Visa fullständig version : Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Pallas
2007-12-20, 12:14
Våra barn går heltid på förskolan och min man jobbar hemifrån. Fram tills nu har jag jobbat heltid utanför hemmet. Nu är jag arbetslös och frågan blir då: Går det att få någon dispens för att få ha barnen mer än 15 timmars på förskolan? Det går inte att ha dem hemma när min man arbetar, och det känns orimligt att jag skulle behöva hålla mig utanför hemmets väggar med en två- och en treåring åtta timmar om dagen.

Någon som vet? Eller som har förslag på någon lösning?

mimmipigg
2007-12-20, 14:10
Det skiljer mellan olika kommuner vad som gäller, visst är det så att du har en diagnos av något slag?
Med den i bagaget kan du förmodligen få läkarintyg på behovet av plats ifall ni skulle bo i en kommun med ofördelaktiga regler.

bubbel
2007-12-20, 16:44
Varför kan du inte ha dem hemma?

Gandalf
2007-12-20, 17:05
Varför kan du inte ha dem hemma?
Hennes man arbetar ju i hemmet skriver hon.

Thera
2007-12-20, 17:28
Jag måste fråga vad du tänkt göra hela dagarna då?
Har ni inga dörrar så maken kan stänga om sig?

Du har rätt till 15 timmar, att tro att man ska få mer när man går hemma hela dagarna tycker jag låter helt befängt. Om det inte finns andra orsaker.

Brandgul
2007-12-20, 18:01
Hos oss ska det upp som ett nämndbeslut om man ska ha dispens.

Pallas
2007-12-20, 18:04
Jag måste fråga vad du tänkt göra hela dagarna då?
Söka jobb?

Har ni inga dörrar så maken kan stänga om sig?
Nej, vi är trångbodda.

Du har rätt till 15 timmar, att tro att man ska få mer när man går hemma hela dagarna tycker jag låter helt befängt.
Varför då? Vi har ju inte direkt en medelsvenssonsituation.

Om det inte finns andra orsaker.
Det finns det också.

bubbel
2007-12-20, 18:14
Hennes man arbetar ju i hemmet skriver hon.

Hahaha :D Jag läste det som att han jobbar ifrån hemmet som i någonannanstans - hemIFRÅN :rofl: *ehem* ursäkta.. :o

lillsmurfagirl
2007-12-20, 18:39
dom 15 timmarna är väl till för att du ska kunna söka jobb eller? hur stort bor ni? i en etta?

nDian
2007-12-20, 18:46
Min dotter går 15 timmar per vecka..Om hon ska vara längre så är det för jag ska på arbetsintervju, möte hos ams osv. Jag söker jobb även när min dotter är hemma. Jag förstår att det kan vara jobbigt när din man jobbar hemma. Men dom barnen får bara 15 timmar om dagen när man är arbetslös. Tror inte att ni är ett undantag och får längre tider tyvärr.

Mvh

Thera
2007-12-20, 18:53
Finns det andra skäl till att du inte orkar ta hand om dina barn så är det sjukskrivning som gäller.
Er trångboddhet lär ju i alla fall inte vara förskolans problem? Det är sånt man får lösa själv.

Dessutom, som någon sa, att söka arbete är tänkt att du ska göra på de 15 timmarna du har.

Så trött på föräldrar som tror att förskolan ska lösa alla problem, att det är en inrättning alla har rätt att göra hur man vill med. Vet inte hur många gånger jag har slutat tidigt och mött föräldrar som går och shoppar eller håller på med sin hobby.

Vi är inte till för det!

Tyvärr verkar det vara en trend som växer... :crazy:

break_a_leg
2007-12-20, 19:12
I min hemkommun är det som Brandgul skrev, ska man ha dispens till mer än 15 timmar så är det ett "beslut från högre ort".

Om du behöver gå på arbetsintervju/möte på AF så har oftast barnen rätt till utökad vistelsetid de dagarna.

Är du sjukskriven så har barnen rätt till "heltid".

Bebben
2007-12-20, 20:45
I min kommun får man bara 15h/v om man är sjukskriven. Hur kan det gå ihop egentligen? Jag är sjukskriven (Långtids) på heltid, för att jag inte kan jobba eller så. Men dom tycker då att jag kan vara hemma med min son på nästan heltid..

Jag måste ha ett extra läkarintyg om jag ska få mer än 15 timmar i veckan. Vilket jag har skaffat nu, men det känns otroligt konstigt. Sjukskrivningen i sig borde ju räcka som läkarintyg tycker man.

