TeamVM
2007-12-22, 21:29
Min häst har svårt för att fatta höger galopp, alla tips är välkomna! Fråga om ni behöver veta mer om hästen (jag orkade inte skriva fakta nu:p)
|
Visa fullständig version : Svårt att fatta höger galopp TeamVM 2007-12-22, 21:29 Min häst har svårt för att fatta höger galopp, alla tips är välkomna! Fråga om ni behöver veta mer om hästen (jag orkade inte skriva fakta nu:p) JoJimbo 2007-12-22, 21:46 Första gångerna jag fattade höger galopp på min häst som fått välja galopp själv innan (och han valde alltid vänster) ställde jag åt vänster när jag fattade galoppen, han 'balanserade' då upp sej genom att fatta höger galopp. Vet inte om det är så man 'ska' göra, men du kanske kan prova och se om det funkar. Behövde bara göra det några gånger, han kunde inte galoppskänklarna då utan rusade bara in i galoppen... Hidden 2007-12-22, 21:54 Om din häst fattar fel galopp kan du prova att blockera yttersidan, alltså ställ hästen till vänster, korta traven och gör hästen uppmärksam på fattningen, gör sen en tydlig galoppfattning och behåll vänster sidan "låst". Hästen kommer att tycka att det är väldigt mycket behagligare att fatta höger galopp eftersom den bogen är "fri". Detta har fungerat på mina unghästar men det finns säkert många andra knep!! Lycka till!!! JoJimbo 2007-12-22, 21:55 Och här kommer du och förklarar så himla mycket bättre än mej :angel:;) Trilla 2007-12-22, 22:08 jag gör så oxå ;) Bra förklarat :) TeamVM 2007-12-22, 22:08 Han brukar springa in i galoppen (även vänster) men han är bara 6 år, jag har bara ridit i ca 3 år och jag har bara ägt honom sedan maj och han var en problemhäst för några månader sedan så det är väl bara en vanesak. Jag brukar få göra så att jag rider lätt i traven och sedan lixom "kastar mig ner" och gör galoppfattningen så att han inte hinner att tänka så mkt. I höger varv så blir han bockig när man ska fatta galopp och i varje hörn så skentravar han och eller bockar :crazy: TeamVM 2007-12-22, 22:10 Tack för förklaringen oxå :angel: josefinefreed 2007-12-26, 17:21 Om din häst fattar fel galopp kan du prova att blockera yttersidan, alltså ställ hästen till vänster, korta traven och gör hästen uppmärksam på fattningen, gör sen en tydlig galoppfattning och behåll vänster sidan "låst". Hästen kommer att tycka att det är väldigt mycket behagligare att fatta höger galopp eftersom den bogen är "fri". Detta har fungerat på mina unghästar men det finns säkert många andra knep!! Lycka till!!! Detdär lät kanon! Ska testa det på min polle. Han tar verkligen skitfin, kort galopp i vänster varv, men höger funkar inte än. krumeluren 2007-12-26, 18:16 De tips du fått gäller unghästar (vid inridning: 3-åringar) och är utmärkta. Din häst är 6 år (?) och bör kunna fatta galopp utan "unghästknep". Hästen skall lösgöras och ridas i balans så fattar den rätt galopp. PiperGarden 2007-12-26, 21:36 Håller med ovanstående om att hästen ska lösgöras och ridas i balans, dock verkar det som om hästen är relativt oerfaren och även ryttaren. Tar ni ridlektioner? Problemet kan lika gärna sitta hos ryttaren, jag rider en kompis häst ibland som bara vägrar fatta höger galopp med henne, men fattar kort fin höger galopp från skritt med mig. Det finns så mycket som kan vara snett på vägen, det bästa är nog att rida lektion och lära in galoppfattningarna ordentligt från grunden, det blir aldrig bra galopp av att slängtrava in i den. Lycka till! Fiaa 2007-12-26, 22:04 har en häst i stallet som har svårt att fatta högergalopp p.g.a en gammal skada men hon tycker det är lättare om man sätter upp ett litet kryss så hon kan hoppa in i galoppen.. Lycka till!;) torpsgordon 2007-12-27, 09:49 hade en ponny som hade svårt för höger galopp jag gjorde så att jag la en snäv volttillbaka och fatta galopp där snestecket är om han inte fatta då la jag till spö lite lätt på högerbog. du får tänka dig volttillbaka. ...... / | | | du kommer härifrån lycka till torpsgordon 2007-12-27, 09:54 det ska vara volt! TeamVM 2007-12-30, 12:39 Tack för alla svar. Jag rider för instruktör 1 gång i veckan och problemet sitter inte hos mig, min instruktör som är van vid att rida in unghingstar mm. kunde inte ens fatta höger galopp med honom! Förra ägaren hade också problem med att fatta den galoppen med honom så det är inte fel på mig! TeamVM 2008-01-08, 21:47 :eek: Vissa av er vet nog inte hur det är att rida fjording men men... Håller med ovanstående om