Visa fullständig version : Hur gamal kan en häst bli?
Jag har en fjording på 25 år som nu börjar bli ganska stel i benen. Hur länge lever fjordingar igentligen?
Borde jag kanske motionera henne på annorlunda sätt nu?
Hon rids inte sepciellt hårt utan vi tar små turer på 30 min-1 timma..mest skrit och lite trav och galopp ibland. Och blandat skog och grusvägar.
Ju äldre hästen blir desto mer behöver den röra på sig. Helst varje dag och gärna då 2-3 kortare pass. Detta för att förhindra att den stelnar till. Så länge den är frisk och fräsch kan den jobba på som vanligt. En bekant hade en häst som blev 34...den red jag som vilken häst som helst när den var 32. Underbar och outtröttlig häst! Ingen av de yngre var alls i samma form.
tintilar 2007-11-21, 11:11 Vad jag förstår så var det förr inte ovanligt att en häst blev ca 40-45 år (nu talar vi dock inte om alla hästar i alla länder men om ridhästar). Idag är medellivslängden för en svensk häst 7 år - alltså inte ens vuxen ålder.
Så slutar vi upp att avla sönder djuren, ställa dem för mycket på box, ge dem för lite stimulans i form av hage och flock, samt ger dem rätt föda och inte håller på för mycket med egna påhitt som avmaskningar och vaccinationer OCH rider dem väl. Då kan de mycket väl bli runt 40 år gamla.
ASKAPLASKA 2007-11-21, 11:16 Vad jag förstår så var det förr inte ovanligt att en häst blev ca 40-45 år (nu talar vi dock inte om alla hästar i alla länder men om ridhästar). Idag är medellivslängden för en svensk häst 7 år - alltså inte ens vuxen ålder.
Är det sant!? :eek: Var har du hittat den siffran? Du har säkert rätt men det låter ju hemskt!
Om man rider dem varje dag i lättare pass + ger dem glucosamin (mot stelhet) så blir de som "nya" igen.
En del hästar blir gamla och en del inte.
Är det sant!? :eek: Var har du hittat den siffran? Du har säkert rätt men det låter ju hemskt!
Det har nog med att göra hur vi hästägare förbrukar våra hästar.
Idag är det bara pengar och tävlingsresultat som gäller för de flesta.
tintilar 2007-11-21, 11:20 Har både läst det i tidskfift och hittat fakta på nätet. Minns nu inte vart jag hittade det men jag kan kika lite. Jag tror att detta var med i en artikel förut varpå jag forskade vidare lite för att ta reda på om det verkligen kunde vara sant.
Det är fruktansvärt. Men med tanke på hur vi avlar, att vi håller nästan alla hästar uppstallade på box men dålig utevistelse, i onaturliga livsformer, och rider/kör dem som vi gör så är det verkligen inte konstigt.
Ska tilläggas att jag tror att travhästar och galoppörer INTE ingår i denna uträkning. Isf är nog siffran ännu lägre. Jag tror att medellivslängden bland någon av dessa nån gång beäknats vara 3-4 år. Helt sjukt hur vi håller hästar i sverige idag.
Hej! Fortsätt såsom du redan gör! Ge henne stimulans och håll igång henne. Det kommer man långt med.
Håll lite koll på hennes tänder så att de fungerar som de ska, även hullet så hon inte faller ur. Tänderna är många gånger begränsande för hur gammal en individ kan bli i naturen. Nu är ju vi människor duktiga att på "artificell" väg även påverka och förlänga livslängden på våra domesticerade djur, men tänderna är ändå viktiga!
tintilar 2007-11-21, 12:02 Tips för att hålla en gammal häst i form: Undvik att låta den stå. Alltså låt den gå på lösdrift. Hästens kropp (både organen, lederna, musklerna) tar skada av att stå på box. De är gjorda att röra på sig nästan dygnet runt. Ge den fri tillgång på mat, eller många utfodringar/dagen så att den kan äta regelbundet, dess tarmar och organ är gjorda att hela tiden jobba med svårsmällt mat som gräs, hö etc.
Tillägger att 25 år är eg. inte gammalt för en häst. De borde orka med längre än så.
Mitrolle 2007-11-21, 12:59 Fast det där med lösdrift o sånt är ju individuellt. Vårt gamla sto (22 år) är aldrig så "risig" som efter betet när hon gått ute. Hon mår bäst på höst/vinter/vår när hon står inne på nätterna och kan ligga ner och vila. Hon ligger inte utomhus.
Så man får ju vara lite anpassningsbar med individerna.
Dessutom förr stod hästar mycket på spilta, och var bara ute när de arbetades. På sommaren gick de i hage.
tintilar 2007-11-21, 13:59 Självklart är det individuellt. :bow:
peter_lundin 2007-11-21, 14:29 Nej det är inte sant!
Det som oftast är begränsande för hästars livslängd är tänderna. nånstans mellan 25 o 30 år börjar dessa ta slut o så småningom har hästen ingen fungerande tuggyta att mala fodret med även om den till äventyrs skulle ha alla tänder kvar.
