Visa fullständig version : Leda häst i träns + kedjegrimskaft på tävlingsplats?

fia-lisa
2007-11-27, 14:26
Fick för ett tag sedan en tillsägelse om att det inte längre är tillåtet att leda häst med kedjegrimskaft utan den måste ledas med träns+tyglar. Har försökt kolla i TR + de ändringar som kommit men kan inte hitta någonting om detta. Någon som vet om det stämmer?

Jezzie
2007-11-27, 14:56
Du får ha träns med kedjegrimskaft, det är grimma du inte får ha med kedjegrimskaft (var ju tillåtet ett år) Bara hästen har träns på sig så får man lösa resten som man vill...

dressyrtinna
2007-11-27, 21:09
...vill du inte dra på hela tränset kan du använda ett stigbett- mkt smidigt att ha med!:banana:

fia-lisa
2007-11-28, 08:48
Då blev jag alltså hotad med böter helt i onödan då med andra ord...

Tack för svaret!

ZOFUS
2007-11-28, 21:30
Vem sa det?Överdomaren?

fia-lisa
2007-11-30, 20:49
Vem sa det?Överdomaren?

En funktionär. På ett väldigt surt och otrevligt sätt dessutom. Hann knappt uppfatta vad han sa innan han hotade med böter om jag inte gjorde som han sa...

elin_stynsbergsgard
2007-12-04, 17:41
...vill du inte dra på hela tränset kan du använda ett stigbett- mkt smidigt att ha med!:banana:

nu låter jag säkert jätte löjlig men jag vet INTE vad är ett stigbett är ???:confused: :cry:

Vita_N_6520
2007-12-04, 21:01
Nja allting är väl en tolkningsfråga.
Ett träns inkluderar tyglar.
Hästen måste ha träns på sig på tävlingsplatsen.
Att du måste leda den i tyglarna däremot tvivlar jag på, men tyglarna måste iaf finnas där.. :p
Om du förstår hur jag menar..

Jezzie
2007-12-06, 21:59
Ett träns är ett träns, tyglarna har noll med saken att göra, Lite svårt att ha tyglar på ett stigbett tex (en tygel då möjligtvis :smirk:).

elin_stynsbergsgard
2007-12-28, 15:58
Ett träns är ett träns, tyglarna har noll med saken att göra, Lite svårt att ha tyglar på ett stigbett tex (en tygel då möjligtvis :smirk:).

Men hur ser ett stigbett ut, har aldrig hört talas om det så jag är lite förvirrad :confused:
kan man ha ett kedjegrimskaft på ett stigbett?
kan ett stigbett förhindra att ponnyn äter gräs?
Kan man rida med ett stigbett?
Är ett stigbett tillåtet på tävling?

Tacksam för svar:bow::bow:

PrinceFair
2007-12-28, 17:19
Men hur ser ett stigbett ut, har aldrig hört talas om det så jag är lite förvirrad :confused:
kan man ha ett kedjegrimskaft på ett stigbett?
kan ett stigbett förhindra att ponnyn äter gräs?
Kan man rida med ett stigbett?
Är ett stigbett tillåtet på tävling?

Tacksam för svar:bow::bow:

http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/liten/500439.jpg
används endast då man leder hästen.

Jackie_nova
2008-01-12, 15:52
Eller kanske Hackamoorebett +träns, bettlöst och smidigt att slippa köra in ett bett i hästens mun.
Ett måste för mej på ett "meeting"