Visa fullständig version : Hur hantera överenergiskt fullblod?
I oktober skadade hon ena bakkotan så allvarligt att de fick göra en STOR operation på Helsingborgs Djursjukhus. Hon har haft boxvila i två månader.
Haft en tråd om att hon krubbet vilket inte är det största problemet längre - hon är för sören totalt oregerlig!
Vi var på återbesök i onsdags och visst, hon var lite tittig som vanligt men hon har alltid varit väldigt lugn av sig. De sa att hon gick bättre än väntat ( :love: ) och vi fick besked att hon ska få börja promenera, vi ska öka tiden så hon är uppe i en timme inom tre veckor.
Vi fick även utskrivet Vetranquil att ge henne innan promenaderna.
..om det nu hade hjälpt! Hon reser sig och skuttar, galopperar runt mig och bockar och har inte en susning om vart jag befinner mig! Häromdagen var hon nära att träffa mig i huvudet med framhovarna, hon har inga som helst problem med att springa på mig.
Många av de på stallet som jag berättar det för säger att jag måste ju förstå att hon har överskottsenergi eftersom hon stått inne så länge. JA! Det gör jag också - men det gör det inte mindre farligt!
Framför allt är jag jätterädd att skadan ska gå upp på något vänster.
Någon som har något knep? Jag leder henne i stigbett.
Har haft samma problem med mitt halvblod, hon hade en misstänkt senskada för några år sedan och skulle ledas 2 ggr/dag. När vi kom hem från vet. fick hon stå i box ca 6 timmar innan hon skulle ledas första gången, efter det släppte jag ut henne i hagen senskada eller inte... hon var livsfarlig och det var redan efter 6 timmar... Nu hade hon ingen senskada (som tur var). Men jag pratade med veterinären om det här skulle hända igen och han tipsade om att ge lugnande. Kanske lite drastiskt men man ska inte riskera sitt liv heller... Så kanske du skulle prata med din veterinär och be den skriva ut något?
Jag har fått Vetranquil men hon svarar inte på det, utan skuttar runt oavsett. Hur mycket kan man öka dosen egentligen?
flashlight 2007-12-19, 16:15 I oktober skadade hon ena bakkotan så allvarligt att de fick göra en STOR operation på Helsingborgs Djursjukhus. Hon har haft boxvila i två månader.
Haft en tråd om att hon krubbet vilket inte är det största problemet längre - hon är för sören totalt oregerlig!
Vi var på återbesök i onsdags och visst, hon var lite tittig som vanligt men hon har alltid varit väldigt lugn av sig. De sa att hon gick bättre än väntat ( :love: ) och vi fick besked att hon ska få börja promenera, vi ska öka tiden så hon är uppe i en timme inom tre veckor.
Vi fick även utskrivet Vetranquil att ge henne innan promenaderna.
..om det nu hade hjälpt! Hon reser sig och skuttar, galopperar runt mig och bockar och har inte en susning om vart jag befinner mig! Häromdagen var hon nära att träffa mig i huvudet med framhovarna, hon har inga som helst problem med att springa på mig.
Många av de på stallet som jag berättar det för säger att jag måste ju förstå att hon har överskottsenergi eftersom hon stått inne så länge. JA! Det gör jag också - men det gör det inte mindre farligt!
Framför allt är jag jätterädd att skadan ska gå upp på något vänster.
Någon som har något knep? Jag leder henne i stigbett.
Hur gör du när hon skuttar mm? "Använder" du bettet? Jag säger til och sekunden efter, om det inte hjälper med rösten så rycker jag till rejält i såna lägen, snabbt, hårt ryck neråt så att det KÄNNS. Det brukar få hästen att förstå att det är lugn o fin som gäller.
En del särskilt här på buke är emot att använda bettet rejält, eftersom det är skarpt, eller rädd att hästen reagerar mot bettet men jag har aldrig varit med om det på alla hästar (mest fullblod) som jag använt stigbett på. Det brukar fungera bra.
Ibland handlar det om att man MÅSTE få hästen att gå lugnt, då kan man inte dutta utan måste markera rejält.
Sen prata med vet, ang lugnande, om det inte fungerar.
Hör med veterinären, sen är det ju viktigt att hästarna hålls i en lugn miljö innan det börjar verka. Vissa lugnande ska ha svårt att bita på fullblod också har jag hört. Kanske du måste få något annat?
