Visa fullständig version : Åh nej, inte svärmor också!!!!

twinstar
2007-12-19, 17:01
Vad hade ni tyckt....om er svärmor tryckt upp kort på ERAT barn och skickat ut som julkort till hela släkten utan att fråga er först?!?

Skogstrollet
2007-12-19, 17:01
Jag skulle ha skickat julkort med henne på nästa jul...

twinstar
2007-12-19, 17:02
HAHAHA!
Skitbra! Det ska vi göra.

Skogstrollet
2007-12-19, 17:06
Annars kan ni ju starta en ny tradition med påskkort. Vad bör pryda ett sånt...? :angel:

Sorry. Kunde inte låta bli... :P

filiduttan
2007-12-19, 17:07

:rofl: hahaha så klockrent!

IrpaSnirpa
2007-12-19, 17:14
Det är precis så min svärmor har gjort..
Jag blev lite putt.. Sambon blev arg.

8888
2007-12-19, 17:17
hedersamt! det visar ju bara att hon gillar er o framförallt "lilla jag".

Basilika
2007-12-19, 17:33
Stackars dig, vilket kontrollbehov era mödrar har. Vid en första anblick skulle man ju vilja säga upp kontakten men så enkelt är det inte. Men det är inte måttligt vilka friheter de tar sig.....

pmm
2007-12-19, 17:42
Jag skulle tycka det var gulligt.

Hade hon där emot tagit mina kort och gjort julkort hade jag blivit arg för hon inte frågat först.

Mirre
2007-12-19, 17:47
Jag kan förstå tanken bakom men hade nog ändå blivit lite putt tror jag

egocentrisk
2007-12-19, 18:14
Ojoj. Har iofs inte barn men jag tycker verkligen inte om alla julkort som strömmar in med barn etc. på. Det är smaklöst. Barn är inga pinuppor och jag skulle inte uppskatta om någon gjorde så mot mina barn (om vi nu fantiserar ihop att jag har barn).

Men min "svärmor" är lite likadan mot sin son. Hon planerade att trycka upp frimärken på honom och deras hund, killen var 15 år på bilden (och var då 18 år) och hon brydde sig inte ett dugg om att han verkligen inte uppskattade det. Som tur var blev det aldrig av. Så nej, det är inte okej att trycka upp julkort och skicka ut dem till hela släkten och skall man nu absolut göra det så frågar man först. Visst, alla har olika värderingar och vissa tycker säkert det är supergulligt men jag tycker det är rätt självklart att man hör sig för innan man företar sig dylika saker.

doglover
2007-12-19, 18:39
Hon hade säkert en fin tanke bakom men jag hade nog blivit lite :devil: om hon inte hade frågat först...........

break_a_leg
2007-12-19, 19:02
Vad hade ni tyckt....om er svärmor tryckt upp kort på ERAT barn och skickat ut som julkort till hela släkten utan att fråga er först?!?

Vem har hon skrivit att kortet är från då?

(Och ja, jag tycker nog det konstigt om någon annan än barnets föräldrar skulle skicka sådana kort)

Georgina
2007-12-19, 19:28
Jag hade tyckt att svärmor är bra glad och stolt över sitt barnbarn och vill visa det för släkt och vänner. Det kanske är första barnbarnet?
Kan inte se nåt fel i det.

Ylva86
2007-12-19, 19:30
Håller helt med dig. Jag hade blivit glad och stolt. Har ett barn som aldrig haft några far- eller morföräldrar. Hade varit underbart med en farmor eller mormor som brydde sig så mycket.

Hoppla10
2007-12-19, 20:54
Jag hade tyckt att svärmor är bra glad och stolt över sitt barnbarn och vill visa det för släkt och vänner. Det kanske är första barnbarnet?
Kan inte se nåt fel i det.

För mig hade det absolut inte spelat någon roll hur glad och stolt min svärmor hade varit över sitt barnbarn, för jag anser att det är ett riktigt övertramp. För mig är det absolut bara barnets föräldrar som får skicka julkort på sina barn.

Minnie
2007-12-19, 21:03
Jag hade inte brytt mig ett dugg!!! Hade nog tyckt det var gulligt gjort.

mandalaki
2007-12-19, 21:12
Där tycker jag att du ska relaxa. Har hon tagit kortet själv och är glad över det - låt det vara. Det är ju hennes kort, det kan du inte bestämma över.

chrysler
2007-12-19, 22:22
Hade inte tyckt det var så genomtänkt om hon inte frågat först nej.
Se det från ljusa sidan, ni slipper göra det själva;)

ZorréZaid
2007-12-19, 22:48
Ja du, jag hade nog inte blivit så glad. Varför ska hon skicka julkort med sitt barnbarn på. Det är väl föräldrarnas "lyx" eller vad man ska kalla det. Själv skickar jag inga julkort men jag skulle tycka det vore märkligt om det kom kort på ett barn från annat håll än barnets egen familj.
Min svärmor vet att hålla sig på sin kant.
När vår son föddes var vi lite sena med att sätta in en annons i tidningen. När vi väl gjorde det så råkade det vara så att det just den dagen fanns TVÅ annonser med samma namn på föräldrarna, samma namn på sonen, samma datum, samma bb. Märkligt?
Någon dag innan hade hon sagt till mig att läs nu tidningen ordentligt. Jag sa till henne gör det du med. Någonstans tänkte jag bara hon inte har satt in nån annons. Men det hade hon. Och den var formulerad precis som att det var vi som skrivit det. Hon hade skrivit in vårat grådsnamn så folk trodde nog att det var den som var vår annons.
Om hon hade frågat och skrivit att hon blivit farmor så hade väl kanske gått an men på detta viset blev det inte alls bra. Jag kommer nog tyvärr aldrig glömma detta, men det lär inte hon heller göra. Det var närmare än nära att jag aldrig mer pratat med henne.

chrysler
2007-12-19, 22:50
Oj, ja det kan ju tyckas ha varit onödigt av människan, speciellt födelseannonser sätter föräldrarna, om det inte står farmor/farfar eller att det handlar om barnbarnet.

moster_punk
2007-12-19, 23:56
Men om din svärmor också är farmor/mormor till ditt
barn så är det kanske inte så konstigt ?

