Visa fullständig version : Hur går det för era 07:or?
horsewhisper 2007-11-25, 22:53 Tycker att det skulle vara kul med en tråd om årets föl som 05 orna, 04 orna med fler har...
Berätta lite om dem och vad Ni har hunnit göra :)
Jag fick hem min 07a i torsdags och vi håller på och bekantar oss med varandra. Hon kommer från Tyskland e: Rialto Star - D'olympic och är född i april, 139,5 cm nu. Hon verkar vara en jättetrevlig häst!
Ni får gärna lägga in bilder också, alltid roligt och se! Jag har ingen bra bild ännu men det hinner komma ;)
Dilli_Blue 2007-11-25, 23:00 Jag har en liten som är född i maj. Sen 1,5 månad står han i egen box på natten o gå med mamma på dagen. Det bekommer inte honom ett skit att stå själv. Vi står uppbunden i gången och blir ryktad, kratsar hovar var dag. Går i grimma till hagen. Ska börja gå lite skogspromenader med honom o en 1,5 årig kompis, utan mamman då. Ja det e la lite om honom. Sätter in ett nytaget kort med.
http://i191.photobucket.com/albums/z309/dilliblue/Pluto1.jpg?t=1196027985
SomethingCorporate 2007-11-25, 23:15 jag tar det väldigt lungt.
Vi tränar bara på daglig hantering.
Leda, var han ska gå och vad som är tillåtet och inte.
Lyfta hovar.
Stå i stallgången uppbunden.
På och av med grimma, som är det vi jobbar på mest då han tycker att man ska kasta sig både i och ur :smirk:.
Så just nu krävs det en hel del tålamod med honom i den biten.
Vi har även gått på lite promenader, både själv och med sällskap.
Han är stencool i det mesta.
Min med sin plastmamma.
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15020000-15029999/640x480/15020851.jpg
fler bilder finns här om någon är intresserad
http://www.pixbox.se/alb568322
malumbub 2007-11-26, 08:16 Jag har följt min lilla tjej redan innan hon föddes (även om det då inte ännu var bestämt att hon skulle bli min).
Hon är född i slutet av maj och står installad i egen box, bredvid mamma, så hon är numera van och bekant med både lösdrift med stor ligghall och stall med egen box.
Hon går med mamma + andra ston i en stor hage på dagarna.
(Fölkompisen flyttade nyligen.)
Hon går att leda själv i grimma och vi har påbörjat träning av att stå still och fast. Inga problem med grimman, varken att ta på, ta av eller att hålla i. Kan göra detta även i hagen.
Har påbörjat lyft av ben. Har inte ännu gjort detta regelbundet, men har lyft på hovarna och pillat lite här och var. Kan borsta benen utan större problem och tjejen njuter när jag borstar henne överallt och kliar tillbaka.
Hon äter både kraftfoder och grovfoder själv och diar lite än.
Här kommer en 3 veckor gammal bild:
http://malumbub.blogg.se/images/2007_11_06_031_001_1194368915.jpg
Ska sätta igång med lite mer regelbunden träning om två veckor. Då ska vi träna på att gå ut på promenad, stå still och stå fastbunden. Planen är att hon ska vara tävlingsklar (dvs utställningsbar) till påsk (oavsett om vi tävlar då eller inte).
horsewhisper 2007-11-29, 13:02 Fina hästar ni har allihop! Men visst måste det finnas fler som har 07or? :)
Blir väl mer och skriva om dem till våren... Jag har bara lyft ben och kratsat dem, det har gått bra. Lite svår att få lyfta dem bara... Hovslagaren kommer på måndag, hoppas att hon sköter sig då.
Har en nordishingst som föddes iår, jag som inte skulle ha nån häst hmm =)...Han är lugnet själv o ska vara i centrum. Är mattes häst, nåde den som kommer i närheten av mig om han är med hehe...
Han har varit med när vi har ridit o kört men tycker det är tråkigt så har fått vara hemma den senaste tiden, annars är det vardagliga saker som vi tränat på. Leda, borsta, hovvård o mysa så klart =)..Bild finns på min sida =)
malumbub 2007-11-29, 17:30 Vad har ni för mål med era 07or?
Har en tjej som blir 6 mån nu i månadskiftet. Hon har i dagarna bott sina första nätter i egen box och det har gått galant. Äter som en häst, 6 kg under natten + frukost får hon i sig, sen säkert ytterligare 3-4 kg under dagen ute i hagen + diar då. Det känns skönt! Går med mamma och 1-årig kompis ute.
Hon står uppbunden utan problem sedan länge och följer grimskaftet notoriskt och trots att hon emellanåt fått grimskaftet både här och där och snurrat in sig själv så reder hon ut det utan att få panik. Också jätteskönt!
Älskar att bli borstad och pillad på. Lyfter hovar fint, blivit verkad 2 ggr av hovis, gått utmärkt.
Mycket mer än det här har jag inte planer på att göra förrän fram i vår utan nu är det avvänjning fram i februari som är nästa steg. :)
Hon är väldigt lättlärd och lätthanterad så övriga i stallet tycker inte hon är några problem alls vilket är en lättnad då de ibland får hjälpa mig.
Senaste bilderna
http://good-times.webshots.com/photo/2148598620073278713WDWhXN
http://good-times.webshots.com/photo/2273200750073278713JpDVXT
http://good-times.webshots.com/photo/2836180180073278713lFAJsS
http://good-times.webshots.com/photo/2307567190073278713EBOObX
horsewhisper 2007-11-29, 22:38 Tanken är att min ska bli dressyrhäst i framtiden och även ta några föl.
De närmaste åren blir det inkörning, inridning och förberedelser inför 3-årstest.
Och målet för det här året är att hon ska kunna stå uppbunden och att vi ska komma ut på några korta promenader.
malumbub 2007-11-30, 00:19 Jag siktar på att få en inkörd och körbar, westerriden, hoppad och dressyrad allroundhäst ur lilla Lotta. :D
Hon ska alltså få göra det mesta. :)
Ska sätta igång mer aktivt med träningen nu om en vecka när jag är hemma igen (leda ensam, stå bunden osv). Hon är redan väldigt snäll och fattar att flytta undan för trycket.
Sen ska hon Haltertränas, så att hon kan visas i vår. I det ingår även transportträning och träna på att stå på främmande plats.
Sen ska hon köras in och tömköras för att senare ridas in. Hur snabbt beror på hur hon växer.
Behåller hon sitt underbara psyke kommer jag ta ett eller två föl på henne nån gång också. :)
Salasolen 2007-11-30, 10:19 Åh vad jag längtar efter min bebis när jag läser era inlägg! Nu är det bara en månad kvar tills hon kommer!:bump: Gud så söta hstar alla har :banana:
Min "Raket" leds och känns igenom lite då och då. Står skapligt still och låter sig hanteras på mesta vis. Har verkats 2 ggr hittills och ska gås igenom nästa vecka igen. Han är född 31/5, ska vänjas av helt nästa vecka då hans mor åker tillbaka till ägaren. Står i egen box och äter kraftfoder. Diar på morgonen lite lite grann men jag misstänker att stoet inte har så mycket längre. Han är självständig och mycket social;)
http://i39.photobucket.com/albums/e189/kickilarka/FunnysLittleRocket07/Rocket_5.jpg
Uppdaterar...
I morse åkte Raketens mor hem till sitt. Hon verkade ha glömt hans existens direkt vid urlastningen och såg ut att vara glad att få komma hem igen. Raketen fick mitt ungsto (3,5 år) som barnvakt nu och han har köpt konceptet även om han ropar då och då...
Min står själv på nätterna, står på gången själv när jag mockar och är snäll att borsta och ta upp hovar på, 144 cm är han senast mätt till. Han ska åka till ett annat stall och gå med jämlikar den 29/12 och gå där till hösten då han är 2,5 år är det tänkt, sedan väntar inridning. Till han är 2,5 år kommer han att tränas i "vardagssysslor" samt att vi kommer att åka iväg och löshoppa någon gång.
Det är en herre med mycket energi han är lyhörd och lättlärd och jag hade tänkt att han skulle bli en superstjärna i hoppning i framtiden:)
Här är ett album med honom
http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Edradour%20f.07%20e.Empire
En annan forumvän har fixat till ett mobilfoto som blev bra på Raketen...Så här såg han ut igår...
http://i24.photobucket.com/albums/c17/kvigan/rullaren.jpg
gick inte att lägga in bilden direkt idag...
annalisa 2007-12-11, 16:51 Mitt "lilla" sto, som inte är så litet längre ;), är e. Careful o född 9/4 o är nu ca 140-143 cm i manke. Vi var klara med vårat årsmål redan i september - alldagliga saker som att ledas, gimma på/av, borsta överallt, lyfta hovar (verkas, kratsa hovarna), duscha ben o resten av kroppen, transporteras lugnt o fint och även lastas utan problem (går på på första försöket), ha på täcke m.m. Har dessutom fått några extra saker eftersom de bara rullade på så fint :) hon är sadlad, tränsad o lindad :rofl: hon bara stog o typ "jaha :cool:? om de inte va något mer så.. :p" väldigt cool fölunge :love: hon står i egen box på nätterna o går tillsammans med mamma och en foster-syster (5 år) i hage. Mamman är dräktig igen och kommer att få gå i en egen hage i vår innan fölningen (och efter naturligtvis).
Framtida mål är att hon ska ridas in sensommaren 2009, ställas av över vintern o sättas igång igen strax innan 3-års testet, och direkt efter få åka till tyskland för betäckning. Kommer sedan gå som fölsto i hoppning.
horsewhisper 2007-12-15, 19:49 Vad har Ni för mål med era hästar nästa år? Vad kommer Ni göra under våren?
Mars Attacks (e: Marwin, u: Athena - Anart) är född i mitten av Mars i år:
http://i5.photobucket.com/albums/y192/felizgris/ticktack5.jpg
Han fick flytta till egen box då vi tog in hästarna från betet i slutet av September. Han klarar av dom vanligaste sysslorna utan problem (grimma, ledas, borstas, kratsas, värkas, spola ben och bindas upp). Har gått ett par promenader med honom oxå, men annars gör jag inte särskilt mycket med honom just nu.
Tanken är att han ska få gå på hingstbete nästa sommar, sen kastreras...
Ska rida in honom sensommaren 09, vila över vintern, sen ska han visas på 3-årstest.
Jag hoppas på att han blir en trevlig och bra hopphäst åt mig i framtiden:)
malumbub 2007-12-15, 21:26 Vad har Ni för mål med era hästar nästa år? Vad kommer Ni göra under våren?
Nästa år ska jag och Lotta
- träna på att ställas upp och visas
- tävla i Halter och kanske Showmanship
Sen ska jag påbörja inkörningen.
Under hösten har "utbildningen" för vårat stoföl (07:a) legat lite i lä så jag går på skola nere i Skåne och mamma haft ett skadat knä. Men i somras lyfte vi allt vad ben och hovar heter, redan efter några dagar. Vi går promenader med mamman, men inte utan henne än så länge. Till sommaren ska vi väl börja träna lite mer "ordentligt" då jag kommer hem, kanske lite tömkörning och löshoppning.
*Sidospår*
När anser ni att man kan börja sätta bett i munnen på de? Hade ju även tänkt att kanske lite smått börja köra in henne nästa höst med. :)
horsewhisper 2007-12-15, 22:13 Min andra häst som nu är 2,5 år började jag vänja med bett som 1-åring eftersom jag skulle visa honom på 1 årspremieringen. Men jag hade grimma över ganska länge innan jag började leda i tränset... Efter premieringen hade han inte bett förrän vi tog bort vargtänderna.. så jag började tömköra honom i grimma, kapson och bettlöst träns. Kommer nog göra samma sak med lillan...
Vad har Ni för mål med era hästar nästa år? Vad kommer Ni göra under våren?
Förutom det dagliga hanterandet kommer Raketen att få åka lite transport till klubbens anläggning för lite transport- och miljöträning. Vet inte om vi startar i någon halterklass men det händer ju att klubben (EWR) har halterklasser så vem vet:angel:... I övrigt kommer han att få vara "liten" så länge som möjligt...han kommer också att kastreras tidigt, troligen i april...
kirrekorv 2007-12-19, 09:09 Här min sjärna han heter Pripps Light Pure kallas Ture föddes den 4/5
han går med mamma på dagarna men har egen box har haft träns på sig jag borstar och lyfter fötter varje dag ska börja att ta med homnon som handhäst när rid min andra häst
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/13240000-13249999/500x375/13246308.jpg
_amanda_ 2007-12-19, 17:59 Mitt sto e född 5 Maj i år :) fick hem henne för ca 1.5 månad sedan.
