Visa fullständig version : Broddsäsong
Vilka skor/broddar väljer du nu när snön fallit och det är glashalt på vägarna? Själv har jag tröttnat på att dra i brodd varje gång man ska bege sig ut både i paddock och skog. Funderar på guldsko med fasta brodd, men det ska tydligen finnas en från Mu*tad, med liknande funktion. Nån som vet?
Jag vägrar rida med två brodd i varje sko, livsfarligt ju! Undrar därför om det finns ridskor med 6 broddhål, och isf var?
Hur gör ni? Hur många brodd vill ni ha? Vilka skor?
kirrekorv 2007-11-13, 09:30 jag har 4 st brodd i varje sko dom sitter kvar i hagen
gulskor är ett bra alternativ
När jag hade skodd häst hade jag fyra fasta brodd i varje sko, helt suveränt! Det var såå skönt att inte behöva tänka på det varenda eviga gång man skulle ut och rida:banana:
Att rida med två brodd i varje sko hjälper inte mycket. Jag har alltid fyra stycken i varje, som alltid sitter i. Hjälpte till att rida en travar hingst förut och han hade 6st brodd i varje sko, men jag tycker att 4st räcker alldeles utmärkt.
Hör med hovslagaren, och säg till innan h*n kommer ut att du vill ha 4 broddhål, ofta har de inte med sig borren har jag märkt, och då får man bara de vanliga hålen i alla fall :crazy:
chrysler 2007-11-13, 12:24 Har haft guldskor på ena valacken förra vintern, men många hovslagare vill inte sko med såna då dessa tydligen kan förstöra verktygen så om man vill ha såna kanske vissa hovslagare kräver att amn tillhandahåller egna verktyg.
Jag tyckte skon var kanonbra & skönt att slippa tappade broddar.
Jag sätter alltid 4 brodd/sko till alla hästar, vägrar oxå 2, klackskor är inte heller bra för människor så varför tvinga på våra hästar det?
FiaPiaLisa 2007-11-13, 16:19 Vilka skor/broddar väljer du nu när snön fallit och det är glashalt på vägarna? Själv har jag tröttnat på att dra i brodd varje gång man ska bege sig ut både i paddock och skog. Funderar på guldsko med fasta brodd, men det ska tydligen finnas en från Mu*tad, med liknande funktion. Nån som vet?
Jag vägrar rida med två brodd i varje sko, livsfarligt ju! Undrar därför om det finns ridskor med 6 broddhål, och isf var?
Hur gör ni? Hur många brodd vill ni ha? Vilka skor?
Kör alltid med guldskon på vinter, 6st små broddar som fördelar belastningen bra över hoven....fungerar finfint!!!!
FPL
Har aldrig ridit med något annat än 2 brodd per hov, tycker det funkar bra... Elit-Brodd tycker jag är bäst, tycker vanliga är ganska värdelösa i jämförelse :crazy:
black_darling 2007-11-13, 16:53 När jag hade skodd häst hade jag fyra fasta brodd i varje sko, helt suveränt! Det var såå skönt att inte behöva tänka på det varenda eviga gång man skulle ut och rida:banana:
Hùr tusan menar du? Broddade ni "på" hästen innan ridtur? När de är dax för vinterskoning (vilket va idag för min del) broddar jag hästen, och den har brodd hela vintern...4 brodd på varje hov...
__karin__ 2007-11-13, 17:02 hade guldskor på ponnyn förut, och de fungerade super :banana:
kan tyvärr inte ha de i år eftersom mattan i transporten går sönder av dom :cry:
så vi får se hur de blir i år .....
Hùr tusan menar du? Broddade ni "på" hästen innan ridtur? När de är dax för vinterskoning (vilket va idag för min del) broddar jag hästen, och den har brodd hela vintern...4 brodd på varje hov...
Japp innan jag skaffade fast brodd och eget stall fick vi göra så, och sen brodda av efter varje tur och sätta i blindbrodd:( skitjobbigt men stallägaren på det stället ville ha det så...
Min hovslagar gillar inte guldskorna, tror att det var pga. att hästarna kan fixeras i backen på ett skadligt sätt. Jag brukar ha 2 eller fyra brodd per sko.
black_darling 2007-11-13, 19:53 Japp innan jag skaffade fast brodd och eget stall fick vi göra så, och sen brodda av efter varje tur och sätta i blindbrodd:( skitjobbigt men stallägaren på det stället ville ha det så...