Jag tror faktiskt inte att svärmor kunde ha förutspått att
du skulle ta illa upp av att hon skickat en bild på sitt kära barnbarn som julkort utan att först fråga om lov.

Vi äger väl inte våra barn? För mig känns tilltaget som en helt naturlig grej för en farmor/mormor med ett älskat barnbarn att göra.

Om det hade varit grannfrun eller någon vilt främmande som valt ditt barn som motiv på sitt julkort så hade jag förstått din reaktion, men är det barnets mormor/farmor eller din syster, mamma, brorsa eller nån annan släkting så tycker jag nog att man får finna sig i att dela med sig av sitt barn.

Är det din personliga integritet som har kränkts, eller handlar det om en underliggande konflikt mellan dig och svärmor?

Att skaffa barn innebär ju ofta att relationerna till både ens egna och ens partners släktingar förändras. Man blir mer insyltade i varandra och det kan vara svårare att hålla tex. svärföräldrar på avstånd, eftersom de i allmänhet gärna vill ta del av sitt barnbarns uppväxt.
Det är ju naturligtvis också värdefullt för ditt barn.

Jag tror att man som förälder faktiskt måste kunna vara mogen och sätta sig själv och sina eventuella problem med en svärförälders sätt att vara åt sidan och lämna möjlighet för dem att skapa sin egen relation till våra barn.

Se till att få en fungerande dialog med din svärmor där du kan ta upp saker som är viktiga för dig och samtidigt lyssna på vad hon tycker, så kan ni säkert förebygga fler missförstånd och besvikelser er emellan.

CosmicQueen
2007-12-20, 00:09
Jag går emot strömmen, jag hade blivit sur faktiskt. :(:mad:
Sådannt vill man ju göra själv som nybliven förälder & inte att andra ska skicka runt julkort på MIN bebis....

Min svärmor har tagit ett av våra kort på våran son via FL (där jag lagt ut massor av kort) och ramat in & hängt på väggen & såklart har hon tagit det bästa, det som vi förstorat upp och ska ge bort till släktingar.

Säkert en bagatell, men jag blev skitarg & sur över detta. Sambon tyckte att JAG agerade barnsligt... Hon menade inget illa. Men jag tycker man kan fråga först innan man tar andras kort faktiskt. :confused: Hoppas att hon kommer & känna sig lite dum då hon kommer & få samma kort av oss inramat i julkalpp....

Sara-Ida
2007-12-20, 00:13
Stackars dig, vilket kontrollbehov era mödrar har. Vid en första anblick skulle man ju vilja säga upp kontakten men så enkelt är det inte. Men det är inte måttligt vilka friheter de tar sig.....

Vari ligger kontrollbehovet? Handlar det inte bara om ett uttryck för kärlek? :crazy: Det är inte måttligt vad du dömer, skulle jag säga.

Sara-Ida
2007-12-20, 00:15
Säkert en bagatell, men jag blev skitarg & sur över detta. Sambon tyckte att JAG agerade barnsligt... Hon menade inget illa. Men jag tycker man kan fråga först innan man tar andras kort faktiskt. :confused: Hoppas att hon kommer & känna sig lite dum då hon kommer & få samma kort av oss inramat i julkalpp....

Jag håller med din sambo, barnsligt agerat av dig. Det verkar sannerligen onödigt att irritera sig så på andras goda avsikter när det finns så mycket värre saker att bli arg på.

IrpaSnirpa
2007-12-20, 00:40
*knapp*

Min svärmor hade som svar när sambon frågade varför
"Alla vet ju inte att jag blivit farmor"

Och ja, jag blev lätt putt. Jag skickar ju själv ut julkort på Saga till våra släktingar. Dagen efter hon berättade att hon skickat kort på tjejen till sina vänner så ringde hon igen och frågade vilket kort vi hade skickat till sambons pappa. "Så hon inte skickade samma".

Då sa jag att hon fick ta egna bilder, jag är fotograf och vill ha mina bilder för mig själv. Hon får gärna fråga och då är det såklart okej. Men inte om hon agerar utan att fråga om lov först..

Imorgon kommer hon hit och i sedvanlig ordning flyr jag boet. Jag orkar helt enkelt inte höra alla fel vi gör och att hon minsann inte visste vad som var fram eller bak på en bebis när hon fick sin första... Jag är utbildad pedagog och har vart med min syster från dag 1 med hennes pojk. Jag känner att jag har lite kött på benen och dessutom är jag inte osäker i min mammaroll.

Hon ifrågasatte också en gång varför jag hade skrivit ut en bild på systersonen och Saga och satt upp på väggen "Han är väl inte ert barn eller?"
Nej, men dom är på samma bild och dessutom avgudar jag min systerson mer än något annat i världen!

:mad:

Sara-Ida
2007-12-20, 00:42
Imorgon kommer hon hit och i sedvanlig ordning flyr jag boet. Jag orkar helt enkelt inte höra alla fel vi gör och att hon minsann inte visste vad som var fram eller bak på en bebis när hon fick sin första... Jag är utbildad pedagog och har vart med min syster från dag 1 med hennes pojk. Jag känner att jag har lite kött på benen och dessutom är jag inte osäker i min mammaroll.

Det låter som om det är fler saker som felas än bara några kort...

IrpaSnirpa
2007-12-20, 00:43
Det låter som om det är fler saker som felas än bara några kort...

Självklart!
Hon var världens bästa svärmor tills Saga föddes.. Då förvandlades hon till något annat..

Sar
2007-12-20, 02:03
Jag hade inte gillat det men kanske tillåtit det om hade frågat först. Isåfall hade det fått bli ett kort på barnet tillsammans med svärmodern.
Det finns vissa saker som är föräldrarnas privilegium, födelseannonser, dop, julkort etc. Svärmor har haft alla chanser att skicka ut kort på SINA barn när de var små. Jag tackar sannerligen min lyckliga stjärna som har en snäll och fin svärmor (som dessutom klarar att rodda två st 2-åringar vid 75 års ålder:bow:).
Det enda vi har haft en kontrovers om var att jag tyckte att hon försökte ta över förberedelserna för dopet och då röt min sambo till.