E: Winsir
U: Expected Girl
UE: Carolinas foxgolve RW74
Hon är en Wesh Partbreed. Kommer bli maxad D-Ponny. Mäter i dag ca 120 cm. En Mycket trevlig individ som finner sig i det mesta. Hon är väldigt social och vill vara i centrum. Hon ser mig som det absolut bästa, inget är bättre än när jag kommer :) då kommer hon springande till mig, även om hon så står och äter eller något annat.
Lyfter/kratsar Hovar, vill gärna sparka med bak när man kratsar dom.
Står i gången (uppbunden i två linor)
Borstar HELA henne
Pillar på alla möjliga ställen, så som öron, mun, insida lår. ja alla tänkbara ställen som är lite kittliga lr obehagliga.
HAr även spolat lite med vatten på hennes hovar, det gillar hon inte :) men accpterar det ändå.
Går I lina på ängen, hon ska följa mig och stanna när jag gör det m.m Lättare NH
Här nedan är en bild på min underbara Excuse Me (Exi)
http://www.lunarstorm.se/gulletyppan/galleri/508
horsewhisper 2007-12-19, 20:00 Härligt med en häst som kommer så fort den ser en :)
kan inte se din bild...
_amanda_ 2007-12-19, 21:54 Hur gör ni för o lägga in bilden då? vad gjorde jag för fel :confused:
malumbub 2007-12-19, 22:28 Finns massor med bra hjälp på Dator och Bukefalos-hjälp.
Stallets 07 och min lilla skyddsling är en Quarter hingst född i mitten av april.
Går med mamma på dagarna och står i egen box på nätterna. Står snällt i gången och tillåts pillras överallt. Har varit in i transporten vid några tillfällen.
Han tra livet som det kommer och tycker inte att något är konstigt.
Har nu börjat ta kortare promenader utan sällskap och det är inget underligt alls tycker han.
Hur ofta tycker ni man kan promenera med dessa små? Och hur långt?
Har ju aldrig haft en sådan liten i min vård.
Idasmamma 2007-12-20, 20:56 Jag har en egen uppföddning som kom i början av mars som heter For Your Happines "Happy", efter Spender S och sen kom det en till i förrgår e. Santa Cruz...som heter San Diago "Sanny".
Dom står i varsina boxar och går ihop på dagarna, som ska i februari/mars ut på lösdrift.
Happy står lugnt och fint när han står uppbunden, spolar av benen, kratsar hovarna och borstas varje dag, vi går en promenad 1 gång om dagen, han går lugnt i grimma och grimskaft och är en gosig liten sak.
Sanny har jag inte gjort så mycket med eftersom jag fick hem honom nyss men han tycker det är lite små läskit när det kommer vatten på benen men han står där o tittar, borstas och kratsar hovarna utan problem, även han har verkats hos förra ägaren, han älskar att gå i grimma o grimskaft...han hoppar litar och stutsar men säger man till honom så lyssnar han.
Detta är mina 07.or:)...båda är hingstar!!
lindilutt 2007-12-20, 21:35 hej äntligen hittade jag tråden för mig! tog lite tid, vet inte vad jag sysslat med.
min lilla docka kommer hem till mig, i mellan dagarna. det ska bli jättekul. har väntat i 7 mån nu.
har lite frågor om nån vill hjälpa mig med dom!
när börjar ni ta promenader med era föl?
hur gamla e era när ni börjar tömköra?
tränsa?
lastträna/ även åka bort och miljöträna?
herregud. här har man haft hästar i hela sitt liv (vuxna) men aldrig ett föl. då ploppar det upp massor av tankar och frågor. man vill ju göra sååå rätt.
(min lilla zissel på bilden)
Jag leder min kille till och från hagen. Han håller precis på att lära sig att det är ok att stå själv inne i stallet när jag tar ut min 3,5 åring för lite jobb.
Någon gång då och då lyfter jag benen på honom. Jag håller aldrig på varje dag utan någon gång ibland för att han inte ska bli less. Han är en välartad unge som sköter sig med den äran. Han klarar till och med att bli inskickad först i stallet även om det sker med försiktighet;). Vartefter kommer jag att prova sätta nåt i munnen på honom...men återigen, någon gång ibland.
Han har redan fattat vad jag menar när jag ber honom gå runt mig, när jag ber om det. Jobbar lite med att förflytta honom med kroppsspråket när tillfälle ges.
Han leds också samtidigt med den andra hästen då och då och han vet var han ska vara då med;)
Sammantaget blir det kanske 5-10 minuter per dag...och jag gör nya saker när jag känner att det är läge för det. Små steg framåt som om det vore det naturligaste sakerna i världen.
Tappsveden 2007-12-26, 16:52 Vad är det för ras på denna?
Stoet är av okänd härkomst...misstänkt lik en varmblodstravare med möjligt fullblodsinslag. Hon är korrekt byggd, har en underbart arbetsvilja och ett suveränt temperament (friröntgad för spatt och OCD). Pappan är Paint, Vic Tim Rocket.
Salasolen 2007-12-27, 11:04 Jag har haft min hemma i 1 vecka idag. :love: Hon är hur cool som hellst. Hon står upp bunden, leds fint, jag kan pilla och borsta överallt, sprayflaska har hon inga problem med alls inte heller att lyfta ben och så. Tyvärr har vi redan tagit reda på att hon även är jätte snäll att spruta och ge medicin i munnen. När hon hade vart hos mej i 48h hade hon redan lyckats med följande: fått ont i tossingarna och frös (-10 här och tjäle, hon kommer från malmö där det var betydligt varmare). Min valack kom på att han inte alls tyckte om henne så han jagade iväg stackars ett par gånger, hon fick väl något pyttigt sår, som hon fick lymfangit i :cool:. Och ja, hon kastade sig ut genom hagen en sväng oxå när hon blev rädd den taskiga valacken.... ja jisses... Idag har hon fått sista svängen medicin, det är fred i hagen, hon fryser inte oc har inte ont i fötterna så det går åt rätt håll iaf :D
Skönt att det går åt rätt håll! Inte kul när det börjar krångla...
Min grabb håller på att lära sig att man faktiskt kan stå i stallet ensam. Tog ut min andra unghäst och red henne i ca 20 minuter medan Raketen fick stå bunden i boxen...det är ett måste för han hoppar över boxdörren annars:cool:... Det gick över förväntan idag. Visst var han frustrerad men då vi inte brydde oss i honom när vi kom in utan Lilly stod still och njöt medan jag sadlade av henne och jag koncentrerade mig på henne, lugnade sig Raketen betydligt. När jag var klar ledde jag ut Lilly och sen hämtade jag Raketen och då var han lugn och fin igen. Han gör det bra för att vara 7 månader, den lilla godingen:bow:
Våran lilleman har i dag fått duscha benen för första gången vilket gick mycket bra. Först var det lite läskigt så han gick bakåt. Men då ökade trycket i nacken och det är läskigare. :)
Så duktig är han lilla gubben.:love: Tyvärr är han såld och kommer hämtas när han fyller 2 år så jag får inte hålla på mer med honom då.
http://i49.photobucket.com/albums/f273/rocki1/I601688W400H300V20070925T151456Z1.jpg
Min lilla kille föddes i Juni, men har stått i egen box sen han var 5 månader, står snällt i stallgången när han verkas och är jättesnäll att leda, men är livrädd för vetinären:D tyckte inte om att chippas eller vaccineras, stackarn ;)
I morgon ska våra 2 -07 till Öland för att gå på lösdrift under vintern och våren. De är vana att bindas upp. ledas, spola ben och kropp. Är grundvaccinerade och chippade. Nu ska de få vara "vildhästar" ett ½ år innan sommarens utställningar drar igång. " små söta cobhalvsystrar :love:
*kl*
Idag fick min, snart 7 mån, ha bett i munnen första gången. Stått med kedjorna till uppbindningen i munnen har hon gjort sedan länge, frivilligt, så det här blev ingen större skillnad för tjejen. Hon tuggade litegrann, inget hysteriskt eller gapande utan lätt tuggande bara, hur coolt som helst. Sen tog hon även kedjan i munnen samtidigt, knasbollen. :D
Går numera även bra att lämna med kompisen i hagen när jag är ute och rider mamman. Hon tittar lite när jag går ut ur hagen med stoet och gnäggar lite. Sen är hon ju förstås lite frustrerad när vi väl kommer tillbaks.
Fortsätter hon som hittills kommer hon att vara en fröjd att jobba med. Tar både instruktioner och tillsägelser helt på rätt sätt. :)
Min står själv på nätterna, står på gången själv när jag mockar och är snäll att borsta och ta upp hovar på, 144 cm är han senast mätt till. Han ska åka till ett annat stall och gå med jämlikar den 29/12 och gå där till hösten då han är 2,5 år är det tänkt, sedan väntar inridning. Till han är 2,5 år kommer han att tränas i "vardagssysslor" samt att vi kommer att åka iväg och löshoppa någon gång.
I går åkte min lille till sitt nya ställe. I morse när jag kom så var han väldigt hes, men han hade ätit och druckit bra och verkade hyfsat cool, så vi släppte ut honom + boxgrannen i hagen en stund. Här visade det sig att "min" var både coolare och smartare än jag trodde, hm något kaxigare också. Jag hade trott att han skulle springa runt och ropa efter mamma som han var mycket fäst vid trots sin ålder ( snart 8 mån.), men han sprang ganska cool runt och kollade noga hur stor hage de hade innan han gav sig i lag med kompisen och busade, ingen panikrusning, dock blir nog min nr.1 tror jag... Han gick med fem föl innan och är van vid ganska tuffa tag därifrån.
Så skönt det är när det går bra och jag märker redan att han blev mycket självständigare och han lyssnar mer på mig nu när mamma inte är med längre.
Mamman tyckte det var ännu skönare nu när hon är helt själv, hon gick lugnt upp i transporten när vi skulle lämna lillen och stod lugnt hem ( ca 5 mil). När hon kom hem gick hon direkt på sin höranson, inte ens en gnäggning efter lillen som stått i boxen bredvid. Nu får hon återhämta sig från föl till mitten av maj, dvs om allt går som planerat.
jessivega 2007-12-30, 18:45 Idag hade ja min lille i vattenspiltan o tvätta benen,o det va lite läskigt men d gick superbra. sen stod vi på gången o testa det nya fleecetäcket.stod så snällt så o tittade lite på sidan va det va han hade på sig. sen gick vi en lite promenad.
hovslagaren va där i veckan o verka fötterna o det gick över förväntan.så duktig :D
leds till o från hagen av stallägaren o dom andra i stallet o han går så snällt så.
vad hittar ni andra på med era? lite intressant o följa utveckligen på andras föl oxå :)
Idag hade ja min lille i vattenspiltan o tvätta benen,o det va lite läskigt men d gick superbra. sen stod vi på gången o testa det nya fleecetäcket.stod så snällt så o tittade lite på sidan va det va han hade på sig. sen gick vi en lite promenad.
hovslagaren va där i veckan o verka fötterna o det gick över förväntan.så duktig :D
leds till o från hagen av stallägaren o dom andra i stallet o han går så snällt så.
vad hittar ni andra på med era? lite intressant o följa utveckligen på andras föl oxå :)
Vi håller just nu på med miljö träning. Typ tittar på läskiga kossor, stenar och vattendrag. Han trampar över plast och sånt också.
Vi ska snart besöka ridhus för att öva inför haltern i vår då han ska visas.
Jag har en 07:a som är född 4 juni, Ninja, och jag har haft henne sedan hon föddes:love: Hon bor sedan 1 och ½ vecka i egen box på natten, går med mamma på dagen det funkar hur bra som helst. Jag har hållit på ganska mkt med henne så att stå bunden i gången, bli borstad m.m är nästan vardagsmat för henne. Vi har den här veckan varit ute och gått på egna promenader utan sällskap och det tycker hon är toppen, vill knappt gå ut till de andra igen. Idag var det premiär för henne att följa med som handhäst på en kortare tur i skogen, även det var mkt uppskattat och gick utan problem.:)Jag måste säga att det är fantastiskt roligt att hålla på med henne, hon tycker allt är lika kul och är mkt nyfiken på det mesta.
Här är ett rel. nytaget kort.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/17010000-17019999/500x375/17011454.jpg
*kl*
Åringar! Tänk, helt plötsligt så blev de ett år. ;)
Lycka till under 2008 med alla våra 07: or! Ska bli jättekul att följa dem allihopa!