Jäklar va drygt!
Jag har aldrig använt mer än 2 brodd per sko, och det fungerar alldeles utmärkt.
Väntar på att hovis ska komma och sko nu i veckan, då åker också snösulorna på och skyddsbroddarna skruvas i.
Immer
Jag har oxå alltid bara haft 2 brodd per sko och snösulor..har funkat alldeles utmärkt:)
Keep on Dreaming 2007-11-13, 20:57 ALLTID 4 brodd per sko. Elitbrodd eller vanliga 8mm långa. Det har varit lite olika. Oftast elit i hälen och 8mm i tån.
Är det +2 när jag ska ut och rida så byter jag hälbrodden fram mot 13mm under ridturen.
Skulle jag ha 2 brodd i varje sko skulle jag inte kunna rida ut för jag skulle inte ens kunna ta mig upp för backen på hemvägen ens... Än mindre kunna rida i skogen. Jag har försökt och det var förenat med lifsfara...
I vinter ska jag även testa snösulor. Igen. Vart inte direkt imponerad av dem förra å förr förra gången men ialla fall.
/Linnea
Jag sätter alltid 4 brodd/sko till alla hästar, vägrar oxå 2, klackskor är inte heller bra för människor så varför tvinga på våra hästar det?
Hur tänker du då? Hur ofta är det som hästarna står på så hårt underlag att brodden inte sjunker ner i underlaget(=hoven står jämt!)? Händer ju typ bara när den står på stallgången.
Isåfall är det lika farligt (fast det är farligare) att ha mer än 4 brodd för då hindras den naturliga glidmekanismen (vet inte om man kallar den just så men ni fattar nog) som måste till för att skona senor/ligament m.m Det blir ju tvärnit för hoven!
Vi har alltid, alltid två brodd i varje, men då skrittar jag bara ut som mest under vintern:) Annars skulle jag nog kunna tänka mig att brodda i 4 vid uteritt!
Våra går med brodd sedan oktober månad, skulle aldrig riskera att de går utan brodd om det skulle frysa till helt plötsligt. De går med vanliga vinterskor och 4 broddar på varje fossing. De underhålls varje dag så de inte lossnar/tappas några.
Jag broddar med fyra broddar i varje hov.De sitter i hela tiden.Ibland har jag bara blindbrodd i de främre hålen och elit i de bakre.
_vizzla_ 2007-11-13, 23:12 Vinterskorna sitter på, men inte brodden, behövs inte än, lr det ska broddas imorgon, för nu har det börjat snöa lite. Har tidigare haft plusgrader.
Kör med vanliga skor, och två brodd i varje.
Har provat med fyra, men hästen rörde sig som en kratta. Broddade ur, och tog hästen till klinik, då hästen tidigare i livet haft problem med hovar och framben.
Böjdes och rönkades, men inget hittades, och så fort brodden åkte ur, så rörde sig hästen bra igen.
Har varit på återbesök, bara för att kolla, då han som sagt tidigare haft problem, men allt är bara bra, så enda förklaringen veterinärerna har, det är att han inte ville ha fyra, blir för bra grepp, lr så kan han inte röra sig som han brukar. Lr så var det helt enkelt ovanan som störde hästen, men jag fortsätter att ha två. Har funkat bra hittils, och får hoppas att det inte blir så mkt isgata i vinter.
Mio min Mio 2007-11-14, 08:43 Jag har precis satt på "guldskor" på min häst och tycker att det verkar fungera super bra.
Det finns tydligen även en "kopia" av guldskorna (kommer tyvärr ej ihåg vem som tillverkade dem kanske är det den från Mu*tad som trådskaparen nämde?!?). Min hovslagare hade med båda när hon skulle sko min häst så att jag kunde välja mellan dem. Kopian är tydligen dels billigare men finns också i större storlekar. Dessutom så är den formad mer som en vanlig ridsko dvs rundare. Guldskorna är ju ganska smala (eller hur jag ska förklara det) och kräver därför att hovslagaren formar om dem mer. Har också förstått att många hovslagare inte gillar de vanliga guldskorna pga att de kan förstöra verktygen. Men min hovslagare hade lyckades hitta ett sätt så att hon kunde fixa det utan att skada sina verktyg.
