Visa fullständig version : Religiös skolavslutning
Silverkedjan 2007-12-23, 01:02 Jag var på min första skolavslutning i veckan när Vidar gick ut höstterminen i nollan.
Fackeltåg, gulliga barn som tränat på alla typer av julsånger (blinka lila stjärna, bjällerklang, jag såg mamma kyssa tomten etc) och var FANTASTISKA :love:
Men, lokalen var en frikyrka och allt inleddes mycket högtidligt av prästen med reilgiöst prat avslutat med att Jesus hälsade barnen välkomna med de bästa klapparna av alla - GUDS VÄLSIGNELSE och jullov.
Jag blir kräkfärdig :crazy: men INGEN annan reagerade alls.
Får man verkligen göra så här? Ska inte skolan vara NEUTRAL i religionsfrågor?
Jag har inget emot kyrkan som lokal.
Men att det ska "kosta" indoktrinering av barn att få låna den :mad:
Jag tycker att julavslutning inför jullovet är en fin tradition.
Ska man ta bort luciatågen också?
Jag förstår inte varför allt ska vara neutralt och varför kristendomen och julen inte ska få fires i skolan. Det är en del av barnens allmänbildning att lära sig sin religion, tycker jag...
chrysler 2007-12-23, 09:28 Jag kan bara hålla med, hade inte accepterats om man predikade om buddism, islam osv på en skolavslutning, så kristendom ska inte vara ett undantag.
En sak att ha en avslutning i kyrkan men en annan att hålla en sorts predikan till barn om jesus, alla familjer är inte troende.
Ganska vanligt att man åker med skolan till en kyrka & är med på gudstjänst runt julen men det är nog säkert för att påminna om varför julen kom till.
"Nej" och "jo", i den ordningen. Bra att du reagerar!
Jag förstår inte varför allt ska vara neutralt och varför kristendomen och julen inte ska få fires i skolan. Det är en del av barnens allmänbildning att lära sig sin religion, tycker jag...
Religion är en del av allmänbildningen, men skolan ska inte vara konfessionell och det finns andra religioner än kristendom. Skolan ska vila på vetenskapliga grunder. Vi lär ju inte ut Islam genom att fasta och fira Eid, eller judendom genom att fira Chanukkah, eller hur?
/Kimz0r, för ett borttagande av luciatåg.
escodobe 2007-12-23, 09:58 Jag tycker att julavslutning inför jullovet är en fin tradition.
Dom ska lära sig OM religon ja. Inte "lära sig sin religion". Alla är inte kristna vet du.
TS Jag tycker definitivt att du ska protestera mot att predikan!
Jag noterar att du i din uppräkning av "alla typer av julsånger" inte inkluderat en enda som handlar om Jesu födelse.
Så då var det nog bra att åtminstone prästen talade om för de små barnen varför vi firar jul. Lite mer bibel och lite mindre leksakskatalog skadar inte...
Det finns två vägar att göra skolan religiöst neutral. Det ena sättet är att fjärma sig från allt som har med religion att göra. Det andra är att släppa in religionen mer och låta olika trossamfund göra sig hörda, och också visa hur religionen finns med i vardagslivet - och även låta ateisterna komma med sina argument mot religion.
Om jag någon gång får barn så hoppas jag att de får gå i en skola där rabbiner, imamer, präster, ateistiska filosofer och buddistmunkar får dela med sig av sin vishet till barnen, och där barnen får en god förståelse för hur religionen påverkar olika folkgruppers vardag. Det tror jag att barnen får ett rikare själsliv av, och att det förhindrar en hel del rädsla och fördomar.
Jag noterar att du i din uppräkning av "alla typer av julsånger" inte inkluderat en enda som handlar om Jesu födelse.
Det noterade jag också. Men...
Så då var det nog bra att åtminstone prästen talade om för de små barnen varför vi firar jul. Lite mer bibel och lite mindre leksakskatalog skadar inte...
...jag ser en skillnad i att lära ut religion och predika religion.
Att "Jesus hälsade barnen välkomna med de bästa klapparna av alla - GUDS VÄLSIGNELSE" är ett icke-neutralt sätt att lära ut religion. Att i den vanliga skolundervisningen berätta att vi firar jul för att det var då Jesus föddes enligt kristendomen, att en del religioner samtidigt firar vintersolståndet o.s.v. är desto neutralare.
Bibeln kan man ha hemma om man vill, leksakskatalogen också.
Det har förekommit diskussioner på Senior om detta flera gånger. Håller som vanligt med om att det är skillnad på att lära ut om religion och att predika en speciell religion.
Sommaravslutningen har ju inte ens en kristen anknytning, så att den ska vara i kyrkan begriper jag ännu mindre.
Till min glädje har det diskuterats flitigt i mina barns skola, och kommande skolavslutning hålls förhoppningsvis i den blomsmyckade, ljusa, rymliga och fina aulan i stället för i kyrkan.
Cilla
absolut inte kristen
Dom ska lära sig OM religon ja. Inte "lära sig sin religion". Alla är inte kristna vet du.
TS Jag tycker definitivt att du ska protestera mot att predikan!
Precis som att jag tror att alla är kristna?
Jag tycker att det är en fin tradition med jul och jag tycker att den ska hållas vid liv!
(Observera gärna jag tycker)
Att "Jesus hälsade barnen välkomna med de bästa klapparna av alla - GUDS VÄLSIGNELSE" är ett icke-neutralt sätt att lära ut religion.
Det är ingen hemlighet att en präst är religiös, så jag tycker inte att prästen behöver, eller ska, vara neutral. Då blir det hyckleri i stället.
Jag tycker att det är en fin tradition med jul och jag tycker att den ska hållas vid liv!
Kan man göra hemma för den som vill det.
Det är ingen hemlighet att en präst är religiös, så jag tycker inte att prästen behöver, eller ska, vara neutral. Då blir det hyckleri i stället.
Har svårt att förstå varför skolan valde att låna/hyra en religiös lokal när det finns andra. Och därmed kan ju prästen undvikas också.
Religiösa representanter kan ju agera neutralt också. Utan att det är att hyckla. T.ex. i en utbildningssituation. Jag hade en katolsk diakon som lärare en gång och han var för det mesta neutral.
Väljer man att använda sig av en kyrka som lokal så får man nog räkna med religiösa budkskap. Det ingår.
Silverkedjan 2007-12-23, 10:23 Det är ingen hemlighet att en präst är religiös, så jag tycker inte att prästen behöver, eller ska, vara neutral. Då blir det hyckleri i stället.
Men vad har PRÄSTEN med en predikning på en skolavslutning att göra?
Om man hade PRATAT med barnen innan och lagt upp det som att vi ska låna kyrkan och då kommer deras präst att som motprestation kräva att få sprida sitt budskap hade det varit en annan sak.
Nu blir det SKOLANS officiella budskap.
Och jag vill poängtera att det var inte Svenska kyrkan utan en i mina ögon betydligt mer krystad högkyrklig FRIKYRKA.
Silverkedjan 2007-12-23, 10:24 Ingår det inte då att förklara VARFÖR för barnen?
Eller ska de tro att de går i en frilreligiös skola :confused:
Kan man göra hemma för den som vill det.
Kanske lika bra att skippa hela jullovet?
Ta bort alla svenska helgdagar också som har med religion att göra när vi ändå är i farten, tex påsklovet?
Jag tycker att julavslutning inför jullovet är en fin tradition.
Det var väl det som var grejen då...Varken jag eller mina barn har någon religion alls och jag tycker man kan skippa luciatåget också och skippa hela grejen med julen just för att jag inte är kristen.
Julen är fruktansvärt nedtonat i mitt hem,julpyntet i år sträcker sig till två stackars advenstljusstakar som har varit tända en gång tror jag...presenter finns men till ett minimum att vi sen äter mat ihop med närmaste familjen ja men det gör vi annars också.
Vem tycker du ska förklara? Jag tycker att förälder och skola ska göra det.
Silverkedjan 2007-12-23, 10:29 Har svårt att förstå varför skolan valde att låna/hyra en religiös lokal när det finns andra. Och därmed kan ju prästen undvikas också.
.
Inte i den här kommunen :crazy:
Det är "gratis" att låna kyrkor. Och ingen verkar någonsin ha ifrågasatt hjärntvätten som är priset.
Silverkedjan 2007-12-23, 10:30 Vem tycker du ska förklara? Jag tycker att förälder och skola ska göra det.
Hur ska jag som förälder VETA att de tänker PREDIKA på avslutningen?
Skolan låtsas bara som ingenting.
Men de kommer få det ganska besvärligt inför avslutningarna framöver :angel:
Silverkedjan 2007-12-23, 10:32 Kanske lika bra att skippa hela jullovet?
Ta bort alla svenska helgdagar också som har med religion att göra när vi ändå är i farten, tex påsklovet?
Barn har lov för att de behöver.
Jag tycker skolan ska vara NEUTRAL i religionsfrågan och inte ta in en frikyrka som officiell SANNING.
Men vad har PRÄSTEN med en predikning på en skolavslutning att göra?
Nåjo, om det nu nödvändigtvis ska predikas så är det väl lämpligt att en präst sköter den saken.
Men visst, jag kan hålla med om att det i ert fall låter som om det har varit ett lite väl omfattande religiöst inslag på skolavslutningen. Jag kan till och med sträcka mig så långt som att hålla med om att psalmer och präster är olämpliga inslag på just skolavslutningar. Avslutningar handlar om att fira slutet på en skoltermin, inget annat.
Däremot tycker jag som sagt att det är bättre om barnen får ta del av en mångfald av religion, än att religionen tigs ihjäl. Och att de faktiskt får en del av sin religionskunskap av folk som själva tror. Dels för att de ska kunna förstå sin omvärld, och dels för att de ska ha ordentligt på fötterna när de själva funderar på om de tror inte tror, och hur de vill tro om de tror.
Silverkedjan 2007-12-23, 10:44 Ja men det tycker jag också.
Men jag vill inte det ska verka som att skolan är partisk och själv hör till en frikyrka, att det är det enda rätta och tror man inte på samma sak får man inte ens jullov :mad:
Basilika 2007-12-23, 10:45 Eftersom vi bor i ett land som har en kristen tradition tror jag inte barnen dör av att vara i en kristen lokal och två ggr per år höra kristna budskap. De prackas på så många andra budskap också som vi gärna ser att de är utan.
Visst finns det alternativa lokaler i den här kommunen för skolavslutningar, om man vill. Jag har inte varit i lokalen du var i i fredags men i den andra kyrkan (som hör till svenska kyrkan och där sommaravslutningen hålls) vill skolorna vara för den trevliga miljön och akustiken. En del av det är säkert tradition också.
Men allt mår bra av att ifrågasättas :)
escodobe 2007-12-23, 10:46 Kanske lika bra att skippa hela jullovet?
Ja varför inte?
Visste du inte innan att ni skulle vara i en kyrka? Kom det som en överraskning?
escodobe 2007-12-23, 10:47 Vem tycker du ska förklara? Jag tycker att förälder och skola ska göra det.
Skolan. Den SKA inte propagera för någon religion.
Basilika 2007-12-23, 10:47 sträcka mig så långt som att hålla med om att psalmer och präster är olämpliga inslag på just skolavslutningar
Fast en psalm behöver ju inte ha ett mer religiöst innehåll än att den råkar vara tryckt i kyrkans sångbok.
Inte_Ung 2007-12-23, 10:50 Barn har lov för att de behöver.
I Sverige så har vi Kristna helgdagar.
Så är det bara.
Om det är bra eller inte vet jag inte, men de är kvar av tradition.
Att då få lära sig vad dessa traditioner kommer ifrån tror inte jag är det minsta farligt.
Min dotter sjöng i kyrkans kör i många år.
Och vi hedningar till föräldrar samt medtvingad lillebror gick ditt och lyssnade.
Ofta.
Jag tror att vi gick i kyrkan i snitt 1-2ggr/månad.
Ingen av oss blev Kristen av detta tilltag, snarare tvärt om.
Och då var det ändå ganska så trevliga tillställningar.
Min Dotter är nu fullständigt övertygad om att hon inte är Kristen, ju mer hon fick lära sig desto mindre kunde hon stå för det.
Så jag tycker inte att ni skall vara så rädda för litet religion.
För min del fick de gärna köra hela registret av olika religiösa högtider med tillgörande religiös samling.
Inte_Ung, Agnostiker.
