Visa fullständig version : En liten fundering

sthu
2007-12-01, 08:10
Jag upplever att hästen har fått sämre kondis, trots att jag rider lika mycket som innan. Han tycks få mjölksyra väldigt fort, stannar och flåsar en stund, och går igång sakta sakta igen.
Han står på "diet" (7 kg ensilage, 2 kg halm, inget kraftfoder) för att tappa vikt, men nu har även det stannat av.
Han är pigg och glad annars, bättre än på länge faktiskt. Har på sista tiden upplevt att han blivit lite.. reaktiv. Han reagerar på saker han aldrig tittat åt innan, tycks se dåligt i mörker och har blivit mer lättstressad. Visserligen lite roligt att han "kommit ur bubblan" och ser att det finns en värld runt om honom..
Det är en c-ponny, korsning fjord/island, >450 kg (är jag rädd), 13 år.

Vad kan allt detta bero på?
Har analys och uträknad foderstat, kan inte hitta något som inte stämmer i den. Alla mineral-, vitamin- och proteinbehov är täckta. För viktens skull ligger han på ett lågt energiintag (ca 40 MJ). Antingen ÄR det något med fodret som krånglar (vad?), och då får jag ju åtgärda det, eller så har han blivit knäpp.. Hjälp mig tänka!

mahlmt
2007-12-01, 09:44
Har du kollat om han får tillräckligt med selen? Magnesium?
Ta gärna ett blodprov på honom så han inte är sjuk / fattas något.
// Linda

TinyWiny
2007-12-01, 10:03
Ta ut veterinär och kolla mineralstatusen och ta borelia/erlichia prover.

Korven
2007-12-01, 10:31
Han kanske inte är en tabellhäst och behöver mera mat. Skulle min få så lite skulle han också stanna. Min är inte heller nån lättviktare, 420 kg för 2 mån sen. Han äter dubbelt så mycket som din och går ned i vikt.
Din häst har kanske ställt in hjärnan på SVÄLT.

Centaur
2007-12-01, 10:40
inte konstigt att han inte har nån ork på den foderstaten.... :crazy:

hur mkt skulle du orka göra om du hårdbantade och var yr och svag av hunger?

nä ge hästen lite kraftfoder (och vitaminer) så ska du se att det blir bättre!

arabia
2007-12-01, 11:40
Alldeles för lite foder, hans kropp har ställt in sig på svält o då tappat all ork

sthu
2007-12-01, 12:32
Han verkar då väldigt pigg och frisk för att vara inställd på svält :crazy: och varför kommer det nu, när jag precis ökat hans ensilagegiva (för mer protein)?

Han får ett mineraltillskott, och jag har kollat noga vad han kan tänkas behöva. Verkligen inte en tabellhäst, han blir ultrafet på de värdena. Jag kan inte heller fodra honom efter hans nuvarande vikt, utan måste utgå från en lägre. Den foderstat han står på nu har funkat finfint i över en månad, men nu, bara de sista dagarna, känns han inte helt hundra.

Att ge honom ett kraftfoder när han MÅSTE banta låter inte så bra. Han är verkligen överviktig, inte bara lite "sommarmullig". Ensilaget har bra värden, så det bör räcka med det för att täcka de flesta behov. Dessutom tränar vi inte speciellt hårt, "avancerad promenadridning" kallade vetrinären det för när vi var inne på sjukhus för en månad sen.

Jag tänker att om det skulle saknas något mineral eller vitamin borde han inte vara så blank och fin i håret? Han har ju dessutom satt mer muskler. Det var igår när vi var ute med vagnen jag märkte att han inte drog som han brukar, och blev flåsig väldigt fort. Men fortfarande lika glad och framåt. Det var lite som om handbromsen var i.. (Har ingen broms på vagnen så det var den inte). Det beror antagligen inte heller på att vi körde istället för red, det är han van vid.

axel
2007-12-01, 12:39
Skulle nog kolla upp dens hjärta o värden.
Låter inte normalt.

Är den smällfet?

sthu
2007-12-01, 12:47
Tja.. 138 cm hög och väger minst 450 kg. Ja, han är tjock som ett hus. Man kan inte ens med god vilja tycks sig känna hans revben under fettet. Magen skumpar när han rör sig.
Så han måste verkligen ner i vikt.
Jag tror inte jag ska sänka värdena i foderstaten mer, då lär det gå helt åt skogen.. Ökar jag är jag rädd att jag får samma resultat.

axel
2007-12-01, 12:54
Tråkigt att den har fått bli så fet.
Du måste ju minska mer på maten- eller hur?

En häst under bantning blir piggare vid motionsridning.
Den skulle nog väga max 400.
Är den vägd?

Skulle ge 4 kg hösilage o 1 kg halm o mineraler.
O ta långa skrittpromenader.