Gnist
2007-12-20, 07:28

Jag skulle nog inte brytt mig speciellt mycket faktiskt, men det är ju jag det :cool:

Gnist
2007-12-20, 07:29

Seriöst :confused:

CosmicQueen
2007-12-20, 07:33
Jag håller med din sambo, barnsligt agerat av dig. Det verkar sannerligen onödigt att irritera sig så på andras goda avsikter när det finns så mycket värre saker att bli arg på.

Men alla är vi ju olika & tur är väl det. ;):angel:

mino
2007-12-20, 08:45
Jag förstår helt din reaktion och det var klumpigt gjort av svärmor. Man bör fråga innan man skickar ut bilder på andras barn, särskilt helt nya bebisar. Det måste få vara föräldrarnas sak att sprida första bilderna i sin takt, ingen annans.

Jag tror dock att du på sikt kommer tycka att detta var en bagatell, det är ju trots allt inget din dotter lider av. Men det är obegripligt att släkten inte kan vara mer hänsynsfulla mot nyblivna föräldrar.

bananabambi
2007-12-20, 09:22
Jag förstår dig, och skulle nog vid första reaktionen känna som du. En del saker vill man ha ensamrätt på som förälder, eller i alla fall få vetskap om innan det sker.

Men försök att se det som att hon verkligen är stolt över sitt barnbarn :)

Pontevecchio
2007-12-20, 09:29
fast att man har kort på sitt barnbarn eller syskonbarn hemma är väl inte konstigt? Både mina föräldrar och jag har kort på min systers tre barn hemma, vem som tagit korten har jag inte koll på. Semesterkort osv tar vi från varandra lite hej vilt.

CosmicQueen
2007-12-20, 10:01
Nej, det är absolut inget konstigt alls & det får hon och alla andra i släkten självklart ha. MEN man kan väl fråga först innan man tar andras kort, tycker iaf jag?

Men jag kan ju bara utgå ifrån hur jag själv hade gjort & jag hade frågat först. Men som sagt, alla är vi ju olika...

Sara-Ida
2007-12-20, 10:10
Men det är obegripligt att släkten inte kan vara mer hänsynsfulla mot nyblivna föräldrar.

De tyckte nog att de var det. Men det verkar som om nyblivna föräldrar är extremt känsliga och misstolkar alla goda avsikter som onda. Det är ju inte lätt att göra rätt då.

Pallas
2007-12-20, 11:21
DMen det verkar som om nyblivna föräldrar är extremt känsliga

Det är klart de är det, och de är det av en biologisk anledning. Desto större anledning för omvärlden att inte bara ta en massa beslut som rör barnbarn över huvudet på föräldrarna, även om det rör sig om sånt som kanske anses vara bagateller i andra situationer.

CosmicQueen
2007-12-20, 11:24
Men det verkar som om nyblivna föräldrar är extremt känsliga

Har du barn själv?

Man ÄR extremt känslig som nybliven förälder. :smirk:

Jag har reagerat jättekonstigt på endel grejjer som jag inte ens trode att jag skulle bry mig om övht...

Clintan
2007-12-20, 11:28
Hade min svärmor skickat julkort på sonen så hade jag inte misstyckt ett dugg. Min mamma har skickat julkort med bilder på min son i år och jag tycker det är helt ok. Nu visste jag ju om detta innan eftersom mamma bad mig fixa julkort med bilder på honom. Det finns värre saker att hetsa upp sig över tycker jag.

Pallas
2007-12-20, 11:29
Vi äger väl inte våra barn?

Även om vi inte gör det, så äger vi våra foton enligt lagen om upphovsrätt. Om man nu vill dra det till sin spets.

Inte_Ung
2007-12-20, 11:58
Sådant gör mig faktiskt ingenting.
Eftersom det inte stör mig och tar varken tid eller kraft.

Lottch
2007-12-20, 12:02
Jag hade blivit väldigt förvånad om de inte frågat först, men jag hade nog inte blivit arg. (Lätt att säga det nu när man inte har barn :D)

Min pappa använde en hemsk bild på mig en jul när jag har 500meter kvar till mål när jag åker tjejvasan, först så blev jag på gränsen till sur, men jag insåg att han gjort det för att han var stolt över mig och tyckte att det var en bra bild, inte för att vara elak. Skulle tro att det är samma sak som gäller hos er svärmor och alla andra också. :)

Sara-Ida
2007-12-20, 12:46
Har du barn själv?

Man ÄR extremt känslig som nybliven förälder. :smirk:

Jag har reagerat jättekonstigt på endel grejjer som jag inte ens trode att jag skulle bry mig om övht...

Nej, jag har inga barn, men jag har hormoner ;) och jag förstår att det är känsligt. Samtidigt ligger ju det problemet egentligen hos dig, tycker jag, oavsett ny förälder eller ej. (Det är ju inte omgivningens fel om jag snedtänder när jag har PMS, till exempel). Jag förstår också att det inte är bara hormoner, utan även förändringen i sig som det innebär att bli förälder som spelar in, som skapar känslighet. Nevertheless, det borde inte vara en stor grej i långa loppet...

Sara-Ida
2007-12-20, 13:04
Det är klart de är det, och de är det av en biologisk anledning. Desto större anledning för omvärlden att inte bara ta en massa beslut som rör barnbarn över huvudet på föräldrarna, även om det rör sig om sånt som kanske anses vara bagateller i andra situationer.

Samtidigt är ju ganska många inlägg här från föräldrar som inte hade tagit illa upp alls. Det är inget beslut som rör barnbarnen på något sätt. Det handlar om motiv på ett JULKORT, for fuck's sake! De enda som tydligen tar julkort på allvar tycks vara småbarnsföräldrar...

twinstar
2007-12-20, 13:09
Vem har hon skrivit att kortet är från då?

