också lär känna pållen. Då kanske hon kan se själv med egna ögon.

ponnydamen
2007-11-20, 08:33
Du bor inte på landet va??
Här ute har 7 av 10 barn cross eller fyrhjuking och kör omkring på.

7 av 10 barn har egen cross på landet...
Det måste vara där NI bor.

CidFidel
2007-11-20, 14:28
Hade nog låtit tjejen rida ut själv. Iaf om hon varit min tjej. Alla mammor som inte kan något om hästar är lite rädda för dem, även om de inte vill erkänna det direkt. :)

Quiss
2007-11-20, 16:59
7 av 10 barn har egen cross på landet...
Det måste vara där NI bor.

Lite tolkningsfel.
Menade att just här är det så.
Även i den lilla håla jag växte upp i hade typ alla cross eller moped.
Tycker inte det är jätte stor skillnad med att låta henne köra cross eller rida. Förutom att man hör om hon kör och välter med crossen, men man hör inte om hon ramlar av.

Inte_Ung
2007-11-20, 17:06
För att svara på grundfrågan så ja.
Min dotter red ut själv från ca 10års ålder på en säker gammal Islandshäst.
Och det skulle jag även skicka ut andra barn på själva i skogen.
Han bär hem dem.

Inte_Ung
2007-11-20, 17:08
Ja jag är petig.
Om siffrorna är fel på ett ställe så kan de också vara det på ett annat.

Hur kan vi då vara säkra på att du verkligen var just 5år samt hur stor hästen var?
Dessutom så tycker jag allt att det är skillnad på att gå i nian och att gå första året i Gymnasiet.

Honung_92
2007-11-20, 17:18
jag är säker på att jag va 5 år ev 6 men det är ingen stro skilnad. och hästen va ca 158 varmblodssto hon hetta Delvina Bob och va född 1987-05-16...... och jag fyller snart 16 så så är det... vad är du sj för en människa????

SweetBriar
2007-11-20, 22:07
Jag var 11-12 år när jag började rida ut själv på min shettis och B-ponny. Jag hade då ridit på ridskola i 5 år, haft shettisen i 3 år och B-ponnyn något kortare. Ganska lagom ålder och i början fick jag bara rida en speciell runda,hade alltid hjälm+säkerhetsväst och ngn visste vart jag red.

Tycker att det låter fruktasvärt oansvarigt att släppa ut en 5-åring på en stor häst i skogen :eek: Hur mkt skulle ungen ha att sätta emot med om hästen ville gå åt ett annat håll/busa/skena osv.
Eller om det kom en bil?
Däremot tycker jag inte att föräldrarna ska vara för överbeskyddande. Man kan inte skydda sina barn från ALLT. Likaväl som att ramla av en häst och skada sig kan man krocka med skolbussen, halka i en trappa osv.

Honung_92
2007-11-20, 23:01
Haha ofta det kör bilar i skogen?????:rofl: och MAMMA hade varit med HUR MÅNGA GÅNGER SOM HÄLST.. jag tycker du ska läsa dom olika inläggen jag har gjort så du förstår... och hästen och jag litade på varandra hur mycket som hälst och hon va som en klocka bara gick dit jag ville.... jag jag är glad att min mamma litede på mig och min häst.... för jag och min häst va ETT... och det har ju inte hänt något.. jag sitter här fullt frisk utan skador.

honung
2007-11-20, 23:09
Du dividerar mot en vuxen människa som man kort sagt kan säga "Det hon inte vet om hästar är knappt värt att veta".
En sån människa som du skulle se upp till, som du skulle kunna lära dig massor av. En människa som vet att det finns situationer till häst & i deras närhet som knappt ens en blivande sextonåring skulle kunna reda ut. Inte_Ung ska du 'lyssna' på.

En femåring är ett "småbarn" och är fortfarande i dagisålder. En femåring har varken utvecklad syn eller hörsel att intiutiv förmåga eller erfarenhet att hantera en uppstådd situation.

Mina döttrar började rida ut ensamna i skogen på häst när de var i tioårsåldern. De var då utrustade med hjälm, säkerhetsväst, mobiltelefon, samt walkie-talkie, och inte minst - en häst som jag litade på till 90%. (resterande 10% är paniksituationer med öppna benbrott, frontalkollision med fordon och liknande - situationer man aldrig kan förutse.)

