Visa fullständig version : Bästa kattsanden?
Lycanthrope 2007-12-19, 12:02 Nu ska en katt flytta hit till min och pojkvännen.
Min sambo är väldigt noggrann så det inte luktar för illa och så, så jag behöver en riktigt bra katt sand!
Självklart ska lådan städas flera gånger om dagen.
Vi vill alltså ha en kattsand som är hyfsat dryg, inte föör dyr, men är den dryg och väldigt luktfri så är det värt lite pengar för oss.
Tips mottages tacksamt! :D
Lycanthrope 2007-12-19, 12:13 Gärna något som inte dras med överallt i lägenheten också :angel:
Fillifjonkan 2007-12-19, 12:20 Vi köper "kattsand" på Granngården. Det är en slags spånpellets som är kanonbra. Luktar mycket lite samt att man behöver bara mocka ur lådan 1 gång i veckan. Fungerar jättbra tycker jag.
Lycanthrope 2007-12-19, 12:30 Kostar för hur mycket?
Jag vet inte granngården ligger nära mig :o
Edit: Såg att närmsta butik ligger i kungälv alt borås. Långt bort ju :(
Finns det ingen återförsäljare närmre?
Eller liknande strö kanske i djuraffärer?
Vi kör EverClean - småkorningt, klumpbildande och utan parfym och tycker att det är bra.
Inte billigast på marknaden, men bättre än det mesta.
Spiteful Spirit 2007-12-19, 13:33 Vi använder toalätt - papperspellets. En 55l-säck kostar 99:- på Hemköp i grannstaden, djuraffären som ligger lite närmare tar 119:- för samma storlek.
Det luktar, tja, papper. Komposterbart.
Sök i forumet, det finns massor med sandtrådar, en var aktiv för bara nån vecka sen...
volvo740tjej 2007-12-19, 14:12 min mor kör me pussikattgrus de klumpar är finkorningt, (gör inte så ont å trampa på) och är hyffsat billigt. luktar inget av de
Nussikan 2007-12-19, 15:08 Jag har provat massor men varje gång gått tillbaka till EverClean, helt klart bäst klumpbildande och luktar minst, är inte dyrt eftersom det är så drygt.
Jag har provat massor men varje gång gått tillbaka till EverClean, helt klart bäst klumpbildande och luktar minst, är inte dyrt eftersom det är så drygt.
Hade den ett tag o den var bra! Men, som student får man sålla bland sina utgifter och jag har nu återgått till Pussi kompakt ultra. Tycker faktiskt den är så gott som likvärdig = Dryg, klumpar sig fint och luktar inget (förutom när katterna slarvar med igengrävning efter att ha gjort 2:an då).
Den stora skillnaden är dock som sagt var priset!
Har med provat en del sandsorter med varierade resultat.
Nussikan 2007-12-19, 15:51 Jag har haft Pussi innan men jag tyckte snarare det blev dyrare eftersom den inte alls var lika dryg, visst var den billigare i inköpspris men man fick ju köpa oftare istället, sen tyckte jag även den dammade för mycket, men smaken är som baken ;)
Jag har haft Pussi innan men jag tyckte snarare det blev dyrare eftersom den inte alls var lika dryg, visst var den billigare i inköpspris men man fick ju köpa oftare istället, sen tyckte jag även den dammade för mycket, men smaken är som baken ;)
Hmm, så upplever inte jag det. Jag köpte nog lika ofta när det gäller pussi o everclean. Men däremot har du rätt i att pussin faktiskt dammar lite mer! Inte så att det kanske stör, men just lite mer.
Nussikan 2007-12-19, 16:10 Ja och eftersom jag har utställningskatter så vill jag ju inte ha onödigt damm i pälsen ;)
Ja och eftersom jag har utställningskatter så vill jag ju inte ha onödigt damm i pälsen ;)
De är bara o ta fram dammsugaren! *Har slutat med utställningar!* (:rofl:)
Om du vill ha klumpande sand rekommenderar jag Pussi kompakt. EverClean är visserligen lite bättre men inte så pass bra att det är värt de där... 70 kronorna (?) extra.
