Visa fullständig version : longering, träningsgjord?
josephinel 2007-12-08, 14:03 Jag hade tänkt börja longera min häst men då har jag bara ett litet problem.
Måste man ha en longeringsgjord eller går det bra med grimma?
Longeringsgjord kostar ju över 1000kr och det är en aning mer än vad jag har råd med just nu...
H**ks har ju longerings startkit..kolla det :)
Jag hade tänkt börja longera min häst men då har jag bara ett litet problem.
Måste man ha en longeringsgjord eller går det bra med grimma?
Longeringsgjord kostar ju över 1000kr och det är en aning mer än vad jag har råd med just nu...
Varför longera och inte tömköra/löslongera?
Denna tömkörningsgjord använder jag vid tömkörning - Är i nylon och kostade 299 kr! Fungerar toppen. //Linda
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/11970000-11979999/500x375/11970290.jpg (http://www.pixbox.se/pic11970290)
josephinel 2007-12-26, 21:53 Jo men måste man ha longeringsgjord vid longering?
Jag har endast en longeringslina, går det med den och grimma?
Eller kan man använda en tömkörningsgjord och longerlina?
Jo men måste man ha longeringsgjord vid longering?
Jag har endast en longeringslina, går det med den och grimma?
Eller kan man använda en tömkörningsgjord och longerlina?
men vad vill du uppnå? Varför vill du longera din häst ist. för att tömköra?
Är det så att du vill få en bättre relation med din häst och arbeta från marken, kanske mest busa och leka eller träna ledarskap bör du jobba med den lös eller med grimma och rep/grimskaft.
Vill du löshoppa den så bör du ha den lös.
Tänkte du utföra ngt vettigt dressyrarbete så föreslår jag tömkörning framför longering.
Allimac76 2007-12-26, 22:00 Om du ska ha gjord när du longerar så är det enbart för att spänna in hästen med inspänningstyglar. Om du inte ska spänna in hästen behöver du ingen gjord.
Personligen föredrar jag tömkörning som någon ovan visade bild på. Då behövs gjord, men man spänner inte in hästen med inspänningstyglar.
josephinel 2007-12-26, 22:06 Vad bra för jag har mer tänkt att träna upp honom med olika kommandon och sådär, ej inspänning.
Men vad är det för skillnad på tömkörning och longering egentligen?
Allimac76 2007-12-26, 22:13 Den skillnaden jag lagt märke till är att man har mycket mer kontroll över hästen då man tömkör. Eftersom tömmarna är ungefär som tyglar då man rider kan man få hästen att jobba i form utan statiska inspänningstyglar som håller emot, man kan ge eftergift tex.
Men självklart om du bara vill öva kommandon spelar det egentligen ingen roll. Det kan vara lättare att longera en unghäst ibörjan, mindre grejor att hålla reda på. :D
Den skillnaden jag lagt märke till är att man har mycket mer kontroll över hästen då man tömkör. Eftersom tömmarna är ungefär som tyglar då man rider kan man få hästen att jobba i form utan statiska inspänningstyglar som håller emot, man kan ge eftergift tex.
Men självklart om du bara vill öva kommandon spelar det egentligen ingen roll. Det kan vara lättare att longera en unghäst ibörjan, mindre grejor att hålla reda på. :D
precis :idea: Löslongering är också perfekt för inlärning av kommandon, nackdelen är dock att man måste ha full kontroll på sitt kroppsspråk, och det kan vara bra att ha med sig en rutinerad person i början. Tömkörning kräver ännu mer träning, bara att ha koll på tömmarna hade jag problem med, sedan vare ju hästen också..:devil::rofl:
Lycka till!
Allimac76 2007-12-26, 22:28 precis :idea: Löslongering är också perfekt för inlärning av kommandon, nackdelen är dock att man måste ha full kontroll på sitt kroppsspråk, och det kan vara bra att ha med sig en rutinerad person i början. Tömkörning kräver ännu mer träning, bara att ha koll på tömmarna hade jag problem med, sedan vare ju hästen också..:devil::rofl:
Lycka till!
Och att inte fastna med fötterna i tömmarna... :crazy:
Jag longerar min häst i bara lina. Går bra det med :)
Tömkör även med bara lina eller två ihopknytna tyglar. Funkar super!
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/16070000-16079999/640x480/16075041.jpg
|