Visa fullständig version : Jag har kört på en katt...

Sirisiri
2007-12-19, 18:57
För en och en halv timme sen, på väg hem från jobbet såg jag i ögonvrån hur något kom springanes ut på vägen. Förstod att det var en katt. Jag bromsade kraftigt och hörde/kände sen hur jag körde över katten. Jag stannade efter vägkanten och min sambo (tack och lov att jag inte var ensam.......) gick ut för att titta hur det var med katten. Katten levde med var rejält skadad. :cry:

Vi tog in katten i bilen och åkte raka vägen till djursjukhuset. H*n blev genast omhändertagen av veterinärerna där. Troligtvis var ryggen bruten, men de ville röntga och se innan de tog beslut om avlivning. Är ryggen okej, väntar de ett tag så att en ägare har möjlighet att höra av sig. De tog våra uppgifter och vi fick chockade lämna djursjukhuset.

Det var hemskt att se den stackars lilla kraken lida så mycket för nånting som jag har orsakat... :cry::cry::cry: Mår verkligen skit...

Har skrivit lappar som jag ska lägga i brevlådorna i området. Det var mitt ute på landet och katten saknade halsband och öronmärkning. Tyvärr finns risken att ingen ägare hör av sig, varken till mig eller djursjukhuset. "Det är ju bara en katt" :mad:

Jag tycker att det är så fruktansvärt oansvarigt att låta sina katter springa lösa. Ägaren till den här stackars katten har definitivt förstört min jul. Jag mår verkligen jättedåligt.

volvo740tjej
2007-12-19, 19:15
usch stackare lider me dig, är dock inte många som bryr sig om de kör på en katt eller hund. hoppas ägaren hör av sig.

golden_tinka
2007-12-19, 19:23
Lider verkligen med dig, det är min mardröm att jag ska köra på nåns husdjur!
Sen kan man faktiskt inte heller låsa in alla katter dom behöver sin frihet som dom faktiskt kan få på landet!
Är det en ansvarsfull ägare mår den säkert minst lika dåligt som du över olyckan och katten ska vi inte tala om!

Men som sagt jag lider med dig!

/Sara - oansvarig hundägare vars hund dog efter en påkörning.

MaRomer
2007-12-19, 19:27
Stackars dig!!!! Måste vara hemskt!!!

Men reagerande på att du skrev "Jag tycker att det är så fruktansvärt oansvarigt att låta sina katter springa lösa." Så vi ska ha dem i koppel eller??? . Själv så tycker jag synd om katter som ska behöva tillbringa sina liv i bur eller koppel. Men det är ju jag!

Försök tänka framåt och tänk på att du gjorde allt du kunde för katten!!!! Hoppas att ägaren hör av sig!

tindra
2007-12-19, 19:29
jag ser inget fel i att låta katter vara lösa ute på landet. det är ju en av aneldningarna man vill ha katt på landet så de kan få vara ute.

men i alla fall, förstår att det känns hemskt :( tyvärr är det väl tveksamt att ägare hör av sig till omärkt katt..det var ju bara otur att kissen skulle över vägen just när du kom åkandes..

Bison
2007-12-19, 19:41
bra av dig att ta hand om den som du gjorde!
Katter är så snabba, det går inte att hjälpa tyvärr. Jag låter min katt gå ut ibland, han håller sig kring huset o kommer när jag ropar, men visst man vet aldrig risken finns att hansmiter iväg o blir påkörd, men det är ett val jag gjort, hellre att han lever ett lyckligt liv än ett olyckligt liv instängd.

Det kan även vara en katt som smitiit hemifrån, var inte snabb att dömma.

verrdogan
2007-12-19, 19:44
Är verkligen värsta mardrömmen om man skulle köra på någons ögonsten.

Fick min kisse överkörd av en moped för ett år sedan. (vet snacka om otur, en moppe lixom)
Hur som hells tycker jag att de va strakt gjort av den unga killen som körde moppen att leta upp mej (inte så svårt för kissen hade halsband.
Men iaf kom han hit med katten som fortfarande levde och jag for iväg till sjukhuset direkt. Tyvärr dog kissen i min famn när vi svängde in på parkeringen:cry:

Men senare under kvällen fick jag ett sms från killen som hade kört på henne där han frågade hur de gått och om han kunde hjälpa till med nå¨got.

Med detta vill jag bara få fram att jag tycker det är bra gjort av dej att iaf försöka få tag på ägaren.

verrdogan
2007-12-19, 19:44
Informera gärna om hur de går.

Sassy
2007-12-19, 19:47
L
Är det en ansvarsfull ägare mår den säkert minst lika dåligt som du över olyckan och katten ska vi inte tala om!

Hur ansvarsfull är man om man släpper ut en omärkt katt?
Visst, katter kan smita ut (men ansvarsfulla ägare märker sina innekatter också...) och har man inte kostat på sin katt ett halsband och en öronmärkning kan man ju fråga sig hur mycket man bryr sig...

Sirisiri
2007-12-19, 19:49
Vi behöver inte ta diskussionen hurvida katter ska springa ute eller vara inne. Det har vi ändå diskuterat till förbannelse hundra gånger innan. Men naturligtvis kan jag inte låta bli att tänka på mina egna katter. Tänk om det hade varit någon av dom... Usch...

verrdogan
2007-12-19, 19:50
kl

Kollade dom om katten va chippad?

verrdogan
2007-12-19, 19:51
Förstår att du mår dåligt över detta. Men de kunde ha hänt vem som hellst. *pepp kram*

Sirisiri
2007-12-19, 19:55
Visst, katter kan smita ut (men ansvarsfulla ägare märker sina innekatter också...) och har man inte kostat på sin katt ett halsband och en öronmärkning kan man ju fråga sig hur mycket man bryr sig...
Hade det funnits ett halsband med telefonnummer eller en märkning hade jag eller djursjukhuset kunnat ringa diekt till ägaren och berätta vad som hänt. Nu måste jag åka runt i området och lägga lappar i brevlådor. Och hör ingen ägare av sig har djurskukhuset i onödan vårdat en katt som ändå måste avlivas pga att ingen hämtar hem den. Vad kostar en vårdplats per dygn??

Heder iallafall åt djursjukhuset som obedelbart tog sig an katten utan att kräva oss på betalning.

Sirisiri
2007-12-19, 19:58
Kollade dom om katten va chippad?
Inte medan vi var där, men skulle såklart göra det. Prio nummer 1 var ju att ge katten smärtstillande och få röntgenbilder på ryggen.

Usch, tankarna far ju runt i huvudet. Undra hur många katter som får ligga svårt skadade på vägen och självdö... :cry: Den här kraken hade ju på sätt och vis tur i oturen...

golden_tinka
2007-12-19, 20:00
Jag är precis rätt person att fråga:smirk:

Och ärligt talat majoriteten av sveriges kattägare är nog enligt dig oansvariga!:angel:

golden_tinka
2007-12-19, 20:02
Alldeles för många tyvär.
Tänk alla dom katter som blir påkörda men ändå lyckas springa iväg för att sedan lägga sig under en buske att dö... fyyy!

Instängslade vägar hade vart nåt!:idea:

tindra
2007-12-19, 20:16

det har du väldigt rätt i. alla katter ska märkas för sin, ägarnas och ev människa som hittar/kör på/eller liknande..

Sassy
2007-12-19, 21:04
Jag är precis rätt person att fråga:smirk:

Och ärligt talat majoriteten av sveriges kattägare är nog enligt dig oansvariga!:angel:

Ärligt talat, kan man inte lägga de 450:- det kostar att få katten chippad och registrerad i id-registret ska man inte ha några djur. Blir det mer rätt om många människor gör samma fel? Den har vi hört många gånger... :smirk:

golden_tinka
2007-12-19, 21:12
Ärligt talat, kan man inte lägga de 450:- det kostar att få katten chippad och registrerad i id-registret ska man inte ha några djur. Blir det mer rätt om många människor gör samma fel? Den har vi hört många gånger... :smirk:

Det finns mycket tyckade, borde och ska i den här världen, och inte blir den bättre för det!
Försvarar inte oregistrerade djur trots att jag har ett själv, men det är upp till mig och mitt ansvar.

Men det är ju inte det den här tråden grunnar sig på!;)

Bison
2007-12-19, 21:35
håller med Sassy, det kostar inte många kronor, att inte göra det är ren idioti, finns inget försvar

Sol
2007-12-19, 21:57
Usch vad hemskt. :(

Himla bra gjort av dig att ta katten till veterinär iaf, det är mer än vad många skulle gjort!

Vica
2007-12-19, 22:22
knappen!

Stackars dej och kissen, han blir nog bra ska du se.

Jag har min katt tatuerad, chippad och halsband med namnbricka, inte hjälpte det när han var försvunnen i 55dgr..

-Vickan, oansvarig ägare som bor och släpper ut sin katt mitt i byn..

Happimess
2007-12-19, 23:24
Åh, känn dig inte skyldig - man tar alltid en risk när man låter katten var utekatt och speciellt när det finns vägar i närheten. När man som ägare ändå låter de vara ute, då är man väl medveten om riskerna.
Jag ger dig istället en eloge för att du tog ditt ansvar och körde in med katten till sjukhuset, det var verkligen exemplariskt gjort.