Masse
2007-12-01, 12:55
Om det är något som kommit så plötsligt tyder det på att det inte har med fodret att göra. Troligen har han fått någon typ av infektion som gör att han tappar orken och syreupptagningsförmågan. Som i sin tur leder till bla att han inte kan syresätta musklerna ordentligt och måste "hämta andan" mellan varaven.
Att träna en häst som har detta kan vara direkt farligt för hästen och leda till följdsjukdommar som är betydligt värre än en infektion.
Ta ut en veterinär som undersöker honom och låt honom vila från träningen tills du fått svar från vaterinären.

sthu
2007-12-01, 14:19
Vad kan det vara?

sthu
2007-12-01, 14:28
Vårt ensilage har väldigt låg TS halt, så 7 kg motsvarar ca 2 kg TS. Minskar jag mer är jag rädd att han kommer börja med en massa annat dumt..

Han vägdes den 29/10, 540 kg. Ja, det är äckligt mycket. Jag vet.
Jag har försökt banta honom hela hösten, hittills har det gett bra resultat. Men problemet är inte bantningen, eller ja, indirekt är det väl det. Problemet är att jag upplever att han har fått sämre flås.

Ska se över ekonomin (fattig student, utan rika föräldrar) och ringa vetrinären.. Om det är så illa att han är sjuk.. Men borde inte det visa sig i sämre allmäntillstånd, inte bara i "sämre" kondis? Han är ju som sagt mycket pigg och glad i övrigt.

Centaur
2007-12-01, 16:51
han kanske har asthma?

mumin
2007-12-01, 16:59
Om det är så illa att han är sjuk.. Men borde inte det visa sig i sämre allmäntillstånd, inte bara i "sämre" kondis? Han är ju som sagt mycket pigg och glad i övrigt.

Ta absolut B/E-prov. Min häst hade först bara det symptomet just att jag upplevde honom fått "sämre" kondis utan att gå mindre, och väldigt trött av lite jobb, men annars inget annorlunda. Sen kom det dock andra symptom. Han står nu under behandling för borrelia.

sthu
2007-12-01, 17:00
Hmm.. Men borde han inte liksom tappa andan då?

Det kanske kan ha med pälsen att göra, han har visserligen satt nästan all vinterpäls men han brukar bli lite konstig då.. Eller låter det väldigt långsökt?

sthu
2007-12-01, 17:03
Det trodde jag han hade i slutet av oktober, han hade lite svårt med galoppen då. Var nere på sjukhus, men de trodde att det hade enbart med vikten att göra.. Man blir inte riktigt tagen på allvar om man har en tjock ponny..
Jag ska försöka få tag i en vetrinär, vill ändå kolla tänderna på honom. Det känns som det är säkrast så. Men min stackars ekonomi :cry:

mumin
2007-12-01, 17:15
Tog ni nåt prov då? Om inte - se till att få det gjort! Har han haft problem med galoppen tidigare så är risken ytterligare större att det är det som är problemet.

Jag blev inte heller riktigt tagen på allvar när jag ville ha ett prov, men då fick jag helt enkelt gå till en annan veterinär istället, annars hade ajg aldrig fått nåt svar, och det visade sig ju att jag hade rätt.

Visst, det kostar, men ett blodprov + analys är ändå inte så blodiga priser, särskilt inte om du jämför med vad behandlingen kommer att kosta om hästen går med något fel (vad det än nu må vara) längre tid och behöver mer behandling, alternativt, i värsta fall, kanske inte klarar sig.

Inte för att försöka skrämma dig, men försök verkligen se till att din ponny blir ordentligt kollad! I bästa fall få visar det sig att din häst är frisk och bara inne i en "down"period, men då vet du det och slipper fundera! Lycka till!

heidi maria
2007-12-01, 17:21
Har han satt mkt vinterpäls på sista tiden kan det vara värt att klippa lite och se om han piggnar till. Blodprov kan också vara på sin plats.

sthu
2007-12-01, 17:45
Han har inte precis satt päls nyss, men det finns ju en hel del päls där.. Han har inte haft problem med att det blir för varmt, mer att han blir lite gnällig när den kommer.

De tog inget prov när jag var nere på sjukhus, hon sa som sagt att det berodde på vikten.. Efter mycket tjat röntgade de båda bakbenen (han var/är? liite halt på h bak vid böjprov..), that's all. Kan en vanlig distriktsvetrinär ta ett blodprov? Det är ju inte så svårt tänker jag.. Hade en sida med prisuppgifter en gång, ska se om jag hittar den igen. Fy då, nu börjar jag bli nojig igen.. :crazy:

Masse
2007-12-01, 17:52
Vad kan det vara?

När det gäller infektion så kan det precis som hos människor på hösten/vintern bli att man blir lite "hängig". Så som man kan känna sig innan en förkylning bryter ut. Samma sak kan drabba hästar. Den kan själv läka på några dagar men man bör inte anstränga sig så länge den finns i kroppen.

sthu
2007-12-01, 18:03
Men han är ju inte det minsta hängig eller nere. Tvärtom! Han är väldigt glad, vaken och trevlig! Det enda är att han blir flåsig väldigt lätt, lättare än vanligt. Han tycks få mjölksyra, och vill stanna och flåsa en stund. Sen bär det av igen. Han är inte orkeslös eller något sådant.

axel
2007-12-01, 18:24
540 kg:eek:

Hur menar du med att bantningen går bra:confused:
Vad vägde den innan?
kallblodsraser brukar ibland nte behöva ngn mat för att ändå bli feta:D
blir tjock på lera:angel:

skulle nog bara ge halm, vit. o mineraler ett tag, men som sagt även kolla upp den. Man måste ibland vara drastisk för att få bort den värsta fetman.
Om den inte var Ok- skritta den bara, men länge.