Det som jag tyckte var synd med "kopian" var att det bara var 4 fasta brodd på den och att dessa dessutom var väldigt stora (i alla fall stora för en islandshäst som jag har). Valde därför den "vanliga" guldskon med 6 små brodd i varje.
borra och gänga dojorna. Föredrar 6 brodd.
My Beauty 2007-11-14, 12:24 Jag har alltid haft 2 broddhåll i varje sko. Fungerat bra.
Men funderar på att sätta 4 broddhåll i framskona INTE i bak, då det är lätt att dom trampar sin på framballarna då.
Annars är det isbrodd som åker på jämnt.
Guld skor har jag aldrig haft och tror inte jag kommer ha dom. Det är väl dom med fast satte broddar? har hört att dom inte är bra för hovslagarens utrustning. Sen så åker jag alldelse för mkt transport för att ha skor med fast svetsade broddar. Åker bara med broddar när det är RIKTIGT halt och då med boots runt om och dom vanliga transportskydden.
Cryptorchid 2007-11-14, 12:32 Har alltid två broddhål och snowpads, ser inget negativt med det. Pållen har alltid blindbrodd i hagen och för övrigt, utom vid ridning när det är halt då jag broddar om till isbroddar. Tycker inte det är något jobbigt, visserligen så har jag ju bara en häst att brodda, som dessutom är halvskodd:angel:
Har ingentligen bara skor fram för att kunna ha brodd, dom halkar ju nästan aldrig oskodda och inga snöstyltor blir det heller:)
Kryptonit 2007-11-14, 15:07 Förra vintern hade jag 4 broddar / hov. Nu har jag 2st i varje. Tycker inte det är så stor skillnad. Har inga snösulor än, men ska fixa snart. Hade det förra året och det är super! :D
Jäklar va drygt!
jävligt svettigt kan jag lova:crazy:
Hur tänker du då? Hur ofta är det som hästarna står på så hårt underlag att brodden inte sjunker ner i underlaget(=hoven står jämt!)? Händer ju typ bara när den står på stallgången.
Isåfall är det lika farligt (fast det är farligare) att ha mer än 4 brodd för då hindras den naturliga glidmekanismen (vet inte om man kallar den just så men ni fattar nog) som måste till för att skona senor/ligament m.m Det blir ju tvärnit för hoven!
Vi har alltid, alltid två brodd i varje, men då skrittar jag bara ut som mest under vintern:) Annars skulle jag nog kunna tänka mig att brodda i 4 vid uteritt!
Precis vad jag tänkte! Brodden sjunker ju i princip alltid ner i underlaget???
black_darling 2007-11-14, 16:44 jävligt svettigt kan jag lova:crazy:
De kan jag tor! Broddade på en kompis häst idag, de va drygt! Skulle aldrig göra nå sånt varje dag ;)
Roxy Gold 2007-11-14, 17:30 ja hade hovslagaren ute idag..och ja satte på sulor och skor med 6 broddhål i varje sko.
både jag och hästen hatar när det är halt..2 brodd är alldeles för lite tycker jag..min kompis hade det idag när vi red och hennes häst halka lite ändå..:(
Roxy Gold 2007-11-14, 17:33 det är ju bak som det är viktigt att ha bra grepp för det är där motorn sitter på hästen ju...
My Beauty 2007-11-14, 17:34 det är ju bak som det är viktigt att ha bra grepp för det är där motorn sitter på hästen ju...
Ja men det är lätt att hästen trampar sig med broddarna på framballarna. Iom att 2 broddar sitter i tån på skon.
Man sätter mindre brodd och använder boots vid behov.
Armani__ 2007-11-15, 08:30 När jag hade skodd häst hade jag fyra fasta brodd i varje sko, helt suveränt! Det var såå skönt att inte behöva tänka på det varenda eviga gång man skulle ut och rida:banana:
Dessa skor har jag också, och jag älskar dem!!
Ska lägga på mina nu på fredag, känns lite brått nu eftersom hästen håller på tt läka ihop efter en operation och det vore rent förödiskt om han halkade omkull :eek:
Dessvärre gillar inte hovslagaren dem. Han tycker de är rent jäkliga att banka i, hårda och tar sönder verktygen :angel:
Armani__ 2007-11-15, 08:33 Glömde skriva att i hagen får han gå med boots på alla fyra. Min Armani är också en häst som sparkar väldigt lite, annars hade detta inte funkat. Jag har också kollat med andra tjejen tidigare om det är okej att Armani får broddskor, vilket det var. Hade jag haft en "sparkig" häst, hade jag fått lösa det på något annat sätt.