Silverkedjan 2007-12-23, 10:52 Visste du inte innan att ni skulle vara i en kyrka? Kom det som en överraskning?
Jag fick reda på dagen innan att det skulle vara i just den här FRIkyrkan. Men försäkrades att det inte skulle vara religiöst utan bara ett lokallån :smirk:
escodobe 2007-12-23, 10:52 I Sverige så har vi Kristna helgdagar.
Så är det bara.
Att då få lära sig vad dessa traditioner kommer ifrån tror inte jag är det minsta farligt.
Min dotter sjöng i kyrkans kör i många år.
Och vi hedningar till föräldrar samt medtvingad lillebror gick ditt och lyssnade.
Ofta.
Jag tror att vi gick i kyrkan i snitt 1-2ggr/månad.
Ingen av oss blev Kristen av detta tilltag, snarare tvärt om.
Och då var det ändå ganska så trevliga tillställningar.
Min Dotter är nu fullständigt övertygad om att hon inte är Kristen, ju mer hon fick lära sig desto mindre kunde hon stå för det.
Så jag tycker inte att ni skall vara så rädda för litet religion.
För min del fick de gärna köra hela registret av olika religiösa högtider med tillgörande religiös samling.
Inte_Ung, Agnostiker.
Jag ser gärna MER religionsundervisning. Det är bara jättebra att barnen lär sig varifrån olika traditioner kommer. Vad jag vänder mig emot är att skolan normaliserar en religion. När skolan ska vara neutral.
Skolan. Den SKA inte propagera för någon religion.
Vi kanske missförstår varandra här. Så länge skolan inte har religiös inriktning så ska skolan vara neutral. Det tycker jag också. Men om man nu väljer att ha skolavslutning i en kyrka så ska föräldrar och skola berätta för barnen varför man gjorde det valet.
Inte_Ung 2007-12-23, 10:54 .... och tror man inte på samma sak får man inte ens jullov
Det kanske är dags för en Reformation av skolloven.
De borde kanske kallas för Sommarlov, Novemberlov, Vinterlov, Sportlov och Vårlov?
För så länge som det heter Jullov så har det ju med Julen att göra.
Och med tanke på din avatar så verkar du ju fira Jul, eller hur?
Vad är det som du firar?
Silverkedjan 2007-12-23, 10:54 I Sverige så har vi Kristna helgdagar.
Så är det bara.
Nä absolut inte.
Självklart ska man lära sig historia och religion.
Det är en helt annan sak än att låta en frikyrka stå som den enda och officiella sanningen :mad:
Inte_Ung 2007-12-23, 10:56 Vad jag vänder mig emot är att skolan normaliserar en religion. När skolan ska vara neutral.
Ja det är fel.
Men jag tycker inte att det skall tas bort något utan läggas till mera.
Det är ju enkelt att ta reda på vilka religioner barnen i en skola har och så anpassa det hela så att det kommer med motsvarande mängd religion i det dagliga skollivet.
Jag fick reda på dagen innan att det skulle vara i just den här FRIkyrkan. Men försäkrades att det inte skulle vara religiöst utan bara ett lokallån :smirk:
Det var inte så bra gjort. Men lånar man en lokal av en frikyrka så ska man nog trots vad de än säger räkna med andlig spis. Vem hade ni fått veta skulle prata? Var det ingen pastor inblandad från början?
Däremot tycker jag som sagt att det är bättre om barnen får ta del av en mångfald av religion, än att religionen tigs ihjäl. Och att de faktiskt får en del av sin religionskunskap av folk som själva tror. Dels för att de ska kunna förstå sin omvärld, och dels för att de ska ha ordentligt på fötterna när de själva funderar på om de tror inte tror, och hur de vill tro om de tror.
:bow::bow::bow:
Jag pratar väldigt mycket om tro,religioner och liknande med mina barn.Jag är själv väldigt teologiintresserad och har haft många intressanta och en del mindre intressanta samtal med människor inom olika religioner.Jag har tex både Jehovas vittnens bibel och Koranen i min bokhylla MEN jag tror inte själv,mina barn tror inte och ska därför inte behöva utsättas för religösa budskap från något håll om vi inte bett om det.
Att få kunskap om religioner och religösa traditioner är en sak men att på en julavslutning få välsignelser anser inte jag vara att få kunskap om utan att bli påprackad något jag inte vill ha eller höra.
Basilika 2007-12-23, 10:59 Jag har också varit i kyrkan mycket som ung. Var med i miniorer och seniorer och allt möjligt. Vi var på massor av läger och alltihopa. Jag lärde mig mycket på det och framför allt lärde jag mig en del av vår religion som jag tycker gett mig en bra beslutsgrund för mina åsikter om den.
Silverkedjan 2007-12-23, 11:01 Det kanske är dags för en Reformation av skolloven.
De borde kanske kallas för Sommarlov, Novemberlov, Vinterlov, Sportlov och Vårlov?
För så länge som det heter Jullov så har det ju med Julen att göra.
Vad är det som du firar?
Jag tycker skolan ska INFORMERA och ge individen en chans att välja själv, inte lura in barnen i en frikyrkas grepp utan att ha FÖRKLARAT att det är ett slags prostitution.
Om man vet bakgrunden till högtider och firanden kan man ju välja vad man gillar och vill stå för.
Min personliga åsikt hör egentligen inte hit, den spelar ingen roll i debatten.
Jag gillar tex tomteluvor, Karl-Bertil, förväntansfulla barn och goda gärningar.
Jag hatar kommersiella intressen, julklappar till vuxna och frikyrkor.
Jag ogillar tanken på att intelligenta vuxna tror att en bebis tillkommit på annat sätt än det vanliga för mer än 2000 år sedan.
Jag kan tycka det är en kul historisk SAGA.
Men jag tycker gamla tomte- och vättesagor är minst lika kul.
Inte_Ung 2007-12-23, 11:03 Det är en helt annan sak än att låta en frikyrka stå som den enda och officiella sanningen
Därför så borde det i stället vara mera religion i skolan i stället för mindre.
Så att alla "sanningar" får vara med ordentligt.
Även Frikyrkan.
Jag tror på information och kunskap som medel att kunna fatta vettiga beslut över sitt liv.
Allt som blir ensidigt på något vis tenderar liksom att bli fel.
Oavsett om det är bara en religion eller en totalt Ateistisk vinkling.
Kosmostanten 2007-12-23, 11:05 För så länge som det heter Jullov så har det ju med Julen att göra.
Vad är det som du firar?
*Svarar fast frågan eg var till TS*
Ja inte är det då Jesu födelse i alla fall, för min del!
Tända ljus, gran, pepparkakor och julklappar har inte det minsta med kristendom att göra utan har funnits betydligt längre än så.
Ordet jul kommer ur Yule, den hedniska högtid som firades vid midvinter.
Att man sedan valde att lägga en kristen högtid vid tidpunkten för denna viktiga fest var ett smart drag när de motvilliga nordborna skulle kristnas (särskilt som även de hedniska myterna berättar´om ett solbarn som föds i midvintertid), men uppenbarligen lyckades man inte utrota de gamla traditionerna ;)
Silverkedjan 2007-12-23, 11:07 Jag har också varit i kyrkan mycket som ung. Var med i miniorer och seniorer och allt möjligt. Vi var på massor av läger och alltihopa. Jag lärde mig mycket på det och framför allt lärde jag mig en del av vår religion som jag tycker gett mig en bra beslutsgrund för mina åsikter om den.
Jag också.
Och jag fick en total fullständig panik när jag upptäckte att det fanns barn i min grupp som verkligen TRODDE på alla helt omöjliga saker.
Jag var med för att det var kul friluftssaker att göra, mycket kompisar, söta killar och att man fick sjunga fast man verkligen inte kunde. (det fick man inte i skolan, där fick vi som sjung fult vara tysta och bara mima)
Jag trodde det var självklart att det man betalade ett pris för det roliga - nämligen att spela med i de religiösa riterna.
Så brukade det ju vara liksom :smirk:
Kosmostanten 2007-12-23, 11:07 Håller med dig!
Här är det samma sak vid både avslutningar och Luciafirande - kyrka, präst och predikan. Tyvärr verkar det bara vara jag som reagerar, övriga föräldrar verkar tycka det är helt ok.
Inte_Ung 2007-12-23, 11:14 ... inte lura in barnen i en frikyrkas grepp utan att ha FÖRKLARAT att det är ett slags prostitution.
Det är DIN uppfattning av det hela.
Varför är den sannare än någon annans uppfattning?
Min personliga åsikt hör egentligen inte hit, den spelar ingen roll i debatten.
Jo det gör den.
För det är föräldrarnas samlade åsikter som skall ligga till grund för hur skolan skall göra.
Det finns Kristna skolor.
Och kanske skall vi ha religiös uppdelning av skolorna eller kanske inte.
Skall den Kommunala Skolan Kanske vara helt religionsbefriad?
I avseénde fri från religion?
Det skulle innebära ingen särskild mat för Judar och Muslimer och inga Religiösa symboler alls.
Inga sjalar eller religiösa huvudbonader alltså.
Man måste till slut göra ett val.
Var skall man göra av religionen?
Jag ogillar tanken på att intelligenta vuxna tror att en bebis tillkommit på annat sätt än det vanliga för mer än 2000 år sedan.
Ja den delen har jag också stora problem med.
Jag kan tycka det är en kul historisk SAGA.
Men jag tycker gamla tomte- och vättesagor är minst lika kul.
Det som man nog måste lära sig är att människor verkligen tror på det där.
På riktigt.
Både Jesus, Vättar och Tomtar.
Inte_Ung 2007-12-23, 11:15 Jag firar Ljusets återkomst.
Att dagarna nu blir längre igen.
Det är lätt att förklara för alla.
Inte_Ung 2007-12-23, 11:18 Och jag fick en total fullständig panik när jag upptäckte att det fanns barn i min grupp som verkligen TRODDE på alla helt omöjliga saker.
Men det är ju just den kunskapen som man behöver ha.
Att faktiskt veta och förstå innebörden av att det finns folk som verkligen tror på sin religion.
Hur befängd den än må verka.
uppsaliensare 2007-12-23, 11:51 Diskussionen är väldigt intressant att följa, och det har framförts många bra argument både för och emot skolavslutningar i kyrkan. Jag tycker ändå på något sätt att man missat en del, eftersom det knappast finns någon bakgrund till detta med i diskussionen. Det är nog ändå viktigt att komma ihåg att den svenska skolan har en lång tradition tillsammans med Svenska Kyrkan. Att den allmänna folkskolan ens kom till år 1842 har vi kyrkan att tacka för. Redan i 1686 års kyrkolag hade lagstadgats att barn skulle undervisas i kristendom, genom husförhör, skriftemål och konfirmation.
Senare (1723) bestämdes att det var föräldrarnas uppgift att lära barnen att läsa, främst vissa kristendomsstycken men även några andra av de få texter som fanns tillgängliga för allmänheten vid denna tid. Detta gjorde, att Sverige tidigt hade en befolkning med hög läskunnighet.
När folkskolan infördes, 1842, var läsningen ett viktigt inslag. Katekesen var den huvudsakliga läroboken (som ju handlar om frågor kring tio Guds bud). Ofta var det dessutom så, att kantorn i församlingen också var lärare i skolan. Det var kyrkans män som undervisade under lång tid. Att vi därför, i ett sedan länge till största delen kristet land, har skolavslutningar i kyrkan är kanske inte så konstigt. Också många av loven bygger ju på firandet av kristna högtider, såsom jullov, påsklov och allhelgonahelgen. Det finns också andra lov, t ex sportlovet som har en betydligt yngre tradition (kokslov, infört under andra världskriget).
Beträffande religionsundervisningen har den ju, av naturliga skäl, varit helt inriktad på kristendom och hette också under lång tid Kristendomskunskap. I grundskolans läroplan 1969 byttes fokus och man började undervisa om religionen istället för i densamma.
Religionsfriheten i landet kom ju sent, 1951. Idag heter ämnet som bekant religionskunskap och skall ju, tursamt nog, innefatta olika religioner, men fortfarande måste man komma ihåg skillnaden på att undervisa om en religion och att undervisa i dito. F ö kan elever med särskilda skäl befrias från religionsundervisningen - under förutsättning att ett annat samfund övertar den funktionen.
