Visa fullständig version : Men herregud!
PontiLove 2007-11-15, 20:28 Var på ridskolan och tränade hoppning idag. Det är en tjej (Vi kan kalla henne Mia) Som går i samma grupp som mig, blir bannemig förbannad på henne! Först börjar det när vi bygger banan:
Jag: -Kan du hjälpa mig att bära ett hinderstöd till oxern?
Mia: -Det får du väl göra själv, dom är så j*vla tunga.:eek:
Jag: -Just därför behöver jag hjälp med dom två sista hinderstöden.
Då går hon väl med på det, men inte frivilligt precis. :crazy:
Hon rider en jättefin ponny som hoppar allt och har egen motor och ÄNDÅ har hon spö OCH sporrar och sitter och hackar på den stackars hästen hela tiden:eek: När vi rider fram så slår hon hästen fast den gör allt hon ber om. Hon gör det bara när ridläraren inte ser på (Och det är ju VÄLDIGT synd). När hon står still medans dom andra hoppar och ber den att går framåt och hästen går framåt så får den stryk för att den gjorde som hon sa :eek:. Och hon har alltid spöt in mot väggen så att ridläraren inte ska se :crazy:. Det värsta var ju ändå när hon hade hoppat och istället för att klappa hästen så tar hon SPÖT och slår hästen på halsen med :cry: Och sen när lektionen är slut så klagar hon över att han var så springig :eek:Jag var bara tvungen att berätta :eek:
Jag har inget emot ridskoleryttare (Jag själv är ju det:D)
// En upprörd PontiLove
roadkilled 2007-11-15, 20:33 Du ska nog berätta för ridläraren så får hon hålla extra koll.
eller säga till människan direkt. Ibland får man ta konfrontationer - särskilt när det gäller ett djur som inte kan berätta själv..
jag tycker som ovanstående, säg till henne högt (så att ridläraren hör) så får hon försöka klara sig ur situationen... tycker det är hemskt när folk bara sitter och bankar på sina hästar. Var inte själva filosofin med ridningen att bli ett med hästen? För hästen lär ju knappast "vilja bli ett" med någon som slåss...:crazy:
Usch, vilken hemsk unge!! Säg till henne eller ridläraren!
säg åt henne och berätta för ridläraren nästa gång då,annars kan hon ju forstätta så där om ingen gör något
och jag vet att det kan kännas jobbigt så om du inte törs säga något själv be någon vuxen kanske dina föräldrar prata med ridläraren
hoppas hon blir rädd och tar till sig det bara
det här är väl inte svaret på din fråga,men tänkte bara berätta att min medryttare går på ridskola en gång i veckan, och när hennes grupp rider så MÅSTE de ha sporrar och spö, ridläraren tycker det ingås i deras hästutrustning. En tjej hade inga sporrar då fick hon nite vara med på lektionen utan fick åka och köpa sig ett par.
Som jag ser det, så innan man hinner kosta tyglarna så har ridskolehästarna redan gjort det instruktören bett dem om, så jag tycker inte ryttaren ritkigt lär sig, och många ridskoleelever, dock inte alla, när de kommer ut till ett privatstall och blir medryttare är det en hel bit de måste missat att gå ignom på ridskolan. Så mycket runtokmring hästen, självklara saker de aldrig höt talats om. mer teori på ridskolan!
skogsridmulle 2007-11-16, 10:57 håller med om att du ska säga till ridläraren.
PontiLove 2007-11-16, 13:40 Jag ska nog säga till ridläraren eller säga högt eller nåt.
Honung_92 2007-11-16, 13:44 Jag tycker synd om hästen:( och om hästen är bra och verlkligen försöker göra som tjejen vill så ska hon ju fan inte slå den......:mad: om hon fortsätter så kommer ju hästen skita i vilken hon gör sen och då blir det ingen rolig häst,, den kommer bli tjurig och inte lyssna på några hjäper sen.. när jag va 9 så fick jag en gammal ridskolehäst och hon tyckte det va livet att komma ut på landet sen så hon blev typ bortfjäskad så hon kom inte i hagen eller nått typ. jag tycker du sna prata med ridläraren så hon får reda på det. :(
Libertine 2007-11-16, 16:54 Säg till ridläraren, eller ännu hellre tjejen ifråga.
Det enda du kan göra är väl som alla säger, säga till ridläraren. Allra helst när alla ser på, för hon känner ju uppenbarligen ingen skuld för det hon gör men du kan få henne att känna skam.