Apollo 13 2007-11-15, 08:35 Mitt ök går förtillfället med två elitbrodd i trakterna, detta för att det endast finns två broddhål och det funkar bättre med två än inga! Tack och lov kommer hovslagaren på söndag och då blir det både sulor och 4 broddhål. Använder mig av elitbrodd, har ingen direkt erfarenhet av annat, använde dem hela förra säsongen och det funkade skit bra så jag håller kvar vid dem.
Vi har alltid, alltid två brodd i varje, men då skrittar jag bara ut som mest under vintern:) Annars skulle jag nog kunna tänka mig att brodda i 4 vid uteritt!Broddar vid frusen barmark ger inget glidmoment, men då ska inte broddarna vara i.
Däremot så ska hästen även ha brodd i tån för att slippa halka i varje frånskjut- jmf bakhala skidor.
Även vid isiga uppförsbackar är tåbrodd ett måste.
Är det snö spelar det ingen roll då skon tar fäste.
Pontus har gått broddad i ca en månad redan. Jag har kwskor med fyra broddhål i och det behövs här på vintern.
My Beauty 2007-11-15, 19:52 Man sätter mindre brodd och använder boots vid behov.
Använder ALLTID boots när jag har broddar.
Detta sa min hovslagare och jag litar till 120 % på honom.
knappen
Svarar typ alla..
Tack för alla svar. Ingen som vet vilka som gör replikorna?
Red ner till ridhuset häromdagen med två brodd i varje. Eddi dummar sej självklart genom att stegra sej, detta medförde att vi halkade ner i diket med bakbenen och höll på att välta över.. Därför rider jag inte med två brodd och jag rekommenderar verkligen inte någon att göra det heller. 7,-/brodden jämfört med skador för livet..
Vi får inte heller ha i brodden bak så det blir blindbrodd med kärna bak och 8mm fram..
Fler tankar tack! :bump:
På tal om ingenting, men när kommer ni och hälsar på?
hehe men du bor ju i norrland då har väll alla brodd jämt dessa sörlänningar (alla söder om huddik) de har ju europeiskt klimat= verkar inte som man behöver broddapå samma sätt,de har ju inte vinterdäck och kan inte köra ordentligt på vintern heller förlååt men det är så kul att narras med sörlänningar:D
chrysler 2007-11-16, 01:49 Här är det alltid hårt underlag vid ridning förutom på ridbanan om det kommit snö & man låtit bli att ploga.
På vägarna är det packad snö & is som gäller, en väg är ju hård då den plogas, ett måste så bilarna tar sig fram.
Dessutom går inte hästarna lika säkert med bara 2 broddar då de halkar när de landar med hovarna då det blir så mkt kraft.
Skulle aldrig i livet utsätta mina hästar för det.
Ber hovslagaren sko med vanliga järnskor med fyra hål samt snösula.
När han ändå så håller på och skor så broddar han hästen med vanliga hederliga isbroddar...funkat jättebra i alla år.:)
Mvh Xoya
Cinderella90 2007-12-02, 16:32 Har aldrig ridit med något annat än 2 brodd per hov, tycker det funkar bra... Elit-Brodd tycker jag är bäst, tycker vanliga är ganska värdelösa i jämförelse :crazy:
Måste fråga, vart köper du dina elitbrodd?
Segelflygarinnan 2007-12-02, 17:20 Min tjej har bara skor på framhovarna. Kan jag ha bara broddar fram? Det känns fel på nå vis.. :confused:
Och på vilket sätt hjälper guldskor? Jag är jättenyfiken och konfundersam på det här området. :p
hannanilsson 2007-12-02, 19:01 var hade ni hästen?
Aeternum 2007-12-02, 19:12 Trampa sig kan dom göra endå oavsett dom har brodd fram eller ej.
Jag använder fyra broddar, alltså Elitbroddar eftersom de får mer grepp i isen.
Har nyss skott om hästarna med järnskor, vita snösulor och elitbrodd. 4 broddar i varje sko.
Jag köpte en hel ask elitbrodd på nätet, bästa priset jag kunde hitta fanns hos Färjestads rid & trav ab. Har inte provat dom tidigare så detta blir första vintern.
|