TinyWiny
2007-12-01, 18:32
En distriktare kan ta blodprov, ett borelia/erlichia prov gick på ca 1300 kr på min häst.

sthu
2007-12-01, 19:22
Ja, han vägde 540 kg. Nu har han gått ner till 450 kg (tappat 15 cm runt magen). Så man kan säga att det går åt rätt håll.
Han blir tjock av att tänka på lera :smirk: Nästa år ska han gå med gräsreducerare, vad han än tycker om det.

Hade gärna haft honom på bara halm, men han måste ju ha nåt att bygga upp sig av (tänker inte på muskler, tänker på celler). Ont om protein i halm. Och ute har jag inget val, har bara två hästar med väldigt skilda behov. Så några kilo ensilage unnar jag honom (TS 31%, så det är inte mycket mat..). Vill minnas att jag blev halvt ihjälslagen i en annan tråd där jag frågade om att ge enbart halm till denna häst :smirk:

Hu då, 1300.. För mig är det mycket pengar :crazy: Jag får väl räkna med det dubbla så blir jag inte chockad när räkningen kommer :cool:

älgen
2007-12-01, 19:28
Det är inte så att hästen är väldigt långhårig då? Lätt blir varm och då slaknar.

Jaba
2007-12-01, 19:47
En enkel sak att kolla om hästen har eller börjar få en infektion är att kolla pulsen! Ännu lättare om du eller någon i din närhet har en pulsmätare att låna ut.
HAr den en vilopuls över det normala så är/börjar den bli sjuk. VIlket inte behöver visa sig i feber!

Masse
2007-12-02, 10:33
Men han är ju inte det minsta hängig eller nere. Tvärtom! Han är väldigt glad, vaken och trevlig! Det enda är att han blir flåsig väldigt lätt, lättare än vanligt. Han tycks få mjölksyra, och vill stanna och flåsa en stund. Sen bär det av igen. Han är inte orkeslös eller något sådant.

Har varit med om ungefär samma symptom på en häst. Han hade en inflamation i hjärtmuskeln. Orken tog helt enkelt slut på honom vid ansträngning och han behövde vila.

sthu
2007-12-02, 10:59
Nej, fy nu blir jag ju nervös! :crazy:

axel
2007-12-02, 13:40
Ja, han vägde 540 kg. Nu har han gått ner till 450 kg (tappat 15 cm runt magen). Så man kan säga att det går åt rätt håll.
Han blir tjock av att tänka på lera :smirk: Nästa år ska han gå med gräsreducerare, vad han än tycker om det.

Hade gärna haft honom på bara halm, men han måste ju ha nåt att bygga upp sig av (tänker inte på muskler, tänker på celler). Ont om protein i halm. Och ute har jag inget val, har bara två hästar med väldigt skilda behov. Så några kilo ensilage unnar jag honom (TS 31%, så det är inte mycket mat..). Vill minnas att jag blev halvt ihjälslagen i en annan tråd där jag frågade om att ge enbart halm till denna häst :smirk:

Hu då, 1300.. För mig är det mycket pengar :crazy: Jag får väl räkna med det dubbla så blir jag inte chockad när räkningen kommer :cool:
Fast 7 kg kan innehålla mkt energi.
Hästar brukar inte tåla ensilage. Hur är den i magen?

hösilage brukar ligga runt 60% TS.
bättre att ge halm o lite luzern istället.

Kolla upp den.
De kan dö "knall fall" om den har hjärtmuskelinfl.:eek:

Klipp den om den blir för varm.

sthu
2007-12-02, 14:15
Att det blir för varmt har inte stört honom tidigare, men jag håller givetvis koll.
Ensilaget har en kvot på 9,9 så det är för bra för honom egentligen.. Men jag har ingen möjlighet att ge något annat, då vi bara är två hästar i stallet som bor större delen av dygnet ute. Den andra behöver maten.. Magen hans mår bättre än på länge, så det störs han nog inte av. Har funderat på att ersätta kvällsmaten med lucern, men ekonomin säger ifrån. Och eftersom det har ungefär samma värden energi.. Ja, jag vet inte.

Iih! Säg inte så, jag blir nervig! Jag har ingen möjlighet att åka till sjukhus, tyvärr (varken bil eller transport, och ingen att låna av..) men jag ska ringa och prata med distriksvetrinären imorgon. Sen ska jag snoka rätt på en pulsmätare, det kan ju vara värt att kolla. Feber har jag kontrollerat, inte en grad.

Shimzy
2007-12-02, 17:16
kolla erlischa och borelia!!!
min blev oxå seg och svettig och flåsade
det visade sig att han hade erlischa.

ett enklet blod prov med relativt snabba svar.
och när du ändå tar blodprov kan du ju kolla mineral balaser och muskelvärden i samma veva.

tror det gick på ca 1500kr med ALLA prrover för mig...

