Visa fullständig version : For tidig födsel...
Kan ni mycket om detta?
Har en kompis som imorgon går in i vecka 23. Tidigare denna vecka vaknade hon av att hon blödde på natten, in till sjukhuset och slemproppen (?) har gått.
Hur stor är chansen att det kommer gå bra? :(
:crazy::crazy::crazy:
filiduttan 2007-12-21, 09:07 jag har vänner som fått i v 25 och v 28 och det har gått bra :bow:
men proppen kan ju gå LÅÅÅÅNGT innan också.... flera veckor/månader är väl inte ovanligt :confused:
har hon andra "komplikationer" sammandragningar eller liknande?
Vet inte mer än att hon får stanna på sjukhuset till bebisen är ute samt att hon helst ska ligga till sängs.
Hon har tidigare fått 1 missfall... fast den gången v 8-10 någongång.
stranger 2007-12-21, 09:25 Som jag har förstått det minns det nån "magisk" gräns runt v. 24-25 nån gång där chansen för överlevnad ökar dramatiskt. Så jag håller tummarna för att det går bra för din kompis..
Basilika 2007-12-21, 09:34 Det finns (som vanligt) massor att läsa på internet: http://www.google.se/search?hl=sv&q=prematur&meta=
Ja jag vet att det finns en massa att läsa men jag vill gärna ha åsikter från folk som kanske varit med om det också...
De förlöste väl en flicka i v.23 i ett program av Sjukhuset?
Slemproppen kan lossna och så bildas en ny, så kanske den lossnar så kan de hålla på så innan förlossningen sen startar när det är dax.
Att hon ska ligga ner är för att inga värkar ska starta och äkert för navelsträngen inte ska hamna runt halsen OM förlossningen skulle starta.
Jag förtstår om det är jobbigt, en kamrat till mig och hans tjej har haft fler tidiga missfall, ett kring v.20 och sen i v.36 och v.38! Hennes första avled direkt efter förlossningen i v.40 :cry:
Man vet inte vad man ska göra eller säga.
bananabambi 2007-12-21, 09:55 Men stackars människor, vad hemskt för dom :eek:
Nej jag vet inte riktigt vad vi ska säga. Förhoppningsvis får hon ligga inne ett bra tag för det tolkar jag som att bebisen inte kommer ut förrens den är mer utvecklad.
Vad är det som inte är tillräckligt utvecklat i nuläget? (v23)
Frågar eftersom mitt intresse för barn är minimalt men vill kunna stötta min vän nu när de har det jobbigt!
twinstar 2007-12-21, 10:24 Lungorna utvecklas väl inte förräns i vecka 32-33 t ex...
OJ! Ja de är ju ganska viktiga. Men de som fötts tidigare än lungorna hunnit utvecklats, hur går det för dom?
TinyWiny 2007-12-21, 10:33 OJ! Ja de är ju ganska viktiga. Men de som fötts tidigare än lungorna hunnit utvecklats, hur går det för dom?
Om man inser att förlossningen inte går att stoppa tar endel sjukhus hål på fostersäcken, då utvecklas lungorna med raket fart, bebisen får även ligga i respirator tills lungorna är redo.
Det är ett jättesvårt läge din kompis är i, det bästa du kan göra är att bara finnas och lyssna på all gråt och ångest:cry:
Så tidigt som v 23 kan det gå åt vilket hål som helst:cry: förhoppningsvis så kan bebisen stanna i magen iallafall några veckor tilll.
OJ! Ja de är ju ganska viktiga. Men de som fötts tidigare än lungorna hunnit utvecklats, hur går det för dom?
Hon kommer få medicin (vet inte exakt vad) på sjukhuset som gör att lungorna utvecklas snabbar, ut ifall barnet kommer ut för tidigt.
Vet en som var inne så tidigt med värkar, som fick något för att lungorna skulle utvecklas och bricanyl för att värkarna skulle avta. Och bebis ångrade sig och stannade inne. :)
Glamoroza ox 2007-12-21, 10:54 Jag fick en spruta (för lungorna) i ändan när dottern ville ut för tidigt, men vad sjutton var det i sprutan :confused:
Har fått tillfälligt hjärnsläpp :smirk:
Kortison var det nog!
Glamoroza ox 2007-12-21, 11:01 Här stod det att de lyckats rädda barn från v.22
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prematur
Sunshine 2007-12-21, 11:11 knapplan
Man ger steroider till mamman sa att bebisens lungor utvecklas snabbt. Sen ar det just nu jatteviktigt att hon bara vilar och ligger still, varje dag ar vardefull for sa har tidigt finns det fortfarande mycket kvar att utveckla for bebisen :(
Jag tror att den tidigaste prematuren som overlevt foddes 22v gammal. Men det ar ratt ovanligt att man lyckas med det. Kan de fa din kompis forbi 24v strecket sa har hon en battre chans.
