Visa fullständig version : Hur noga inför tävling?
Hur noggranna är ni med att putsa häst, utrustning och matcha allt inför tävling?
Själv är jag inte så noga. Försöker definitivt inte matcha schabrak och huvor etc. Tar det schabraket som är rent, ryktar över hästen och borstar man och svans. Är ridstövlarna smutsiga så blir det ett par minuter med trasen men det är allt. Har alltid rena vita ridbyxor och kavaj.
Jag är inte så noga med att putsa grejerna, brukar dra över sadel, träns och skor+chaps med lädertvål kvällen innan bara, så att det inte är nåt synligt smuts.
Jag har två stycken schabrak jag använder till hopptävling, och vilket jag tar är beroende på vilket som är rent och om jag känner för att ha vitt eller färgat just den dagen.
De vita ridbyxorna är alltid nytvättade och kavajen är ren bortsett från lite hästslem som inte riktigt har gått bort :angel:
Lord_Calvert 2007-11-17, 11:15 Jag är alltid jätte noga med allt - är det tävling så är de!
Annars ser man ju ingen skillnad på om man ska på träning eller tävling.. Tycker det är roligt att "piffa" upp sig och hästen dom gånger det ska tävlas!:D
Smörjer allting nog och packar ner allt och packar ut i transporten.
Borstar hästen noga.
Har alltid rena kläder på mig.
Rent schabrak.
beppe400 2007-11-17, 12:07 Jag är nog väldigt noga:D
jag borstar hästen och ryktar och allt sånt i MINST 2 timmar
har alltid två vita rena schabrak med mitt namn på
har en "mössa" till hästen som är ren
putsar all utrustning (från sadel,träns,martingal,benskydd)
två-tre rena täcken efter väder
ett par rena vita ridbyxor
rena stövlar
ren tävlings tröja + klubbjacka
och mycket sånt, är det tävling så är det tävling.:banana::banana:
Vita_N_6520 2007-11-17, 13:50 Jag har rena kläder och speciella schabrak när jag tävlar.
Dock så brukar jag vara hemskt glömsk så allting brukar tvättas kvällen innan... :angel:
Tränset brukar jag alltid putsa av, ibland dock bara ytligt.
Sadeln tar jag om jag hinner. Det brukar vara så mkt annat så det är inte alltid jag har tid.
Matchar gör jag inte direkt.
Jag har svart träns & brun sadel, men jag har alltid vitt schabrak o vita byxor. Schabrak och byxor ska vara i samma färg helt enkelt :p (Och plastrong)
Jag är väldigt noga ^^
Det är ju även på stilen dom kollar på!
Men jag brukar få hjälp när jag ska putsa hästen (skötare)
Jag är alltid noga, dels för att min ponny är en skimmel, så det nästan måste alltid bli ett bad innan vi åker ut, jag vill ju att alla ska se hur fin han är. Och med utrustningen är jag också rätt nogrann, fast mest för att det är kul när allt glänser och är snyggt, och så har man ju det gjort också så har man rena grejer efteråt också. Jo, jag är väldigt nogrann blir nog svaret.. :smirk::D
Jag är också jättenoga. Det här med att putsa är ju inte det roligaste direkt men det kan vara mysigt om man är flera och dessutom är det en perfekt anledning att ge sadeln och tränset en riktig storrengöring :D Stigbyglarna och plattorna brukar också få sig en genomgång. Skydden är viktiga, det syns så tydligt om man har tvättat de eller inte. Och stävlarna förstås:p
Hästen ryktas ju såklart också. Pälsglans i svansen, knoppar i manen och ev lite hovolja.
Mina kläder är alltid rena. Vita ridbyxor och schabrak, kavaj och allt det där.
Jag måste förbereda mig noga för att kunna koncentrera mig. Det är det som får mig att prestera det där lilla extra.
Sterling 2007-11-18, 16:56 jag är ganska noga :p
putsar av allting och tvättar i tvättmaskinen om de är jätteskitiga. Är de bara lite leriga så torkar jag av dem med en svamp eller nått bara.
Stövlarna putsar jag av med lite sadeltvål och smörjer på någon vätska som gör att dem blir grymt blanka :P
De vita ridbyxkorna och kavaj+skjorta är alltid nytvättat.
Pållen duschar jag oftast, men om man han inte är skitig så ryktar jag bara så gått det går, om det är kallt så duschar jag honom inte haller. Han är ju vit så det är svårt att hålla honom ren ;)
Sen har jag nytvättat schabrak och luva :smirk:
Inför visning:
Schamponering.