Själv blev min älskade katt påkörd igår, avled antagligen direkt då ansiktet var krossat, men det var inte bilföraren som ringde och berättade utan en kille som hittat honom när han väntade på bussen precis utanför oss (hade halsband med nummer).

En liten tröstkram skickas till dig! :love:

Camilla Osterman
2007-12-20, 08:11
Åh, känn dig inte skyldig - man tar alltid en risk när man låter katten var utekatt och speciellt när det finns vägar i närheten. När man som ägare ändå låter de vara ute, då är man väl medveten om riskerna.
Jag ger dig istället en eloge för att du tog ditt ansvar och körde in med katten till sjukhuset, det var verkligen exemplariskt gjort.

Själv blev min älskade katt påkörd igår, avled antagligen direkt då ansiktet var krossat, men det var inte bilföraren som ringde och berättade utan en kille som hittat honom när han väntade på bussen precis utanför oss (hade halsband med nummer).

En liten tröstkram skickas till dig! :love:

En jättetröstkram till er bägge! :love::love::love:

Megs
2007-12-20, 09:43
*kl*

Ush, hemskt när det händer.
Bara häromveckan när jag o en kompis var på väg att köpa foder till hästarna så var det en mötande bil som körde på en katt, de saktade inte ens ner.
Eftersom vi passerade precis i samma ögonblick satte jag mig i stort sett på bromsen o på med varningsblinkersen. Min kompis hoppade ut och plockade upp den stackars katten. Som tur var var andra bilister runt om oss trevliga och vettiga nog att också stanna och sätta på varningsblinkersen och med kisen inlindad i en gammal handduk som jag hade i bilen åkte vi direkt till vet med den ("vår" vet. klinik ligger som tur är bara 10 min i bil därifrån), vi var hos vet inom 5 min med tyvärr var misen för svårt skadad så de avlivade den direkt.
Jag tycker synd om katten och ev ägare, men det kändes bättre att ta till vet och avliva än att låta den ligga, det hade vi bara inte kunnat göra. De 10euro som vi fick betala hos vet för avlivningen var värt det. Stackars katt...jättefin var h*n också...

Goes_on22
2007-12-20, 13:20
vadå oansvarit att låta katten springa lös?!?!?! ska katten va instängd hela dan då eller?:eek: vad är det för liv tror du?? katter ska kunna gå vart de vill och när de vill, de ska inte va Instängda!!!

Goes_on22
2007-12-20, 13:24
det är upp till var och en att väjla att chip märka katten eller ej. man är inte en idiot i fall man inte gör det!

golden_tinka
2007-12-20, 13:36
Det finns idioter till allt jag är bara en i mängden!:D

arna
2007-12-20, 14:15
Du är inte ensam GT! Jag sällar mig o mina fem katter till idiotgruppen!:D /L

Heulwen
2007-12-20, 17:17
*kl*

Först och främst vill jag skicka varma tankar till TS och katten!

Men ....
Om man nu ska ha katten ute så bör man bo lämpligt fast eftersom olyckan givetvis kan vara framme ändå så bör man ha ID-märkt katten.
Varför? Jo, det finns 3 orsaker:

* Risken att DU slipper oroa dig för vad som har hänt minskas när bilägaren kan få tag på dig och berätta vad som hänt. Du får veta om katten dog direkt och slippa undra om den långsamt svalt ihjäl efter den råkat bli instängd någonstans eller dött på andra plågsamma sätt.

* KATTEN har större chans att få vet.vård om man ser att katten är märkt eftersom det då är bekräftat att det inte är en vildkatt och det finns en ägare som kan betala veterinären - antingen för avlivning eller vet.vård.
Om katten bara har brutit benet och den inte är märkt kan det hända att bilägaren väljer att "avsluta lidandet" fast katten hade kunnat räddas.

* BILÄGAREN slipper springa runt som TS och sätta upp lappar, ringa polisen och sätta ut annonser på kattsidor.

Jag sällar mig till dem som tycker att det är elakt och oansvarigt mot både katten och bilägaren att inte ID-märka sin utegående kisse. Jag rekommenderar även att ID-märka innekatter då de kan lyckas smita.

Heulwen
2007-12-20, 17:20
vadå oansvarit att låta katten springa lös?!?!?! ska katten va instängd hela dan då eller?:eek: vad är det för liv tror du?? katter ska kunna gå vart de vill och när de vill, de ska inte va Instängda!!!

Det borde hästar och hundar också få! Jag röstar för att vi låter bli att stängsla in hästarna och låter de springa fria i skogen och skippar kopplet på hundar!

Jag vet faktiskt en gubbe som hade sina hästar lösa ute i skogen, de kom när han visslade. :bow: Att det sedan var två hingstar gör väl inget; det är ju gulligt med föl. :love: Onödigt att kastrera, dessutom är det ju stoägarnas problem om det skulle råka bli något. Och han visste att det inte fanns några ston i närheten ändå ...

Sol
2007-12-20, 17:21
det är upp till var och en att väjla att chip märka katten eller ej. man är inte en idiot i fall man inte gör det!

Det är omtänksamt och lämpligt att ID-märka en utekatt. Dels är det ju oerhört viktigt i en situation som TS råkat ut för. Om katten kommer bort och hittas levande är det ju trevligt för både katten och ägaren om katten kan återbördas till sitt hem.

Sirisiri
2007-12-20, 19:30
*hugger sista knappen*

Imorse la vi lappar i alla brevlådorna som fanns i den aktuella "byn". Ännu har ingen ringt till mig.

Prick kl 8 när djursjukhusets växel öppnade ringde jag för att höra hur det hade gått för den stackars katten. Röntgenbilderna visade på flera bäckenfrakturer, men vad jag fattade det som var ryggen hel och hade de försökt att rädda katten. Tillståndet hade dock förvärrades under kvällen och h*n fick problem med andningen, därför avlivades katten.

Det kändes som en lättnad faktiskt eftersom jag inte tror att någon ägare hade hört av sig. Då hade den ändå avlivats senare.

Alla ni med utekatter, SNÄLLA, märk dom. Tänk om det här verkligen var en älskad katt som någon sitter och saknar just nu och undrar varför den inte kommer hem. :cry: Det gör ont i mig att inte få meddela ägaren om vad som har hänt.

Vica
2007-12-20, 20:43
Jag vet inte vad ni tror på/inte tror på men säger ödet att "nu är det dags att dö" så tror jag nog att man dör vare sej det är mitt i city av en bil, eller i skogen av ett fallande träd. Man han nog inte så mycket att säga till om. En chipmärkning gör nog varken till eller från, förr eller senare fattar man nog att kissemiss inte komemr hem. Jag skulle nog inte vilja veta att min katt ligger mos på den och den gatan. Hellre vara ovetande. Faktiskt.

Men det är ju bara jag..

peter_lundin
2007-12-20, 21:01
KL Här har vi ett problem med ekonomin. Om man ringer polisen o de tar hand om katten blir det de som är betalningsansvariga om ingen ägare hittas, annars är det den som lämnar in katten!
PL

Galore
2007-12-21, 00:14

Mina katter hatar att vara ute. dom är instängda dygnet runt, året runt (förut promenader 1 gång/veckan på sommaren, med mycket hög puls)

Galore
2007-12-21, 00:15

Jag är en idiot;)

Centaur
2007-12-22, 17:13
och du har säkerligen förstöre kattägarens jul också..!!!

det var väldigt elakt sagt, visst det är hemskt att köra på et djur men det är ju mkt hemskare för ägaren till djuret! tänk om det var Ditt djur som låg där i en blodpöl, vad skulle du tycka om den som körde sagt till dig "nu har du fan förstör min jul!".

förstår att du är upprörd men det där var onödigt.....

:crazy: .:crazy:

Sirisiri
2007-12-22, 18:31
Risken att nån av mina katter ska bli påkörd är ganska minimal eftersom de är under sträng uppsikt och i koppel när de är ute. Tycker om dom alldeles för mycket för att ens komma på tanken att släppa dom lösa. Flera har frågat mig om katterna får gå lösa nu när vi flyttat till landet, men nix, aldrig i livet! :love:

peter_lundin
2007-12-22, 19:15
Det här har dragits i långbänk förrut man jag vidhåller att ett fritt liv uppväger riskerna för de flesta katter. Låt katten välja själv!
Håller i övrigt med centaur ang tonen i ditt inlägg smamtidigt som det var jyst att du tog ditt ansvar.
PL

Favina
2007-12-22, 21:22
Jag fattar inte hur du resonerar!

Tycker du att alla katter skall vara instängda? Bor man på landet så har man katten ute, oftast iaf och den katten som du körde på kanske hade halsband som den tappat, vad vet du?

Sedan vaddå "förstört min jul" du skulle gett fan i och köra på katten så hade du fått en fridfull jul. Hur kan du komma på tanken att säga en sådan sak. Jag lider inte med dig.

Och JA, jag är oansvarig och idiot, för min katt är inte öronmärkt eller chipmärkt, han går ute lös, med halsband.

golden_tinka
2007-12-22, 22:13
Risken att nån av mina katter ska bli påkörd är ganska minimal eftersom de är under sträng uppsikt och i koppel när de är ute. Tycker om dom alldeles för mycket för att ens komma på tanken att släppa dom lösa. Flera har frågat mig om katterna får gå lösa nu när vi flyttat till landet, men nix, aldrig i livet! :love:

Du älskar dina katter så mycket att du inte kan unna dem frihet för då kanske dom dör och då blir du ledsen!?

