Visa fullständig version : Roliga felsägningar
Tambourine 2007-12-06, 10:31 Jag vet att det funnits ett par såna här trådar förut, men hittade ingen när jag sökte så jag ser det som min plikt att starta en ny. :idea:
Jag pratade nämligen nyss med min mamma på telefon, och förklarade trött att "jag måste lägga på nu, för jag ska gå och ta en koff kappe!"
Eller vad sägs om en kompis till mig, som för nåt år sen kläckte ur sig "Nu är det kokta steket fläskt!!"
Och så en sista. Jag och två vänner skulle handla något så konstigt som kondenserad mjölk, och så var den slut på ICA. Vi fann detta lite lustigt eftersom vi inte kunde föreställa oss att så många gick och köpte kondenserad mjölk. Varpå jag säger:
"Kondenserad mjölk, det går visst åt!"
Och min vän svarar: "Ja, som sol i smörsken!"
:rofl: :rofl:
Och nu sitter jag här med min koff kappe och vill höra era felsägningar så jag slipper skämmas. :D
Senast igår (klockan 1 på natten :smirk:) höll jag på och berättade om ett rådjursslaget lodjur jag hade sett... :angel:
Senast igår (klockan 1 på natten :smirk:) höll jag på och berättade om ett rådjursslaget lodjur jag hade sett... :angel:
Usch, den besten skulle inte jag vilja möta i skogen...:crazy:
Tambourine 2007-12-06, 10:38 Och jag måste vara tvärdum för jag förstod inte vad det var meningen att du skulle säga? :D
schelin_j 2007-12-06, 10:41 Felsägning kanske det inte kan kallas men...
Jag behövde låna lite verktyg när jag pluggade och inte hade hela verktygslådan med mig till studentlägenheten. Min kompis hade just träffat och flyttat ihop med en kille som jag visste var rätt händig och som jag sett hade en verktygslåda så jag ringde upp henne och hasplade ur mig:
"Hejsan, jag tänkte bara höra om din kille är välutrustad"
Det blev alldeles tyst i luren kan jag säga :o
Gissa om vi skrattade åt detta efteråt...
Och jag måste vara tvärdum för jag förstod inte vad det var meningen att du skulle säga? :D
Lodjuret hade dödat ett rådjur och inte tvärt om som jag råkade säga.
Kanske mer en översättningsmiss sagt av en som inte var så bra på svenska då, "Flaskan är kastad" (från tärningen är kastad) Även om jag tycker det blev rätt bra (med tanke på alla trådar om alkohol...)
om felsägningar
Hörde en gång på radio, att det är bara vissa av dessa felsägningar som "fungerar" vissa är liksom programmerade i hjärnan. Vi känner igen dessa felsägningar, där delar av ord byter plats. När människor däremot får affasi kan helt nya ord blidas och då även felsägningar :eek:
"Hejsan, jag tänkte bara höra om din kille är välutrustad"
:rofl: :bow:
Tambourine 2007-12-06, 10:51 Lodjuret hade dödat ett rådjur och inte tvärt om som jag råkade säga.
Okej, nu hajar jag. Kände inte till uttrycket så det var inte så konstigt kanske. :D
Kan det ha varit den här som hade varit i farten:
http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/1573829/2/istockphoto_1573829_evil_rudolf.jpg
:D
Jag skulle säga Haninge och Spånga men istället blev det Spaninge och Hånga. :)
Min flickvän sms-ade "Ska jag köpa med mig någon till ikväll" :)
Jag jobbar på ett internationellt företag, och det är ju inte alla som är helt 100 på det här med engelskan. Man kan (tydligen) maila ut att "too many cocks spoil the soup".
Dessutom finns det en person som konsekvent stavar fel på "count" och skriver... "cunt". :crazy:
Buttercup 2007-12-06, 11:56 Dessutom finns det en person som konsekvent stavar fel på "count" och skriver... "cunt". :crazy:
Ajjj... det var ju verkligen hysteriskt opassande...
ASKAPLASKA 2007-12-06, 12:16 Jag har en kompis som inte kunde säga -kom Tobbe, till sin kompis, utan det blev jämt -Tom Kobbe!
Och om jag ska klara att säga stjärnkikare så måste jag tänka och säga det väldigt sakta. Annars blir det Kärnschikare.
Jag säger väldigt ofta fel på
gummistölvar, lakrist och slarvskadd. Började säga fel som en kul grej, men nu har det fastnat i huvudet så det blir fel även om jag försöker säga rätt.
ASKAPLASKA 2007-12-06, 12:35 Oh, jag har också en sån där grej som till en början var ett skämt men som tyvärr fastnade. Så jag vågar inte säga Missuppfatta eftersom det blir Massuppfitta.
Fel och fel...
Men när min ena syster var liten bytte hon ofta bokstaven f mot h.
Telefonen ringde och någon måste frågat efter mamma.
-Nej, hon är inte hemma, hon är ute och horar=fodrar :o
Vid ett tillfälle när jag kände mig irriterad sa jag "Jag blir så jävla irg och alsk!" :p
Dessutom finns det en person som konsekvent stavar fel på "count" och skriver... "cunt". :crazy:
Och ingen upplyser väl personen heller...:angel:
Min chef säger alltid aschiff, jag påpekade det första gången jag hörde det, men han kan verkligen inte få ihop affisch.
Sen har vi vissa ord i familjen som barnen sagt fel när de var små, som har fortsatt heta så, t ex onanödigt, Naudi (På frågan "Vad har ni för bil? EN Audi), paltanen (på altanen) osv.
Själv har jag lyckats fråga efter Diarré, eftersom jag inte gillar namnet Desirée, som jag tycker låter som diarré:o
:rofl:
Själv har jag problem med betoningsfel, så det kan också bli riktigt roligt ibland... För andra då :o
Lilljessicah 2007-12-06, 13:00 Jag förklarade precis vad jag ska göra ikväll genom att säga ;
"-Jag ska titta på lyxfyllan"
säger det iofs oftast me mening... men lattnille och muljust är jag extra förtjustst i! ;) :p
mimmipigg 2007-12-06, 13:01 Har en kompis som har samma problem, hon kan inte säga syrsa det blir schyrscha.
Jag skrattade mig blå när hon hon berättade hur hon köpt schyrschor till några ödlor de har på hennes jobb och hur dessa schyrschor rymt i bilen och hur hon jagat omkring i sin minibuss i jakt på schyrschor.
Jag jobbar på ett internationellt företag, och det är ju inte alla som är helt 100 på det här med engelskan.
Apropå att uttrycka sig dåligt på engelska, annonserna på den här sidan borde väl vara något slags världsrekord?
http://www.eurotrot.se/group.asp?group=32&sub=32
Fel och fel...
Men när min ena syster var liten bytte hon ofta bokstaven f mot h.
Telefonen ringde och någon måste frågat efter mamma.
-Nej, hon är inte hemma, hon är ute och horar=fodrar :o
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Ja happ....då var skärmen full av kaffe!:D
Jag har råkat sagt " jag ska ta stocken till tågholm" ( jag ska ta tåget till stockholm)
men är det verkligen inte nått annat språk bara då?
Ja om det är engelska eller något annat språk kan man ju fråga sig...
A lot's of Broodmares for sail
Information:
We have for sails about 15 broodmares whit out of a very successful motherlines . The are in foal to Mr Pine Chip and Diamond way.
......:)
*knapp*
Min kompis sa "irristörd" när hon inte kunde bestämma sig för om hon skulle säga "irriterad" eller "störd".
Min dotter sa häromdagen att hon skulle vara "tärning" i luciatåget...
Vi har också flera uttryck vi använder som kommer av saker som barnen sa fel när de var små som; "det kan man undra sig" = det kan man fråga sig/det undrar jag. Baltanen = altanen/balkongen. Bank = hammare etc.
Skrev fel i ett sms till syrran en gång, skulle skriva "kommer du" och fick det till "kommer gud"...
Kul tråd! Har fått mig flera sköna gapskratt!
Min mammas kusin är uppvuxen i Polen. Svenska är, som bekant,
inte helt lätt att behärska så ibland blir det underbara felsägningar!
"Han skrek som en stickad gris!" (Jag ser framför mig den där
stickade grisen som skriker och skriker... :rofl:)
Vid ett annat tillfälle skulle hon berätta att hennes hund pep;
den pep och pep:
"Han pippar o pippar o pippar!"
Har också en Polsk felsägning.
Peters korv luktar anus= Peter korv var kryddad med anis...
escodobe 2007-12-06, 14:14 Jag har kläckt ur mig "manschesterknappar" jag menade givetvis manchettknappar.
*KL*
Min syster har vid tillfälle "övertrakasserat" sitt konto
Ja, det kan man fråga sig. Då undrar jag bara: Vliket språk?
Kissing Spine 2007-12-06, 14:35 kl
"var är Amanda?"
"Hon sitter i kylen!"
Sagt av min kära vän :D. Amanda satt egentligen i köket ;).
Sedan har Reykur skickat ett vackert sms som inleddes med "Du suger, eller hur?"
Blev lite konfunderad tills jag kom på att det skulle stå DEt suger :D
kl
"var är Amanda?"
"Hon sitter i kylen!"
Sagt av min kära vän :D. Amanda satt egentligen i köket ;).
Sedan har Reykur skickat ett vackert sms som inleddes med "Du suger, eller hur?"
Blev lite konfunderad tills jag kom på att det skulle stå DEt suger :D
Ja det där jävla T9!!
Filosofen 2007-12-06, 14:45 När vi skulle städa frågade jag min man om han hade "korkat taklet"...
Annars är min favorit när vi var i HongKong och det stod att läsa i vårt rum "please feel free to take advantage of the cleaning lady" :D
LadyFrost 2007-12-06, 14:55 Om man är trött kan man tydligen tala om för sin pojkvän att man bara ska steka av sköldpaddan när man egentligen menar skölja av stekpannan.
*kl*
jag har en viss förmåga att säga långarmade byxor :rofl:
självklart menar jag långbyxor :D
En rolig felskrivning är att man kan skriva dubbelfitta i sms om man har T9-stavhjälp.
Eller det kanske ska vara så?!
Nån som vet vad det är för ngt?
Det finns en hel drös ord som man kan skriva i T9:D
Hönsron tex vad är det?
