Visa fullständig version : Alhohol o hästar...
Svanhild 2007-12-17, 16:56 Det är en tråd igång nu om röka eller ej hos hästen o då tänker jag genast på alkoholen... hur förhåller ni er till det?
Jag såg som barn hur knepiga folk blev i fyllan så jag bestämde mig för att ldrig bli sån o aldrig komma till mina hästar bakfull... 24 år idag o håller fast vid mina barndomstankar. Alltid nykter...
Tycker ni det är ok med alkohol i kombination med hästar?
komma bakfull till hästen gör väl inte så mycket, förutom att de är väldigt jobbigt att va i stallet bakfull..men sålänge inte de går ut över hästen så spelar de väl ingen roll.
sen är de ju självklart inte bra att vara full o dricka tillsammans med hästen..eller något annat djur.
Jag och en kompis var lite pa lyset en gang och fick for oss att vi skulle skritta hastarna barbacka nar vi tog in dem fran hagen. Hastarna markte att vi inte var som vanligt och undrade lite men snalla som de var och vana vid alla annan lek och spex sa tror jag de trodde att detta var annu nat skoj bus pa gang sa de pinnande glatt pa hem till stallet. Det var forsta och enda gangen. Inget jag rekomenderar, lika dumt som att tex satta sig pa cykeln nar man druckit (som jag tyvarr gjort manga ganger under min studenttid), man kan sla sig halvt fordarvad.
Vita_N_6520 2007-12-17, 17:50 Jag har varit i stallet nångång när jag har börjat dricka, för att se till hästen el liknande. (minns inte exakt då det var några år sedan..)
Jag har även varit i stallet "dagen efter" när jag varit mer eller mindre onykter.. :angel:
Dock är det inget jag skulle göra nu längre, utan det var mer i min vilda ungdom.
Ska aldrig mer dricka dagen innan en dressyrtävling iaf. ;)
HorseGeek 2007-12-17, 17:55 Aldrig varit hos min häst när jag varit full.
Har dock tävlat bakfull vilket är kanske en dum grej att göra men det gick faktiskt skit bra :D Placering och allt :p
Jag kan ju bara nämna att det finns vissa hästar som reagerar väldigt starkt på människor som är alkoholpåverkade (det behöver dock inte vara nå mycket, inte ens märkbart). Man ska vara försiktig i vilket fall..
MalinSophia 2007-12-17, 18:03 att handskas med häst när man är berusad är korkat, det säger ju sig själv, alla vet ju vad som händer i huvudet med alkohol.
men att gå ner och fodra eller mocka osv ser jag inga problem med.
chrysler 2007-12-17, 18:45 Självklart är alkohol & hästar ingen bra kombination, lika lite som lugnande & alkohol ungefär.
Man tappar mkt av reaktionsförmågan som är bra att ha när man hanterar hästar.
lady_mike 2007-12-17, 18:57 Jag skulle aldrig ge mej ut på att rida eller hantera min häst med avanserat än leda henne in/ut från stallet/hagen om jag druckit.
Jag har vid flera tillfällen innan/efter fest åkt o fodrat mina djur. Oftast vid dessa tillfällen så får de maten i hagen. Så jag inte ska vara konstig i deras ögon. Även om jag bara druckit lite..
Som vid tex angling. Det börjar tidigt på morron.. Ca 06. Då har man tagit sin första öl.. Hästen ska fortfarande ha mat.. Men hon tar inte skada av att jag är lite berusad o slänger in hö/vatten o foder till henne.
Men jag är anti de som kör/rider sina hästar och är full.
Dagen efter har jag ofta varit där.. Men jag har bara haft 1 enda riktig bakfylla. Alla andra gånger mår jag som vilken dag som hellst.
vickis-pajala 2007-12-17, 19:07 en bra fråga är ju NÄR hinner man bli dricka sig packad med eget stall och innehåll på 3 hästar :crazy::confused:
nå nu är det ju VÄLLDIGT länge sedan jag varit berusad och då var jag och mockade bakis och det var en mindre rolig känsla även en fin lärdom :crazy:
/ ofrivillig nykterist som skulle behöva sig en rejäl bläcka till jul:D
Det är klart att alla typer av droger och sport inte hör ihop... rent generellt! Men som många andra sagt, vad spelar det för roll om man är lite bakfull och står och mockar?