Själv älskar jag min katt så mkt att jag låter han gå vart han vill när han vill, om han skulle dö vet jag att han skulle dö lycklig (fri)!

Heulwen
2007-12-22, 22:18
Själv älskar jag min katt så mkt att jag låter han gå vart han vill när han vill, om han skulle dö vet jag att han skulle dö lycklig (fri)!

Tror du denna katt dog lyckligt? I dödsögonblicket som kan vara i flera timmar eller dagar om det vill sig illa tänker inte katten tillbaka på sitt lyckliga liv.

golden_tinka
2007-12-22, 22:25
Tror du denna katt dog lyckligt? I dödsögonblicket som kan vara i flera timmar eller dagar om det vill sig illa tänker inte katten tillbaka på sitt lyckliga liv.

Jag pratade inte om den påkörda katten över huvudtaget, då jag inte vet nåt om dens liv!:smirk:
Hänvisade till min egen vilket man kan läsa i mitt tidigare inlägg!

Heulwen
2007-12-22, 22:34
Så du vet då att din katt kommer dö knall fall och icke plågsamt?

Favina
2007-12-22, 23:22
Så man skall låta sin katt vara inne så den kan dö lyckligt, att man inte vågar släppa ut den pga att den skall dö?

Klart inte alla katter dör knall fall, jag har haft tur om man får lov att säga det så han min gammla katt blivit påkörd och han dog direkt, han hade halsband men det var ingen som ringde:smirk:
Så ibland känns det som om halsband kvittar.

Heulwen
2007-12-23, 00:25
Ja, halsband kan kvitta då de kan åka av. Chipmärkning + halsband är betydligt bättre!

Jag har inget emot utekatter om man bor lämpligt till men jag vet flera som har katt nära trafikerade vägar med hög hastighet.
Jag har heller inget emot att folk går i koppel med sina katter, har sett flera som trivs bra med det.
Och jag har inget emot innekatter så länge man tar sitt ansvar och aktiverar dem mycket.

Galore
2007-12-23, 01:59
Du älskar dina katter så mycket att du inte kan unna dem frihet för då kanske dom dör och då blir du ledsen!?

Såna här inlägg gör mej förbannad, så borde inte svara igentligen.
Tar detta personligt då jag själv har innekatter.

men hur vågar du ta dej rätten att påstå att exempelvis mina katter INTE är lyckliga, för det är så jag tolkar ditt inlägg? Tar också illa vid mej när du påstår att mina katter inte är fria, dom har enligt min uppfattning ett helt underbart liv. Dom tar för sej det dom behöver och mer därtill. Avstår också från riskerna att mina bebisar blir påkörda, bråkar med andra katter (revirbråk) eller att nån tysk tar med dom hem (detta har hänt min pappa, lite löjligt exempel jag vet.)
Påstår dock inte att jag har nåt imot utekatter, då min mamma har sådana, och just DOM katterna trivs med det. hade jag släppt ut den ena av mina hade han förmodligen dött av stressen. Du får förlåta om det blev för otrevligt.

MissFideli
2007-12-23, 03:37
Jag fattar inte hur du resonerar!

Tycker du att alla katter skall vara instängda? Bor man på landet så har man katten ute, oftast iaf och den katten som du körde på kanske hade halsband som den tappat, vad vet du?

Sedan vaddå "förstört min jul" du skulle gett fan i och köra på katten så hade du fått en fridfull jul. Hur kan du komma på tanken att säga en sådan sak. Jag lider inte med dig.

Och JA, jag är oansvarig och idiot, för min katt är inte öronmärkt eller chipmärkt, han går ute lös, med halsband.

Men gud så patetisk du är!! Låtit bli att köra på katten? Har du nån koll på hur verkligheten fungerar?

Och ja, jag tycker att alla katter som bor nära väg med mer trafik på ska hållas inne eller ute under uppsikt. Katten är idag det enda djuret man med (tydligen) gott samvete släpper ut utan att bry sig om konsekvenserna och senskyller på den ändå dog lycklig. Lycklig? Ja, möjligtvis om den dog direkt. Vilket långt i från alla gör. Men visst. Om du inbillar dig att en katt som har krossat bäcken, stora inre blödningar, punkterade lungor osv är lycklig så får det stå för dig. Jag tycker den totalt nonchalanta inställningen är förskräcklig. När du låter dina hästar och eventuella andra djur gå ute utan uppsikt under samma bolimer som katterna, DÅ ska jag börja ta dig på allvar. Men nu...

MissFideli
2007-12-23, 03:48
Så man skall låta sin katt vara inne så den kan dö lyckligt, att man inte vågar släppa ut den pga att den skall dö?

Klart inte alla katter dör knall fall, jag har haft tur om man får lov att säga det så han min gammla katt blivit påkörd och han dog direkt, han hade halsband men det var ingen som ringde:smirk:
Så ibland känns det som om halsband kvittar.

Den ska vara inne av flera saker. Säkerheten är en, ja. Den riskerar inte att äta råttgift, eller förgiftade råttor. Den riskerar inte att bli skadad i bråk med annan katt, eller bortdriven från sitt revir av en större katt. Den riskerar inte att bli tagen av andra rovdjur, samt att stjälas av människor. Många katter har gått sitt öde till mötes i händerna på alltfrån ungdomar som misshandlar ihjäl katten till "kattsamlare" som tar in dom som verkar hemlösa och sen inte kan ta hand om dom.
Den riskerar inte att hamna i nån farlig jordbruksmaskin och inte heller under hjulet eller i motorn på nått fordon.
Den riskerar inte att störa folk runtom som inte vill ha katt, utan tycker det är jobbigt när katten pinkar ner deras tvätt, barnvagn, soffkuddar osv. Eller gräver upp deras blommor. Inte heller riskerar den att reta upp nån bilägare som fått hela huven repad av vassa kattklor.

Och samtidigt riskerar dom då inte heller att ägarna till de saker dom verkligen förstör ska ta itu med problemet på eget sätt.

När jag flyttar ut på landet ska mina katter få en enorm rastgård av få strosa i, där dom kan mysa och leva livet. Men helt lösa utan uppsikt kommer dom aldrig att vara. Och det beror inte på att det är 6000-kronorskatter, utan det beror på att jag som kattägare inte bara har mig själv att tänka på. Även katten OCH alla andra runtomkring måste tas in i tanken när man skaffar katt.

peter_lundin
2007-12-23, 08:47
Jag tänker inte tala om för dig att du skall släppa ut dina katter för att de skall bli lyckliga.
Varför säger du till oss med utekatter att vi skall stänga in våra katter?
Vad ger dig rätten att avgöra vad som är ett moraliskt riktigt sätt att hålla djur på?
Vill påminna att diskussionen i denna tråd började med att TS klagade på folk med utekatter.
Angående dö lycklig så är det inte säkert att dina innekatter dör stillsamt o lyckligt heller.
PL

Favina
2007-12-23, 10:09
Men gud så patetisk du är!! Låtit bli att köra på katten? Har du nån koll på hur verkligheten fungerar?

Och ja, jag tycker att alla katter som bor nära väg med mer trafik på ska hållas inne eller ute under uppsikt. Katten är idag det enda djuret man med (tydligen) gott samvete släpper ut utan att bry sig om konsekvenserna och senskyller på den ändå dog lycklig. Lycklig? Ja, möjligtvis om den dog direkt. Vilket långt i från alla gör. Men visst. Om du inbillar dig att en katt som har krossat bäcken, stora inre blödningar, punkterade lungor osv är lycklig så får det stå för dig. Jag tycker den totalt nonchalanta inställningen är förskräcklig. När du låter dina hästar och eventuella andra djur gå ute utan uppsikt under samma bolimer som katterna, DÅ ska jag börja ta dig på allvar. Men nu...

Jag har aldrig skrivit att katten dog lyckligt utan det verkar som om alla som har sina katter inne verkar tro att den dör bättre än den som dör ute.

Sedan så så jag att inte alla katter dör knall fall, bara sådär rätt upp och ner och vissa katter får lida oändligt det är jag medveten om, men jag hade TUR att min katt dog omedelbart och inte behövde lida.

Läs inläggen ordentligt innan du börjar skriva..

Favina
2007-12-23, 10:09
Jag kan bara hålla med, precis vad jag menade.

Favina
2007-12-23, 10:13

Jag vet hur verkligheten fungerar, men TS är ju besviken pga att katten som dog förstörde hennes jul. Att man skriver så korkat som om katten förstört hennes jul pga att hon körde på den så skrev jag lika korkat som att hon skulle låta bli att köra på katten, då hade hon fått en fridfull jul.

Man säger inte så.

Galore
2007-12-23, 10:39
Jag vet hur verkligheten fungerar, men TS är ju besviken pga att katten som dog förstörde hennes jul. Att man skriver så korkat som om katten förstört hennes jul pga att hon körde på den så skrev jag lika korkat som att hon skulle låta bli att köra på katten, då hade hon fått en fridfull jul.

Man säger inte så.

Svara på mitt inlägg.