Gav vetranquil till en häst som var jobbig att sko, funkade väl sådär... men först efter att vi ökat dosen rätt mycket.
Så lite borde du nog kunna öka, men du bör nog rådfråga vet först..
Hur gör du när hon skuttar mm? "Använder" du bettet? Jag säger til och sekunden efter, om det inte hjälper med rösten så rycker jag till rejält i såna lägen, snabbt, hårt ryck neråt så att det KÄNNS. Det brukar få hästen att förstå att det är lugn o fin som gäller.
En del särskilt här på buke är emot att använda bettet rejält, eftersom det är skarpt, eller rädd att hästen reagerar mot bettet men jag har aldrig varit med om det på alla hästar (mest fullblod) som jag använt stigbett på. Det brukar fungera bra.
Ibland handlar det om att man MÅSTE få hästen att gå lugnt, då kan man inte dutta utan måste markera rejält.
Sen prata med vet, ang lugnande, om det inte fungerar.
Tack, ska tänka på det!
Ska upp och gå med henne nu, vi får se hur det går idag - igår var vi två st och det gick rätt så bra men det finns det inte alltid möjlighet till.
Var ute med henne nu och det gick bra. Höjt dosen med ½mått och nu var jag mer beredd när hon började lätta fram och det räckte med att jag ryckte till en gång :love:
flashlight 2007-12-19, 22:28 Var ute med henne nu och det gick bra. Höjt dosen med ½mått och nu var jag mer beredd när hon började lätta fram och det räckte med att jag ryckte till en gång :love:
Vad bra! Var bara inte rädd att säga ifrån, och rycka till så fattar hon nog att det är trevligare att gå lugnt med dej. Det viktiga är ju att hästen håller sig lugn så att det läker bra. Snart blir det en vana att gå ut också, det är klart det blir livat när dom stått på box länge.
Men var inte rädd att ta i, du behöver ju vara rätt sträng för hennes eget bästa, och att höja dosen var nog jättebra också!
Lycka till!
Skaffa dig en sjukhage som är stor som boxen så kan hon stå där innan du går ut med henne.
flashlight 2007-12-19, 22:55 Skaffa dig en sjukhage som är stor som boxen så kan hon stå där innan du går ut med henne.
Ja om hästen står still där så. Det är nog kanske inte så troligt efter lång boxvila. Först behöver den nog ledas = mer kontroll. Men sen är det en bra idé!
Du skulle nog skrivit KL före ditt inlägg, det var nog till ts, inte mej,:idea:
Hon får INTE stå i sjukhage, jag frågade vet. om det sist vi var på återbesök (en vecka sen).
Flashlight: Ja det gjorde jättestor skillnad när jag hann reagera och säga till ordentligt. Hon är ju trots allt väldigt väldigt snäll egentligen.
flashlight 2007-12-20, 09:23 Precis, det är en del av hemligheten att ligga en aning före mentalt och vara beredd att säga till direkt! OCh att vara koncentrerad på henne och använda din röst och berömma när hon lugnar sej:bow:
Det är ju bara glädje och uppsamlad energi men hästar fattar ju tyvärr inte sitt eget bästa, utan det måste vi göra åt dem ibland.:D
Bra att du lyssnar på vet :bow:
Ja, jag vill ju absolut hennes bästa (vilken hästmänniska borde inte vilja det?) och går och hoppas att hon ska göra ett mirakel, för det är inte säkert att hon kommer hålla som ridhäst .. :(
Jag avgudar vet. :love: Eller ja, hon opererar bara, men släpper allt hon har för händer när vi kommer dit bara för att hon ska titta på min häst! Hon är från holland och pratar knagglig engelska och har supermånga utbildningar och de andra veterinärerna och sjukvårdarna tittar på henne som om hon var en gud när hon pratar! :D
Är SÅ glad att det var hon som opererade! :)
flashlight 2007-12-20, 21:39 Vilken tur ni hade som fick en så bra vet!!:bow:
Hon låter klok också som inte tycker synd om djurägaren och säger sjukhage för tidigt:cool:
Många vill ju inget hellre än släppa sina hästar i hage så fort som möjligt, tyvärr, eftersom hästarna blir svåra att leda tex.