(Och ja, jag tycker nog det konstigt om någon annan än barnets föräldrar skulle skicka sådana kort)

Hon har skrivit att det är från farmor och farfar och skickat till MINA föräldrar. Ser itne det konstigt ut!
Min man ska snacka med henne.
Jag reagerade rätt starkt igår men som ni säger....får lägga fokus och energi på annat istället.

Men, för förtydligandets skull.

Både jag och min man tycker båda det är något som vi som föräldrar ska skicka ut och vi hade diskussionen i år och bestämde att vi INTE skulle sätta på henne en tomteluva och skicka ut ett kort för det känns så fånigt när hon är 2 månader gammal liksom! Det är inte vår grejj.

Vi tänkte föröska få till en bra bild på henne istället och skriva ut och rama in och ge som present men den glädjen har lite förtagits nu faktiskt!

Hon ville också sätta in födelseannons i tidningen men det lyckades vi stoppa.

Nu när jag tänkt efter så ville hon skicka tackkort från oss efter vårt bröllop också när vi var så sega med att få iväg dem.....visst....hon vill hjälpa till men det blir för mycket!

Det ligger massa mer skit bakom det här såklart som jag inte orkar dra allting nu! Måste käka....

Sara-Ida
2007-12-20, 13:12
Hon har skrivit att det är från farmor och farfar och skickat till MINA föräldrar. Ser itne det konstigt ut!
Min man ska snacka med henne.
Jag reagerade rätt starkt igår men som ni säger....får lägga fokus och energi på annat istället.

Fast det reflekterar ju bara illa på henne, inte på er.

twinstar
2007-12-20, 13:16
Jo, det är sant!

Åååh, det här i kombination med mina problem med min mamma och en grinig bäbis som inte vill sova mer än 10 minuter åt gången just nu gör att jag har lust att ställa in hela julen och alla släktbesök!

oz_joj
2007-12-20, 14:24

Tror inte jag hade blivit arg.

Pallas
2007-12-20, 18:08
Skiter högaktningsfullt i julkort personligen, fast jag har tre barn, det är principen jag diskuterar.

Sara-Ida
2007-12-20, 18:12
det är principen jag diskuterar.

Det är också löjligt. Det är fortfarande bara julkort det handlar om. Om folk vore mindre hårda på principer och valde att fria hellre än att fälla lite oftare hade världen varit en bättre plats.

Pallas
2007-12-20, 18:15
Åååh, det här i kombination med mina problem med min mamma och en grinig bäbis som inte vill sova mer än 10 minuter åt gången just nu gör att jag har lust att ställa in hela julen och alla släktbesök!

Det får man väl? Man ska ju må bra själv också! Jag drar mig inte längre för att känna efter vad JAG vill, och sedan får omgivningen faktiskt ta och acceptera det när det är mig det gäller. Jag har gjort avkall på min person tillräckligt i mitt liv och aldrig fått något tack för det, därför är det viktigt för mig att välja sådant som är bra och närande för mig. Trista och tärande saker skalar jag bort i den mån det är realistiskt.

Fast just detta med julen vevrkar vara sjukt känsligt... Min äldste sons far med tillhörande släkt har alla hamnat i martyrträsket för att sonen vill åka till sin tjej på annandagen och vara borta tills skolan börjar (han åker bort med mig och min man över julafton). Han är 17 år och det är första tjejen. hon bor sisådär 90 mil härifrån, det är klart att de vill träffas när de har chansen. Familjen träffar han ju ändå jämt, ändå skall han skuldbeläggas för sitt val.

mino
2007-12-20, 18:35
Jag tror inte att det är så lätt att sätta sig in i hur det känns när man är nybliven mamma. Har du djur? tänk dig att en släkting skulle bete sig lite egenmäktigt med dem utan att fråga dig.

Visst, det är farmor och mormor, men det är man själv som tagit det högst privata beslutet att skaffa barn och burit det i 9 månader. Att få barn betyder inte per automatik att släkten har mer anledning än tidigare att inkräkta på ens familj. Men som sagt, i det här fallet får man nog blunda och tänka att ingen egentligen lider av det. Och hade det hänt när TS dotter var drygt 1 år och uppåt hade det säkert varit en annan sak.

Sara-Ida
2007-12-20, 18:50
Jag tror inte att det är så lätt att sätta sig in i hur det känns när man är nybliven mamma. Har du djur? tänk dig att en släkting skulle bete sig lite egenmäktigt med dem utan att fråga dig.

Nej, det kan jag förstå inte veta. Jag tänker att det inte är så lätt att sätta sig in i hur det är att bli farmor och mormor heller. De har förmodligen väntat på sina älskade barnbarn i många år och kanske förivrar sig lite. Generellt tycker jag ändå, även när det gäller mina älskade djur, att ju mer omgivningen bryr sig om dem, desto bättre. Tvärtom är så mycket värre.
Annars håller jag med dig om att det bara är att bita ihop.

Björk
2007-12-20, 18:57
*knapplån*
Jag frågade min sambo om saken. Och vi är nog båda rätt tveksamma till hur vi skulle känna. Lite konstigt skulle det nog kännas och framförallt trist om man själv tänkt sig göra samma sak och mormor/farmor hinner före. :crazy: Men som han sa: "jag skulle inte göra någon större affär av det". Och så känner nog jag också.

Våra föräldrar har ju fått mängder av digitala bilder som vi tagit på vår son. Och om de skulle förstora upp och hänga upp dem på väggen skulle jag bara känna att det vore kul. Men; det är ju litegrann en annan sak än att de använder korten till att skicka runt till andra.

En sak skulle dock göra mig ganska så upprörd: om de satte ut ett kort på vårt barn på någon sajt på internet. Det har vi själva valt att INTE göra. Så; DET skulle jag nog säga till dem om.

Sara-Ida
2007-12-20, 19:02
*knapplån*
Jag frågade min sambo om saken. Och vi är nog båda rätt tveksamma till hur vi skulle känna. Lite konstigt skulle det nog kännas och framförallt trist om man själv tänkt sig göra samma sak och mormor/farmor hinner före. :crazy: Men som han sa: "jag skulle inte göra någon större affär av det". Och så känner nog jag också.