Flätar man.
Flätar svans.(Ett par stora flätor för att få stora lockar och fin volym)
Har liiiiiite babyolja runt ögon och nos för att få glans och svart hud.
Oljar hovar.
Allt läder smörjs noga.Speciella schabrak används.Kavaj,vita ridbyxor och ridstövlar används.Träns med engelsk nosgrimma eller achennosgrimma används.
Inför tävling:
Schamponering.
Allt läder smörjs noga.Speciella schabrak används.Kavaj,vita ridbyxor och ridstövlar används.
My Beauty 2007-11-20, 12:54 Jag brukar putsa och fetta in allt dagen innan förutom sadeln som putsas 2 dar innan. HAr speciella tävlingschabrak. Har tävlingsträns och tävlingmartingal. SKydden är tvättade och fettade. Stövlar putsas. men har även där tävlingstövlar så dom är oftast redan rena.
Tycker det är skönt med speciella tävlings och vardags utrustning då blir det inte så mkt puts dagen innan tävling
Brukar inte ha kavaj på hopptävlingar då jag inte gillar att hooppa med det, men har istället en mörkblå golftröja :love:
Allt är rent.
Brukar inte bada hästen innan tävling men svansen tvättas och schamponeras. Sen en genom borstning och man frisering om det behövs.
Står med flätade svans kvällen innan dels för att hon åker med flätade svans occh svansskydd med påse och sen att den blir super snygg oxå
flurrizen 2007-11-20, 13:03 Noga!
Putsar grejer så dom ser snygga ut. Alltid rent schabrak, har två som jag varvar på tävling, och skydd osv. Alla täcken rena och hela. Rena ridbyxor, kavaj och skjorta. Putsade ridstövlar och rena sporrar.
Alltid ren och fixad häst btw. :D
Filippa99 2007-11-20, 14:40 har en skimmel så jag badar alltid svansen dagen innan tävling och jag är noga med att alla läder saker och schabrak är rena
KopparbergsEmme 2007-11-22, 14:26 SKADLIGT sjukt noga :angel:
Min_forza 2007-11-22, 14:38 Knappis
Jag tror inte att en enda människa är noggrannare än mig, men dock har jag inte all tid i världen till att göra allt man måste :angel:
Proiritera! :bow::bow:
*Hästen måste vara ren, så minst 3 timmar rykt, och inget fusk med torrschampo och pälsglans, ingen piggborste,mankam eller borste i svansen!
*Utrustningen ska vara ren, men behöver inte skina om man absolut inte har tid med balsam mm.
*Se till att hästen inte har dreads i svansen, som vissa andra har :angel: det är hemskt!
*schabrak, huva, täcke och allt vad man nu har mä sig ska vara rent
*smink är ett måste! (på ryttaren då :smirk:
Ojsan, här kan jag hålla på flera timmar till :angel:
Min_forza 2007-11-22, 21:21 nja, lite fel formulerat av mig, men jag vill verkligen göra allt :cry:
Jag är alltid jätte noga med allt - är det tävling så är de!
Annars ser man ju ingen skillnad på om man ska på träning eller tävling.. Tycker det är roligt att "piffa" upp sig och hästen dom gånger det ska tävlas!:D
Precis:) Det hör ju till!
elin_stynsbergsgard 2007-12-04, 17:32 jag är alltid jättenoga med mina och Rossinis grejor. tycker det är ganska kul att se om det finns någon skillnad. :D stövlarna brukar jag putsa så de nästan ser nya ut.....:angel: knoppar honom med vita snoddar :p nästan alltid rena transport skydd, är det någon specciell tävling så brukar jag tvätta skydden. kavajen tvättar jag med jämna mellanrum så den inte slits. schabraket tvättar jag ca 2 dagar innan. brukar tvätta ur foderhinkar och sopa ur transporten och hälla i några hinkar nytt. vi brukar inte städa bilen men pappa brukar tvätta den dagen före om vi ska åka väldigt tidigt, annars ä den nytvättad :p gör säkert jätte mycket mera men orkar inte skriva då det skulle bli ett jättelångt meddelande :p
EmmaaPraahl 2007-12-04, 18:22 Jag är väldigt noga innan tävling. Allt läder smörjer jag så det riktigt glänser, packar ner alla grejjor som ska med och om det inte är för kallt tvättar jag min häst kvällen innan. Då riktigt glänser han. Om det är kallt brukar jag bara borsta han noga på kvällen och tvättar svansen. Sen på morgonen borstar jag han lika noga igen. ^^ Och mina tävlingskläder o schabrak är alltid rentvättat. det ser mer proffsigt ut om allt är fint och prydligt tycker jag :D
millizen 2007-12-05, 16:27 beror på lite, hur mycket tid jag har innan. Är tävlin tex en lördag och jag slutar jobba kl 18, så orkar jag inte så mycket. Då blir det mest att se till att kläder, schabraken, lindorn och etc. är rena, och putsar på all utrustning.