Sen kan jag hålla med om det några skriver om - små barns som fräser runt på små men kraftfulla fyrhjulingar är ju inte ovanligt numera. Men skillnaden är ju att ett fordons reaktioner kan man förutse med lite erfarenhet & vett. Ett levande djur kan man aldrig förutsäga - och ska man hantera ett levande djur ska man vara medveten om att man ska kunna hantera en paniksituation på så sätt att det minsta insatsen man ska kunna göra är att larma efter hjälp. Det är sällsynt att en femåring är mogen att klara av.

honung
2007-11-20, 23:11
Åjo. Bilar kan dyka upp på småvägar i skogen. Traktorer finns det gott om ute i skogarna.

Och säkerhet till häst handlar inte bara om hur säker hästen är och dens och ditt förtroende för er varandra. Det handlar om att förutse situationer som kan uppstå, och veta hur man ska hantera dem.

Snuffsan
2007-11-20, 23:33
Tydligen finns det en massa crossar och fyrhjulingar körda av 10 åringar i skogen hos TS dessutom.

In_Joy_And_Sorrow
2007-11-21, 08:49
Åjo. Bilar kan dyka upp på småvägar i skogen. Traktorer finns det gott om ute i skogarna.

Och säkerhet till häst handlar inte bara om hur säker hästen är och dens och ditt förtroende för er varandra. Det handlar om att förutse situationer som kan uppstå, och veta hur man ska hantera dem.

Men om hästen litar på sin ryttare till 100% så blir den oftast inte rädd för saker, eller skenar etc.
Traktorer eller bilar KAN INTE komma fram på en skogsstig:rofl:

Honung_92
2007-11-21, 08:50
men det va en SKOG där det inte kunde köra varken bilar eller traktorer. och alla bra utväcklas snabbare än andra och när jag va mindre va jag alltid längst i min klass och jag har utväcklats väldigt tidigt... För nu märker man hur alla i min klass håller på att växa om mig... OCH JAG ORKAR INTE TJAFSA MED ER JAG VET HUR DET ÄR................. SÅ JAG FATTAR INTE VAD PROBLEMET ÄR???? DET FANS INGA BILAR I DEN SKOGEN SÅ NU BEHÖVER INGEN TJATA OM DET NU.....

honung
2007-11-21, 09:01
Det går aldrig att förutsäga hur ett annat levande djur reagerar vid olika situationer. Ett huggormsbett, en skata, en ilsken anfallsbenägen älg - man ska alltid förutsätta att oförutsedda ting kan ske.
Och det är en insikt man får med ålder och erfarenhet.

Snuffsan
2007-11-21, 10:28
Nu är det plötsligt en stig. Historien förändras hela tiden och det konstiga är att andra än Honung_92 verkar kunna ändra den? Konstigt.

Men era inlägg säger allt om hur unga ni är. Som honung skrev, med ålder och erfarenhet kommer insikt.

In_Joy_And_Sorrow
2007-11-21, 14:03
Nu är det plötsligt en stig. Historien förändras hela tiden och det konstiga är att andra än Honung_92 verkar kunna ändra den? Konstigt.

Men era inlägg säger allt om hur unga ni är. Som honung skrev, med ålder och erfarenhet kommer insikt.

historien har aldrig ändrats, som honung_92 har skrivit hela tiden så var det i skogen. Skog för mig är inte något som det kan köra bilar i. Eftersom det inte finns några vägar där en bil kan komma fram på i en SKOG.

Åldern har inte någon som helst betydelse. Man kan vara 25 år och inte ha lika stor erfarenhet som en 15 åring. Det beror på hur länge man har sysslat med hästar, hur många hästar man haft, hur många hästar man ridit osv.

Snuffsan
2007-11-21, 15:13
Jodå, åldern har betydelse när ni tjaffsar med damer som hållt på med hästar hela sitt liv och som i vissa fall är tre gånger så gamla som ni är.:smirk:

In_Joy_And_Sorrow
2007-11-21, 15:53
Jodå, åldern har betydelse när ni tjaffsar med damer som hållt på med hästar hela sitt liv och som i vissa fall är tre gånger så gamla som ni är.:smirk:

Och hur vet du hur gammal jag är???:smirk:

Honung_92
2007-11-21, 16:43
jaa det vet jag med men här där vi bor finns typ inga huggormar inte så många älgar inte i den lilla skogen i allafall. och hon va inte rädd för saker som flög upp eller så... hade hon varit det hade nog alllllllllllllllllldrig min mamma släppt ut mig på henne.. så så är det

Miilan
2007-11-21, 16:44
Hej måste bara få skriva en underbar upplevelse som vi inte skulle ha fått om inte dom som finns i stallet hade litat på oss. Och vi måste ha mobil med oss.