Någonstans där hamnar jag också. Mina föräldrar ställer till trassel (och så gör även jag) dagligen, så att just en sådan här sak skulle utlösa krig är för mig otänkbart. I så fall hade vi legat i skyttegravar varje dag... :D

Skogstrollet
2007-12-20, 19:57
Men om din svärmor också är farmor/mormor till ditt
barn så är det kanske inte så konstigt ?

Jag tror faktiskt inte att svärmor kunde ha förutspått att
du skulle ta illa upp av att hon skickat en bild på sitt kära barnbarn som julkort utan att först fråga om lov.

Vi äger väl inte våra barn? För mig känns tilltaget som en helt naturlig grej för en farmor/mormor med ett älskat barnbarn att göra.

Om det hade varit grannfrun eller någon vilt främmande som valt ditt barn som motiv på sitt julkort så hade jag förstått din reaktion, men är det barnets mormor/farmor eller din syster, mamma, brorsa eller nån annan släkting så tycker jag nog att man får finna sig i att dela med sig av sitt barn.

Är det din personliga integritet som har kränkts, eller handlar det om en underliggande konflikt mellan dig och svärmor?

Liten fundering som kom upp i mitt huvud efter att ha läst det här inlägget.

Hade det varit lika ok om barnbarnet som figurerade på julkortet varit 17 år gammalt och inte tillfrågat?
Hade DU blivit irriterad om dina morföräldrar/farföräldrar skickat ut julkort till hela släkten med DIG på utan att kolla med dig först om det var ok?

Det är upp till föräldrarna att prata för sitt barn om barnet inte är gammalt nog att tala själva. Därför borde föräldrarna ha blivit tillfrågade även i det här fallet.

"Det är ju bara julkort..." Bara? De cirkulerar på posten, sorteras, bärs ut, sätts upp. Jag tycker inte att det är så bara. Faktiskt.

Respektlöst av svärmodern att göra så här.

Sara-Ida
2007-12-20, 20:35
"Det är ju bara julkort..." Bara? De cirkulerar på posten, sorteras, bärs ut, sätts upp.

Du får det att låta som om en pedofilring distribuerat bilderna. Jag tycker inte att det är något att uppröras över, i så fall dör man ju av en hjärtattack när det verkligen hettar till och krisar....

Kardinal
2007-12-20, 20:51
nu har jag inga barn själv, men jag hade nog blivit riktigt irriterad.
Sedan har jag inte någon förståelse för varför man skulle vilja få julkort på någon annans barn eller barnbarn heller >_<

Skogstrollet
2007-12-20, 21:43
Du får det att låta som om en pedofilring distribuerat bilderna. Jag tycker inte att det är något att uppröras över, i så fall dör man ju av en hjärtattack när det verkligen hettar till och krisar....

Jag vet inte hur du tolkar det jag skriver? Pedofilring... :confused:

Sara-Ida
2007-12-20, 21:45
Jag vet inte hur du tolkar det jag skriver? Pedofilring... :confused:

Jag överdrev, givetvis! Det var en liknelse. Men som sagt var, nej, jag kan inte förstå hur den irriterade falangen tänker. För mig är all omtanke och allt engagemang ändå positivt, även om det inte alltid blir optimalt.

twinstar
2007-12-20, 21:48
*knapplån*

Har självklart INGET emot att farmor/mormor skriver ut coh sätter upp bilder på henne på väggen. Inga problem.

Det är att hon skickat till andra som gör att det känns konstigt och något som vi förväntades tydligen göra men inte gjorde.

Pallas
2007-12-20, 22:40
Mja, du dissar min principdiskussion, men jag håller inte med dig. Visst vore världen en trevligare plats om man såg lite mer friande än fällande, men det tycker jag inte innebär att man måste svälja allt som andra gör mot en, även om det känns respektlöst och obehagligt. För att kunna ta ställning i principfrågan så räcker det ju inte att säga "det var ju bara ett julkort". familjen twinstar har ju uppenbarligen känt sig kränkt i någon grad och då bör man, för sin egen skull, fundera kring var man vill sätta sin gräns.

Jag förordar inte att twinstar skall säga upp kontakten eller ens göra någon affär av det. Däremot kan jag aldrig tänka mig att förminska hennes känslor, som hon har all rätt till och som är verkliga för henne, genom att påstå att hon överreagerar. Det är bra att fundera kring vad vi tolererar och inte. Om fler människor gjorde det oftare så skulle världen också vara en trevligare plats.

Amk
2007-12-20, 23:08
Jag tycker att det är fint gjort, men det hade ju varit extra trevligt om hon nämnt det innan.

Mysgrisen
2007-12-20, 23:34

Haha!:rofl::rofl:

Hade f ö inte brytt mig nämnvärt.

Pallas
2007-12-20, 23:40
Tänk om din mamma skulle skicka runt julkort med dina hakkorskakor i blodpölar nästa år? Skulle du bli glad då va? Vavava?

;) :rofl:

Mysgrisen
2007-12-20, 23:49
Tänk om din mamma skulle skicka runt julkort med dina hakkorskakor i blodpölar nästa år? Skulle du bli glad då va? Vavava?

;) :rofl:

Aaahahaha!!
:rofl::rofl::rofl:

mandalaki
2007-12-20, 23:51
*
Det är att hon skickat till andra som gör att det känns konstigt och något som vi förväntades tydligen göra men inte gjorde.

Där kanske du har nyckeln. Hon skickar kort på ert barn, ni tolkar det som kritik mot att ni själva inte skickat kortet.

Du som känner henne, skulle hon verkligen kritisera er på det sättet? Eller skulle hon framföra sin kritik muntligt i stället, fråga "varför skickar ni inte julkort på bebben, det brukar man ju"?

Om du svarar nej på första frågan och ja på den andra så tycker jag att du kan försöka släppa din irritation. Ta det inte som kritik om det inte var menat som det.

cafu
2007-12-20, 23:59
Varför inte? Om det är ett fint julmotiv?

nu har jag inga barn själv, men jag hade nog blivit riktigt irriterad.
Sedan har jag inte någon förståelse för varför man skulle vilja få julkort på någon annans barn eller barnbarn heller >_<

twinstar
2007-12-21, 01:09
Där kanske du har nyckeln. Hon skickar kort på ert barn, ni tolkar det som kritik mot att ni själva inte skickat kortet.