Brandgul
2007-12-20, 20:55
Det skiljer mycket mellan komunerna. Vi har t.ex. haft 30 h i veckan för barn med småsyskon hemma. Men det kommer nu att ändras till 15 h i veckan. Arbetslösa har dock fortfarande rätt till 30 h i veckan. Så det skiljer sig åt...

break_a_leg
2007-12-20, 20:58
Men är det så generellt eller beror det kanske på att ert ordinarie behov varit 15 tim? (Dvs att om du inte varit sjukskriven varit arbetslös.)

Jag har aldrig haft 15-timmarsbarn vars föräldrar blivit sjukskrivna tror jag.

Pallas
2007-12-20, 22:32
Mja, nu var det ju inte riktigt så som du framställer det som jag frågande. Jag frågade om det fanns något alternativ till 15 timmar eller om någon hade något tips på hur vi skulle kunna lösa det.

Söka jobb ska man göra 8 timmar om dagen när man är arbetslös. Hade vi haft "vanliga" barn kanske det hade gått att ha dem hemma när maken jobbar, men nu går inte det. Det innebär att jag kommer få vara ute med dem 8 timmar om dagen i nitton minusgrader. Klart som tusan att jag hör mig för vad det eventuellt finns för alternativ.

Att vi är trångbodda är givetvis inte förskolans problem, och det har jag heller aldrig påstått.

break_a_leg
2007-12-20, 22:44
Söka jobb ska man göra 8 timmar om dagen när man är arbetslös.

De flesta kommuner tror jag faktiskt har 15-timmars veckor för barn till arbetslösa. Hur löser andra sitt jobbsökande?

Hade vi haft "vanliga" barn kanske det hade gått att ha dem hemma när maken jobbar, men nu går inte det.

Får man fråga på vilket sätt dina barn är "ovanliga"? Har dom ett diagnosticerat funktionshinder så tror jag absolut inte att det är något problem att få dispens.

emma74
2007-12-20, 23:07
Sonen fick gå längre dagar på dagis när en jobbade hemma och en var föräldraledig - då spelade även faktorer som att vi bodde långt ute på landet utan kompisar i närheten in och att sonen skulle börja sexårsverksamheten ett halvår senare...

Bebben
2007-12-20, 23:08
Jag har varit sjukskriven i 2½ år nu, redan innan jag blev gravid alltså. Så vi har aldrig haft något ordinarie behov, utan jag blev informerad om att jag bara får 15h/v när jag ringde till kommunen för att kolla platser etc. Med läkarintyg på att jag har behov av mer, får jag då mer. Jag förstår inte riktigt hur det där fungerar bara. Om jag är sjukskriven på 100%, så finns det ju en anledning till det liksom. Och dom kollar inte ens varför man är sjukskriven, ifall det är en svår skada eller psykiska problem eller någonting sånt. Utan alla får 15 timmar, utan speciellt intyg.

Pallas
2007-12-20, 23:15
De flesta kommuner tror jag faktiskt har 15-timmars veckor för barn till arbetslösa. Hur löser andra sitt jobbsökande?
Ingen aning faktiskt, har funderat på det också. Fast jag tror att jag klarar mitt jobbsökande på 15 timmar, men det är som sagt maken som får sitt jobb stört.

Får man fråga på vilket sätt dina barn är "ovanliga"? Har dom ett diagnosticerat funktionshinder så tror jag absolut inte att det är något problem att få dispens.
Det är klart man får. Nej, de har ingen diagnos. Vet inte om det är något "fel" på dem, men de är så väldigt mycket mer än andra barn jag känner. De är två och tre år och kräver ständig uppsikt, och nu pratar vi om att man inte kan gå på toa en minut utan att ha stenkoll på vad de gör.

Jag skall höra mig för lite med rektorn på förskolan imorgon, det kan ju hända att de har några förslag eller tips om hur andra gör. Tror inte på dispens själv. Det är inte omöjligt att jag blir sjukskriven, och då löser sig ju min makes arbetssituation, men jag vet inte vad som händer med det än. Eller så hittar jag ett jobb omgående och då är det ju inget som ändras från nuvarande situation heller.