Har ridit bakis ett antal gånger, det har gått bra det med... jag har ju knappast varit full... bara lite seg! Min häst är lugnare att rida när jag är bakis :idea::angel:
Har även tävlat dagen efter fest en gång... och tja det är väl inget att rekomendera men vi vann 1,10 och kom 2:a i 1,20 så det gikc vägen trots det :p. Var dessutom tävlingsldeare på samma tävling... Detta är alltså något som jag aldrig kommer göra om och verkligen inget att rekomendera, det hade lika gärna kunna gå åt h-vete allt ihop!
Tja, alkohol i vilka mängder? Om jag tar ett glas vin till maten är jag inte full och går ut och donar i stallet trots detta. Jag rider dock inte om jag har vin i kroppen...sånt ordnar jag med innan, i så fall.
Jag red ut en långritt på min häst dagen efter att jag varit rejält full, så man kan säga att jag var väldigt bakfull.
Men, lugnet och harmonin man får när man rider och umgås med hästar botade verken i huvudet, och jag mådde mycket bättre efteråt. Skulle dock ALDRIG rida full. Efter att ha sett Black Beauty.. :crazy:
KillerQueen 2007-12-17, 19:36 en bra fråga är ju NÄR hinner man bli dricka sig packad med eget stall och innehåll på 3 hästar :crazy::confused:
nå nu är det ju VÄLLDIGT länge sedan jag varit berusad och då var jag och mockade bakis och det var en mindre rolig känsla även en fin lärdom :crazy:
Håller med denna skribent.
När skulle an ha tid? Blir aldrig tillfälle att förtära alkohol..
Bor man i skogen är man dessutom dömd till nykterist.
/ skogsmullen utan privattaxi
Kosmostanten 2007-12-17, 20:18 När jag jobbade i handelsstall träffade jag en hel del hästar som varit ute för hårda 'uppfostringsmetoder' i sina ursprungsland, dvs helt enkelt fått en hel del stryk :(
Det yttrade sig på lite olika sätt, en del var aggressiva och gick till attack...vissa försökte komma undan, klättrade på väggarna etc när det kom en människa.
Aldrig såg jag dock så starka reaktioner som hos vissa av hästarna då de träffade någon som luktade alkohol :crazy:
Min dåvarande chef tog sig ofta ett järn, och kom han ner i stallet och luktade alkohol blev vissa hästar som tokiga av rädsla - förmodligen hade dessa någon gång blivit illa behandlade av en berusad människa.
Detta har fått mig att länge automatiskt se kombinationen hästar+alkohol som totalfel, även om det kanske inte alltid behöver vara så.
I stallet där min häst står nu finns det en pub på gården, och sommartid händer det rätt ofta att man blir inropad på en after-ride-öl :d
dock tackar jag konsekvent nej till before-ride-öl :p
LillaVita 2007-12-17, 20:38 Alkohol + rida är för mig big nono!
Skulle aldrig få för mig att pyssla med hästen om jag inte var nykter..
Däremot så är det väl inte så farligt när man är bakis, är ju mer jag som mår dåligt - inte han.. :angel:
HorseGeek 2007-12-17, 20:43 Det är klart att alla typer av droger och sport inte hör ihop... rent generellt! Men som många andra sagt, vad spelar det för roll om man är lite bakfull och står och mockar?
Har ridit bakis ett antal gånger, det har gått bra det med... jag har ju knappast varit full... bara lite seg! Min häst är lugnare att rida när jag är bakis :idea::angel:
Har även tävlat dagen efter fest en gång... och tja det är väl inget att rekomendera men vi vann 1,10 och kom 2:a i 1,20 så det gikc vägen trots det :p. Var dessutom tävlingsldeare på samma tävling... Detta är alltså något som jag aldrig kommer göra om och verkligen inget att rekomendera, det hade lika gärna kunna gå åt h-vete allt ihop!
Precis som med mig :)
Asså jag kan vara lite av ett kontrollfreak ibland. När jag ridit bakfull och varit trött och seg så har det gått hur bra som helst faktiskt :D
Gäller dock vid hoppningen. Dressyren är lättare spiknykter ;)
Men man ska inte alltid räkna med att det går bra :p
Martina_m 2007-12-17, 20:50 men, är det inte så att det är förbjudet att rida full, precis som att cykla/köra full?
HorseGeek 2007-12-17, 20:52 men, är det inte så att det är förbjudet att rida full, precis som att cykla/köra full?
Häst räknas väl som ett fordon?
Borde vara förbjudet. Skulle aldrig få för mig att rida full :crazy:
bara om man är ute på vägarna väl?
