Visa fullständig version : Ny kamera!
Mysgrisen 2007-12-21, 20:01 Efter en tids velande hit och dit så har vi nu köpt oss en ny systemkamera.
Det blev en Canon eos 400D, med 18-55 objektiv (kit). Ska bli så kul att prova den! Inte förrän när tomten kommer säger sambon!:eek:
Har några andra canonobjektiv som vi ska leka lite med också.
Ska bli så roligt att lära sig att fota "på riktigt".
Tack för all hjälp!
Kuckeliku 2007-12-21, 20:17 grattis... men ni kan väl sätta batteriet på laddning innan så ni kan börja plåta direkt på julaftonsmorgonen :)
Mysgrisen 2007-12-21, 20:18 Jag försökte lite med det, att vi åtminstone skulle ladda batteriet. Det lät som att han kunde gå med på det.:D
Vi ska liksom slå in den i ett paket till julafton också hihi
Mysgrisen 2007-12-21, 21:16 Kliar i fingrarna...:angel:
Vad roligt! :)
Jag hoppas på att få en långzoomskamera (Panasonic DMZ-FZ18) i julklapp, för jag är så sugen på att börja lära mig fota "på riktigt"!
Men ang. batteriladdning - hur länge måste batteriet ladda innan man kan använda kameran första gången?
Mysgrisen 2007-12-21, 21:38 Ingen aning...
Har öppnat lådan, pillat ut batteri, laddare och nätkabel...nu laddar batteriet för fullt. Ska ladda tills det lyser grönt. Det tar ca 90 minuter för det här batteriet att ladda fullt från tomt iaf.
BeastieBabe 2007-12-21, 21:40 till det är färdigladdat.. kan gå på ca 1-2 timmar beroende på normalladdtid..
jag fick hem min EOS 400D förra fredagen och laddade upp batterierna direkt, men fotade inget förrens i söndags då jag var borta och festade hela fred och lörd :p
sjukt kul med en bra kamera, har det tillhörande objektivet, ett 70-200 och väntar på ett 50/1,4 :love: som kommer i jan..
BeastieBabe 2007-12-21, 21:42 Ingen aning...
Har öppnat lådan, pillat ut batteri, laddare och nätkabel...nu laddar batteriet för fullt. Ska ladda tills det lyser grönt. Det tar ca 90 minuter för det här batteriet att ladda fullt från tomt iaf.
läs manualen sålänge ;) där finns de flesta knepen :idea: jag ögnade bara igenom min manual jag.. har knäppt ca 500 bilder på typ ingenting hittils.. har fpotat på hundpromenaderna, massa frost och en massa räcerpudlar, eller kanske bara en som kutade som f-n.. :p
Mysgrisen 2007-12-21, 21:47 Håller på att kika i manualen nu :D
Eller som säljaren (lite konstig?) sa när jag frågade om det följde med en svensk manual: Vadå manual? Kan du ringa med en telefon? Jag: Eh, jo det kan jag.. Säljare: Jamen dåså, då behöver du ingen manual (sagt spydigt liksom)
Hmm, jag hade ju tänkt att lära mig att fota även med manuella inställningar, annars hade jag ju kunnat köpa en "enklare" kamera.
Mysgrisen 2007-12-21, 22:09 Wiii, nu har den laddat klart!! Hur ska jag kunna hålla mig?
Kuckeliku 2007-12-21, 22:13 som sagt, finns en hel del att lära. ställ frågor, kolla på olika siter (t.ex. www.fotosidan.se har massor med info)
Det tar ca 90 minuter för det här batteriet att ladda fullt från tomt iaf.
till det är färdigladdat.. kan gå på ca 1-2 timmar beroende på normalladdtid..
Det tar alltså inte längre tid än ett par timmar i alla fall? För förut var det väl i alla fall så att alla laddbara batterier skulle laddas i typ ett halvt dygn första gången... Men skönt om man slipper det nu.
Mysgrisen 2007-12-24, 08:31 *kl*
Vilken tur att tomten varit här under natten och lämnat några paket under granen! Och tänk att det var en kamera i ett av paketen!!:bump:
Wohoo!! Många fina julbilder blir det nu då!
Vad är det för objektiv med?
*kl*
Vilken tur att tomten varit här under natten och lämnat några paket under granen! Och tänk att det var en kamera i ett av paketen!!:bump:
Jag kan tänka mig att du var som ett barn i morse o stod o hoppade vid granen :rofl:
Mysgrisen 2007-12-24, 10:44 Vad är det för objektiv med?
Det följde med ett 18-55 objektiv, men vi har ett orginal canon ef 28-80mm och ett 70-300mm hemma, som sambon använt till sin analoga canon som vi ska prova. Hoppas att det kommer att funka med dem!