Både Pussi och EC är dock sand som följer med katten ut så det är riktigt skräpig sand.
Jag tycker att kiselkristaller kapslar in lukt i särklass allra bäst. Det följer inte heller med katten ut på samma sätt som klumpande sand gör så det är mycket, mycket mindre skräpigt. Däremot får man räkna med att det går minst en påse i månaden vilket blir 69 kr/mån.
Skogstrollet 2007-12-19, 16:43 *kl*
Är det bara jag som kör med/är sjukt nöjd med Eldorados snorbilliga och bra sand? 5kg för 22kr på hemköp. Finkorning, luktar lite, klumpar bra. Inte den drygaste direkt men helt ok.
moster_punk 2007-12-19, 17:01 Vi har också använt eldorado en del och tycker absolut att den ärett helt ok budgetalternativ till andra dyrare finkorniga sandsorter.
Annars kör vi med Katty här hemma, grovkornig, men billig och superbra, ca 49:-/10 kg.
KopparbergsEmme 2007-12-19, 17:03 Fresch and Easy. En slags kristall sand som håller sig fräsch läänge! 99kr / 3kg på ICA. Inte super billigt men håller verkligen vad den lovar + lätt att få tag i. (bor ju i en håla)
volvo740tjej 2007-12-19, 17:15 ja kör oxå me eldorado är supernöjd, billig å drygt för mig, går dock åt om man har 2 eller fler katter, men en påse räcker ca 2 månader rensar lådan varje morron och kväll och diskar ur den varannan månad.
*kl*
Är det bara jag som kör med/är sjukt nöjd med Eldorados snorbilliga och bra sand? 5kg för 22kr på hemköp. Finkorning, luktar lite, klumpar bra. Inte den drygaste direkt men helt ok.
Har hållt mig borta från budgetsand sedan jag lyckades få hem någon billig ski*t som dammade helt otroligt mycket. Jag vill inte ha dammande sand för mina katters ögon och luftvägars skull så jag vågar inte prova billig sand igen.
Använder best friends träpellets och tycker den är bäst, man har nästan inget utanför lådan , har två katter och det räcker i ca 1,!1/2 månad kostar ca 65 kr på coop. värt att prova tycker jag.
Cheeserica 2007-12-19, 18:42 Om du vill ha klumpande sand rekommenderar jag Pussi kompakt. EverClean är visserligen lite bättre men inte så pass bra att det är värt de där... 70 kronorna (?) extra.
Hos mig kostar Pussi Kompakt 10 kg 79 kr på Willys, och Everclean 10 kg på djuraffärerna kostar 199 kr. :eek: Så 120 kr billigare per förpackning. Jag gillar båda sandsorterna och har inte upplevt att någon av dem är mer eller mindre dryg. Nya Everclean dammar mer än Pussi tyvärr, och klumparna är lite hårdare i Pussi. Everclean finns ju dock parfymerad och det kan jag tycka luktar lite trevligare. Men inte till det priset tyvärr.
Everclean Cedar luktar helt fantastiskt gott, men det skräpar SÅ mycket! :crazy: Träspån över hela golvet, på allt som är av fleece osv. Trist!
/Erica
Lycanthrope 2007-12-19, 19:05 Jag har hört talas om dessa träpellets!
Det ska tydligen inte lukta alls? Förutom lite trä då kanske.
Och så är det ju så bra att det inte dras med ur lådan i tassar o så.
Men det kan ju inte klumpa kiss? Hur funkar det då?
För att få bort lukt och för att man inte ska slänga allt hela tiden?
Fresch and Easy. En slags kristall sand som håller sig fräsch läänge! 99kr / 3kg på ICA. Inte super billigt men håller verkligen vad den lovar + lätt att få tag i. (bor ju i en håla)
Den har vi också. Lite dyrare, men helt luktfri. Eftersom den inte klumpar så är det bara att plocka upp bajset och slänga i toaletten - så man behöver inte springa med små soppåsar heller.