Skolverket föreskriver att skolavslutningarna skall vara öppna för alla elever, och inte ha en allt för ensidig påverkan av den ena eller den andra religionen. Man säger också, att skolavslutning i kyrkan är försvarligt om tonvikten läggs på traditioner och inte på religiösa inslag. Även här är det möjligt för elever att i undantagsfall befrias från skolavslutningen (som generellt sett är obligatorisk). Det finns egentligen inga hinder för att en präst håller i avslutningen, men den skall samtidigt inte ha formen av en Gudstjänst.
I SvD uttalade sig skolminister Jan Björklund nyligen (18/12-07) om skolavslutningarna och menar att de gärna får hållas i kyrkan. Han menar, vilket ju är riktigt, att både jul och påsk är såväl en kristen högtid, såväl som en del av vårt svenska kulturarv.
Björklund fortsätter: "Samtidigt får det inte vara så att någon tvingas till religionsutövning. Ingen ska tvingas att avge trosbekännelse eller läsa en bön under en skolavslutning. Men man kan vara i kyrkan, ha en kyrklig inramning och till och med en präst som berättar om varför vi firar julen och hur den firas."
Det är som synes en svår balansgång. Å ena sidan skall skolan hålla sig neutral i religionsfrågor, å andra sidan skall skolan vårda det kulturella arvet och våra traditioner. Gränsen är kanske hårfin, men jag tycker nog att det egentligen inte finns något som hindrar att man firar skolavslutningar och liknande i kyrkan. Utan kyrkan hade vi antagligen inte haft någon skola alls. Men frågan är knappast ny. Tänk på att Sverige var ett katolskt land före 1521.
Guldaskig 2007-12-23, 12:10 Hoppar in från ÄU.
Nu var det ändå några år sedan jag gick i lågstadiet men vi hade en liknande julavlsutning som din son nyss haft. Jag och alla mina klasskompisar tyckte att det var urmysigt att gå till krykan i fackeltåg och sätta sig där och lyssna på alla sånger och sedan få gå upp och sjunga själva :) Prästen pratade, visst, men vi tänkte inte på vad han sa alls utan tyckte att det var roligt bara. Ingen av mina lågstadiekompisar är troende idag men vi tycker alla att det var en fin tradition vid varje avslutning. Vi bor i Sverige som är ett kristet land så jag tycker nog att vi kan gå till kyrkan.
Ni firar väl jul och påsk? Det om något är ju kristna högtider!
Silverkedjan 2007-12-23, 12:19 Men det är ju just den kunskapen som man behöver ha.
Att faktiskt veta och förstå innebörden av att det finns folk som verkligen tror på sin religion.
Hur befängd den än må verka.
Exakt.
Men ska då skolan lära ut att det RÄTTA och normen för skolverksamheten är en frikyrka?
Det är FEL sätt att lära ut det på.
Barn ska inte behöva känna sig lurade.
Silverkedjan 2007-12-23, 12:23 Du verkar inte förstå.
Jag tycker visst man ska undervisa om traditioner och att man kan ha avslutningar i kyrkan.
Men det ska vara på ett MEDVETET plan, man ska inte stå och titta i taket och låtsas som att inte predikningen är en officiell del av det hela.
Du och dina klasskompisar växte alltså upp till medborgare som lärt sig att man ska inte lyssna så noga, det spelar ingen roll vad saker står för och man ska inte ifrågasätta när någon försöker påpracka barn en specifik religiös uppfattning i en skola som ska vara NEUTRAL i frågan.
Jag hoppas att mina ungar är smartare än så :crazy:
Silverkedjan 2007-12-23, 12:25 Det är som synes en svår balansgång. Å ena sidan skall skolan hålla sig neutral i religionsfrågor, å andra sidan skall skolan vårda det kulturella arvet och våra traditioner. Gränsen är kanske hårfin, men jag tycker nog att det egentligen inte finns något som hindrar att man firar skolavslutningar och liknande i kyrkan. .
Det tycker inte jag heller.
Men jag vill inte att SKOLAN ska stå för frireligiösa uttalanden som den enda rätta sanningen.
Silverkedjan 2007-12-23, 12:28 Prästen pratade, visst, men vi tänkte inte på vad han sa alls utan tyckte att det var roligt bara. !
Och man köper inte för korta rosa toppar/silikonbröst/etc för att man ser att reklamen och trenden så påbjuder, utan för att man faktiskt SJÄLV gillar det. :cool:
Man är inte alls påverkad av TV-reklamen heller, man tycker det är roligt att titta på bara. :cool:
Silverkedjan 2007-12-23, 12:31 Därför så borde det i stället vara mera religion i skolan i stället för mindre.
Även Frikyrkan.
Jag tror på information och kunskap som medel att kunna fatta vettiga beslut över sitt liv.
Allt som blir ensidigt på något vis tenderar liksom att bli fel.
Oavsett om det är bara en religion eller en totalt Ateistisk vinkling.
Ja?
Jag tycker ett samarbete med en frikyrka där man inte lyfter medvetandegraden ett dugg utan barnen ska tro att skolan står för budskapet rimmar väldigt illa med det.
Ni firar väl jul och påsk? Det om något är ju kristna högtider!
Nej, vi firar inga kristna högtider i min familj.
Vi bor i Sverige som är ett kristet land
Staten och kyrkan är åtskilda och det råder full religionsfrihet här.
Ni firar väl jul och påsk?
Nej.
Därför så borde det i stället vara mera religion i skolan i stället för mindre.
Även Frikyrkan.
Det tycker jag också. Men inte i form av påtvingat utövande eller konfessionalism.
Kosmostanten 2007-12-23, 13:11 Ni firar väl jul och påsk? Det om något är ju kristna högtider!
Nej. Inte från början. De kristna högtiderna har bara lagts på samma tidpunkter som man redan firade hedniska högtider.
De kristna högtiderna har bara lagts på samma tidpunkter som man redan firade hedniska högtider.
Påsken har lagts på samma tid som den judiska påsken, Pesach. Det som blev den kristna påsken var ju att Jesus firade Pesach som den jude han var. "Den sista nattvarden" var en judisk Seder-måltid med osyrat bröd och hela kitet.
Julen sammanfaller tidsmässigt med många kulturers/religioners firande av vintersolstånd etc, men även den judiska högtiden Chanuka.
Kosmostanten 2007-12-23, 13:26 Ja, så måste det ju vara också :idea:
Tror de flesta kulturer firat så viktiga saker som midvintersolståndet, midsommar, vårens ankomst etc - det är ingen slump att våra stora högtider lagts just där.
Att jag betonar det hedniska beror mest på att vi befinner oss i just Norden, och många av våra jul- påsk- och midsommartraditioner har sitt ursprung ur hednisk religion.
uppsaliensare 2007-12-23, 13:53 Det tycker inte jag heller.
Men jag vill inte att SKOLAN ska stå för frireligiösa uttalanden som den enda rätta sanningen.
Nej, visst inte! Men notera att mitt inlägg INTE handlar om frireligiösa förkunnelser, utan om Svenska Kyrkan som såväl historiskt institution som religiöst samfund. Om skolan skall ha skolavslutningar i kyrkan, skall det enligt min åsikt naturligtvis vara i Svenska Kyrkan och inte i någon frikyrka!
Inte_Ung 2007-12-23, 14:28 Men jag vet inget riktigt bra annat sätt att göra det på faktiskt.
Lurade är de ju inte.
Eftersom de som talar om religionen ju tror på det.
De luras inte - de berättar sin sanning.
Jag tror (ha ha) att det är som med Tomten.
Barn måste själva få upptäcka vad sanningen är.
Deras sanning.
Vilket kan vara en annan sanning än vår sanning.
Inte_Ung 2007-12-23, 14:32 Nej, vi firar inga kristna högtider i min familj.
Och vi vet inte riktigt vad vi firar.
Men jag firar i alla fall Ljusets återkomst och betets ankomst.
Och sörjer sommaren med Utfodringsperiodens ankomst.
Inte_Ung 2007-12-23, 14:35 Det tycker jag också. Men inte i form av påtvingat utövande eller konfessionalism.
Man blir tvingad till så mycket dumt i skolan.
Jag tycker inte att det är värre än något annat.
Min Dotter blev tvingad till bollsport som hon bara gjorde sig illa utav.
Hon är liten i växten och blev mosad på vilje av de andra eleverna.
DET tycker jag att man borde slippa.
Bollsport är ju som Religion för många.
De tittar på fotboll och hockey och ägnar sig åt masspsykos.
Jag tycker gamla kyrkor är vackra, stämningsfulla och akustiken brukar vara fantastisk.
Iaf i de jag vistats i.
Hade vi haft tempel "asian style" i sverige hade de fungerat lika bra.
Så att använda kyrkor som lokaler tycker jag själv är toppen men obligatoriskt firande ska absolut vara religionsneutralt.
mandalaki 2007-12-23, 17:14 Men, lokalen var en frikyrka och allt inleddes mycket högtidligt av prästen med reilgiöst prat avslutat med att Jesus hälsade barnen välkomna med de bästa klapparna av alla - GUDS VÄLSIGNELSE och jullov.
Att de ens får?:confused:
Avslutning i kyrkan, visst. Men isåfall utan ytterligare religiösa inslag. Var tog den där icke-konfessionella grunden vägen?:confused:
Och frikyrka. Jösses. Var glad att du inte bor i Uppsala, då hade han hamnat i Livets ord och talat i tungor som julavslutning:crazy:
Silverkedjan 2007-12-23, 19:15 Det som skrämmer mig MEST är att jag uppenbarligen är den enda föräldern som överhuvudtaget reagerat :eek:
Silverkedjan 2007-12-23, 19:18 Men jag vet inget riktigt bra annat sätt att göra det på faktiskt.
Lurade är de ju inte.
Eftersom de som talar om religionen ju tror på det.
De luras inte - de berättar sin sanning.
Jag tror (ha ha) att det är som med Tomten.
Barn måste själva få upptäcka vad sanningen är.
Deras sanning.
Vilket kan vara en annan sanning än vår sanning.
SKOLANS sanning ska vara icke-konfessionell :mad:
Man ska inte heller lära ut att det bor en tomte på nordpolen :cool:
uppsaliensare 2007-12-23, 19:33 Det som skrämmer mig MEST är att jag uppenbarligen är den enda föräldern som överhuvudtaget reagerat :eek:
Du kan vara ganska så säker på att andra föräldrar säkerligen reagerat om avslutningen hållits inom en annan religion, men eftersom det är ganska comme-il-faut att ha skolavslutning i kyrkan tror jag att många främst ser det som en tradition. Dessutom kanske de vill att deras barn skall få möjlighet att hitta en egen tro. Hade du reagerat lika starkt om det inte hade varit i en frikyrka?
Silverkedjan 2007-12-23, 19:37 Skolverket: "I läroplanerna slås fast att undervisningen i skolan skall vara ickekonfessionell. Undervisningen skall vara saklig och allsidig. Det betonas att alla föräldrar med samma förtroende skall kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen."
"Verksamheten i den offentliga skolan får inte utformas så att eleverna utsätts för påverkan, ägnad att få dem att anamma en viss religiös trosuppfattning. Det är därför viktigt att skolan är omsorgsfull när det gäller att utforma undervisningen i frågor där kraven på saklighet och allsidighet framträder starkt. Det är också väsentligt att skolan ger hemmen insyn i hur undervisningen i sådana frågor kommer att utformas.
Om skolan låter en präst delta i en skolavslutning, oavsett om det sker i kyrkans eller skolans lokaler, och denne utformar sin del av avslutningen med inslag av religiös andakt eller som en gudstjänst kan bestämmelsen i 3 kap. 12 § skollagen aktualiseras. Bestämmelsen kan ge möjlighet till befrielse från deltagande i verksamheten. En förutsättning för att en vårdnadshavare skall kunna göra en sådan begäran om befrielse från inslag i verksamheten är att denne informeras om utformningen av skolavslutningen (Skolverkets beslut 1996-01-11 dnr 95:1188)."
Blir jag förvånad över att min kommun inte kan lagar och regler när det handlar om barnens rätt :angel:
http://www.mariacarlshamre.se/index.php?option=com_content&task=view&id=241&Itemid=29
Silverkedjan 2007-12-23, 19:39 Jag hade reagerat lika starkt för prästens "besatta" predikan oavsett kyrka.
Men jag tycker SKOLAN skulle veta att risken för dylikt är större i frikyrkan.