Mysgrisen 2007-12-24, 10:44 Jag kan tänka mig att du var som ett barn i morse o stod o hoppade vid granen :rofl:
Gissa! Jag var nog nästan snabbare än barnen fram till granen:rofl:.
Håller på att kika i manualen nu :D
Eller som säljaren (lite konstig?) sa när jag frågade om det följde med en svensk manual: Vadå manual? Kan du ringa med en telefon? Jag: Eh, jo det kan jag.. Säljare: Jamen dåså, då behöver du ingen manual (sagt spydigt liksom)
Hmm, jag hade ju tänkt att lära mig att fota även med manuella inställningar, annars hade jag ju kunnat köpa en "enklare" kamera.
var det värsta jag har hört!! eller läst :angel:
skulle en säljare säga så skulle jag gå därifrån och köpa den någon annan stans..
tack vare den boken som jag lärt mig vad alla funktionerna sitter i kameran.. min fotolärare sa till mig att jag skulle lusläsa manualen..
så lusläs :angel:
grattis förresten till en superbra kamera ;)
Mysgrisen 2007-12-27, 22:19 Vi blev så paffa både jag och sambon att vi bara började skratta åt eländet.
Skogstrollet 2007-12-27, 22:21 Du har koll på cashback-kampanjen på Canons 400D va?
Skogstrollet 2007-12-27, 22:22 Det följde med ett 18-55 objektiv, men vi har ett orginal canon ef 28-80mm och ett 70-300mm hemma, som sambon använt till sin analoga canon som vi ska prova. Hoppas att det kommer att funka med dem!
Canons EF-objektiv funkar även på digitala EOS.
Mysgrisen 2007-12-27, 22:35 Du har koll på cashback-kampanjen på Canons 400D va?
Japp!
(tio små julnissar)
Noffepoffe 2007-12-27, 22:38 Panasonic DMC-FZ18
Den fick jag :banana:
Tillägg: förlåt, det där inlägget var totalt onödigt :p
Vad tycker du om den? :)
Jag fick inte kameran i julklapp, däremot pengar till att köpa den själv, så den ligger i en postbil någonstans i landet just i detta nu. *otålig*
Kuckeliku 2007-12-28, 12:59 Vi blev så paffa både jag och sambon att vi bara började skratta åt eländet.
Har tyvärr märkt en stigande okunskap om saker på de flesta stormarknader, verkar finnas en ovilja att anställa kompetent folk, de vill väl antagligen ha betalt.
har hört det ena sämra arguemntet efter det andra oavsett vad man vill kika på.
"apple är inget för privatkonsumenter"
"canon är det enda som vanliga personer förstår sig på"
man undrar ju OM de ens får utbildning för produkterna.
att ens försöka få hjälp med att välja skärm är ju vansinnigt... 'den här är snyggast' - kanske det, men är den BRA?
lika med tvättmaskiner, jag skiter i hur den ser ut, faktiskt....
Sharpless 2007-12-28, 13:13 Men... Du MÅSTE ju ta den där särskilt designade skärmen som BARA kostar 3 gånger mer än den du hade tänkt köpa, och som har en upplösning på hela 640x480 pixlar!
Ursäkta att jag hamnade utanför ämnet.
Noffepoffe 2007-12-30, 00:51 Vad tycker du om den? :)
Jag fick inte kameran i julklapp, däremot pengar till att köpa den själv, så den ligger i en postbil någonstans i landet just i detta nu. *otålig*
Den var riktigt bra, gillar zoomen och att den kämpar så mycket själv för att få bra bilder (den väljer typ alla inställningar själv, men man kan välja extremt mycket manuellt). Den är ganska snabb, tyvärr är det väldigt svårt att ta helt skarpa bilder på 18x zoom, men det lär man sig nog. Jag tycker att den tar bra färger, och stoooooooooooora bilder som man kan leka massor med. Knivskarpa bilder på 1 cm avstånd :love:
Tillägg: den ligger extremt bra i handen, något som jag blev väldigt glad över. Den är lätt att hålla i och fota med, det är ett stort plus :)
Stormogul 2007-12-30, 18:34 Den var riktigt bra, gillar zoomen och att den kämpar så mycket själv för att få bra bilder (den väljer typ alla inställningar själv, men man kan välja extremt mycket manuellt). Den är ganska snabb, tyvärr är det väldigt svårt att ta helt skarpa bilder på 18x zoom, men det lär man sig nog. Jag tycker att den tar bra färger, och stoooooooooooora bilder som man kan leka massor med. Knivskarpa bilder på 1 cm avstånd :love:
Tillägg: den ligger extremt bra i handen, något som jag blev väldigt glad över. Den är lätt att hålla i och fota med, det är ett stort plus :)
För att ta skarpa bilder på 18X zoom behöver du:
*En väldigt stadig hand, helst med "dödsgreppet" (med axelremmen)
*Väldigt bra ljus för att få snabba slutartider
:)
Mysgrisen 2007-12-30, 18:51 För att ta skarpa bilder på 18X zoom behöver du:
Vad är dödsgreppet?
Stormogul 2007-12-30, 19:18 Vad är dödsgreppet?
visste att någon skulle fråga :D
Låt mig fundera ett par minuter på hur jag skall förklara i ord! Så återkommer jag!
Mysgrisen 2007-12-30, 19:19 Haha! Väntar med spänning!:D
Mysgrisen 2007-12-30, 20:27 visste att någon skulle fråga :D
Låt mig fundera ett par minuter på hur jag skall förklara i ord! Så återkommer jag!
Ta en bild förresten!:idea:
Stormogul 2007-12-30, 20:40 Kom precis på det! :D
Mysgrisen 2007-12-30, 21:05 :D
(tio små nissar igen)
Jag är också nyfiken på detta grepp! Det låter lite farligt, men om det bara fungerar så kan det kanske vara värt att testa i alla fall. ;) :D
Noffepoffe 2007-12-31, 01:29 För att ta skarpa bilder på 18X zoom behöver du:
Absolut. Men det är svårt när man är darrig på handen och ovan vid kamerans tyngd :angel: Lär mig nog så småningom!
Och frågar, precis som många andra, vad "dödsgreppet" är :p
Undrar ja med va dödsgreppet är. Aldrig hört talas om det..
Stormogul 2007-12-31, 01:47 Alltså mysgrisen får väl skicka vidare min förklaring, orkar inte skriva om X antal gånger :D
Noffepoffe 2007-12-31, 13:37 Knapp.
Kom igen mysgrisen, nu vill vi höra! :banana: :)
Den var riktigt bra, gillar zoomen och att den kämpar så mycket själv för att få bra bilder (den väljer typ alla inställningar själv, men man kan välja extremt mycket manuellt). Den är ganska snabb, tyvärr är det väldigt svårt att ta helt skarpa bilder på 18x zoom, men det lär man sig nog. Jag tycker att den tar bra färger, och stoooooooooooora bilder som man kan leka massor med. Knivskarpa bilder på 1 cm avstånd :love:
Det låter ju jättebra! :) Du har inga bilder man kan få kika lite på?
Noffepoffe 2007-12-31, 16:23 Jodå, kan lägga upp några:
(Har visat den här typ överallt men jag gillar den så ni får stå ut en gång till)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/17330000-17339999/640x480/17338522.jpg (http://www.pixbox.se/pic17338522)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17350000-17359999/640x480/17355612.jpg (http://www.pixbox.se/pic17355612)
http://www.pixbox.se/pic_show_id17355610.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id17355611.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id17355613.html
Alla bilder på min pixbox är INTE tagna med Lumixen, utan de andra, som jag inte har länkat till, är fotade med en Olympus :)
Mysgrisen 2007-12-31, 17:46 Haha! Om det är okej kanske jag kan lägga ut PMet i tråden?
Stormogul 2007-12-31, 18:16 Haha! Om det är okej kanske jag kan lägga ut PMet i tråden?
Ärligt talat, helst inte!
Skogstrollet 2007-12-31, 18:52 Finns säkert olika varianter. Går ut på att man lindar axelremmen runt överarm och handled för att ge stadga.
Mysgrisen 2007-12-31, 19:35 Ärligt talat, helst inte!
Okej, då gör jag inte det. Men jag har vidarebefordrat PMet som du ville iaf.
Mysgrisen 2008-01-01, 00:31 Det är lugnt! Gott nytt år!
Mysgrisen 2008-01-14, 21:29 Nu har jag bara fotat med automatiken, och inte ansträngt mig, bara knäppt. Men här är några bilder iaf.
http://i19.photobucket.com/albums/b151/Mysgrisen/Nya%20kameran/IMG_0229.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b151/Mysgrisen/Nya%20kameran/IMG_0374.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b151/Mysgrisen/Nya%20kameran/IMG_0207.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b151/Mysgrisen/Nya%20kameran/IMG_0016.jpg
Mysgrisen 2008-01-14, 21:57 Men usch...varför lade jag ut de här bilderna...:crazy:
Borde väntat tills jag lärt mig mer...
Nej, jag tycker att det ser ut att vara en jättebra början! Framförallt bilderna på ljuset och vattnet är ju jättefina! :) Hur tog du vattenbilden?
Mysgrisen 2008-01-15, 00:52 Du är snäll du!
Jag hade ett blått fat i vasken, och använde mig av automatikprogrammet samt blixt.
Det är ju en jättebra början! Saknar lite skärpa.
|
|