Visa fullständig version : VÅR NY FAMILJEMEDLEM *bildtråd*

Wild Rein
2007-12-22, 10:14
Åh, i Januari är hon leveransklar och kommer hem till oss...Den sötaste lilla dunboll man har sett...
Vad kallar man en kisse som denna? Vad ska hon heta?
Nu ska vi försöka att hitta en kisse till som är lev. klar vid ungefär samma tid...10 Januari...

http://i192.photobucket.com/albums/z88/kevinikki/XbigMANGALA10dec2007105.jpg

http://i192.photobucket.com/albums/z88/kevinikki/XbigBEAUTIFULMANGALA10dec2007092.jpg

http://i192.photobucket.com/albums/z88/kevinikki/XbigBRAGALAbirmakittens8v18dec20072.jpg

Någon annan som har eller har erfarenhet av Helig Birma?? Kom gärna med massor av tips och råd!!!

mallotten
2007-12-22, 15:19
min erfarenhet är att dom är helt underbara :) våran dog vig ett års ålder njursten :cry: tycker de ser ut som en saga :)

Midi
2007-12-22, 16:20
Saga eller Lycka.

millus
2007-12-22, 18:00
Jag tycker hon ser ut att heta Bomull!

_moa_
2007-12-22, 18:24
Det är helt klar en Maja.

Hon var jätte söt:love:

butterflys_kg
2007-12-22, 20:37
velvet, så klart!

Wild Rein
2007-12-22, 22:55
velvet, så klart!

Mmmmm..Velvet var fint...fler förslag??
Har funderat på Coco...eller Cocos...:o

alazzi
2007-12-22, 22:58
Mmmmm..Velvet var fint...fler förslag??
Har funderat på Coco...eller Cocos...:o

Bounty ;)?

Jättesöt i alla fall!

Heulwen
2007-12-23, 00:31
Choco Deluxe. :D

Corax
2007-12-23, 16:02
Så bedårande söt hon var!!! :love:

Jag har en helig birma-grabb som är helt underbar!! De är lugna och utnyttjar inte så mycket höjd (som t.ex Burmor). De är sociala (i alla fall de jag träffat, inkl. min egen)och vill gärna vara med och se vad familjemedlemmarna gör.

http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Tengel.jpg

Wild Rein
2007-12-23, 16:51
Så bedårande söt hon var!!! :love:

Jag har en helig birma-grabb som är helt underbar!! De är lugna och utnyttjar inte så mycket höjd (som t.ex Burmor). De är sociala (i alla fall de jag träffat, inkl. min egen)och vill gärna vara med och se vad familjemedlemmarna gör.

http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Tengel.jpg

Åhhhh vad fin han är!!:love:
Jag längtar efter våran....
Velade länge mellan Ragdoll och Birma...
Har dock ingen erfarenhet av Birma som ras...vad speciellt som man bör ha i minnet??
:)

Corax
2007-12-23, 17:55
Nja, inte just nått speciellt vad jag kan komma på. Förutom att ge det lilla livet Massa kärlek. ;)

Det enda är väl att de kan vara känsliga för vanlig narkos och kan dö. Självklart kostar "specialnarkos" mycket mer. Men min klarade vanlig narkos vid kastration.

Evita_peron
2007-12-24, 13:58
Åh, i Januari är hon leveransklar och kommer hem till oss...Den sötaste lilla dunboll man har sett...
Vad kallar man en kisse som denna? Vad ska hon heta?
Nu ska vi försöka att hitta en kisse till som är lev. klar vid ungefär samma tid...10 Januari...

http://i192.photobucket.com/albums/z88/kevinikki/XbigMANGALA10dec2007105.jpg

http://i192.photobucket.com/albums/z88/kevinikki/XbigBEAUTIFULMANGALA10dec2007092.jpg

http://i192.photobucket.com/albums/z88/kevinikki/XbigBRAGALAbirmakittens8v18dec20072.jpg

Någon annan som har eller har erfarenhet av Helig Birma?? Kom gärna med massor av tips och råd!!!

Jag har en Helig Birma. :)
Och min pappas ex har fyra, och hon har fött upp och har ställt ut katter också. Nu ställer ho bara ut lite då och då. Men jag har blivit uppföd med Helig Birma, och dom är ju helt underbara! :love:
Gå in på www.birma.se :idea:

Vad har du fått katten infrån, vilken uppfödare?

Wild Rein
2007-12-24, 23:03
Jag har en Helig Birma. :)
Och min pappas ex har fyra, och hon har fött upp och har ställt ut katter också. Nu ställer ho bara ut lite då och då. Men jag har blivit uppföd med Helig Birma, och dom är ju helt underbara! :love:
Gå in på www.birma.se :idea:

Vad har du fått katten infrån, vilken uppfödare?

Jaa det verkar vara en underbar ras:love:...för att inte tala om ett sånt bedårande utseende...
Hon kommer ifrån Kimayarozes...