Med tanke på att Ts tog väldigt illa vid sej menar hon nog inte att det är kattens fel att den blev påkörd, utan bara ville avreagera sej från choken, men jag är inte Ts så vet ju inte igentligen. att börja hugga på henne ser jag som helt meningslöst, då en olycka händer mycket lätt.Nästintill idiotiskt att skriva "hon skulle låta bli att köra på katten, då hade hon fått en fridfull jul." eftersom både du och jag förstår att det inte var menningen och vi båda vet att hon mår dåligt över det.

Galore
2007-12-23, 10:46
Jag tänker inte tala om för dig att du skall släppa ut dina katter för att de skall bli lyckliga.
Varför säger du till oss med utekatter att vi skall stänga in våra katter?
Vad ger dig rätten att avgöra vad som är ett moraliskt riktigt sätt att hålla djur på?
Vill påminna att diskussionen i denna tråd började med att TS klagade på folk med utekatter.
Angående dö lycklig så är det inte säkert att dina innekatter dör stillsamt o lyckligt heller.
PL

Fast chanserna måste ju öka om stillsam död om katten är inne.Vill inte kritisera har du har utekatt, då min mamma har det också och dessa katter är genomlyckliga. Men angående dödsantalet tror jag att det oftare händer att utekatter dör än innekatter. Jag har dock inga källor på det.

Galore
2007-12-23, 10:47
Den ska vara inne av flera saker. Säkerheten är en, ja. Den riskerar inte att äta råttgift, eller förgiftade råttor. Den riskerar inte att bli skadad i bråk med annan katt, eller bortdriven från sitt revir av en större katt. Den riskerar inte att bli tagen av andra rovdjur, samt att stjälas av människor. Många katter har gått sitt öde till mötes i händerna på alltfrån ungdomar som misshandlar ihjäl katten till "kattsamlare" som tar in dom som verkar hemlösa och sen inte kan ta hand om dom.
Den riskerar inte att hamna i nån farlig jordbruksmaskin och inte heller under hjulet eller i motorn på nått fordon.
Den riskerar inte att störa folk runtom som inte vill ha katt, utan tycker det är jobbigt när katten pinkar ner deras tvätt, barnvagn, soffkuddar osv. Eller gräver upp deras blommor. Inte heller riskerar den att reta upp nån bilägare som fått hela huven repad av vassa kattklor.

Och samtidigt riskerar dom då inte heller att ägarna till de saker dom verkligen förstör ska ta itu med problemet på eget sätt.

När jag flyttar ut på landet ska mina katter få en enorm rastgård av få strosa i, där dom kan mysa och leva livet. Men helt lösa utan uppsikt kommer dom aldrig att vara. Och det beror inte på att det är 6000-kronorskatter, utan det beror på att jag som kattägare inte bara har mig själv att tänka på. Även katten OCH alla andra runtomkring måste tas in i tanken när man skaffar katt.

Det är pågrund av detta tänkaded jag respekterar dej nåt så fruktansvärt som kattägare. Good work! :bow::bow:

Galore
2007-12-23, 10:48
Jag kan bara hålla med, precis vad jag menade.

Anser inte att du kan hålla med h*n om detta då du i tidigare inlägg hävdade samma sak fast om utekatter.

MissFideli
2007-12-23, 11:35
Jag har inte skrivit att du måste hålla dina katter inne. Men jag lovar att du är en av få som i så fall inte säger att det är synd om mina katter som får vara inne. Och att dom inte är lyckliga.

Så egentligen vet jag inte vad du menar med ditt inlägg?

MissFideli
2007-12-23, 11:40
Det är pågrund av detta tänkaded jag respekterar dej nåt så fruktansvärt som kattägare. Good work! :bow::bow:

Nämen tack :o :o :bow:

Vad glad jag blir :banana:

Sirisiri
2007-12-23, 14:16

Man säger inte så.
Jag hade mer än gärna låtit bli att köra på katten, men det fanns ingen chans i världen att jag kunde ha undvikit det. Katten kom springandes rakt mot bilen och jag lovar dig att ABS-en jobbade hårt när jag tvärnitade på en hala vägen.

Hade jag varit en bättre människa om jag bara iskallt konstaterat att katten ligger och kämpar för sitt liv på vägen och sen helt oberörd kört därifrån?? Då hade du sluppit läsa den här tråden ockås, för då hade jag aldrig skrivit den. Det är väl inte så jäkla konstigt att jag mår dåligt av att se en trasig stackars katt som lider av sina svåra skador, som JAG har orsakat!

Var har jag skrivit att det är kattens fel? Håller fast vid att jag tycker att det enbart är ägarens fel. Omärkt katt och ett ynka samtal till närmast djursjukhus hade gett svar på varför katten inte kom hem. Det har gått fyra dagar, men tydligen saknar ingen katten... Det är riktigt tragiskt. :mad:

peter_lundin
2007-12-23, 14:59
Jag tycker att det är så fruktansvärt oansvarigt att låta sina katter springa lösa. Ägaren till den här stackars katten har definitivt förstört min jul.
Dett är väl vad folk reagerade på!
PL

golden_tinka
2007-12-23, 15:26
Såna här inlägg gör mej förbannad, så borde inte svara igentligen.
Tar detta personligt då jag själv har innekatter.

men hur vågar du ta dej rätten att påstå att exempelvis mina katter INTE är lyckliga, för det är så jag tolkar ditt inlägg? Tar också illa vid mej när du påstår att mina katter inte är fria, dom har enligt min uppfattning ett helt underbart liv. Dom tar för sej det dom behöver och mer därtill. Avstår också från riskerna att mina bebisar blir påkörda, bråkar med andra katter (revirbråk) eller att nån tysk tar med dom hem (detta har hänt min pappa, lite löjligt exempel jag vet.)
Påstår dock inte att jag har nåt imot utekatter, då min mamma har sådana, och just DOM katterna trivs med det. hade jag släppt ut den ena av mina hade han förmodligen dött av stressen. Du får förlåta om det blev för otrevligt.

Jag svarade henne utifrån hennes tidigare inlägg!
Du får tolka mitt inlägg precis hur du vill, även om det kanske inte är en rättvis tolkning, men skrift är inte det ultimata förmedlingsättet!:crazy:

Jag har personligen väldigt svårt för innekatter, ja!
men jag har ingenstans skrivit att katterna blir olyckliga eller att ägarna till innekatter är idioter, vilket man tydligen är när man har oreggad utekatt!:smirk:
Ser dock ingen anledning till att man ska ha katter i lägenhet, tycker lika illa om fåglar och kaniner i bur!
För i mina ögon är en lägenhet just en bur!

golden_tinka
2007-12-23, 15:32
Så du vet då att din katt kommer dö knall fall och icke plågsamt?

Hur ska jag kunna veta det? vet nån det?
Det jag vet när han dör är att han levt ett fritt liv, där han gått dit han velat när han velat!

Risken att han kommer bli påkörd av en bil är minimal!

MissFideli
2007-12-23, 17:03
Och vad gör det när katten ligger och dör menar du?

Bor du så att det inte åker andra bilar än din och nån enstaka där du bor så är det kanon. Då är det mer okej att ha utekatt. Men tyvärr bor dom flesta inte så, men släpper ut katten ändå och lägger skulden på bilisten om nått händer.

peter_lundin
2007-12-23, 17:07
På vår väg far det mer än enstaka bilar men vår katt får gå ute ändå. Dock kommer jag inte lägga skulden på bilisten om det händer något.
PL

golden_tinka
2007-12-23, 17:29
blir vår katt påkörd blir han det av oss! Och nej jag trotr ingen bilist kör på något djur med flit, så jag skulle se det som en ren olycka!

Heulwen
2007-12-23, 17:42
Hur ska jag kunna veta det? vet nån det?
Det jag vet när han dör är att han levt ett fritt liv, där han gått dit han velat när han velat!

om han skulle dö vet jag att han skulle dö lycklig (fri)!

Jag reagerade på ovanstående mening ... F.ö verkar du vara en av de få som bor tillräckligt bra till för att ha utekatt i min mening.

Heulwen
2007-12-23, 17:44
Dett är väl vad folk reagerade på!
PL

Det stämmer ju det hon skrev; vem här har rätt att tracka på henne över det? Hon mår otroligt dåligt och det är ytterst kattägarens fel som släpper den utan uppsikt - bara rena fakta.

peter_lundin
2007-12-23, 18:54
Lika lite som jag skulle försöka skuldbelägga bilisten om min katt blev påkörd skulle jag försöka skuldbelägga ägaren om jag körde på en katt.
Jag hör nog inte till dem som skulle få ha utekatt enligt dig men jag tror knappast att vår katt håller med dig.
PL

Galore
2007-12-23, 19:38
Jag svarade henne utifrån hennes tidigare inlägg!
Du får tolka mitt inlägg precis hur du vill, även om det kanske inte är en rättvis tolkning, men skrift är inte det ultimata förmedlingsättet!:crazy:

Jag har personligen väldigt svårt för innekatter, ja!
men jag har ingenstans skrivit att katterna blir olyckliga eller att ägarna till innekatter är idioter, vilket man tydligen är när man har oreggad utekatt!:smirk:
Ser dock ingen anledning till att man ska ha katter i lägenhet, tycker lika illa om fåglar och kaniner i bur!
För i mina ögon är en lägenhet just en bur!