Min reagerade på raketerna igår med ett "tjohoo, äntligen blev det lite fart på de andra!!" Kom ut i hagen för att ta in dem, min stora och kompisen irrade omkring lite medan lillskruttan lugnt kom fram till mig och undrade om jag också skulle vara med och latja. :D När de väl kom in och övriga hästar var tvungna att pusta ut och få ner pulsen och nerverna lite hittar min lilla naturligtvis....MAT! Ställer sig lugnt och äter. :p
Visst känns det konstigt!...Åring...stora grabben, plötsligt:D
Min 4 åring tyckte det var jobbigt med alla smällar men inte panik eller stök men hade gärna suttit i knät en stund:crazy:...hon är lite stor för det. Hade svårt att varva ner för att äta och var lös i magen. Påverkade så klart lillkillen lite men han var lugn, bara lite orolig i magen. Jag tog in dom vid 18, kollade dom 21 och vid tolvslaget. Mockade i samband med mina besök där under kvällen. På morgonen var avföringen ok igen för båda och dom hade ätit maten.
I söndags så körde jag iväg våra 2 -07 till Linköping där de lastades om för att åka vidare till Öland. Där ska de nu få gå på lösdrift i 6 månader med stor stoflock o föl.
Innan vi lämnat Stockholm hade vi hunnit med att tappa ett hjul på transporten. I en sväng så såg maken hur hjulet rullar vidare utan transporten. Nu har vi en boggie och det märktes inget alls på släpet. Fölisarna stod lugnt och åt av ensilaget medan vi fick knycka en bult från varje däck och sätta tillbaka det bortsprungna däcket mitt i trafiken. Tack o lov för vår underbara kombination av domkraft/stödhjul. Super när det behövs. :bow:
Fölisarna gick snällt in i andra transporten och vi fick oss en fet vit ponny i vårt släp istället.
kirrekorv 2008-01-01, 18:19 har haft träns på i dag gick bra
horsewhisper 2008-01-01, 18:34 Min lilla har fått haft täcke på sig och suttit fast på gången. Igår tog vi en kort promenad och mötte några bilar, var lite läskigt men 3 åringen var med och han är så lugn så det gick bra.
Vi ska öva på att vara inne själv medans 3 åringen är ute på aktiviteter =) hon tycker att det är lite hemskt och bli lämnad själv än så länge, hoppas att hon lär sig snart...
en liten bild på henne....
http://i201.photobucket.com/albums/aa96/zobori/PC080002.jpg
jessivega 2008-01-01, 18:34 idag har lillkillen sprungit lite på ridbanan med en kompis häst.sprang över lite läskiga BLÅA bommar på marken...lite farliga va dom först men sen gick d bra. börjar bli en pigg liten krabat nu som gärna visar det ibland :angel: hans start i livet har ju inte varit toppen så nu kan d bara bli bättre. :banana:
*kl*
I dag var lilleman ute vid vägen och titta på bilar. Vilket var mycket spännande och lite läskigt när det kom en stor lastbil.
Efter detta blev han så upplivad så på hemvägen sprang han och tramsa och skulle bocka och sparka med frambenen. Såg mycket irriterad ut när jga ryade på honom.
Han är så otroligt duktig och lättalärd så här får man slå på bromsen liten för att inte gå för fort fram.
Till våren ska han på utställning så nu ska vi öva på att springa brevid utan att han börjar bocka. :p
Min Namir är född den 5 augusti, ganska sent. Så han är inte mer än 5månader och redan åring ;)
Vi gör mest det dagliga, går i grimma till och från hagen. Tränar på att lyfta ben, vilket vi gör dagligen och de går väldigt bra. Har börjat med lite längre stunder så han inte blir helt slut när han blir verkad. Jag brukar borsta han några dagar i veckan och myser med han varje dag. Hade tänkte börja med lite promenader snart. Och så ska vi träna på att vara själv i boxen medans mamma är ute och blir motionerad!
Här kommer en bild på han
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/17000000-17009999/500x375/17008557.jpg (http://www.pixbox.se/pic17008557)
__Lina__ 2008-01-05, 09:23 Min lilla Amarone e: nactus-asterix-emir föddes den 27/4. Hon är hur duktig som helst! :love: Står ensam i box på natten och går med mamma på dagen. När mamma är ute och motionerar står hon snällt kvar i stallet och väntar. Går snällt i grimma och grimskaft, och hon är alltid den första som kommer galopperande när det är dax och gå in från hagen! Lyfter snällt på hovarna en stund, lite värre med tålamodet vid verkning,men det går åt rätt håll det med! Stå uppbunden är heller inga problem!
Här är en liten film på henne!
http://s169.photobucket.com/albums/u204/Marvellous_2007/?action=view¤t=AMARONE.flv
_amanda_ 2008-01-05, 15:32 Min Underbara exi =) Nu ska det nog funka att se bilden ? *hoppas*
Första är tagen första dagen hemma hos mig.
Andra bilden är hon bara några dagar gammal, och det är uppfödaren Marlene, som tagit kortet.
http://www.lunarstorm.se/gulletyppan/galleri/508
http://www.lunarstorm.se/gulletyppan/galleri/505
Min lilla Amarone e: nactus-asterix-emir föddes den 27/4. Hon är hur duktig som helst! :love: Står ensam i box på natten och går med mamma på dagen. När mamma är ute och motionerar står hon snällt kvar i stallet och väntar. Går snällt i grimma och grimskaft, och hon är alltid den första som kommer galopperande när det är dax och gå in från hagen! Lyfter snällt på hovarna en stund, lite värre med tålamodet vid verkning,men det går åt rätt håll det med! Stå uppbunden är heller inga problem!
Här är en liten film på henne!
http://s169.photobucket.com/albums/u204/Marvellous_2007/?action=view¤t=AMARONE.flv
Min Namir är också efter Nactus, vad kul att de är fler här på buke som har 07:er efter Nactus.
Ska bli kul att få följa hans halvsyskon här på buke :)
*KL*
Tog ut unge herrn på en promenad idag. Vi utforskade grannskapet och några brevlådor...han tyckte det var mycket spännande då lådorna hade olika ljud för sig när han fepplade på locken:rofl:
Han har vuxit som attan... För dagen är han något överbyggd bak:angel:
http://i39.photobucket.com/albums/e189/kickilarka/FunnysLittleRocket08/Rocket_jan08_5.jpg
Här syns det att han inte är någon liten häst längre... Damen bredvid (för övrigt min andra unghäst-04) är 148 cm...:cool:
http://i39.photobucket.com/albums/e189/kickilarka/Lilly2008/Lilly_jan08_8.jpg
malumbub 2008-01-07, 19:10 *knapplån*
Idag var det dags för första skoldagen. Nu är förskolan slut och det är dags att lära sig mer! :)
Så idag fick Lotta göra saker i paddocken. (Vi har hittills hållt oss inne i stallet.)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17600000-17609999/640x480/17609715.jpg http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17600000-17609999/640x480/17609841.jpg
(Måste ju visa lite roliga miner också!)
Duktiga tjejen Lottapotta skötte sin första skoldag bra och gjorde matte stolt! :D
Hon visade även upp sina fina gångarter. :D
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17600000-17609999/640x480/17609842.jpg
Salasolen 2008-01-08, 10:36 Så söt!
Min har aklimatiserat nu. Dock så måste hon oftast ha täcke för att inte frysa rumpan av sig :( Hon är öm i sulorna, jag som var så glad för hennes skull att vi fått lite snö, så smälte allt på ett par dagar, suck. Jag har börjat ta kortare prommenader med min, hon är jätte duktig. Vi tränar på att hon hela tiden ska gå bakom mej och att rygga. Vi ska snart börja träna på att vara ensam i stallet och titta på lite trafik.
Robinson 2008-01-08, 15:28 *knapplån*
Kul att läsa om alla småttingars framsteg. Får väl hänga på med min buse Hercules född i maj 07
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17620000-17629999/640x480/17626977.jpg?0
Han är en orädd och otroligt cool kille, går snällt med på promenad och reagerar varken för bilar, traktorer eller ens om matte släpar ensilageplast i andra handen:bump:
Skulle öva på att lasta häromdagen men han knallade rätt in och åt upp sin middag utan att blinka så den övningen blev kort:love:
jessivega 2008-01-08, 20:45 Idag har jag o Prince varit o gått på ridbanan..I ena hörnet på ridbanan samlar det sig vatten för det e dåligt dränerat,och där skulle vi givetvis gå lite o träna på o gå i vatten.han följde efter mig som en hund o tittade lite sen plaska han i :). sen träna vi lite på halt,starta,backa o gå undan för tryck. han är väldigt samarbetsvillig o det underlättar ju givetvis. börjar ta sig sakta men säkert i vikt oxå o det är jätteskoj. är rädd att d blir en svårfödd häst men d får man väl ta.bara han mår bra..min lille skit :D:)
http://i214.photobucket.com/albums/cc164/jessivega/P18-12-07_19083.jpg
http://i214.photobucket.com/albums/cc164/jessivega/prince2.jpg
*kl*
I går var Lilleman och jag ute och titta på bilar. Tyvärr blir han lite för glad av sig när vi gör saker vilket resulterar i glädjeskutt och små stegringar.
Men han flyttar för tryck och backar fint. Håller sig bakom mig och dricker ur vattenpölarna vi passerar. Kossor är inte livsfarligt längre vilket är skönt. Så han gör klart framsteg lille killen.
Pettsson 2008-01-09, 21:13 Med min 07:a (Highlight 874 - River Scape) går det jättebra. Han lyfter alla hovar utan problem, inga problem med hovis, lastad flertalet gånger. Väldigt orädd och verkar väldigt stabil än så länge, kommer gärna fram och lägger huvudet i armarna för en stunds kel :love:
Det verkar helt enkelt vara en väldigt trevlig och fin liten hingst vi lyckats få fram. är mäkta stolt över honom :D
http://topplist.lunarstorm.se/2/409/40962223-2e94-4610-92b2-e9960516f1be/Full.jpg?2
http://topplist.lunarstorm.se/2/582/58299660-10ff-4de0-b04e-7a8dbe4044c6/Full.jpg?1
http://topplist.lunarstorm.se/2/731/7310a938-48fb-46f0-b8af-e4f74953bef9/Full.jpg?1
rebeckasff 2008-01-09, 21:27 OJDÅ!! Vad alla har hunnit göra mycket med sina bebisar...Kanske jag får sätta fart :angel:
Min lilla prins går på lösdrift och där av blir det inte jätte mycket hanterat... Han och mamma stod på box tills han var tre veckor, sedan dess har han gått ute:o
Han är dock en ängel med det man gör med honom. Han kan ledas i grimma och gå på promenader. Stannar han och tittar på något får han det men sen följer han som en hund...
Han har varit på fölvisning så han är lastad även om han inte tyckte att det var någon höjdare (men det tycker inte hans mamma heller så jag vet ej om det var hon som sa att det var farligt eller han själv som tyckte det)
Han kommer in då och då och borstas av och spolar benen.
Lyfter hovar lös i hagen, har pratat med hovslagaren några gånger och det har varit problem fritt.
Klippt rent för grimman i nacken och klippte rent hans öron innan fölvisningen och frisserade hovskägget, även då lös i hagen.
Med tanke på att han kanske är hanterad max 10-15 gånger sedan han släpptes på lösdriften så tycker jag att han är fantastiskt duktig:love:
cambodia 2008-01-10, 11:57 *knapplån*
Min lilla Tuva är nu 9 månader (tiden går :eek:)
Vi har hunnit med ganska mycket:
Vi pysslar och borstar i stort sett varje dag, lyfta hovar och hovslagare har inte varit nåt problem. Kan stå uppbunden i både en och två snören. Har spolat ben och lite på kroppen en gång, ingen större fara!
Har haft fleecetäcke på sig, benreflexer och lindat benen - inget problem. Har haft en del problem med mugg och annat dumt så hon är nu väldigt van vid att smörja och hållas på med runt benen. Hon är en cool tjej, även om hon kan tycka att det är lite onödigt ibland:smirk:.
Har även haft mössa på sig, hehe, gått över plast, bommar och diverse konstiga saker. Kollat på traktor, varit in i maskinhallen och kikat. Tittat på ensilagebalar... gått lite på väg bland hus, bilar och cyklar. Tja... säkert en massa annat som jag inte minns. Har provat en shettissadel en gång, men bara lagt på den på ryggen lixom!
Vi går promenader i skog och mark själva, ibland med kompis men det gör henne ingen större skillnad. Emellanåt får hon rusa av sig i "sommarhagen" på eftermiddagarna och hon springer som en vettvilling men bara för att det är så kul, hon bryr sig inte om ifall hon är ensam eller har frieserkompisen med sig, hehe. Har hon polaren med sig är det hon som tar täten och han larvar efter - och han är snart fyra år...