Just det ord du undrar över har jag ingen erfarenhet av:p
Ja, T9 är kul. Vissa ord förstår man ju, men jag skulle skriva till syrran och fråga om hon kunde ta fodringen (av hästarna alltså) och får upp "dödshog"...vad är det liksom? Är det början på något fint ord?
Värsta sortens motorcykelsbus??:D
*KL*
Vända ord händer ibland, denna har fastnat i mitt huvud.
Backlampsfitterier-Ficklampsbatterier
Sen detta T9, and klassiker som man hör överallt men som faktsikt hänt mig är ett sms från min nuvarande sambo, innan vi träffats i verkliga livet..
"Hoppas du får kuk ikväll"....vad svarar man:confused:
En annan typ av felsägning råkade jag häva ur mig då jag och min sambo varit ihop ett tag och pratade i telefonen. Jag upplyste honom att vi på dagen varit ihop i tre månader varpå han tycker att jag är så duktig och håller reda på sånt. Ur min mun kommer följande:
-Ja men viktiga saker kan jag aldrig komma ihåg.:o
Tyvärr är det inte slut där för nu kommer Krims på den smarta idén att försöka förklara (bad mistake) och fortsätter:
-Jaaa men typ telefonnummer.. *ridå*
*KL*
Sen detta T9, and klassiker som man hör överallt men som faktsikt hänt mig är ett sms från min nuvarande sambo, innan vi träffats i verkliga livet..
En annan typ av felsägning råkade jag häva ur mig då jag och min sambo varit ihop ett tag och pratade i telefonen. Jag upplyste honom att vi på dagen varit ihop i tre månader varpå han tycker att jag är så duktig och håller reda på sånt. Ur min mun kommer följande:
Tyvärr är det inte slut där för nu kommer Krims på den smarta idén att försöka förklara (bad mistake) och fortsätter:
:rofl::rofl::rofl::rofl: "Det hoppas verkligen jag med!!":D
"Han skrek som en stickad gris!" (Jag ser framför mig den där
stickade grisen som skriker och skriker... :rofl:)
:rofl::rofl: Herregud jag skrattar så tårarna sprutar!
lovehorses 2007-12-06, 16:27 Rolig tråd.När min syster var liten 3-4 år. å hade badat å skulle säga precis naken så blev det pissnaken, det kör vi med nu ofta...
"Jag är pissnaken" :D:rofl:
jag har jättesvårt att säga alien det blir alltid älgen. folk skrattar åt mig varenda gång så nu säger jag utomjording i stället.:smirk::rofl:
Baron Linge 2007-12-06, 17:05 KL
Kanske inte så rolig som många andra här, men jag har råkat säga Akta så att du inte målar i trampefärgen (ist f trampar i målarfärgen).
Tambourine 2007-12-06, 17:16 *KL*
Klassiker. :D
Vilket påminner mig om min förra granne som jämt sa så. Men favoriten av alla hennes felsägningar var ändå:
"Han fick ju ändå ett fett vedergångsavlag!"
Sharpless 2007-12-06, 17:33 Jojo, tyckte att jag kände igen adressen, morsan ansvarade för utseendet på den sidan ett tag, och jag kom ihåg att jag "gnällt" på stavningen redan då ;)
Tant Gredelin 2007-12-06, 17:49 Annars är min favorit när vi var i HongKong och det stod att läsa i vårt rum "please feel free to take advantage of the cleaning lady" :D
åhh asiaters översättningar är underbara! :love: Det finns ju till och med ett "nytt språk". chinglish
http://www.chinglish.de/
Sharpless 2007-12-06, 17:53 Annars brukar det även benämnas "engrish". www.engrish.com
Jojo, tyckte att jag kände igen adressen, morsan ansvarade för utseendet på den sidan ett tag, och jag kom ihåg att jag "gnällt" på stavningen redan då ;)
Om det bara vore stavningen.
Jag hade muntlig redovisning i nationalekonomi.
sade konsekvent inflammation istället för inflation hela redovisningen.
Tror ni mina studiekamrater fick sig några goda skratt... jag märkte inte ens att jag sa fel och kunde inte förstå varför det var så kul. När jag väl förstod och visste att jag sagt fel så sa jag fel iallafall.
inte blev det bättre när nästa som skulle redovisa pratade om flytningar hela tiden... kommer inte ihåg vilket ord hon egentligen skulle säga.
MMpersson
Hade varit och handlat med en kompis som köpt glass. När vi kommer ut till bilen så är jag lite långsam in varpå han utbrister: "Skynda dig då! Glassen fryser!" (Han skulle tala om att glassen smälte och att han frös...)
Min pojkväns mamma var i Thailand och skulle under ett samtal med ett par thailändare fråga om det fanns bin i Thailand. Hon sa:
"have you been in Thailand?"
Thailändarna hade kollat lite konstigt på henne.:D
Ja, ett roligt var när jag och morsan var ute och gick på vägen, och såg en mosad groda, och kort efter det såg vi en bil.
Vi gick i bredd, så då klämmer min mamma ur sig ;
"Det kommer en groda!"
Hon menade ju såklart "det kommer en bil".
Jag trodde vi skulle dö av skratt. Stackars bilförare, han måste trött vi rymt ifrån nån psykanstalt :D
Rolig tråd.När min syster var liten 3-4 år. å hade badat å skulle säga precis naken så blev det pissnaken, det kör vi med nu ofta...
"Jag är pissnaken" :D:rofl:
jag har jättesvårt att säga alien det blir alltid älgen. folk skrattar åt mig varenda gång så nu säger jag utomjording i stället.:smirk::rofl:
*harkel*:rofl:
*KL*
Kanske inte direkt felsägning men dock ett intressant ordval. En kille på mitt jobb sa igår (på rejäl skånska)
- ... Åsse bjöd mossan po en sån... kanelbullefläta.
Lustigt tyckte jag! :)
/Kviga med märklig humor
Dalakhay 2007-12-06, 20:24 " Oj, vad kallt det är ute. Nu är det till och med vatten på ispölarna"
:smirk:
Filosofen 2007-12-06, 20:38 *KL*
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: åh herregud jag får hicka!!!
Skulle med en av sönerna på BVC för att mägas o vätas
Har en bekant som alltid när nått är lite jobbigt utbrister, det tog mig verkligen på musten
lillsyrran 2007-12-06, 20:45 Jag hävdade en gång i en diskussion mycket bestämt att "kan jag ha sex på kofångaren så ska jag ha det!"
Det handlade om extraljus, men lät inte riktigt så...
kl
jag smiter in från ÄU för att upplysa om att ordet gästlista inte finns med i t9, istället blir det HÄSTKISTA. Varför det nu finns med?:rofl:
*Knapplån*
Jag sa på en lektion "Formatera avdelning utan tät". Det skulle visst ha varit: Formera avdelning.... Hade hela min klass på läktaren som tyckte det var hur kul som helst ;)
Kanske inte direkta felsägningar, men ändå!
*Jag har ett kusinbarn som sa "köttbärssås" istf köttfärssås!
*När vår yngsta dotter var liten ropade hon "klarig" när hon var klar/färdig på toa! Vi säger ff det när vi har gjort något klart/färdigt!
*Själv har jag förfärligt svårt att säga "hushållningssällskapet", det blir nåt i stil med "hussällningshållskapet"!
En kompis hade i barndomen en hund som alltid låg utsträckt med benen bakåt, som en annan flundra. En dag fick jag för mig att kommentera detta och kläcker ur mig: "men ligg inte där som ett fittplask!"
Facit: "men ligg inte där som en plattfisk".
Inte vet jag om det räknas, men min mellanson sade "schlöcking" om kyckling.
kl
jag smiter in från ÄU för att upplysa om att ordet gästlista inte finns med i t9, istället blir det HÄSTKISTA. Varför det nu finns med?:rofl:
OT: Finns DUBBELFITTA med i er T9? Det gör det i min...
TACK för dagens, veckans, månadens och årets gapflabb! :rofl:
Jag har fått kväva skrattet för att inte väcka maken i rummet bredvid, men tårarna flödar... :rofl:
Jag inser ju att mitt "gräfsa räs" inte räcker så långt.
Sen har vi ju lyckats "konstruera" några ord även här i familjen - äldsta dottern vägrade acceptera att det var ost i Philadelphia-burken, hon ansåg att det var leverpastej. Mitt enkla sätt att komma ur det blev "det är ostpastej"
Roligt att stå till tjänst! :rofl: Hoppas maken kunde sova vidare.
Ja just, jag minns ju plötsligt en annan klassiker, som möjligen redan kan vara med i denna tråd:
Jag var ute och körde bil med min sambo och kläckte ur mig: " finns det ingen spolarvätska, skitan är så rutig!"
RedForDanger 2007-12-06, 23:05 När vi gick i skolan skulle jag och min kompis ha föredrag i samhällskunskap.
Hon snubblade hela tiden på ordet kapitalister.
Kapat... Karpa....va fan... PAKATALISTER!!!!
Vi fick inget bra betyg....
RedForDanger 2007-12-06, 23:10 Sen har vi ju lyckats "konstruera" några ord även här i familjen - äldsta dottern vägrade acceptera att det var ost i Philadelphia-burken, hon ansåg att det var leverpastej. Mitt enkla sätt att komma ur det blev "det är ostpastej"[/QUOTE]
Men, du - jag har lärt mej att det heter memmelmasej... :) Gör det inte?
Här heter det "nonistej" = leverpastej med salami :crazy:
RedForDanger 2007-12-06, 23:16 Kan passa bra till "Mött och mosdos...."
(Mjölk och smörgås) Sagt av min sons farbror i en ung ålder.
Det har liksom blivit ett begrepp nu.... =)
Cattis_E 2007-12-06, 23:17 TACK för dagens, veckans, månadens och årets gapflabb! :rofl:
Jag har fått kväva skrattet för att inte väcka maken i rummet bredvid, men tårarna flödar... :rofl:
Kan inte annat än instämma. Men nu ska jag också krypa till kojs. Ska se om jag kommer på nån felsägning att bidra med i morgon!
kl
Det här med att barn säger fel - min lillayster kläckte en gång ur sig att hon var skitbajsnödig = jätte-bajsnödig :D
Lena Furberg 2007-12-06, 23:23 Min lilla älskling, 7 år, säger farlig korv istället för falukorv!