En kväll i sommras som jag rider ut med ett par kompisar vid solnedgången vid halv 9 tiden ch ska sova över i stallet, vi som inte har hästar fick låna av ridskolan. Vi är mellan 12-14år och vi rider ur barbacka själva på bla ett halv galet russto som kickkade allt och alla två hetsiga fullbold som gått på banan fla. Vi hade ju Så roligt. Det var ju liksom bästisarna som fick göra det dom älskade aldra mest - Att få vara med hästarna och med sina bästa vänner. Vi satt ju och pratade killar, kläder hemlisar vem som hade gjort vad. Och den kännslan hade vi aldrig fått upp levt om vi skulle haft en vuxen med eller att vi inte fick rida ut själva.

Var tvungen att beskriva från en tånorings sida att man får roligar en när vuxna följer med hela tiden. Självklart så kan det vara roligt att vara ute med vuxna oxå men Man för inte samma kännsla.

Hjhopp från mig :)

Honung_92
2007-11-21, 16:52
alla ni värkar knasiga för i skogar finns det stigar har ni alldrig sätt det??? FATTAR INGET... ÄR DET SÅ SVÅRT ATT VATA VAD EN SKOG ÄR FÖR NÅTT?

Chili
2007-11-21, 16:56
Diskussionen verkar ha spårat ur lite men tänkte ändå bidra...

Jag hade alltid med pappa när jag var 6-8 år då jag hade min första shettis. Men det hjälpte inte - en gång när han gick 2 meter ifrån oss bockade hon av mig så jag bröt armen.

När jag var 10 år fick jag en B-ponny på 18 år, Trygg, säker men bossig. Red väl med pappa 2-3 ggr, sen fick jag rida ut själv. Hade utvecklats massor från shettisen till B-ponnyn, ridit olika hästar och börjat på ridskola.

Tycker helt det beror på hur mogen barnet är och hur säker ponnyn är! Skulle aldrig skicka ut en fartgalen unge på en halvvild ponny i tävlingskondition ensamma i skogen.

Inte_Ung
2007-11-21, 17:19
vad är du sj för en människa????

En gammal luttrad tonårsmorsa som redan hört alla valser som en 15-åring kan dra till med.
Så många tonårsbrudar som varit i mitt stall och så mycker dynga som jag har fått höra.
Det gör att jag genomskådar det värsta dravlet numera.

Förresten så stavar du gräsligt illa för att vara 15.
Om du vill argumentera med gamla tanter så är det lämpligt att anpassa skriften till en något högre nivå än illa stavat tjatt-språk.

Honung_92
2007-11-21, 17:29
vill bara göra ett inlägg så ni fattar vad jag fått med mig med detta.. Patrik Alorie om ni vet vem det är?? En utav Europas största NH tränare. har träffat han ca 5 gånger i hela mitt liv. första gången jag träffade han va jag 10 år och jag va med min mamma och min kompis med hennes häst som va en EXTREM problem häst. då varken min kompis vågade,ville,eller förstod vad han sa (Engelsktalande) så frågade han om jag ville för det skulle va ett realistiskt möte med barn i corralen. Och givetvis jag tar denna chans fast jag bara va 10 år framåt som jag är i min natur. Och där stod jag med Patrik och kännde mig inte ett dug liten, då förstår jag vad jag har fått med mig tillsammans med min mamma, hästen lyssnade på mig till 110% och gjorde allt jag bad om. Och så blev det dom andra gångerna jag träffade patrik. sista gången vi träffades sa han till mig att jag ska va väldigt stolt över mitt sätt att vara med hästar och mitt lugn. han tycker att jag fortsättnings vis ska ska ta hand om min talang att hjälpa hästar som inte litar på människor. för att man bör ta vara på en medfödd talang. nu har jag hjälpt 3 hästar som varit på väg till slakt pga ingen har velat ta sig an dom. jag har fått lära mig studera hästen i det fria,hagen,stall mm. Så ni kan inte säga att jag är för ung för att veta saker och ting. Det berospå hur man växer upp med hästar och vem man gör det med. jag har typ aldrig ridigt för tränare mm för jag rider på mitt sätt och efter kännsla mot hästen mm. därimot nu börjar jag bli mer intresserad av tävling träning mm. för nu har jag lärt känna hästen så nu börjar jag bli mer intresserad av diverse saker.. så bara för att jag är ung betyder inte det att ni kan mer än mig bara för att ni är äldre. Utan det handlar om tillliten till sin häst. och min mamma är 50 år nu och har haft hästar sen hon föddes. och jag kan inprensip säga att jag är född i stallet pungt slut.............. tack för mig:bow:

Honung_92
2007-11-21, 17:32
jo men jag har alltid haft mitt eget stall och har alltid lyssnat på min mamma och inga andra så barn som hittar på saker.. så har du några problem så välkommen så kan vi lösa dom.