Okej, missuppfattade orden "vet att min katt kommer dö lycklig (fri)" tolkade det som att innekatter var olyckliga, mitt fel. Anledningen till att jag har två katter i min lägenhet på tredjevåningen anser jag personligen är självklar, iallafall för mej. För övrigt har jag aldrig påstått att man är en idiot för att man har en utekatt som är oreggad men :smirk: på du. För övrigt anser jag inte att mina katter sitter i "bur", vilket jag också blir skapligt upprörd över. om du är så intresserad av katter borde du också veta att det är väldigt indviduellt för vilka som trivs inne och ute. ex min ena katt är väldigt folkskygg (inte mot mej och sambon dock) och därför skulle jag inte släppa ut honom heller, eller iof hade jag försökt hade han inte ens gått ut.

Galore
2007-12-23, 19:40
Lika lite som jag skulle försöka skuldbelägga bilisten om min katt blev påkörd skulle jag försöka skuldbelägga ägaren om jag körde på en katt.
Jag hör nog inte till dem som skulle få ha utekatt enligt dig men jag tror knappast att vår katt håller med dig.
PL

Tror fortfarande att Ts bara ville avreagera sej när hon skrev så, det känns alltid bättre när det är någons fel. själv har jag mycket förståelse för Ts och hade själv varit nästintill knäckt. hon skrev lite klantigt när hon var upprörd, grattis hon är mänsklig :)

Heulwen
2007-12-23, 19:51
PL

Hon har varit med om ett trauma, inte konstigt att hon skriver som hon gör.
Jag tror din katt skulle hålla med mig om att det inte vore så illa om du istället flyttade till ett ställe med mindre bilvägar.
Jag tycker inte det är alla förunnat att få ha katt utan att man måste ha rätt förutsättningar också - annars har man ingen.
Mina åsikter anses väldigt kontroversiella av många men så känner jag om alla djur - inte bara hästar.

Ex. var det en tråd om en tjej som hade en häst som bara fick gå ut ca 5 timmar varje dag men det fanns inget annat stall. Men att ha häst är ingen rättighet så då bör man flytta till annan ort eller omplacera.

ginnies
2007-12-23, 20:35
Det stämmer ju det hon skrev; vem här har rätt att tracka på henne över det? Hon mår otroligt dåligt och det är ytterst kattägarens fel som släpper den utan uppsikt - bara rena fakta.

Jag har följt hela tråden, ända från början, men nu....
Vadå kattägarens fel??

Så länge det inte är olagligt att ha sina katter lösa, lasta inte kattägaren!

Shit happens, och ja, jag har också fått någon katt överkörd, bedövande sorgligt, men skulle aldrig tänka tanken ens att ha de inne på fulltid för att skydda de från allt.

Väljer man att köra bil får man tyvärr räkna med att sådant händer!
Och nu blir det väl ramaskri, jag har även haft katt som "försvunnit", inte har jag ringt runt till olika kliniker för att höra om de fått in någon katt. Jag hoppas den som kör på avlivar en svårt skadad katt, om bilisten inte får tag på någon ansvarig anser jag det är dens skyldighet att se till att ett djur som är svårt skadat avlivas..

MissFideli
2007-12-23, 23:49
Shit happens? Åh, vilken underbar inställning :crazy:

Vad du anser och vad endel andra anser går inte hand i hand. Och det betyder att ganska många katter får lida för att ägare lägger över ansvaret på folk som inte vill/kan hantera det. Man måste ju se ett steg längre också, inte bara ta för givet. Nu jobbar jag som yrkesförare och får höra en hel del hemska historier och ser en hel del hemskt själv. Och jag kan för allt i världen inte förstå hur man utan att bry sig (som du då) kan utsätta sin katt för dom riskerna det medför att bo nära trafik.

Jag lovar, det är vanligare än vad du någonsin kommer vilja förstå att katter klarar sig en stund efter olyckan och antingen tas om hand av nån som upptäcker den ibland lång tid efter och ibland får självdö i diket.

MissFideli
2007-12-23, 23:54
PL

Jag förstår hur TS mår. Jag har själv kört ihjäl en katt och eftersom jag hör till dom mer känsliga och blödiga kattägarna så var det otroligt jobbigt. När man sen nästan dagligen ser tummen ner, dagens ris eller spark i ändan på bilister som kört på nåns katt så är det klart man mår dåligt. Du kanske är stark mentalt och klarar en sån sak bättre än mig. Och ofta är det då lättare att ha nån att skylla på. Och den enda som kan motverka att sånt här händer är faktiskt kattägaren.

Vica
2007-12-24, 19:17
knappen

Jag citerar diverse filmer, "If you love him/her, let him/her go."

Låt katten få vara katt och själv bestämma ute/inneläge. Det hjälper inte att rulla in dem i bubbelplast och tejpa fast en massa kuddar. De dör när de dör, vare sig det är en bil eller fetma.

Det är lite egoistiskt att säga "Men åååå jag älskar min katt och därför måste han vara inne." Jag älskar också min katt, men jag LÅTER honom vara det han är, dvs katt. Det är djur vi pratar om, inte nån bäbis.

Vica
2007-12-24, 19:18
Förresten, varför blir det inte sånt rabalder när nån kört på en ekorre?

ginnies
2007-12-24, 20:07
Shit happens? Åh, vilken underbar inställning :crazy:

Vad du anser och vad endel andra anser går inte hand i hand. Och det betyder att ganska många katter får lida för att ägare lägger över ansvaret på folk som inte vill/kan hantera det. Man måste ju se ett steg längre också, inte bara ta för givet.

Tror du jag limmar fast mina favvo-katter på vägen?

Om man vet vad det betyder för en katt att ha möjlighet att vistas ute, fritt, då ger man de den möjligheten.

Men om man kör på något annat, har man inget ansvar då? Det går väl inte att sätta sig i en bil och förbanna saker som kan hända bara för man mår dåligt av det själv? Det finns ju vilt i våra skogar, tror du inte de får lika ont som en katt, eller ska de också låsas in?

Galore
2007-12-24, 21:42

Du kanske är inne på fel forum? :angel:

Heulwen
2007-12-24, 22:34
Låt katten få vara katt och själv bestämma ute/inneläge. Det hjälper inte att rulla in dem i bubbelplast och tejpa fast en massa kuddar. De dör när de dör, vare sig det är en bil eller fetma.

Så du tycker inte heller att man ska ta ansvar för katters fetma heller, skrämmande inställning - mycket skrämmande. :crazy:
Precis som med barn så ska man inte låsa in dem men man ska banne mig inte heller låta de leka nära vägen utan uppsikt.
Det räcker för både katt och barn att leka långt in i skogen. Och om man inte bor där - skaffa inte katt.
Detta anser jag - liksom om man inte bor lämpligt att ha häst (små leriga hagar), skaffa ingen häst eller flytta!

Människor dör när de dör också, med din "ödes-inställning" så kan vi sluta använda säkerhetsbälte också.

Heulwen
2007-12-24, 22:37

Du skulle bara veta hur dåligt min mamma mådde av att köra på en duva. En katt har dessutom ofta en mänsklig ägare som troligen kommer må dåligt också.
Och ovanpå det håller vi inte ekorrar som husdjur så vi får en närmare relation till katter.

MissFideli
2007-12-24, 23:03
Tror du jag limmar fast mina favvo-katter på vägen?

Om man vet vad det betyder för en katt att ha möjlighet att vistas ute, fritt, då ger man de den möjligheten.

Men om man kör på något annat, har man inget ansvar då? Det går väl inte att sätta sig i en bil och förbanna saker som kan hända bara för man mår dåligt av det själv? Det finns ju vilt i våra skogar, tror du inte de får lika ont som en katt, eller ska de också låsas in?

Fast det är en rätt rejäl skillnad på att limma fast nått vid väggen och att skriva att shit happens. Det finns en enorm zon emellan där måååånga kattägare befinner sig.
Nej, så länge man har gjort det man kan så tycker inte jag att man har nått ansvar. Man måste ju tänka realistiskt på det också, vad kan jag som förare göra åt katten som helt plötsligt hoppar upp på vägen? När jag körde på en katt så hoppade den upp nån meter framför bussen, jag körde i 50 km/h. Lyckades få undan framhjulet, men tyvärr hamnade den under bakhjulen. Hur ska jag kunna ansvara för det menar du? Ja, jag får ta ansvar för vad som händer efter. I den mån jag kan. Men att påstå att jag är ansvarig för att nån annans katt hoppar upp framför bussen... Nä, jag förstår inte det.

Jag har kört på vilt också, 3 rådjur. Skillnaden är att dom är vilda, dvs ingen kan påverka var dom är. Så att jämföra ett tamdjur som du som ägare helt avgör riskerna för med vilt tycker jag inte är rätt.

MissFideli
2007-12-24, 23:08
knappen

Jag citerar diverse filmer, "If you love him/her, let him/her go."

Det är lite egoistiskt att säga "Men åååå jag älskar min katt och därför måste han vara inne." Jag älskar också min katt, men jag LÅTER honom vara det han är, dvs katt. Det är djur vi pratar om, inte nån bäbis.