Jo tyvärr finns det folk som inte fattar hästens bästa och släpper dem i stora hagar när de nyss varit skadade och låter dem rejsa:(
Sen undrar man varför hästen får tillbaka symtomen.......:cool:
Hoppas verkligen att din häst kommer igen och kan fortsätta vara ridhäst:) Ta det bara i rätt takt allting så har du gjort allt du har kunnat i alla fall! :bow:
:bow::bow:
Behöver verkligen den här peppen!
Jojag lyssnar extremt mk på henne just för att jag vet att hon e så pass superduktig.
Säger hon nej till sjukhage så är det nej.
Vill ju så klart att hon ska kunna va ridhäst!
idag gick det okej, hon var lite hojsig eftersom några andra hästar gick ner till ridshuet, men det kan man väl förstå. Huvudsaken är att hon lyssnar när jag säger ifrån :love: idag fick vi vara två st ett en liten stund men det är också överkomligt!
hur länge får hon gå?
sen kan man dela upp det på 2 ggr.
på hästar som reser sig tycker jag att vanligt eller bridongbett funkar bra med Chambon på.
själva huvudställningen- låg- gör att de inte triggar igång lika lätt.
låter jäkla konstigt att den inte får stå i boxhage men får gå en timme om dagen?????????
dom brukar bli betydligt lugnare om dom får stå ute och följa med på vad som händer!
jag fick rida igång min häst då han hade dubbelsidig gaffelbandsskador, från marken var han helvild och stegrade och hoppade omkring. men när jag red gick han lugnt. så fundera på om det kanske vore smartare att rida, det är farligare att hon hoppar omkring än den lilla vikt du lägger på hennes rygg..
Axel: Idag ska hon gå tjugo minuter, vi ökar det med fem varannan dag - hon ska upp i en timme innan återbesöket.
Centaur: Hon får ju inte busa och hon börjar hojsa runt så fort andra hästar går förbi. Ingen av veterinärerna rekommenderade sjukhage tills vidare.
flashlight 2007-12-21, 13:39 låter jäkla konstigt att den inte får stå i boxhage men får gå en timme om dagen?????????
dom brukar bli betydligt lugnare om dom får stå ute och följa med på vad som händer!
jag fick rida igång min häst då han hade dubbelsidig gaffelbandsskador, från marken var han helvild och stegrade och hoppade omkring. men när jag red gick han lugnt. så fundera på om det kanske vore smartare att rida, det är farligare att hon hoppar omkring än den lilla vikt du lägger på hennes rygg..
Dels beror det på vad det är för skada och dels är det du skriver just anledningen till att jag tycker att ts är så KLOK. :bow:
Många hästägare resonerar som du och tyvärr är det inte alltid det rätta att göra:crazy: Precis som ts skriver så kan vissa hästar fara runt när ngt händer omkring dem och man har mer koll på dem när man leder, om man vet hur man ska hantera hästen.
Så många gör tyvärr inte det som är bäst för hästen. Utan lättast för ägaren:crazy:
men den ska ju inte vara större än en box, går ju inte att rusa runt där........
Alexandra_W 2007-12-21, 14:47 men den ska ju inte vara större än en box, går ju inte att rusa runt där........
Det brukar dock gå att fnatta ganska mycket på stället ändå. De där som det ryker ur öronen på brukar lyckas tyvärr..
Det kan de i boxen med, men oftast blir de mer uppspelta ute. Så jag kan väl förstå att den inte bör stå i boxhage men får promenixa en timme/dag.
Min valack stod ju på box och promenixade 90 min/dag. Han HADE fått stå i boxhage ute med, eller till och med sjukhage, om han hade kunnat UPPFÖRA sig där. Vilket han inte riktigt kunde hela dagarna.
Däremot håller jag helt med dig om det att vissa hästar kan vara extremt stökiga och peppade och fara omkring när man leder, men 'lunkar snällt på' när man rider. Det går naturligtvis inte att alltid resonera så, men så tolkade jag inte ditt inlägg tidigare heller. Men att ta upp med veterinären om att skritta uppsuttet kan vara en god ide. Jag har flera ggr fått besked från vet att 'absolut, är hästen lugnare då så gör det. Huvudsaken är att hästen skrittar kontrollerat'. Nu väger jag som en fluglort ungefär, men ändå.