Haha omg. En sån tjej har jag också varit med om. eller en och en. tre stycken. exakt likadana spömissbrukare. Och att dem är otrevliga är inget ovanligt. Bara att ryta och gasta o gorma och nedvärdera dem små svinen. ursäkta uttrycken. men man ska inte låta sådana människor komma undan. :bump::cool:
gullebarn 2007-11-21, 19:55 Jag ska nog säga till ridläraren eller säga högt eller nåt.
det tycker jag absolut att du ska.. för hästen bästa juh!
Hade ett par liknande ungj*vlar i mitt förra stall, spöade och drog i hästarna så fort ridläraren såg bort...
Det vi alla gjorde var att ropa högt med chockad röst när man såg någonting och sedan prata med ridläraren om saken.
Ungarna själva förnekade allting när man pratade med dom och ignorera oss totalt.
Kan tillägga att "ungarna" var mellan 14-16 år gammla
usch va trött man blir på sånna människor... Det finns alltid nån som anser att hästen är ett redskap och ingen kompis. Ta upp det med ridläran.
Väldigt oroväckande att inte ridläraren har upptäckt detta. Hur ouppmärksam kan man va? För det första så måste väl ridläraren se att sporrar intebehövs på den hästen, för det andra så kan man inte gömma ett ridspö en hel lektion och för det tredje vad är det för fel på föräldrarna?!
Folk som är med på era lektioner måste väl ha uppmärksammat detta och inte minst ridläraren. Hade jag varit som du hade jag sagt ifrån - stackars hästen!
Johanna_s 2007-11-22, 17:13 Jag skulle tagit ett spö och smällt till henne så fort hon gjorde något bra!!
Så fick hon känna hur det känns att aldrig få beröm
Buckingham 2007-11-22, 20:48 Jag skulle tagit ett spö och smällt till henne så fort hon gjorde något bra!!
Så fick hon känna hur det känns att aldrig få beröm
det skulle inte jag gjort men jag förstår vad du menar jag skulle däremot som någon sagt innan säja till henne högt så att ridläraren hörde eller någon annan vuxen som jobbar eller så där så att hon får ett litet prat. men såna ungar brukar inte lysna i alla fall. Man måste ha riktigt bra koll och säja vad som är rätt och fel hela tiden.
och som någon annan sa om ponnyn gör allt som man vill varför skulle hon både ha sporrar och spö ridläraren måste väll ha lite koll på vad hästen behöver och hur eleverna är sen innan??
Jag blir så irreterad när man ser något sånt här har sätt det förut, men då var det en hingst som skulle åka transport och han hade en annan hingst brevid sig så han stog inte stilla och fick ett jätte sår på benet dom stannade vid andra stallet och tog ut honom och bara spöa på honom med piskan då vart jag tår färdig och inget kunde jag göra, stakars krake.
Millan_gulligast 2007-11-22, 21:06 Mäeker inte ridläraren ngt??:eek:
jag skulle ta spöt å drämma till ungjäkeln sj!! Fan va förbannand ja skulle va! :@ gå å säg till ridlärarn direkt :S
Stackars hääst! Säg åt på engång..
O säg till ordentligt, så hon fattar vad hon håller på med! tkr jag..
_Sascha_ 2007-11-22, 21:36 *kl*
Oj vilken ouppmärksam ridlärare du måste ha! Min tränare (när vi hoppar rider vi ju iofs i grupper om 3-5) märker varenda litet onödigt slag med spöt, t.ex om någon slår hästen fast den hoppar eller fast den tar skänkeln.
Sporrar kan man ju ha tycker jag, för att förstärka skänkeln, men de ska användas på rätt sätt.
Sen tycker jag hon verkar ha en jäkla snäll häst som ställer upp på det hon gör, man skulle ju vilja att han/hon bockade av den elaka ryttaren:devil:
Men jag tycker du ska fråga om hon tycker det hjälper hästen att hon slår den eller fråga vad han gör för fel? Och ta upp det med ridläraren så hon kan titta lite extra på ryttaren.
Hoppas det löser sig och hon lär sig respektera hästen!
Jag skulle gjort bort henne inför alla.
Typ med hög röst tala om för henne att hon borde inte slå hästen så mycke.
Eftersom hon tydligen smyger med det så att ridläraren inte ska märka det, så vet hon nog innerst inne att det är fel.
Vet en ung:devil: som red min häst en gång.
Hon spände benen, föll framåt och min pålle, som är ganska vikt och skänkelkänslig, gjorde som hon var lärd.
Hon ökade farten. Som belöning fick hon ett kraftigt ryck i tyglarna, samtidigt som tjejen dunkade hälarna i hennes sidor!!:eek:
Snacka om dubbla budskap!!!