Du som känner henne, skulle hon verkligen kritisera er på det sättet? Eller skulle hon framföra sin kritik muntligt i stället, fråga "varför skickar ni inte julkort på bebben, det brukar man ju"?

Om du svarar nej på första frågan och ja på den andra så tycker jag att du kan försöka släppa din irritation. Ta det inte som kritik om det inte var menat som det.

Jag svarar ja på första frågan!
Vi hade nämligen samma issue med våra tackkort från bröllopet!!!
De höll hon sig dock från att skicka ut!:)

Björk
2007-12-21, 08:31

Trots att jag är nybliven mamma så förstår inte jag heller faktiskt.... ibland får jag julkort på (för mig) helt "okända" barn och det känns rätt ointressant. :o:angel: samtidigt så är det ju så att personen ifråga ansträngt sig lite extra (det kostar lite mer i tid, pengar och engagemang att ordna såna julkort) och att DE tycker barnet är världens sötaste förstår jag ju!
Däremot tycker jag det vore superkonstigt om inte en mor- eller farförälder inte är intresserad av ett sånt julkort .... eller foton av sitt barnbarn överhuvudtaget.

Vi ger i år bort ett fotoalbum till mor- och farföräldrar med kort på vår lilla son som bara är en månad gammal. Jag tror att det kommer uppskattas jättemycket! Däremot skickar jag inte kort på honom till "alla". De som uppvaktat vid hans födelse har fått varsitt kort med honom på som tackkort, men andra är väl knappast intresserade?

twinstar
2007-12-21, 10:10
Trots att jag är nybliven mamma så förstår inte jag heller faktiskt.... ibland får jag julkort på (för mig) helt "okända" barn och det känns rätt ointressant. :o:angel: samtidigt så är det ju så att personen ifråga ansträngt sig lite extra (det kostar lite mer i tid, pengar och engagemang att ordna såna julkort) och att DE tycker barnet är världens sötaste förstår jag ju!

Vi tycker likadant. Det var därför vi bestämde att INTE exponera henne ut på massa julkort - för vi själva tycker det är rätt fånigt att bara för vi fått barn - måste hon vara på julkort!

Vi skickar ju aldrig julkort annars heller!

Boll
2007-12-21, 10:14

HA, HA, HA
Det var roligt!! :rofl:

Sara-Ida
2007-12-21, 10:16
familjen twinstar har ju uppenbarligen känt sig kränkt i någon grad och då bör man, för sin egen skull, fundera kring var man vill sätta sin gräns.

Så kommer "rätten-att-känna-sig-kränkt"-kortet i vanlig ordning, som rättfärdigar vilken synpunkt som helst. Det kan fortfarande vara helt moraliskt okej även om familjen Twinstar råkar känna sig kränkt. Jag förminskar inte hennes känslor, men jag tycker att förståelsen för mor/farföräldrarna inte är lika stor. Jag tycker inte att allt lämpar sig för principdiskussioner. Vissa här hade brytt sig, andra inte. Så det tycks inte finnas något ja eller nej i den här frågan.

mandalaki
2007-12-21, 12:01
Jag svarar ja på första frågan!
Vi hade nämligen samma issue med våra tackkort från bröllopet!!!
De höll hon sig dock från att skicka ut!:)

Ja, fast gör hon det för att kritisera er? Det är det som är den springande punkten. Ni tar det som kritik fast hon inte kanske inte alls menar det så.

Hoppla10
2007-12-21, 13:45
Du har ju gett dig DEN på att TS har fel, bara för att du inte tycker att det är något att göra en grej av.

Har man som förälder bestämt att man inte vill ha sitt barn på julkort då ska även farmor/mormor rätta sig efter detta. Man äger inte sina barn, men man ansvarar för dem och har rätten att bestämma över dem till det att de är 18år gamla. Och bestämmer jag att mitt barn inte ska vara julkort, så ska det inte det. Och i detta fall antar jag att barnet själv inte kan säga sin åsikt och då är det absolut jag som förälder som avgör och INTE farmor/mormor.

Hade detta hänt mig så hade jag blivit tokig, farmor/mormor har ingen rätt att gå emot mina principer och vad min familj bestämt. Jag kan inte komma hem till henne och ändra på hennes principer och regler och då ska inte hon göra det hos mig heller.

Sara-Ida
2007-12-21, 13:47
Har man som förälder bestämmt att man inte vill ha sitt barn på julkort då ska även farmor/mormor rätta sig efter detta.

Ja, då har vi svaret där! Varför över huvud taget debattera saken?

Och bestämmer jag att mitt barn inte ska vara julkort, så ska det inte det. Och i detta fall antar jag att barnet själv inte kan säga sin åsikt och då är det absolut jag som förälder som avgör och INTE farmor/mormor.

Ett citat som är intressant. Det är alltså ett ställningstagande mot mormor/farmor för att visa vem det är som bestämmer? Oavsett vilken oviktig fråga det rör sig om?

Hoppla10
2007-12-21, 13:49

För att TS frågade hur andra hade reagerat...eftersom hennes svärmor gjort detta över hennes huvud och TS kände sig överkörd.

Sara-Ida
2007-12-21, 13:50
För att TS frågade hur andra hade reagerat...eftersom hennes svärmor gjort detta över hennes huvud och TS kände sig överkörd.

Så TS reaktion är inget som ska diskuteras, alltså.

Hoppla10
2007-12-21, 13:51

Ett citat som är intressant. Det är alltså ett ställningstagande mot mormor/farmor för att visa vem det är som bestämmer? Oavsett vilken oviktig fråga det rör sig om?

Man behöver inte ställa sig för eller emot någon men eftersom JAG har ansvar för MITT barn tills det fyller 18år så är det också jag som fattar besluten.

Sara-Ida
2007-12-21, 13:53
Man behöver inte ställa sig för eller emot någon men eftersom JAG har ansvar för MITT barn tills det fyller 18år så är det också jag som fattar besluten.