Corax
2007-12-24, 23:10
Jag antar att du "bara" ska ha henne som sällskap. Tänkte på att hon inte har några sockor (fram). Eller ser jag helt fel?

MissFideli
2007-12-24, 23:13
Satt just och funderade på det jag med :)

MissFideli
2007-12-24, 23:14
En supersöt liten flicka, Birman har ett så otroligt sött ansikte!!

"Din" uppfödare har förresten en släkting till mina britter tror jag. En lila britt som jag tror heter S*Applecat Very Very Vega. Om hon har kvar henne.

Mumorsan
2007-12-25, 05:39
Hihi :)
En sån söt!
Har länge varit svag för Helig Birma :) :love:

Vad sägs om Puder då? Hehe :p
Eller Fluffi? :rofl: moaha :p

Wild Rein
2007-12-25, 11:22
Jag antar att du "bara" ska ha henne som sällskap. Tänkte på att hon inte har några sockor (fram). Eller ser jag helt fel?

Du ser helt rätt, hon har dåliga sockor fram vilket vi blev väl informerade om av uppfödaren...Vår tanke är en go sällsis....!:love:
Enligt vad vi kan förstå så är hon i övrigt väldigt fin och korrekt, "bara" dessa mini sockor fram..

Du verkar insatt i rasen, en *dum* fråga...vet någon vad skillnaden blir jämfört med en *vanlig* katt då rasen har dåligt med underull?? Fäller den mindre eller finns det ingen skillnad (förutom att den då är väderkänslig)???

Wild Rein
2007-12-25, 11:23
En supersöt liten flicka, Birman har ett så otroligt sött ansikte!!

"Din" uppfödare har förresten en släkting till mina britter tror jag. En lila britt som jag tror heter S*Applecat Very Very Vega. Om hon har kvar henne.

Stämmer alldeles precis de...Very Very Vega...yep!!:)

Fraggel_Tess
2007-12-25, 16:46
Så söt :love:

Corax
2007-12-25, 17:16
De fäller väl inte så mycket mindre än en vanlig katt. Speciellt inte vid byte av päls vid vår och höst. :smirk: *pust* Annars har i alla fall inte Jag märkt nån skillnad. Men jag menar, min är ju innekatt och går endast ut i sele när det är varmt och skönt ute. Sen har jag ju inte haft nån annan innekatt än birma.

tindra
2007-12-25, 18:21
supersöööt :D

fast det blir väl en del pysslande med att borsta pälsen och hålla henne ren :)

bra att ni letar kompis åt henne :bow:

Corax
2007-12-25, 18:31
Fast det där är faktiskt inte så jobbigt som det kan verka. Pälsvården på en Birma är pinsamt enkel. Jag borstar min nån gång ibland och mest bara för att han tycker att det är skönt. Det blir aldrig tovor. Ibland badar jag honom men det behövs ju egentligen inte.

tindra
2007-12-25, 18:40
näe, jag skulle inte se det som jobbigt heller.. vi brukade borsta vår gammla huskatt även fast hon var korthårig och fin i pälsen.. men hon tyckte det var så mysigt..

det är ju en del i närheten till kissen :D

Cheeserica
2007-12-25, 18:48
Du verkar insatt i rasen, en *dum* fråga...vet någon vad skillnaden blir jämfört med en *vanlig* katt då rasen har dåligt med underull?? Fäller den mindre eller finns det ingen skillnad (förutom att den då är väderkänslig)???

Grattis till nytillskottet!

Tror inte en birma är mer väderkänslig än nån annan katt, men vad betyder väderkänslig egentligen? Inomhus spelar nog inte pälsen särskilt stor roll, och ska man nödvändigtvis ha en katt som utekatt så är ingen långhårig ras att rekommendera.

Att katten har mindre underull betyder bara att den har mer lättskött päls och får mindre tovor! Jämfört med exempelvis persern, som har massor av underull. Sen så varierar pälskvaliteten massor på alla individer. Det finns säkerligen även birmor med dålig pälskvalitet (mycket ull) som lättare får tovor.

/Erica

Svalan
2007-12-25, 19:16
Jamen, vilken liten söting! Skulle nästan kunna äta upp den.
Vackra ögon har den också. :love::love:

Wild Rein
2007-12-25, 20:39
Grattis till nytillskottet!

Tror inte en birma är mer väderkänslig än nån annan katt, men vad betyder väderkänslig egentligen? Inomhus spelar nog inte pälsen särskilt stor roll, och ska man nödvändigtvis ha en katt som utekatt så är ingen långhårig ras att rekommendera.

Att katten har mindre underull betyder bara att den har mer lättskött päls och får mindre tovor! Jämfört med exempelvis persern, som har massor av underull. Sen så varierar pälskvaliteten massor på alla individer. Det finns säkerligen även birmor med dålig pälskvalitet (mycket ull) som lättare får tovor.

/Erica

Tack för gratulationen och tack för tipsen..:bow: