Visa fullständig version : När barnen blir av med grejer i skolan...

break_a_leg
2007-12-25, 14:16
Visst är det bara att le och se glad ut som förälder då? Man lär väl inte få någon ersättning från skolan?

Nu är det andra gången på kort tid som sonens vinterjacka försvunnit från kapphallen utanför matsalen. Den första gången hittade vi jackan på ett av fritidshemmen (en annan kille hade "tagit fel" och lämnat kvar sin egen) men den här gången har vi letat "överallt" och ingen jacka har återfunnits.

Har era barn blivit av med prylar/kläder i skolan?

Inte_Ung
2007-12-25, 14:24
Har era barn blivit av med prylar/kläder i skolan?

Ja de har fått en hel del stulet faktiskt.
Och jag vet inte riktigt hur det skall hanteras.
Det är riktigt olustigt då jag vet att barn i fattiga familjer har en ganska så desperat situation.

De har inga vinterjackor och de fryser.
De har inga badkläder, gympaskor o.s.v.
Och deras familjer har inte råd.

Jag orkar därför inte böka med detta.
För jag blir bara så ledsen.

break_a_leg
2007-12-25, 14:37
Nu blev ju vi tvungna att köpa en ny jacka till sonen, han kan ju inte heller gå utan även vi inte har så mycket till vinter;)

No1
2007-12-25, 14:59
Ja de har fått en hel del stulet faktiskt.
Och jag vet inte riktigt hur det skall hanteras.
Det är riktigt olustigt då jag vet att barn i fattiga familjer har en ganska så desperat situation.

De har inga vinterjackor och de fryser.
De har inga badkläder, gympaskor o.s.v.
Och deras familjer har inte råd.

Jag orkar därför inte böka med detta.
För jag blir bara så ledsen.

Det handlar nog sällan om fattigdom när det stjäls i svenska skolor.
Det stjäls och säljs.
Allt fler barn verkar bli kapitalister och vill de ha något så ser de till att fixa det istället för att invänta julafton och födelsedag.
Korpar har alltid funnits men det där okynnesstjälandet verkar öka.
Ta tex alla mobiltelefoner som stjäls stup i kvarten.
Mobiler och dyra ytterkläder är hårdvaluta för de små parasitligisterna.

break_a_leg
2007-12-25, 15:02
Fast min son går på det som tidigare kallades för lågstadiet och har inte ens kommit till märkesfixering ännu:crazy:

Glamoroza ox
2007-12-25, 15:18
Fast min son går på det som tidigare kallades för lågstadiet och har inte ens kommit till märkesfixering ännu:crazy:

Ehh, vad kallas det nu då :confused:

break_a_leg
2007-12-25, 15:20
Om man ska prata pedagogspråket så säger nog de flesta "tidigaredelen"...

Glamoroza ox
2007-12-25, 15:41
Då har jag inte varit i närheten av någon som talar det "språket" för jag har aldrig hört talas om något annat än just lågstadiet:o

break_a_leg
2007-12-25, 16:01
Det spelar ju egentligen ingen roll vad man kallar del olika delarna ;), men man blir ledsen när inte ens små barn kan få ha sina ytterkläder ifred. (Jag blev tom lite arg:devil:)

Glamoroza ox
2007-12-25, 16:21
Det spelar ju egentligen ingen roll vad man kallar del olika delarna ;), men man blir ledsen när inte ens små barn kan få ha sina ytterkläder ifred. (Jag blev tom lite arg:devil:)

Självklart!
Skulle också bli fly förbannad om någon ung:devil: inte kunde hålla fingarna i styr och veta vad dom är ditt & vad som är mitt...

zilla
2007-12-25, 16:43
antar att det bara att le och se glad ut
Går det att kräva att skolorna ska inskaffa skåp med lås till. ?!

Märk kläderna med spritpenna. namn och telefonummer. :idea:

Det blir jobbigt att använda själv och jobbigt att dölja för föräldrarna. eller att sälja

break_a_leg
2007-12-25, 17:03
Eftersom jag själv jobbar inom skolan är jag miljöskadad, den yngsta har i princip allting märkt, så även denna jacka.

Men det handlar inte om några tonåringar utan de som äter i denna matsal är 6-10 år...

zilla
2007-12-25, 17:14
sätt upp lapp i skolan att jackan är borta.

Silverkedjan
2007-12-25, 17:25
Jag tror oftast det är slarv och inte stöld.