Det är lika egoistisk att skaffa en katt och släppa ut den om den inte har en säker miljö. Om man bor nära trafik så finns det i mina ögon 2 val. Skaffa katt och håll den inne/ute i rastgård eller låt bli att skaffa katt. Det är ingen rättighet att ha katt.
Låta vara katt... Ska vi inte låta hundar vara hundar också? Dvs inga koppel utan helt lösa? Likaså hästar. Kor... Osv. Varför är det så viktigt att en katt får "vara katt" (mina är förresten garanterat lika mycket katt fast dom bor helt inomhus) men helt okej att hindra andra djur från att vara det dom är? Katter är förövrigt individer. Min innekatt fick en levande mus av min utekatt som tyvärr nu är död. När Yoga lekt med den i 15 minuter utan att ens bita i den gav Fia upp och dödade den. Sen fick Yoga tillbaka den. Dagen efter hade musen hamnat på bänken. Yoga tyckte det var en jätteskojig leksak, men ingenting i hennes instinkter sade att hon skulle döda och äta den.

Sen håller jag med Heulwen om din inställning. Det är DITT ansvar som ägare till en katt DU valt att köpa att se till att den mår bra. Då ingår att inte låta den bli sjukligt fet. Osv. Men å andra sidan... det är ju bara en katt. Eller?

ginnies
2007-12-25, 09:38
Hur ska jag kunna ansvara för det menar du? Ja, jag får ta ansvar för vad som händer efter. I den mån jag kan. Men att påstå att jag är ansvarig för att nån annans katt hoppar upp framför bussen... Nä, jag förstår inte det.

Jag har kört på vilt också, 3 rådjur. Skillnaden är att dom är vilda, dvs ingen kan påverka var dom är. Så att jämföra ett tamdjur som du som ägare helt avgör riskerna för med vilt tycker jag inte är rätt.

Jag var otydlig. Man kan inte lasta föraren. Givetvis.

Men jag ser ingen skillnad som förare att köra på ett tamdjur eller vilt. Djuret har inte mindre amärta och man mår inte mindre dåligt, så fortfarande, shit happens.

Sirisiri
2007-12-25, 10:42
Låt katten få vara katt och själv bestämma ute/inneläge.
Varför ska katten ha rätt att fritt välja vad den ska göra eller inte göra, när inga andra varelser (förtom vilda djur) kan göra det? Katten vet precis lika lite som andra tamdjur vad som är bäst för den.

Nästa gång jag är i stallet kanske jag ska släppa min medryttarhäst direkt utanför stalldörren istället för i hagen. Undra vad min hästägare skulle säga då. Hon skulle säkert uppskatta att få gå och strosa som hon vill istället för att gå i sin hage. Låter det sjukt? För mig är det lika sjukt att släppa ut sin katt.

Förresten hatar min ena innekatt att vara ute. Den andra älskar att ligga på gräsmattan och njuta, och det får hon göra flera timmar varje dag på sommaren. Det går ingen som helst nöd på henne, hon står inte vid dörren och jamar och vill ut när hon måste vara inne.

peter_lundin
2007-12-25, 11:55
Ja jag är väl egoistisk som skaffar stallkatt med fri utegång, men katten trivs.
Undrar bara varför skaffar man innekatt eller djur överhuvudtaget om inte av egoism?
PL

Sol
2007-12-25, 14:05

Som ägare till en påkörd katt kan jag bara hålla med. Att min nu 13 år gamla katt blev påkörd för 11-12 år sedan var mitt fel och ingen annans. Anser inte att det på något sätt är elakt att lägga fram fakta.

Jag kände till riskerna men släppte ut katten lös ändå så i slutändan var ansvaret till olyckan mitt. Jag är bara glad att endast min katt skadades och ingen människa. Det hade varit tungt...

MissFideli
2007-12-25, 23:38
Har jag skrivit nått annat :confused:

Galore
2007-12-26, 14:36
Tycker det är ganska dumt att skriva en sån sak, alla människor gör ju allt pga egoism.
Du ger ju exempelvis fadderbarnet i afrika pengar för att du känner dej bättre då.
Killen du ser få stryk utanför krogen hjälper du ju bara för att du mår dåligt om du inte gör det. lite luddigt, men hoppas du förstå vad jag menar.

ginnies
2007-12-26, 22:02
Om man har ett faddderbarn och hjälper en misshandlad, då är man väl INTE egoist?

Galore
2007-12-27, 00:17
I min värld handlar allt om egoism, i slutändan. Många gör nog liknande saker för att själv få tillfredställa sej och känna sej osm en bättre människa.

Heulwen
2007-12-27, 00:30
Om man har ett faddderbarn och hjälper en misshandlad, då är man väl INTE egoist?

Det beror på hur man ser det hela; vissa hävdar ju att allt är egoism eftersom man alltid handlar enligt vad man själv vill i slutändan.
Att ge pengar till tiggaren på gatan t ex får ju en att må bra med sig själv liksom att ge tillbaka en tappad plånbok.
Vissa mår bäst av att handla "rätt och riktigt" och gör så för att må bra medan andra skiter i sådant och ser bara till sig själva eftersom de mår bra med det.
Man kan väl dra det till sin spets och säga att båda är olika former av egoism.

ginnies
2007-12-27, 08:21
Vad bra jag mår nu!
Jag har varken fadderbarn eller ger några pengar till välgörande ändamål, utan att för den skull vara egoist.

Heulwen
2007-12-27, 11:44

Det beror på hur man ser det hela; vissa hävdar ju att allt är egoism eftersom man alltid handlar enligt vad man själv vill i slutändan.
Att ge pengar till tiggaren på gatan t ex får ju en att må bra med sig själv liksom att ge tillbaka en tappad plånbok.
Vissa mår bäst av att handla "rätt och riktigt" och gör så för att må bra medan andra skiter i sådant och ser bara till sig själva eftersom de mår bra med det.

Galore
2007-12-27, 19:45
Vad bra jag mår nu!
Jag har varken fadderbarn eller ger några pengar till välgörande ändamål, utan att för den skull vara egoist.

Beror också på hur man ser det.

Galore
2007-12-27, 19:45

Yes! nån förstod min dåliga förklaring :) :bow::bow:

Empalie
2007-12-27, 20:43
Ska säga dig en sak.....vi flyttade ut på landet i somras och skaffade en kattunge samt hade en hankatt redan som innan bodde med oss i ett samhälle. De får gå som de vill men är för det mesta i byn (knappt några bilar) men jag vill alltid få in dem på natten jag sitter uppe tills de kommer....
Det jag vill komm till är att katter är utedjur, de är rovdjur som vill jaga och saffa föda. Jag tror mina katter som får springa lösa bland skog och ängar älskar sitt liv, får jaga levande möss och känna sin frihet. Man kan aldrig väga en innekatt eller katts liv i koppel mot en i frihet. Katten lovar jag väljer frihet.
Beröva dem inte den.....men ta ansvar:bump:

Galore
2007-12-27, 21:01
indviduellt för katterna säjer jag.

MissFideli
2007-12-27, 21:07
Hundar är ju också rovdjur, varför ska dom gå kopplade då?

ginnies
2007-12-27, 21:55
Hundar är ju också rovdjur, varför ska dom gå kopplade då?

Förstår du verkligen inte skillnaden på att jaga råtta och/ eller jaga rådjur?

Malin L
2007-12-28, 14:20
Förstår du verkligen inte skillnaden på att jaga råtta och/ eller jaga rådjur?

Än sen då :smirk:. Huvudskaligen är ju att inte hundens frihet inskränks. Den är ju ett rovdjur och mår bra av att springa fritt, precis som dess vilda släkting vargen. Det fattar ju vem som helst :idea::angel:.

Sotis
2007-12-28, 14:33
Kolla på förvildade hundar utomlands, hur de beter sig. De är ju flockdjur och nära släkt med vargen. Gaddar ihop sig när de jagar, kan bli farliga på ett sätt katter aldrig blir. Folk är rädda för dem och med rätta. Man kan inte göra den jämförelsen eftersom hundar gör så mycket mer skada om de tillåts göra som de vill. Det är ju därför lagstiftningen för hund är så mycket strängare.

Malin L
2007-12-28, 15:32
Man får inte glömma att även katter lösa ute och förvildade katter kan göra skada. Sprida sjukdomar (kattpest, kattsnuva osv), kissa i sandlådor och på utemöbler, håra ner grannens dynor i utemöblerna. Repa bilar (vilket vår grannes katt har gjort på vår bil), smita in till folk som har fönstret öppet och som kanske är allergiska osv. Och dessutom orsaka trafikolyckor om de springer längs vägar.
Därför anser jag att tamdjur ska hållas under uppsikt så att de inte kan ställa till någon skada eller olägenhet samt givetvis för deras egen skull, så att de inte kommer till skada.

Sotis
2007-12-28, 15:51
Visst, håller med. Egentligen tänker jag att det funkar bra med utekatt om man bor på landet eller i utkanten av något samhälle. I städer är det oftast olämpligt...

Men jag ville bara peka på att hundar gör så mycket mer skada om de släpps lösa, de går inte alls att jämföra med lösa katter ändå... Repor på bilen eller att de går in till allergiska är lindrigt i jämförelse med att bli anfallen av en flock hungriga hundar, som kan ske utomlands... Där har ju folk all anledning att vara rädda för förvildade hundar. Rabies, t ex..

MissFideli
2007-12-28, 18:17
Jag tror nog att dom som inte kan ha sin balkongdörr öppen, eller får sin nya bil värd 300.000 repad och får stå för kalaset själv tycker att det är "inte så farligt".