Och inte blåljugit MIG rakt upp i ansiktet dagen innan :smirk:
Petruska 2007-12-23, 21:07 Du har ju rätt, Silverkedjan.
Skolan ska vara okonfessionell. Skolavslutningar i kyrkan ställer ju dessutom till problem för barn med annan religion än kristendom. Att det så sällan ställer till problem för barn utan religion men där kristendom hade varit det närmast till hands liggande alternativet, har förstås att göra med kulturkristendomen. Ett visst mått av kristendom ses inte som religionsutövning av gemene man, utan som ett kulturellt uttryck för traditioner.
Jag tycker att folk överlag är märkligt okänsliga för när något handlar om religion, särskilt är då sekulariserade kristna förvånansvärt okänsliga för när något är kristet. Jag tror att det beror på att de flesta inte är medvetet sekulära, utan faktiskt är lite lagom "hemmareligiösa fast inte kristna direkt", eller något i den stilen. (Tänk på tråden om dop av barn, där man är upprörd över att dopet var präglat av kristen tro och att prästen var kristen.)
Jag tycker att du ska ta diskussionen med skolan och rektor i god tid nästa gång.
-kl-
Jag tycker ni överreagerar när avslutningen är i kyrkan, men det jag mest reagerar mot är att man kan tänka sig att vara i kyrkan, men utan prästen. Kyrkan är Guds hus, varför skulle församlingen låna ut det på villkor att inte tala om Gud?
Ungefär som att man skulle på studiebesök på bilfabriken, men guiden får inte säga Volvo.
För mig får gärna avslutningen vara i aulan, gympasalen eller vad de kan hitta för bra lokal, men många skolor har idag byggt bort sin stora samlingssalar, vilket gör att de inte kan samla så många på ett bra sätt. Tycker man lägger för stor betydelse i detta.
Mina barn har ibland kommenterat och frågat, och då har jag bara förklarat att en del människor tror så här, och för dem är det viktigt.
Om man inte tror på Gud behöver man ju inte bry sig, då är det ju bara ett vanligt hus.
Silverkedjan 2007-12-23, 21:25 -kl-
Kyrkan är Guds hus, varför skulle församlingen låna ut det på villkor att inte tala om Gud?
För att inte bryta mot skollagen?
Silverkedjan 2007-12-23, 21:29 Om man inte tror på Gud behöver man ju inte bry sig, då är det ju bara ett vanligt hus.
Nu pratar vi om EXTREMT påverkbara BARN i åldern 6-9 år.
Hur ska de veta vad de ska bry sig om eller inte?
Hur ska de kunna se skillnad på skolan - som ska lära dem allt de behöver och vars kunskap de ska kunna lita på- och frikyrkan när ingen förklarar hur det hänger ihop?
Jag tycker Petruska slår huvudet på spiken.
Det är typiskt svenskt att inte våga protestera eller ens våga se problemet, för det är så LAGOM att vara lite låtsaskristen.
mandalaki 2007-12-23, 21:35 Jag tycker att folk överlag är märkligt okänsliga för när något handlar om religion, särskilt är då sekulariserade kristna förvånansvärt okänsliga för när något är kristet.
Det beror ju på att vi inte VET vad som är kristet. Det är ju normen.
Det blev ju ett jäkla liv häromåret när DO påpekade att adventsljusstaken faktiskt är en religiös symbol. Då valde många att tolka det som "det var då fan också, ska man inte ens få ha adventsljusstake längre" - i stället för det som borde varit den spontana reaktionen: "jaha, det hade jag ingen aning om".
Jag håller med dig fullt ut. Skolan ska vara ickekonfessionell, för hundrade gången :mad:
Jag är nog också i minorietet som "avig" i vår lilla by. Min man och jag är inte helt överens heller.
Föräldrarna är ju inte inbjudna till julavslutningen här, men jag fick i efterhand berättat för mig vad prästen hade sagt att man behöver för att det ska bli jul och gjort sin lilla demonstration på ett bord: "lite julmat, lite julklappar, lilla jesusbarnet" ..och så var det säkert lite annat också. Detta är vad sonen i ettan kommer ihåg. Och att de sjöng. Inför sommarlovet fick de med sig "sanningen" att Gud har skapat sommarlovet och lite andra trevliga sommarsaker.
Det är trots allt kristendom light i vid skolans inblandning, men det är ett upprepat besökande där, och det är inte med betoningen lära om/information - inte alls skulle jag vilja påstå. Utan det är med betoning på deltaga, eller vara del av.
Tyvärr blir mothugget i sådana här trådar att man inte står för öppenhet, är dömande, trångsynt osv. Utan att jag redogjort för sådana ståndpunkter. Så nu förekommer jag och säger att kyrkan står inte för öppenhet för mig. Därför är jag inte med. Därför ska inte mitt barn "slussas" in i läran. Inte av skolan iaf. Det kan han få välja själv, när han har sett att det finns olika alternativ.
Sedan är barn i den åldern väldigt lättpåverkade, precis som du säger. Sedan kan folk säga vad de vill att jag som förälder spelar största rollen i hans liv. Jag vill inte i onödan behöva vara en motpol till skolans idéer. Det är tröttsamt och det känns fel.
Jag tycker ni överreagerar när avslutningen är i kyrkan, men det jag mest reagerar mot är att man kan tänka sig att vara i kyrkan, men utan prästen. Kyrkan är Guds hus, varför skulle församlingen låna ut det på villkor att inte tala om Gud?
För det första så tycker inte jag att det överreageras när skolan uppenbarligen inte följer de förordningar som Silverkedjan hänvisar till via citat.
Sedan kan jag passa på att informera att den nyss avslutade skolterminen har min skola fått låna dels en "vanlig" svensk kyrka och dels en pingstkyrka utan att en enda präst ens visade sig. Den första var 11/12 (tror jag det var) för en konsertkväll med kören inkl tidigt luciatåg. Sedan hade vi fika med lotterier på skolan i några klassrum. Andra gången var det terminsavslutning på kvällstid (i torsdags) då bla kören sjöng igen (jag var ej med då jag arbetar deltid men vet att ingen präst skulle medverka).
Så, JA, det går att låna kyrkans lokaler utan att det måste vara en präst med. Varför vi valde dessa lokaler var för att det var svårt att hitta nog stora lokaler (vår skola har det ej själv) för att samla alla människor. Det näraliggande gymnasiets aula var dessutom upptaget, annars har vi fått hyra den några gånger. Lägligt nog är kyrkan granne med oss och pingstkyrkan ligger något kvarter bort. Tror dessutom att man får låna dem gratis eller väldigt billigt. Gymnasiets aula kostar lite mer om jag fattat det rätt.
Jag var på min första skolavslutning i veckan när Vidar gick ut höstterminen i nollan.
Fackeltåg, gulliga barn som tränat på alla typer av julsånger (blinka lila stjärna, bjällerklang, jag såg mamma kyssa tomten etc) och var FANTASTISKA :love:
Men, lokalen var en frikyrka och allt inleddes mycket högtidligt av prästen med reilgiöst prat avslutat med att Jesus hälsade barnen välkomna med de bästa klapparna av alla - GUDS VÄLSIGNELSE och jullov.
Jag blir kräkfärdig :crazy: men INGEN annan reagerade alls.
Jag har inget emot kyrkan som lokal.
Men att det ska "kosta" indoktrinering av barn att få låna den :mad:
Jag vet inte vart du vill komma. Men visst kan vi vl skippa jullovet och ha vanlig skolgång på julafton. MEN jag tror du få många emot dig. Jag är väldigt nöjd med det vi har. Lite religon skadar inte.
Silverkedjan 2007-12-23, 22:33 Jag vet inte vart du vill komma. Men visst kan vi vl skippa jullovet och ha vanlig skolgång på julafton. MEN jag tror du få många emot dig. Jag är väldigt nöjd med det vi har. Lite religon skadar inte.
Här ser vi alltså en som de lyckats indoktrinera fullt ut.
åke tror alltså att vi får jullovet av Jesus och om inte skolan bröt lagen och var smygreligiös skulle barnen inte få jullov.
Precis som frikyrkopastorn ville få barnen att tro.
Uppenbarligen lyckas det på sina håll :o
Silverkedjan 2007-12-23, 22:34 Jag vill inte i onödan behöva vara en motpol till skolans idéer. Det är tröttsamt och det känns fel.
Tack!
Precis det är det jag känner men inte kunnat formulera så klart :bow:
Silverkedjan 2007-12-23, 22:37 Eller hur?
Jag tror dessutom att kyrkorna VINNER på att inte skrämma bort barnen med predikningar som bara lär dem att skenheligt stänga öronen och låtsas som ingenting.
Lånar man VILLKORSLÖST ut sina lokaler är man liksom en bättre budbärare av ett religiöst budskap, tycker jag.
uppsaliensare 2007-12-23, 22:44 Har inte debatten spårat ur lite? Alla tycks ha upprepat sina argument ett stort antal gånger. Vissa anser att skolavslutning i kyrkan är ett rent fördärv, medan andra anser att det tillhör vår kultur. Låt oss helt enkelt slå fast att alla har olika åsikter.
Skolan har skollagen att följa, och det är, som jag tidigare nämnt, en synnerligen hårfin linje – vad som är att betrakta som okej eller inte i fråga om religiösa inslag i samband med olika skolavslutningar.
Men, precis som jag också tidigare skrivit, hade vi med stor säkerhet inte haft den skola vi har idag om kyrkan och kyrkans män inte hade predikat och undervisat i den kristna tron. Man skall också komma ihåg att Sverige sedan länge är ett kristet land; ett lutherskt sådant sedan 1521 (1527). Vad tjänar det till att försöka undangömma detta? Och som några också har framfört i diskussionen: om man hårdrar det kan man lika gärna ta bort alla kristna högtider och göra söndagen till vardag. Då skulle väl alla bli nöjda och glada! Eller..? Oavsett hur man gör, kommer alla aldrig att bli nöjda. Som sagt - låt oss helt enkelt slå fast att alla har olika åsikter! Till sist, som nyss sagts: lite religion skadar inte! (Inte heller lite etik och moral, för den delen!)
Silverkedjan 2007-12-23, 22:54 Lite omedvetenhet kan göra stor skada.
Det är inte alls en hårfin linje, det är TYDLIGT att skolan inte får vara konfessionell.
Man ska som förälder kunna vara säker på att man i skolan inte kommer pådyvla barnet en religiös tro, utan bara NEUTRALT upplysa om alla religioner.
Här har de dock i sonens skola bara gjort studiebesök i frikyrkorna, och ratat moskén tex.
Lågt. Antingen fruktansvärt omedvetet eller illistigt medvetet.
Vet inte vilket alternativ som är värst :crazy:
Och vad vill du ha sagt med detta :confused:
Allt folk tycker olika? Eh ... ja? Vad skönt att du ger mig tillåtelse.
Kan du inte tillföra något själv, eller är du här för att slå fast att debatten nu har nått vägs ände för att folk har olika åsikter?
Att religion och traditioner i mångt och mycket hör ihop? Ja ..?
Tror du att vi som inte vill vara i kyrkan på skolavslutningen inte känner till historien?
Anser du att kyrkans och statens gemensamma historia rättfärdigar indoktrinering år 2007?
Petruska 2007-12-23, 23:05 Det är inte alls en hårfin linje, det är TYDLIGT att skolan inte får vara konfessionell.
Här har de dock i sonens skola bara gjort studiebesök i frikyrkorna, och ratat moskén tex.
Håller med, här finns inga hårfina gränser. De är glasklara. Skolan ska ge kännedom om religionerna, kristendomen får inte tas för given norm och ska inte ges företräde som något att bekänna sig till.
Studiebesök är okej, till och med bra, deltagande i religiösa arrangemang är det inte. Sådant ska skolan hålla händerna från, medan föräldrarna får göra som de vill.
Har du frågat läraren varför de inte besökte moskén? Frikykorna är ju kristna allesammans, därav namnet, varför det inte är mycket till religionsfrihet att studera dem alla men inga andra religioner.
I min sons skola ägde ingen enda avslutning rum i skolan - en tradition som inte slagit igenom i hela landet och som inte är särskilt gammal, vi talar 1900-tal här, som mest. De har varit på studiebesök hos samtliga världsreligioner som finns representerade i vår stad.
Det blev diskussioner även om dessa studiebesök, då en judisk familj i klassen hävdade att de andra religionerna missionerar. Det gör de ju, men de antogs inte göra det vid studiebesöken. Och de bad tex inte tillsammans vid dessa besök, utan tittade på lokalerna, pratade om skrifter, berättade vad som firas och hur osv.