Stoet mitt är känd för att säga ifrån när det inte passar, så hon stegrade sig lite:p
Behöver jag säga att ung:devil: kom aldrig mer nära min häst igen!!!!
Det värsta är att hon har en egen häst, och honom rider hon på samma sätt!
Vilken ridskola häsr i stan är det??? :eek:
Om det är någon av de stora finns iofs bara ett alternativ :cool:
Vita_N_6520 2007-12-23, 19:47 När man ser såna saker så väser man åt ungarna tills dom slutar med det.
Gärna så högt som möjligt så det blir extra pinsamt när alla hör.
Emma_lillan 2007-12-23, 21:43 Jag har ett samma fall typ vi kan säga att hon heter hm.. Berta:angel: ja.. I alla fall hon har en pigg ponny som är jette fin rider med spö OCH sporrar:eek: sitter och bankar å bankar med dom hela tin fast han sköter sig:confused: och när det ä dressyr sitter hon å sågar hon rider med 1 dcm korta tyglar.. ställer sig raaakt upp när vi hoppar :crazy: när jag red honom han hoppar GUDOMLIGT och är super duktig och hon tykr han bara är seg. dessutom skriker hon bara åt sina föräldrar hela tiden. Sen när vi var på utflyckt med skolan det var kallt och snö men hon hade bara teckisar och jumpa-skor på sig :confused: sen sa hon att det va skolans fel å sånt då sa jag men ska du inte ha lite varmare kläder då hon ba: Men vi har inte råd med så mkt kläder!! MEN hon ska få en hjälm för 3000?!:confused:
Vi har likadana ungar på vår ridskola.. Det värsta var på en tävling, när en tjej kom in med sin häst. Han var lite pigg men stannade ändå. Sen sitter hon och sågar KRAFTIGT, verkligen drar och rycker, när hästen står i halten. När hon tyckte att hon placerat hans huvud bra, gjorde hon hälsning, sågade lite till, sparkade till hästen för att gå framåt men stannade honom direkt när han gick framåt för att sedan komma fram i trav efter massa tjafs. Och det sorgliga är att domaren inte gjorde något rejält avdrag vad jag kunde se iaf. Hon fick hyfsad poäng. Vad ska man säga liksom...
startpompe 2007-12-24, 13:55 stakars dig:cry: håller med dom anndra berätta för ridläraren
Usch! Hur kan det finnas sådana människor???!! Jag avskyr verkligen dem!!! Jag skulle ta ett spö och drämt ungj*veln!!:devil::mad:
Säger som de andra, säg till läraren och "Mia"
MVH Vickan
PS; God Jul allihopa!
klabbarparn 2007-12-28, 17:06 Du ska nog berätta för ridläraren så får hon hålla extra koll.
Ja, det tycker faktiskt jag med. Vissa borde inte få ha häst.
Ponnyfantast 2007-12-28, 18:04 Jag vet vem denna unge är och kan även tillägga att hon vann "bästa ridskoleryttare":eek:.... Detta tack vare att hon hoppade 60 cm på klubbtävlingarna ca 100 grr(varje gång man tävlar får man poäng som sen läggs samman o den som har mest blir bästa ridskoleryttare)
Riktigt tråkig, ska nog ta ett snack med henne när jag är hemma :devil::devil:
Ponnyfantast även PontiLove´s stora syrra:D
spindel_17 2007-12-28, 18:46 jag hålletr med ovanstående
tittar inte ridläraren nånting? om hästen får spö under ett helt pass och före och efter hinder och grejer....
jag tycker du kan be er tränare att kika lite extra på detta nästa gång, säg att du inte själv vågar säga nåt för det kan misstolkas eller what ever....
Snacka om att inte inse sina egna fel... :crazy: På min lillhäst hade jag ett tag egentligen faktiskt behövt ha sporrar, men jag tog av mig de då jag inte ansåg mig kunna rida rätt med dessa. Då är spö bättre.
PontiLove 2007-12-29, 15:48 Hon måste ha fått en tillsägelse elr nått, för hon är inte lika mycket på med spöt o sporrar längre :p Fast det är fortfarande riktigt illa :mad:
Förstår att du blir förbannad. Det skulle jag också ha blivit! Gå raka spåret till ridläraren och berätta.
Vissa borde inte få rida över huvudtaget, tycker man.