Har jag däremot mycket tid, tvättar jag även hästen och ibland om jag får ett infall så knoppar jag manen också.
ska jag tävla ska det vara topp trim, rakt igenom, allt ska putsas och packas bra, hästen ska alltid vara friserad, badad och knoppad självklart lackade hovar. Jag ska alltid ha kavaj, skjorta och vita ridbyxer och stövlar. det ska vara matchat, snyggt och rent.
Därimot om det är ex pay and jump eller cleraound så rider jag inte med kavaj.
Pussilago 2007-12-08, 14:33 jag tävlar ju inte i ridning som alla andra här, jag håller på med körning.
Å till tävling e allt jätte mega super duper petigt noga rent !
Hästen badas ALLTID.
Vagnen tvättas å putsas, så även allt läder. Alla benskydd svättas å putsas upp.
Rena tävlingkläder och rena vanliga kläder, klubbtröja och så.
E de tävling så e de. De ska vara snyggt! Å vem e inte glad över att ha en utrustning som glänser ? Å en häst som man vet e damfri till huden å inte bara uppe på ? :P
Kan ju medge att mellan tävlingarna så e jag inte alltför aktiv med putsningen, men desta roligare e de att se resultatet sen när man gör de !
Men är det träning på klubb, så putsas grejerna, fast inte så jättenoga.
Hur noggranna är ni med att putsa häst, utrustning och matcha allt inför tävling?
Själv är jag inte så noga. Försöker definitivt inte matcha schabrak och huvor etc. Tar det schabraket som är rent, ryktar över hästen och borstar man och svans. Är ridstövlarna smutsiga så blir det ett par minuter med trasen men det är allt. Har alltid rena vita ridbyxor och kavaj.
Har inte själv tävlat på ett tag men mina tre döttrar gör:) Känner mig som en djävul när jag tvingar dem att puttsa utrustning inför varje tävling som är ungefär varannan helg om inte oftare :devil: . Alla tre är noga med att det ska matcha huvor , schabrak , lindor , senskydd , ja allt ska värkligen matcha enligt dom.
Tvättar alltid hästen dagen innan avfärd, för att så långt som möjligt undvika skavsår. Flätar manen med röda plastband.
Matchar givetvis, tävlar i rött och svart så i transporten är det svart täcke och röda lindor. Röd martingal, svart träns. Har fyra röda tävlingsschabrak som givetvis är tvättade inför tävlingen, också mest för att undvika skavsår/tryck. Mina egna kläder är oftast nytvättade, iaf tröjorna, inte ridbrallorna.
Smörjer aldrig sadeln inför tävling och har plastträns så de behöver man oftast bara torka av lite.
Men jag åker oftast väldigt långt till tävlingar, oftast är det avfärd torsdag mitt på dagen för en tävling på lördag. Så det går inte att hålla allt i toppskick. Men att grejerna är rena i avsikten fina är inte så viktigt, viktigast är att de är rena för att undvika skavsår. Sen under tävlingsdagen blir ändå allting svettit, lerigt, blött och smutsigt.
Kan tillägga att jag tävlar distans, så det är lite annorlunda tillvägagångssätt.
Noga!!!
Badar hästen kvällen innan. Medans hon torkar passar jag på att smörja sadel, träns, magplattan, kolla att skydden är rena och fetta in mina läderstövlar.