Undrar mest hur det är för andra föräldrar där den ena parten jobbar hemma och barnen också är hemma. Kanske de har större boende och kan göra kontor? Eller har någon smart lösning de kan dela med sig av.

ameo
2007-12-20, 23:22
Jag har varit sjukskriven i 2½ år nu, redan innan jag blev gravid alltså. Så vi har aldrig haft något ordinarie behov, utan jag blev informerad om att jag bara får 15h/v när jag ringde till kommunen för att kolla platser etc. Med läkarintyg på att jag har behov av mer, får jag då mer. Jag förstår inte riktigt hur det där fungerar bara. Om jag är sjukskriven på 100%, så finns det ju en anledning till det liksom. Och dom kollar inte ens varför man är sjukskriven, ifall det är en svår skada eller psykiska problem eller någonting sånt. Utan alla får 15 timmar, utan speciellt intyg.
Ganska många sjukskrivna fixar att ta hand om barnen hemma även om de inte har arbetsförmåga. Det är nog detta de utgår ifrån.

break_a_leg
2007-12-20, 23:25
Ett av mina barn var ungefär som dina under sina första 7-8 år i livet, emellanåt mer vild än tam. Jag kunde aldrig lämna honom ur sikte. Men han är numera som de flesta andra barn även om tom skolan inte trodde riktigt på det när han började där. En del barn är vildare än andra när dom är små, det behöver inte vara någon NP-diagnos!

Jag har ju pluggat när barnen var små + att min man jobbar hemifrån ibland. Vi har ju möjlighet att stänga in oss i sovrummet i värsta fall, något kontor har vi aldrig haft.

Pallas
2007-12-20, 23:38
Ja, vi kanske får omorganisera lite här då. Den enda lösningen jag kan komma på är att försöka beslagta ett av sovrummen som kontor. Blir inte riktigt bra, men vad gör man? Vi har ett sovrum där vi sover fyra personer (fyra sängar) och ett där tonårssonen bor. Det känns inte rätt att inkräkta i tonåringens rum och det går inte att klämma in något i det andra. Köket har ingen dörr på det viset och inte vardagsrummet heller. Maken kanske får flytta in kontoret i badrummet. :idea:

Nej, det spelar ingen roll för mig om de skulle ha något neuropsykologiskt funktionshinder, det är inte det jag menar. Jag menar bara att det blev lite bryderier här hur maken skulle kunna utföra sitt jobb nu när jag blev arbetslös. Det är uteslutet att han kan arbeta så som vår planlösning ser ut idag om barnen är hemma. Men det kanske går att lösa på något annat sätt, åtminstone tillfälligt.

TinyWiny
2007-12-21, 00:33
Undrar bara hur ni gjorde innan? Alltså när barnen var mindre? Men din man kanske inte jobbade hemifrån då?

Bebben
2007-12-21, 00:35
Ja, det kanske är så att dom flesta fixar det, jag har ingen koll på det. Jag vet dock att jag själv inte fixar det på heltid hur länge som helst. Visst, det är inte så att jag går och dör, men jag mår bara sämre och sämre. Och ju sämre jag mår, desto sämre mamma blir jag känns det som. Han har ju ingen glädje av mig, när jag bara är supertrött, irriterad och deprimerad. Jag mår mycket bättre med lite mer andrum nu, framför allt så njuter jag mer av att vara med honom när vi har varit ifrån varandra litegrann.
Han kommer dessutom att bli överlycklig över att få gå längre dagar nästa år :D Jag får slita honom ifrån personalen och leken när jag hämtar nu, och han storgråter över att behöva lämna dagiset.

Silverkedjan
2007-12-21, 04:15
I vår kommun som annars är minst sagt sträng på tider så skulle det inte vara något problem för dig.

Är en förälder psykiskt instabil är dagis den absolut billigaste stödjande lösningen för kommunen.

Jag vet flera barn med fasta heltider på dagis oavsett om föräldern jobbar eller inte just då, och det för att det ska bli bli bra fasta rutiner för BARNEN.

Det kan krävas en vända genom soc.

Zaria
2007-12-21, 08:30
Prata med chefen/rektorn eller vad det heter på en förskola.

Jag fick ha Hampus på dagis längre tider om jag ville, var ensamstående,hade precis avslutat min sjukskrivning som var på nästan ett år, var arbetsökande och mådde minst sagt skit pga olika orsaker. Fick bla en socanmälan på mig av sonens pappa ( dock inte pga detta utan av saker han hittat på själv som var helt uppåt väggarna men man mår väldigt dåligt i ett sånt läge) , och visst jag mådde APA, dels pga depression,pga anmälan pga arbetslösheten som fick mig att känna mig totalt värdelös som människa samt att jag kände mig fruktansvärt otillräcklig för min son, ingenting kändes liksom roligt,att han vaknad på morgonen var ingen glädje,det var bara jobbigt...