Ja berätta fördin ridlärare så där håller INGEN vettig hästmänniska på jag förstår fullkomligt att du blir vansinnig !!!!!!!!!!:mad:
Tviggy1081 2007-12-29, 22:09 blä vilken människa!!, säg till ridläraren!
Hon måste ha fått en tillsägelse elr nått, för hon är inte lika mycket på med spöt o sporrar längre :p Fast det är fortfarande riktigt illa :mad:
Konstigt vore det om inte eran ridlärare märker något? om så är fallet tycker jag att du skall prata med ridläraren om hur du upplever din ridkompis sätt.
Du skall nog inte prata direkt med tjejen, kan lätt bli bråk och skitsnack, bättre än vuxen, typ din ridlärare, som hon ser upp till säger ifrån. :)
Alla svaren talar för sig. Tala om för tjejen att hon inte beter sig som en god ryttare ska göra. Gör det ansikte mot ansikte och dra inte in ridläraren i det hela, hon/han kanske inte säger något än då och då framstår du bara som en skvallerbytta.
jag har inte läst alla svar men tycker det är förhävligt. jag har själv 2 underbaraponnysar, och man änd har ett spö i handen på den ena så spänner han sej och blir shit nervig. men hennes häst borde ju säga ifrån! men den är ju säger för snäll snakaren, men säg det högt som många här säker har skrivit. men fråga varför hon slår hästen? och vad den har gjort! och så att ridläraren hör tycker jag defenetift, du har all rätt att säga de du tycker och det är HELTFEL att betesej så som hon gör.!
TheBlackOne 2008-08-13, 14:40 Säg till ridläraren, eller ännu hellre tjejen ifråga.
Jepp. Ropa över ridbannan;
"Mia, varför spöar du henne/honom (hästen)?!"
Folk lär ju glo och skamfactorn blir bra mycket högre för hennes del! :devil:
Usch ! Äre ingen som säger till henne ? Skulle jag vara med så skulle jg antingen säga till ridläraren direkt och annars skulle jag säga till henne. Hästen ska ju inte behöva ta stryk bara för att hon vill visa sej duktig..
Palastina 2008-08-13, 14:52 Jag tycker att du ska tala om det för någon. Någon som kan sitta och titta när hon rider. Och jag skulle ha filmat hela lektionen. Ingen häst ska spöas! Jag använder spö någon gång men det är ju frammåt drivande och inte bestraffning! Jag blev upprörd när jag läste det du skrev. Jag tycker att det är fel att unga ryttare (alla) använder spö och sporrar jag menar att använda dom fel som Mia gjorde på denna hopp lektionen. Jag har sett många personer som har använt sånna hjälpmedel fel. Om du hade varit jag så nästa gång man ser att hon använder dom hjälpmedlerna fel så SKRIK/ROPA UT -"sluta slå hästen!" Eller något! Bara så att hon inte fortsätter!
Big_lady_zola 2008-08-13, 15:11 säg åt ridläraren tycker jag.
stackars häst måste ju snart bli van med spö och vad ska hon göra då ? hitta en spikklubba eller O.o
man ska ju använda spöt när hästen gör fel inte när den gör rätt ju :S
håller med Palastina med man ska filma lektionen och visa det för henne för hon kanske inte inser hur mcyket hon använder spöt O.o
StarLight__ 2008-08-13, 21:18 "herregud.."
Antagligen vet hon inte hur man använder ett ridspö eller också missbrukar hon det medvetet..:eek:
Förstår inte hur man kan behandla en häst så, hon kommer varken att komma någonstans med sin häst eller med sin ridning.
Det bästa är att du snackar med ridläraren och med henne. vissa är tydligen inte alls lämpliga som ryttare..
Banankaka 2008-08-13, 21:49 Låter som en jobbig och irreterande människa. tycker väldigt synd om hästen :cry: tycker du ska berätta för din ridlärare, det skulle nog jag har gjort eller prata med "Mia" och får henne att inse att hon är j*vlit elak mot hästen
Min ridlärare låter inte nybörjare ha varken spö eller sporrar på någon häst, först när de blivit duktiga får de ha spö och i nästan inga fall är det fråga om sporrar. Sen när man kommer upp i grupperna vill hon att alla ska ha spö oavsett häst, man behöver inte använda det men man skall lära sig rida med det tycker hon. Jag håller med!
EmeelieeS 2008-08-14, 19:21 usss hatar sånna människor men en sak som stgör mig som jag såg på ridlägret jag var på det var en tjej som bara galopperade i samma varv i 40minuter jag och en kompis bara tittade och blev lite sura siken ung jävel (DET VAR INTE ENS HENNES EGEN HÄST)
|