att hästen ska lösgöras och ridas i balans, dock verkar det som om hästen är relativt oerfaren och även ryttaren. Tar ni ridlektioner? Problemet kan lika gärna sitta hos ryttaren, jag rider en kompis häst ibland som bara vägrar fatta höger galopp med henne, men fattar kort fin höger galopp från skritt med mig. Det finns så mycket som kan vara snett på vägen, det bästa är nog att rida lektion och lära in galoppfattningarna ordentligt från grunden, det blir aldrig bra galopp av att slängtrava in i den. Lycka till! opus 2008-01-12, 10:31 Min häst har också haft svårt att fatt höger galopp (han är 8 år). Men jag fick tipset att samla ihop honom i en kort, behaglig samlad trav med lätt ridning. Sen så skulle jag rida lätt på fel sittben och lägga till ytterskänkeln bara. Han tog den hur lätt som helst. Nu har jag även börjat att korta ihop honom i höger galoppen för att få den mer samlad. TeamVM 2008-01-12, 18:37 Min häst har också haft svårt att fatt höger galopp (han är 8 år). Men jag fick tipset att samla ihop honom i en kort, behaglig samlad trav med lätt ridning. Sen så skulle jag rida lätt på fel sittben och lägga till ytterskänkeln bara. Han tog den hur lätt som helst. Nu har jag även börjat att korta ihop honom i höger galoppen för att få den mer samlad. Ohh, tack! Det måste jag prova!!! axel 2008-01-12, 18:50 Fatta innebär att den startar för en hjälp som ryttaren gör, inte att den då springer in i galopp. lär den kommandot/ ordet vid longering först. Sen säger du samma på ryggen o gör hjälpen tydligt. att ställa ditåt eller hitåt är bara att krångla till det. För en häst som bjuder brukar det vara lättast att fatta från skritt. Fatta gärna i en kurva, så blir det mer naturligt för den att fatta rätt. Det är A o O att du är tydlig i dina hjälper o sitter så stilla i övrigt som möjligt. Sen är det lika viktigt att du berömmer den, men den ska då inte sakta av. mirage_ 2008-01-12, 19:08 Du kan prova att lägga hästen på en volt, ställa och forma åt höger, men se till att du verkligen får igenom ställningen. Sedan ger du höger galoppskänkel. Var noga med att inte göra en för liten volt, då orkar hästen inte fatta galopp. TeamVM 2008-01-12, 23:19 Fatta innebär att den startar för en hjälp som ryttaren gör, inte att den då springer in i galopp. lär den kommandot/ ordet vid longering först. Sen säger du samma på ryggen o gör hjälpen tydligt. att ställa ditåt eller hitåt är bara att krångla till det. För en häst som bjuder brukar det vara lättast att fatta från skritt. Fatta gärna i en kurva, så blir det mer naturligt för den att fatta rätt. Det är A o O att du är tydlig i dina hjälper o sitter så stilla i övrigt som möjligt. Sen är det lika viktigt att du berömmer den, men den ska då inte sakta av. Det går inte att longera honom... TeamVM 2008-01-12, 23:22 Du kan prova att lägga hästen på en volt, ställa och forma åt höger, men se till att du verkligen får igenom ställningen. Sedan ger du höger galoppskänkel. Var noga med att inte göra en för liten volt, då orkar hästen inte fatta galopp. Det är svårare för hästen att fatta rätt galopp om man ställer inåt. :smirk: axel 2008-01-13, 00:37 Det är svårare för hästen att fatta rätt galopp om man ställer inåt. :smirk: Nej det är det inte. Det där att "släppa fram bogen" är en skröna. hästen börjar fattningen med ytter bak- därför försvårar man genom att ställa utåt. lär den att longeras. bygg en liten rund hage o träna den i. mirage_ 2008-01-13, 11:33 Nej det är det inte. Det där att "släppa fram bogen" är en skröna. hästen börjar fattningen med ytter bak- därför försvårar man genom att ställa utåt. Tack :) (tio) ginnies 2008-01-13, 14:24 Tack för alla svar. Jag rider för instruktör 1 gång i veckan och problemet sitter inte hos mig, min instruktör som är van vid att rida in unghingstar mm. kunde inte ens fatta höger galopp med honom! Förra ägaren hade också problem med att fatta den galoppen med honom så det är inte fel på mig! Det kanske är något fel på hästen om nu problemet funnits så länge och ingen klarar ut det? Förresten hur duktig är din instruktör? Är rätt trött på folk som åker runt och har lektioner utan vare sig utbildning eller särskild ridvana, men det kanske din har? TeamVM 2008-01-14, 21:36 Det kanske är något fel på hästen om nu problemet funnits så länge och ingen klarar ut det? Förresten hur duktig är din instruktör? Är rätt trött på folk som åker runt och har lektioner utan vare