Visa fullständig version : Tips sökes! Så blir stallet unikt!
Connemara_lover 2007-12-28, 14:03 Hoppas jag fick er uppmärksamhet nu! :)
Det är så att jag och sambon har precis köpt en alldeles egen hästgård! Utanpå är stallet väldigt vacker, och inuti är det fint. Men det saknas något... Drömmen är att inreda det helt unikt, med små eller stora detaljer i mässing/guld/smide. Men hur???
Släng in en massa tips till mig!!! :bump: :banana:
smultronfot 2007-12-28, 14:06 Kan man inte få någon bild hur det ser ut nu?
Lättare att komma på ideer då :)
Connemara_lover 2007-12-28, 14:25 Har tyvärr ingen bild inifrån... Men här kommer bilder på hur det ser ut utanpå!
http://www.freewebs.com/appledale/stall2.jpg
http://www.freewebs.com/appledale/stallet.jpg
Inuti så är det mörkbrun inredning. Jag tycker att fönsterna är fina inifrån, tjocka vita väggar med små valv där fönsterna sitter, och svart galler framför.
Connemara_lover 2007-12-28, 14:28 Kom igen nu och låt fantasin flöda!! :bump: :bump: :)
Har hittills kommit på några småsaker som jag ska göra, men har sedan fastnat... Jag ska på varje box ha en hängare av mässing, och så har jag en hästsko av mässing som jag ska sätta upp ovanför stalldörren.
Makalöst vackert! :love:
Kan du inte ta lite bilder inifrån också? Det är lättare att komma med tips då tycker jag. Mörkbrunt och mässing tycker jag låter fint! Kanske boxskyltar i mässing? Lite dyrare men kan bli fint tror jag. Jag vet inte hur mycket pengar och jobb du vill lägga, men jag tycker det är fint med annorlunda detaljer i boxinredningen, tex ornerat galler (äh, hur ska jag beskriva det där, men lite krusiduller som passar husets stil i något hörn).
Connemara_lover 2007-12-28, 15:35 Makalöst vackert! :love:
Kan du inte ta lite bilder inifrån också? Det är lättare att komma med tips då tycker jag. Mörkbrunt och mässing tycker jag låter fint! Kanske boxskyltar i mässing? Lite dyrare men kan bli fint tror jag. Jag vet inte hur mycket pengar och jobb du vill lägga, men jag tycker det är fint med annorlunda detaljer i boxinredningen, tex ornerat galler (äh, hur ska jag beskriva det där, men lite krusiduller som passar husets stil i något hörn).
Tack så mycket! Vad glad jag blir!!
Mmm! Låter jättefint tycker jag!! :bump: Vet du vart det finns att köpa någonstans?
Vi har tyvärr inte fått tillträde till gården än.. men jag har någon bild på digitalkameran, har bara inte fört över till datorn ännu... Ska göra det någon dag!
Gudars vad vackert:love: Ser ut som ett sagostall:love:*avundsjuk*:P
Equilina 2007-12-28, 18:07 Åh, det var jättefint! :love:
Får man fråga var det ligger?
Connemara_lover 2007-12-28, 19:03 Tack så mycket!! :bow: :D Verkligen roligt att höra att ni tycker om det! :)
Det ligger i Vinslöv... mellan Kristianstad och Hässleholm.
Så till våren flyttar vi! :bump: :bump:
Equilina 2007-12-28, 19:12 Jag bor 3 mil från Vinslöv :D
Flyttar i februari, dock..
shit vilket fint ställe :love: det där kommer du hur som helst lyckas få unikt och ännu vackrare :bump:
Martenix 2007-12-28, 19:35 Har inga tips att ge dig men måste bara säga; Vilket underbart stall:d
Blir riktigt avundsjuk nu ;)
Har inte heller nga tips för tillfället...Men kan bara hålla med de andra, vilket otroligt vackert stall! :love::love:
jezzibell 2007-12-28, 19:56 Först:
Stort grattis till gården!
Så spännande :)
Ser jättetrevligt ut.
Vad som slår mig när jag tittar på de bilder du lagt in från utsidan, så tänker jag att taket borde man kunna göra något spännande med. Det är väl det enda som ser lite tråkigt ut.
Sitter här och lurar på om det skulle passa med halmtak?