SoffiProppi 2007-12-06, 23:27 En arbetskamrat till pappa skulle berätta för några engelskmän om hur han sett ett flygplan flyga iväg...
"It went off with a big smell and disapperd like a prick in the sky"
:rofl::rofl:
Snabböversättning till svenska..
"Den gick av med en stark lukt och försvann som en, uhum, p*nis i himlen"
SoffiProppi 2007-12-06, 23:28 Min lilla älskling, 7 år, säger farlig korv istället för falukorv!
Haha! Vad gulligt! :love:
KL
En av mina favoriter i t9 är:
Är du valen ?
Man undrar egentligen om nån är vaken....
KL
Skylt på matbordet i frukostrestaurangen på hotell i Danmark
*PASS PÅ*
och en bild på en tjuv! Var liksom varning för tjuvar men lät mer som att man skulle passa på & sno.
Tänkte nästan sno hem skylten:rofl:
Engelska ord
Slajda(stavning?) till slida:o
Sa på ett jobb till en kund en gång
-I will contact your SAILOR, skulle vara säljare
Oj, vad jag låg & skrattade på golvet när han sen ringde upp igen:rofl:
noprogress 2007-12-06, 23:34 Två felsägningar som numera flitigt används i min bekantskapskrets:
"Jag tänker inte bö och bena"
samt
"Det var inget att hurra i granen för..."
På mitt förra jobb (universitet) hade jag koordinerat ihop en kurs för utbytesstuderande. Kursen skulle dras av en antropolog som spenderade största delen av sin tid på resande fot. På första föreläsningen skulle ha förklara för studenterna att han därmed ofta var oanträffbar, men att de kunde vända sig till mig om de har frågor. Det han sa var:
"I'm hard to get, but Helen's easy". :D
RedForDanger 2007-12-06, 23:38 Apropå gran;
Jag stod utanför min buss och pratade med en kollega, när nån av mina passagerare tydligen lessnade och stack ut huvudet och vrålade;
MEN SLÄPP JULGRANEN!!!!!
Min kollega tyckte att det var hemskt roligt....
*KL* min kompis har en lista som jag lånar lite ifrån ;) Snarare citat som blivit fel ;)
"jag hatar att köpa vänner"
"lisa, är det där en tjuga du har knullat ihop?"
"tänk om du blir bortgift med fem kameler!"
"hans pappa var jude, det var därför han blev som han blev" (en diskusion om hitler :p)
"lars kom till mig och klickade på musen och då gick det för honom... och då skrek jag: lars det går ju alltid för dig men aldrig för mig!" (något dataproblem ;))
"som tre jävla makrillar i en jävla sillburk"
"smiska dom med en fire-wire!" (sades av en Radio-TV-lärare och inget vet än idag vad han menade)
"vi kapar dem vid fotknölarna" *gör halshuggnings-gest*
"vad går ni igång på?"
"schyssta marginaler!"
"om man kniper lite så slipper man horungar" (dessa tre sades av våran Illustrationslärare, och det är inga felsägningar egentligen, men låter helt fel om man inte vet vad hon pratar om)
En del. Dom felsta har en historia bakom som jag inte orkar dra, men det mesta är fel. Bara helt fel ;) Kanske inte alltid felsägningar men man kan ju skratta ändå ;)
*kl*
Jag lyckades med följande så sent som i dag, faktiskt.
(Jag skyller på.. trötthet och frisk luft, eller nått.)
"--Det var min reinkarnation" (Jag menade alltså rekreation. Äh vafan, det var skitkul just då. Något om en fågeljävel ;) )
FeatherCloud 2007-12-07, 00:23 *kl*
long story short. inte helt nykter undertecknad skulle i somras be att få lukta på en persons andedräkt, men när man pratar först och tänker sen är det lätt hänt att man istället säger:
"får jag andas på din mun?"
och personen ifråga fattar ingenting. inte jag heller, förrän efter 3e försöket... :D
kamomillo 2007-12-07, 11:11 *knapp lån*
En helt underbar tråd!!!!:bow:
:rofl::rofl::rofl:
* Jenny *
*KL*
En person jag känner säger på allvar följande
Lupiller = Lupiner
Ressenär= Nessesär ( det tycker jag är väldigt fyndigt)
Sen har vi ju lyckats "konstruera" några ord även här i familjen - äldsta dottern vägrade acceptera att det var ost i Philadelphia-burken, hon ansåg att det var leverpastej. Mitt enkla sätt att komma ur det blev "det är ostpastej"
Men, du - jag har lärt mej att det heter memmelmasej... :) Gör det inte?[/QUOTE]
Nej, det heter "hemmahossej" alternativt "leveroststrej"...
"Vart är mina svantar?" (=vart är mina svarta handskar?)
"Det spelar kvitta" började som en medveten felsägning av "Det spelar roll" och "det kvittar". Men det har fastnat..
Sedan blev jag upplyst, efter att ha flyttat till Stockholm, att man inte letar OM något, utan EFTER.
Men hemma frågar vi alltid "Vad letar du om?"
Sedan har vi ett kvinnligt släktdrag att när man blir lite äldre kan det vara svårt att skilja på Y och U. Mormor och hennes syster säger ex suckelsture, min mor och hennes kusin har hängt på och jag bara väntar på eländet..
kamomillo 2007-12-07, 13:20 *KL*
En person jag känner säger på allvar följande
Lupiller = Lupiner
Jag säger piluper om lupiner:o
Det har smittat av sig till hela familjen, så katastrofen var stor när sonen kört över mina piluper med röjsågen:devil:
(dom hann blomma i allafall)
* Jenny *
Breakdance 2007-12-07, 13:24 kl
När jag va liten upplyste jag min mamma om att grannen faktiskt hade rosa Regnspärror på sin bil å att jag oxå ville ha det:angel: (vindrutetorkare)
Jag å en kompis va ute och galopperade på våra ponnyer när vi plötsligt kom till en väldigt Gröpig väg (gropig+knölig)
Lillebror var två år när han sa att han ville ut å åka pippibuss:D (flygplan)
schelin_j 2007-12-07, 13:25 [QUOTE=Miss;9583158
Lupiller = Lupiner[/QUOTE]
Mitt ex sa alltid "tagliateller" om tagetes... och jag skrattade gott varje gång. Det var helt omöjligt att lära honom vad blomskrällena hette egentligen :)
Mitt ex sa alltid "tagliateller" om tagetes... och jag skrattade gott varje gång. Det var helt omöjligt att lära honom vad blomskrällena hette egentligen :)
:rofl: varför välja ett svårare ord undrar man ju:D
knapplån
vilken underbar tråd
jag tror jag dör
ha ha ha ha ha ha ha :love::rofl::bump::banana::bow:
tårarna rinner...........
MMpersson
*KL*
på tal om pappor... jag var med familjen i tyskland och åt på en väldigt tjusig restaurang. Kyparen började skoja lite och pappa som kan väldigt dålig engelska fattade ingenting så när vi förklarat för pappa vad kyparen sagt sa pappa -Aha... now I´m with you!
Det har blivit en klassiker i familjen! :D
Hej!
Jag har två som jag gillar..
När jag gick i gymnasiet var jag tokkär i min killkompis och en dag när hela kompisgänget var ute och promenerade gick vi förbi en liten damm.. Killen i fråga retade mej för nåt pundigt jag sagt varpå jag kläckte ur mej att "om du inte passar dej så pussar jag ner dej i sjön".. Nu menade jag att säja puttar, inte pussar och alla skrattade tokigt åt mej..
Annars är min favorit den när jag varit ute och vandrat i skogen och glatt kommer hem och berättar att jag sett ett helt gäng lång-örade grisar.. Ingen fattade vad jag menade och jag fattade inte varför dom såg ut som frågetecken.. Vet väl alla vad en långörad gris är?? (en sån dov- eller var det kronhjort.. kan varit rådjur också..).
/ lavinia
Jessica1987 2007-12-07, 19:11 *kl*
skrattar så jag gråter!!
så skön tråd!
angående växter:
*mitt ex kallade alltid lupiner för piluner.
*hela mitt liv har jag envisats att kalla en viss växt för myrgran, jag vet fortfarande inte vad den heter på riktigt. Men det är en liten växt, ca 10 cm hög som ser ut som en liten grön gran. Varför ska inte myrorna få ha egna granar lixom?
På skolan har vi nyligen läst om hjärtat. I hjärtat finns något som heter papillarmuskler. Det har blivit både papillärmuskler (blandat ihop med kapillärer) och papillommusklern (papillom är en sorts godartad tumör). Slutsats: det är inte bra att läsa en massa olika organsystem och funktioner samtidigt... haha :D
Beemergirl 2007-12-07, 19:55 Oj vilken rolig tråd!!! :)
Det får mig osökt att tänka på en kompis som en gång när vi va i Stockholm och åkte tunnelbana.... Det va ganska så trångt och packat i vagnarna så det fanns inga sittplatser, vi fick alltså stå och håll ai oss i "snörena". Med armarna i vädret (vi skulle ganska många stationer) så man blir lite lätt trött efter ett tag.... Då säger hon : "fy sjutton vad anti ormen jag får!!!!" :):angel:
Detta har följt henne som ett stående skämt sedan dess!
SoffiProppi 2007-12-07, 19:59 Ni vet sånna där kodläsare de har i affärerna som låter typ pippopp. Jag visste inte vad det hette så nu heter det appipott. Det är helt normalt för mig...
Sedan en fråga till er... :crazy:
Vad heter det som sitter bak på de flesta cyklar?
FeatherCloud 2007-12-07, 19:59 pakethållare? :idea:
Hoppelhase 2007-12-07, 20:24 *kl*
En grej som jag fortfarande skrattar åt när jag tänker på det fast det är läääääänge sen är när jag och en kompis hade muntlig redovisning i skolan, det var något om indianer som grävde fångstgropar och slän
gde ner ris och grenar.
Min kompis: "så grävde de en grop i marken och slängde ner gris och renar..."
Hmm... det lät roligare i mitt huvud än i skrift... :D
kamomillo 2007-12-07, 20:59 "fy sjutton vad anti ormen jag får!!!!" :):angel:
Ja jösses va vi skrattade då! Eller har man Kicki med, skrattar man oavbrutet....:)
* Jenny *
RedForDanger 2007-12-07, 23:18 Ger oss förtroende för den blivande läkarkåren.....=)
Beemergirl 2007-12-07, 23:25 Jo d är ju faktiskt så! :rofl:
SoffiProppi 2007-12-07, 23:32 pakethållare? :idea:
Fel!