Honung_92
2007-11-21, 17:38
hur gammal är du igentligen??? som orkar tjaffsa med tonåringar det hade inte ens min mamma gjort XD... + att jag skriver så snabbt så jag hinner inte rätta till mina fel....................... Ha ett bra liv lilla dam

Katleen
2007-11-21, 17:50
12 år är defenitift inte för ungt, tycker jag! Jag har ridit ut själv sedan jag var 10. NU är jag 13, mina föräldrar skulle inte ha någon möjlighet att rida ut med mig varje gång, inte en susning! :P

SweetBriar
2007-11-21, 18:36
En gammal luttrad tonårsmorsa som redan hört alla valser som en 15-åring kan dra till med.
Så många tonårsbrudar som varit i mitt stall och så mycker dynga som jag har fått höra.
Det gör att jag genomskådar det värsta dravlet numera.

Förresten så stavar du gräsligt illa för att vara 15.
Om du vill argumentera med gamla tanter så är det lämpligt att anpassa skriften till en något högre nivå än illa stavat tjatt-språk.

:bow:

Honung_92:
Även om hästen är trygg, snäll och ungen har ridit sen innan den kunde gå tycker JAG iaf att det är fruktansvärt vansnnigt att skicka ut en 5-åring på en häst i skogen :eek:
Ja, det kör ibland bilar i skogen, där ja brukar rida ut åker det ganska mkt bilar ibland (orienterare, bärplockare, hundägare osv.) Du behöver inte dumförklara mig.

Honung_92
2007-11-21, 19:27
MEN I DENNA SKOGEN ÅKER DET INGA BILAR ÄR DET SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ????????:mad:

Snuffsan
2007-11-21, 19:39
Du kan kanske uppföra dig lite trevligare?

SweetBriar
2007-11-21, 19:40
Nej, det är det inte och jag sa inte att det åker bilar i er skog, jag sa att det gör det i vår.

SweetBriar
2007-11-21, 19:41
Du kan kanske uppföra dig lite trevligare?

Det tycker jag också.

Quiss
2007-11-21, 20:28
Tydligen finns det en massa crossar och fyrhjulingar körda av 10 åringar i skogen hos TS dessutom.

Visst finns det de, men de använder inte den stigen som Lillan använder när hon rider.
Hon rider nerför lillvägen, och runt crosslingan som hon och hennes syskon har gjort.
Barnen häromkring får inte köra cross och fyrhjuling längs den trafikerade vägen, därför kan de bara köra på grusvägarna vid sitt eget hus.
Alltså är det ingen risk att hon möter en 10 åring på cross.
Vi har inga grannbarn som kan ta sig till "vår" väg om de inte kör långs den traffikerade vägen!!!
Såvida de inte är superstarka och orkar bära crossen över kärret som ligger mellan grusvägarna!

Honung_92
2007-11-21, 21:20
trevligare?? men varför är det inget som fattar vad jag menar?

Honung_92
2007-11-21, 21:21
jo men läs alla inlägg från början... och se sen om du inte med skulle bli arg.

olgaklara
2007-11-22, 11:30
Från det jag va 1 och nu är snart 16 så har jag haft 22 hästar och min första häst va då varmblodet som jag red på. jag har nu ridigt till 2 extrema problemhästar som varit på väg till slakt. "min ponny på bilden" Dom går nu båda 2 som jätte fina tävlings hästar. Jag vill nog knappt tänka på hur många hästar som jag har ridigt in :S. Och när jag red mitt varmblod så red jag INTE i trafiken. Och hästen kunde jag lite på till 110% och mamma viste det och jag KUNDE kontrolera den så jag fattar inte vad det är att hätsa upp sig för??????:S:S:S:S:S Hästen och jag va ETT. That's it............. :):):):):) ha ett bra liv alla.... Jag Hjälper hästar som andra har förstört och som en profstrännare sa va oinridbar så jag är nöjd med att min mamma har kunnat lita på mig och mina hästar.. Jag blir ETT med mina hästar så är det vi är inte bara kompisar dom är min familj... SVARAR TILL ALLA NU...