Här ser vi alltså en som de lyckats indoktrinera fullt ut.
åke tror alltså att vi får jullovet av Jesus och om inte skolan bröt lagen och var smygreligiös skulle barnen inte få jullov.
Precis som frikyrkopastorn ville få barnen att tro.
Uppenbarligen lyckas det på sina håll :o Det var inte riktigt så jag menade, Vad jag menar är att många firar jul. Jag tror det skulle vara svårt att slopa jullovet mm pga. detta. Som sagt, att ungar lär sig lite om bibeln spelar inte mig någon större roll. Det hör lite till almänbildningen tycker jag. Vi är inte religösa.
att ungar lär sig lite om bibeln spelar inte mig någon större roll
"Lära sig om bibeln" och "indoktrinering"/"predikan"/"utövning" är vitt skilda saker.
uppsaliensare 2007-12-23, 23:11 Kan du inte tillföra något själv, eller är du här för att slå fast att debatten nu har nått vägs ände för att folk har olika åsikter?
Du har uppenbarligen inte läst mina andra svar...
Att religion och traditioner i mångt och mycket hör ihop? Ja ..?
Tror du att vi som inte vill vara i kyrkan på skolavslutningen inte känner till historien?
Anser du att kyrkans och statens gemensamma historia rättfärdigar indoktrinering år 2007?
Staten och kyrkan är sedan flera år skilda från varandra, det vet nog de flesta. Men hindrar det att man håller fast vid traditionerna?!
Jag skulle rekommendera dig att läsa Jan Björklunds artikel på SvD Brännpunkt 18/12-07: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_696157.svd
Petruska 2007-12-23, 23:12 Vad jag menar är att många firar jul. Jag tror det skulle vara svårt att slopa jullovet mm pga. detta. Som sagt, att ungar lär sig lite om bibeln spelar inte mig någon större roll. Det hör lite till almänbildningen tycker jag. Vi är inte religösa.
Men Silverkedjan har inte sagt att jullovet borde slopas! Det är avslutningen i kyrkan som är problemet.
Personligen firar jag inte jul av religiösa skäl, utan för skojs skull i största allmänhet, och jag gissar att detsamma gäller för TS.
Självklart ska barnen lära sig om kristendomen inklusive bibeln och de andra religionerna och deras skrifter, men de ska inte behöva delta i religionsutövning på obligatorisk skoltid.
*kl*
Jag tycker vi inför obligatorisk satanismundervisning i skolan.
Petruska 2007-12-23, 23:17 Jag skulle rekommendera dig att läsa Jan Björklunds artikel på SvD Brännpunkt 18/12-07: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_696157.svd
I den texten går utbildningsministern mot de styrdokument som gäller för skolans verksamhet. Det är inte speciellt smickrande för honom, tycker jag. Jag har jobbat med de här frågorna, och jag ser allvarligt på om ministern skulle ge sig in på ministerstyre på detaljnivå, vilket texten faktiskt antyder.
Dessutom har han ju inte fullt ut fattat frågans vidd. Den handlar dels om att personer av annan tro än kristendom ska slippa bli pådyvlade kristen religionsutövning, dels om att personer som inte har någon tro alls ska slippa bli pådyvlade religionsutövning av vilket slag det vara må.
Den så kallade traditionen att fira avslutning i kyrkan är ganska ny, den har utvecklats en bit in på 1900-talet. Jag fattar inte varför en så ung tradition ges sådan vikt.
Är det så viktigt VART skolavslutingen eller lucia tåget går fram? Mig kvittar det så länge jag slipper sitta i en svettstinkande gympasal.
Nej, det är som ni säger inte alls något hårfint i den text du visar till Silverkedjan.
Däremot har jag fått förklarat för mig var "kryphålet" finns.
Klipper in från Lpo 94:
Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors
lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet
med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla.
I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och
västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla,
generositet, tolerans och ansvarstagande.
Undervisningen i skolan skall vara icke-konfessionell.
Här står det ju dock förvaltats, men jag har sett det skrivas om till förvaltas. Och vips så har man sitt kryphål.
Petruska 2007-12-23, 23:21 Är det så viktigt VART skolavslutingen eller lucia tåget går fram? Mig kvittar det så länge jag slipper sitta i en svettstinkande gympasal.
Nej, men om man ska låna kyrkan, tex för att det inte finns andra samlingslokaler som är stora nog, så ska det vara ett lån av lokal som inte innebär predikan etc. Problemet är deltagande i religiös verksamhet.
Man får ju använda kyrkor för borgerliga begravningar, så det borde gå att ordna. Vid sådana begravningar har man ju en officiant, ingen präst, det ligger i sakens natur.
Det är under inga omständigheter okej att acceptera en predikan för att få låna kyrkan, då är man ute på djupt vatten.
Tack Petruska du svarade så bra.
Så jag behöver bara lägga till att efter nu ha läst, och känt efter, så är jag fortfarande inte omvänd.
Är det så viktigt VART skolavslutingen eller lucia tåget går fram? Mig kvittar det så länge jag slipper sitta i en svettstinkande gympasal.
Men VAR har väl inte så många ifrågasatt utan HUR. Även om man är i en kyrka kan det uppenbarligen gå till på olika sätt, som att prästen inte ens är där eller att en frikyrkopräst predikar. Stor skillnad tycker jag och skolverket.
I den texten går utbildningsministern mot de styrdokument som gäller för skolans verksamhet. Det är inte speciellt smickrande för honom, tycker jag. Jag har jobbat med de här frågorna, och jag ser allvarligt på om ministern skulle ge sig in på ministerstyre på detaljnivå, vilket texten faktiskt antyder.
Dessutom har han ju inte fullt ut fattat frågans vidd. Den handlar dels om att personer av annan tro än kristendom ska slippa bli pådyvlade kristen religionsutövning, dels om att personer som inte har någon tro alls ska slippa bli pådyvlade religionsutövning av vilket slag det vara må.
Den så kallade traditionen att fira avslutning i kyrkan är ganska ny, den har utvecklats en bit in på 1900-talet. Jag fattar inte varför en så ung tradition ges sådan vikt.
Förstår inte heller varför man hänvisar till en ministers uttalanden när vi har andra lagar och förordningar som skolan ska rätta sig efter.
I den texten går utbildningsministern mot de styrdokument som gäller för skolans verksamhet. Det är inte speciellt smickrande för honom, tycker jag.
Och det är ju inte första gången denne herre, som jag inte är speciellt förtjust i, säger något som inte är speciellt smickrande för hans person :idea:
break_a_leg 2007-12-23, 23:37 *kl*
Jag var tvungen att fråga ena barnet hur deras avslutning i kyrkan hade varit. Jag blev nämligen lite förvånad att den skulle äga rum där eftesom flertalet elever har annan etnisk bakgrund. Dock beror det säkerligen på att skolan inte har någon aula att tillgå.
Det hade iaf inte varit någon präst inblandad öht. Rektorn hade pratat i några minuter, elever hade sjungit och en lärare hade läst ur julevangeliet.
[QUOTE]Du har uppenbarligen inte läst mina andra svar...
Det har jag uppenbarligen gjort, trots det konstiga faktum att jag inte tar uppmaning nr två att göra din och Björklunds sanning till min egen.
Staten och kyrkan är sedan flera år skilda från varandra, det vet nog de flesta. Men hindrar det att man håller fast vid traditionerna?!
Nu pratar du om traditionerna som något som gäller alla i Sverige. Det gäller alltså inte mig. Du får jättegärna hålla fast vid dessa traditioner, det är väl inget som hindrar dig? Varför vill du hindra mig från att slippa på skoltid? Du har väl tillräckligt med fritid att använda till kristendom?
Jag rättar mig i ledet om majoriteten vill vara ledig på jul, påsk osv. Jag personligen kan lika gärna vara ledig någon annan tid. Dock betackar jag mig för skolans kristnande av min unge.
Man får ju använda kyrkor för borgerliga begravningar, så det borde gå att ordna. Vid sådana begravningar har man ju en officiant, ingen präst, det ligger i sakens natur.
Det är faktiskt upp till kyrkorna att bestämma. I en del församlingar/kommuner upplåter man istället en annan lokal för borgerliga begravningar.
uppsaliensare 2007-12-24, 12:49 Nu pratar du om traditionerna som något som gäller alla i Sverige. Det gäller alltså inte mig. Du får jättegärna hålla fast vid dessa traditioner, det är väl inget som hindrar dig? Varför vill du hindra mig från att slippa på skoltid? Du har väl tillräckligt med fritid att använda till kristendom?
Jag rättar mig i ledet om majoriteten vill vara ledig på jul, påsk osv. Jag personligen kan lika gärna vara ledig någon annan tid. Dock betackar jag mig för skolans kristnande av min unge.
Förlåt, jag måste ha uttryckt mig väldigt fel. Jag menar naturligtvis inte att folk skall tvingas till det ena eller det andra. Folk får tro på vad de vill, och i fråga om religionsundervisningen i skolan skall den naturligtvis omfatta åtminstone de fem stora världsreligionerna – gärna annat också!
Vad jag menar är, att det är kanske inte så konstigt om avslutningarna hålls i kyrkan och att någon (i det här fallet en präst) säger några ord och dessutom har ett religiöst inslag då avslutningen dels hålls i kyrkan, dels till minne av en kristen högtid. Därmed inte sagt att det var rätt i det aktuella fallet!
Naturligtvis skall eleverna inte ”indoktrineras” i någonting, men att låta eleverna möta olika traditioner och religioner borde, tycker jag, snarast öka kunskapen. Men det står tack och lov var och en fritt att tro på vad de vill, och eleverna har möjlighet att slippa delta i olika aktiviteter om de eller föräldrarna anser att det är berättigat. God jul!
Litenvit 2007-12-24, 13:11 Jag gillar tex tomteluvor, Karl-Bertil, förväntansfulla barn och goda gärningar.
.
Mina föräldrar tyckte att Karl-Bertils julafton var den hemskaste komminustpropaganda de sett och stängde alltid av TV:n då.
Se så olika man kan tolka saker. De kommer från ett land där komminusmen ställt till med mycket och ville inte höra talas om sådant och kände sig just "tvångsmatade" om kommunism i 70-talets Sverige.
Själv har jag vare sig blivit kommunist eller troende trots att jag uppenbarligen "matats" med bägge delarna.
Jag tror att föräldrars nojjor mest är just vuxennojor och istället för att bli hysteriska så skulle vi prata med våra barn i lugn samtalston istället för att uppröras av ditten och datten.
Man blir inte kristen av att höra en präst, man blir inte muslim om man råkar höra böneutroparen, man blir inte kommunist av Karl-Bertil.
Litenvit 2007-12-24, 13:17 Nej, det är som ni säger inte alls något hårfint i den text du visar till Silverkedjan.
Däremot har jag fått förklarat för mig var "kryphålet" finns.
Klipper in från Lpo 94:
Här står det ju dock förvaltats, men jag har sett det skrivas om till förvaltas. Och vips så har man sitt kryphål.
Förvaltats, för det är vad som gjorts till dags datum.
Vad som händer i framtiden får vi alla se så småningom.
Men du behöver inte alls ändra ordet för att få ett kryphål, det är ju bara ett konstaterande att så har skett och att det därför är en tradition i vår kultur.
Silverkedjan 2007-12-24, 18:52 Man skulle prata med barnen.
Absolut.
Om man hade en chans.
När det förnekas religiöst inslag och ingen på skolan förklarat något så har man inte så stor chans att upplysa barnen om hur det hänger ihop, eller hur?
SJÄLVKLART ska barn få lyssna på folk som tror och tycker olika saker.
Men det är ju inte alls det som det handlar om!
Det handlar om att i SKOLANS NAMN PÅ SKOLPLIKTSTID ska man vara säker på att man inte ska behöva bevaka ifall man behöver förbereda sina barn på frikyrkopropaganda.
Naturligtvis skall eleverna inte ”indoktrineras” i någonting, men att låta eleverna möta olika traditioner och religioner borde, tycker jag, snarast öka kunskapen. Men det står tack och lov var och en fritt att tro på vad de vill, och eleverna har möjlighet att slippa delta i olika aktiviteter om de eller föräldrarna anser att det är berättigat. God jul!