Baksmälla! :rofl::rofl: Den sitter där bak och smäller när man släpper den... :angel: Detta sa jag till en person i en cykelaffär, jag visste inte att ordet hade en annan betydelse... :angel:
bananabambi 2007-12-07, 23:34 *kl*
Jag råkade säga något som missförstods idag.
Läste en tidning tillsammans med några vänner, där var en annons för en familjebil där det stod: "Sväljer mycket. Dricker lite." Då sa jag "-Som jag då!". Och syftade på att jag alltså är dålig på att dricka.
Sedan kom jag på att det blev ganska, snuskigt. Om man tänker i de banorna :o
FeatherCloud 2007-12-07, 23:35 det är ju ett ypperligt ord! :D
KL
Vi har två hästar i stallet med samma ägare. De är helbröder och heter Merlin och Arthur.
Dessa namnen verkar dock vara svåra att hålla isär då de har hetat:
Marthur & Erlin
Erlin & Merlin
Arlur & Merthin
och till och med Malin & Erlin (ägaren heter Malin) :D
oftast får de bara heta Fullbloden eller Bröderna Brother
Jag kom på en grej till...
För många år sedan hade vi "krismöte" bland privatryttarna (möjligen med styrelsen inblandad också, jag minns faktiskt inte) i ridklubben där jag höll till. Klubbens ekonomi var inget vidare och något måste göras.
Till saken hör att vi då under flera år hade använt torv som strömedel, gödseln komposterades, säckades och såldes med god förtjänst till villaägarna i kommunen att lägga på rosorna.
Jag och några andra försökte spåna på annat man skulle kunna göra, men en snubbe envisades med att det var sälja gödsel vi skulle rikta in oss på och inget annat.
Jag surnade till och fräste åt honom att: "Du har visst bara gödsel i huvudet!"
:o :rofl:
Insåg då med ett frust, precis när jag sagt det, hur dubbeltydigt det blev.... :rofl:
Mysgrisen 2007-12-07, 23:59 *kl*
Jag har ett par kompisar som heter Tina och Stig, de är gifta. När jag ska prata om dem så blir det alltid Stina och Tig...:o
Mysgrisen 2007-12-08, 00:07 Fick en stor vattendroppe mitt i ögat på jobbet häromdagen. När jag grimaserat färdigt så upptäcker jag att det står en karl och tittar på mig. Jag förklarar det hela med att jag fått en stor vattenpöl i ögat...
RedForDanger 2007-12-08, 00:59 oftast får de bara heta Fullbloden eller Bröderna Brother
Min gubbe är lite rolig.
Han kallade killarna (de bodde ihop) i stallet för Grabbarna Boys, och tjejerna på plugget för Tanterna Tant.
Jag hade aldrig hört det förr,så jag tyckte det var roligt!
Det har dessutom blivit så att hästar kallas för bananer i vår familj.
Bananer i pyamas - hästar med täcke
Banankartong - hästtransport
Bananlåda - box
Bananrepubliken - hästhagen.
Chiquitamärke - frysmärkning
Vi har blivit så vana vid det att vi inte märker folks undrande blickar när vi på fullt allvar påstår oss "gå ut och mata bananerna"!!!!:banana::banana::banana:
Mysgrisen 2007-12-08, 01:02 Det har dessutom blivit så att hästar kallas för bananer i vår familj.
Bananlåda - box
Vi har blivit så vana vid det att vi inte märker folks undrande blickar när vi på fullt allvar påstår oss "gå ut och mata bananerna"!!!!:banana::banana::banana:
RedForDanger 2007-12-08, 01:13 ...du må tro att vi knappt kunde hålla oss kvar på kusarna när vår tränare ville få till en sluta och på fullt allvar vrålade att hästen skulle gå "LIKE A BANANA!!!!"
Lektionen höll på att sluta i katastrof...
SoffiProppi 2007-12-08, 01:25 det är ju ett ypperligt ord! :D
Visst var det! :D
SoffiProppi 2007-12-08, 01:26 Min gubbe är lite rolig.
Han kallade killarna (de bodde ihop) i stallet för Grabbarna Boys, och tjejerna på plugget för Tanterna Tant.
Bananlåda - box
SoffiProppi 2007-12-08, 01:26 Min kompis har en häst som heter HAN, men i passet (holländskt) står det HOM. Så på tävlingar heter hästen ofta HOMO... :rofl:
Tambourine 2007-12-08, 04:33 Kvällens felsägning:
Var hemma hos en vän ikväll tillsammans med en annan kompis. Vi lagade mat och min vän hade en skjorta på sig som jag tyckte såg ut att vara i riskzonen för att få matstänk på sig, så jag påminde snällt:
"Danne, vik upp stjärtormarna!!"
För att inte tala om vad Clematis heter, eller Physalis...Nog många som sagt fel där...
Min mamma slår allt. Hon ringde till gyn, och tänkte lite i restaurangtermer, och hasplade ur sig
"Hej jag skulle vilja boka bord"
varpå den strålande människan i andra änden finner sig & säger
"Nja vi har inga bord men vi har stolar..."
Ja verkligen, särskilt om de pluggar till läkare i Skara.. ;)
kl
När jag va liten upplyste jag min mamma om att grannen faktiskt hade rosa Regnspärror på sin bil å att jag oxå ville ha det:angel: (vindrutetorkare)
Vindtorkerutare heter det!
MissFideli 2007-12-08, 17:51 *kl*
Jag har ju dragit mina klassiker så många gånger, så jag tar några nya nu.
Det kom en resenär med cykel som han ville ha med på bussen. Ute var det blött och skitigt, och jag körde en buss med mittmotor, så jag skulle tipsa om att ha cykeln i bagageutrymmet istället för bakpå för att den inte skulle bli igengeggad. Oftast fixar resenärerna själva att stoppa in cykeln, och tackar nej till hjälp. Så även denna gång. Men jag skulle ge ett tips, då och kläckte ur mig med ett serviceinriktat leende:
"Stoppa in den där bak istället, men passa så du inte blir skitig".
:o :o :o
MissFideli 2007-12-08, 17:51 Vindtorkerutare heter det!
Nähä! Viftare heter det ju.
SoffiProppi 2007-12-08, 19:45 Min mamma slår allt. Hon ringde till gyn, och tänkte lite i restaurangtermer, och hasplade ur sig
"Hej jag skulle vilja boka bord"
varpå den strålande människan i andra änden finner sig & säger
"Nja vi har inga bord men vi har stolar..."
:rofl::bow::rofl::bow:
SoffiProppi 2007-12-08, 19:45 Nähä! Viftare heter det ju.
:bow::bow: Helt rätt!
arcitccatsgirl 2007-12-08, 22:33 För många härrans år sen, var jag och ett par vänner till mig hemma i våran lägenhet.. (vi var runt 15-16 år)
Jag och en killkompis ligger i min säng och min andra tjejkompis ligger på en madrass nedanför...
jag ville att nån skulle tända så jag svamlar ur mig: - Tänd lampan så jag ser lysknappen!! :rofl:
Vi hade rätt kul åt det ett tag... :p:p
( Vet inte om det var så kul nu, men då i ögonblicket var det hysteriskt roligt!! )
escodobe 2007-12-08, 23:12 Min gubbe är lite rolig.
Bananlåda - box
Ah, jag och mitt ex brukade driva med tjuvlyssnade personer och benämna tex greyhounds som "springafortvovvar" och liknade. Det var jättekul att sitta på bussen och se folks reaktioner
RedForDanger 2007-12-09, 17:31 :rofl:
Jag ringde på en annons på en omplaceringshund, tyckte att den kunde bo hos mej. Jag förklarade för den trevliga människan i andra änden av telefonen att jag inte riktigt visste vad jag skulle med en valp till när det fanns så många fina "bättre begagnat hundar...."
Jag ville gå upp i atomer då.......
Det blev ingen hund.
Så sent som imorse sa jag "Men, mostar du på hoster?" istället för "Hostar du på moster?".
Min lärare i högstadiet sa Egyptisen om Egypten, på ett lite lätt läspande sätt..
Det gjorde en tokig då vi hade en periodvecka om just Egypten så det sades väldigt många gånger..
Americanese 2007-12-09, 18:18 *kl*
En mycket pryd och korrekt kollega berättade att han skulle hjälpa till att flytta i helgen då hans dotter flyttade hemifrån. Tänkte mig inte riktigt för då jag frågade honom:
- Vad gör hon nuförtiden? Är hon färdigpluggad?
:o
*KL*
Min syster mellersta dotter kom hem från skolan och var väldigt upprörd över vad dom fått till lunch:
-Mamma, det enda vi fick att äta till lunch idag va sypon nopp!!!
Syster min såg lite frågande ut och frågade vad det va?
Dottern:
- Men det brukar ju vi äta här hemma till mellan mål jätte ofta, sypon nopp!!
Då gick det upp för min syster att det var ju nyponsoppa ungen menade.
Så numera heter det sypon nopp!
MVH Russin8
Hade en lärare på universitetet från usa ha pratade en hel del om molekuler - blir bra mycket roligare med kemin då :angel:
arcitccatsgirl 2007-12-09, 22:24 :rofl:
Jag ringde på en annons på en omplaceringshund, tyckte att den kunde bo hos mej. Jag förklarade för den trevliga människan i andra änden av telefonen att jag inte riktigt visste vad jag skulle med en valp till när det fanns så många fina "bättre begagnat hundar...."
Jag ville gå upp i atomer då.......
Det blev ingen hund.
Och där sätter jag colan i halsen och min bärbara får ställa sig i duchen! Tack! :rofl::rofl::rofl::rofl:
Sonen är väldigt inne på riddare och deras omgivning - favoritvapnet heter pattakult.
Jag bockar moxar - inte så ofta nu men när det ingick i mitt jobb så var det ofta en frekvent felsägning.
Och angående lupiner - det heter pulliner...
RedForDanger 2007-12-09, 23:01 När vi var lite mindre, kom min syssling skuttande en dag, och berättade glatt om en misslyckad båttur med hennes bror.
"Asså, vi åkte å köpte glass, och på vägen hem fick vi torsksoppa!!"
Båten hade alltså stannat....
