Visa fullständig version : konstig galopp??

gazira
2007-12-26, 17:29
min snart 18åriga dam som numera är promenadhäst har plötsligt blivit så konstig i vänster galopp.
hon har tidigare varit en fantastisk hopphäst men nu är hon pensionär och rids ca 3 dagar i veckan, mest i skogen. högergaloppen är precis som vanligt och hon är jätte pigg och glad, men vänstergaloppen blir jätte konstig. svårt att beskriva men hon likson bockar, och sänker ner huvudet jätte mycket, det är inget bråkande utan verkar mer som om hon snubblar framåt, och bakdelen hinner inte riktigt med. men hon försöker inte bryta av utan är pigg.
hon är kollad av veterinär och jag har haft ut massör men ingen hittar något fel på henne.
någon som har varit med om något liknande eller har någon idé om vad man ska göra åt det?

phelle91
2007-12-26, 17:39
min ponny blev så efter en längre tidsvila .. han har alltid varit svagare i ena galoppen och det märktes verkligen när vi började sätta igång han! jag lät min ponny bara galoppera på , till slut blev han starkare och blev "som vanlig" i den galoppen också :)

gazira
2007-12-26, 17:50
ja jag hoppas på att det beror på att hon inte tränas så hårt längre, och att hon helt enkelt inte orkar hålla ihop sig i vänster galoppen.
men har inte riktigt tid att hålla igång henne på samma sätt nu eftersom min unghäst kräver mycket tid. men får väl kanske börja fundera på att skaffa en medryttare