(och till den som skrev det - nä det handlar inte om hästägarbekvämlighet. Det är ett förbaskat mycket större jobb att borsta, sadla, tränsa, klä på sig själv etc, skritta 20 minuter (t ex) för att sen klä av allt igen. Då är det betydligt trevligare (och varmare) att 'ta snöret och promenera iväg'.
flashlight 2007-12-21, 17:40 men den ska ju inte vara större än en box, går ju inte att rusa runt där........
Jo det går, om hästen är känslig för intryck så kan den göra mycket på den ytan......:crazy:
flashlight 2007-12-21, 17:44 Det var inte ridningen som var bekvämligheten utan att släppa i hage så fort som möjligt, och inte bara pga slippa gå utan för att ägare ofta "tycker synd om" hästen och mår bättre själva:angel: med hästen i hage.....:cool:
Ang ridning så hade nog vet i detta fall sagt om det vore ok, det är en allvarlig skada som ts häst har och rida är nog inte aktuellt.....
Man kan aldrig säga att bara för att man själv fått göra något så är det ok för andra, det beror ju på skada bla som jag skrev innan.
Alexandra_W 2007-12-21, 17:51 Ah, då missförstod jag.
Och jag har heller inte rek ridning efter eget huvud, men ta upp frågan med veterinären. Om man nu har en häst som är lugnare riden än i snöre. De flesta brukar vara tamare i snöre, och många djurägare skulle om de kunde välja promenera isf skritta uppsuttet, så inte alltid veterinärerna själva tänker på att det kan vara ett alt. Utan man måste ju informera veterinären om läget, och sen i samråd med denna komma fram till något.
För mig & mina hästar har det ju vissa gånger varit ridning, andra hålla kvar på box, ytterligare andra ge lite större hage, ge stor hage, ge sedering etc etc. Allt beror ju på typ av skada och individen.
flashlight 2007-12-21, 18:07 Om hästen är frisk men har stått någon period så rider jag hellre än motionerar från marken. Sist jag skulle tömköra bort lite energi blev resultatet en rejäl trampskada.:crazy: Så det riskerar jag inte.
Men under boxvila är det stigbett och den bistra rösten som gäller, det brukar fungera på de flesta och hålla dem på mattan. Självklart beroende på skada, men i ett ben är risken för felbelastning/feltramp större om man sitter på, tycker jag.
Nu kommer vi nog från ämnet som var ts fråga ang att leda hästen.
Med den typen av skada skulle jag inte sitta på även om vet mot all förmodan sa det, faktiskt, Risken för kotan skulle vara större.
Leda hästen och med alla medel se till att den håller sig lugn är vad jag skulle göra, precis som ts gör!
Alexandra_W 2007-12-21, 18:12 Inte läst hela tråden så ingen aning om TS häst, läste inläggen på slutet där det tycks fungera bra att ta till barska rösten och snöre, och då såg jag ingen anledning att svara TS eftersom h*n rett ut det fint ändå.
Men som du vet har jag mött ett av de där exemplaren som det inte fungerar med varesig stigbett, kedja, knark eller ens en kombo av det. Och det är i de pest eller koleralägena som det är ide att ta upp en diskussion med veterinären. För man står med tre alternativ - skita i promenaderna (oftast sämsta alt), köra promenader med hopp och skutt, eller (om det är en sån häst) köra uppsuttna, kontrollerade promenader.
Det är dock inte alltid det tredje alternativet är det som är bäst, så det är ju ingalunda självklart även om det kan se ut så i text.
Jag saknar inte just den aspekten av donnan heller, kan jag villigt erkänna. (Där tog ju dock vet själv oftast upp att 'ta det uppsuttet, avsuttet, i snöre, på töm eller hur hon nu är lugnast. Behöver du knark förresten?', sen de själv så att säga fick förstahandserfarenhet av problemet..)
går det inte så går det inte, men hon verkade inte ens ha provat...
och ang att rida så säger det sig ju själv att det är mkt bättre att hästen skrittar lugn med några extra kilo på ryggen än att stegra, bocka och galoppera omkring. det är ju såna rörelser som drar upp skador!!!!!
och självklart rådgör man sig med behandlande veterinär, det torde vara helt uppenbart. :cool:
men vet.s ord är inte lag och det går att ha en dialog; hon kanske inte ens vet om att hästen beter sig som en galning på promenaderna....
flashlight 2007-12-21, 21:12 går det inte så går det inte, men hon verkade inte ens ha provat...
och ang att rida så säger det sig ju själv att det är mkt bättre att hästen skrittar lugn med några extra kilo på ryggen än att stegra, bocka och galoppera omkring. det är ju såna rörelser som drar upp skador!!!!!
och självklart rådgör man sig med behandlande veterinär, det torde vara helt uppenbart. :cool:
men vet.s ord är inte lag och det går att ha en dialog; hon kanske inte ens vet om att hästen beter sig som en galning på promenaderna....