SÅ rektorn samt förskolepersonalen var överens om att jag kunde få ha sonen på dagis längre tider än bara 15 timmar för att orka.

Hon tänkte på barnets bästa, vad var bäst för honom? Att ha en trött,arg och ledsen mamma som inte orkade aktivera honom eller orkade med honom så mycket som han behövde mot om han fått kontaktfamilj,jag hade behövt lämna bort honom till någon annan eller om det bästa var att han fick gå lite längre tider? Så hade hon tänkt och det tycker jag kändes rätt och riktigt tänkt och resonerat av henne.

Nu fick jag jobb 2 veckor efteråt så det behövde aldrig tas till att han behövde gå längre tider, men jag är jätteglad att dagis faktiskt erbjöd mig alternativet att han fick gå längre tider om jag behövde.

Så berätta om din situation,ert boende,hur barnen är och ditt mående mm. Ibland kan det lösa sig om man pratar med dem.

LYCKA TILL

mimmipigg
2007-12-21, 09:44
Ganska många sjukskrivna fixar att ta hand om barnen hemma även om de inte har arbetsförmåga. Det är nog detta de utgår ifrån.
Är man sjukskriven ska man inte ha barnen hemma ...

Pallas
2007-12-21, 11:13
Ah, jag har läst lite om din kommuns tider... Att det kan skilja så mycket mellan olika kommuner. Vet ju inte vad de har för policy i vår kommun, men vi skall ringa rektorn idag och höra efter.

Jag skall också prata med min läkare och min psykolog. Och med arbetsförmedlingen.

Pallas
2007-12-21, 11:14
Tack för ditt stöd, jag känner igen mig i din historia. Skönt att det ordnade sig för dig!

filiduttan
2007-12-21, 11:26

Men det sjuka i detta är ju att man får ingen sjukpenning om man inte har barnen på förskola... bara de som är på aktivitetsersättning/sjukersättning kan i vissa fall få ha barnen hemma. Jag får INTE ha dottern hemma då anses jag frisk.

Så det är ju sjukt att folk ska bara få ha 15 h/v när dom för att få sjukpenning måste ha de tider den andre föräldern jobbar...

Bebben
2007-12-21, 13:24
Jag har ju aktivitetsersättning på 100%, med påbörjad rehabilitering. Mycket samtal på psyk alltså, träna på saker osv. Så jag har en del uppbokat dagligen, men jag får trots det bara 15h/v utan speciellt läkarintyg. Det är helt sjukt egentligen.

filiduttan
2007-12-21, 14:57
jag har aktivitetsersättning 100%, ingen rehabilitering just nu (blir nog efter årsskiftet) men dottern är och får vara 7-16 varje dag på dagis... ibland lämnar och hämtar jag lite senare resp tidigare för att få chansen att vara "mamma" också.... (Hon är i mammaperiod nu :love: )

Bebben
2007-12-21, 15:19
Dum kommun jag har. Nu vill jag inte ha honom på dagis heeela dagarna, men typ 5 timmar om dagen ungefär. Med vilan då, så är han aktiv där i ca 4 timmar. Det blir alldeles perfekt.

Men eftersom läkarna är SÅ sjukt långsamma, så ligger mitt intyg fortfarande på hennes skrivbord. Underskrivet och allt, men att jag ska få det någon gång verkar vara väldigt svårt. Så det får bli till att ändra tiderna snabbt nästa termin, då jag äntligen fått intyget, som kommunen självklart måste ha in originalet på, annars får jag inte lämna honom där så pass länge. Grrr, jag blir så trött på all löjlig byråkrati ibland.

Inte_Ung
2007-12-21, 23:05
Men dom tycker då att jag kan vara hemma med min son på nästan heltid...

Hur har du gjort fram tills nu?
Har pappan varit föräldraledig?