Hon är ett halvblod men med den räcerfarten hon har kanske man skulle anmäla till täby ändå :rofl:
Hon går med mamma och andra polare (tyvärr inga andra fölisar) i hagen om dagarna. Står i egen box om natten.
Ja... hon är allmänt jätteduktig och jag blir lika imponerad varje gång!
Inga problem heller att gå ut själv när det är mörkt, blåser, regnar whatever... (ja, jag är en stolt mamma :D)
Hennes mamma däremot, är fortfarande jätte nervös när vi ska gå ut... suck... hehe, men själv kan hon lämna fölis inne ensam hur länge som helst när hon själv ska på promenad, dom konstiga djuren... hehe.
framtidsplanerna är att få en trevlig kompis att mysa med, kanske tävla - vem vet. Men vi inriktar oss på att ta allt i vår egen takt och prova på så mycket som möjligt! :)
Oj, nu blev det låångt... sorry... ska se om jag kan slänga in nån bild i nästa inlägg!
Tack för mig/Sandra.
cambodia 2008-01-10, 12:06 TUVA
E: Acacio
U: Cantarelle
UE: Cortez
UUE (Mormors far?): Ismir
Nyföding :love:
http://www.lunarstorm.se/Cambodia/galleri/16
I somras, kanske... juli?
http://www.lunarstorm.se/Cambodia/galleri/15
Oktober
http://www.lunarstorm.se/Cambodia/galleri/17
Huvudbild från julafton
http://www.lunarstorm.se/Cambodia/galleri/21
Och så mamsen, 23 år gammal
http://www.lunarstorm.se/Cambodia/galleri/22
och en från sommaren 2006 :angel: sen ska jag ge mig!
http://www.lunarstorm.se/Cambodia/galleri/1
Jochanda 2008-01-10, 18:01 vi gör inte så mycket ännu, baradaglig skötsel.
Leder till och från hage,står uppbunden i gången och spolar ben. Känner och klämmer på diverse ställen för att få honom okänslig.
Helmysig kille som går att göra istortsertt vad man vill med.
kirrekorv 2008-01-14, 12:58 tränar på att spola benen och att gå över bommar
Charlotte1975 2008-01-14, 13:02 Har gjort vardaglig skötsel som borstning, stå på gången, kratsa hovar, spola ben , stå i egen box etc. Nu är hon flyttattill lösdrift. Där har hon blivit verkad flera gånger, spolad på benen och löshoppad.
busigdemon 2008-01-14, 13:28 hänger på den här tråden ett tag jag oxå!
har ett litet arabsto född den 22 maj 2007, har haft henne hemma knappt en månad nu. vaccinering o verkning är i full gång.
leda runt o kika på saker längs med ridvägarna, röra över hela flickan, ha "täcke" o gå på bro är sånt vi klarar utan problem. ska väll öva lite på att stå fint o visa upp sig oxå o se lasta, som det var lite problem med när vi hämtade hem henne.
planerna för damens år som åring är att visas på en c-show ev. riks o sen ut o ha kul, kanske nån western halter nånstans, men det återstår o se, o sen får vi ju inte glömma ett långt sommarbete med massa blandade kompisar!
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17660000-17669999/500x375/17668583.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17660000-17669999/500x375/17668585.jpg
hänger på den här tråden ett tag jag oxå!
har ett litet arabsto född den 22 maj 2007, har haft henne hemma knappt en månad nu. vaccinering o verkning är i full gång.
leda runt o kika på saker längs med ridvägarna, röra över hela flickan, ha "täcke" o gå på bro är sånt vi klarar utan problem. ska väll öva lite på att stå fint o visa upp sig oxå o se lasta, som det var lite problem med när vi hämtade hem henne.
planerna för damens år som åring är att visas på en c-show ev. riks o sen ut o ha kul, kanske nån western halter nånstans, men det återstår o se, o sen får vi ju inte glömma ett långt sommarbete med massa blandade kompisar!
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17660000-17669999/500x375/17668583.jpg
Vilken snygging. Superfint ansikte.
Tar hem min lilla Amazing (Syndikat-Ahorn) 1 maj :) Nu går hon på lösdrift med massa fölisar & "nanny" och kan kika in till mamma :) Ska bli så spännande! Hon är redan duktig på att bli ledd i grimma och man kan borsta henne över allt, var en ängel på fölvisningen enligt ägaren, nästan så att man glömmer av att hon bara är 9 månader :`) Bett och bommar i sommar varvat med härligt bete och massa goa skogspromenader :)
Jag planerar att köpa en 07:a, så om allt går vägen kommer jag skriva ofta i den här tråden. Tills dess läser jag det ni skriver och längtar... :)
malumbub 2008-01-18, 21:18 Vad kul!
Hoppas du får hem en liten pigg och glad 07:a! :)
Här kommer en liten bilduppdatering på Lotta:
Här står hon bredvid mamma
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17800000-17809999/640x480/17807279.jpg
Här en mule i närbild
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17800000-17809999/640x480/17807276.jpg
Jag får inte vara ifred i hagen, utan har en Lotta efter mig heeeela tiden. Jättemysigt, men lite svårt att ta bilder på de andra hästarna med en skäck flåsandes i nacken.
Bilden på mulen visar att jag kan göra det mesta med henne, även ute i hagen. Dock har vi att jobba med när det kommer till bakbenen. Är man envis så är man och i det här fallet är både matte och häst envisare än en åsna.
Lotta verkar trivas bra i sin "nya" box som hon flyttade till i början av månaden, så trots att hon inte står bredvid sin mamma längre så verkar hon sova gott om nätterna. (Hon går med sin mamma i samma hage på dagarna än så länge.)
Hon har fri tillgång på silage i boxen och får i sig rätt mkt hö i hagen. Hon tuggar även i sig lite av den halm jag lägger in i boxen, så magen känns väldigt nöjd. Dock dricker hon rätt lite vatten, men det kanske har att göra med att hon fortfarande diar lite?
Skolan fortsätter i lugn takt och om jag minns rätt så är första tävlingen i maj. Innan det ska vi dock lära oss att bli longerade lugnt och fint, kunna bli groomade och att mamma inte måste vara med. :D
Hon har fri tillgång på silage i boxen och får i sig rätt mkt hö i hagen.
Hur mycket grovfoder tror du hon petar i sig per dag? *mycket nyfiken*
malumbub 2008-01-18, 21:52 Oj. Hmm...
Jag får återkomma när jag vägt hur mkt som läggs in. Hon har ju som sagt fri tillgång...
Idag har jag och Namir varit ute på vår första "riktiga" promenad! Han va väldigt pigg och nyfiken, vill gå först hela tiden (mamma Ponyta var också med). Men blev lite väl glad så där blev lite skutt, så han fick snällt gå efter mamma på vägen hem. Vi möte även en bil (man måste gå över vägen för att komma nånstans) och de va inga problem. Så nu är jag en stolt mamma ;):love:
Planen är nu att hitta på lite saker, som promenader, NH och löshoppa 2-3dagar i veckan utöver den dagliga skötslen i stallet.
slänger in en bild med, från i slutet av augusti.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/14100000-14109999/500x375/14108994.jpg (http://www.pixbox.se/pic14108994)
malumbub 2008-01-19, 18:08 Har diskuterat lite i stallet och vi uppskattar det till att Lotta är UNGEFÄR 12 kg silage (vet tyvärr inte ts%) och nåt kg hö + lite halm.
Blev det ett bra svar på din nyfikenhet, Habina? :D
Blev det ett bra svar på din nyfikenhet, Habina? :D
Jadå, då har jag något slags hum om hur mycket de kan tänkas peta i sig. :angel: Tack så mycket! :bow:
malumbub 2008-01-19, 19:01 Fast nu kom jag på att jag tänkte fel... :o
Tror vi kom fram till 10 kg silage, 1-2 kg hö och så 1 kg halm (max) och då blev det ju totalt 12 kg... :D
Men ja, det kan variera dag till dag.
Inte undra på att Lotta är så rejäl!;)
Lille Lanzelot tror jag inte vi får i mer än max 8-9 kg per dag.
Och så måste jag ju presentera Zir Lanzelot, för jag tror inte att jag skrivit i denna tråden tidigare:
(e: Laptop-Bold Irish-Strauss)
http://i76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/PICT0379-1.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/PICT0367.jpg
Och så en tre veckor gammal Lanzelot:
http://i76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/PICT0087.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/PICT0090.jpg
Och väääldigt håriga öron... :D
http://i76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Image033_33.jpg
busigdemon 2008-01-20, 08:51 nja, huvudet är inte det finnaste, ögonen o kroppen blev bra...men man kan ju inte få allt, glad så länge det e ett bra temperament.
hur långa är era promenader som ni går på?
känns som att vi bara tar små promenader...
Och så ska jag kanske berätta vad vi gjort då.
Han verkar av naturen vara en riktigt redig liten kille. Snäll i all hantering men lite sprättig. Storasyster är mer den typen som inte skulle reagera om man så skulle stoppa i henne i en sopsäck och knyta om. Han kan sprätta till och verkar ha mer nerv än henne. I detta fall så tycker jag inte att det är så negativt. Han lugnar sig fort.
Ganska snäll att lyfta hovar på, även lös i hagen. Snäll att leda, det gjorde vi mycket redan från början, ledde honom och mamman till hagen varje dag.
Han har fått hoppa lite, har stockar o små hinder i hagen. Han verkar ha ganska fin teknik.
Fölvisning har han varit på. Då var han drygt 5 månader och "skjutmigsnällaförjagärsåful". Dessutom hade han två veckor innan haft hög feber och fått dropp så han var lite tunn. Men pigg o glad och hälsade på alla andra hästar med glada gnägg. Pga sin för tidpunkten överbyggda kropp så blev poängen inte så bra. Galoppen kunde blivit bättre om han inte sprungit med svansen i vädret och visat nån fyrfota passgalopp... Galoppen som annars riktigt bra. Traven blev framtung. Poängen 877876 var m a o för dagen rättvis.
Transportering verkar inte vara nåt som bekymrar honom, han är redigheten själv även om han bara åkt med mamma.
Nu vid drygt 8 månaders ålder så har han fått vara utan sin mamma och det har gått bra. De stod i varsin box på nätterna innan.
Och så ska vi låta grannen, en kille som arbetar med westernhästar på heltid, jobba lite med honom för hand. Vi vill ha en väluppfostrad häst. Han har blivit lite rackig det senaste och faktiskt för första gången nypit till mig!
Lanzelot ägs av min lillasyster och är tänkt att bli hennes fälttävlanshäst.
malumbub 2008-01-20, 15:20 ÄNTLIGEN!!!
:banana: LANZELOT!!! :banana:
Han ser faktiskt ut att bli en riktigt trevlig häst som vuxen! :bump:
Ang maten så vet inte jag om Lotta äter "mer än vanligt" men samtidigt så växer hon en hel del både uppåt och utåt och så får hon inte mycket kraftfoder alls. (Bra kvoter i hö och kraftfoder.)
10-14 kg grovfoder kanske är mkt, men så länge hon är fin i hullet så... :D
10-14 kg grovfoder kanske är mkt, men så länge hon är fin i hullet så... :D
De brukar kunna äta upp till 2,5 % av sin vikt. :angel:
malumbub 2008-01-20, 17:13 Hmmmm...
Vad väger ett föl då, 8 månader gammalt, av den lite bredare sorten, dryga 130cm?
Vad väger ett föl då, 8 månader gammalt, av den lite bredare sorten, dryga 130cm?
Vad är beräknad vuxenvikt? :) Tabellen för en 6 månader gammal fölunge ser ut som följande:
Vuxenvikt/nuvarande vikt
200 kg/94 kg
300 kg/141 kg
400 kg/188 kg
500 kg/235 kg
600 kg/282 kg
700 kg/329 kg
800 kg/376 kg
900 kg/423 kg
1000 kg/470 kg
9 månaders fölunge ser tabellen istället ut så här:
Vuxenvikt/nuvarande vikt
200 kg/116 kg
300 kg/174 kg
400 kg/232 kg
500 kg/290 kg
600 kg/348 kg
700 kg/406 kg
800 kg/464 kg
900 kg/522 kg
1000 kg/580 kg
malumbub 2008-01-20, 18:03 Hmmm... 2,5% av 300 kg...
Det stämmer ju inte riktigt med vad Lotta äter... :eek:
Hmmm... 2,5% av 300 kg...