Helt enig i att elever ska möta mkt:). Det är så vi resonerar hemma också. Därför tycker jag inte om ensidigheten. Därför önskar jag en utformning som samstämmer med skolverkets bestämmelser. Så behöver man inte ställa sig utanför heller. Alla kan vara med :)
God Jul till dig också!
[QUOTE]Förvaltats, för det är vad som gjorts till dags datum.
Vad som händer i framtiden får vi alla se så småningom.
Fast dessa fina ting har ju kristendomen knappast monopol på, ens om det är tillsammans med västerländsk humanism. Detta var en omskrivning i en politisk uppgörelse för att tillfredsställa alla parter. (Har jag blivit upplyst om. (?)) Man behöll den där lilla raden så blev alla glada. Tills nu. Och när den används för något som fortgår idag i skolorna så bryter man mot det som står några rader ner om den konfessionsfria skolan.
Men du behöver inte alls ändra ordet för att få ett kryphål, det är ju bara ett konstaterande att så har skett och att det därför är en tradition i vår kultur
Jag har sett "felskrivningen" av folk som förespråkar det kristna inslaget. Kan inte komma på var nu .. Det har påpekats i media också för några år sedan. Jag tycker att när man pratar om förvaltas så är det något pågående och s a s legitimerar att det fortgår.
Litenvit 2007-12-24, 20:09 Nä men jag håller egentligen med.
Man ska inte behöva ha en predikan oavsett religion, i samband med en avslutning.
OM predikan ändå skulle förekomma i samband med lån av religiös lokal, så är det synd att debatten blivit så infekterad att man (läs: skolan/föräldrarna) inte kan erkänna att det förekommer en predikan och i så fall i förväg (och efterhand) använda den objektivt i undervisningen. Nu blir det istället så att man visslar och tittar i taket och så kanske den inte ens omnämns vare sig före eller efteråt på något sätt och då har man missat målet ganska stort.
Litenvit 2007-12-24, 20:12 [QUOTE=Litenvit;9682895]
Jag har sett "felskrivningen" av folk som förespråkar det kristna inslaget. Kan inte komma på var nu .. Det har påpekats i media också för några år sedan. Jag tycker att när man pratar om förvaltas så är det något pågående och s a s legitimerar att det fortgår.
Själv tycker jag nog fortfarande inte att man behöver felskriva ordet för att använda den passusen för att förespråka det kristna inslaget.
Jag tror dock inte att den kommer att vara kvar nästa gång som läroplanen skrivs om. Den var en eftergift till KDS på den tiden som nuvarande läroplan skrevs och om inte kristna högern ökar eller lyckas enormt bra med sin lobbying så ryker nog den meningen nästa gång.
Snuffsan 2007-12-24, 20:19 Det har varit ett jädrens liv i tidningarna här nere om att Flyinge skola (är jag 99% säker på att det är) har en ny rektor som flyttade skolavslutningen från kyrkan. Du hittar säkert en del om det på nätet i sydsvenskan.
Rektorn där gjorde helt rätt tycker jag.
I dotterns skola har högstadiet sommaravslutning i kyrkan, obligatorisk. Min dotter har valt att inte konfirmeras och att stå utanför svenska kyrkan. Men går hon inte in i kyrkan då det är avslutning får hon inte sitt betyg. Det kommer att skickas till henne veckan efter avslutningen. Hur kul är det?
För jäkligt!
Har du pratat med rektorn?
Hur försvarar de i så fall detta?
Litenvit 2007-12-24, 20:28 Fast jag förstår inte problemet (men jag inser att det finns).
Mina barn är inte konfirmerade (egna beslut), de har ändå gått i en kristen skola.
De respekterar troende men delar inte deras tro. De har inga problem att gå in vare sig i kyrkor eller moskéer.
Live and let live är deras inställning, vilket även är min. Varför göra ett krig av något som inte behöver vara det?
Äh, svara inte på det förresten. Jag fattar att andra inte ser det så.
Vad jag menar är, att det är kanske inte så konstigt om avslutningarna hålls i kyrkan och att någon (i det här fallet en präst) säger några ord och dessutom har ett religiöst inslag då avslutningen dels hålls i kyrkan, dels till minne av en kristen högtid. Därmed inte sagt att det var rätt i det aktuella fallet!
Det kan vara en ytterst liten poäng där vad gäller julavslutningen. Sommaravslutningen har jag ännu svårare att förstå. Vilken kristen högtid firar man då?
Petruska 2007-12-24, 22:53 Det kan vara en ytterst liten poäng där vad gäller julavslutningen. Sommaravslutningen har jag ännu svårare att förstå. Vilken kristen högtid firar man då?
Om du frångår dina religiöst betingade vanor och läser Nya Testamentet riktigt noga, så kommer du i ett av evangelierna att finna den passus där lille Jesus, då sex år gammal, tappade sin första tand. :bump: Detta skedde i början av juni enligt vår kalender, och det är i själva verket detta som firas vid sommarlovsavslutningen i skolan. :idea:
Till skillnad från det stjärnfall som beledsagade nämnde gosses födelse, så lyste solen istället hela natten vid det här mirakulösa tillfället, precis som vid nordisk midsommartid! Det är därför vi av tradition låter barnen vara lediga hela sommaren. Lille Jesus blev pga det dygnslånga solskenet svår att få i säng, vilket även det är en tradition alla barn jag någonsin träffat vårdar ömt på sommaren.
KL
En partsinlaga men ändå tänkvärd
http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article289349.ece
Silverkedjan 2007-12-25, 00:04 Det där är ju skrivet för att skribenten vet att folk inte vill avskaffa julen.
Men inte för att de egentligen bryr sig om GRUNDFRÅGORNA, var exakt som gränsen mellan religion och kultur går och vilken konstig blandning har vi skapat, utan för att de är lata och vill ha JULLOV. Och är konservativa och ogillar förändringar även om deras medvetandenivå i ämnet ligger nära noll.
Självklart ska man ändå i skolan undervisa i både religion och historia och kan följa de traditioner som finns om de kan motivera dem. Och är icke-konfessionella, dvs inte pådyvlar barnen kristendomen som den enda SANNINGEN.
Jag tycker man lika gärna kan spela julspel som någon annan teater, bara man förklarar för barnen vad man gör och varför.
Fick man midvinterlov med lika många röda dagar och lika långt skollov och fira helgen på vilket sätt man ville kan jag inte se att majoriteten skulle protestera ihjäl sig.
Oj då, det hade jag totalt missat :rofl: och det förklarar förstås en hel del.
Inte_Ung 2007-12-25, 13:48 Den var rätt bra skriven.
Mest därför att den kommer att tolkas olika beroende på vem som läser.
Jag tolkar det som att det är så blandat och sekulariserat att det har blivit något annat och alldeles eget.
Så att det inte längre har med religion att göra.
För min del så får man gärna skrota Julen och ha andra Nationella och religiöst oberoende högtider i stället.
Jämför Labourday o.s.v. i USA.
Skolloven är ju lov mellan terminerna.
(Inte riktigt men kan ju kallas det.)
Jag tycker att det är dags att man reder ut begreppen runt skolorna.
Det finns Kristna och Muslimska skolor för de med Religiösa behov.
Hur lyckas de följa läroplanen?
Och måste de det?
Skall de slippa vara neutrala när det kommer till religion?
Och skall det kanske införas friskolor med total avsaknad av religiösa förtecken?
Min son går på en Religionsfri Friskola.
Det finns p.g.a. bl.a. detta många Musslimer i den skolan.
Måste den kommunala skolan vara religionsfri?
Eller skall majoroteten i kommunen kunna bestämma annorlunda?
Man blir tvingad till så mycket dumt i skolan.
Och därför är fler dumma grejer helt OK? Jag tycker extremt illa om bara-för-att-attityder...
Min Dotter blev tvingad till bollsport som hon bara gjorde sig illa utav.
Hon är liten i växten och blev mosad på vilje av de andra eleverna.
Jag var lång men saknade bollsinne. Jag skolkade.
Hade mitt barn utsatts för något dylikt hade jag givetvis försökt få till stånd både kommunikation och samarbete, för att barnet ska få sitt betyg utan att riskera liv och lem.
Min mor hade samma bara-för-att-attityd. När jag blev misshandlad i skolan sade hon bara "när jag gick i skolan kunde man få stryk av läraren". Men det är väl OK, för man blir tvingad till så mycket dumt i skolan, så det är inget att bry sig om.
Inte_Ung 2007-12-25, 14:12 Min mor hade samma bara-för-att-attityd.
Jag har ingen bara-för-att-attityd, men jag väljer mina strider.
Det är en fråga om prioriteringar.
Man kanske måste börja med det farligaste först?
Jag skulle inte bråka om en skolavslutning i Kyrkan med präst och allt.
Då jag anser att den är ofarlig och att jag kan reparera skadorna efteråt.
Däremot så gick jag till skolan och visade upp läroplanen, den som visar att bollsporter inte är något krav för att få betyg i Gymnastik.
Det är inte ens något krav för att få MVG.
Och så krävde jag antingen hemundervisning som skulle ske enligt läroplanen eller en läroplansanpassad undervisning utan skaderisk för dottern.
Hon har för avsikt att bli violinist så en skadad hand eller ett finger är en katastrof.
De anpassade hennes gymnastikundervisning och hon fick betyg.
Jag krävde hemundervisning även i engelska och matematik då lärarna i dessa ämnen var undermåliga.
Dottern fick då med omedelbar verkan byta till grupper med andra lärare.
Det finns viktiga saker att bry sig om och så finns det saker som inte är viktiga.
Inte_Ung 2007-12-25, 14:16 Och så skulle jag uppskatta om du läste (och förstod) hela mitt inlägg.
Där stod:
DET tycker jag att man borde slippa.
Var ser du någon bara-för-att-attityd i det?
Här tror jag att dina egna (gräsliga) erfarenheter hoppade in och fyllde i sådant som inte fanns.
Du kan inte göra upp med din mamma genom att banka på mig.
Du har försökt med sådant tidigare.
Men jag är inte hon.
Vänligen håll isär oss.
Och så skulle jag uppskatta om du läste (och förstod) hela mitt inlägg.
Där stod:
Var ser du någon bara-för-att-attityd i det?
Det framgick inte ö.h.t. av ditt inlägg att dottern faktiskt slapp bollsporterna och fick anpassad gymnastikundervisning. Det stod bara att man BORDE slippa, inte att hon faktiskt slapp.
Här tror jag att dina egna (gräsliga) erfarenheter hoppade in och fyllde i sådant som inte fanns.
Eller så utgick jag ifrån det som stod i ditt inlägg. Som jag brukar göra.
Du har försökt med sådant tidigare.
Nej, det har jag inte.
Silverkedjan 2007-12-25, 17:17 .
Måste den kommunala skolan vara religionsfri?
Eller skall majoroteten i kommunen kunna bestämma annorlunda?
Ja.
Nej.
Det är redan reglerat att skolan ska vara icke-konfessionell.
Jaulgreis 2007-12-25, 18:37 Väljer man att använda sig av en kyrka som lokal så får man nog räkna med religiösa budkskap. Det ingår.
Hållet med där.
Varför ska dom ens vara i en kyrka? :crazy:
Det är fin stämning och så, men kyrkan är ju "Guds hus". Alla barnen är ju inte kristna. Sen är visserligen julen en kristen högtid också.
Och jag kommer själv ihåg att jag tyckte det var skittråkigt att sitta och lyssna på prästen när han pratade, och jag tror inte att jag var ensam om det.
break_a_leg 2007-12-25, 19:59 Varför ska dom ens vara i en kyrka? :crazy:
Kanske det är som i mitt barns skola, de har ingen aula att vara i. Så de var i kyrkan, dock ingen präst närvarande. (Och på skolan går det många barn med annan än helsvensk bakgrund).
Hållet med där.
Varför ska dom ens vara i en kyrka? :crazy:
Det är fin stämning och så, men kyrkan är ju "Guds hus". Alla barnen är ju inte kristna. Sen är visserligen julen en kristen högtid också.
Och jag kommer själv ihåg att jag tyckte det var skittråkigt att sitta och lyssna på prästen när han pratade, och jag tror inte att jag var ensam om det.
Som sagt, vår skola har lånat kyrkors lokaler tack vare att de ligger nära och är nog stora att samla mycket folk i, något som vi saknar själv i vår skolbyggnad. Går utmärkt att låna dem utan att ens ha med en präst.