Sen borstar, ryktar jag hästen. Pälsglans i svansen, reder ut den ordentligt. Borstar ur manen. Har speciellt tävlingsträns och schabrak som matchar övrig utrustning på hästen. På morgonen, samma dag ryktar jag av hästen innan jag tar på tävlingstäcket och skydden.
här får man göra allt själv:
häst: badas/ryktas frenetiskt. allt på hästen insmörjs, rengörs, och putsas
utrustning: transporten rengörs, hö + mat läggs fram, sadel + 2 träns minst putsas och lägges i transporten. skydd osv likaså. täcken läggs fram.
mig: ridstövlarna putsas, kavaj + ridbyxor + strumpor + tröjor klara dagen innan. hjälm rengörs och läggs i transport, väst. sporrar rengörs och smörjs. spön fixas.
dessutom MÅSTE mat fixas! allt ska finnas, jag är glutenintolerant så inte ens på större tävlingar finns något + att jag har lågt blodsockervärde och måste äta ordenlig mat för att inte svimma..:rofl:
haha jag är lite pedant! men det är viktigt om det ska gå bra att jag inte är stressad, vilket kan vara mitt problem.
jag är liksom inte nervös längre..men om det händer något innan, så rasar allt:angel:
sedan är det ju skönt att inte behöva stressa
HorseGeek 2007-12-16, 20:04 Vitt schabra, vita ridbyxor. Putsar av lite dagen innan om jag hinner :p Men försöker i alla fall att ha allt rentvättat.
Hade tänkt mig att jag skulle ha grå kavaj då jag har grått schabrak, gråa senskydd och grå hjälm.. Har dock inte fått tummen ur att köpa en grå kavaj än. Har en svart och en blå.
Lite matchande grejer tycker jag att det ska vara :D
Djävulskt noga :devil: ! :D
Blir läskigt pedant inför tävling. Låter inte någon annan än jag ens peta på sakerna.
Knoppa kan jag stå och göra i evigheter:smirk:så det ska vi inte ens ta upp:p
jag är väldigt noga. men när man har 2eller fler hästar på samma tävling med tajt mellan klasserna så "fuskar" jag lite mer än vad jag brukar.
jag har mammas gamla tävlingskavaj (över 20år) och haft den sedan jag tävlade b-ponny (rider storhäst nu, då var den ganska stor) och aldrig tvättat den.. är pedant, inte en fläck. har den bara inne på banan..
MissOnly 2007-12-30, 11:16 SJÄLVKLART ska luva och schabrak matcha. Allt putsas, hästen är kliniskt ren :p.
Jag är inte speciellt noggrann faktiskt..Borstar av hästen som vanligt i princip, ser till att ha rena schabrak (har nga som jag bara använder vid tävling), tvättar av lädergrejjerna. Matchar ingenting speciellt, har oftast vita ridbyxor, ibland ljusbeiga. Vitt eller färgat schabrak. Använder inte luva. Alltid kavaj på tävling.
Jag är ganska noga, men ibland slarvar jag lite ibland när det gäller att putsa sadel och träns.
Smörjer mina läderridstövlar och har dessutom alltid vitt schabrak, vita ridbyxor och min svarta tävlingskavaj rena.
KL
dessutom MÅSTE mat fixas! allt ska finnas, jag är glutenintolerant så inte ens på större tävlingar finns något
Jag fick för ca 6 månader sen reda på att jag är glutenintolerant:( Har du några smarta snabbmatsrecept som du vill dela med dig av som man kan ta med sig till tävlingarna:)
Jag smörjer träns & andra lädersaker, smörjer inte sadeln dagen innan. brukar hålla efter den rätt noga så den håller sig fin.
Nu har jag inte huva på denna hästen, men har jag det så matchar jag alltid med schabraket.
Tvättar nästan alltid hästen dagen innan, borstar noga på morgonen, har nästan alltid lös man, så friserar den dagen innan också :)
Försöker håll min utrustning och häst fin hela tiden, oavsett om vi ska tävla. Putsar inte utrustnigen ngt extra innan tävlig om det inte behövs, och då hade jag antagligen gjort det i vilket fall som helst. Hästen pysslar jag med som vanligt.
Jag är rätt noga. När jag jobbade i travstall resonerade vi så att det är på tävlingar folk ser en - och bedömer ens hästhållning osv. Även om det inte är något större fel på den.
Det vet jag själv också, man tittar ju på folk och bedömer efter utseende. Ser det slarvigt och hafsigt ut, så blir uppfattningen om personen och hans/hennes hästeri liknade. Hoppas du förstår vad jag menar?
Jag vill ha god ordning, helt rena saker, prydlig häst osv när jag tävlar. Skulle aldrig få för mig att åka iväg med olikfärgade bandage lr liknande!
Dessutom finns det ju en säkerhetsaspekt i det hela. Väl genomgångna grejjer upptäcker man snabbt om det är något fel på och kan byta ut!