Problemet är just att vissa kattägare inte ser längre än sin egen näsas topp. Katter kan orsaka rätt rejäl skada, mycket kostsam skada och framförallt förstöra livet för folk somär t.ex allergiska. Du tycker inte att det spelar så stor roll då eller?

ginnies
2007-12-28, 18:35
Än sen då :smirk:. Huvudskaligen är ju att inte hundens frihet inskränks. Den är ju ett rovdjur och mår bra av att springa fritt, precis som dess vilda släkting vargen. Det fattar ju vem som helst :idea::angel:.

Skillnaden är den att man som hundägare kan ha sin hund lös om man anstränger sig att få den lydig.

Sotis
2007-12-28, 18:41
Visst är det besvärligt att vara sjuk och man måste ju anpassa sig till det, men nog överdriver du när du påstår att katter förstör hela livet för allergiker?

Samma sak med skador på bilar t ex. Har man en så dyr fin bil stående ute, är det hellre inbrott och vandalism man ska vara orolig för, än att nån katt repar lite i lacken....

Bland farorna i samhället tycker jag vi kan sätta utekatter mycket långt ner på skalan, var lite realist.... ;) Tror inte det är så stor mening diskutera vidare och jag har fått fram vad jag ville ha sagt, att man inte kan jämföra med lösspringande hundar som ju är rent allmänfarliga utan mycket god pli på.

independent
2007-12-28, 18:54
KL

Jag tror jag står lite på bådas sida här.
Min pappa bor på landet och har sin kastrerade hankatt omärkt, och utan halsband (hantappade alltid det så det var till slut onödigt) Hankatten är känd bland grannar osv, så alla nära vet att det är våran hankatt. sen går han aldrig långt, utan håller så på väldigt nära avtånd från hemmet. Så skulle något hända honom, så det vara vi eller grannarna som ser det/ eller hittar honom.
Var lite emot innekatter innan, eftersom jag tyckte att katter behövde sin frihet utomhus.
Men sen när jag flyttade till egen lägenhet på 60kvm, så kollade jag mig ändå runt efter en katt som klarade av att bo inne, och jag hittade min lilla bambi :love:. infödd innekatt. hans mamma var innekatt utom just dom gångerna det var dags att bli på smällen. ;)
hursomhelst. min katt vill vara inne. han går ut på balkongen någon gång då och då och ibland sitter på räcket och tittar ut. (givetvis under uppsikt). och en gång ramlade han ner, men satt nedanför balkongen och skrek när jag hann ut. :) så.. nu undrar jag nästan vad jag ville komma fram till.. :p

Galore
2007-12-28, 19:05
vill inte vara OT igentligen. men vad menar du med att din katts mamma var innekatt föutom när hon skulle bli på smällen? :s

ginnies
2007-12-28, 19:44
vill inte vara OT igentligen. men vad menar du med att din katts mamma var innekatt föutom när hon skulle bli på smällen? :s

De ville väl ha kattungar och hade ingen hane inomhus. Då är det liksom bara att släppa ut, de, hanarna står redan och väntar.

independent
2007-12-28, 23:15
ja, jag hade egentligen ingen lust att stå med uppfödaren och pratat "kattsnusk", men jag var ju tvungen att fråga vem pappan var. ;)

Galore
2007-12-28, 23:40
Tolkade som att uppfödaren bar alsäppt ut katten i det fria och hon blivit på smällen så.

independent
2007-12-28, 23:47
ne, hon ville inte vara ute. bodde ett tag på landet med uppfödarens föräldrar eller vad det nu va, men hon trivdes inte med det, så hon fick flytta tillbaka till lägenheten. den enda gången hon ville ut, var när det var dags för parning. fem minuter ut och sen klart. (tror jag hon sa, minns inte exakt ordagrannt)

MissFideli
2007-12-29, 00:10
DU tycker inte det går att jämföra, jag tycker det. Jag tycker att det är dags att kattägare överlag börjar ta ansvar för vad deras katter gör och börjar se realistiskt på att deras katter faktiskt ställer till en hel del problem. Katter är ett ganska illa omtyckt djur bland människor som inte har katt och det beror inte på oss som har innekatter. Eller på dom som tänker efter före.

Det är vanligare än du tror att katter repar bilar och med att förstöra livet menar jag att folk som är riktigt allergiska kan tvingas flytta från sin bostad för att katterna runt om går in och hälsar på. Eller tvingas hålla alla fönster och dörrar stängda jämt för att klara sig.

Tänk efter lite. Och låt dom som inte vill ha katt slippa. Helt.

Mindra
2007-12-29, 14:55
*delvis knapplån*

Så alla ni som anser att man ska ha sin katt under uppsikt och i koppel om man är utomhus... Ska jag be mina stallkatter jaga möss och råttor i koppel med mig springades bakom??

// Mindra som i så fall måste öva upp snabbhet och kondition

MissFideli
2007-12-29, 15:32
Japp, bara att börja träna :D
Nä, bor du så att katterna kan vara ute utan att störa andra samt utsättas för onödiga risker (vältrafikerade vägar osv) så tycker jag att det är helt okej om du själv inte deltar i jakten.

Men annars tycker jag att stall och andra borde ha samma tankebana, och inte skaffa katt om det ligger en större väg i närheten.

Jag tror alla här tycker det är mer okej att ha utekatt om man bor bra till. Visst kan man ha utekatt även om man har grannar, men då ska grannarna vara med på det och inte bli tvungna att hitta på massa saker för att slippa katten.

peter_lundin
2007-12-29, 17:05
Jag tänker då fortsätta att låta stallkatten röra sig fritt, ger honom ett rikare liv än innekatten men med en större risk.
När det jämförs katt o hund i det här sammanhanget får man beakta att katten i alla tider har haft sitt värde för människan som en delvis domesticerad frigående råttjägare, blev väldigt viktig när människan började lagra spannmål i stor skala.
PL

MissFideli
2007-12-29, 17:08
Fast tiderna ändras. Många katter lever idag enbart som sällskapsdjur och köps inte in av praktiska skäl. Precis som hundarna i större utsträckning idag är sällskapsdjur medan man förr i tiden mer använde dom till olika jobb.

peter_lundin
2007-12-29, 17:24
Men innebär det att det är egoistisk o oansvarigt av mig o andra att ha lösgående stallkatt för att vissa har raskatter?
PL

Galore
2007-12-29, 18:01
denna frågan svarades ju på tidigare. du sa ju att du bodde avskilt och då är det ju självklart okej. men hade du bott inne i nåt samhälle/stad hade det varit oansvarigt i mina ögon pga traffiken framförallt.

peter_lundin
2007-12-29, 18:04
Men jag skrev ju att jag hade en ganska vältrafikerad väg genom fastigheten. Dessutom har jag ett villaområde ett par hundra meter bort.
PL

Galore
2007-12-29, 18:17
På vår väg far det mer än enstaka bilar men vår katt får gå ute ändå. Dock kommer jag inte lägga skulden på bilisten om det händer något.
PL

okej. läste fel.

ginnies
2007-12-29, 19:26
Jag tror alla här tycker det är mer okej att ha utekatt om man bor bra till. Visst kan man ha utekatt även om man har grannar, men då ska grannarna vara med på det och inte bli tvungna att hitta på massa saker för att slippa katten.

Fast riktigt så tyckte du inte i början av denna tråd, jag menar(tråd 50) råttgift och jordbruksmaskiner finns faktiskt även om man bor bra till.
och det är väl bra att du börjar ändra dig.

Empalie
2007-12-30, 14:35
Ja det kan man undra...såklart är det individuellt för en innekatt som alltid levt som det vet ju inte bättre och tror huset och trädgården är den värld om finns. Såklart lider ju inte en innekatt det är inte så jag menar men ute på landet med skog, betsmark och ladugårdar att springa i plus ett mysigt stort hus med mat kärlek och värme måste vara idealet för en katt så är det bara.......
Jag skulle intevilja sitta i ett hus hela dagarna med risk för att bli påkörd skulle ni? Stäng in er! Visst man ska ju inte förmänskliga djuren ju.........

Sol
2007-12-30, 14:45
Visst, håller med. Egentligen tänker jag att det funkar bra med utekatt om man bor på landet eller i utkanten av något samhälle. I städer är det oftast olämpligt...

Men jag ville bara peka på att hundar gör så mycket mer skada om de släpps lösa, de går inte alls att jämföra med lösa katter ändå... Repor på bilen eller att de går in till allergiska är lindrigt i jämförelse med att bli anfallen av en flock hungriga hundar, som kan ske utomlands... Där har ju folk all anledning att vara rädda för förvildade hundar. Rabies, t ex..

Katter kan också sprida zoonoser. De både biter och skiter, precis som hundar. ;)

Hur lösa katter påverkar sin omgivning kommer vi aldrig kunna komma överens om. Är lösa hundar värre? Inte nödvändigtvis.

För mig har grannarnas lösa katter varit ett jäkla gissel eftersom de envisas med att smita in i min lägenhet. Något som kan resultera i både sjukdom och blodvite. Och nej, det går inte att skydda sig från katter som ligger och lurpassar utanför dörren och blixtsnabbt smiter in så fort man öppnar dörren. Katter tenderar att vara snabbare än människor. Man kan försöka vara snabb, men nog f*n lyckas de smita in ändå.