Fast jag har ingen aning om hur man gör eller så.
Själv har jag vanliga tegelpannor på mitt stalltak. Ser lite mer "gediget" ut. Men stilen på ditt stall, som är urläckert, så undrar jag om inte ett halmtak skulle sätta pricken över i?
För övrigt håller jag med de andra om att jag vill se bilder från insidan också. Guld och svart tycker jag skulle passa in på de färgerna du beskriver iaf.
Lycka till
//Jezz
Siggelina 2007-12-28, 20:32 Hej!
Och grattis till nya gården! Utvändigt ser det väldigt fint och idylliskt ut, så det vore ju snyggt att följa upp i samma anda även invändigt.
Är byggnaden inredd som stall nu eller ska ni investera i en helt ny stallinredning? Eller är det bara de små detaljerna som gör helheten som saknas?
Eftersom det finns sten i byggnaden utvändigt kunde det tex fungera med delvis murade väggar invändigt. Sedan kunde man tänka sig att det här mässingstemat även får gå igen i tex sadelkammaren. Var man hittar dessa detaljer hoppas jag någon annan kan tipsa om!:confused:
Bumblebee 2007-12-28, 20:45 Ohh! Vad fint det är på utsidan, inte mycket att göra, om något möjligen taket som någon nämde tidigare... "Less is more"
Bilder inifrån vore toppen! Men om det är lika fint där blir det klurigare att komma med tips! :p
:)Jättegrattis till den fina gården!Inte alls avundsjuk:angel::angel:
Hoppas du kan lägga upp nga bilder inifrån,blir som ngn sa tidigare
lättare att komma på nåt då!
Vilken vacker stallbyggnad.
Väntar spänt på bilder hur insidan ser ut. :)
På utsidan skulle du ju kunn ase om du kan få tag på
gamla vagnshjul och måla svarta eller vita och ställa under
varje fönster vid stallingången. :)
Du skulle kunna skaffa en vinkylare i mässing och ha som ridspöhållare. :D
Sputnick 2007-12-28, 23:49 Måla guldhästar som travar längs boxväggarna:angel:
smultronfot 2007-12-29, 00:50 Åh vad avundsjuk jag blir!
Jag tänker mig att stallet liknar ett slott på insidan, alltsmå mycket krusiduller och lite gammal stil sådär.
Mycket mässingfärg, guld, mörkt trä, inga stela boxgaller utan mörka galler som är "mjuka" (i formen alltså") , som är lite slitna i kante och de lyser igenom guldfärg :)
Vilken bra svenska man får då man ska förklara det som man tänker? :angel:
Fröken_Skåne 2007-12-29, 00:55 Jättemysigt! Det första som jag kan tänka mig är att stallet är mörkt på insidan?
Jag hade målat MYCKET i vitt och kombinerat upp detta med någon mörk skogsgrön färg på de delarna där hästarna skitar ner osv dvs nedre delen av stallet :p
Smideslampor som du kan ha som nattlampa i boxarna, kryssade boxdörrar mot gången, lite gammeldags känsla..
Alltså det är inte lätt att se hur fint detta är...
www.byggsmide.se
Kan tyckas att det är lite mycket för en del- dyrt är det också som allt smide. Men det är FINT
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17300000-17309999/640x480/17304676.jpg?0
OBS! Det är inte mit stall men min bild!
smultronfot 2007-12-29, 19:14 Så grymt fint stall de var på bilden!
TeamLundVer 2007-12-29, 19:25 lite svårt att komma med kreativa ideéer när man inte vet hur det ser ut men..
du kan ta kontakt med ett gymnasium som har smidesutbildning eller liknande som program, alltså som utbildar folk som kommer arbeta med smide (blev lite snurrigt nu men hoppas du förstår) erbjud dem att göra en del stallinredning som ett projekt, glöm ej att de säkert vill ha möjlighet att komma med egna ideér då detta kommer vara en praktisk del i deras utbildning. Fördelen med detta är att du verkligen får ngt unikt till enbart materialkostnad samt att eleverna får ett prjekt som påminner dem lite mer om arbetslivet alltså en win-win situation :banana:
kommer själv att göra på detta sätt när jag skaffar eget om typ 6-7 år eller så :D
lycka till och visa gärna lite före-efter bilder när det är klart
Såhär ser det ut i stallet där min häst står, fint tycker jag...