Montgomery 2008-03-03, 14:28 jag brukar tvätta pålle och smörja allt som jkag ska använda(stövlar, sadlar, träns osv) :p det är ju lite av grejen med tävling^^
jag brukar vara noga, knoppa ponnyn (försöka iaf) och sen smörja allt och har ett spec. tävlings schabrak. jag tycker att det är roligt att pyssla inför tävling :D
Underbar 2008-03-04, 19:04 På vintern när jag inte kan bada ponnyn så tvättar jag bara mannen och svansen. Borstar han noga varje dag några dagar innan.
På sommaren tvättar jag hela han.
Alla han och min utrustning ska vara ren, tvättat, smörjd.
Vindelkusken 2008-03-04, 19:45 Jag är väldigt noga. All utrustning tvättas och smörjs och hästen likaså. Knoppar eller flätor ska det också vara :D Eftersom presentationen påverkas av vilken vagn man har så valde jag den snyggaste maratonvagnen med lite elegantare stuk, när det var dags att köpa vagn ;) Fast det spelade nog inte så stor roll i slutändan eftersom det ändå är en maratonvagn som högst ger en 6:a på presentationen, men strunt samma :p Noga ska det vara! Allt ska vara rent och helt.
Jag är såklart noggrann man måste ju vara snygg ute på tävlingsplatsen :D Eller ja, är det en liten clear round på hemmaplan så är det väl inte jätte noga kanske. Men jag har alltid rena fina tävlingsschabrak, och jag matchar alltid schabrak,nosludd och benskydd (ibland huva) och jag ser till at ha rena kläder på mig själv, och jag matchar täcke, transportskydd i transporten :) Haha ganska kul att se att folk kan vara så olika! :)
sholahopsan 2008-03-04, 23:02 ja. jag är å väldigt noga när det gäller tävling och så ,, jag är hästsköttare åt min tränare och följer med henne på alla tävlingar runt om i landet :D
-tvättar alltid hästen från topp till tå, svans o man .. även huvudet fast försiktigt:smirk:
- pälsglans och hovsmörj är ett måste även lite baby olja på mullen så att den ser glansig och fin ut.
- sen knoppar jag alltid
- ALLA grejorna är putasde och sprayade med hårspery så att de blänker som F.n..haha
- schabraket och luvan matchar SÅKLART!!
-vi har alltid med oss ett extra par ev benskydd om de andra skulle bli blötta och tunga.
... mem detta gör jag bara när vi åker på nationella och internationella tävlingar:bump:
kladdkakor 2008-03-05, 15:20 knappis.
Jag försöker alltid matcha täcke/grimma/skydd i transporten och såklart bensydd och schabrak :D :angel:
Sen ska det ju vara hyfsat rent, smörjer hästens grejer innan och försöker smörja mina skor och chaps också. :D
Hästen ska inte vara lerig och min kläder nytvättade. :D
Ibland spolar av benen eller tvättar hela hästen (på sommaren).
Men sen beror det ju på, är det n liten klubbtävling är det ju inte lika noga alls.
är det tävling så är det tävling, då ska allt skina!
*kvällen innan tvätta hela hästen, extra viktigt på vita tecken!
*kvällen innan fläta manen + inbakad eller utbakad i luggen+knopp där. inbakad fläta i svansen, så hela den är vågig på tävlingsdagen
*på morgonen innan vi åker blir det knoppar i manen
*pälsglans överallt! manen (efter att ha gjort knoppar), huvudet (tar med handen), halsen (inte där tyglarna ska ligga..), rumpan, SVANSEN, KNÄNA både fram och bak..
*rena hovar, mkt hovolja kvällen innan!
*2 mkt rena o glansiga träns (har alltid beslutsångest eftersom ja har 2 jättefina så de blir en klass i varje träns). extra viktigt tycker jag är att bettet är rent, o spännena. o är det silverspännen ska det vara silverbett o tvärtom ;)
*mkt ren sadel! borstar av sadeljorden också.. (: extra viktigt tkr jag är att stigbyglarna är rena så dom inte är sandiga/leriga.. o stropparna, o självklart kuddarna!
*2 kritvita schabrak (:
*nyputsade vita skydd eller vita benlindor
*rena läderstövlar med rena sporrar!
*all ryttarens utrustning ska vara ren, såklart! o håret ska inte bara hänga o sticka ut överallt.. hellre 40 hårnålar i huvudet än att håret spretar åt alla håll o kanter!