HorseGeek 2007-12-17, 21:13 Aa kanske det. Men man borde väl inte få rida alls?
man får cykla på alla ställen utan på allmän plats om man druckit med tror ja?
inte säker..men fått för mej de.
vickis-pajala 2007-12-17, 21:24 Håller med denna skribent.
När skulle an ha tid? Blir aldrig tillfälle att förtära alkohol..
Bor man i skogen är man dessutom dömd till nykterist.
/ skogsmullen utan privattaxi
men vi borde ju igentligen byta tjänster med varandra :confused: alltså förslagsvis tar du mina hästar och stallsysslor till jul och jag får ta en rejäl bläcka och till nyår tar jag dina hästar och stallsysslor + annat underhåll ( mann och barn) t och du får ta en bläcka.
ELLER så tar vi och slår ihop partyt blir jätte packade och går dagen efter arm i arm och fixar hästarna :D
KillerQueen 2007-12-17, 21:29 ELLER så tar vi och slår ihop partyt blir jätte packade och går dagen efter arm i arm och fixar hästarna :D
Hehe.. det där var inget dåligt förslag!! :)
KillerQueen 2007-12-17, 21:31 Hehe.. det där var inget dåligt förslag!! :)
Eller... Jättefest, fylla och armkrok---> så kan "kararna" ta hästarna! :idea:
wooohooo! PARTY!
Var på en tävling en gång där domaren var riktigt risigt bakfull...
...:mad:. Det var riktigt dålig stil...gick faktiskt och lämnade en
anmälan/klagomål till överdomaren...:devil:
Det här låter kanske löjligt men jag tycker faktiskt det borde införas på tävlingar att man ska alkoholtestas...
Själv har jag väl varit bakfull nån gång när jag ridit...men aldrig full...
vickis-pajala 2007-12-17, 21:40 Eller... Jättefest, fylla och armkrok---> så kan "kararna" ta hästarna! :idea:
wooohooo! PARTY!
:banana::banana::banana::banana::banana:
skicka mig ett PM om adressen så fixar vi det praktiska
/ ursäkta röran vi planerar party:D
Det här låter kanske löjligt men jag tycker faktiskt det borde införas på tävlingar att man ska alkoholtestas...
Det görs...
Det görs...
Det trodde jag verkligen inte gjordes på tävlingar.
Vad glad jag blev nu. :)
Hmm. Jag tycker egentligen inte att det är okey, men har själv sprungit ut till hästarna när jag börjat dricka (ej full, men "lullig").Har även jobbat bakis samt ridit. Inget jag rekomenderar!
Det är dessutom förbjudet att rida med alkohol i kroppen.
Tussinussen 2007-12-18, 09:07 Håller helt med dig. Jag vill inte ens ta ett glas vin innan jag ska vara i stallet o kvällsfodra osv. Inte bara att man tappar lite omdöme och reaktionsförmåga, man får också som du säger ett annat kroppspråk och jag är säker på att hästarna märker det.
Och aldrig att jag satte mig på hästen efter att jag hade druckit, balansen är inte hundra ens när jag är nykter :rofl:
Vid ett tidigare stall jag stått i hade vi i stallet grillfest en skön sommarkväll utanför stallet på grusplan - Mycket trevligt! Vi drack & åt gott. Hästarna var så klart nyfikna och höll sig nära för att se vad vi pysslade med - Dock hanterade ingen berusad person sin häst!
Sedan sov vi på skullen bland hö, halm & hästtäcken - När vi vaknade vid 04,30 tog vi våra hästar och red ut på åkrarna i soluppgången - Det var helt underbart! //Linda
Det trodde jag verkligen inte gjordes på tävlingar.
Vad glad jag blev nu. :)
Det skedde en ganska uppmärksammad diskning (med efterföljande avstängning ett par mån, tror jag) på islandshäst-SM för några år sedan på grund av för hög alkoholhalt hos ryttaren (dvs över 0,2 promille), så nog görs det tester, alltid....
Det skedde en ganska uppmärksammad diskning (med efterföljande avstängning ett par mån, tror jag) på islandshäst-SM för några år sedan på grund av för hög alkoholhalt hos ryttaren (dvs över 0,2 promille), så nog görs det tester, alltid....
Ooh...jisses...:o
Tja, alkohol i vilka mängder? Om jag tar ett glas vin till maten är jag inte full och går ut och donar i stallet trots detta. Jag rider dock inte om jag har vin i kroppen...sånt ordnar jag med innan, i så fall.
Har jag tagit ett glas vin till middagen kan jag mycket väl tänka mig att både pyssla i stallet och ta en ridtur efteråt. Fast berusad kan man ju inte påstå att jag är i de lägena.
Voorwijks_bambi 2007-12-18, 12:45 en bra fråga är ju NÄR hinner man bli dricka sig packad med eget stall och innehåll på 3 hästar :crazy::confused:
Jag håller helt med dig! Jag har själv ett eget stall och tre hästar och jag har inte vart på krogen på läänge:D Skulle också behöva bli på lyset nån gång haha:rofl:
vickis-pajala 2007-12-18, 12:49 Jag håller helt med dig! Jag har själv ett eget stall och tre hästar och jag har inte vart på krogen på läänge:D Skulle också behöva bli på lyset nån gång haha:rofl:
ja du är välkommen på vårt party :D:banana::banana:
kimmis87 2007-12-18, 12:56 kl*
att bara ta in hästarna och fodra eller liknande tycker jag inte är fel även om man har drukit lite, gjorde det för några veckor sen och hästarna verkade inte misstycka. de kom som vanligt och gav mig sen en gonatt puss som vanligt, inget konstigt med det.
men rida skulle jag aldrig göra full!
Svanhild 2007-12-19, 00:11 men, är det inte så att det är förbjudet att rida full, precis som att cykla/köra full?
Hehe, jo... styrstångsfylla heter det... undrar lixom bara vart styrstången sitter på en häst...:rofl:
Jag kan inte ens tänka mig att hantera hästar i samband med alkohol..
*KL*
Jag tror inte det är förbjudet att rida full eller cykla för den delen heller. Det för att häst och cykel endats är fordon men inte motordrivet fordon.
Pappa berättade om en händelse på landet för en snart 20 år sedan. Grannarna hade haft fest och så hade ölen tagit slut. Då hämtade dom nordsvensken i hagen och körde i väg med vagn in till byn för att köpa mer öl. Hästen kunde man ta lagligt, men inte bilen!
Själv skulle jag aldrig rida full, bakis har jag dock varit! Fast det hände mer förut. Sen jag tog körkortet vill jag alltid ta bilen ut till stallet, ja och då får man ju se till att inte dricka kvällen innan! :smirk:
LillaVita 2008-01-21, 14:05 Kan inte uttala mig om om det är förbjudet att rida med alkohol i kroppen.
Däremot har jag en vän som fick böter efter att han cyklade hem från krogen :devil:
Ne e d sant? :o
Stackars kompis!
Fast det är nog sånt man kan skratta gott åt efteråt! :D
hovkrats 2008-01-21, 17:58 Rider bakfull på helgerna, dock inte jättetidigt på morgonen. Tävlar även bakfull ibland. Har ridit berusad några gånger när jag haft lektion sent en fredagskväll (mellan förkrök och festen) Kanske låter oansvarigt men det har aldrig skadat min häst.
Att rida full är vi nog alla överrens om att det är dumt. Och farligt. Men att handskas med dom, fodra, ta in för kvällen och sådant, kan ju inte skada om man är lite berusad. Bara man inte är FÖR full och knappt kan stå upp själv. Men att fodra onykter skulle jag lätt kunna göra.
Sen har jag en egen häst så jag måste till stallet och mocka, göra mat VARJE dag. Oavsett om det är fest kvällen innan eller inte. Dock brukar jag planera hästens träningsschema efter fester ibland så han har vilodag dagen efter utgång.
bumbi_608 2008-01-21, 18:51 Men ni som har vart lite onyktre ni kör väl inte fulla till stallet med barn i bilen ialla fall. Då tjejen som har hästarna är för lat för att ta hand om dem.
Jag är bara 18 och har haft körkort i snart ett halvår. Är alltid supernoga med att inte köra bil ens dagen efter jag varit full. Då får mamma skjutsa mig till stallet eller så samåker jag med någon av de andra inakorderingarna.
LillaVita 2008-01-22, 01:02 haha, ja. vi andra skrattade iaf :angel:
Rider bakfull på helgerna, dock inte jättetidigt på morgonen. Tävlar även bakfull ibland. Har ridit berusad några gånger när jag haft lektion sent en fredagskväll (mellan förkrök och festen) Kanske låter oansvarigt men det har aldrig skadat min häst.
Det där med att tävla bakfull KAN vara riskabelt. Det var så den där diskningen på islandshäst-SM för några år sedan gick till. Ryttaren hade varit på ryttarfest dagen innan, och hade bevisligen inte nyktrat till tillräckligt när det var dags att rida....
Jate Volim 2008-01-22, 10:08 OM någon skulle göra ett alkotest på dig då du är på tävling och du blåser över 0,2 så åker du dit. Likväl om du rider ut och är påverkad/bakfull. På egen mark vet jag faktiskt inte.
Dock har jag varken varit med om eller någonsin hört talas om ngn som fått blåsa när man rider :D
Ridit bakfull har jag gjort många gånger och likaså kvällsfodrat fast än jag druckit. Ser inget fel i det alls men allting är ju relativt. Jag skulle ju aldrig ragla ut i stallet. Jag blir inte heller våldsam eller dum när jag dricker osv osv. Det är ju stor skillnad på att ta ett glas vin/dricka några öl/vara jättefull.
Jaja, rörigt kanske. :angel:
Är ju skillnad på full/berusad, lite alkoholpåverkad, bakfull.
Jag har både ridit och skött om kuse vid 1-2 tillfällen när jag druckit lite innan. Motsvarande 1-2 cider alltså inga större mängder. Likaså har man ju varit bakis i stallet några gånger, ffa vid morgonjourer :angel: största risken är väl att man missar smådetaljer man skulle ha gjort, inte att det skulle gå ut över hästen i sig.
Berusad vill jag inte vara när jag håller på med hästarna. Kanske mest för skaderisken, man känner inte när man gör illa sig och tar inte saker på allvar på samma sätt.
ja rida full skulle jag aldrig göra, men däremot bakfull har nog hänt ett antal gånger, men alltid då sent sent på kvällen dagen efter så man känner sig någorlunda pigg, har aldrig märkt någon skillnad på min häst, hon beter sig som vanligt.
har min häst inackorderad så det är 15 mins bilresa till stallet så ska jag ut så ser jag till att hästen är klar för kvällen innan jag börjar festa.
tävlat bakis har man gjort måååånga gånger när man var liten 14:is och det var mamma som körde, gick faktiskt bäst när man var bakis och helt lugn. skulle dock aldrig göra det idag eftersom jag måste köra själv och vill absolut inte må så dåligt som jag gjorde när 14-15 hehe sen så vill man juh vara pigg o utvilad när man ska tävla.
Är frågan om jag utesluter alkohol helt (vilket jag iof gör) eller bara när jag är runt hästar?
Jag anser att har man en hög halt (så man är påverkad) ska man hålla sig undan alla djur.
De känner av att något är fel, de vet förstås inte att det är alkoholen som är i farten, de ser bara att husse/matte blir konstiga och uppför sig "fel" utifrån deras perspektiv.
När det kommer till alkohol övht. så anser jag att det är upp till var och en.
Jag dricker inte, har aldrig gjort heller.
Orsaken är snarare itne varför jag inte gör det, utan snarare "Varför skulle jag?"
Vill jag festa har jag lika roligt utan.
Vill jag äta god mat och dricka gott? Vin och dyl. som är "smakförhöjjande" smakar bara surt för mig. Och det finns en mängd annat gott jag kan dricka till mat, tex vatten. Hur gott är inte iskallt norrländskt vatten!!! (även om det kanske inte har vinets smakförhöjjande egenskaper).
Jag tänker inte heller falla för grupptrycket, det är under min värdighet.
Jag har änn idag inte hört en ursäkt till Varför jag skulle dricka, som skulle vara godtycklig för mig.
(inte för att det egentligen hör hit men jag röker heller inte, använder inte droger och dricker inte kaffe).
Och när det kommer till ridning/körning/hantering av häst och alkohol, vet jag om att det hänt att folk åkt dit för Alkoholpåverkad vid "körning". Och huruvida det bara gäller på vägarna eller även på andra ställen ställer jag mig tvivlande till att du Inte skulle kunna "åka dit" om du red full i ridhuset/skogen.
Får du köra full på en parkering?
Wild Rein 2008-01-22, 18:29 Det är en tråd igång nu om röka eller ej hos hästen o då tänker jag genast på alkoholen... hur förhåller ni er till det?
Jag såg som barn hur knepiga folk blev i fyllan så jag bestämde mig för att ldrig bli sån o aldrig komma till mina hästar bakfull... 24 år idag o håller fast vid mina barndomstankar. Alltid nykter...