Den ska inte stegra bocka eller galoppera omkring alls. Det är grejen.
Att ts inte provat sjukhage beror på att vet sa nej till det och ts är klok nog att inte prova ändå, för at folk på buke ev tycker det:crazy:
Veterinären vet nog att de flesta blir rätt laddade av boxvila.....
Det gör den inte heller med stigbett och rätt inställning från ägaren.
Det finns kanske extrema undantag som Alexandras kanske men det är som sagt ytterst ovanligt.
Ägare som inte klarar att hålla hästarna på mattan och tycker synd om dem och vägrar vara "grymma" och använda stigbettet, det finns många däremot, tyvärr.
Om hästen är frisk men har stått någon period så rider jag hellre än motionerar från marken. Sist jag skulle tömköra bort lite energi blev resultatet en rejäl trampskada. Så det riskerar jag inte.Fast det går att klä på hästen ordentligt:angel:
Jag vet inte, men min åsikt är att om man i normala fall har bra "puts" på hästen så skärper den till sig vid tillsägning- med den barska rösten.
Man har ju gett ett mindre energirikt foder under boxvilan o gett den massage o annan terapi.
Jag tycker oxå att chambonen ger en lugnande inverkan, än när den går med huvudet högt o bara letar efter ngt att få jucket för.:bump::bump:
Nu är då så här att jag har tränat galopphästar HELA mitt liv och de gör mor och far oxå på varsitt håll. Proffstränare bla så vi känner fullbloden mkt mkt väl.
Dom kan studdsa och fara om kring som jäkla idioter när man leder dom men får dom stå i en sjuk hagen där det är LUGNT och inte en MASSA SPring medans DU mockar så är det med 100% lättare att sen gå med henne. Tänk om du tappar henne när du går med henne hur skulle de gå DÅ tror du. Hon skulle troligtvis dra järnet runt och bocka och tycka de var skitskul. Eller hur?
Jag har en 2 åring hemma med en rejäl hovbensfraktur. han har stått sen den 15 sept på box hur tror ni han är i boxen Nu ?
Han piper och bockar och jag skulle Aldrig försöka gå med han sen när de är dags. för då kommer de garanterat hända nått.
Sjuk hage som är mjuk och INTE frusen och KNÖGLIG går bra dom minutrarna du mockar. Annars får du leda henne igången framoch tillbaka.
De är ju så att de är Jävligt lätt att vara vetrinär och stå och tala om att hästen ska ut och gå 20 min varje dag här har du lite plegg. Men de är ju så att plegget tar mindre och mindre på hästen ju längre tiden går(dagarna,veckorna) menar jag.
Tro mig jag har mkt erfarenhet av detta.
Och gefan i att rycka och slita hästarna i munnen med tuffa bett. Prova ett själv fårni se i eran käft. Detta är till er alla som tror er kunna så jävla mkt jämt. Man blir less på att höra och läsa de.
har du hjälm?
Jag fick hantera ett fullblod som stått länge pga knäskada. Han var het som tusan (även i ridningen) men inte dum. Det va inte alls kul att promenera med honom, han visste ju inte vart han skulle ta vägen. Hopp o skutt o spring etc. Jag blev lite rädd faktiskt (såklart hade jag innan ramlat av en häst o legat på sjukhus) men han lugnande ner sig efter ngn vecka.
Jag ledde han i vanligt träns med hjälm. Inget slitande eller dragande.
flashlight 2007-12-22, 13:08 Det handlar inte om att slita och dra utan om tydliga markeringar en gång för alla, om hästen tänker busa.
Om du hade haft stigbett samt gjort tydliga markeringar så hade du kanske inte behövt tycka att det var så illa att leda hästen......
Det viktiga är att hästen håller sig lugn och inte förvärrar sin skada. Man gör det som behövs, ett snabbt ryck som känns, eller vad som nu krävs.
Det handlar inte om att det ska vara så "snällt" som möjligt alltid, ibland måste man tala om vad som gäller för hästens eget bästa.