Som sagt var, en styrkedemonstration.

Hoppla10
2007-12-21, 13:57
Som sagt var, en styrkedemonstration.

Absolut inte, men om farmor/mormor beslutar/gör något med mitt barn som jag inte tycker är ok, så är det ändå jag som ansvarar för mitt barn inte de. Hur ska man kunna ta ansvar för något man inte tycker att ens barn ska göra/vara med om?! Alltså, ska mitt ord vara det som avgör om något ska göras eller ej.

Sara-Ida
2007-12-21, 14:02
Hur ska man kunna ta ansvar för något man inte tycker att ens barn ska göra/vara med om?!

Det gör man inte. Man släpper kontrollbehovet och accepterar att man inte kan eller bör bestämma allt som rör ens barn. Eller ska dagispersonal, lärare och andra som har med dina barn att göra först kolla allt med dig?

Hoppla10
2007-12-21, 14:06
Det gör man inte. Man släpper kontrollbehovet och accepterar att man inte kan eller bör bestämma allt som rör ens barn. Eller ska dagispersonal, lärare och andra som har med dina barn att göra först kolla allt med dig?

Det handlar inte om kontrollbehov, det handlar om att man alltid i alla läge har det yttersta ansvaret för sitt barn och det kan inte släppas till andra. Normalbegåvade människor som har hand om mitt barn beslutar inte om saker som handlar om mitt barn utan att prata med mig innan.

Sara-Ida
2007-12-21, 14:07
Det handlar inte om kontrollbehov, det handlar om att man alltid i alla läge har det yttersta ansvaret för sitt barn och det kan inte släppas till andra.

Det är precis vad det handlar om. Fråga vilken psykolog som helst.

Hoppla10
2007-12-21, 14:12
Det är precis vad det handlar om. Fråga vilken psykolog som helst.

Jasså, säger du det. Jag anser att det handlar om att man är en ansvarstagande förälder som bryr sig om sitt barn. Men visst säger du det så, lite kontrollbehov behövs ju eftersom man alltid i alla läge har det yttersta ansvaret för sitt barn.

Men i mina ögon är det ytterst normalt att säga ifrån vid situationer som man tycker är fel och går emot ens principer och händer över huvudet på en...utan att man har ett kontrollbehov.

cafu
2007-12-21, 14:12
Men man skickar väl knappast julkort till sådana man inte känner? Eller får av sådana?

Och om det är ett barn i ett fint julmotiv så förstår jag inte heller hur det skulle kunna vara ett problem även för den som inte "känner" barnet i fråga. Skickade julkort med sonen på i år, men det hade lika gärna kunnat vara en stämningsfull bild av korna eller hästarna med rimfrost i mulen eller något annat. Men nu var det bilden på sonen som blev mest julig. Tror också det kommer att uppskattas särskilt av släkten och kanske även kan vara kul med en bild för vänner som inte hunnit träffa honom än.

DÄREMOT förstår jag inte riktigt poängen med att i julkortet ha ett barnfoto som inte anknyter till julen. Då känns det mer som ett sätt att få visa upp barnet i fråga. Men det är väl kanske inte heller så konstigt att man vill skicka en hälsning med det käraste man har?

Däremot tycker jag det vore superkonstigt om inte en mor- eller farförälder inte är intresserad av ett sånt julkort .... eller foton av sitt barnbarn överhuvudtaget.

Vi ger i år bort ett fotoalbum till mor- och farföräldrar med kort på vår lilla son som bara är en månad gammal. Jag tror att det kommer uppskattas jättemycket! Däremot skickar jag inte kort på honom till "alla". De som uppvaktat vid hans födelse har fått varsitt kort med honom på som tackkort, men andra är väl knappast intresserade?

cafu
2007-12-21, 14:15
*raderat pga dubbelpost*

Sara-Ida
2007-12-21, 14:52
Jasså, säger du det. Jag anser att det handlar om att man är en ansvarstagande förälder som bryr sig om sitt barn.

En chef är också ytterst ansvarig, men en bra chef delegerar och litar på andra... Att ha ansvar betyder inte att man måste kontrollera allt.

Hoppla10
2007-12-21, 16:51
En chef är också ytterst ansvarig, men en bra chef delegerar och litar på andra... Att ha ansvar betyder inte att man måste kontrollera allt.

Det är absolut inte samma sak. Det är inte ens i närheten av vartannat, så att jämföra dessa två saker är bara dumhet. Nu avslutar jag denna diskussion eftersom det inte leder någonstans utan bara blir pinsam.

Sara-Ida
2007-12-21, 16:55
Det är absolut inte samma sak. Det är inte ens i närheten av vartannat, så att jämföra dessa två saker är bara dumhet. Nu avslutar jag denna diskussion eftersom det inte leder någonstans utan bara blir pinsam.

Om du inte kan förstå ett resonemang utan att göra direkta jämförelser, är det du som är pinsam - ärligt talat. Think outside the bloody box!

vacasso
2007-12-21, 17:02

Tittade in här igår och jag tänkte att jag i din situation skulle blivit skitförbannad -men jag har tänkt en stund och nu vet jag inte.
Irriterad och förbannad skulle jag nog bli om svärmor eller min egen mamma skickat ut ett julkort av ett kort jag själv tänkt skicka ut men hon hann före.
Och sedan kan man ju inte skriva "God jul önskar svärmors namn och bebis namn" för bebisen bor ju inte med henne, bebisen hör inte till hennes familj på det viset.

Man skickar ju ut julkort och önskar god jul från en själv och den eller de man bor med själv = ens närmaste familj.
Ingen skickar ju ut ett kort och önskar God Jul från sig själv och gamla faster Berta, om man nu inte bor med Faster Berta kanske :crazy:

Irriterad och kanske förbannad skulle jag vara, men jag vet inte hur mycket jag skulle orka bråka egentligen då det i det stora hela bara är ett sketet kort. Det beror kanske på hur mycket konflikter man har sedan förut.
Och hade hon frågat först hade man ju kunnat tänka på det och välja själv hur man ska göra.