http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v161/21/115/578973792/n578973792_541243_6074.jpg
http://photos-c.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v161/21/115/578973792/n578973792_541246_7489.jpg
http://photos-b.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v161/21/115/578973792/n578973792_541245_7114.jpg
http://photos-a.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v161/21/115/578973792/n578973792_541244_6639.jpg
http://photos-b.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v161/21/115/578973792/n578973792_541241_5756.jpg
Har i dagarna besökt ett stall med just unikprägel. Boxdörrar med lite gammeldax kryss och med sädens ax målat på dörrarna i sin ordinarie färg, boxväggar i timmerpanel, Boxgallren gick även över stenväggarna som skydd. Vackra flätade korgar som borstar och småsaker låg i och fina mässings krokar till grimmor. Sadelkammaren hade jordnära färger och en jättefin hästbård, vackra galler för fönstren :love::love: Väggarna in till foderutrymme osv var i rödtegel, det var såååå vackert och smakfullt
smultronfot 2008-01-05, 18:20 VARFÖR I HELA FRIDEN FOTADE DU INTE DÅ?!! :mad:
;)
Det lät värkligen vacker, mitt stalla ska då inte fotas.. Började måla om i somras men det kom så mycket annat ivägen så de lämnades halv färdigt + att jag fick fel färg och det märkte jag efter att jag hade börjat måla. Jag ville ha rött typ den föda färgen som bukes färg är nu, den röda men fick rosa. :smirk:
smultronfot 2008-01-05, 18:20 Vilken fint stall :) Blir så avundsjuk!
Gingella 2008-01-05, 21:42 Jisses vilken vacker stallbyggnad! Ja alla bilderna var ju toppenfina faktiskt.
Jag har besökt några olika stall som verkligen gjort intryck, alla nyrenoverade eller nybyggda.
nr 1 - rejäl träinredning, ganska traditionellt. Boxväggarna nertill målade i rött. De stående boxgallren svartmålade. Vita väggar upptill. Öppna boxdörrar som förstärkts med spåntad 2,5" plank, z-form. Mycket inbjudande! Lysrörsarmatur i taket.
nr 2 - boxväggar av lecablock, vitslammade med tunt cementputs. Boxarna öppna upptill. Dörrar i mörkbetsat trä. Kändes mycket öppet och gediget. Boxväggarna var ju rejäla och tjocka. På golvet i stallgången hade man lagt tegel. En del ursnygga svartsmidesdetaljer fanns det på boxdörrarna, men även krokar och öglor... Minns inte vad de hade för belysning, bara att det var ljust och trevligt.
nr 3 - Stall utan stallgång. Boxarna byggda helt i ordentligt tjockt plank, betsade i en ganska ljus rödbrun nyans. Inga galler alls. Tvådelade boxdörrar. Lysrör i taket utanför boxarna. Inne i varje box fanns s.k fartygslampor i mässing. Trots färgen på plankorna var stallet ljust och trivsamt. Man hade en egen liten byggnad med två uppbindningsspiltor, vitkalkade väggar, cementgolv, bra lysrörsbelysning, trädetaljer såsom träpelare i samma färg som stallet. Urläckert!
Ta gärna kontakt med en duktig smed för att få era egna, unika smidesdetaljer i stallet. Kan bli hur häftigt som helst. Men man får ju vara beredd att det kostar lite mer än standardgrejerna...
Lycka till med ert fina stall!
Minni-Borg 2008-01-05, 23:00 Inred med personliga saker.
Bilder på dig och hästen, rosetter, pukaler m,m.
Sen tycker jag att det är fint och gulligt med råsa :D
Men ditt stall ser så flott ut så kanske inte i ditt fall...
Men ljusblått e snyggt.