Vichy
2007-12-02, 17:31
Kolla helt klart upp om det kan var erlichia/borrelia! Stallkompisens häst var som din, pigg och glad, i bra kondis men började flåsa efter bara en kort sträcka i trav och behövde sakta av och vila. Klarar annars av ordentliga jobb. Även problem med att hålla vikten, fyllde på buken extremt, vi räknade och kollade foderstater länge. Proverna visade erlichia och efter behandlingen är han en helt annan häst, orken är tillbaka, fortfarande pigg och glad och dessutom mycket lättare att hålla vikten! Vet tyvärr inte kostnaden för detta, hoppas det löser sig, lycka till!

sthu
2007-12-02, 18:03
Ja, det låter ju som liknande symtom. Förutom det med att tappa vikt då :crazy:
Imorgon är det jag som ringer vetrinären och hör vad den tror.
Diabetes? Hur visar sig det hos häst?
Läste också något om hyperlipidemi, hur tar det sig ut?

Suck, hästen hästen hästen.. Det blev ingen julklapp i år heller.

Vichy
2007-12-02, 22:24
Menade att det var alldeles för mycket hull på honom innan behandlingen! Stort halvblod med fullblod på pappans sida, 174 cm hög och såg ut som en dräktig shettis :o Nu har han blivit jättefin, mer som den dressyrhäst som han är!

arbetsovillig
2007-12-02, 23:56
kl
Är det bara jag som reagerar på att den gått ner 90 kg på en månad?
Nu har jag ingen erfarenhet av att banta hästar direkt, men jag tycker det låter lite mycket. Eller är det normalt/ofarligt när man behöver "akut-banta" hästar?

arabia
2007-12-03, 07:01
Tänkte inte ens på att viktnedgången var så stor, såg mig blind på den lilla fodermängden. Det är ju inte direkt bra att gå ner så mkt, så snabbt, men som jag skrev innan, hästen har stält in sig på svält

sthu
2007-12-03, 11:50
Det har gått väldigt fort, det har det. Men det är på vetrinärs inrådan foderstaten ser ut som den gör. Jag har på eget intiativ ökat ensilaget, eftersom jag tyckte han behövde få i sig mer protein. Jag vet av tidigare "ensilage-år" att han går upp i vikt av sån mat, men i år hade jag inget val. Vad är det som gör att han skulle svälta? Han går ute hela dagarna i en ganska stor hage, det finns alltid något att pilla i sig, han få ca 4 kg Ts (alltså 1 kg TS/100 kg normalvikt, cirka). Mer mat = större ponnymage, såvida han inte får luft med tuggmotstånd. Visst, jag kan väl öka halmen något, men till vilken nytta när han ändå tycker den smakar pest? Han får 2 kg och pillar i sig kanske 1-1,5 kg varje natt. Det blir ett himla spill (den andra ponnyn klagar inte ;)). Byta sort? Sure, men var ska jag få tag i något annat än havrehalm? Har för mig den ska vara den som är mest lämpad som grovfoder (minns inte var jag hört det eller varför, den ska visst vara godast med..).

Jag har två andra frågor:

axel
2007-12-03, 11:57
Oj då:o
såg inte att den hade gått ner så mkt så fort..
Trodde att det rörde sig om ett halvår eller mer.

Forest Autumn
2007-12-03, 12:58
Jag har två andra frågor:

Jag var på ett foderföredrag tidigare i höstas. Där sa de att en häst inte kan få diabetes.
Däremot vet jag att de kan utveckla insulinresistens, vilket jag har förstått det som att det är ungefär samma sak som åldersdiabetes.. Men jag vet inte hur det märks på hästen.

sthu
2007-12-03, 15:40
Kan de inte få det? Men.. jag är helt säker på at jag läst det någonstans.. Tja, jag har läst lite för mycket skräp på sista tiden så man vet aldrig.

Kan ha kommit på varför han stannat i vikten. Fick veta att han rymt ur boxen en natt och satt i sig en hel skottkärra ensilage (minst 20 kg..), en massa morötter och en hel del havre. Havren kan förklara varför han varit lite märklig när man rider, misstänker det är stärkelsen. Han är lite klen med sånt där. Lite illa att jag inte fick veta förrän idag, det här hände visst för en vecka sen ganska exakt. Jag avvaktar, han har trots allt känts mer som sig själv de sista dagarna. Ska också överväga att raka av lite päls.

Forest Autumn
2007-12-03, 18:00
Kan de inte få det? Men.. jag är helt säker på at jag läst det någonstans.. Tja, jag har läst lite för mycket skräp på sista tiden så man vet aldrig.

Jag är inte helt säker på detta men det finns ju olika typer av diabetes. Jag har förstått det som att de hästar som utvecklar insulinresistens har ngn form av diabetes eller ngt som liknar diabetes.

sthu
2007-12-03, 19:55
Intressant! Detta ska jag ta reda på mer om!

Forest Autumn
2007-12-03, 22:08
Intressant! Detta ska jag ta reda på mer om!