22st hästar på knappa 15år :eek::eek:

Du har inte gått i skola antar jag eller träffat kompisar med mer än 2 hästar hemma året om sas. Det är ju rätt mycket tid speciellt om det är problemhästar :cool:

Grattis du har nog haft fler hästar än någon annan i den åldern :angel:

In_Joy_And_Sorrow
2007-11-22, 12:07
Jag har haft 11 hästar:banana: Bara hälften av de Honung_92 har haft

olgaklara
2007-11-22, 12:08
En liten fråga bara. Vad gör ni med era hästar eftersom ni har haft så många hästar i redan ung ålder??

In_Joy_And_Sorrow
2007-11-22, 12:23
Jag rider till och rider in hästar. En häst tog vi hand om eftersom det var en som hade ridit sönder hovarna på honom:cry: De hade fortsatt rida fast hästen tappade skor:eek:
Har även köpt ett varmblod som skulle till slakt, eftersom han inte sprang tillräckligt fort på travet:cry:
Mina första hästar var 2 st som va korsning mellan islandshäst och shetlandsponny. Det var mor och dotter. "fölet" var ett år när vi köpte dem. Stoet, lärde jag mig rida på, jag lärde mig alltså inte rida på en ridskola. När "fölet" var 3,5 år red jag in henne, så det var den första hästen jag red in.
Nu har jag en ardenner som jag håller på att rida in, en nordsvensk travare som jag håller på att utbilda, och ska börja tävla på snart.
Och en fjording som ska ridas in till våren.
Vi har även 2 st varmblod på gården, ett av dem är den som jag räddade ifrån slakt. Fast de hästarna är mest min pappas, men han hinner inte rida på dem, men jag letar medryttare till en av dem:)

Idasagare
2007-11-22, 12:26
jo men läs alla inlägg från början... och se sen om du inte med skulle bli arg.

Nej det är skillnaden på flera av de andra och dej. DU blir arg när du blir motsagd. Varför skriva överhuvudtaget då? Vill du bara ha medhåll?

Jag undrar var du bor då det finns skog med bara stigar och inga vilda djur. :confused: Blir lite nyfiken bara.

Men vad gäller 12-åringar och att rida själv. Jag red själv som 12-åring men det är inget som jag uppmuntrar. Mina döttrar har ridit ut själva ibland men när de var så unga red de alltid 2 ihop. Än idag när de är 16 resp 20 så känns det inte bra när de rider ut helt själva OM det händer något.

INGEN kan säga att en häst är 100% säker eller så utan det handlar om ifall man väljer att ta den risken eller ej. Risken kan såklart var större på vissa hästar..

När min äldsta dotter var 11 red hon och hennes tjejkompis ut själva(en vanlig runda vi brukade rida). De blev ett himla ståhej på kompisens mamma. Då var de 2 och det tyckte jag var ok men inte hon. Däremot tyckte hon det var ok att de cyklade omkring i byn utan hjälm. Det tyckte inte jag. Så man har olika värderingar!

Idasagare
2007-11-22, 12:28
En liten fråga bara. Vad gör ni med era hästar eftersom ni har haft så många hästar i redan ung ålder??

och hur många har du haft, gamling? :idea:

olgaklara
2007-11-22, 12:34
och hur många har du haft, gamling? :idea:

Om jag skall vara ärlig så vet jag inte på rak arm, men så många som 22st egna har det dock inte varit under alla år :crazy:

Fast jag räknar ju inte andras hästar som mina heller :idea:

Hur många har du haft? Du är ju evighetsäldre än mig :p

;)

Idasagare
2007-11-22, 12:57
Om jag skall vara ärlig så vet jag inte på rak arm, men så många som 22st egna har det dock inte varit under alla år :crazy:

Fast jag räknar ju inte andras hästar som mina heller :idea:

Hur många har du haft? Du är ju evighetsäldre än mig :p

;)

Ja... hästar som jag själv köpt/ägt/fött upp ca 50. Hästar som jag ägt ihop med morfar/kusin ca 50. Sen ett antal lånehästar....