sig utbildning eller särskild ridvana, men det kanske din har? Hon har ridit sedan hon var barn (är nu ca 30 år) och hon jobbar på ett stuteri. TeamVM 2008-01-14, 21:40 Nej det är det inte. Det där att "släppa fram bogen" är en skröna. hästen börjar fattningen med ytter bak- därför försvårar man genom att ställa utåt. Varför säger Monty Roberts att det är så om det bara är en skröna? lär den att longeras. bygg en liten rund hage o träna den i. Jag har provat att longera honom i en rund hage men det fungerade inte. axel 2008-01-14, 22:40 Varför säger Monty Roberts att det är så om det bara är en skröna?:rofl: För att han är en gammal cowboy o rider med stång- kan inte böja den så:D Suuz 2008-01-15, 20:02 Nu snor jag tråden :angel: Min häst har lärt sig att fatta EN galopp genom att förstå mina skänklar (från enbart ord har hon nu förstått vad jag menar). Men... Hon har visst bara högergalopp när jag rider, vänster är borta :D Jag ställer inåt = höger galopp, jag ställer utåt = högergalopp. Jag gör det jag kan för att hindra henne högergalopp men det fungerar inte! Nåja, kul att hon har en fantastisk förvänd galopp, men det känns löjligt att rida på en unghäst som har en "för" bra balans... Vad för övningar kan jag göra för att stärka vänstergaloppen? Rakt fram i skogen och hoppas att hon fattar rätt? Ingela_S 2008-01-17, 18:52 Provat att fatta galoppen direkt från skritt? Utan nån trav som kan bli slängtrav emellan? Min häst (visserligen ingen fjording, men ändå) har mycket lättare att fatta galoppen för galoppskänkel om jag rider i skritt, och gärna även i sluta eftersom vikten är placerad på rätt bakben redan då. Vi har haft problem med vänstergaloppen, men efter att veterinär hittat några låsningar som åtgärdats så funkar den numera också. Är hästen kollad så han inte har några låsningar eller spänningar som gör det svårt för honom? TeamVM 2008-01-17, 19:10 Provat att fatta galoppen direkt från skritt? Utan nån trav som kan bli slängtrav emellan? Min häst (visserligen ingen fjording, men ändå) har mycket lättare att fatta galoppen för galoppskänkel om jag rider i skritt, och gärna även i sluta eftersom vikten är placerad på rätt bakben redan då. Vi har haft problem med vänstergaloppen, men efter att veterinär hittat några låsningar som åtgärdats så funkar den numera också. Är hästen kollad så han inte har några låsningar eller spänningar som gör det svårt för honom? Jag har provat att fatta ifrån skritt på en volt, han började bara att trava när jag gav galoppskänkel och när jag skulle ta tillbaka honom till skritt så blev han jättesur. Hur ska jag lära honom att han inte ska börja trava när jag gör galoppfattningen ifrån skritt? TeamVM 2008-01-17, 19:37 Han blev kollad av vet. i juni. Vets. kommentar: Måttligt reaktionslöst överben på insidan av skenan v. fram. axel 2008-01-17, 20:24 Skaffa draghjälp så går det nog. Låt ngn galoppera ifrån dig en bra bit o fatta. TeamVM 2008-01-18, 15:45 Ok, jag ska prova :) PiperGarden 2008-01-23, 12:07 :eek: Vissa av er vet nog inte hur det är att rida fjording men men... :confused: Nähä, vad i det jag skrev får dig att tro det? Från min synvinkel verkar det brista väldigt mycket i grundläggande dressyrarbete på hästen samt att den kanske behöver kollas upp av equiterapeut, om den nu så ogärna vill fatta höger galopp. TeamVM 2008-01-23, 21:12 Det spelar ingen roll hur bra balans man rider häster i om den inte vill, man kan tvinga en häst att gå framåt men inte att fatta en specifik galopp. PiperGarden 2008-01-24, 08:22 Jo, men om hæsten inte vill fatta en galopp så ær det något fel på dens balans/utbildning/fysik. Troligen har væl hæsten en låsning eller ngåot, som den gått med en længre tid? axel 2008-01-24, 11:57 Det handlar inte om att tvinga den, utan att få den att vilja lära sig. Använd uppmuntran o beröm, o godis om den är riktigt duktig. hästar är lättlärda djur:bow: Kiickan 2008-01-24, 21:19 Antagligen så är hästen svagare i vänstersidan och får då svårt att skjuta iväg med vänster bak när du fattar galopp. Att stretcha före ridpass kan hjälpa till att töja och stärka vänsterbenet. axel 2008-01-25, 08:13 Aja baja. Man ska bara stretcha VARMA muskler. sen om man inte vet hur man ska göra, kan man förvärra det. TeamVM 2008-02-17, 20:40 Idag så red jag på ridbana och efter mycket noggranna fattningar så galopperade han i höger galopp flera gånger!!!!!!!!!!:banana::bump: Love Vilgot :love: |