Jag har hört talas om dessa träpellets!
Det ska tydligen inte lukta alls? Förutom lite trä då kanske.
Och så är det ju så bra att det inte dras med ur lådan i tassar o så.
Men det kan ju inte klumpa kiss? Hur funkar det då?
För att få bort lukt och för att man inte ska slänga allt hela tiden?
Kisset sugs upp av pelletarna, så efter några dagar börjar de lukta (svårt att rensa ut de nedpinkade pelletarna från de andra). Till två katter med en stor låda så tömmer vi den helt en gång i veckan, då luktar den ganska mycket. Så även om de är billiga blir de inte så billiga i längden eftersom man måste byta ofta.
mandalaki 2007-12-19, 22:36 Hos mig kostar Pussi Kompakt 10 kg 79 kr på Willys, och Everclean 10 kg på djuraffärerna kostar 199 kr. :eek: Så 120 kr billigare per förpackning. Jag gillar båda sandsorterna och har inte upplevt att någon av dem är mer eller mindre dryg.
Priset på Everclean är rena skämtet. Jag hade den i flera år, sen gick jag över till betydligt billigare Felius = samma kvalité. Fast den hade jag lite långt att köra till så nu köper jag ännu billigare pussi compact på Ica och den är suverän.
Enda skillnaden jag märker mot Everclean är att Pussi inte är riktigt lika dryg, den gör större klumpar. Men skillnaden är så liten att det dubbla priset för Everclean är helt orimligt.
Hos mig kostar Pussi Kompakt 10 kg 79 kr på Willys, och Everclean 10 kg på djuraffärerna kostar 199 kr. :eek: Så 120 kr billigare per förpackning. Jag gillar båda sandsorterna och har inte upplevt att någon av dem är mer eller mindre dryg. Nya Everclean dammar mer än Pussi tyvärr, och klumparna är lite hårdare i Pussi. Everclean finns ju dock parfymerad och det kan jag tycka luktar lite trevligare. Men inte till det priset tyvärr.
Everclean Cedar luktar helt fantastiskt gott, men det skräpar SÅ mycket! :crazy: Träspån över hela golvet, på allt som är av fleece osv. Trist!
/Erica
Ojdå, då har priserna gått upp sedan jag använde EC... det var iofs några år sedan.
mandalaki 2007-12-19, 22:42 I den affär där jag köpte Felius sänkte de Everclean för ett par år sen, från 179 till 159. Leverantören hade gått ner i pris, förklarade de.
Men i andra zooaffärer som jag passerade sänkte de inte. De fick alltså själva betala mindre när de köpte in men tog ut det höga priset av kunden ändå:smirk:
I den affär där jag köpte Felius sänkte de Everclean för ett par år sen, från 179 till 159. Leverantören hade gått ner i pris, förklarade de.
Men i andra zooaffärer som jag passerade sänkte de inte. De fick alltså själva betala mindre när de köpte in men tog ut det höga priset av kunden ändå:smirk:
Såklart, de har ju sina trogna kunder som mer än gärna betalar för den lyxiga sanden. :smirk:
Nä, Pussi duger bra här.
mandalaki 2007-12-19, 22:48 Jag är glad för att pussi är så bra som den är OCH billig för här går det åt mängder med sand sen bytet till våtfoder. Katterna kissar enormt mycket mer - vilket man kan vara nöjd över;)
Jag har en blandning av Pussi kompakt och EverClean. Enbart pussi fungerar inte luktmässigt, enbart EC fungerar inte ekonomiskt. Just nu har jag av ekonomiska skäl enbart Pussi vilket gör att det luktar lite skunk :crazy:
Men så har jag en väldoftande fertil hankatt också :angel:
Kiselkristaller är helt underbart när man har en fertil hane som luktar. ;)
Vilka tillverkare saluför Kiselkristaller?, Jag har en form av kristall sand nu, men jag tror inte det är kisel...
Kiselkristaller är helt underbart när man har en fertil hane som luktar. ;)
Japp, det är nästan oslagbart! Jag hade det länge, men sedan bestämde sig herr kinkRustie för att vägra gå på dem så jag fick snällt lyda och byta. ;)
Det finns något märke som heter Kristallklart kattströ och BestFriend har Fresh and Easy. Det finns fler varianter också.
Pontevecchio 2007-12-20, 09:19 Granngården har en billigare variant! Betalar 59kr för 5 kg tror jag.
Jag kör också på kristaller, luktar nada! Sand luktar ju alltid ..sand. Inte alls samma behov av städning för det dras inte runt heller.
Kristaller is the shit :bow:
Nussikan 2007-12-20, 09:22 *delvis knapplån*
Jag måste bara fråga, ni som inte tycker EC fungerar ekonomiskt, hur många förpackningar köper ni egentligen i månaden?? Jag köper ca 1 förpackning (10 kg) i månaden, har 3-5 katter hemma och jag kan ju inte påstå att jag direkt går i personligt konkurs bara för att jag lägger 100:- mer på den sanden per månad än om jag hade köpt en billigare sand. Man får ju så gott som leva på existens-minimum om man tycker 100:-/månad extra är ekonomiskt ohållbart.
PS: Säger inget om t.ex. studenter för då vet jag att man måste spara varenda krona. DS.
Tant Gredelin 2007-12-20, 09:35 nu säljer iof min affär bara den lillastorlken på pussykompakt :mad: (5kg?) till samma pris de andra köper 10kg för ser jag :angel: men det går dryyygt en sån i veckan. för mig är det ganska mycket pengar, men så är jag också student
Nussikan 2007-12-20, 09:37 Men då är ju den helt klart väldigt odryg, eller har du väldigt många katter? Då hade ju ju sparat på att köpa en dyrare sand som var drygare så du slapp köpa så ofta.
Aha....då är det Fresh and Easy jag har.
Tycker det är oslagbart när det gäller lukt...och det dras inte heller runt så mkt som ngn annan sa.
Tycker dock inte att det håller sig en månad som förpackningen säger...kanske 3 veckor...
Funderar på att prova Ever Clean med lite doft.
Mina katter kissar väldigt mycket. Jag ser inte alls särskilt stor skillnad på Pussi och EC vad gäller drygt eller ej, skillnaden för mig sitter i förmågan att hålla lukt.
Om människor väljer att använda pussi och anser att det fungerar, varför gå på och ifrågasätta kan jag undra?
Nussikan 2007-12-20, 12:01 Jag ifrågasätter inte vilket märke man använder eller varför, självklart ska man använda den som man själv tycker fungerar bäst.
Jag undrade bara hur det kan vara ekonomiskt ohållbart att använda EC (eller vilket dyrare märke som helst) när det (för min del iaf som inte har extremt mycket katter) bara skiljer ca 100:-/månad.
mandalaki 2007-12-20, 15:45 Jag måste bara fråga, ni som inte tycker EC fungerar ekonomiskt,
För min del handlar det inte om att det inte fungerar ekonomiskt, jag har råd.
Men det finns ingen anledning att betala dubbla priset för en produkt som jag upplever som möjligen 10 procent drygare. När sanden går att tillverka till pussipris gynnar jag inte nån som tillverkar nästan exakt samma sand och säljer den till rövarpris.
Nussikan 2007-12-20, 15:58 Ok, men då är ju inte ditt argument för att inte använda dyrare sand just att den är för dyr utan att du tycker det funkar lika bra med billigare sand, det har jag full förståelse för.
Lycanthrope 2007-12-20, 16:33 KL
Jag har köpt Vitakraft compact ultra nu till att börja med och jag tycker det klumpar kisset jättebra!!