Det stämmer ju inte riktigt med vad Lotta äter... :eek:
Haha, forskarna kanske menade 2,5 % av vuxenvikten. ;) Får återkomma när jag hittat artikeln, måste städa först. :o
malumbub 2008-01-20, 19:03 Haha, forskarna kanske menade 2,5 % av vuxenvikten. ;) Får återkomma när jag hittat artikeln, måste städa först. :o
PJUH!!!
Men då stämmer det ju lite bättre då! :D
jessivega 2008-01-20, 21:11 Idag hade jag planerat o visa transporten för min lille kille.mest kolla läget o lukta lite o sånt. parkerade på gården me släpet o gick in o hämtade honom o lite godis.gick fram o luktade lite på lämmen sen satte han upp en hov på lämmen o sen när ja tog ett steg framåt/inåt så gick han bara efter :eek: så där stod han inne o såg jättestolt ut. o jag gav givetvis massa morötter o klappar. min kompis stod utanför o flina lite..mest för att jag såg så paff ut :D sen skulle vi backa ut.gav honom ett litet tryck mot bogen o sa "backa" sen backa han sakta men säkert rakt bak tills vi stod på grusen igen..gissa om ja e stolt över honom :love: lille killen. gick ett varv på gården o sikta på lämmen o han stega rakt in efter mig igen..sen backa vi ut igen på samma lugna vis. sen va det in i stallet o få massa gottis såklart..:) är så nöjd med honom...
Grattis! :banana: Det är så härligt när de överraskar en och visar att de faktiskt är coola om man själv bara tar det lugnt.
jessivega 2008-01-20, 21:34 ja det e så skoj när d flyter på..sen får dom välförtjänt vila..inga motgångar än sålänge..kommer väl senare :angel:
Jag planerar att köpa en 07:a
Så har jag blivit med häst igen, efter fyra års uppehåll. Underverket är fjordsto, beräknad vuxen mankhöjd 145 cm.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17910000-17919999/640x480/17912978.jpg
Nu måste jag köpa lite hästgrejer. :angel:
Grattis och välkommen till tråden.
Söt liten sak det där!
Söt liten sak det där!
Hehe, ja när hon inte rullar sig så... :angel: :devil:
Ni som har vant era 07: or vid bett, vilket slags bett har ni använt? Och ni som planerar att vänja vid bett, vilket bett tänker ni använda? :bow:
nja, huvudet är inte det finnaste, ögonen o kroppen blev bra...men man kan ju inte få allt, glad så länge det e ett bra temperament.
hur långa är era promenader som ni går på?
känns som att vi bara tar små promenader...
Våra promenader ligger på ca 2 km bara ännu. Sedan kommer man till en väg som man måste följa en bit och vi vill ha honom lite lugnare när bilar åker förbi innan vi tar oss ut på vägen.
Sedan gör vi massa läskiga grejer på våra promenader också så oftast är vi ute ca 30 minuter i alla fall.
busigdemon 2008-01-22, 15:32 jaha 30 min! ojoj, då skulle nog både jag o min lilla donna vara helt slut, finns så mkt läskigt runt omkring här, så som bilar, får nedvälta träd folk som prommenrar o sånt!
men det e väl bara o träna antar jag...
men vi var o hälsade på transoprten här om dan iaf, första gången sen vi kämpade 2½timme i lera o skulle åka hem till mig 45 mil!
o jag satte mig på rampen i tron om att hon inte skulle vilja komma inärheten, precis som förra gången...
men icke, flickan tar upp båda hovarna på rampen som ingenting, o jag kommer (som tur var) ihåg att jag inte satt ner stöden, så det var lika bra att berömma o backa bort...får bli mer till helgen om jag är ledig.
SomethingCorporate 2008-01-22, 16:55 *kl*
Min är inte rädd för något.
Inte vad jag upptäckt iaf.
Jag tror ärligt han är lite bombad :angel:
Veterinären var förbi och gav han en vaccinspruta.
Hon gav den på växnter sida och tittar förvånat åt höger..
Jag försöker lära han att han inte får vara i folk (det är ju mysigast där tycker han)
Försöker vara konsekvent och visa.
Men det går liksom inte in hela vägen. :p
Jag har provat lite olika metoder men kommit fram med att ett nyp på halsen är det bästa för då stannar han upp backar om man har tur ett halvt steg och ser iaf ut att tänka lite.
I övrigt är han guda snäll.
Det finns inget ont i honom.
Och man kan inte annat än att tycka om honom :love:
Ni som har vant era 07: or vid bett, vilket slags bett har ni använt? Och ni som planerar att vänja vid bett, vilket bett tänker ni använda? :bow:
Det blir shettisens träns. Men ett litet tunnt tvådelat.
Charlotte1975 2008-01-23, 17:42 Var och hälsade på min lilla tjej i helgen, som nu bor på lösdrift 10 mil från mig. Hon hade växt men var fortfarande nyfiken och väldigt orädd. Vi borstade och promenerade runt lite.
http://i73.photobucket.com/albums/i215/Charlotte1975/014.jpg
http://i73.photobucket.com/albums/i215/Charlotte1975/022.jpg
http://i73.photobucket.com/albums/i215/Charlotte1975/007.jpg
Min har haft bett två gånger och det är ett litet tunt tredelat. Hennes främsta åsikt om det var att det är betydligt jobbigare att äta hösilage med den där grejen i munnen. :p Men det ska allt gå. *glufsglufs* :D
"Min" variant av avvänjning fortsätter i sakta mak med att man numera går ensam in från hagen. Först tar jag stoet och går in och lämnar lilla, sen lilla som får lämna kompis. Bor självklart själv på nätterna sen en tid tillbaks. Hon är dock så himla duktig. :love:
Går fint ut genom smal öppning i grinden när jag visar vägen så att jag samtidigt kan mota bort kompisen, hon vänder sig om och väntar snällt tills jag stängt grinden. Sen går vi lugnt till stallet på halvslappt grimskaft. Händer något otäckt (har rätt mycket stora maskiner och annat konstigt på gården) så hoppar hon till, aldrig mot mig och stannar när det tar stopp, tittar lite och är sedan cool. Hon är så otroligt skön att jobba med. :bow:
Lite bilder från i veckan. Första gången jag är glad att vi har en stor pool i paddocken, perfekt vattenträning! :D
http://good-times.webshots.com/photo/2170367000073278713SrISyf
http://good-times.webshots.com/photo/2576666410073278713OWnuqq
http://good-times.webshots.com/photo/2346363000073278713GjCjUN
http://good-times.webshots.com/photo/2617725130073278713MOAjvO
malumbub 2008-01-23, 23:06 Det här är en fråga till alla er som vänjer in bett redan nu.
Kan ni förklara för en oinsatt varför ni gör det redan nu?
Nåt ska man väl ha att göra...?:D
Egentligen så är det inte nödvändigt för mig att börja redan nu. Men har tänkt börja tömköra senare i år så smått och då bör han ju vara van vid bettet. Det är väl det viktigaste, att de har fått vänja in sig när man börjar använda det antar jag.
Var och hälsade på min lilla tjej i helgen, som nu bor på lösdrift 10 mil från mig. Hon hade växt men var fortfarande nyfiken och väldigt orädd. Vi borstade och promenerade runt lite.
http://i73.photobucket.com/albums/i215/Charlotte1975/014.jpg
Den där ser fin ut. Vad är det för stam?
Charlotte1975 2008-01-24, 12:41 Den där ser fin ut. Vad är det för stam?
Tack ! Hon är e. First Wish - Ampere - Herkules
Vänja in är väl lite att ta i, vad gäller mig iaf. :)
Jag gör lite allt möjligt med min så hon ska ha varit med om det sas. Hon har fått ha bett två ggr på typ sex veckor och då ett par minuter per gång. Ungefär lika många gånger som hon har fått ha täcke över sig när hon står i gången. Så länge hon inte är helt avvand gör jag saker som går att göra med mamma med både för lugnets skull och "göra som mamma gör". När hon blivit helt avvand kommer jag utsätta henne för grejer hon behöver vara själv för att göra tex lastning där mamman dessvärre inte är vare sig lugnande eller en bra förebild.
*kl*
Jag kommer att vänta med bett till efter sommarbetet, men shoppinggalen som jag är kommer jag nog köpa bettet långt i förväg. ;)
Idag var jag hos min pärla, vi gosade och tränade på att rengöra benen från lera. :crazy: Hon hade inga problem med vatten på benen, fast jag använde ju borste och inte slang. Stod uppbunden och jag lyfte även benen och det var inga problem. Lyxigt med en redan uppfostrad fölunge. :love:
Däremot fegade jag ur när jag tänkte gå en promenad, hon har varit lite tveksam till att gå in i hagen igen, och jag ville inte hamna i situationen att jag inte får in henne i hagen igen och ingen annan är i stallet.
Så ingen promenad idag, men på onsdag tänker jag försöka hinna introducera lite bommar istället.
maria-mp 2008-01-27, 15:27 *KL*
Jag hoppas kunna vara med i tråden i slutet av februari/början av mars. Min 07 ska hjärtundersökas igen då, så då får vi domen. Är det ingen fara så får hon leva, då hoppar vi in här.:bump:
Håller tummarna att allt går vägen!
maria-mp 2008-01-27, 17:14 Tack!:love:
*kl
http://i73.photobucket.com/albums/i215/Charlotte1975/022.jpg
Gud vad fin hon är! :)
Jag funderar (eller drömmer är nog det rätta ordet..) på att köpa en 07:a. Det skulle vara så otroligt kul att få vara med (nästan) från början. Fast just nu har jag ju händerna fulla med min 04:a så planerna får nog ligga på is ett tag.
Är det någon här som har sin först riktigt unga häst? Hur tycker ni att det är?
malumbub 2008-01-27, 17:42 So far so good! :D
Men så har jag ett enormt stöd på hemmaplan som ser mig och hästen dagligen, så jag känner mig, än så länge, trygg.
Jag skulle dock inte ha tid med en till unghäst idag.
jessivega 2008-01-27, 21:33 Ja det är oxå min första unghäst. eller mitt första föl så att säga.
är superstolt över honom..idag va vi inne i transporten igen,han e så duktig. har fått köpa ett tunt regntäcke till honom,han fryser som sjutton nu när d regnar var eviga dag :crazy: hoppas på lite sol snart..annars e det vanliga rutiner.lyfta fötterna o kratsa dom.sen står han uppbunden i en spilta medan jag mockar o han står så snällt där.Tittar på mig ibland o kollar om jag e klar :angel:
Jessica
jessivega 2008-01-29, 08:25 Nu när d har varit sånt här skitväder så har min lilla kille fått ha ett täcke
på sig..han stod så snällt när ja tog på det o så tog han två steg
sen stanna han o titta sig mot sidan o undra ju givetvis va det
va som lät ;) täcket prasslade ju litegrann om man jämför mot fleecetäcket.
men han är nöjd nu när han inte fryser mer. innan
ville han inte gå ut på morgonen alls om d regna ute..såg ut som en
dränkt katt o stod o frös..
Så här fin blev han :angel: (mobilkort)
http://i214.photobucket.com/albums/cc164/jessivega/P28-01-08_18101.jpg
malumbub 2008-01-29, 08:37 Så söt så!
Är det bara Lotta som har björnpäls? Hon har inte haft täcke på sig och kommer väl få det först när det är dags för tävling...och då har ju björnpälsen minskat rätt mycket...
jessivega 2008-01-29, 08:39 nää prince har oxå rätt tjock päls..så d blev d tunnaste ja kunde hitta..bara d va regntätt så fick d duga.
men han har börjat fälla :eek: detta klimatet e helt sjukt.
Min Raket har visserligen tjock päls men den är så fin så fin...rena silket:love:...även manen är en sky av silke. Verkar vara bra kvalitét med gott om underull för han fryser inte ens när det regnat småspik i hård blåst. Vill inte kalla den för björnpäls...nope!
http://i39.photobucket.com/albums/e189/kickilarka/FunnysLittleRocket08/Rocket_jan08_3.jpg
jessivega 2008-01-29, 09:21 Så fin han är!
min har dåligt underull så när d regnar delar sig pälsen o han blir kall in på skinnet..mest uppe på ryggen då. hur hög är din?
malumbub 2008-01-29, 09:29 Det är normalt att börja fälla så här års, eftersom det ljusnar nu.
malumbub 2008-01-29, 09:31 Jag kallar Lottas superdupermjuka&lena päls för björnpäls i tjockhet. Riktigt tjockt och välpälsat och hon fryser inte lätt direkt.