Jag har nyligen läst om insulinresistens och med risk att jag kan ha missuppfattat det så

förstår jag det som att IR hos hästar egentligen är samma sak som diabetes 2 hos människor. Dvs kroppen producerar insulin men insulinet är sedan inte tillräckligt effektivt för att sockret ska kunna användas i cellerna (mkt förenklat). Detta medför att blodsockerhalten stiger.
Hos hästen produceras då ännu mer insulin ända tills blodsockerhalten blir normal. De kan tydligen producera mkt mer insulin än vad som är normalt.
Det kan inte vi utan vår blodsockerhalt stiger.

Jag har tidigare läst att hästar inte kan få diabetes men kommer inte ihåg var. Men skillnaden är kanske då att deras blodsockerhalt inte stiger?

CK
2007-12-04, 08:18
*KL*

Det intressanta är att folk gärna göder upp sina hästar till feta monster, utan att tänka på konsekvenserna.
Fettet sitter ju inte bara som ett späcklager under huden, utan hela inälvspaketet, inkl HJÄRTAT, badar ju i fett.
Tänker man på det så kan det vara lättare att se till i tid att hästarna inte får en övervikt på 100-200 kg.

heidi maria
2007-12-04, 08:45
Det börjar låta mer och mer att det är viktnedgång mm som orsakar segheten. Det sker ju stora förändringar i hästens kropp just nu så det är ju inte konstigt att den inte orkar presetera max. Du kan ju fortfarande ta blodprov för att vara på den säkra sidan, men jag tror det är bantningen och allt som gör hästen lite seg i kroppen tillfälligt.

Allimac76
2007-12-04, 10:20
Något jag fått lära mig av en mycket kunnig stallkamrat, är att man aldrig kan banta en häst genom att ta bort krafftfodret.
Krafftfoder är en energikälla, och hösilage ger hull.

Din häst behöver krafftfoder, det är min gissning, och du kan naturligtvis motionera hästen ned i vikt, men då behöver den ork först.

Det är min fasta övertygelse, jag har själv en rätt rund 2.5 åring, men kommer inte att banta honom. Han går mest i hagen motioneras ett par tre gånger i veckan, eftersom jag måste erkänna att denna årstid avskräcker mig från att träna ordenligt med honom. (Lerigt och tråkigt). Kommer att öka motionen succesivt men kommer inte att sänka högivan, snarare öka krafften ytterligare.
Han går på :

12 kg hösilage /dag
ca 0,4 kg krafftgroov/dag + mineraler.

Gav mindre krafft för några veckor sedan, men fick problem med att han var "seg" och inte tänkte framåt , stallkompisen rådde mig att öka krafftgivan, och det har gjort susen. Han är nu pigg och vaken och tänker verkligen framåt på ett helt annat sätt. :banana:
ENERGI är det magiska ordet.

Har du provat att mixtra med Krafftfoder?

heidi maria
2007-12-04, 10:29
Jo, men det är ENERGIN som gör att de lägger på sig. Har man en lättfödd häst som man på något sätt måste få ner i vikt måste man ofta ta bort kraftfodret om man inte vågar minska höet mer. Tar man bor för mkt grovfoder bromsas magen istället, lägre förbränning och problem med matsmältningen blir följden. Det där rådet är som att de i typ viktkoll skulle säga att man bara ska äta mkt köttbullar och sås och dra ner på salladen.

Orken kommer i och med att hästen blir lättare i kroppen, men det är lätt att man bli lite trött just när man går ner i vikt.

Har man en häst med lite högre enrgibehov som ska ner i vikt kan man ofta ge lite kraftfoder trots att de får i sig tilräckligt med torsubstans, och då är det ju trevligt, men är man redan nere på minimigiva torrsubstans så kan man ju inte minska mer på höet, då är det bättre att ta bort kraftfoder tycker jag.

Allimac76
2007-12-04, 11:08
Man kan också motionera hästen ned i vikt, och då behöver hästen energi för att orka jobba.

Jag tycker nog inte som du helt enkelt.

Forest Autumn
2007-12-04, 11:45
[QUOTE=Allimac76;9563031Din häst behöver krafftfoder, det är min gissning, och du kan naturligtvis motionera hästen ned i vikt, men då behöver den ork först.
[/QUOTE]

Jag är inte med på hur du tänker.
Vad behöver den kraftfoder till?

Allimac76
2007-12-04, 12:07
energi, tänkte jag. Hur tänker du?

sthu
2007-12-04, 12:48
Först: Han är inte det minsta seg, utan tvärtom piggare än på mycket länge. Han är inte heller orkeslös på något sätt. Han har tappat lite flås, men är fortfarande pigg och jobbar på bättre än på länge.

Sen: Jag har inte gött upp honom att bli sån här, det är verkligen ingenting jag vill! Jag är väl medveten om riskerna med övervikt, men nu är det som det är. En vecka semester och han gick upp direkt.