Efter ett par gånger brukar man inte behöva göra mer än säga till med rösten. Jag skulle aldrig acceptera det du beskriver, ens i en vecka:crazy:
nu gick jag inte varje dag (inte min häst). Klart man ska säga till men jag syftade på sådana som hela tiden går o rycker i bettet varje steg.
flashlight 2007-12-22, 15:20 Nej rycka hela tiden ska man inte, då är vi överens:D
kl
Jag hade gjort en boxhage,, så som några beskrivit innan, jag har Aldirg haft en häst som varit vild ute i en boxhage, spec inte när dom kan stå så dom ser dom andra hästarna.... däremot att stå inne har dom blivit tokiga av.
sjukhage och boxhage är för mej EJ samma sak.
flashlight 2007-12-22, 21:03 kl
Jag hade gjort en boxhage,, så som några beskrivit innan, jag har Aldirg haft en häst som varit vild ute i en boxhage, spec inte när dom kan stå så dom ser dom andra hästarna.... däremot att stå inne har dom blivit tokiga av.
Så du hade gjort det även om veterinären sagt nej:crazy::cry:
Ja, det är det jag menar, många struntar i vet. - och undrar varför hästen inte håller sen......:crazy:
Så du hade gjort det även om veterinären sagt nej:crazy::cry:
Ja, det är det jag menar, många struntar i vet. - och undrar varför hästen inte håller sen......:crazy:
Jg tror inte att en vet säger nej till en box hage, däremot en sjukhage kan jag tänka att dom säger nej till.
Men Om min vetrinär hade gjort det, då hade jag frågat vad han grundade det på, då det är större risk att hästen skadar sej om den kommer lös vid Promedad..eller att den hopar och far...
Jag hade också råd frågat en eller två vetrinärer till...
Jag vet att det är mycket större risk at en skada går upp igen då hästen hoppar och far vid att bli ledd eller bilr ensam kvar inne istallet..
Jag struntar inte i Vet men jag vill ha ordentilga svar och kunna diskutera saker med h*n, jag känner hästen bättre än h*n.
flashlight 2007-12-22, 23:05 Jg tror inte att en vet säger nej till en box hage, däremot en sjukhage kan jag tänka att dom säger nej till.
Men Om min vetrinär hade gjort det, då hade jag frågat vad han grundade det på, då det är större risk att hästen skadar sej om den kommer lös vid Promedad..eller att den hopar och far...
Jag hade också råd frågat en eller två vetrinärer till...
Jag vet att det är mycket större risk at en skada går upp igen då hästen hoppar och far vid att bli ledd eller bilr ensam kvar inne istallet..
Jag struntar inte i Vet men jag vill ha ordentilga svar och kunna diskutera saker med h*n, jag känner hästen bättre än h*n.
:crazy::crazy::crazy:
:crazy::crazy::crazy:
???? vad menar du??
flashlight 2007-12-23, 00:19 ???? vad menar du??
Jag menar att kan man inte godta vad en veterinär säger utan springer runt till olika för att få det svar man vill ha, så är det lite tragiskt, inte minst för hästen.
Man frågar tills man får önskat svar:crazy:
Om man tror sig veta bättre vad en häst behöver när den har en svårare skada, än en utbildad veterinär så - :crazy::crazy::crazy:
Tyvärr är det så att många tror sig veta bättre och många hästar går igenom lyckade behandlingar, men blir inte återställda pga ägaren klarar inte att sköta det som åligger ägaren efteråt.:crazy:
Vissa hästar blir mycket upphetsade av att se andra hästar omkring sig ute, eller allt som händer för övrigt, och ska därför helst stå i boxen. Samt promeneras.
Det är inte alla, men i vissa fall krävs detta under en period för att hästen ska bli återställd. Då är det bara att följa om man vill ha en återställd häst. Helt enkelt.
Jag menar att kan man inte godta vad en veterinär säger utan springer runt till olika för att få det svar man vill ha, så är det lite tragiskt, inte minst för hästen.
Om man tror sig veta bättre vad en häst behöver när den har en svårare skada, än en utbildad veterinär så - :crazy::crazy::crazy:
Tyvärr är det så att många tror sig veta bättre och många hästar går igenom lyckade behandlingar, men blir inte återställda pga ägaren klarar inte att sköta det som åligger ägaren efteråt.:crazy:
Vissa hästar blir mycket upphetsade av att se andra hästar omkring sig ute, eller allt som händer för övrigt, och ska därför helst stå i boxen. Samt promeneras.