Ja...tjockt är det ju på Raketen med;)...Jag jämför nog med bruksnordisarna jag hade tidigare. Björnpäls som var tjock, lång och raggig...långt från silkeskänslan:D
malumbub 2008-01-29, 09:57 Björnpäls är inte lika med raggig för mig. :)
Salasolen 2008-01-29, 10:15 Jag har oxå min första bebis. Än så länge är det inga problem alls! Men det kan kanske bero på att min lilla flicka är extremt snäll :love:. Det ska nog gå bra! Min lilla har dock inte samma mega päls som era ser ut att ha. Hon börjar skaka ute så fort det blir minusgrader/regnar, så att ha täcke på sig har hon fått träna en hel del på!
Björnpäls är inte lika med raggig för mig. :)
Mina nordisar hade en ruskigt tjock pälskvalitét, varje strå var oerhört kraftigt och i den mängden/tätheten och med underull likt fårpäls var dom raggiga oavsett rykt och omvårdnad. Skillnaden med min painthalva är stort som eoner...har aldrig haft en häst med silkespäls förrut:o
Ponny mamma 2008-01-29, 14:05 Oj blir nervös nu. mpåste komma igång med vår lilla. hon är född 29 maj, vi har haft henne 1 månad men tyvärr står hon inte hemma hos oss pga vårt andra stall inte är färdigbyggt så det blir inte den tiden man skulle vilja ha. vi leder henne i gromma och tar ut henne i gången och borstar och tar på benen MEN hon tycker det är ganska obehagligt . hon har verkats 2 gånger ,första gången var inte jag med men andra gången så var hon tramsig men gav med sig NÄR han hade fått tag om hovet stod hon still. gjorde det i boxen eftersom hon inte är van att står uppbunden ännu.
så då till min fråga . när ni vande era att stå uppbundna ,hur gjorde ni då? hade ni bala band eller panikhakar ? stod ni bredvid hela tiden ? och OM dom börjar stegra sig eller slänga sig och få panik,,VAD GÖRA DÅ??? känns lite läskigt ,har aldrig haft en sån liten krabat innan.
känner mig dålig nu ju...
jaja får skärpa mig.Hoppas på lite tips nu =)
malumbub 2008-01-29, 14:37 Började med att hålla i grimskaftet själv, d v s vi stod i boxen och jag satte grimskaftet runt boxgallret och höll sedan i "stumpen" (fast jag hade ett väldigt långt grimskaft och rätt mkt i handen) så att jag kunde släppa efter ifall det skulle behövas.
På så sätt kan man ju snabbt ge efter om hästen får panik, men hålla emot för att lära in motståndet.
Funkar lika bra i stallgången.
Vi har börjat träna uppbindning vid utebommen.
Har ett långt rep som vi kastar över bommen och håller emot. Har gått bra och han accepterar det. Han tycker nämligen tryck i nacken är läskigt så när han känner det så går han direkt framåt igen.
Är det bara Lotta som har björnpäls?
Hehe, nejdå... Jag fasar verkligen för pälsfällningen.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17910000-17919999/640x480/17912979.jpg
Så fin han är!
min har dåligt underull så när d regnar delar sig pälsen o han blir kall in på skinnet..mest uppe på ryggen då. hur hög är din?
Raketen är väl ca 125 - 130 cm. Han har så tät päls att det inte kommer in vatten. Jag trodde han skulle vara rejält nedkyld när sista ovädret drog förbi med massor av hård blåst och regn. Syrran fick rycka ut och ta in dom men ingen av hästarna huttrade...men dom var tacksamma över att få komma in;)
Lill killen har nu börjat stå själv i boxen, eller ungefär i en vecka har han ståt själv sen insläpp till kvällsmat, ca 4timmar. Så kväll ska de utökas till 6-7timmar. så i början av nästa vecka ska han stå själv från kvällsmat till frukost! :) Han va lite stressad i början men nu är han hur cool som helst och tycker de är ur skönt att få ha maten i fred! :p
Slänger in två bilder från förra veckan med, han börjar bli riktigt stor!
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18140000-18149999/500x375/18142602.jpg (http://www.pixbox.se/pic18142602)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18140000-18149999/500x375/18142604.jpg (http://www.pixbox.se/pic18142604)
lindilutt 2008-02-01, 21:56 hej hej! idag har jag och min lilla tös lasttränat. det var inte planerat men vi testade lite, och utan problem så går hon in hon e sååå duktig mitt lilla hjärta :love: . men självklart är vi inte överens jämt. när vi tar våra små promenader så vill hon knö på mig, hur har ni gjort när era små blir lite för närgångna :confused:
rulana_korsbar 2008-02-02, 21:57 Så söt så!
Är det bara Lotta som har björnpäls? Hon har inte haft täcke på sig och kommer väl få det först när det är dags för tävling...och då har ju björnpälsen minskat rätt mycket...
http://blamecruella.pixbox.se
Täcke är inte att tänka på i mitt fall, jag har aldrig sett maken till päls! Min grabb (Sensation, e: Rain Storm Shadow, u: Brolötens Jazz), morgan partbreed, mäter just nu ca 135 cm i manken, vilket känns rätt stort med tanke på att mamma är 145 cm.
Idag flyttade jag mamma till egen hage, inga problem alls. Nu får han bara tutta en kortis morgon och vid intag. Han har stått i egen box sen början av nov. Född 9 maj. Inga problem med någonting, kan spola benen, stå uppbunden, förstår grunderna i longering (men blir helt uppspelt...). Vi ska börja åka till ridhus och lösgaloppera inom närmsta månaden.
Jag är så stolt över min bebis. :love:
Nu har Raketen fått en ny kompis!!!:bump:. Igår hämtade jag en 4-årig shettishingst som jag genast placerade i samma hage som Raketen...till Lillys stora förtret:mad:...hon får nu gå i en hage bredvid pojkarna och det gillas inte:cool:
Pojkarna gillade dock denna ordning. Shettisen har inte haft sällskap på ca 3 år, om jag förstod ägaren rätt så för hans del blev det rena partyt:banana: Som dessa pojkar leker:eek:...leran sprutar åt alla håll och jag är full av förundran över hur en shettis kan komma upp i såna farter. Raketen är överlycklig!!! Äntligen någon som LEKER!!!!...
Här är en bild på dom bägge...kolla frambenen på Raketen! Dom lägger sig på knä och brottas som galningar...
http://i39.photobucket.com/albums/e189/kickilarka/FunnysLittleRocket08/TornadoMoves.jpg
busigdemon 2008-02-03, 11:32 GOSH! :eek: mycket päls att tappa där, ta fram stora pälsskrapan!?
men tänk så fin den blir lagom till betet!
jag väntar iaf på att pälsen ska försvinna o det ska dyka upp en liten prinsessa istället för lurvtroll! :)
promenerade mad mina killar till en ny hage idag... jag har nog aldrig sett gammelgrå så glad!
lillkillen som borde vara den mest rejsbenägna av de båda stod bara och stirrade på goliats bravader!!!
tänk er stilen "förundrad rumpnisse" :D
MEN... nu ska jag ha ut vet så snart som möjligt... min lilla kille ska bli lite mindre kille om ni förstår? jag är trött på klättrandet på promenaderna, och idag skulle han tyvärr hoppa på min sambo i hagen! tycker inte om det alls... jag hoppas vid alla makter att det berodde på uppdämd överskottsenergi..
men snörpas de ska han ändå..:D
GOSH! :eek: mycket päls att tappa där, ta fram stora pälsskrapan!?
Hehe, här har du en närbild... :angel:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18200000-18209999/640x480/18205629.jpg
Idag har vi varit ute och promenerat, för första gången utanför det "säkra" området och allting var ju farligt. :eek: Fast det känns som att hon ändå litar på mig och följer med mig ändå. Jag antar att hon kommer att vänja sig så småningom, för tillfället är det ju farligheter vart tredje steg ungefär. :crazy:
jessivega 2008-02-04, 09:42 *KL*
Lastade min lille igår igen..Han e jätteduktig o lugn,det e skönt.
Denna gången flyttade vi mellanväggen o satte för bakbommarna o stängde lämmen..superlugn fortfarande men med en frågan blick tittade han på mig o sa: :cry: mamma ska ja flytta nu??
sen öppnade vi o backade sakta ut o då gnäggade han o dom andra svarade i stallet: Välkommen tillbaka!! :D
Jessica
lindilutt 2008-02-07, 13:43 hej! idag har jag och mitt föl inte varit överens :confused:. vi brukar göra små promenader på vår grusväg, och sen brukar vi gå in i stallet för att äta lite lusernhack till lunch. Men idag ville inte min lilla going gå in i stallet, sur som en jag vet inte vad :devil: var hon, hon hade bestämt sig för att absolut INTE gå in. vi grälade en halvtimma och sen gick hon in och då fick hon sin lunch. Åt och var glad som om inget hade hänt. Sen tog vi med oss lunch höet ut i hagen till dom andra. tur att hon e så söt!!!
hur lägger man in en bild? :confused:
malumbub 2008-02-07, 17:44 Det finns bra hjälp på Datorforumet om det här med bilder.
horsewhisper 2008-02-07, 21:02 Idag har lillan fått ha tömkörninggjord på sig, vilket hon nog inte ens märkte...
Jag har lastat henne ett par gånger, bara gått in och gett henne lite morötter, sen har hon fått gått ut. Första gången var det otäckt att stå där inne, ville ut ganska fort och så var det inte så roligt o gå in heller, stod ett tag på luckan... Andra gången gick hon in nästan på en gång och stod där tills hon fick backa ut igen. Om hon är lugn nästa gång också så stänger vi nog luckan.
Vi har även varit ut på en promenad själva, det ska bli fler när det inte är så isigt...
lindilutt 2008-02-08, 13:26 hur tränar ni ledarskap med era 07:or. lite tips e ju aldrig fel. min dam är ganska nervig av sig, men löser situationerna bra om man ger henne tid. sen liksom kan hon stanna flera gånger på väg till hagen, och bara stå där. ska jag vänta ut henne? eller gå på henne? vad gör ni?
hur tränar ni ledarskap med era 07:or. lite tips e ju aldrig fel. min dam är ganska nervig av sig, men löser situationerna bra om man ger henne tid. sen liksom kan hon stanna flera gånger på väg till hagen, och bara stå där. ska jag vänta ut henne? eller gå på henne? vad gör ni?
Lägg armen runt rumpan på henne (eller ha medhjälpare) och tryck försiktigt. Inget snabbt då dom är mottrycksdjur och fattar inte att dom ska gå framåt när du trycker ännu :)
lindilutt 2008-02-12, 11:58 tack!! vi testar detta :)
Lek och bus i februarivintern (???)... Raketen gillar sin kompis:D
http://i39.photobucket.com/albums/e189/kickilarka/FunnysLittleRocket08/TornadoRocketBus.jpg
Lek och bus i februarivintern (???)... Raketen gillar sin kompis:D
http://i39.photobucket.com/albums/e189/kickilarka/FunnysLittleRocket08/TornadoRocketBus.jpg
Sötisar :) Min lilla tjej är högst i rang och mobbar mest dom andra i fölgruppen :/
busigdemon 2008-02-16, 12:53 Så sött.
min lilla syria har precis börjat med ett våga lägga tillbaka öronen mot minishettisen, men sen gör minin samma sak o då backar man så fint så :smirk:
annars så rullar lastningen på, behöver inte be mycket alls, kanske klarar av mitt mål att kasta in henne i transporten tills första tävlingen i maj!
sen så är vi på korta promenader då vi väntar på bilar som får åka förbi så vi märker att de inte är farliga.
är så stolt över min flicka.
men när man leder henne så går hon o bogar mig ibland, funkar inte att sätta armbågen i bogen eller putta iväg henne hon bryr sig inte, några tips?
jessivega 2008-02-16, 21:37 *KL*
Min lilla har oturligt nog fått löss...så nu e det mest pudring o tvätt o massa annat,men d e ju hantering det oxå.
Han finner sig i det mesta.Jag hitta massa döda löss idag så dom e nog utrotade nu dom små jävlarna :devil:
Här kommer en färsk bild på "lusbäraren! :angel:
http://i214.photobucket.com/albums/cc164/jessivega/Bild_1811.jpg
Hej!
Har följt denna tråd med intresse och tänkte nu äntligen hoppa in :bump:
Fick hem en liten 07:a i går, ett nordsvenskt brukssto. Alldeles ljuvlig såklart :love:. Tanken är att hon ska bli en trevlig kör- och ridhäst samt förhoppningsvis även användas till avel.