*kl*
Jag vrålade detta en varm sommarkväll, med öppen balkongdörr:
- sluta slicka och gå och lägg dig! ( det var till min dvärgpinscher som
låg och slickade på mina fötter....:o
Förra söndagen så gick min kille på toa och tände burstarna...sagt med brytning på tyska :D
Dalakhay 2007-12-09, 23:55 *kl*
Jobbar på Grönan och det var en kväll när jag precis skulle köra igång en åktur, så kom det tre stycken väldigt mörkhyade killar. Jag skulle se efter om det fanns plats för dem också, men efter jag kikat på båten så utbrister jag - Nää.. det ser mörkt ut det här.
De tittar storögt på mig och jag kilar in i hytten för att starta igång åkturen :crazy::D
Sharpless 2007-12-09, 23:56 Och varför ska det vara så speciellt att säga något sånt, egentligen? Det har ju inget med rasism att göra.
Dalakhay 2007-12-10, 00:08 Och varför ska det vara så speciellt att säga något sånt, egentligen? Det har ju inget med rasism att göra.
Kanske var inte deras blickar så utpekande som det kändes just då, men blev bara en konstig situation.
Tambourine 2007-12-10, 00:28 *kl*
Jobbar på Grönan och det var en kväll när jag precis skulle köra igång en åktur, så kom det tre stycken väldigt mörkhyade killar. Jag skulle se efter om det fanns plats för dem också, men efter jag kikat på båten så utbrister jag - Nää.. det ser mörkt ut det här.
De tittar storögt på mig och jag kilar in i hytten för att starta igång åkturen :crazy::D
...Vilket påminner mig om Arne Hegerfors kommentar i fotbolls-VM för en del år sen. "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."
Kom på en till...
tar lite bakgrund först... För många år sedan nu så jobbade jag hos en bekant, som är hästutbildare. Till saken hör att vi hade två stycken araber på inridning(nåja den ena var nog anglo egentligen, men såg mer ut som en ren arab än den som var det...) samtidigt, där det föll sig så att båda två hade misslyckade inridningsförsök bakom sig (klantiga ägare :smirk: ). De var dessutom båda två just den typ av hysteriska hästar som många förknippar med araber - även om det inte alls behöver vara så! (så skippar vi arabdiskussionen mer för den här gången! detta är bara bakgrunden, så här var det!)
Nåväl, en dag ï den vevan frågade kompisens son henne vid frukost:
"Mamma, Vad är arabies för något?"
rätt passande just då.... :rofl:
RedForDanger 2007-12-10, 00:34 :rofl::rofl::rofl:
Jo förstår du, lille vän - det är en galen banan...
Sazalamel 2007-12-10, 08:15 *KL*
Gud! Jag skrattar så jag gråter:rofl:
Säger själv ofta fel eller vänder på ordföljden:crazy:
Skällde på gubben när han :Stängde näsan mitt framför dörren på katterna = Stängde dörren mitt framför näsan på katterna, skulle det vara
Eller när jag ringde en bekant och frågade: Hur lever liket mer er då?
= Hur lever livet...skulle det vara.
Har fler på lager
:rofl: :rofl: När jag hörde den första gången fattade jag inget alls, tills någon förklarade den. Den är ju bara så kul:rofl::rofl:
MVH Russin8 som börjar få ont i magen av den här tråden:rofl:
Fraggel_Tess 2007-12-10, 10:23 En livsfarlig grej är att ta efter barns uttryck. En bekants dotter kunde inte säga godis utan sa "nåntis". Många tittade på mig i affären när jag sa till sambon vi måste ha lite nåntis också och pekade på lösgodiset :crazy:
SoffiProppi 2007-12-10, 13:21 Hihi, hörde detta idag... Stod i prata med en vän på skolan när tre mindre pojkar diskuterade i sandlådan.
pojk 1: min pappa, han har en slips
pojk 2: min med, och den är så hääär stor (måttar med armarna ca 30 cm)
pojk 1: ja, men min pappas slips är så häääär stor (måttar ca 50 cm)
pojk 2: men min pappas slips växer, så nu är den så häääääär stor! (måttar 70 cm)
pojk 1: ja, ja. Men din pappa, hur stor är hans slips? (pekar på pojke 3)
pojk 3: Min pappa har ingen slips, men han har en snopp, och den är så hääääääär stor! (måttar ca 80 cm)
:rofl::rofl::rofl::rofl:
RedForDanger 2007-12-10, 16:22 Shoot!!!!! =)
Åfyffan, vilken underbar tråd! :bow::banana::bow:
Jag får väl krypa till korset med två små historier min mor fick skämmas för :o. Bakgrund: Jag var i dagisåldern. Detta utspelade sig på det glada sjuttiotalet. Hade det hänt nu hade det väl blivit utredningar om incest och barnaga...
#1. Stackars mamma hade ingen barnvakt - jag fick följa med på arbetsplatsmötet - alla tanterna pratade om tråkiga saker så jag sa med hög stämma: "Min pappa har mycket tinn på sin snopp!". Jag hade alltså badat i badkar ihop med pappa och sett hur det såg ut :idea:. Tinn = skinn ;)
#2. På dagis berättade jag att "min morfar slår mig men jag tycker om honom ändå". Vi brukade busa, morfar och jag, och säga att man fick "kvällspisket", när han klatschade på sin egna hand så det lät som om man fick stryk efter att ha blivit jagad av mormor, uppsatt högst upp på skåpet och buren på axlarna under allmänt ståhej och rop och skräckblandad förtjusning :p.
Sen har min plastfarmor två underbara felsägningar (hon tror givetvis att det heter så :D): pillestad (piedestal) och Terreniffa (Ten.. ja, ni förstår).
Dalakhay 2007-12-10, 21:17 *kl
När vi åkte med gotlandsbåten med familjen när vi var små, så ligger mamma i en utav korridorerna med sin jacka omkring sig. Min syster som bara är ett par år, kommer springandes från andra änden utav en ganska full korridor och vrålar
- ÖPPNA DIG MAMMA, SÅ JAG FÅR LIGGA MED DIG!
:smirk:
Eller när jag var liten och vi stod i kön i affären.
"Mamma, kan jag inte få sådana där vita små piller som man blir pigg utav?"
"Eh.."
"Ja, sådana där som jag brukar få?"
Mamma förstod inte alls vad jag menade. Betalade och smet röd ut ur affären.
Senare visade det sig att det var dextrosol jag hade menat :D
Jaulgreis 2007-12-10, 22:45 *kl* (fin bilden din har blivit btw :D)
Har en kompis som pratade med sin pappas kompis från amerika, och så skulle min kompis berätta att han hade varit i vermont, så min kompis sitter där och berättar om vermont och säger "I saw my first beaver there", min kompis fortsätter och säger sen "The american beaver is so much larger than the Euorpean", hans kompis farsa satt och flinade hela tiden, och inte förns efteråt kom min kompis på att beaver är ett slangord för vagina i amerika. :D
Tambourine 2007-12-11, 03:16 Kvällens felsägning:
-När fyller du år?
-Den februåttonde tjugoari...
:rofl: :rofl:
På Enyas dotters födelsedagskalas.
Enya och jag stod och såg på när min man hade plockat upp hennes dotter Elin.
Vi var ju båda förtjusta, inte i det att min man då engagerade sig i ett barn utan, att Elin glatt "pratade" med maken istället för att bli rädd och skrika. Hon hade träffat min man en vecka tidigare och troligtvis hade hon en smula minne från det. Innan dess tyckte hon helt enkelt att män var läskiga eftersom hon inte såg så mycket sådant :D
Då far ju följande fras ur min mun.
"Ja han är ju rätt van att pilla på småbarn".
Vad jag menade var ju att han var van att hantera och umgås med småbarn men det kom ut "fel" :angel:
crux_ansata 2007-12-11, 10:08 Vindtorkerutare heter det!
Min bror jobbade med en karl som ringde till honom en morgon
och sa på rejäl stockholmska, till min norrländske bror:
"Jag kommer sent till jobbet idag, fan jag har fel på viiipersen vettu"
- "Vipers??" svarar bror min
- "Jaaa, viipersen!"
- " Vad fan är vipers ?? "
- "Men viiipersen, faan det regnar ju vettu, och jag har inga viiipers!"
Vipers... var alltså vindtrutetorkare.... svengelska... wipers (eng.utal)
så fint... :smirk:
crux_ansata 2007-12-11, 22:36 Eftersom jag tycker att den här tråden var riktigt rolig så puttar jag
upp den lite, och bidrar med en alldeles färsk felsägning gjord av mig
alldeles nyss ;)
Citat: "Jag, jag får minsann diska! Fastän jag har arslet fullt av plugg!"
Vad jag menade var att jag har väldigt mycket plugg att göra
och har häcken full... :smirk:
Hans svar blev lite lätt roat; "Om du har fullt med plugg i häcken,
varför löser du det genom att diska? Varför tar du inte bara ut dom?"
SoffiProppi 2007-12-12, 00:31 Min bror jobbade med en karl som ringde till honom en morgon
och sa på rejäl stockholmska, till min norrländske bror:
"Jag kommer sent till jobbet idag, fan jag har fel på viiipersen vettu"
- "Vipers??" svarar bror min
- "Jaaa, viipersen!"
- " Vad fan är vipers ?? "
- "Men viiipersen, faan det regnar ju vettu, och jag har inga viiipers!"
Vipers... var alltså vindtrutetorkare.... svengelska... wipers (eng.utal)
så fint... :smirk:
*KL*
Min syster har en väldig förmåga att skapa egna små "ordspråk" eller liknelser..det finns en som heter "han/hon svär som en borstbindare" eller möjligtvis "han/hon röker som en borstbindare"..ur min systers mun hoppar det fram "du ljuger som en borstspindel!!!" Hon är 42 år gammal..hrm.
Min mamma hittade en shoppinglista i en kundvagn en gång och kunde inte hålla sig för garv när hon läste lappen. Det måste varit en finlandssvensk som skrivit för alla b:n var utbytta till p:n på lappen. På översta raden stod det 1. Köba lambor till puppelboolen.
RedForDanger 2007-12-12, 16:06 Min mors arbetskamrat var finska, och det där med svenska/engelska uttal tyckte hon var besvärligt. Och onödigt.
Tights, som vi uttalar tajts blev tikkts, hon åkte till yoppe (jobbet) och tyckte med underbar självklarhet att alla skulle förstå henne.