Vidare: Låter mycket mycket märkligt att banta med kraftfoder. Du måste också skilja på din 2,5 åring och min 13åring. Han växer inte längre. Det har gjorts studie om bantning på häst, genom att plocka bort kraftfodret. Att banta en häst genom att ge MER energi låter absurt. Det är som att ge en människa med övervikt en påse godis och tro att hon ska bli smal och fin.
Silagefoder gör att hästen går upp i vikt, men som jag sagt har jag inget annat val. Dessutom är det så små mängder det handlar om, så jag behöver nog inte oroa mig om det.
Din kraftfoderteori får du gärna utveckla, jag köper den inte så som du lagt fram det nu.

Forest Autumn
2007-12-04, 13:37
energi, tänkte jag. Hur tänker du?

Jag tänkte så som sthu svarar strax innan mig.

Galapago
2007-12-04, 13:39
Jag upplever att hästen har fått sämre kondis, trots att jag rider lika mycket som innan. Han tycks få mjölksyra väldigt fort, stannar och flåsar en stund, och går igång sakta sakta igen.
Han står på "diet" (7 kg ensilage, 2 kg halm, inget kraftfoder) för att tappa vikt, men nu har även det stannat av.
Han är pigg och glad annars, bättre än på länge faktiskt. Har på sista tiden upplevt att han blivit lite.. reaktiv. Han reagerar på saker han aldrig tittat åt innan, tycks se dåligt i mörker och har blivit mer lättstressad. Visserligen lite roligt att han "kommit ur bubblan" och ser att det finns en värld runt om honom..
Det är en c-ponny, korsning fjord/island, >450 kg (är jag rädd), 13 år.

Vad kan allt detta bero på?
Har analys och uträknad foderstat, kan inte hitta något som inte stämmer i den. Alla mineral-, vitamin- och proteinbehov är täckta. För viktens skull ligger han på ett lågt energiintag (ca 40 MJ). Antingen ÄR det något med fodret som krånglar (vad?), och då får jag ju åtgärda det, eller så har han blivit knäpp.. Hjälp mig tänka!

ja, ta ett blodprov till att börja med.

Forest Autumn
2007-12-04, 13:41
Jag tycker att det verkar mkt lättare att fodra en mer svårfödd häst än en som är lättfödd.
Min egen häst är av den senare varianten. Hon lägger på hullet bara av att titta på maten. Medan vår gamla travare kräver betydligt mer mat. Jag tycker att det är mkt lättare att lyckas bra med honom.
Min egen som är en ponny är just för tillfället OK enligt min egen uppfattning. Men det hade inte skadat henne att tappa lite av det hon har.

Allimac76
2007-12-04, 14:10
Jag inser att vi tycker olika.

Godis och krafft är dock inte samma sak.

Madelene
2007-12-04, 14:13
Nu blir jag lite förvirrad av allt du skriver.

Fakta är att hästen alltså gått ner 90 kg på en månad??

Sen skriver du först att hästen får 7 kg silage om dan och 7 kg silage motsvarar 2 kg TS.

I annat inlägg skriver du att hästen får 4 kg TS per dag.

Jag hänger absolut inte med där.

För att hästens stackars mage ska ha en chans att fungera så bör den ha minst 1 kg TS per 100 kg häst och dygn. Alltså ska din häst ha 4,5 kg TS per dygn. (räknat på 450 kg häst)
Om jag räknat rätt då så ska det vara 17,5 kg (om 7 kg = 2 kg TS som du skriver från början)

Och den får 7 kg... :confused:

Det går inte ihop för min del så förklara gärna för mig någon som kan.

Jag vågar inte ge något råd om utfodring eftersom jag aldrig sett hästen och heller inte har några analysvärden på silaget.

Men jag gissar att hästen har problem att ställa om kroppen så den ska fungera efter 90 kg viktnedgång. Den har ju tappat 16% av sin kroppsvikt på en månad :eek:
Men eftersom veterinären gett råd så ska det väl vara okej antar jag :confused:

/M

Allimac76
2007-12-04, 14:23
Men huvudsaken är ju ändå att man inte ger den godis... :angel:

Forest Autumn
2007-12-04, 17:42
Men huvudsaken är ju ändå att man inte ger den godis... :angel:

Det finns ju som alla vet olika sorters godis. En del innehåller mycket socker andra mer fett. Inget av det är särkilt nyttigt och absolut inte ngt för den som behöver banta.

arabia
2007-12-04, 22:48
Nu är det ju så att energi (MJ) finns även i hö/ensilage. Det är inte alls ovanligt att kvoten mellan MJ o smrp blir för galen eftersom grovfodret allt som oftast innehåller för mkt MJ i förhållande till smrp. Då är det inte att rekommendera att tillsätta kraftfoder med mkt MJ för så blir kvoten ännu lägre, utan man tillsätter i sådana fall proteiner för att uppnå en kvot på minst 6, alltså 6g smrp till varje MJ. En häst som får för mkt MJ blir tjock. En häst som får lagom med MJ o Smrp håller sig fin i hull.
En häst som blir tjock på bara grovfoder har antagligen ett grovfoder med för högt MJ i förhållande till smrp, då måste man höja proteinvärdet för o få rätt balans.