Tycker ni det är ok med alkohol i kombination med hästar?
Att finnas i hästens närhet är väl ok...men vi rider aldrig inte ens efter "bara" en öl....total förbud!!!:eek:
Att rida/hantera hästar full är så fel på så många sätt.
Dock har jag varit i stallet småbakis ett par gånger och har även druckit bubbel för att fira saker. Men då är det ½ glas för att fira att en häst gått i genom vet. besiktning, gått bra på tävling eller liknande. Skulle skämmas om jag visade mej i stallet "påverkad"....
*kl*
Nå det beror väl på vad man menar med att ha druckigt. Har firat många nyårsaftonar hemma på gården. Då titar vi alltid till hästarna på natten mitt i firandet. Går runt och önskar gott nytt år.
Har även tagit in hästarna på kvällen efter ett par glas vin. I princip händer det inte att jag dricker mig redlös men skulle inte få för mig att rida ut efter ett par glas. Vill ha full koll på kroppen i sadeln.
Släpper dock INTE in andra som druckit i stallet. Inte ens för att säga hej til hästarna. Låter heller inte folk på fest vara kring min hundar. (undantaget egna familjen såklart).
tintilar 2008-01-24, 13:49 Alkohol är ingenting med kombinerar med djur eller barn. Där är det punkt för min del. Det finns inga undantag, inga undanflykter, ingenting.
Klappar man en häst på fyllan är det en sak men man ska inte hantera djur i onyktert tillstånd och inte heller ha ansvar för dem när man är onykter. Precis som med barn.
Alkohol är ingenting med kombinerar med djur eller barn. Där är det punkt för min del. Det finns inga undantag, inga undanflykter, ingenting.
Klappar man en häst på fyllan är det en sak men man ska inte hantera djur i onyktert tillstånd och inte heller ha ansvar för dem när man är onykter. Precis som med barn.
:bow::bow::bow:
mariajonsson 2008-01-24, 22:49 Det är dessutom förbjudet att rida med alkohol i kroppen.
Stämmer inte!
I somras var det en helt underbar sommarkväll och jag tog hästen och red ner till sommarstugeområdet vid havet. Några vänner till oss har en stuga där. Hon bjöd på vin och vi satt i trädgården och pratade en stund medan hästen betade på gräsmattan. Så jag red hem "salongsberusad". :o
Dagen efter ringde jag till polisen och frågade vad som gällde. Och det svar jag fick var att det är inte förbjudet att rida efter vägen om man är onykter!!!! Hästen är ett fordon men inte ett motorfordon.
Men, sa polisen, Du får ju inte vara redlös för då tar vi dej för fylla.
Samma sak gäller att köra häst och vagn!
Det var det svar som jag fick när jag frågade.
Maria
(som tycker att man ska ta det försiktigt i samband med stora djur)
Nattuggla 2008-01-25, 12:53 Jag hade en häst på foder ett tag som ägdes av en "periodare". Jag vet inte riktigt vad hon hade för erfarenheter av fulla människor, men inga bra iaf. Hon vart skitsur på mig den gång jag kom bakis till stallet... så det gjorde jag inte om igen!
Alkohol är ingenting med kombinerar med djur eller barn. Där är det punkt för min del. Det finns inga undantag, inga undanflykter, ingenting.
Vi har kanske lite olika syn på vad man menar med "dricka alkohol"...? Jag anser nog att jag klarar av att umgås med både mitt barn, min häst och min hund om jag tagit ett eller två glas vin till middagen en lördag. Att vara "på fyllan", däremot, är inget jag ägnar mig åt oavsett djur och barn - dvs att dricka i större mängder i syfte att bli onykter. Ditt inlägg antyder ju egentligen att jag borde vara helnykterist, eftersom jag har både barn och djur hemma, och då inte "får" dricka alkohol öht?!?!
Jag fattar inte varför man ska dricka över huvudtaget. Det är bara slöseri på kroppen. Eller varför man röker m.m..
Skulle aldrig någonsin hantera min häst när jag är full/var full!!! Ogillar rökning bland hästar också men då har ma ju iaf kontroll å vad man gör fortfarande, med alkoholen kan man ju bli helt :confused: .
Underbar 2008-01-26, 00:00 Hästar och alhohol nää inte bra tycker jag :crazy: Dels för att vissa kan bli helt borta i huvudet och inte veta vad dom gör.
Vill inte att någon som har druckit ,ska vara i närheten av min häst i alla fall . Litar inte på dom :D
|