Hoppla10
2007-12-21, 17:08
Det kan jag absolut men ditt exempel var bara tramsigt och när en diskussion sjunker till den nivån du tog den med det inlägget så kan man lika gärna sluta disskutera, så GOD JUL!

Sara-Ida
2007-12-21, 18:26
Det kan jag absolut men ditt exempel var bara tramsigt och när en diskussion sjunker till den nivån du tog den med det inlägget så kan man lika gärna sluta disskutera, så GOD JUL!

Nej, det var inte tramsigt. Det var du som lade en känslomässig laddning i det utan att ens förklara din poäng. Alla invändningar mot denna bortom sunt förnuft starka beskyddarinstinkt att försvara sina barn mot hemska mor/farföräldrar som distribuerar dem på julkort ska skjutas i sank.

Vacasso, jag här helt på din linje.

city
2007-12-21, 18:56
Det hade inte stört mig ett dugg. En av orsakerna till varför är att jag gillar henne.

Björk
2007-12-21, 20:15
Men man skickar väl knappast julkort till sådana man inte känner? Eller får av sådana?
Nej, naturligtvis inte (därför skrev jag just "okända" inom citattecken). Men jag har vissa personer jag har en högst sporadisk kontakt med och kanske bara hör av någon gång per år. Rätt vad det är kan det komma ett julkort på ett barn som jag aldrig träffat. Och då tycker jag det är ganska ointressant.

Och om det är ett barn i ett fint julmotiv så förstår jag inte heller hur det skulle kunna vara ett problem även för den som inte "känner" barnet i fråga.
Ett problem ser jag det inte som, men för mig är det bara... ja ointressant helt enkelt. :crazy: Jag har ju själv levt en stor del av mitt vuxna liv som barnlös och jag har aldrig varit "barnkär" så att jag tycker det är supergulligt med barn bara för att liksom....

Jag skulle heller aldrig skicka ett julkort på min häst (hund/katt/sambo osv) till någon sporadisk bekant som jag kanske nästan aldrig träffar och som jag vet/anar inte är intresserad av eller har träffat min häst.

Men det är väl kanske inte heller så konstigt att man vill skicka en hälsning med det käraste man har?
Det är fullt förståeligt! Men jag skulle inte välja att skicka ett sånt till någon som jag inte har en viss relation till. Som tex en singelvännina i Stora Staden som jag vet inte är ett dugg intresserad av ungar. Men det är ju jag det. Och numera skickar jag i princip inga julkort alls (kanske 2-3 stycken per år bara).

cafu
2007-12-21, 21:56
Fast vad är det egentligen för skillnad mot att skicka t ex ett tecknat julkort med ett barn på, eller en häst, mot ett fotografi? Det är ju liksom bara ett barn, eller en häst! Så länge folk ansträngt sig för att skapa en julkänsla med bilden och inte bara printat ut favoritbilden från fotoalbumet liksom. Men om det är många som känner som du så kanske man ska undvika att skicka julkort med "egna" motiv på? När jag själv var barnlös tyckte jag t ex inte heller det var så jättekul att få julkort med barn på, det blev liksom en bland en massa andra påminnelser om att jag själv inte hade några. Samtidigt förstod man ju föräldrarna som ville pryda sina kort med sina ögonstenar.

Fast nu var det ju inte detta som tråden skulle handla om...:angel:

Nej, naturligtvis inte (därför skrev jag just "okända" inom citattecken). Men jag har vissa personer jag har en högst sporadisk kontakt med och kanske bara hör av någon gång per år. Rätt vad det är kan det komma ett julkort på ett barn som jag aldrig träffat. Och då tycker jag det är ganska ointressant.

Ett problem ser jag det inte som, men för mig är det bara... ja ointressant helt enkelt. :crazy: Jag har ju själv levt en stor del av mitt vuxna liv som barnlös och jag har aldrig varit "barnkär" så att jag tycker det är supergulligt med barn bara för att liksom....

Jag skulle heller aldrig skicka ett julkort på min häst (hund/katt/sambo osv) till någon sporadisk bekant som jag kanske nästan aldrig träffar och som jag vet/anar inte är intresserad av eller har träffat min häst.

Det är fullt förståeligt! Men jag skulle inte välja att skicka ett sånt till någon som jag inte har en viss relation till. Som tex en singelvännina i Stora Staden som jag vet inte är ett dugg intresserad av ungar. Men det är ju jag det. Och numera skickar jag i princip inga julkort alls (kanske 2-3 stycken per år bara).

Carolus
2007-12-22, 10:03
Nej, det är absolut inget konstigt alls & det får hon och alla andra i släkten självklart ha. MEN man kan väl fråga först innan man tar andras kort, tycker iaf jag?
Ja annars är det stöld, tar man mina bilder och skickar ut som julkort skulle jag bli vansinnig, men nu var det vell inte det det handlade om..

Däremot har jag fått julkort som det varit avsändarens barnbarn med på bilderna såg inget konstigt i det, barnens namn stod inte med på korten så... Jag fick höra i våras att jag var puckad som kunde tänka mig att vara med på paket som inehöll bild på annas barn... Det var visst väldigt märkligt att göra det såg inget konstigt i det utan tyckte det var mer normalt att syskon är med och delar på paket till föräldrar...

Björk
2007-12-22, 13:53
Fast vad är det egentligen för skillnad mot att skicka t ex ett tecknat julkort med ett barn på, eller en häst, mot ett fotografi?
Egentligen ingen större skillnad. Men jag uttalar mig om min åsikt i saken och hur jag ser på det. (Själv skickar jag inte julkort med tecknade hästar eller barn på heller. I regel är det tomtar eller vinterlandskap på om jag nu skickar. Hästar kan det vara om jag skickar till någon hästintresserad).

När jag själv var barnlös tyckte jag t ex inte heller det var så jättekul att få julkort med barn på, det blev liksom en bland en massa andra påminnelser om att jag själv inte hade några.
Så kan det ju kännas. För mig var det ingen sån känsla (eftersom jag var barnlös av eget val) men däremot (som sagt) "jaha, ett barn.... den var väl söt ... eller nåt...?"