Många barn har ganska lika kläder och tar fel. Det har hänt ett par grr i min 6-årings klass redan och de har bara gått en termin.

Alla föräldrar uppmärksammar det inte. Kanske den "extra" jackan blivit liggandes nånstans där ingen tänker på den.

Jag försöker när det är möjligt att barnen har kläder som de lätt känner igen och är ensamma om. Då håller barnen ordning på det själva. Skulle någon ta tex Vidars knalloranga jacka skulle det barnet direkt få höra av alla "varför har du Vidars jacka?"

Ibland har jag sytt på namnet i reflexband (på UTSIDAN) om jackan har varit lite i vanligaste laget.

Litenvit
2007-12-25, 21:59
När jag själv blev av med en jacka i skolan så fick jag ut en del av värdet via min egen hemförsäkring.
Jag tror att skolornas självrisker är skyhöga (vår skola fick inte ens ut något när tre av skolans datorer blev stulna) så jag tror inte att det går att få något därifrån.

Mustasukka
2007-12-25, 22:24
Min son har blivit av mina sina nyinköpta gympaskor i skolan.
Har pratat med hans lärare om det, men de säger bara att de ska hålla utkik efter dem.
De har varit borta en månad nu, så jag får nog köpa ett par nya igen.
Min son går i förskoleklass.

oz_joj
2007-12-25, 23:19
Min erfarenhet som lärare (har arbetat på några olika skolor) är att skolor aldrig ersätter försvunna plagg. Tror inte det finns någon slags försäkring som kan täcka detta. Dvs skulle bli helt orimliga försäkringskostnader för en skola.

Däremot är min erfarenhet att saker ganska sällan verkligen försvinner. Skor sparkas bort och hittas en bit bort på helt fel plats, ibland inne i en skrubb, etc. Tröjor och jackor glöms kvar i gympasal, utomhus, i slöjden, etc.

Om ni visste hur det ser ut i lådan för upphittade kläder. Önskar att föräldrar var bättre på att märka kläder så man fick lite hjälp i vems sakerna är som "ligger och skräpar". Vi kör driver med upphittade kläder då och då. Ställer fram allt som ingen tagit hand om, informerar om detta och låter det ligga väldigt strategiskt synligt ett tag så föräldrar kan plocka med sig det de känner igen. Sen tror jag att det kvarblivna användbara har skänkts till välgörande ändamål och annat har slängts. Problemet är ju ofta de lite äldre barnens saker. De som inte blir hämtade av föräldrar särskilt ofta för det är oftast föräldrar som kikar bland borttappade saker och känner igen sakerna.

Men sällan är stulet verkligen stulet hos oss, brukar hittas förr eller senare. Har själv blivit av med ett par röda, billiga vår/sommarskor typ sneakers. Hittade dem aldrig igen på skolan. Ingen katastrof men blev förvånad. Fick åka hem med innetofflorna.

Stalltips: märk ALLA kläder, även stövlar, regnkläder och sånt som antingen sällan kommer med eller som ligger på skolan "ifall det behövs".

elmelts
2007-12-26, 08:43
MIna barn går i en liten skola med ca 70 barn. Om ngt sånt händer tas det upp på storsamlingen de har med hela skolan på fredagar. De mesta bekymmer brukar lösas där.

Apollo 13
2007-12-26, 10:41
Det stjäls och säljs.
Allt fler barn verkar bli kapitalister och vill de ha något så ser de till att fixa det istället för att invänta julafton och födelsedag.
Korpar har alltid funnits men det där okynnesstjälandet verkar öka.
Ta tex alla mobiltelefoner som stjäls stup i kvarten.
Mobiler och dyra ytterkläder är hårdvaluta för de små parasitligisterna.

bläk va dåligt att jämföra kapitalism med stöld. stölder har inte med kapitalism och göra utan snarare dålig uppfostran/desperation (om nu barnen skulle vara så fattiga att de går runt och fryser jämt och ständigt)

Pia
2007-12-26, 11:57
I småskolan har mina bara blivit av med sådant dom glömt på bussen eller så. Inga stölder alltså.
Sonen blev av med tre jackor under samma termin när han gick i åttan. Till slut skrev jag hans namn med spritpenna tvärs över hela ryggen på insidan jackan. Då fick den vara ifred.
Nu går en av döttrarna i åttan och hon släpar med sig jacka och väska in på alla lektioner eftersom det fortfarande förekommer mycket stölder.
Skol-ledningen anser inte att dom kan göra så mycket åt det hela. På sätt och vis håller jag med dom, det är oftast i hemmet barnen får sin syn på rätt och fel.
Dock skulle jag önska ordentliga skåp där jacka och väska får plats, och att inte varje nyckel passar till ett 20-tal skåp som det är nu.:mad: Och varför inte övervakningskameror?