PL
tintilar 2007-11-21, 14:48 En fråga till dig! :)
HUR kommer det sig? Att tänderna blir dåliga vid 25-30 års ålder? Vad påfrestar tänderna mest i dagens sverige?
peter_lundin 2007-11-21, 14:52 Hästars tänder har helt enkelt en begränsad livsländ o de nöts av tuggningen. hur många senila glattbett har du sett?
PL
tintilar 2007-11-21, 14:56 Bara en undring. ;) Inget annat.
peter_lundin 2007-11-21, 15:02 Det som nöter mest är tuggning av grovfoder, kraftfoder nöter mindre. Onödig raspning är inte bra men man skall inte överdriva vad ngn som rutinmässigt raspar med en ledad konkav rasp kan åstadkomma. Då är de "hästtandläkare" som tillämpar den mer radikala skolan mkt farligare, de har verktygen men inte kunskapen.
PL
tintilar 2007-11-21, 15:20 Tusen tack för ditt svar! :bow:
Hej vad finns det för fakta som säger att hästar förr blev så gamla? Likaså vad finns det för belägg att avmaskning och vaccinering minskar livslängden? Har du sett en magsäck med magsår av styngflugelarver från årets säsong, det har jag...
Nej det är inte sant!
Det som oftast är begränsande för hästars livslängd är tänderna. nånstans mellan 25 o 30 år börjar dessa ta slut o så småningom har hästen ingen fungerande tuggyta att mala fodret med även om den till äventyrs skulle ha alla tänder kvar.
PL
Har jag ju redan sagt egentligen!!
Håller med dig. Min gamling mår som bäst nu när han får komma in vid fyra och ut vid åttatiden på morgonen. Att gå ute sliter på honom. I somras fick han själv bestämma hur han skulle göra. Jag tog in honom och gav honom kraftfoder vid sex, sjutiden på kvällen. Några gånger indikerade han att han ville ut och då tog jag ut honom igen men efter någon vecka var han nöjd och ville stanna i stallet.
Han är snart 33 nu och pigg och rask. Rider honom inte längre då hans ben blir lite risiga men de håller för honom att gå på och han är en glad och bestämd gammal herre. Mycket svag för sötsaker!
Slänger in en bild på 30-åriga halvblodet i stallet. Rids nästan varje dag av sin matte.
http://www.legendier.se/photogallery/photo12887/DSCN0190.jpg
Typiskt! Först jättestor och nu kan man knappt se bilden...:confused:
tintilar 2007-11-22, 08:29 Jag ska leta fram källan. :bow:
Blir så innerligt glad när jag hör sådant här berättas om gamla hästar, som sköts så väl att de mår fint trots att åldern överstiger 30 år. Dom är så väl värda att tas omhand ordentligt på ålderns höst.
Har några funderingar. Jag tror INTE på att det var vanligt förr att hästar blev 40-45 år. Varför skulle dom bli det förr och inte nu?
Beträffande lösdrift ute eller vanlig box får man tänka till lite mer. Utekaniner blir inte lika gamla som innekaniner. Men gamla hästar bör ju röra på sig kontinuerligt precis som äldre människor. Dock tror jag utevistelse från morgon till sen eftermiddag kan räcka bra. TÄnk på gamla hingstar som Maraton (lever o är över 30)och Ganesco (död-blev över 30) som mest står inne i sina boxar och bara går ut några timmar om dagen men ändå blir så pass gamla. Kanske att det tär i onödan på gamla hästar att vara ute i kylan på vintern dygnet runt.
Eldfuxen 2007-12-10, 00:45 Blir så innerligt glad när jag hör sådant här berättas om gamla hästar, som sköts så väl att de mår fint trots att åldern överstiger 30 år. Dom är så väl värda att tas omhand ordentligt på ålderns höst.
Håller helt med dig och tänkte glädja dig lite till genom att berätta att mitt haflingersto Sindy är 31 år och mår bra! Hon har visserligen Cushings, men mår bra när hon får sin medicin, och hon håller just nu på att tappa en tand, så hon har svårt att äta hö, men därför får hon uppblötta lusernpellets i stället, och det går också bra!
Sindy i somras:
http://i192.photobucket.com/albums/z248/eldfuxen/sindy07.jpg
eventing 2007-12-10, 01:06 Det beror ju lite på ras osv. men 25 och ibland mer när det gäller stora hästar typ halvblod. Den äldsta ponnyn blev väl 42 år om jag minns rätt. Härligt!!! :bump:Det brukar ju tyvärr främst vara tänderna som inte vill längre. Ett tips mot stelhet är örtblandingen mobility med bl a djävulskloört från dodson & horrell. Ger det både till min border collie snart 9 år och till mitt sto 20 år. Fast hon är inte en dag över 8 enligt henne själv. Ger även äppelcidervinäger varje dag.:rofl:
|