Att slemproppen har gatt betyder INTE att vattnet har gatt, och aven om vattnet gar sa finns det fortfarande lite tid. Jag har en kompis vars vatten gick 19+3, hon lyckades knipa i 2v till men tyvarr overlevde inte hennes lilla son, det var for tidigt :(
Men jag har aven en annan kompis dar vattnet gick forra veckan och sent igar kvall fodde hon tva friska tvillingflickor (visserligen 35+6 men anda, hon knep en hel vecka efter att vattnet gatt!).
Haller tummarna stenhart att allt ska ga bra!!
Tack, det var sådana här svar jag ville ha! Lite mer "verklighets"-fakta.
Hållar alla tummar och tår jag har att det ska gå bra, lider med henne. Sist hon fick missfall tog det ca 1 år innan hon blev sig själv igen, hoppas det går bra denna gång!
Att slemproppen har gatt betyder INTE att vattnet har gatt, och aven om vattnet gar sa finns det fortfarande lite tid.
Vad är slemproppen för något?
Vad är slemproppen för något?
En seg smörja i livmodertappen (säger man så) som sitter där för inga ev. bakterier ska kunna ta sig in.
När man har ägglossning pekar tappen framåt och är öppen för spermierna, när man sen blir gravid viker sig livmodertappen bakåt och slemproppen bildas.
När det är dags för bebisen att komma ut viker sig livmodertappen framåt och drar sig sen uppåt och då kan slemproppen lossna, och som jag förstått kan livmodertappen göra så utan att en förlossning startar för när livmodertappen dragit sig uppåt och "försvunnit" går allting tillbaka igen istället för att livmodern börjar öppna sig (när den är öppen 10 cm brukar de vara lagom för bebisen att komma ut. Min slempropp lossnade under de 40 minuter vi åkte till bb efter att vattnet gått.
Hej! Jag fick en kraftig blödning när jag väntade mitt tredje barn. Detta var i vecka 22. Jag blev jätterädd och ringde ambulans. På förlossningen konstaterades det att jag hade öppnat mig två cm. De gav mig bricanyl och lyckades stoppa förlossningen tillfälligt. (så tidigt var chansen att klara bebisen väldigt liten men enligt läkarna ökade chanserna efter vecka 25) Jag låg inne någon vecka och allt var lugnt. Man konstaterade att orsaken till att förlossningen var att jag hade en streptokocker infektion och jag fick därför äta pencilin. Efter ytterligare ett tag fick jag åka hem dock med stäng vila och mestadels sängläge. Som tur va stannade min lilla och jag sattes sedan igång i fullgången tid eftersom jag fortfarande hade infektionen.
Håller tummarna för att det går bra för din kompis och henns bebis.
Kramar
Jag förtstår om det är jobbigt, en kamrat till mig och hans tjej har haft fler tidiga missfall, ett kring v.20 och sen i v.36 och v.38! Hennes första avled direkt efter förlossningen i v.40 :cry:
Man vet inte vad man ska göra eller säga.
Gud så gräsligt :cry: Får man fråga varför hon råkade så illa ut? Var det något speciellt ?
Sorry lite OT men jag nojjar ju ;)
Är det inte kortison man ger för att lungorna skall utvecklas snabbare förresten?
vindvissla 2007-12-22, 19:10 Här hittade jag en intressant länk. 300 g är ju skitlite!!!
http://www.nymedicin.com/news/2004/08/25/Minsta_babyn_i_varlden_mar_bra_som_tonaring.html
stranger 2007-12-27, 07:08 Ehm - som ett mindre smörpaket...
Att hon ska ligga ner är för att inga värkar ska starta och äkert för navelsträngen inte ska hamna runt halsen OM förlossningen skulle starta.
Att man blir ordinerad liggande läge har inget med navelsträngen att göra.
Om man inser att förlossningen inte går att stoppa tar endel sjukhus hål på fostersäcken, då utvecklas lungorna med raket fart, bebisen får även ligga i respirator tills lungorna är redo.
Om förlossningen inte går att stoppa, då hinner knappast några lungor utvecklas till fullo, då kommer ju barnet. Man medicierar modern mot outvecklade lungor.
Man tar inte hål på fostersäcken vid för tidigt födda barn och väntar.