Det är inte alla, men i vissa fall krävs detta under en period för att hästen ska bli återställd. Då är det bara att följa om man vill ha en återställd häst. Helt enkelt.
Du har verkligen misstolkat hela mitt svar....:crazy:
Hinner inte skriva mer nu mer återkommer...
Har ni ridhus?
I så fall är det mycket bättre att promenera där inne. Det gör alltid jag, väldigt tråkigt men mycket säkrare.
För som någon skrev, -tänk om du tappar henne!! Då får du börja om från början igen.
Hej!
Inte för att sjukhage/boxhage är problemet här, men jag vet många hästar som i sjuk/boxhage enkelt spränger (el-)staketet och galopperar runt i det fria (bla min, som därför får gå i stor hage om det är möjligt där skrittar hon lugnt omkring). Så ibland är faktiskt boxvila det enda rätta och jag tror faktiskt veterinärerna vet vad de talar om efter en operation..
/ Lavinia
Alexandra_W 2007-12-23, 22:28 kl
Det finns mer än en häst som den 'friska luften' i en boxhage stiger åt huvudet, och blir betydligt mer på tårna och tossiga där än inne.
Likväl som det finns hästar som inne 'river stället', men i boxhage ute står förnöjt och tittar sig omkring och mumsar hö.
Liksom det finns hästar som river både box och boxhage, men går snällt och förnöjt mest står och kikar i en liten sjukhage.
De är individer helt enkelt. Ofta kan lite uppfinningsrikedom hjälpa. T ex så hade jag en som verkligen hatade allt vad begränsat utrymme hette, oavsett om det var boxhage eller box. Men KOMBINATIONEN av de två gav en lugn, nöjd häst. Rätt otippat faktiskt, men när hästen fick stå i utebox med en boxhage utanför, och själv kunde välja om den ville stå ute eller inne och hänga, så var den helt nöjd.
Så går inte säga generellt att hästar är lugnast si eller så, för de är individer. Och även om man aldrig mött någon som inte klarat ditt eller klarat datt, så finns de.
Jag kan godta en vad en vetreinär sägen, har inga problem med det alls, . Men om h*n inte kans vara på varför jag inte får prova boxhage då hästen river stallet inne och är galen att leda, då vill jag ha en åsikt till och om denna då översn stämmer med den 1.a ja då vill jag ha ett svar på vad jag ska göra eftersom jag vägra låta hästen stå inne och hoppa och studsa så skadan går upp igen, eller att gå ut och gå med den och den kommer lös och skadan går upp..
Absolut inte, men jag har rätt att ifråga sätta.. det gör jag även mend min egen läkare om jag inte känner mej nöjd med svar eller behandling.
det håller jag med ....men om hästen inte klarar av att stå inne.. vad gör du då??
Hej!
Inte för att sjukhage/boxhage är problemet här, men jag vet många hästar som i sjuk/boxhage enkelt spränger (el-)staketet och galopperar runt i det fria (bla min, som därför får gå i stor hage om det är möjligt där skrittar hon lugnt omkring). Så ibland är faktiskt boxvila det enda rätta och jag tror faktiskt veterinärerna vet vad de talar om efter en operation..
/ Lavinia
Ja det tor jag med, men jag skulle aldirg göra en box hage av Eltråd, där behövs ordentiliga staket som tex plast eller trästaket....
Jag tror säker att boxvila kan var det enda rätt men om hästen blir som galen inomhus då är ju det väldigt stor risk att skadan går upp igen...då tycker jag att man bör prova box hage
Det finns mer än en häst som den 'friska luften' i en boxhage stiger åt huvudet, och blir betydligt mer på tårna och tossiga där än inne.
Likväl som det finns hästar som inne 'river stället', men i boxhage ute står förnöjt och tittar sig omkring och mumsar hö.
Liksom det finns hästar som river både box och boxhage, men går snällt och förnöjt mest står och kikar i en liten sjukhage.