Pia
2007-12-26, 12:04
[QUOTE=No1;9686394]Det handlar nog sällan om fattigdom när det stjäls i svenska skolor.
QUOTE]
Precis.
I samband med en reparation hittades massor av jackor, ett 10-tal mobiler, två mp3-spelare och lite annat smått och gott på skoltaket på en högstadieskola.
Det stäls tydligen för spänningens skull, eller för att djävlas med någon helt enkelt.

åke
2007-12-26, 12:21
Vi har aldrig blivit av med något i skolan. På ungarnas mobiler har vi graverat in deras namn så ingen vill ju sno dom.

break_a_leg
2007-12-26, 12:25
Nu har jag också märkt hela innersidan av den nya jackan med svart penna. Den försvunna jackan var också märkt med namn och telefonnummer, det hjälpte inte.

Ni som har barn, skulle inte ni reagera om ert barn kom hem med fel ytterkläder eller skor?

Apollo 13
2007-12-26, 12:35
givetvis skulle jag reagera på det.
när vi var små hade också våran mamma stenhård koll på sådant, inte för att vi regelbundet, eller alls, stal saker men min mor hade stenkoll på oss och våra saker!

break_a_leg
2007-12-26, 12:39
När det gäller små barn så tror jag oftast inte att de stjäl saker utan tar fel...De har inte stenkoll på hur kläderna ser ut alla gånger. Men då tycker jag att man som förälder kanske reagerar och tar tillbaka det som har "blivit fel".

Apollo 13
2007-12-26, 12:44
jag tror nog du har rätt när de gäller de flesta fallen.. själv förstår jag inte alls hur föräldrar kan vara så ouppmärksamma. som tex när jag var i tonåren och "skulle" börja vara vidrig ( du förstår säkert vad jag menar ) men min mamma var så uppmärksam på alla saker jag kom hem med och hade koll på allt och ifrågasatte saker och ting så det var inte ens någon mening med att böra sno grejer som många av mina kompisar gjorde. mamma gjorde klart från början att hon hade koll... några kompisar fick alltid visa upp kvitton på saker de handlat för att deras mamma ville ha koll på att dom inte snodde saker.. dessa tjejer va riktigt skötsamma och det handlade inte om att misstro sina barn utan att sätta tydliga gränser INNAN det spårat ur.

Silverkedjan
2007-12-26, 15:12
När det gäller små barn så tror jag oftast inte att de stjäl saker utan tar fel...De har inte stenkoll på hur kläderna ser ut alla gånger. Men då tycker jag att man som förälder kanske reagerar och tar tillbaka det som har "blivit fel".

Ganska många barn bor hos två föräldrar, så man kan ju tro det är den andra föräldern som skaffat plagget.

Jag som köper mycket begagnat måste skärpa mig för att komma ihåg att sudda fel namn så jag kan förstå även om man inte reagerar på en namnad jacka :o

För att inte tala om alla kompisar som har kvar kläder i hallen :o

Tack för den här tråden förresten! *tar fram största märkpennan*

doglover
2007-12-26, 19:36
Jag hade blivit så gruvligt in i h****te förbannad! :devil:

Så små barn ska väl inte stjäla? Inga ädre barn heller för den delen.

Att dom inte kan lära sig vad som är "ditt och mitt.......

Tar dom efter för grupptryck eller vart har dom lärt sig det ifrån?

Inte_Ung
2007-12-26, 23:40

I de fall när mina barns kläder stulits så har det varit så.

åke
2007-12-26, 23:48
Nu har jag också märkt hela innersidan av den nya jackan med svart penna. Den försvunna jackan var också märkt med namn och telefonnummer, det hjälpte inte.

Ni som har barn, skulle inte ni reagera om ert barn kom hem med fel ytterkläder eller skor?

Jag skulle fråga vart dom kom ifrån. Ofta så byter dottern skor eller jacka med en kompis. Men jag frågar alltid och kollar så det byts tillbaka.