Nu undrar jag hur ni gjorde när ni släppte ihop fölisen med dess tänkta sällskap? Jag har ett annat nordsvenskt brukssto, en 04:a, som hon ska gå med. De har stått inne i går em, kväll och natt för att bekanta sig med varandra genom boxgallret. Vi tog även ut dem och lät dem hälsa lite försiktigt på gårdsplanen. Den äldre var väldigt grinig mot sin förra kompis, ett jämnårigt sto, men jag hoppas det ska gå bättre med den lilla. Det var lite öronen bakåt i går och antydan att vända rumpan till först från 04:ans sida men sen nosade de och nafsade lite på varandra. Det jag är mest rädd för är nog ändå att den lilla av någon anledning ska springa igenom stängslet och att vi inte ska få tag i henne. Om en stund ska vi gå en promenad med båda och sedan borsta och gosa i boxen lite. Hade ni vågat släppa ut dem i em eller ska man vänta några dagar och hantera henne lite mer för att vara mer säker? Tycker ju synd om dem om de ska behöva stå inne för länge bara?
Här är bild på sötnosen:
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/20080216fler006.jpg
Hej!
Har följt denna tråd med intresse och tänkte nu äntligen hoppa in :bump:
Fick hem en liten 07:a i går, ett nordsvenskt brukssto. Alldeles ljuvlig såklart :love:. Tanken är att hon ska bli en trevlig kör- och ridhäst samt förhoppningsvis även användas till avel.
Nu undrar jag hur ni gjorde när ni släppte ihop fölisen med dess tänkta sällskap? Jag har ett annat nordsvenskt brukssto, en 04:a, som hon ska gå med. De har stått inne i går em, kväll och natt för att bekanta sig med varandra genom boxgallret. Vi tog även ut dem och lät dem hälsa lite försiktigt på gårdsplanen. Den äldre var väldigt grinig mot sin förra kompis, ett jämnårigt sto, men jag hoppas det ska gå bättre med den lilla. Det var lite öronen bakåt i går och antydan att vända rumpan till först från 04:ans sida men sen nosade de och nafsade lite på varandra. Det jag är mest rädd för är nog ändå att den lilla av någon anledning ska springa igenom stängslet och att vi inte ska få tag i henne. Om en stund ska vi gå en promenad med båda och sedan borsta och gosa i boxen lite. Hade ni vågat släppa ut dem i em eller ska man vänta några dagar och hantera henne lite mer för att vara mer säker? Tycker ju synd om dem om de ska behöva stå inne för länge bara?
Här är bild på sötnosen:
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/20080216fler006.jpg
Söting :) Tycker nog att du kan släppa i hop dem, men ha en stor hafe så att de kan springa iväg från varandra om det behövs. Sen kan du ju alltid stå kvar och titta på dem en stund, ni märker ju rätt snabbt om det funkar eller inte :) Eller så får de gå i en hage brevid varandra en stund??
Vi släppte ihop dem efter lunch, det gick jättebra! Bilder kommer sen...
Söting :) Tycker nog att du kan släppa i hop dem, men ha en stor hafe så att de kan springa iväg från varandra om det behövs. Sen kan du ju alltid stå kvar och titta på dem en stund, ni märker ju rätt snabbt om det funkar eller inte :) Eller så får de gå i en hage brevid varandra en stund??
Det gick bra, en hel del spring dock. 4-åringen hade ett väldigt behov av att på ett antal sätt markera att det är hon som bestämmer, men hon jagade eller trängde i alla fall inte den lilla vilket jag varit rädd för. Det som var skönt var också att lilltjejen inte blev särskilt rädd utan bara gick undan precis så mycket som hon behövde. Och sen dröjde det ju inte länge förrän de stod och kliade varandra.
"Bäst att sätta lillskiten på plats direkt!"
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/20080217001.jpg
"Du, passa dig!"
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/20080217004.jpg
Kompisarna!
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/20080217013.jpg
I kväll har den lilla varit uppbunden i boxen, blivit borstad och fått hovarna kratsade. Inget hon brydde sig om nämnvärt! :)
Vi släppte ihop dem efter lunch, det gick jättebra! Bilder kommer sen...
I söndags när jag kom till hagen och skulle ge hästarna lunch så såg jag att Namir va halt på högerfram, kände igenom honom inte varm eller svullen nånstans. Men jag släppte in han och hans mamma i en annan hage så att han inte skulle springa så mycket. Och igår så va han lite bättre, men dock fortfarande väldigt stel. Idag va han sämre igen och lite varm i hoven, vad tror ni att de kan va?
Först trodde jag han blivit sparkad eftersom där är en ny häst i hagen, men eftersom han inte sä svullen nånstans så är de konstigt. Kan de kanske va en hovböld? :confused:
Lägger in en bild från idag som bonus
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18550000-18559999/500x375/18556572.jpg (http://www.pixbox.se/pic18556572)
malumbub 2008-02-19, 21:44 *knapplån*
Idag hade Lotta terrängträning i hagen med hopp över stockar, sten och diken i äkta fältrittstil! :D
Just nu går den mesta tiden åt att borsta, mysa och klia på Lotta, som fäller som en tok (som alla andra hästar i stallet).
Vi har dock hunnit med lite träning också. I förra veckan blev det lite longering.
http://i105.photobucket.com/albums/m238/malumbub/Lotta/th_Video000-2.jpg (http://s105.photobucket.com/albums/m238/malumbub/Lotta/?action=view¤t=Video000-2.flv)
Utöver det är vi inne i gå-promenader och snart även ha-täcke-på-sig... :D
Tänkte höra med er hur pass ofta ni aktiverar era små? Jag är påväg att bli ägare till en liten bebis och undrar lite hur ni gör då denna blir min första åring.
Tänkte höra med er hur pass ofta ni aktiverar era små? Jag är påväg att bli ägare till en liten bebis och undrar lite hur ni gör då denna blir min första åring.
Tycker att aktivering i form av "träning" är lagom ca 3 dagar i veckan och sen resten av veckan gos och pyssel, såsom kanske lägga på täcke, lyfta ben osv :) Vardagshanteringen som kommer med borstning, fodring och visitering osv :)
Tänkte höra med er hur pass ofta ni aktiverar era små?
Jag aktiverar min åring två gånger i veckan. En dag är jag på ridbanan (lydnad eller bommar) och en dag blir det promenad ut i skogen.
horsewhisper 2008-02-24, 20:14 Här kommer en ny bild på lillan =) Ska köpa ny kamera imorgon så då lär det bli roligt att knäppa kort så det kommer nog några fler i veckan...
http://i201.photobucket.com/albums/aa96/zobori/Rimini.jpg
horsewhisper 2008-02-24, 20:21 Tänkte höra med er hur pass ofta ni aktiverar era små?
Jag försöker göra något med henne iallafall 2 dagar i veckan. Nu har det mest blivit lastträning men har tänkt att gå ut på fler promenader också...
busigdemon 2008-02-24, 22:02 så vuxen hon ser ut!
mitt troll blir det inte mkt av tror jag ;)
jag o min småtting fortsätter med allmänlydnad o transport träning.
fungerar bra, kan peta på hela benen utan att de flyger upp fortare än jag vet inte vad! nu iaf, o målet med transporten är att kunna skicka in henne i den, hemma iaf, till att börja med, men nu har stumpan som de flesta små barn som springer i skogen vilt helt o hå, gjort illa sig så lit eplåster ett par dagar för att skydda mot leran misspryder damen...
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18620000-18629999/640x480/18627129.jpg tycker hon ser ut som en New Forest på den här bilden...
Rumpnissen 2008-02-25, 08:43 Min lille -07 gör inte så mycket. Han får daglig hantering av hovarna då han har röta. Har alltid varit lugn som en filbunke och snällast i världen men börjar nu bli lite busig, kanske hormonerna börjar yra.
Han ska iväg på lösdrift om ungefär en månad är tanken, och gå med andra unghingstar. Kommer bli lite sorgligt att inte ha honom så nära till hands med det är ju det bästa för honom. :love: Ska försöka ta lite kort någon dag nu. (Har sagt det sen han föddes...)
Min tjej är numera avvand sedan två veckor tillbaks. Det var inga större problem. Har ju dem i samma stall så de ses ju fortfarande men utan närkontakt sas. De ser varandra från hagarna också men lillen är numera mest iväg på egna äventyr ihop med kompisen. :D
Idag bekantade vi oss lite med transporten för första gången på egen hand också. Har åkt en gång ihop med mamman tidigare. Lemmen var ju väldigt läskig, den lät konstigt, men efter lite övertalning så promenerade vi över den några gånger, sen stannade vi på och så hoppsan så tog vi ett kliv in i transporten istället för ner på andra sidan (gick alltså från ena sidan över till den andra och inte med riktning in i transporten), där fick hon godis och så backade jag ut henne innan hon själv fick för sig att backa. Sen fick hon gå tillbaks till hagen och väntande kompis.
Känner mig väldigt nöjd med dagens träning. :)
jessivega 2008-02-26, 07:52 *KL*
Min lille kille går numera med mig in i spolspiltan utan problem,lastade honom i söndags oxå o även där följer han med mig rakt in o tittar förvånande på mig o undrar va det ska va bra för o stå i den lådan o glo!!;)
håller på nån dag i veckan nere på banan med o träna på o stanna,backa o flytta sig för tryck.även o springa brevid mig när jag springer.funkar jättebra :)
Så det hela går sakta men framåt o det känns superbra med honom..:banana::bump:
Naw :) :) Är så spännande med dom små :) Min lilla ska snart få på sig täcke för första ggn :smirk: Har henne inte hemma ännu, hon går på lösdrift med massa kompisar och det verkar funka bra, förutom att hon är grymt ranghög och mobbar dom andra :crazy:
Sötisar :) Min lilla tjej är högst i rang och mobbar mest dom andra i fölgruppen :/
Min lilla kille får nog jobba på att lyckas med ev.mobbingtakter :angel:... Kompisen är en 4-årig shettishingst som är attan så tuff. Vilket utbyte dom har av varandra! :bow: Shettisen är dessutom en mycket trevlig och artig kille och som gärna får lära min busunge att uppföra sig:D
http://i39.photobucket.com/albums/e189/kickilarka/FunnysLittleRocket08/Grabbarna20080214_4a.jpg
I övrigt gör jag inte så mycket med Raketen. Han är så lätt att ha att göra med. Anammar allt som jag provar så han får mest leka nu en tid framöver.;)
*suck*
Gårdagens lastningsträning steg 1 var ju inte tänkt att gå till fullfjädrad lastningsexpert på mindre än två dygn. :crazy:
Imorse hittade jag min lilltjej 3-4 graders halt på vf, varm och lite svullen över senan. Tjohoppp. Ringde klinik och fick tid imorgon, bara att packa in och åka alltså.
Så idag har det blivit spola ben med kallt vatten och insmörjning med kyllera samt boxvila. Hon verkar dock ha tagit det med ro. Mamma har fått vara inne som sällskap. Nu ikväll tyckte jag ändå att hon gick lite bättre kanske 2-3 graders halt och avlastade inte helt vid stillastående så *pepparpeppar* så har mitt idoga kylande idag gjort susen.
Lite höjd temp har hon men tror det beror på smärta mer än något annat. Äter med glupande aptit. Alltid något. :)
Så håll tummarna för mig imorgon att hon både är bättre och att det inte är något jätteallvarligt vi hittar.
Min lilla kille får nog jobba på att lyckas med ev.mobbingtakter :angel:... Kompisen är en 4-årig shettishingst som är attan så tuff. Vilket utbyte dom har av varandra! :bow: Shettisen är dessutom en mycket trevlig och artig kille och som gärna får lära min busunge att uppföra sig:D
http://i39.photobucket.com/albums/e189/kickilarka/FunnysLittleRocket08/Grabbarna20080214_4a.jpg
I övrigt gör jag inte så mycket med Raketen. Han är så lätt att ha att göra med. Anammar allt som jag provar så han får mest leka nu en tid framöver.;)
Båda är verkligen grymt fina :love:
Liten uppdatering. :)
Inga problem med senorna! :bump: När vi knallade in på kliniken hade en hovböld spruckit. Kunde man bli gladare över en hovböld? :D Så nu är det lite mediciner och renare hage som gäller några dagar.