Så det blir några stycken men som sagt jag är ju skitgammal :idea:

Honung_92
2007-11-22, 15:35
ni får tro vad ni vill.... det är sant i alla fall

Honung_92
2007-11-22, 15:38
HAHA 3 av hästarna va problem hästar.. jag hade inte alla samtidigt.. ett år hade jag 9 hästar samtidigt men då hade jag shettis uppfödning. så det kanske inte va så konstigt. men alla dom är nu sålda till norge sen har jag haft övriga hästar dom andra åren

Honung_92
2007-11-22, 15:39
jag rider till problemhästar och säljer + att jag hade shettisuppfödnig. och sen har jag villat tästa olika raser och så.. det är lite kul tycker jag att se hur olika hästar kan va.

aladdiin
2007-11-22, 15:43
Jag tror jag började rida ut med vuxen sällskap när jag var 11.. efter några gånger red jag ut själv. inga problem!

Snuffsan
2007-11-22, 15:50
Åh, du är inte bara tillridare, utbildare och tävlingsryttare, utan även uppfödare. Wow.

Honung_92
2007-11-22, 15:51
jag bor i Halland/Falkenberg. det finns djur här men dom håller inte till i den skogen för där är mer folk som promenerar och så. + att den är liten. jag blir inte arg utan iretterad pga att folk typ inte tror på vad man säger.. allt jag säger är sant jag hatar att ljuga + att jag har ingen anledning till det. problemet med att jag har haft så många hästar är att min mamma gick i från min pappa för att han hade alkoholproblem mm och då flyttade vi ut på en gård och mamma köppte in hästar crossmaskiner och lite vad vi ville ha.. man kan ju säga att vi blev väldigt bortfjäskade på så sätt och att folk irreterar sig på det men varge gång jag har sålt en häst har jag allltid fått pengarna sj och jag har alltid valt att ta hem en ny häst att rida till och sälja för man tjänar rätt bra på det men nu har jag tröttnat på att sälja och köpa. så nu ska jag sälja så vi bara har 2 hästar kvar och sen satsa på tävling lite mer. Detta va ett svar till alla kan man säga;);):D:D

Honung_92
2007-11-22, 15:52
så du menar att jag räknar anndras hästar som mina....???? knappast mina är mina andras är andras.

Honung_92
2007-11-22, 15:55
jag vaa shettisuppfödare... vad är ditt problem??? Vadå woow??? tror du att jag tycker jag är märkvärdig eller så i fall knappast.:rofl:

Honung_92
2007-11-22, 15:56
hahah ajag har inte sagt att jag är tävlings ryttare vad har du fått det i från?:rofl::banana::banana::banana:

Nixehen
2007-11-22, 16:01
Jag har inte läst igenom hela tråden men tänke slänga in min åsikt i frågan iallafall!
När jag var 13 red jag och min kompis ut själva på hennes varmblod och halvblod - travaren kom direkt från banan och halvblodet var en minst sagt egensinnig dam. Vi hade också hela ansvaret för hästarnas skötsel och vård. Allt funkade finfint för oss - men då ska väl tilläggas att jag ridit sedan 5års ålder och alltid på problemhästar och svåra hästar som ingen annan ville ha något att göra med.. :D

Nåväl, jag tycker att man mycket väl kan vara mogen för att rida ut själv vid 12-års ålder, men det är otroligt individuellt! Det är nog ingen här på forumet som kan svara på detta utan det är helt enkelt ni som får sätta er och diskutera igenom det hela. Varför inte försöka få mamman att vara med när dottern rider någon gång - låt henne ta en promenad med och se att dottern klarar det hela fint! :)

Quiss
2007-11-22, 20:35
Men vad gäller 12-åringar och att rida själv. Jag red själv som 12-åring men det är inget som jag uppmuntrar. Mina döttrar har ridit ut själva ibland men när de var så unga red de alltid 2 ihop. Än idag när de är 16 resp 20 så känns det inte bra när de rider ut helt själva OM det händer något.

INGEN kan säga att en häst är 100% säker eller så utan det handlar om ifall man väljer att ta den risken eller ej. Risken kan såklart var större på vissa hästar..

När min äldsta dotter var 11 red hon och hennes tjejkompis ut själva(en vanlig runda vi brukade rida). De blev ett himla ståhej på kompisens mamma. Då var de 2 och det tyckte jag var ok men inte hon. Däremot tyckte hon det var ok att de cyklade omkring i byn utan hjälm. Det tyckte inte jag. Så man har olika värderingar!

Det vet jag väl att jag inte kan garantera att inget händer.
Kan hålla med dig att jag hade inte låtit en unge cykla omkring utan hjälm! Billig livförsäkring!

Tyvärr har hon ingen hon kan rida med.
Jo, mig, när jag har tid. Jag försöker rida minst fyra gånger i veckan, men kan vara tufft att hinna med med ett heltidsjobb!
Lillan har inga kompisar som rider, hennes syster rider någon gång då och då.
Men jag skulle aldrig uppmuntra Lillan att rida ut ihop med sin storasyster.
Dels litar jag inte en sekund på systern, hon är väldigt omogen, och sen tror jag aldrig att de kunnat hålla sams en hel runda.
De hade nog inte ens kommit av gårdsplanen innan de blivit osams.

Pilot
2007-11-22, 22:33
Jag har ju inte orkat läsa alla inlägg..

Men, att kanske inte rida så långt ifrån de första gångerna, att inte hoppa. Tex förklara att om man rider där det finns gående att inte bränna förbi osv. allmäna saker om hur man ska bete sig.

Att bestämma en tid när hon ska vara hemma, samt att hon kan ju ringa efter en viss tid, eller när hon är påväg hem.. det tycker jag låter rimligt. Då kanske hennes mamma går med på det också.

När man blir tolv- tretton är man redo för lite mer ansvar.

Pilot
2007-11-22, 22:51
Ska bara tilläga :bump:
Det är ju en sak att rida ut själv, eller med kompisar. Kan ju låta henne växa med ansvaret, så de första gångerna får hon inte rida så långt.. o sedan så ökas det på.

SweetBriar
2007-11-22, 22:59
Nej det är skillnaden på flera av de andra och dej. DU blir arg när du blir motsagd. Varför skriva överhuvudtaget då? Vill du bara ha medhåll?

Precis! Det är faktiskt ett disskusionsforum, då är det bra att vara beredd på att det blir diskussioner ;)

k i m
2007-11-23, 08:31
Jag tycker att du resonerar klokt o väger för o nackdelar mot varandra på ett bra sätt. Så länge flickan berättar var hon rider o inte frångår det så ni kan hitta henne OM något inträffar så låt henne rida ut själv. Efterhand kan man ju bli mer o mer tillåtande. Jag lät min flicka skritta ut själv i början o efterhand som hon blev trygg fick hon utöka till att trava. Hade hon kompis med sig fick de bara trava, inte galoppera. Nästa steg var att få galoppera ute själv o sen när det funkade, galopperade hon med kompisar.
Hon har givetvis ridit ut med mig tidigare i alla gångarter!!
Min dotter har alltid varit väldigt ärlig med vad som händer på ridturerna o fråga ibland hiur hon ska lösa vissa situationer som uppkommer.
Hon har trillat av vid olika tillfällen, o ponnyn har kommit hem själv en gång. Visst blir man nervös, men fördelen med ponnyn är ju att den oftast springer hem o då vet man att nåt har hänt! Det gör ju inte cykeln om nåt händer...
Du känner flickan bäst när det gäller stallmiljö o jag tror att du kan avgöra om hon är mogen eller ej för att rida ut! Prata med mamman o förklara lugnt o sansat vad som gäller o hur du resonerar!
Ni vill båda flickans väl o är ju självklart rädda om henne båda två!!!
Lycka till!

Idasagare
2007-11-24, 11:54
Lillan har inga kompisar som rider, hennes syster rider någon gång då och då.
Men jag skulle aldrig uppmuntra Lillan att rida ut ihop med sin storasyster.
Dels litar jag inte en sekund på systern, hon är väldigt omogen, och sen tror jag aldrig att de kunnat hålla sams en hel runda.
De hade nog inte ens kommit av gårdsplanen innan de blivit osams.

Jag har haft "tur". Mina tjejer har kunnat rida ut ihop alla år men just nu går det inte. När storasyster planerade att hon skulle flytta hemifrån så blev lillasyster skitsur. Hon känner sej såklart övergiven. De har en (ganska) bra relation förövrigt.
Rida ut funkar bra. Men jag inser problemet om de inte kan det. Och liksom ditt problem när det inte fungerar.
Men hur fungerar du när den lilla rider ut själv? Numera får jag ågren ibland .. ändå är flickorna stora. Fast det beror kanske också på hästarna som blivit fler och inte bara är de gamla vanliga.

Vet inte om min ryggsäck är för tung så det är därför jag inte vill att de ska rida ut själva men något är det. Bla trillade grannens flicka av som 12-åring, på en supersnäll, gammal häst som trampade snett ner i en håla. Det tog 5 timmar innan vi hittade henne då hon ridit en liten extra runda som hon själv hittat på. En annan gång red tjejerna vilse i vår egen skog, som de väl känner till, men hamnar man fel så blir hjärnan osäker. Det hann bli mörkt innan vi httade dom. På väg åt helf fel håll. De hade hittar rätt själva men det hade tagit en timmar i mörker hem.

Quiss
2007-11-24, 21:19
[QUOTE=Idasagare;9507113]
Men hur fungerar du när den lilla rider ut själv? Numera får jag ågren ibland .. ändå är flickorna stora. Fast det beror kanske också på hästarna som blivit fler och inte bara är de gamla vanliga.
QUOTE]

Jag försöker lita på henne.
Hon är ganska förståndig.
Förra veckan när hon var ute och red, kom en bil på grusvägen, då red hon av vägen och ställde sig vid sidan tills bilen passerat, och sen fortsatte hon.
Känner att jag kan lite på henne, har jag sagt till henne att hon bara får skritta och trava, så håller hon sig till det.
Däremot fick jag ågren när hennes syster en dag tvunget skulle gå med henne ut på en tur.
Det tog längre tid än väntat, och jag vet att systern gärna vill prova Lillans häst, men jag har sagt nej, för jag tycker hästen är för liten!
Och storasyster övertalar gärna lillasyster att göra saker hon inte får.
Den gången gick det bra.
Storasystern har dessutom förlorat sin rätt att rida ut när hon känner för det.
Jag tycker att man får banne mig hjälpa till att sköta hästarna om man vill rida, men det orkar inte hon längre.

Cindybell
2007-12-23, 20:00
Hej!! Min lillasyster fick sin shettis när hon va 8. Då red hon först med mig.Sedan fick hon rida ut själv i skogen.
Shettisen är väldigt snäll men oxå nervös av sig!!skulle aldrig vara dum.

Asa_S
2007-12-23, 21:31
Min dotter är 8 år och rider ut kortare svängar på sin ena shettis nu. Hon har under 2 års tid följt med mig ut på ponny medans jag ridit/kört annan häst/ponny. Ingen av shetlandsponnyerna har ridits innan hon satt på dem men båda är inkörda och jobbas av mig. Hon har även gjort det mesta av jobbet på ridbana under min stränga övervakning, vilket gör att hon har en mycket bra uppfattning om hur man påverkar hästen och hon klarar av många situationer. Detta i kombination med att ponnyn är trafiksäker och vägarna ovanför oss är i det närmaste otrafikerade gör att hon får rida ut själv. Hon rider oftast inte så långt, kanske är borta i 30 minuter och kombinerar med bana. Trots att ponnyn slänger av henne i princip varje tur om hon rider fortare än trav är jag inte speciellt orolig - hon litar på honom och han gillar att vara ute med henne. Den andra vill hon inte rida ut med, vilket jag förstår, han är het och betydligt svårare för henne även på bana.

Sedan är det naturligtvis så att jag håller reda på när hon försvinner och när hon kommit tillbaka och håller utkik så länge jag kan se henne. Från början gick jag "motvarv" för att jag var orolig men det visade sig vara helt onödigt och hon blev närmast förnärmad för att jag inte trodde att hon skulle klara av det...

Många 12-åringar tävlar ju och det kräver ofta mer än att rida en snäll ponny hemma. Om ekipaget är tränat och känner varandra och omgivningarna är OK ser jag ingen större risk än vad man normalt utsätter sig för vid ridning överlag. Hur många av oss vuxna skulle fortsatt rida om vi aldrig fått chansen att göra det utan att vara kontrollerade?

tindra
2007-12-23, 23:10
jag red ut själv i den åldern. att hon har mobil med är bra!

var med om att en liten tjej i 10-12 års åldern inte vågade galoppera sin egen ponny för hennes mor som inte kunde nått om hästar hade skrämt upp henne :eek: när jag sedan red hennes ponny och galopperade ifrån halvblodet i stallet (till hennes försvar var hon 29 år gammal) och berättade det för henne var hon ju tvungen att prova själv. och jäklar vilken säker unge i sadeln!

hennes ponny var utav den supersäkra stabila varianten och ungen insåg ju detta såfort hon kom över moderns rädsla...

inte för att det har med saken att göra men, okunskap hämnar ju ofta ganska rejält.

jag tycker det låter som en bra kompromiss - antar att 12åringen har ridit ett tag för att fått egen häst så :)