Sar
2007-12-21, 23:17
Finns det möjlighet för din man att arbeta någon annanstans delar av dagen? Typ åka till biblioteket eller om ni har ett universitet i närheten? Kan han sköta en del av. ev. telefonsamtal på mobil?
I vår stad har vi tydligen ngn sorts datanätet kring torget så man kan koppla upp sig med en bärbar dator. Jag vet att man i "svåra" fall kan få utökad förskoletid i vår kommun (annars är det 15h).
Låt oss anta att barnen går 8-11, sedan äter ni alla lunch och efter det så ger du dig iväg på aktiviteter såsom öppna förskolan, bibliotek, simhall (du kanske kan "bonda" med en kamrat som kan hjälpa dig att passa), kanske det finns aktiviteter av typen mamma/barngymnastik? Några timmar borde gå att slå ihjäl och då har din man en någorlunda lång dag att arbeta (han får kanske fortsätta sedan barnen somnat.
Mina barn tycker att det är en riktigt hit att leka ett tag i en ordningställd "barnhörna" på en möbelaffär eller i en hamburgerkedjas barnrum. Olika kyrkor brukar ha öppen förskola under olika dagar, ta reda på tiderna. Sedan har ni kanske några vänner med barn som vill ha besök? Hoppas det ordnar sig!

Inte_Ung
2007-12-21, 23:39
Men samtidigt så får nog tonåringen också acceptera att ni är trångbodda.
Bor han där på heltid?
Vad gör han på dagarna?

Att kombinera hans rum med arbetsrum borde väl vara en rimlig lösning.

Pallas
2007-12-25, 14:49
Har pratat med tonåringen om att använda hans rum som kontor nu, det går bra tycker han. Han bor växelvis hos oss och sin pappa två veckor på raken.

Fast ni får hålla tummarna för att jag hittar ett nytt jobb lite omgående, så att vår ekonomi inte kraschar igen nu. Vi hade ju just stoppat igen alla hål och kunnat börja leva lite lite friare sedan jag började jobba i juli.

ainasoja
2007-12-25, 16:06
Innan du blev sjukskriven ( denna gång ) så antar jag att du hade sonen på dagis 15 timmar i veckan. Hade du arbetat innan och haft han där 6.30-17.30 så hade du haft rätt att ha honom där dom tiderna under sjuskrivningen med.

Man har alltså rätt att ha barnen på dagis på samma principer och tider som man hade INNAN man blev sjukskriven, ska man öka på tiden på dagis så måste man ha läkarintyg på det.

Stollan
2007-12-25, 19:03
Är man sjukskriven ska man inte ha barnen hemma ...

Enligt vem då?

Stollan
2007-12-25, 19:09
Är du sjukskriven så har barnen rätt till "heltid".

Om dom inte rätt nyligen ändrat på den lagen så säger den faktiskt varken bu eller bä angående timmar. Den säger att man har rätt enligt behov men då måste man styrka behovet.
Eftersom lagen säger så kan det tolkas lite godtyckligt så hur lätt man då får utökad tid eller ej kan variera från kommun till kommun.

break_a_leg
2007-12-25, 19:55
Det är väl upp till varje kommun att bestämma sina specifika regler.

Men i de flesta kommuner har barnen rätt till samma vistelsetid som innan vårdnadshavaren blev sjukskriven. Har man då aldrig haft något arbete så är det kanske så att man måste styrka sin sjukdom med läkarintyg. Jag har dock aldrig träffat på något sådant fall.

Stollan
2007-12-25, 20:17
Egentligen inte eftersom kommunen är tvungen att följa lagen men eftersom lagen är så godtycklig och allt för få protesterar så har kommunen "olika regler" beroende på hur "snälla" dom vill vara.
Det gäller att vara bosatt på rätt ställe helt enkelt.
Själv tog det 1 år innan jag fick förskoleplats efter en flytt och det med hjälp utav BVC som hjälpte mig att ge kommunen en "spark". Enbart 3 timmar/dag då också.
Just för sjukskrivna finns inga klara rättigheten för förskolevistelse alls och det var därför jag reagerade på att du sa att man hade rätt till "heltid".
Jag vet just för jag kollade upp lagen när dottern var yngre.
Allt för många utnyttjar att lagen är godtycklig allt för ofta och kommuner är inga som helst undantag för det. Vissa kommuner (hoppas jag) inser dock att i det längre perspektivet är inte det billigaste lösningen den som är billigast för tillfället.
Barn med behovs plats hade rätt till detta redan då jag gick barnskötarutbildningen och då på 15-timmar i veckan. Skulle inte förvåna mig om tiden har med att göra för vems skull platsen är för primärt. Om man anser att det är för barnets skull när en förälder är sjukskriven = 15 timmars vecka. Om det är för förälderns skull för avslastning = kan bli mer.
Möjligt att det resoneras så.

mimmipigg
2007-12-25, 23:57
Försäkringskassan är du för sjuk för att jobba så ska barnen vara på dagis i den omfattning du är sjukskriven.
Meningen är ju att du ska vila, träna dig frisk inte ta hand om barn.