Måndagens lastträning var dessutom tydligen det enda som behövdes för denna dam då hon mer eller mindre gick rakt in, stod still, brydde sig inte när rampen fälldes upp. Stod som en klocka, backade snällt ut. Samma vis när vi skulle hem igen, rakt på. :love:
Kände att jag fick ta tag i lastningen med en gång så hon inte kopplar vet.besök och aj med transport så jag tog om det igår. Vaddå tråkiga minnen? Knallade rakt in igen, fick lite mat och massa beröm och sen backade vi ut igen och så ut i hagen. Jag älskar verkligen den här hästens temperament och förmåga att ta till sig nya grejer. :love:
Sen att alla som såg lilltjejen på klinik, besökare, veterinärer, ja alla, spontant fällde kommentaren "men guuud vilken söt häst" gjorde ju inte besöket mindre trevligt för matte. :p
malumbub 2008-03-03, 21:35 Idag stod Lotta still när jag bad om det! :love:
Började med lite protester mot att gå in från hagen före de andra tanterna och dessutom gå igenom leran. Fick henne dock att gå den väg runt i hagen som jag ville, att gå igenom den jobbiga leran och att gå framför tanterna. Dessutom stannade Lotta så snällt och väntade på mig medans jag stängde grinden! :love:
Lotta tuggade och blinkade och tänkte till, så nåt gick nog in. :D
Sen, istället för att gå in i stallet, tog vi en liten promenad längs med vägen och ner bakom stallet, där vi dessutom stod stilla och såg oss omkring. Vi fortsatte förbi lösdriften (där Lotta gick i höstas och fick idag nästan en letande blick efter sin kompis som inte är kvar på gården) och sen stannade jag henne uppe på gårdsplan - och hon bara stod! :bow: Jag kunde göra enklare korrigeringar, jag kunde röra på mig och jag kunde titta på olika saker - Lotta bara stod! När jag klappade henne på halsen och berömde tuggade hon och rörde på sig! :love:
Jag blev jätteglad! :banana:
Som extra socker så gnäggade Lotta efter mig när jag skulle gå från stallet. Hon kommer ju utan problem när jag kommer till hagen och hon gnäggar alltid när man kommer in i stallet på morgonen, men att gnägga när jag ska gå är en ny sak. Och inte en gång, utan snarare 4-5! Söting!
(Var ju så klart tvungen att gå in och pussa lite mer på hennes mule!)
:love:
Naw va duktig fölis Lotta är :)
Min lilla stod så fint så när en traktor körde förbi oss två ggr (fram och tillbaka efter dumpning av sopor) :love: Pappa höll i grimskaftet och jag stod mellan henne och traktorn och lugnade :) Hon ryckte lite och så men annars va hon lugn och fin, då blev jag stolt :love::love::love: Längtar hur mycke som helt efter att få ta hem henne ! :D
malumbub 2008-03-04, 20:19 Finns jättebra hjälp om bilder på Dator/Om Bukefalos.
Finns jättebra hjälp om bilder på Dator/Om Bukefalos.
Tackar! ;)
Här kommer bild på min fölis Amazing snart 11 månader! :love::love::love:
http://images4.bilddagboken.se/20/_u4/_u9/_u9/_u9/_u8/u499983/79406_1204395882.jpg
Här kommer bild på min fölis Amazing snart 11 månader! :love::love::love:
http://images4.bilddagboken.se/20/_u4/_u9/_u9/_u9/_u8/u499983/79406_1204395882.jpg
bilden syns inte, gör ett nytt försök :)
malumbub 2008-03-05, 15:18 Tror det har med biddagboken att göra.
peetraa:
Lägg ut länken till bilden, alltså utan [IMG] så ska vi se om vi kan få fram den.
Nu får vi hoppas att det funkar :) Finns massor med fler bilder för dom som vill se :love:
busigdemon 2008-03-07, 08:30 kl.
nu har min flicka gjort det igen.
hittade henne med en TOKsvullen bakkota, stukning sa både vi o veterinären, så nu är det stöd bandage på, men ingen sjukhage!
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18910000-18919999/500x375/18910673.jpg
*kl*
Själv har jag helt tappat lusten för allt hästeri. :eek: Jag som trodde att det skulle bli mindre motigt när våren kom, känner det snarare som att det blir mer motigt i och med att det blir mer och mer att göra på jobbet.
Hästen "klarar" sig ju utan mig och det känns inte bra. :( Just nu känner jag mig som någon som bara betalar en massa räkningar och får klappa en fin häst några timmar i veckan. BLÄ!
Sådär, nu har jag skrivit av mig. ;)
busigdemon 2008-03-08, 12:45 känner igen mig SÅ mkt, varken tid eller pengar räcker till.
dock är det inte vår än, det är den nya årstiden LERA!
fölet står så bra i hagen/boxen om dagarna o trivs bra med det, känns lite trist även fast man vet att det är kul att vara emd från början som jag valt själv. men ändå så gör man inget med hästen utan det bara kostar o gosar sig, men det kommer ju sen men ändå...
o som du säger så är det vår o på mitt jobb blir det oxå MASSOR att göra då. lite stressat, sen kommer ju tävlingarna igång oxå, o då ska alla iväg dit o man ska köra hit o dit o tävla o grejja o betala, ska blir skönt när det blir sommarbete, se en stor flock på de stora fälten gå o bara trivas.!
längtar..
jessivega 2008-03-08, 12:46 *KL*
Jag har varit på promenad me min kille ett par gånger nu själva.
Har traskat genom skogen o över stockar o hoppat över bäckar
sprungit lite o busat.och han fullkomligt älskar det :) så himla
snäll o duktig..lyder minsta vink när jag tar tag i honom när han
blir lite väl mycke stojjig. är fortfarande lite tunn men han är nog
inne i en växa period på höjden för han ligger mycke o vilar sig.
grabben tog ett kort på oss när vi va på promenad sist..:angel:
ignorera hans skitiga päls..nyrullad o lite fuktig.går inte o borsta det då!! det syns på benen att vi va överallt :angel:
http://i214.photobucket.com/albums/cc164/jessivega/100_1649-1-2.jpg
det är den nya årstiden LERA!
Eh, den årstiden har jag haft sedan jag köpte Ariel i januari. :crazy: Men det är skönt att höra att det inte bara är jag som känner så här. Samtidigt så skulle jag ju inte HINNA ha häst om jag inte hade henne på lösdrift just nu. Aldrig blir man nöjd. ;)
*KL*
Jag har varit på promenad me min kille ett par gånger nu själva.
Har traskat genom skogen o över stockar o hoppat över bäckar
sprungit lite o busat.och han fullkomligt älskar det :) så himla
snäll o duktig..lyder minsta vink när jag tar tag i honom när han
blir lite väl mycke stojjig. är fortfarande lite tunn men han är nog
inne i en växa period på höjden för han ligger mycke o vilar sig.
grabben tog ett kort på oss när vi va på promenad sist..:angel:
ignorera hans skitiga päls..nyrullad o lite fuktig.går inte o borsta det då!! det syns på benen att vi va överallt :angel:
http://i214.photobucket.com/albums/cc164/jessivega/100_1649-1-2.jpg
Sötnoshäst :)
Har traskat genom skogen o över stockar o hoppat över bäckar sprungit lite o busat.och han fullkomligt älskar det :) så himla snäll o duktig..lyder minsta vink när jag tar tag i honom när han blir lite väl mycke stojjig.
Det är ju sådär jag skulle vilja ha det. :love: Men Ariel anser att det är farligt att gå själv på promenad, så vi har aldrig kommit längre än stora vägen (= 50 meter). :crazy:
snuttis_linsan 2008-03-08, 21:01 http://www.freewebs.com/hastkrokensmyra/h%20086.jpg
Min 07: a !
Lurvigaste hästen i stan :angel:
snuttis_linsan 2008-03-08, 21:02 oppps :cry: förlåt att bilden blev så stor gick inte fixa mindre ! :confused:
jessivega 2008-03-08, 21:06 Det är ju sådär jag skulle vilja ha det. :love: Men Ariel anser att det är farligt att gå själv på promenad, så vi har aldrig kommit längre än stora vägen (= 50 meter). :crazy:
Ja det e väldigt mysigt o bara gå en sväng me dom :love:.
jag har oxå varit inne i en svacka me min lille kille,jag fick honom
som en sjukling me diverse åkommor o det ena avbröt det andra
så jag va påväg o sälja o ge upp faktiskt.men man kan inte sälja en sjuk häst så jag gav mig fan på att jag skulle få upp hullet o få honom frisk!! o nu e det som om han e tacksam för allt man gjort för honom så han bara går me mig som en hund o bara GÖR det ja ber honom om :love: min lilla plutt..åh va älskar honom...
*KL*
Min lille Lanzelot växer och ser ut som ett kok stryk. Rör sig som en räka. Man skämms.:D Men det är ju som det är med växande små hästar. Han bli nog snygg till sommaren igen.
Har lagt ut annons om hästkompis och ev fått napp. Kanske blir det så att han får en welshcobåring att leka med i sommar.:bump: Risken är väl bara att jag vägrar lämna ifrån mig den, älskar cobar...:devil:
jessivega 2008-03-09, 16:54 *KL*
Åh idag har vi varit på tur igen..jag,grabben o lille prince. Gick mer eller mindre vilse kändes det som :angel:.
prince va glad iaf..vi skulle gå lite längre än vi gjorde i fredags o
helt plötsligt så hade vi hoppat över en liten bäck o ett litet stengärde.
men han va pigg o glad iaf. :D
inga kommentarer om hans putsade päls..det har han ordnat alldeles själv :D skiten hinner ju aldrig torka här så man kan borsta dom :mad:
Jag blev oxå skitig som tusan men d e sånt man får ta.
http://i214.photobucket.com/albums/cc164/jessivega/100_1661-1.jpg
http://i214.photobucket.com/albums/cc164/jessivega/100_1666-1.jpg
*kl*
Själv har jag helt tappat lusten för allt hästeri. :eek: Jag som trodde att det skulle bli mindre motigt när våren kom, känner det snarare som att det blir mer motigt i och med att det blir mer och mer att göra på jobbet.
Hästen "klarar" sig ju utan mig och det känns inte bra. :( Just nu känner jag mig som någon som bara betalar en massa räkningar och får klappa en fin häst några timmar i veckan. BLÄ!
Sådär, nu har jag skrivit av mig. ;)
Så har jag haft det det senaste året. Hur tråkigt som helst. Men nu med ny arbetsplats och andra tider finns det helt plötsligt tid till alla hästarna. Har även minskat från fem till tre.
Hinner även med att grejja med ettåringen också.
oppps :cry: förlåt att bilden blev så stor gick inte fixa mindre ! :confused:
Ta bort den stora bilden!!!! Hästen är fin men den är asirriterande för hela fönstret blir knas!
busigdemon 2008-03-10, 18:35 *KL*
nu har matte oroat sig 775:- i onödan, min tös har ju som sagt gått med stödbandage sen i torsdag o jag har tyckt att svullnaden blitt värre o att hon tom var halt igår, så jag tog ut veterinär som sa att hon var ren o att hon skulle fortsätta med stödbandage o sjukhage en vecka till o sen kom räkningen...
men men bättre att vara på den säkra sidan...:cool:
*KL*
nu har matte oroat sig 775:- i onödan, min tös har ju som sagt gått med stödbandage sen i torsdag o jag har tyckt att svullnaden blitt värre o att hon tom var halt igår, så jag tog ut veterinär som sa att hon var ren o att hon skulle fortsätta med stödbandage o sjukhage en vecka till o sen kom räkningen...
men men bättre att vara på den säkra sidan...:cool:
Jag råka ut för samma räkning ungefär när veterenären va och kolla på min kille, men hon kunde inte hitta nåt fel 1grads helta som han haft 1½vecka då. Så jag fick ringa hovvårdaren så han hitta felet, strålröta+trång i trakterna. Så då fick jag lägga ut 500kr.
Tyckte de va lite dåligt att inte vet kunde se strålrötan :mad:
Tyckte de va lite dåligt att inte vet kunde se strålrötan :mad:
Hon fick ju inte lyfta hovarna ;)
Hon fick ju inte lyfta hovarna ;)
Haha jo hon titta och kände med en visttång efter hovböld...
busigdemon 2008-03-11, 20:36 Jo, vist känns det hemskt när veterinärer inte kan hitta saker man vet finns, men inte vart...
min vet. var ju ute igår o hästen var fräsch såg jag då oxå, men det var hon inte 5 timmar tidigare inte heller 18 timmar senare eller 1 vecka (konstant) tidigare...
sjukhage o förband var det...
Oj oj va mycke problem med era fölisar! Sånt är tråkigt! :cry:
Min lille mår prima, fyllde 11 månader idag :love:
Robinson 2008-03-11, 23:26 *kl*
Uppdaterar med bild på Hercules som undersöker traktorkärran på en av våra promenader.
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/19030000-19039999/640x480/19035289.jpg?0
Han har även vart med ut som handhäst några gånger och hänger snällt med:love:
Kan inte bestämma mig för om jag ska leta hingstbete eller försöka låna hem en lekkompis till honom i sommar... Hur gör ni andra?
|