Silverkedjan 2007-12-26, 02:33 Och jag kommer själv ihåg att jag tyckte det var skittråkigt att sitta och lyssna på prästen när han pratade, och jag tror inte att jag var ensam om det.
Exakt.
Det man lär barn är att inte lyssna.
Att man betalar ett pris för avslutningen.
Jag har varit med i en mängd olika aktiviteter som ordnats genom kyrkan. Det lärde mig en massa dubbelmoral. Jag trodde verkligen på fullt allvar det var så man skulle göra. Härda ut och tänka på något annat när de religiösa inslagen kom för det var priset man betalade för det roliga. Man sjöng med i de religiösa sångerna för att få vara på kul läger, man konfirmerade sig för att få presenter. Typ.
Och eftersom INGEN, absolut ingen, varken föräldrar, skola eller kyrkan lyft upp den frågan till ett medvetet plan så trodde jag förstås att alla andra också såg det på samma sätt.
Inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig att någon verkligen kunde TRO på alla de där vetenskapligt omöjliga sagorna de berättade ur bibeln.
När jag upptäckte det vid 14 års ålder blev jag LIVRÄDD och ASFÖRBANNAD. Fy :devil: vad LURAD jag hade blivit :eek:
När skolans personal skruvar på sig och tittar i taket och alla föräldrar och barn stänger öronen under frikyrkopredikningen i lågstadiet - exakt VAD är det man lär barnen då??
Man har ju inte ens en CHANS att förbereda barnet om skolan förnekar att det ska bli religiösa inslag.
Ingen ska få LURA mitt barn :mad:
Inte_Ung 2007-12-26, 07:31 Det är redan reglerat att skolan ska vara icke-konfessionell.
Exakt var står det?
Eftersom religiösa friskolor får finnas så kan det ju inte vara i läroplanen.
Inte_Ung 2007-12-26, 07:36 Det stod bara att man BORDE slippa, ....
Men logiskt nu.
Om jag tycker att man borde slippa - så kan jag väl ändå inte ha en bara-för-att attityd?
Det kan ju bara inte gå ihop.
Inte_Ung 2007-12-26, 07:40 När jag upptäckte det vid 14 års ålder blev jag LIVRÄDD och ASFÖRBANNAD. Fy :devil: vad LURAD jag hade blivit :eek:
Så sent.
Förklarade inte dina föräldrar det där för dig tidigare?
Det förklarade och förklarar jag för mina barn på ett tidigt stadium.
Ungefär när de börjar att undra över Julen.
TV, annan media och resten av omvärlden gör denna förklaring nödvändig.
För man kommer ju inte undan.
Lika bra att ta tjuren vid hornen liksom.
escodobe 2007-12-26, 09:23 Själv trodde jag att det var som med jultomten. Något som en del vuxna låtsades tro på bara för att lura barnen. För inte kunde de tro på det där på riktigt?!
Får erkänna att jag fortfarande har svårt att förstå det. Att folk faktiskt tror. Fullt och fast. Och att de ändå kan vara mentalt tillförlitliga, intelligenta och förnuftiga. Men jag har insett att det nog är samma sak som hur internetbankens dosor fungerar. Det bara är så att de gör det. Hur omöjligt det än verkar.
[QUOTE]Exakt var står det?
Det står i Lpo 94 under "Skolans värdegrund och uppdrag"
Grundläggande värden
Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen
(1985:1100) slår fast att verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse
med grundläggande demokratiska värderingar och att var och
en som verkar inom skolan skall främja aktningen för varje människas
egenvärde och respekten för vår gemensamma miljö (1 kap. 2 §).
Skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla och hos eleverna
förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på.
Skolans uppgift är att låta varje enskild elev fi nna sin unika egenart och
därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet.
Enligt skollagen kan fristående skolor, till skillnad från offentliga ha konfessionell inriktning klippt från Skolverket sida "Vad är fristående skolor" (jag har inte letat i skollagen, men vi får anta att Skolverket har rätt)
Silverkedjan 2007-12-26, 15:15 Exakt var står det?
http://www.skolverket.se/sb/d/467/a/2321
De får finnas, men inte lära ut sin tro på skoltid på bekostnad av vetenskap och fakta om andra religioner. Det är därför som det varit en sådan debatt om bidragen, de som fuskar ska inte ha rätt till dem.
Silverkedjan 2007-12-26, 15:20 Så sent.
Förklarade inte dina föräldrar det där för dig tidigare?
Det förklarade och förklarar jag för mina barn på ett tidigt stadium.
Ungefär när de börjar att undra över Julen.
TV, annan media och resten av omvärlden gör denna förklaring nödvändig.
För man kommer ju inte undan.
Lika bra att ta tjuren vid hornen liksom.
Förklarade? De skickade mig till söndagsskolan, miniorer etc :smirk: ;)
Där listade jag alldeles själv ut att det var som escodobe beskriver, ett slags tomtesaga man fick spela med i för att få klappar.
Jag har börjat många gånger men mina 3 och 6 är helt ointresserade av de här frågorna. Döden är däremot intressant.
Men logiskt nu.
Om jag tycker att man borde slippa - så kan jag väl ändå inte ha en bara-för-att attityd?
Det kan ju bara inte gå ihop.
Jo.
Man borde slippa (för att något är dumt), men då man möter så mycket dumt i skolans värld så slipper man inte; man kan ju inte slippa allt/vissa saker hör skolan till/det ska vara så.
Litenvit 2007-12-26, 17:32 Exakt.
Det man lär barn är att inte lyssna.
Att man betalar ett pris för avslutningen.
Jag har varit med i en mängd olika aktiviteter som ordnats genom kyrkan. Det lärde mig en massa dubbelmoral. Jag trodde verkligen på fullt allvar det var så man skulle göra. Härda ut och tänka på något annat när de religiösa inslagen kom för det var priset man betalade för det roliga. Man sjöng med i de religiösa sångerna för att få vara på kul läger, man konfirmerade sig för att få presenter. Typ.
Och eftersom INGEN, absolut ingen, varken föräldrar, skola eller kyrkan lyft upp den frågan till ett medvetet plan så trodde jag förstås att alla andra också såg det på samma sätt.
Inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig att någon verkligen kunde TRO på alla de där vetenskapligt omöjliga sagorna de berättade ur bibeln.
När jag upptäckte det vid 14 års ålder blev jag LIVRÄDD och ASFÖRBANNAD. Fy :devil: vad LURAD jag hade blivit :eek:
När skolans personal skruvar på sig och tittar i taket och alla föräldrar och barn stänger öronen under frikyrkopredikningen i lågstadiet - exakt VAD är det man lär barnen då??
Man har ju inte ens en CHANS att förbereda barnet om skolan förnekar att det ska bli religiösa inslag.
Ingen ska få LURA mitt barn :mad:
Det här kanske mina barn slapp känna just genom att gå i en kristen skola?
Det råd vi fick från rektorn innan barnen började där var att just prata igenom saken hemma. Deras skola är öppen för alla, för de vill att de troende kristna eleverna ska lära sig att alla inte är troende och att man ändå ska respektera varandra. Samma sak krävs av de icke troende som väljer den skolan. De måste lära sig att det finns troende människor och de får repektera deras val i livet.
Mina barn har valt att (hittills) inte bli troende, men bägge har tyckt om sin skola. Vi som föräldrar valde den just för att det är "ordning och reda" och att man respekterar varandra och tar hand om varandra på ett sätt som jag tyvärr inte alltid ser på vanliga kommunala skolor.
Istället för att hysch-hyscha så har man talat öppet om tro och varför man har sånger, ritualer och högtider. Ingen tvingas att delta i religionsutövandet de gånger de möjligen förekommer, men givetvis sjöngs det kristna sånger, man bad bordsbön etc. De som inte tror deltar inte, men stör inte heller under den tiden.
Nu har vi som sagt var visserligen VALT detta frivilligt. Men jag vill bara visa att man vare sig behöver bli lurad, hjärntvättad eller ofrivilligt troende (hur man nu skulle bli det??) av att vistas bland troende människor. Men det krävs förstås att man pratar om saker och ting hemma, svarar på barnens frågor och står upp för sin egen syn på livet.
Silverkedjan 2007-12-26, 18:31 Kristen skola är inte direkt något alternativ :smirk:
Vi som inte vill ha andakt på obligatorisk skoltid ska enligt LAGEN få slippa.
Jag ska inte som förälder behöva passa på skolan för att hinna före med information jag anser att barnen måste ha innan de utsätts för en predikan.
Hade jag VETAT OM att den skulle komma kunde jag tagit upp det med barnet. Men han är helt ointresserad av ämnet ännu och eftersom jag fått försäkran om att det var helt o-religiöst, bara ett lokal-lån så fick jag ingen chans till det.
Nu har jag fått svar på mail till rektor som faktiskt höll med om att det inte var bra med välsignelsen i julklapp och att man kanske skulle behöva sluta ett avtal med kyrkorna efter diskussion i verksamhetsrådet.
Litenvit 2007-12-26, 18:41 Ja för oss var det liksom ingen överraskning om att det skulle dyka upp religiösa inslag ibland under skoldagarna.
Jag ville bara berätta att barn till icke troende inte behöver drabbas av trauma för livet bara för att de råkar på en präst som predikar eller människor som är troende. Vi har över huvud taget inte känt att det varit något problem med att skolan varit kristen.
Tycker dock att övriga inslag som kan dyka upp under skoldagarna, t ex att barn blir retade, mobbade, känner grupptryck till att klä sig på ett visst sätt eller agera på ett visst sätt är mer störande än att de kanske får höra en präst på avslutningen. Det skulle jag nog lägga ner mer krut på att agera emot...
break_a_leg 2007-12-26, 18:55 *delvis kl*
Jag tror nog att det finns människor som väljer en kristen friskola eftersom man faktiskt vill att ens barn ska få sunda värderingar och kunna respektera andra människor.
Säga vad man vill om "vanliga" skolor, men det är inte alltid att värdegrundsarbetet fungerat jättebra, det tror jag kanske att man är bättre på i kristna friskolor. (För övrigt så vet jag att det finns muslimer som valt att sätta sina barn i kristna skolor - det fungerar tydligen bra det också).
Silverkedjan 2007-12-26, 19:08 Jag tror inte min 6-åring blev traumatiserad.
Men jag vill inte behöva HÅLLA VAKT på skolan för att den inte följer lagen, och helt uppenbart blålurar oss föräldrar om vad de gör.
Jag har valt en skola som enligt allt jag kunnat kolla upp har en bra värdegrund och sunda ledare.
Jag kan också tänka mig ett gäng fristående skolor som alternativ, men absolut inte med religiösa förtecken. Det ger mig Knutby-krypningar.
F.ö. var det väl just på en religiös skola en rektor blev nedstucken nyligen...
[QUOTE]Men jag vill bara visa att man vare sig behöver bli lurad, hjärntvättad eller ofrivilligt troende (hur man nu skulle bli det??) av att vistas bland troende människor.
Jag ville bara berätta att barn till icke troende inte behöver drabbas av trauma för livet bara för att de råkar på en präst som predikar eller människor som är troende.
Fast här är du snabb att tro att det handlar om rädda, okunniga föräldrar. Rädda för religion, rädda för trauman, obelästa, oberesta och fattiga på andra kulturella upplevelser. Jag skulle säga att jag är väldigt långt ifrån det. Man kan ha en rad skäl att välja bort kyrkan, det betyder inte att man inte har varit i kyrkan, i en moské, en synagoga osv. Jag deltar förstås också av artighet när jag är inbjuden till bröllop och annat oavsett religion. Varför skulle jag inte göra det? Jag har för övrigt haft livskamrater av skilda religioner så det är inte där problemet ligger.
Tycker dock att övriga inslag som kan dyka upp under skoldagarna, t ex att barn blir retade, mobbade, känner grupptryck till att klä sig på ett visst sätt eller agera på ett visst sätt är mer störande än att de kanske får höra en präst på avslutningen. Det skulle jag nog lägga ner mer krut på att agera emot...
Självklart skulle du lägga mer krut på det. Det konfessionsfria valet vissa av oss gjort och som sedan inte följs av skolan tycker du ju inte är något att orda om. Självklart resonerar du så med din utgångspunkt. Jag skulle också lägga mer krut på mobbing än några Gudsord. Det handlar inte om det. Det handlar om att jag köpt grisen i säcken, tydligen. Sedan kan jag visst då dra en parallell till grupptryck: ska mitt barn sitta i en tom skola när de andra får andlig spis? Det vill han nog.. sex år gammal.