Att lungorna är outvecklade betyder att de har svårt att ta upp syre. Det hjälper alltså inte alltid med respirator.Respirator är bra när andningen inte fungerar, alltså andningsstopp och bristande förmåga av kroppen att hålla andningen uppe.
Att slemproppen har gatt betyder INTE att vattnet har gatt, och aven om vattnet gar sa finns det fortfarande lite tid. Jag har en kompis vars vatten gick 19+3, hon lyckades knipa i 2v till men tyvarr overlevde inte hennes lilla son, det var for tidigt :(
Att vattnet går är inte farligt- om man inte får infektion Därför ligger man stilla och tempas många ggr varje dag.
Att vattnet går i ett för tidigt skede behöver inte betyda att värkarna går igång, men vill man inte ha igång en förlossning minskar risken att värkarna startar om man ligger stilla.
Att hon blödde behöver inte betyda att det var slemproppen. Man kan få blödningar ändå.
Ibland dålig prognos, som missfall, ibland ofarligt, bara en tillfällig blödning från en kant eller liknande.
Om det är början till födsel kommer de att försöka stoppa värkarbetet med mediciner.
osv.osv, min veterinär kommer måste ila, återkommer.......
*KL*
Uppdatering...
Tyvärr fick hon föda barnet som fick leva i ca 30 min innan kraften tog slut...
:( :cry: :(
Glamoroza ox 2007-12-29, 19:05 :cry::cry::cry:
Vet inte vad jag ska säga!
:cry:
Åh nej så hemskt! Stackars, stackars henne. Fy, jag bara ryser och vill gråta.
Åh stackaren :cry:
Mina tankar går till henne :(
edit : och pappan såklart.
doglover 2007-12-29, 19:30 Jag kan inte ens tänka mig den smärtan hon måste gå igenom.
Att se sitt barn och sedan förlora h*n.:cry:
Man vet ju inte vad man ska säga........................................föruto m :(
Fy så hemskt. Är själv i v 24 så jag kan nästan föreställa mig hur hemskt det måste vara.
[QUOTE=Terja;9710424Tyvärr fick hon föda barnet som fick leva i ca 30 min innan kraften tog slut...
:( :cry: :([/QUOTE]
Tråkigt.
V.23 utan att hinna förbereda barnet med med, till en förlossning, är tidigt.
Har själv i arbetet varit med och tagit emot barn i tidig v.22, vet hur litet och dåligt förberett det är.
Livet är hårt och orättvist.
Gud vad hemskt :cry:
*Tröstkram till mamman och pappan*
Usch och fy det önskar man ingen. :( Sorgen måste vara obeskrivlig.
Du får försöka finnas där för din vän.
Hade verkligen hoppats att det skulle gå bra.
Kramar Javan
Basilika 2007-12-30, 11:54 :cry: vad orättvist det kan vara :cry:
Å andra sidan..
För vem skulle det vara rättvist att förlora sitt barn?
Jag hoppas så innerligt att din vän orkar och har mod till att ta sig igenom en graviditet till.
Med alla dessa sorger så är de så värda att få ett litet knytte!
Det känns så meningslöst att dom inte skulle få uppleva detta till slut...
Å andra sidan..
Det flera nog tänker på /jämför med är nog alla de som får oönskad graviditet och som ibland leder till oönskade barn.
Inte att det är mer rättvist eller orättvist för någon som vill ha men inte får.
min kusin föddes för tidigt och mår bara bra nu.
Inte varit några problem alls.
Hon var 30 cm när hon föddes
Basilika 2007-12-31, 10:05 Å andra sidan..
Jag tror att den som burit sitt barn tom v23 sett fram emot att få lära känna den lilla krabaten som planerades födas någonstans runt vecka 40 och bli ett vanligt barn och så småningom bli tonåring och flytta hemifrån.
Självklart!
Det är en otrolig sorg över den framtid som aldrig blev.
Men det jag opponerade mig lite emot var att många väljer ord som "orättvist" i sådana här sammanhang.
Om någonting är orättvist så måste det finnas ett rättvist.
Jag tycker inte det är rättvist för någon enda människa att förlora sitt barn.
Ginnies gav mig lite svar på vad som ev. ligger bakom ordet.
Nu ska jag inte märka ord längre men jag har alltid förvånat mig över just det ordvalet när det kommer till sorgliga händelser.
Calazirya 2008-01-02, 12:54 Min Bror och hans sambo förlorade sitt barn Thyra efter 5 dygn, det var för 1½ år sedan .. Det var en hemskt jobbig tid för alla .
Nu fyller Thyras lillasyster Tuva snart 6 månader ...
Det är orättvist på så så vis att barn INTE ska kunna dö egentligen, det ska bara inte få hända :(
|