Squash blev kvars, och så döpte hon sin hund till Komsågårvi.
Underbar människa...
knapplån
jag var till Skärholmen idag för jag skulle intervjua en rektor.
stoppar första bästa person och säger: Kan du säga mig var Vallentuna gymnasium ligger?
Han undrade varför jag var i Skärholmen och letade Vallentuna gymnasium...
:o
Det där är jag i ett nötskal.
MMpersson
Pappa har en jobbarkompis som bjuder på en hel del festliga felsägningar:D
*Han ringde till ett företag för att köpa in en ny perkulator (kaffekokare) till jobbet. Bara det att han frågade om de hade en kalkylator istället.
*När han skulle säga rhododendron blev det deodoranten.
*Han hade sett en orm en dag, en sån där osynlig en =fridlyst.:rofl:
Jag själv har skojat till ordet OLJA så mycket att jag nu bara kan säga skojordet OJLA.
När jag gick i högstadiet satt vi ett gäng och prata om tighta byxor.
Så blev en av killarna i gänget sur på ett par ungar bredvid och sa "kan inte de där tighta snorungarna dra!":p Skulle ha vart ett svärord där i istället.
Tambourine 2007-12-13, 01:01 Jag själv har skojat till ordet OLJA så mycket att jag nu bara kan säga skojordet OJLA.
Det där känner jag igen....fråga Aliide :angel:
*knapp*
Puttar upp med en till felsägning jag kom på:
Vi hade kemilektion och en kille klagade på att han alltid fick "så långa utlösningar" (=uträkningar). Oj, vad vi skrattade :D.
liten_busig 2007-12-16, 01:27 haha innan jag glömmer bort:
en fd kompis till mig kunde inte säga ambulans...hon hävdade bestämt att det hette bumbuluns! :angel:
o när jag var på restaurang på mallis fanns där "spagetti med kottsås"
haha min bästa (av ALLA felsägningar...jag har en hel del):
"jag köpte ica på cola o den var lagom glad" :crazy: (jag köpte cola på ica o den var lagom god skulle det ha stått...):o
liten_busig 2007-12-16, 01:54 attans buke...jag som hade en hel massa felsägningar här o så fick jag inte med dom :mad:
iallafall jag är ganska bra på detta med felsägningar...två av dem, lite av klassiker faktiskt:
"jag fyller runt den 16:e"
"jag har en jättegammal kompis som är lika gammal som mig alltså" (en fd)
den jättegamla kompisen hade en mamma som efter en promenad med hunden utbrast hon
"jaa o hunden både bajsa o sket!"
eller en annan kompis som sa till ovan nämnda jättegamla kompis:
"kan inte jag få stänga av dig så jag får sätta på dig när jag vill?!" (han menade att hon pratade mycket...:p)
Emmahpemma 2007-12-16, 02:05 Vindtorkerutare heter det!
neeheedu det heter vindruvetorkare! :D
heter det asfalt eller asvalt?
:confused:
liten_busig 2007-12-16, 02:23 heter det asfalt eller asvalt?
:confused:
havsalt :angel:
liten_busig 2007-12-16, 08:46 kom igen:D flera:D :bump::bump::bump:
Fantastiskt kul tråd! :rofl:
Jag skulle förklara en telefonifaktura för en kund en gång. När jag kom till kolumnen "särskilda samtal" deklarerade jag glatt att i kolumnen för "särskilda samlag samlar man allt som inte börjar med ett vanligt nummer...."
Kunden garvade och påtalade att jag hade sagt just "samlag", vilket jag ju inte kunde neka till.... Pinsamt!!! :o
Tambourine 2007-12-16, 11:00 Var hemma hos en kompis igår som frågade:
"Vad heter det....en sån där som man blommar vatten med...?"
Hon menade vattenkanna. :D
Fantastiskt kul tråd! :rofl:
Jag skulle förklara en telefonifaktura för en kund en gång. När jag kom till kolumnen "särskilda samtal" deklarerade jag glatt att i kolumnen för "särskilda samlag samlar man allt som inte börjar med ett vanligt nummer...."
Kunden garvade och påtalade att jag hade sagt just "samlag", vilket jag ju inte kunde neka till.... Pinsamt!!! :o
HAHAHAHAHAAAAAaaaah ah aha ahhhhhha *kippar efter andan*
Det där blev ju helt otroligt roligt! :rofl:
Jag var kanske fem år och vi stod i kassakö för att köpa fika. Jag skriker: "pappa jag vill ha en sup!"
Vad jag egentligen menade var att jag ville ha en 7up, jag trodde att det stod ZUP på burken. :D
kom igen:D flera:D :bump::bump::bump:
Min bror tyckte att folk hade flytningar när dom hade flyt:crazy:.
Han ex tyckte att stora/tjocka människor var stabanta, troligen bastanta möjligen stabila/bastanta.
liten_busig 2007-12-16, 20:10 "varför ska du gå till affärn o köpa kolsyra när du får läsk här?" sa jag till min kompis när han sa vi skulle till ica o köpa COLA o han stod o drack hemmagjord SS läsk med extrakt (smaka skit:p) det var skoj :rofl::rofl::rofl: (man kan inte ens köpa kolsyra på ica...:p)
en målare sa:
"nu har jag hallat väven! eller...neej...vävat hallen":p
kompis
"fick han inte ens ta av sig ytterkläderna innan ni tog kort?"
"neej vi hade skitjobbigt!
neee...skitstressigt menade jag ju:o!"
var på blixtvisit hos släktingar i uppsala:p
En av min brors klasskamrater, som även var stalltjej på den närbelagna ridskolan, berättade för sina kamrater:
- "Jag har en kompis som kommer från IKEA!"
- "Har du? Är du säker på det?!
- "JAA! Hon kommer faktiskt från IKEA!!"
(Korea :angel: )
En annan gammal kompis:
*hon vänder kappan efter ryggen!*
*Jag vet en omväg vi kan gå, det går mycket snabbare"*
*jag fick en lerkaka på benet*
Jag till chefen:
"Ja och så är det ju det här med balansen mellan intäkter och uttäkter..."
Chefen: ":rofl: och så finns det ju vattentäkter också!"
Felsägning och felsägning...men rätt kul ändå...
Arbetskamrat: "Måste du säga emot allting hela tiden?"
Jag: "Jag säger för sjutton aldrig emot!" :D
fragansia 2007-12-16, 22:47 "- Och där låg han och flöt på botten..." Hört på badhuset :D
liten_busig 2007-12-16, 22:49 En av min brors klasskamrater, som även var stalltjej på den närbelagna ridskolan, berättade för sina kamrater:
- "Jag har en kompis som kommer från IKEA!"
- "Har du? Är du säker på det?!
- "JAA! Hon kommer faktiskt från IKEA!!"
(Korea :angel: )
En annan gammal kompis:
*hon vänder kappan efter ryggen!*
*Jag vet en omväg vi kan gå, det går mycket snabbare"*
*jag fick en lerkaka på benet*
jag döööör :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Ännu en av mina felsägningar:
"jag kan ge dig en knuff på traven!":p
Noffepoffe 2007-12-16, 22:56 Kommer inte på nåt sådär, utom när jag sa 'piggy fudding' istället för 'figgy pudding' när vi skulle sjunga julsånger... :rofl:
Sen berättade jag ytterst allvarligt hur min kompis brukar ta folk bakifrån (när jag menade att hon brukar ta KORT PÅ folk bakifrån)... :o
Sen har jag också lyckats skriva: "Vad jobbig du är!" istället för: "Vad jobbar du med?" :angel:
liten_busig 2007-12-16, 23:04 jag sa en gång nåt i stil med
"hon ska ha ett telefonsamlag o vill inte bli störd!" :o
Jag har en kompis som är helt fenomenal på felsägningar... Spec när det gäller ordspråk och liknanade... Vi har som tradition att när vi firar något (jul, födelsedagar osv) så går vi på stans enda kinarestaurang där maten går på 200 minst (med efterrätt iof)...
Iaf så brukar jag välja friterad fläskfile och min kompis gillar att prova nya saker... Hon stör sig på att jag alltid tar samma så hon tyckte att jag skulle bred ut mig på kina:angel: Sen precis innan hon skulle ner och äta (de skulle äta skinka å nåt) så kläckte hon ur sig: Jag tycker du ska vidga dina skinkor (ist för vidga mina vyer ;) )
Ska försöka komma på fler saker hon sagt för hon är proffs på det :rofl:
liten_busig 2007-12-16, 23:12 Jag tycker du ska vidga dina skinkor (ist för vidga mina vyer ;) )
:rofl::rofl::rofl::rofl::bow: KLASSIKER!
liten_busig 2007-12-16, 23:33 här kommer färska:D
(kopierat från msn)
foten gör ont igen säger:
hihi äter rosa grisrynsröt
nämen :eek:
RISGRYNSGRÄT!
Marutt säger:
rofl risgrynsgrät hah
Marutt säger:
blir man ledsen av den? ;)
o så denna:
..det vore jättekuk!
Hah åneeej :rofl::rofl:
o just... en gång när jag var liten o såg ett flygplan som gick in för landning (flög rätt lågt med andra ord) o jag utbrast "FYFAN!"
(skulle säga flygplan då...:angel:)
knapplån!
jag måste inflika i lupiner- och leverpastejdebatten: det heter fillippiner och levertejp!
Vi har Matemetik den sista lektionen på Fredagen på Komvux. Och jag frågade Liiite trött i hjärnan: Om tio bakterier ökar med 40% i timmen. Har jag Aids då?
Dålig syresättning i hjärnan = Afasi, eller??
Lektion i föreningskunskap.
Jag har "suttit ordförande" läääänge (bakfull o trött dessutom)
Klasskompisarna har skitkul och begär votering hela tiden och på röstlapparna skriver dom knasiga meddelanden till mig om gårdagen - som jag alltså inte får utan den som ska räkna rösterna läser upp dem högt för klassen.
Till slut är det slutröstat och jag ska förkunna
-Härmed finner jag att förslag ett vinner.
Ut kommer istället
-Härmed finner jag att jag försvinner.
Då förbarmade sig läraren över mig och jag fick gå tillbaka till min bänk.
haha!!
Påminner om vår föreläsare på rygg i anatomin.. Han talade glatt om för oss att i rymden finns ingen graviditet och det är därför skelettet urkalkas fortare (tror det var så iaf)..
