Visa fullständig version : Avvänja föl - när???

Liten
2007-12-01, 23:36
Vid ungefär vilken ålder kan mna tidigast vänja av fölet från mamman, utan att det blir för stressigt för föl & sto? och vid vilken ålder slutar de dia?
Louise

kimmis87
2007-12-03, 14:39
utan att det blir stressigt är ju när stoet själv avvänjer fölet, det brukar väl ske runt 8-10 månader om jag inte kommer ihåg helt fel...

MiaMaria
2007-12-05, 12:34
Mitt föl blev avvänjt ganska tidigt, redan strax efter 5 månader, då j förra ägaren inte kunde ha henne kvar. Det har gått bra och inte varit några som helst problem, trots att jag var lite orolig för det. Mamman började redan i slutet av augusti mota bort fölungen ibland när hon ville dia. Fölet stod sedan i egen box, jämte mamma, nattetid i lite drygt en månad innan vi hämtade henne. Viktigt att se till att fölungen kan äta ordenligt innan man vänjer av helt.

snigelfarmor
2007-12-11, 16:02
flyinge och slu rekommenderar ej tidigare än 7 månader. Vid 8 -10 månader kan fölet till fullo tillgodogöra sig fodret.

Förr innan kunskapen fanns kunde man skilja redan vid 4 och fem månader. Har för mig att det kommer en lag på minst fem månader.