De är individer helt enkelt. Ofta kan lite uppfinningsrikedom hjälpa. T ex så hade jag en som verkligen hatade allt vad begränsat utrymme hette, oavsett om det var boxhage eller box. Men KOMBINATIONEN av de två gav en lugn, nöjd häst. Rätt otippat faktiskt, men när hästen fick stå i utebox med en boxhage utanför, och själv kunde välja om den ville stå ute eller inne och hänga, så var den helt nöjd.
Så går inte säga generellt att hästar är lugnast si eller så, för de är individer. Och även om man aldrig mött någon som inte klarat ditt eller klarat datt, så finns de.
:bow::bow::bow:
flashlight 2007-12-23, 23:14 .
det håller jag med ....men om hästen inte klarar av att stå inne.. vad gör du då??
Jag har aldrig varit med om att en häst som måste stå inne inte klarat det, faktiskt. En del behöver dock sällskap och då får man ordna det. Kanske får de andra turas om, och vara ute mindre en period. Kanske inte så kul för dem men om det är bästa lösningen får man göra så. Man måste göra det som krävs för varje individ, det är så olika. Men ska hästen bli återställd måste man ge den en chans att bli det. Även om det innebär mindre utevistelse för andra hästar också en period. Till exempel.
Jag har aldrig varit med om att en häst som måste stå inne inte klarat det, faktiskt. En del behöver dock sällskap och då får man ordna det. Kanske får de andra turas om, och vara ute mindre en period. Kanske inte så kul för dem men om det är bästa lösningen får man göra så. Man måste göra det som krävs för varje individ, det är så olika. Men ska hästen bli återställd måste man ge den en chans att bli det. Även om det innebär mindre utevistelse för andra hästar också en period. Till exempel.
ok, men det har jag...
Klart man ska göra allt för att den ska bli återställd... har väl aldrig påstått nått annat
flashlight 2007-12-23, 23:41 ok, men det har jag...
Klart man ska göra allt för att den ska bli återställd... har väl aldrig påstått nått annat
Det kan ju vara en fråga om hur man löser det för att hästen ska klara att vara inne samt vad den är lärd innan också...tex:cool:
Det kan ju vara en fråga om hur man löser det för att hästen ska klara att vara inne samt vad den är lärd innan också...tex:cool:
absolut.. men om det inte ens hjälper att ha bästa vännen inne...då är det svårt..
detta var en häst som min chef fick in i träning, vet ej vad den der lärd.. men hon kunde inte stå inne iallfall.. var alltid tvungen att ta ute henne först på morgonen.. annars hade man stora problem...
hon blev bättre men aldrig bra.. var hos oss i ca 6 månader.
*kl*
inte haft tillgång till dator på ett par dagar, såg att det blivit diskussion av detta.
Allmänt:
Vet. som opererade min häst är mer än välutbildad och fruktansvärt duktig. Jag har fått KLARA besked på hur efterbehandlingen ska gå till och ett absolut nej till boxhage.
Efter att jag ökat dosen lugnande och sa till på skarpen gick allting bra, men nu tog det sista dock slut igår och jag har inte mer utskrivet.
Idag var hon sjövild igen (i ridhuset) så jag bad en kompis gå på andra sidan av henne och då chillade hon direkt. Lite spänd, men accepterade att hon va övermannad.
Alltså tänker jag anpassa mitt liv efter häst och bara gå med henne när det finns folk som kan hjälpa mej.
Ser fram emot återbesöket den 4:e januari.
Har du en chambon- så prova.
Vet flera som har fått betydligt lugnare hästar med den på- lågt huvud- ger endorfiner- eller så:smirk:
det handlar ju om rutiner när hästen gör så.
Har svårt att se att hästen skulle vara lugnare i en sjukhage dvs inte följa rutinen- ut i den vanliga hagen- kompisarna går förbi.
De brukar vänja sig- ny rutin- ganska fort.
Min val. som hade sin första boxvila vid 14 års ålder bockade en gång andra dagen. sen var det lugnt.
Nu hade han det exceptionellt bra. Hans kompis stog troget utanför hans box o gick in o sov i boxen brevid på nätterna.
Unghästen tog sin boxvila jättebra.
Kompis till en boxvilande är bra. Den kan ju ridas varje dag o inte behöver lida på samma sätt. Den boxvilande får man då se till mens den andra rids.
ett alternativ är att göra en liten hage ute o "låsa in kompisen" istället i en sjukhage i den större sjukhagen- dela av den.
Lite individuella lösningar får man ibland klura på.
|
|