/ Lavinia, som fortfarande inte kan skilja graviditet och gravitation och konsekvent säjer fel..
Dalakhay 2007-12-17, 23:09 Lektion i föreningskunskap.
Jag har "suttit ordförande" läääänge (bakfull o trött dessutom)
Klasskompisarna har skitkul och begär votering hela tiden och på röstlapparna skriver dom knasiga meddelanden till mig om gårdagen - som jag alltså inte får utan den som ska räkna rösterna läser upp dem högt för klassen.
Till slut är det slutröstat och jag ska förkunna
-Härmed finner jag att förslag ett vinner.
Ut kommer istället
-Härmed finner jag att jag försvinner.
Då förbarmade sig läraren över mig och jag fick gå tillbaka till min bänk.
Underbar! :rofl:
*kl*
Jag har sagt något i stil med; "Om man kör långsamt så går det väldigt snabbt". Kanske inte världens mest genomtänkta mening ;)
Från andra så har det väl inte varit felsägningar, utan bara lite missledande;
"Vi ska åt höger." *pekade åt vänster*
Sedan har mina vänner försökt beskriva hur det var att äta på McDonalds; "McDonalds hamburgare är så flottiga!" ....Och nästa person sekunden efter; "De är så torra!" Själv så undrar jag vilket som stämmer ;)
Annat som man fått höra är: "Där uppe finns det ett rävgryt. Ska vi gå upp och kolla om grävlingen är där?" Det skulle alltså vara grävlingsgryt.
Andra missledande: "Jag vaknade av något vibrerande i morse" och "Bit ihop och sug". Tolkning på hög nivå :angel:
RedForDanger 2007-12-18, 00:37 Alzeimers Light.... Kan bli riktigt roligt då. För de som hör, dvs....
RedForDanger 2007-12-18, 00:39 Ligger dina föreläsare på rygg? Häftigt, jag vill gå din kurs!!
liten_busig 2007-12-18, 01:05 Ligger dina föreläsare på rygg? Häftigt, jag vill gå din kurs!!
:rofl::rofl::rofl::bow:
*kl*
Följande är sagt av min kompis från tyskland, då hon inte bott i sverige så länge. Nu är hon tyvärr för duktig på svenska ...
Hon jobbade på fritids för förståndshandikappade barn och säger till en av föräldrarna som kommer och ska hämta:
Han har varit lite knullig idag ! ( skulle vara knölig, småländska för lite besvärlig)
Några andra barn var och lekte med ballarna (svyska för bollarna)
SkorpSmulan 2007-12-18, 01:46 *kl*:rofl:
Oj oj oj. Det här var hysteriskt roligt. Jag har skrattat mig blå genom hela tråden. Ni har verkligen förgyllt min annars sura vecka. :bow:
Jag kan bara bidra med en arbetskompis komentarer från förra året kring jul. Det hade regnat hela november och december så säjer hon
"-Om det fortsätter så här så får tomten tungt att dra sina renar."
Tycker fortfarande det är roligt.
Hon sa även "-Det är så facinerande, tänk att dom har målat det med händerna och fötterna"
Det var alltså mun och fotmålare, jag förstod inte riktigt vad som var så imponerande med att dom målat med händerna.
mariannesv 2007-12-18, 11:18 *KL*
Min geografilärare i gymnasiet skulle berätta vad han hade gjort på semestern och ut kommer ”I have been in the Turkey!” Alla i klassen låg typ dubbelvikta, tror vi alla fick en inre bild på lektor Trondsen med en stor kalkon på huvudet. (typ Mr.Bean...) :rofl: Gudarna vet varför han skulle säga det på engelska också...
Själv har jag väl upplevt lite missförstånd när det gäller detta med norska/svenska, det är inte alltid ord betyder helt samma sak...
Hade bott i Sverige i några månader bara och vi var ett gäng från jobbet som hade varit ute en torsdag. Det var en jätterolig kväll och jag var den sista som gick hem i tvåtiden. På fredagen satt alle och hängde i en soffa på jobbet, ganska trötta och bakis, då en tjej (som jag inte tyckte så mycket om då) säger ”du är en sån riktig partypingla du Marianne”! Varpå jag blir såhär :mad: och tänker att vaf*n är det hon säger... På norska säger man pingle till någon som är feg, tråkig, rädd, och jag tyckte ju att jag hade visad kvällen innan att jag var precis motsatsen till detta när det gällde partajande. Hon såg mitt ansiktsuttryck och insåg att vi nog inte tänkte helt samma sak, och vi har skrattat bra åt detta flera gånger efteråt. :D
Min svåger skulle säga till en kund lite hurtigt"det är gott Roy"
det blev "det är göy Röy"
maken skulle berätta om makrull(makrill)
*kl*
Detta är väl egentligen inte en felsägning, mer en felkoppling i hjärnan å min sida...
Jag har vid båda mina senaste graviditeter drabbats av alldeles för tidiga värkar. När jag låg på sjukhus och skulle stoppa upp värkarbetet för femte gången så skulle jag förklara för min man hur det kändes att ha värkar, eftersom han kände sig maktlös för att jag hade så ont. Jag kläcker ur mig:
"Ja, det känns precis som mensvärk gånger tio, du vet"...
RedForDanger 2007-12-18, 16:17 *kl*
"Ja, det känns precis som mensvärk gånger tio, du vet"...
Det borde de veta, men det är nog en annan tråd!
detta hände för flera år sedan på min pappas jobb:
någon typ av brev hade skickats ut och vid frågor kunder man ringa Göran eller maila. Följande samtal tas emot i växeln:
-Hej jag skulle vilja tala med Göran.
-Han är tyvärr inte anträffbar.
-Då kanske jag kan få prata med Maila?
:rofl::rofl::rofl:Skrattar så tårarna sprutar:rofl::rofl::rofl: här kommer två fina jag lyckats att säga (har fått kul svensk-enelsk palör på mailen och med detta ifärskt minne) blir det med vänlligaste sämman och leende till den undrande turisten...Som fått info om sevärdehter på min bästa englska..
Keep the gear, it is always - Behåll växlen det är jämt. Efter en fråga om fiske kort behövs lyckas jag med en go till!
No danger on the rof - Ingen fara på taket
Haha jag har verkligen skrattat högt åt den här tråden.. :D
Jag har en felläsning att bjuda på snarare än felsägning. Till mors dag
för många år sen hade min syster varit så go att hon hade köpt doftljus
med texten "to a special mum" på. På morgonen var hela ligan in till
morsan och grattade. Mamma som sovit fram till vi dök upp läste trött
"toa specialmum" (uttalade det svenskt precis som det stavas). Vi var
helt övertygade om att det var ett skämt tills vi någon dag senare
upptäcker att ljusen står på toaletten. Då kunde vi inte låta bli att
fråga henne och jovisst, hon trodde det var doftljus gjorda för badrummet. :D Det får hon fortfarande höra..
Ja, jag kom på en till. Jag ville ha en viss signal som tuta på bilen, ni
som har sett Dukes of Hazzard vet vilken det är (den General Lee har).
Nu vet jag att den heter Dixie Lance men eftersom jag inte visste det
då så hade jag ingen aning om hur jag skulle lyckas få tag på en sån.
Så sa jag "hur ska jag kunna veta att det är rätt signal då?". Då kläcker
syrrans intelligenta kompis ur sig "men det står väl!". :D
Hahaha!!
Du har i och för sej inte helt fel. Våra föreläsare har legat både på rygg och mage och på sidan.. Fast jag tror inte det var rygganatomi-föreläsaren som gjorde det, dock..
/ Lavinia, som en gång tänkte (men inte sa) att den där killen skulle vara riktigt snygg om han inte varit så ful..
ha ha ha!
"kan ni sluta gå runt den jävla gröten som heta katter..."
kläckte jag nyligen ur mig i telefon...
Carisma72 2007-12-18, 22:39 Jag jobbar med att sälja möbler och det har blivit beställt mycket inför nästa säsong. Så ägaren sa till lager chefen att han fick Trolla med knäna för att få in allt på lagret.
Jag skulle skoja lite med honom och ska härma ägaren och säger:- Ja, du Lars nu får du allt knolla med träna :rofl:
*kl* Ingen felsägning men men.. Min fd svärmor kommer ifrån Turkiet och gillar att svänga sig med svenska ordspråk ungefär för att "visa" hur svensk hon är. Resultatet blir detta:
- Men det är ju jättebra att han stoppar in fötterna!
(Men det är ju jättebra att han får in en fot, handlade om ett jobb)
TinyWiny 2007-12-18, 23:14 Kompisen med nytt körkort lätt nervös -ska jag backa bakåt nu?
Jag -nä backa framåt du. Hon -okej:angel:
Har du pengar på din tv så du kan skicka mmset?
Vart är är min mobil utbrister sonen när jag pratar med honom, i mobilen
Har du talsvår eller!!! (stöddigt sagt till någon som just utalat ett ord fel)
Idag när jag cyklade så flög kjolen upp så att alla lastbilschaufförer körde av diket!!!!
Bra i jul målia!!!! (skulle vara bra i mål Julia)
Lena Furberg 2007-12-18, 23:16 Jag skulle köpa en julgransprydnad på en fiiiin butik i San Diego då vi bodde där. Det var en snögubbe av glas, den första hade gått sönder och jag ville ha en exakt likadan. Mannen i fin kostym visade mig en Snögubbe med ett hjärta på magen. Jag kläckte ur mig: -Yes, I want one like that, but not one with a heart on." Säg meningen högt så får ni höra hur det lät...
Jag hade försovit mig idag och satt och deklarerade för mina vänenr i matsalen hur det hela hade gått till...