Men bajset luktar mycket :crazy:
Har rensat och slängt det men luktar fortfarande någonstans ifrån.
*delvis knapplån*
Jag måste bara fråga, ni som inte tycker EC fungerar ekonomiskt, hur många förpackningar köper ni egentligen i månaden?? Jag köper ca 1 förpackning (10 kg) i månaden, har 3-5 katter hemma och jag kan ju inte påstå att jag direkt går i personligt konkurs bara för att jag lägger 100:- mer på den sanden per månad än om jag hade köpt en billigare sand. Man får ju så gott som leva på existens-minimum om man tycker 100:-/månad extra är ekonomiskt ohållbart.
PS: Säger inget om t.ex. studenter för då vet jag att man måste spara varenda krona. DS.
Kommer faktiskt inte ihåg hur mycket EC som gick i månaden, men jag bytte för att det blev billigare med papperspellets, sedan bytte jag till Pussi eftersom en av katterna inte ville gå på pellets.
Jag är student (har uppehåll men lika taskig ekonomi som då) så varje krona räknas. Däremot kostar jag på mig kristaller till hanen.
Tant Gredelin 2007-12-20, 18:05 fast de flesta säger ju att pussy kompakt och EC är ungefär lika dryga? Som jag förstått det så är PK av god kvalitet. Den enorma åtgången av sand här hemma beror på ett felköp, trodde jag köpte en söt cornishrex kattunge, men fick hem en kiss och bajsmaskin :(
Tant Gredelin 2007-12-20, 18:06 är det en kattunge du har? När min var yngre tyckte jag att hela eländet osade hela tiden
Lycanthrope 2007-12-20, 18:08 Nej hon är snart ett år :D
För min del handlar det inte om att det inte fungerar ekonomiskt, jag har råd.
Men det finns ingen anledning att betala dubbla priset för en produkt som jag upplever som möjligen 10 procent drygare. När sanden går att tillverka till pussipris gynnar jag inte nån som tillverkar nästan exakt samma sand och säljer den till rövarpris.
:) Ojsan! Det där trodde jag att jag skrivit själv, men det hade jag inte. Fast jag tycker och tänker på pricken likadant.
Det har liksom blivit en princip för mig, även om man nog har råd att köpa dyrsander, som Ever Clean till exempel, som är den dyraste jag känner till. Hutlöst liksom med sådana enorma prisskillnader, utan några enorma kvalitetsskillnader. Nä, sånt vill man inte gynna.
Phocahontas 2007-12-20, 19:37 Jag kör med Katty Kattströ, tycker att det funkar super! Har 2katter, 2 okastrerade hankatter på 7 månader, innekatter. Trots att dom nu är könsmogna så luktar det ingeting så länge jag inte slarvar med rengöringen. Skulle gärna vilja testa kristaller men som vikarie med en relativt hög hyra så är det en ekonomisk otänkbarhet tyvärr:(
Michellan95 2007-12-20, 20:07 *kl*
Hmm... jag tror jag kanske skämmer bort mina små odjur för vi köper Extreme Classic på djuraffären. 10 kg för 155 kr och det räcker ca 1 månad. Vi hade Miss Cat (kan den ha hetat så?) klumpbildande som blev nästan lika dyr som den vi använder i dag för vi var tvungen att köpa minst 2 påsar i månaden.
Vi har provat Catman, Pussy, Katty, Vitakraft, kristaller m.fl. men vi är allra mest nöjda med våran snordyra Extreme Classic. Den dammar inte och den luktar inte även om man åker bort tidigt på morgonen och kommer hem sent på natta och inte gör rent lådan förrän på eftermiddagen dagen efter. Klumparna håller ihop och den doftar gott ;) Dessutom får man efter 10 köpta säckar/påsar en gratis :D
Nussikan 2007-12-20, 21:49 Ja tycker man att en billigare sand funkar lika bra så är det ju ett självklart alternativ, men det var ju inte det jag frågade. Jag ser ofta folk som skriver att dom tycker den dyrare sanden är bättre men köper billig för att dom inte har råd, att det inte är ekonomiskt hållbart att köpa så dyr sand, då var min fråga hur det kan vara ekonomiskt ohållbart bara för att det går på 100:- extra/månad, det är DET jag inte förstår.