*Många, Fina och Rena täcken med! Helst alla segertäcken såklart.. (;
*sen en liten grej som jag tycker är väldigt viktigt, kanske inte med utseénde o göra men.. Ha med mycket godis till hästen (: o hur det än går bli inte sur på hästen! det värsta som finns är när folk skriker på sina hästar o inte sköter om den.. Det ska vara Du som tränsar, sadlar, sätter på skydd, borstar mm medans den som är med håller, Absolut inte tvärtom!
finns väldigt mycket mer som jag skulle kunna rabbla upp.. :rofl:
läste det jag skrev och Oj vad mycket jag har glömt!
men nu ska jag inte plåga er här på buke, utan bara skriva en liten grej..
*absolut inga tofsar i öronen! o klipp ner manen längst upp, under nackstycket.. o en bit nedanför, det är alltid snyggt! klipp hovskägg, o vid svansroten! om det står upp man vid knopparna, klipp bort det för guds skull! eller lägg ner det så det inte syns med hjälp av hårgelé.. :)
Bombastic 2008-03-08, 10:47 Tävlar i dressyr, och tror jag är rätt så noga innan tävling.
Dagen innan:
* Badar ALLTID hästen! Sedan pälsglans i svans, på baken osv. Flätar svansen när den fortfarande är lite fuktig. Olja på hovarna.
*Putsar sadel, sadelgjord, kandar, sporrar. Stövlarna putsas med Parade gloss, och även nosgrimman på kandaret.
* Packar och lägger fram så mycket som möjligt dagen innan, t.ex. rena täcken, rent vitt schabrak mm. i transporten.
På morgonen:
* Knoppar ALLTID på morgonen. Inga flätor på natten. Får han för sig att klia sig så har man ju ingen man kvar sen.... Syr knopparna. Synliga gummiband i annan färg än hästens man är det FULASTE jag vet! 8)
* Babyolja på mulen, runt munnen och ögonen. Lite olja på framknän och haser.
Alltid rena kläder på mig, både själva tävlingskläderna, samt överdragskläderna. Håret uppsatt i knut i nacken med vita "pärlband" runt. Försöker ha en ganska naturlig make-up, aldrig osminkad.
Hovskägg, de små stråna vid manken och nackstycket, samt svansen är alltid nytrimmad.
Jag är väll inte supernoga, var mkt mer pedantisk för några år sedan ;)
Men jag/mamma smörjer sadel + träns + grimma snabbt (har spec. tävlingsträns + grimma som i princip aldrig är smutsigt).
Nytvättar schabrak och ibland matchande luva (som även den är ren).
Badar inte kroppen på hästen utan tvättar svansen och vid behov man + pannlugg. Sedan är det borstning + rykt och ibland knoppning.
Borstar av eller tvättar av skydden.
Transportskydden har aldrig tvättats (ja, jag har dåligt samvete för dem ser för :devil: ut ...)
Svansen är lockig av sig själv så den flätas inte, brukar dock ha i lite pälsglans för att motverka rastaflätor :crazy:
Alla mina kläder tvättas med en gång jag kommer hem från en tävling (dock inte kavajen).
Skorna + chapsen tvättas av med antinge smörjmedeln el. skokräm dan innan tävling eller på morgonen innan.
Nästan allting till mig och hästen packar jag kvällen innan.
Shout Whisper 2008-03-13, 22:28 Jag är väldigt noga & petig ;)
* Putsar & Smörjer ALLT!
* Tvättar hästen.
* Ryktar hästen i timmar!
* Pillar alltid i manen & svansen med saxen.
* Allt måste matcha!
OSV. OSV.
emelie_r 2008-03-15, 03:22 Jag är supernoga! Allt ska vara kliniskt rent o perfekt, all utrustning ska matcha, hästen ska ha flyingeknoppar, vara nyduschad, välryktad och stilig!
Är alltid noga med att allt är rent och snyggt - inte bara till tävling med andra ord :idea: Inget får hänga oputsat i min sadelkammare, inga skitiga skydd ligga och skräpa nånstans, etc.
Inför tävling blir det givetvis bad för hästen, samt rykt efter att han/hon torkat, flätning av svans, extra putsning av allt läder inkl. mina stövlar, givetvis rent schabrak (med matchande luva), maskintvätt av skydd, oljning av hovar, hästen ska vara nyfriserad sen någon dag, förberedning av ev. blindbrodd och dylikt görs dagen innan avfärd, knoppning och noggran ryktning samma morgon som avfärd, givetvis rena kläder till mig samt rena täcken till hästen, packning förberedd sen innan, osv.
|
|