"och istället för att klicka på snozen så klickade jag på snoppknappen":angel:
Höögt och tydligt pratade jag också tillråga på allt. Och istället för att låtsas som att inget hade hänt börjar jag att garva som en galning.:D
TinyWiny 2007-12-18, 23:20 -Du ska inte ta det i munnen du ska svälja!!!! (Sagt av en onykter på en hållplats full med folk när kompisen smakar turkiskpeppar shot för första gången och inte förmår sig att svälja)
Var inte sån mört-task!!!!! ( var inte en sådan taskmört)
Ge mig katafonkatalonen (ge mig telefonkatalogen)
Nää den här dagen har jag pratat framlänges hela dagen (skulle vara baklänges)
Jag orkar inte gå och lägga mig (jag orkar inte gå upp, sagt av trött dotter som låg och sov)
Solsidan 2007-12-19, 08:28 Denna tråden fick mej att asgarva:rofl::rofl: Kände mej lite trött i morse,men det gick över:bow::bow: Tårarna rinner:rofl::rofl:
när jag i sommras jobbade i växel på ett medelstor företag, kom en kille ut till mig i receptionen och skulle slå in och skicka ett paket... (vi hade snakcat o flörtt rätt mycket) Han höll precis på att kolla på nätet hur mycket varan vägde (var en mekanisk sak han skickade tillbaka) för att kunna skicka med rätt post... varpå jag kläcker ur mig:
- så du vet vad som e i paketer?
blond eller vad?... :rofl:
läste även fel häromveckan... läste (på avstånd) på en juklaneders baksida... där var det en liten dikt om allas rättigheter så stod det typ:
"alla skall behandlas lika, ljus eller mörk, tjock eller mager". vilket jag läser "... ljus eller mörk, vit eller neger" :o
vad jag skrattade.... :rofl:
cetzyboy 2007-12-19, 15:24 Morgontrött Cetzy till maken:
Maken: Hör du inte att väckarklockan ringer
Trött Cetzy: Jo och kommer den närmare skall jag slå ihjäl den jäveln:angel:
Konversation mellan mig och min chef på mail.
Cetzy: Satsen är klar (produktionsbatchen)
Chefen: Okej, XXX (prodplaneraren) kommer i telefonen
Det går att tolka på många sätt:o jag höll på att sätta kaffet i halsen undra vad han menar???:confused:
/Cetzy
cetzyboy 2007-12-19, 15:26 Kom på en till:
Pratar med en servicekille engelsman
han sa : I need a thunnel(tratt stavas det så ??)
Cetzy okej to XXXX(kollegan), home or mobile
Han bara tittade på mig jag tyckte han sa number:rofl:
/Cetzy
kamomillo 2007-12-19, 17:05 *knapp lån*
I bussar sitter det ibland en skylt där det står:
Skym inte förarens sikt åt höger.
Jag läste:
Skyll inte på föraren, skit åt höger....
Det här hände för 30 år sedan, och än sitter dom skyltarna i bussar:crazy:
* Jenny *
Malichca 2007-12-19, 17:09 Underbar tråd!!!
Jag brukar vara mästare på felsägningar, jag skyller själv på taldyslexi... Idag lyckades jag igen när en ung tjej på jobbet undrar vad en redd soppa är för nåt och jag glatt förklarar att man reder av soppan med bomull!! (Vitt fluffigt? Mjöl kanske funkar också?)
Den soppan räcker länge - man tuggar o tuggar o tuggar:rofl:
RedForDanger 2007-12-19, 18:48 Skyll inte på föraren, skit åt höger....
* Jenny *
I våra bussar, med kontantlöst biljettsystem står det fortfarande att Föraren växlar högst 50 kronor.....
Folk blir lite sura när man sedan påstår att man inte har några pengar!!!!
Kanske inte en felsäging, men ganske kul felinformation.
Jag är tacksam så länge ni skiter åt höger och inte skyller på mej!!!
liten_busig 2007-12-19, 20:54 nyvaken jag levererar en tokfärsk felsägning:
sambon ska göra pizza till sig o en kompis och jag mitt smartskaft säger "gör plåten lika stor som pizzan" (på fullaste allvar alltså...det blev bara fel:p) de skrattade rätt duktigt:D
Min bästa kompis berättade väldigt brydd efter att ha varit på bilskolan första gången. Hon sa till mig att det där med bilskola var inget att ha, för första lektionen var det inget köra alls... - besiktiga bilen - typ. Kolla det och kolla det tills de kom till att kolla att inte bilbältena är snodda. Det ser man väl med en gång om någon har tagit dem...
Har en annan kompis som hade en tendens att vända på förkortningar. Vi hade en lärare som hette Per Cederholm och kallades PC, men hon ropar på honom först en gång och sedan en gång högre med CP :eek:
En liten feltolkning som jag än idag får höra talas om OFTA...:smirk:
När jag var yngre hade jag varit sjuk och nyligen hemkommen från sjukhus med diverse mediciner sitter vi hemma vid köksbordet och äter.
Mammas sambo säger: "Ja det är mycket mediciner, det är konstigt att du inte fått några järntabletter.."
Jag (brusar upp!): "Det är för f-n inget fel på min hjärna!!!"
Har en annan kompis som hade en tendens att vända på förkortningar. Vi hade en lärare som hette Per Cederholm och kallades PC, men hon ropar på honom först en gång och sedan en gång högre med CP :eek:
Vi hade en lärare som hette Hallbäck i efternamn. Det kunde lätt bli Ballhäck istället...:o
Min gubbe kläcker ur sig vad som hellst... :love:
Ungarna är pigga som nötkärnor :confused:
Nä, hästarna är friska som en mört... :p
Och så äääälskar han att prata "bonnsörmländska" som i kombination med dotterns tyska lärarinna gör det helt obegripligt att förstå vad dotra skriver... :crazy: "man kan tälva på ridskole. Det fins säx olika saker. Hoppningen är den vanligaste. sen komer dresyr som är den andra av dom flästa. då ska man taut pågramet som det heter." (hon går i 3:an).
liten_busig 2007-12-22, 22:26 haha min fd kompis sa alltid:
"han är pigg som en ostbåge!" :D
*bättre än gubbens ju!*
*Christine* 2007-12-22, 22:38 *kl*
*asg*
som en gång när min pappa och jag skulle banka paakakor!
(baka pannkakor.... vi fattade inte att nån av oss sa fel förrän en lång stud senare, då låg vi dubbelvikta av skratt!)
*kl*
Jag jobbar som försäkringsförmedlare (säljer försäkringar via telefon), där förekommer en hel del roliga felsägningar.
Som tex kollegan som sa till en kund "Om en förälder avlivas så får barnen 100 000:-."
Eller när jag råkade staka mig på några ord och ursäktar mig med "Jag är sjuk i huvudet idag" :o Tror att jag menade att jag var trött..
*kl*
(säljer försäkringar via telefon),
"Om en förälder avlivas så får barnen 100 000:-."
"Jag är sjuk i huvudet idag" :o
Japp, jag skulle slå till på en försäkring direkt! :D
Näe - det heter pangkakor :angel: (trodde jag länge i alla fall) För att inte tala om kastanjålpapper (Al-folie)
Näe - det heter pangkakor (Al-folie)
Ja, vaddå!? :p menar du att det inte heter pangkakor eller? :mad: ;)
Emmahpemma 2007-12-23, 00:20 *knapplån*
senast idag skulle pojkvännen berätta om sin far som hade varit en väldigt autistisk tomte någon jul..
autentisk skulle det vara... :D
bananabambi 2007-12-23, 00:20 "man kan tälva på ridskole. Det fins säx olika saker. Hoppningen är den vanligaste. sen komer dresyr som är den andra av dom flästa. då ska man taut pågramet som det heter."
Sådär pratar jag :o
Sådär pratar jag :o
Nämen! o så "bangade" du att komma på träffen hos mig! :D Du skulle ju smält in här utan problem. Hoppas du kommer förbi o säger hej nån dag! :banana:
Hehe
I regel alltid när jag har varit hos veterinären och fått recept på p-piller eller opererat tån på kliniken, så handlar det om mig själv.. Givetvis har jag varit hos doktorn och på sjukhuset. :D
Tror att jag är lite miljö skadad...
Möjligt och mögligt byter ofta plats i meningar och jag har svårt att uttala automatiskt blir alltid automagiskt..Får tänka till varje gång jag ska använda det ordet...
Sen stammar jag lite granna ibland om jag är stressad, och dåkan det bli många tokigheter,kan byta samtalsämne mitt i en mening, bara för att jag inte rer ut att uttala just ett ord förtillfället...
Sen får jag alltid, ja det slår aldrig fel, total hjärnstopp när jag ska komma på viktiga namn, orter eller annat som jag faktiskt har koll på..
Just det, mycket snack och stor skitlåda..
ska väl vara snackar mycket skit och kan hålla låda eller nån annan märklig förklaring på den meningen, den används ialllafall.
*kl*
Tråden har förgyllt min annars ganska lugna jobbnatt!! Skrattat så de få som finns på hotellet o som är vakna har tittat snett på mig...:)
SkorpSmulan 2007-12-23, 02:42 *kl*
Ett ord som f.ö är helt omöjligt att uttala är myskoxe.
Myksoske??
Men va´ :confused: Det låter ännu svårare att säga... :angel:
*Kl*
Jag sa just till min mamma "Här är det väl ingen skinka utan nötter" :cool:
(Vad jag skulle säga var "Här är det väl ingen jul utan skinka och nötter")
RedForDanger 2007-12-27, 16:50 Mysko oxe.....
*kl*
Så här efter duschen insåg jag lite rodnande att mina barn, 2,5 och 3,5 år, säger "hängkuk" om badlakan... :o
Jag själv är en mästare på felsägningar, stora som små
En gång när jag och min syster åkte till gården på sommaren när grannens kor gick åt så sa jag
- akta dig för alla flo skockar.
= akta dig för alla ko flockar
En annan gång när jag och samma syster var ute och gick så brast jag ur mig - Kolla en loda.
Vad jag menade var , kolla en groda.
Andra saker jag sagt tagna ur sina sammanhang är
-... när blixten slår i åskan!
-... det duggade inte förut när jag regnade hem
-... när månen är framme är det dag
-... amen linus i lönneberga!
just nu orkar jag inte komma ihåg mer, men flo skockar är farliga saker hemma i familjen fortfarande, och se upp för alla lodor därute!
Haha, på tal om grodor har jag en kul grej som min kompis sade när hon var au pair i USA. Hon hade varit ute och kört på kvällen, kommer tillbaka till familjen och försöker övertyga dem hur otäckt det är ute: Oh, my God, it´s so froggy outside!
ringde just upp en kompis för att fråga om han ville komma över och käka film... he he, äta mat o kolla film skulle det vara...
Jennifer80 2007-12-30, 21:33 jag sade en kväll till min sambo:
Nej nu är det dags att gå lägga sig, men först ska jag tända borsterna.
|