Oj vad rörigt det blev, hoppas nu fattar ändå

Madelene
2007-12-05, 02:29
Klart den ska ha godis. Morötter är godis för hästar och enligt de veterinärer jag pratat med är det helt okej att ge till feta hästar, men man kanske inte ska ge 20 kg om dan ;)

När jag bantade ner min shettis då den fått belastningsfång hos fodervärden så fick hon ett par morötter om dan att knapra på, det var nog höjdpunkten i hennes liv just då.

/M

sthu
2007-12-05, 08:55
Nejnej, han får halm också! Det är därför det blir ca 4 kg TS om dagen. Hade aldrig klarat att ha honom på bara ensilage.. Jag var nog lite otydlig där. Han får alltså halm också. Har nu bytt ut ett kg silage mot ett kg halm, så TS halten är högre.

Jag fattar fortfarande inte hur kraftfoder kan hjälpa?

Det verkar mycket lättare (och dyrare) med en lättfödd häst. Nästa gång jag skaffar häst ska jag ha en som är så äckligt normal i allt att det nästan är skrämmande :D Fast det är rätt bra nu, förra månaden köpte jag mat för 70 kr till honom (15 kg morötter).

För den som är intresserad kommer här värdena på ensilaget:
per kg TS (Ts 31%)
Energi 10,5 MJ/kg
Smbrp 104 g/kg
Kvot 9,9

Per kg foder
Energi 3,3 MJ/kg
Smbrp 42 g/kg

Korven
2007-12-05, 10:39
:idea:Kan vi byta hö:idea:. För det där skulle jag behöva. 8 kg och 1 kg halm. Toppen.

arabia
2007-12-05, 12:57

Först: Han är inte det minsta seg, utan tvärtom piggare än på mycket länge. Han är inte heller orkeslös på något sätt. Han har tappat lite flås, men är fortfarande pigg och jobbar på bättre än på länge.

Ursäkta, men talar du inte lite emot dig själv egentligen?

sthu
2007-12-05, 13:22
Nej, inte alls. Han är pigg, glad och framåt. Tuffar på som ett ånglok någon kilometer, stannar och flåsar en liten stund, och tuffar vidare. Det enda jag gör är att åka med, vilket jag inte kunde göra tidgare. Förut var jag tvungen att tjata för att få honom att köra om en snigel.. Han har plötsligt fått en egen startknapp! Men han tycks inte kunna använda den så värst länge.
Jag tror som sagt det berodde på havren och silaget han stoppade i sig en natt, han är mycket bättre nu. Var lite orolig att det var fångkänningar han hade (har mycket märkliga sätt att visa när han har ont, han hade hovbensrotation en gång för några år sedan, och visade det inte alls. Ingen märkte något förrän vi röntgade för hovböld, som han inte heller markerade speciellt..), men nu tycks han vara sig själv igen.

Sitter här med hans foderstat och funderar.. Just nu har den en kvot på 8,9, lite väl bra. Men hur jag än trixar får jag inte ner den. Tips? Köpa hö är tyvärr inget alternativ, pga platsbrist, annars hade det varit det bästa. Silage-värdena finns däruppe om nån är intresserad av att hjälpa mig :D Just nu får han 6 kg silage, 3 kg halm och lite morötter+mineraler.

Koppen
2007-12-05, 13:28
Undrar hur det kommer sig att hästen inte har fri tillgång på ensilaget?
Skippa kraftfodret.
Fettet han har i kroppen omvandlas till energi om du sätter igång hans ridning.

Låter på dig som du inte riktigt är erfaren bland hästar?

sthu
2007-12-05, 13:34
Oj, hoppla! Jag har haft häst i tio år :D

Fri tillgång skulle han älska, och sen skulle han inte komma in genom stalldörren.
Han får inget kraftfoder, endast lite morötter och mineraler.
Han har ridits länge, några år. Sista gången jag kan minnas han stod så länge att han tappade kondis och muskler var för tre år sedan när han var sjuk. Han har hållt igång sen dess. (Erkänner, en vecka ledig i augusti i år när jag var på semester). För tillfället rids han mellan 5-7 timmar i veckan, och har så gjort ända sen jag började anteckna allt sånt i oktober. Red ungefär lika mycket innan dess med (om inte mer i somras).

Jag frågar mig om du läst igenom tråden?

Koppen
2007-12-05, 13:42
För tillfället rids han mellan 5-7 timmar i veckan

Du kanske skulle se över hur han rids och vad ni gör på träningarna.
Lite mer mjölksyreträningar och muskelbyggande?

Jag frågar mig om du läst igenom tråden?
Så gott som.
Men när jag hade läst de första inläggen och det kommer mer och mer olika svar, och givetvis dina reaktioner, så lät det nästan som att du famlade i mörkret efter svar.

Jag tillägger att jag har en isis som är lite överviktig, men övervikt jobbas ju bort på lika många olika sätt som det finns överviktiga hästar. ;)
Därför ger jag bara mina tankar, och inte nåt annat som sätter ännu mer griller i ditt huvud. Antar att du känner din häst bäst, eller hur? :D

sthu
2007-12-05, 13:49
Jappjapp, men det var så basic tips att jag började undra. Och som sagt, jag var lite nojjig innan, men sen när jag fick veta att han rymt ur boxen och något geni inte stängt in fodret... Han tål inte riktigt havre, absolut inte så mycket som han antagligen ätit.