Sol
2007-12-30, 14:46
Ja det kan man undra...såklart är det individuellt för en innekatt som alltid levt som det vet ju inte bättre och tror huset och trädgården är den värld om finns. Såklart lider ju inte en innekatt det är inte så jag menar men ute på landet med skog, betsmark och ladugårdar att springa i plus ett mysigt stort hus med mat kärlek och värme måste vara idealet för en katt så är det bara.......
Jag skulle intevilja sitta i ett hus hela dagarna med risk för att bli påkörd skulle ni? Stäng in er! Visst man ska ju inte förmänskliga djuren ju.........

Du har ju skalle nog att veta att bilarna är farliga. Katter vet inte det instinktivt. Skulle de göra det skulle knappast många dö i trafiken. Men du kanske tror att din katt är en människa och därför tänker och fungerar som du? :smirk: Förmänskliga... var det du som nämnde det?

MissFideli
2007-12-30, 15:16
Fast riktigt så tyckte du inte i början av denna tråd, jag menar(tråd 50) råttgift och jordbruksmaskiner finns faktiskt även om man bor bra till.
och det är väl bra att du börjar ändra dig.

Jag skrev inte att jag tyckte det var okej. Jag skrev att jag tycker det är mer okej. Och man bor absolut inte bra till om man/nån lägger ut råttgift när det finns katter i närheten. Angående jordbruksmaskiner så kan man hålla katten inne när det ska köras med tröska eller slåtter. Så jag ändrar mig absolut ingenting.

MissFideli
2007-12-30, 15:29
Om du skrev, man kan inte förmänskliga djur. Skulle du vilja att nån släppte ut dig när dom gick till jobbet och sen fick du intekomma in till värme eller mat förrän 10 h senare? Det går liksom inte att jämföra.

Empalie
2007-12-30, 16:29
Jag har aldrog mina katter ute 10 timmar i ströck, herregud bara för katten är en utekatt behöver den inte vara ute hela tiden....katter mår bättr av att vara ute. Jag har sett många fall där katterna har klättrat på väggarna inne för att de inte får gå ut. Att få gå ut ger stimulans men sedan tycker jag såklart inte man skall släppa ut sina katter om man bor vid en landsväg heller, men allt kan man inte skydda dem mot och mina katter tittar innan de går över och är jätterädda för bilar naturligtvis kan den dagen komma då det kommer en bil och katterna har annat att tänka på just då. usch då får man ta den smällen men mina älskade katter har levt ett bra och innehållsrikt liv, de har fått leva ett naturligt liv....och innehållsrikt

Empalie
2007-12-30, 16:29
Fy vad du drara alla över en kant, snävt perspektiv tycker jag. Inte mycket kvalite i svaren inte........

Empalie
2007-12-30, 16:32
Ahhh. förämnsliga var mer som ironi jag kan se skillnad p människor och djur..hehe
Men vad jag vet är att katter har behov av att få gå ut i friska liften få jaga möss och fåglar, det är det bästa livet. Sedan tycker jag man får överväga som blivande ägare om det passar att ha katt där man bor...inte vid en stor väg till exempel. Många människor tänker bara på att DEM vill ha en katt inte om miljön runtikring passar.

MissFideli
2007-12-30, 16:36
Och du drar inte alla över en kant när du säger att alla katter mår bättre ute? Och att dom har behov av att vara ute?

Katter som klättrar på väggarna trivs uppenbarligen inte med sin situation nej. Men gör det att ALLA katter trivs bättre ute? Knappast.

Så mycket för din kvalitet på inlägg :smirk:

peter_lundin
2007-12-30, 17:17
Själv tror jag att innekatter kan må umärkt även om utekatten oftast har ett rikare o naturligare liv.
Samtidigt har jar läst många trådar där folk är med flera innekatter klagar att de inte fungera ihop, konstigt!
Men den här tråden började faktiskt med en helt allmän anklagelse mot alla som har utekatter!
PL

Empalie
2007-12-30, 17:27
Håller med, känns som man måste försvara sig för man har sin katt ute, vilket är det bästa och mest naturliga för katten, där är den katt helt och hållet. Får alla sina instinkter stimulerade.PUNKT SLUT Känns som en del anklagar en för att vara mördare bara för man har sin katt ute, det akllar jag idiotiskt. Herregud inne finns också väldigt mycket farliga saker och såklart finns det farliga ting ute också. Men en bil behöver inte vara farligast det kan lika gärna komma en räv......Detta är vad jag tycker och hurrar flr att utekatter har ett rikare liv. Sedan får alla som har innekatter skälla på mig men jag är övertygad om att utekatyter har det bättre....

ginnies
2007-12-30, 20:30
Och man bor absolut inte bra till om man/nån lägger ut råttgift när det finns katter i närheten. Angående jordbruksmaskiner så kan man hålla katten inne när det ska köras med tröska eller slåtter.

Omöjligt som kattägare att hålla koll på vad andra gör med sitt gift och sina maskiner.

Galore
2007-12-30, 20:35
Till och börja med reagerade dom flesta på att någon skrev nåt dumt om innekatter, då dom som hade det började berätta det posetiva med det och negativa. läs tråden igen får du se var påhoppen urartade. min katt blir livrädd när han är ute (vilket jag har skrivit innan) tycker du att han skulle vara lyckligare som utekatt?

Empalie
2007-12-30, 20:39
Såklart att du inte ska tvinga honom själv hade jag en katt som jag fick följa med ut på kvällarna när han skulle kissa, han var rädd för mörkret. Talar om katter i allmnhet men nu skriver jag nog inte i tråden mer jag har klargjort vad jag tycker och jag har än inte funnit ngt argument som får mig att ändra åsikt.

En kattälskare

peter_lundin
2007-12-30, 20:42
Ja han hade säkert inte blivit olyckligare om han lärt sig fungera som en riktig katt från början.
PL

Galore
2007-12-30, 20:46
Han var en "riktig" katt i början.
hade inte haft nån kontakt med människor överhuvudtaget, men det är ju så dom trivs bäst. varför ska man göra dom tama när dom är små. Då ör dom ju knappast lyckliga, eller hur?

Galore
2007-12-30, 20:49
Vill inte att du ska ändra åsikt, absolut inte.
men reagerade över att du i tidigare inlägg skrev att du är övertygad om att alla katter trivs bäst ute, och jag berättade då om min katt som fryser till is och ligger och skakar på marken när han kommer ut. tycker jag är ett ganska bra "argument" imot att alla katter trivs ute?

Empalie
2007-12-30, 21:23
Självklart tycker jag också det.

Sotis
2007-12-31, 02:59
Katter kan också sprida zoonoser. De både biter och skiter, precis som hundar. ;)

Hur lösa katter påverkar sin omgivning kommer vi aldrig kunna komma överens om. Är lösa hundar värre? Inte nödvändigtvis.

För mig har grannarnas lösa katter varit ett jäkla gissel eftersom de envisas med att smita in i min lägenhet. Något som kan resultera i både sjukdom och blodvite. Och nej, det går inte att skydda sig från katter som ligger och lurpassar utanför dörren och blixtsnabbt smiter in så fort man öppnar dörren. Katter tenderar att vara snabbare än människor. Man kan försöka vara snabb, men nog f*n lyckas de smita in ändå.

Visst, det finns en pytteliten risk att människor och innekatter blir smittade av utekatter, men rätt långt steg till mitt exempel med rabiessmittade vildhundsflockar! ;) I de länder där sånt faktiskt finns, har man all anledning att vara rädd för lösspringande djur... :crazy:

Vad jag inte alls kan begripa är varför utekatterna ska in till just dig och varför dina egna katter inte kör ut dem. Jag har ju alltid, var jag än bott, haft balkong/altandörren öppen på glänt, eller till och med vid gavel, mest dygnet runt sommartid, och har inga som helst problem med att andra katter kommer in. Ärligen och med handen på hjärtat, att det är så.

Om någon främmande katt trots allt skulle drista sig till att komma in, kör mina egna katter ut inkräktaren på direkten. Är bägge inne samarbetar de för att få ut denne och det har aldrig resulterat i några skador heller. Troligen fattar inkräktaren att det inte var nån bra idé, för de få gånger det hänt har denne dragit järnet på direkten. :smirk:

Nu är ju visserligen dina kissar innekatter, men tycker ändå inte det borde vara nåt problem. Fattar inte det här, förklara gärna lite till, plz? :)

Sol
2007-12-31, 14:24
Rabiessmittade katter skulle jag inte påstå är ofarligare än rabiessmittade hundar... men, men rabies behöver vi öht. inte oroa oss för i Sverige så den diskussionen är rätt överflödig.

Vad gäller katterna som drällt in till mig, visst skulle mina katter gett sig på kattsatarna om de fått möjlighet. Problemet är bara att hanen jag hade då skulle gått in för att mörda. Helt ärligt, han skulle försöka döda katterna. När det sedan blir sådana kattslagsmål är det inte bara den främmande katten som attackeras utan katterna som är kompisar kan i ren panik börja slåss med varandra. Jag har varit med om det och jag vill aldrig någonsin uppleva det igen. Det kan ta månader för katterna att bli kompisar igen, om de någonsin blir det.

Sedan vet du ju att jag har kattuppfödning vilket innebär att jag har kattungar ibland och när man har kattungar är slagsmål i huset det sista man vill ha. Främmande katter som kan bära med sig vilken skit som helst också.