(Säger fortfarande inget om studenter, det förstår jag)
Granngården har en billigare variant! Betalar 59kr för 5 kg tror jag.
Jag kör också på kristaller, luktar nada! Sand luktar ju alltid ..sand. Inte alls samma behov av städning för det dras inte runt heller.
Kristaller is the shit :bow:
Kan inte annat göra än att hålla med.Det absolut bästa jag någonsin använt.
Cheeserica 2007-12-20, 23:27 *delvis knapplån*
Nu är jag väldigt fattig student, men katterna har ett eget konto. ;) Och jag kan bara hålla med om vad övriga svarat, det handlar ju inte om att man inte har pengarna att köpa en dyrare sand (isåfall skulle man ju inte heller ha pengar att köpa godis eller dylikt onödigt för heller) utan att priset är rent åt h*****e för högt för produkten de säljer! :crazy: Jag har som jag tidigare sagt varit trogen EC-användare, men på något sätt måste man ju som konsument markera vad som är ok och inte. Att sänka kvaliteten och höja priset är en sån grej. Så nejtack, inget mer EC för mig!
/Erica
Nussikan 2007-12-21, 08:12 Men då har ju du också en ANNAN orsak att inte använda dyrare sand, det verkar som alla missförstår min fråga, och det handlar ju inte bara just om EC utan vilken dyrare sand som helst. Men jag antar att jag inte kommer få något svar på min fråga (jag har ju fått många svar på varför man inte använder EC, men det var ju inte det jag var intresserad av att veta) så jag får väl ge upp det.
Pontevecchio 2007-12-21, 15:45 fast dyrt? jag använder 1-1,5 påse i månaden. Då snackar vi en hundring max.
Nu ska en katt flytta hit till min och pojkvännen.
Min sambo är väldigt noggrann så det inte luktar för illa och så, så jag behöver en riktigt bra katt sand!
Självklart ska lådan städas flera gånger om dagen.
Vi vill alltså ha en kattsand som är hyfsat dryg, inte föör dyr, men är den dryg och väldigt luktfri så är det värt lite pengar för oss.
Tips mottages tacksamt! :D
Den vi har heter miss cat tror jag. Det är som vita stenar eller vad man ska säga i den. Den tycker jag fungerar jätte bra. Men det är ju sällan som våra katter går på låda. Så den kanske inte fungerar så bra på innekatter??
*kl*
Den brukade jag köpa åt min stalltjej. Hon tyckte den var bra. Samma sak med den 20 kg säcken som ÖB har. Den är ganska bra med.
Modig_Korn 2007-12-24, 06:53 Om du bor på landet - Barkmull :rofl:
Morsan har det i våra kattlådor, det luktar absolut ingenting. Dessutom går det vid byte av barkmullen att ha det på rabatterna utan problem.
Lycanthrope 2007-12-24, 10:48 Det vet jag inte ens vad det är ^^
Fast på landet bor vi ju inte, men inte i stad heller.
JustME83 2007-12-24, 12:32 Just nu kör vi med Katty, en ljusblå påse man kan hitta i vanliga affärer. Sanden är grov men klumpar ändå bra, dammar inte heller. Tror den kostar 50 kr för 10 kg eller så.
Domino_s 2007-12-25, 17:41 LÅnar knapp....
Vi köper Klumpe på ÖoB och Eko....är säkert nån mer som har den...:)
Pris 59:- för 20 kg
16:- / 5 kg
Kanonbra...kunde dock önska att den var lite grövre, men döljer lukten bra....
Vi har 4 katter, som leker grävmaskiner....:rofl:
En stor säck räcker minst 1 månad....
//Domino_s
|