När vi tränar är vi ute på vägarna, mycket backar, mycket gångartsbyten och tempoväxlingar. Även en hel del öppnor och grejs, håller på att undersöka om han kan tölta med ryttare (han töltar i hagen). Springer även runt i skogen, i mossan där det är tungt att gå :D Drar vagn några timmar i veckan, en trevlig "liten" 4-hjulsvagn. Händer att vi är i paddocken ibland, men jag tycker det är så grymt trist, så det är inte ofta.

Allimac76
2007-12-05, 14:03
Nä, kan det vara sant ? :smirk:

Forest Autumn
2007-12-05, 17:22
Nä, kan det vara sant ? :smirk:

Det har jag inte en aning om. Jag har skrivit sju inlägg tidigare i tråden om olika saker. Vilket av dem menar du?

Allimac76
2007-12-06, 10:11
Det som var riktat till mig naturligtvis.

Sar
2007-12-06, 13:49
Jag tycker också att du bör ta ett blodprov för att få veta om något fattas honom. Sedan undrar jag om proteinbehovet blit täckt med din foderstat? Även om halmen skulle bättra på antalet kg ts så ger den ju inget protein. Ger du vitlök? I så fall sluta med det eftersom det kan orsaka anemi.
Hans kropp är antagligen väldigt stressad p.g.a. bantningen. Jag hade nog valt så mycket motion som möjligt utan ryttare på (körning, tömkörning).

sthu
2007-12-06, 13:59
Jag går på den foderstat jag fått rekommenderad, så han får i sig den proteinmängd han anses behöva.
Jag gav vitlök tidigare, men gör ett uppehåll nu över vintern. Anemi gör hästen "slö och långsam" vilket han inte är.

Men som sagt, jag tror jag vet vad det var som spökade. Nu är han så gott som sig själv igen. Fortfarande pigg, men det säger jag inte nej till :p Det var antagligen all mat han satte i sig under sitt nattsudd.. Inget mer ute och slira om nätterna för hans del!

Jag rider inte så mycket längre pga av dålig rygg (min inte hästens), men för enkelhets skull brukar jag skriva ridning ändå, det går fortare och träning låter för seriöst :p

Sar
2007-12-06, 14:35
Bra att du slutat med vitlöken, finns ingen anledning att ge det.

sthu
2007-12-06, 18:00
Kan diskuteras. Jag upplever att det har hjälpt. Smaken är som baken.

Men det är en annan diskussion som vi inte tar här. Finns massor av gamla trådar om det.

sajelka
2007-12-18, 14:10
Nej, inte alls. Han är pigg, glad och framåt. Tuffar på som ett ånglok någon kilometer, stannar och flåsar en liten stund, och tuffar vidare. Det enda jag gör är att åka med, vilket jag inte kunde göra tidgare. Förut var jag tvungen att tjata för att få honom att köra om en snigel.. Han har plötsligt fått en egen startknapp! Men han tycks inte kunna använda den så värst länge.
Jag tror som sagt det berodde på havren och silaget han stoppade i sig en natt, han är mycket bättre nu. Var lite orolig att det var fångkänningar han hade (har mycket märkliga sätt att visa när han har ont, han hade hovbensrotation en gång för några år sedan, och visade det inte alls. Ingen märkte något förrän vi röntgade för hovböld, som han inte heller markerade speciellt..), men nu tycks han vara sig själv igen.

Sitter här med hans foderstat och funderar.. Just nu har den en kvot på 8,9, lite väl bra. Men hur jag än trixar får jag inte ner den. Tips? Köpa hö är tyvärr inget alternativ, pga platsbrist, annars hade det varit det bästa. Silage-värdena finns däruppe om nån är intresserad av att hjälpa mig :D Just nu får han 6 kg silage, 3 kg halm och lite morötter+mineraler.

Du skriver att du vill ha hjälp med förslag :p Hade det varit min häst så hade jag gjort såhär:

För det första en rättning, ditt hösilage har 3,3 MJ/kg foder och 32,2 Smrp/kg foder om värdena per TS halt stämmer.

Din ponny väger 450 kg, då behöver den 43-56 MJ/dag beroende på träning lite snabbt räknat på en överviktig häst. Det gör att din häst behöver MINST 13 kg silage/dag för att få i sig tillräckligt med MJ.

MEN...

Hästen behöver minst 1-1,5 kg TS/100kg häst och dag. Ditt silage har så låg TS-halt att 3,5 kg silage motsvarar ca 1 kg TS. Det gör att om du endast skulle fodra med silage så skulle din häst behöva MINST 15,7 kg silage/dag för att få i sig tillräckligt med TS.

Kvoten är ju superbra i ditt silage! Hade det varit min häst så hade jag gett minst 15 kg silage och mineraler som kompletterar silagets värden och eventuellt lite morötter för att det inte skall bli sura miner när hästkompisen får ev kraftfoder.