Litenvit 2007-12-26, 21:37 Jag tror inte att det handlar om okunnighet. Jag förstår inte riktigt vad det egentligen handlar om alls.
Om barnet inte blir skadat, vad är då problemet?
Jag skulle förstå om det tvingas delta i riter, uttala böner och lovord till någon gud men det är ju inte det som hänt.
Jag anser fortfarande att det finns viktigare saker att bekymra sig om. Det borde inte bli så här långa diskussionstrådar om något som inte skadar någon utan snarare "bara" stör någon. Och visst ska skolan vara konfessionsfri, så det ger den som blir "störd" rätt att reagera - det vänder jag mig inte emot. Men jag tycker det finns störningar som är mer värda att uppmärksammas än detta och som inte alls ger samma upprörda stämning som när ett skolbarn fått höra en präst på en avslutning.
Jag tror inte heller -riktat till Silverkedjan - att en friskola, vare sig den är baserad på religion eller inte, är befriad från problem på något sätt. Just i vår situation så var den kommunala skolan inte ett alternativ och jag har bara gott att säga om den skola vi valde (som inte heller är helt fläckfri) trots att vi själva inte är troende. Den gjorde mina barn mer öppensinnade än de annars skulle varit om de gått i en vanlig kommunal skola. DET är jag mycket tacksam för.
[QUOTE]Jag tror inte att det handlar om okunnighet. Jag förstår inte riktigt vad det egentligen handlar om alls.
Om barnet inte blir skadat, vad är då problemet?
- Att man inte följer reglerna
- Att Kristendom är det enda som erbjuds. Det är ett invaggande och en normalisering att det kristna står för "sanningen". Det finns inget medvetandegörande eller att man lär barnen att vara kritiska till det som presenteras dem. (Detta är förstås min uppgift också, men även skolans)
- Att kyrkan är ytterligheten av den heteronormativitet min son tryckts in i sedan han började förskolan och både han och vi föräldrar värjer oss emot
Mina åsikter om detta går alltså djupare än att jag bara "inte gillar" det.
Inte_Ung 2007-12-26, 22:28 Jag ska inte som förälder behöva passa på skolan för att hinna före med information jag anser att barnen måste ha innan de utsätts för en predikan.
Det kommer du att behöva göra på precis allt.
Hela tiden.
I motsats till dagis så är den varken självgående eller pålitlig på något vis.
Du kan inte ana vad jag har behövt passa.....
Hade jag VETAT OM att den skulle komma...
Vad jag kunde utläsa ur din länk så måste skolan informera i förväg om vad de tänker ta sig för.
Det kan ju vara något att bygga på.
Litenvit 2007-12-26, 22:31 [QUOTE=Litenvit;9693031]
- Att Kristendom är det enda som erbjuds. Det är ett invaggande och en normalisering att det kristna står för "sanningen". Det finns inget medvetandegörande eller att man lär barnen att vara kritiska till det som presenteras dem. (Detta är förstås min uppgift också, men även skolans)
- Att kyrkan är ytterligheten av den heteronormativitet min son tryckts in i sedan han började förskolan och både han och vi föräldrar värjer oss emot
Ja, att jag känner mig så frågande inför denna motvilja är väl för att vi inte känt av denna "normalisering av sanningen" trots att barnen gått i en kristen skola.
Men å andra sidan diskuterar vi mycket hemma, vi pratar om vad vi hört och sett i vår vardag och då kommer förstås frågorna om det man mött på i skolan. Jag vill ändå låta mina barn ha ett eget val, jag hade inte blivit vansinnig om de faktiskt blivit troende trots att jag själv inte är det. Men de har inte valt så och den äldsta har nu slutat gymnasiet.
Mina barn kommer alltid att möta på sådant som är annorlunda i sitt liv. En del är berikande annat är skadligt. Jag kan inte skydda dem mot allt, men jag kan se till att vi har ett så öppet förhållande att det de möter på, kommer upp och diskuteras. Jag tror inte att det blir bättre för att man "tar bort" något som ändå finns, de kommer att möta på det på egen hand sedan i så fall. Till exempel religion och troende människor. Jag är glad att de lärt sig att vara öppensinnade och att de respekterar andra och förväntar sig bli respekterade vare sig de tror eller inte.
Förr när folk skulle lära sig katekesen utantill och alla tvingades till en tro, då hade jag stått på barrikaderna emot detta. Men idag, det lilla de möter på, som en präst vid avslutningen...nä, det är inte hjärntvätt, det kommer inte att påverka dem i någon riktning. Det är inte värt att hetsa upp sig för. Snarare är det lite patetiskt och ovärdigt för svenska kyrkan att låna ut sina kyrkor mot att de smygpredikar. Det kommer ju liksom inte att göra värst mycket av eller till för åhörarna idag. (Tror jag).
Det är MITT intryck av detta. Jag förstår att det finns andra åsikter.
Inte_Ung 2007-12-26, 22:32 (För övrigt så vet jag att det finns muslimer som valt att sätta sina barn i kristna skolor - det fungerar tydligen bra det också).
De föredrar en skola med religion.
En som tror på Gud har lättare att förstå en annan som tror på Gud.
I stället för en skola full med Hedningar som förnekar Gud.
Så det är ju lätt att förstå det valet.
Inte_Ung 2007-12-26, 22:34 Men jag vill inte behöva HÅLLA VAKT på skolan för att den inte följer lagen,
Om du bara visste vad jag har hållit vakt på att de följer Läroplanen.
Silverkedjan 2007-12-26, 22:35 Är du jag :confused::confused:
/Tim - djupt förvirrad
Petruska 2007-12-26, 22:42 Om du bara visste vad jag har hållit vakt på att de följer Läroplanen.
Man kan också behöva kolla att spanskläraren kan spanska, att klassläraren i lågstadiet vet att spindlar inte är insekter, att samma lärare inte tror att man kan dela en daggmask på mitten och så växer det ut ett huvud på svansen och en svans på huvudet, man får aldrig någonsin hem en grammatiskt korrekt lapp från läraren, de särskriver å det grövsta... att de ens skulle kunna stava till religionsfrihet framstår som helt utopiskt när man tänker på det.
Dessutom tar de för givet att tjejerna vill dansa och killarna spela lagsporter i skolidrotten, textilläraren ger mycket enklare och fånigare uppgifter till killarna än tjejerna. När ungdomarna inte kan få sina valda ämnen i gymnasiet pga högt söktryck placeras tjejer slentrianmässigt i ämnet "Kosmetika" medan killar får ännu lite mer idrott...
Och du, Silverkedjan, det här är i Storstaden! Hur det ser ut i Byhålan vågar jag inte ens tänka på!
Mina barn kommer alltid att möta på sådant som är annorlunda i sitt liv. En del är berikande annat är skadligt. Jag kan inte skydda dem mot allt, men jag kan se till att vi har ett så öppet förhållande att det de möter på, kommer upp och diskuteras.
Jag tycker det är skillnad på om det sker något som att ett barn blir utsatt på något vis, eller något orättvist händer som leder till en diskussion om vad man har blivit utsatt för. Barnets rättvisetänkande och undringar väcks helt naturligt av sådant.
Men detta kyrkspringande, det är som en skock får (Herren är min herde :angel:) Inte går man i kyrkan i den här skolan som någon slags allmänbildning och pratar innan om vad och varför man ska göra det. Det bara sker. Man lär inte barnen kritiskt tänkande alls. Det är så "normalt" nu efter 1 1/2 år att sonens frågor blivit färre. Då blir det jag som hela tiden får väcka frågan och det känns inte rätt. Föräldrar ska inte behöva vara i opposition till något som sker i skolan (om det inte handlar om mobbing och annat)
Jämför hur det är att vara en motpol till heteronormen som pedagoger reproducerar hela tiden genom sitt bemötande. Det sker också "bara sådär". Som en skock får.
Silverkedjan 2007-12-26, 22:45 *buhuhuhu*
Jag har blivit inbjuden till "verksamhetsråd". Vad är det?
Är du jag :confused::confused:
/Tim - djupt förvirrad
:rofl::rofl:
Jag har också ett par rosa träskor som din lille kanske vill ärva snart :idea:
Petruska 2007-12-26, 22:49 Jag har blivit inbjuden till "verksamhetsråd". Vad är det?
Ingen aning. I vår trendiga skola kallades det som troligen är samma sak för Dialogen. Allt heter något terapiaktigt i dagens skola, enligt min erfarenhet.
Just det, barnen har fått lära sig att det är naturligt att känna erotiskt intresse för motsatta könet när man kommer i puberteten! Och läraren uppmanade min son att klippa håret kort så att tjejerna skulle tycka om honom.
break_a_leg 2007-12-26, 22:49 Kanske det man på andra håll kallar skolråd. Föräldrar + skolledning träffas ung en gång i månaden och samtalar om skolan och dess verksamhet.
Silverkedjan 2007-12-26, 22:50 Storlek 24-25 för ögonblicket, passionerat förtjust i allt som är LILA men rosa är nog lite OK fortfarande :p
Silverkedjan 2007-12-26, 22:50 JA! Varför har jag inte hört om det under hösten då :confused:
Silverkedjan 2007-12-26, 22:51 läraren uppmanade min son att klippa håret kort så att tjejerna skulle tycka om honom.
KOKOBELLO :p
/Tim - hårfetishist
Petruska 2007-12-26, 22:52 JA! Varför har jag inte hört om det under hösten då :confused:
I Dialogen ingick endast ett urval av särskilt dialoginriktade föräldrar. Kan det vara samma sak med skolrådet?
break_a_leg 2007-12-26, 22:52 Var du på första föräldramötet som klassen hade? Man brukar välja en eller två föräldrarepresentanter då...
Petruska 2007-12-26, 22:53 /Tim - hårfetishist
Min son också. Då.
Nu är det David Bowie-looken som gäller. På estetiskt gymnasium där lärarna är helt okej och allmänbildade.
Silverkedjan 2007-12-26, 22:53 Hmm.
Ska utforska saken. Jag är iaf inbjuden av rektor som höll med om att det inte var bra med det religiösa inslaget. :idea:
Silverkedjan 2007-12-26, 22:55 Var du på första föräldramötet som klassen hade? Man brukar välja en eller två föräldrarepresentanter då...
ATTANS !
Ja, men inte framgick det vad de skulle göra förutom vara tillgängliga på tider som vanliga arbetande vuxna aldrig kan komma ifrån på, typ kl 11 eller 14 :-(
Hmm.. jag bör ju ringa rektorn jag med. Men det har varit ett sånt jäkla liv i länet här när modiga rektorer flyttat skolavslutningar från kyrkan.
Jag kommer alltså att bli inflyttingen som både tjatar om genusperspektivet och förstör skolavslutningar :(
/bliss, lite rädd för mobben
Silverkedjan 2007-12-26, 23:06 Vad tror du JAG gör då!
http://www.karlskogatidning.se/sharedobjects/dokument/sid2.pdf
(den här länken funkar nog bara idag 26/12)
break_a_leg 2007-12-26, 23:10 På mina barns skolor är mötena på kvällstid, även där jag har jobbat.
Snart lokalkändis, juh! :p
Silverkedjan 2007-12-26, 23:12 Ingen jobbar i den här staden...
Nå väl - jag får väl gå från jobbet.
"Jag har ett MYCKET VIKTIGT ÄRENDE så jag måste flexa ut. Jag ska argumentera för att min son ska få slippa en frikyrkopredikan på obligatorisk skoltid i fortsättningen. Får jag ta jourbilen?"
Mina också. Det handlar inte om att jag är rädd att mina judiska barn ska bli kristna, utan om just detta att kristendomen blir det "naturliga".
Plus ovanstående väldigt välformulerade argument.
break_a_leg 2007-12-26, 23:13 Hur många 1-3 åringar kommer förskolan att ha? Delar man inte upp barnen någonting?
Silverkedjan 2007-12-26, 23:19 Hur många 1-3 åringar kommer förskolan att ha? Delar man inte upp barnen någonting?
Det FINNS bara två fysiskt avgränsbara avdelningar. Den för större barn har nu 12 med 1,75 personal och den för mindre barn 10 med 2,5 personal
Alla nya kommer in på småbarnsavdelningen så där blir 22 :eek:
Gissa om de måste slänga upp 3-åringarna (bland annat min) |