Och brunt :love:
Connemara_lover 2008-01-08, 15:09 :bow: Tack alla snälla människor för alla tips!!! :bow:
Fyll gärna på mer om det är någonting som ni kommer på... :bump: :bump:
Connemara_lover 2008-01-08, 15:14 Såhär ser det ut i stallet där min häst står, fint tycker jag...
http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v161/21/115/578973792/n578973792_541243_6074.jpg
http://photos-c.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v161/21/115/578973792/n578973792_541246_7489.jpg
Guuuud vilket fint stall! Blev helt förälskad i boxinredningen, och de guldiga hästarna!! Var har ni köpt det? :love: :love: :love:
TeamLundVer 2008-01-08, 17:00 kolla ridsport eller annan hästtidning, säljs nästan överallt, både Malin Bayard och Jan har det :p
*kl*
Efter lite surfande, pga denna tråd, hittade jag detta. Ett måste för det unika stallet. (http://www.roewer-rueb.de/roewer-rueb_e/produkte/pferdesauna/pferdesauna_gross01.htm)
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
a1agnlju 2008-01-08, 21:05 Den idén snodde jag från en lösdriftsladugård för kor där man hade målat glada kor på väggarna. Jag bad min syster som är duktig på att rita "streckgubbehästar" att rita några olika motiv. Hon ritade hästar i dressyrform med knoppar i manen, hästar som hoppade, frustande hästar med svansen högt (frustningen teknades som ett moln typ) och ett par till. Jag scannade in hästarna och förstorade dem. Sedan skar vi ut chabloner i plast som vi sedan använde till att dekorera en bård med runt hela stallet. Jättecharmigt blev det. Verkligen personligt!
Jag har ingen aning tyvärr... men han som har stallet har verkligen lagt ner energi och pengar på att få det som han vill ha det, jättekul att ha möjlighet att ha hästen i ett sådan stall... finns ridbana, skrittmaskin, vindskydd i alla hagar osv, är så glad att jag har möjlighet att vara där! Jag tycker att det är riktigt snyggt och framförallt är det genomtänkt och anpassat efter hästarnas behov med stora boxar och bra luft osv...
Hur har det gått?!
Blev det några bilder så man fick se insidan?!
=)
Connemara_lover 2008-06-27, 10:13 Den som väntar på nåt gott....
Nu har jag äntligen bilder inifrån stallet också! Som ni ser, så känns det lite mörkt, och jag tror att det skulle vara bra att ljusa upp lite med lite guld och några fina stallampor...
http://connemaraponny.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=98fd10fa-3f96-4a3a-aaa7-7ccb5b23dcbb&Filename=100_0428.JPG
Bild från stallgången. Stallgången ser ut ungefär som ett "T" när man kommer in. Om man går ut genom dörren på bilden, så har man logen rakt fram, sadelkammaren och foderkammaren där ute.
Om man går in i stallet från gårdsplanen, så har man till vänster en rad med tre boxar, det är lite "äldre" och "mysigare" stuk på dem boxarna. De har bara en "halv" boxdörr, och öppet uppe så att hästarna kan sticka ut sina huvuden. Men de 4 "nyare" boxarna är lite mer praktiska, tycker jag, med skjutdörrar.
http://connemaraponny.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=eaa8db1c-31c6-4e47-a187-dd183cc83a84&Filename=100_0516.JPG
Bild inifrån sadelkammaren. På sidan utåt har den denna färgen (inte min favoritfärg kanske, men det funkar...). Resten runt om är vitt. Jag har på höger sida satt upp en vit byrå med guldknoppar som handtag, och en vit bokhylla, som jag har schampon, schabrak och annat smått och gott i.
Jag känner mig superinspirerad att börja på detta projektet, och hjälp mig gärna med fler tips och idéer! Ser fram emot det! :bump: :bump: :bump: :bump: Om ni inte har tröttnat på att vänta på mina bilder alltså? :o :cry:
CeciliaW 2008-06-27, 10:17 Jag har ett tips. Har ni kanske någon vägg över? Kontakta närmaste gymnasium med estetprogram, och fråga efter en elev som är duktig på att måla... så kanske ni kan få en fin målning innefattandes någon av stallets hästar? DET skulle göra det hela unikt! :)
Equilina 2008-06-27, 11:10 Jag hade velat måla taket ljust för att "få upp" höjden lite mer. Annars tycker jag din idé om gulddetaljer är super!
Connemara_lover 2008-06-27, 11:18 Ja, det har du helt rätt i! Det skulle nog bli mycket ljusare då! Får se vad plånboken tillåter bara...
Equilina 2008-06-27, 11:48 Ja, precis, det är inte världens roligaste arbetsställning heller! :p
Men det hade nog varit värt det...!
Neeej. då har inte tröttnar. :)
Vad kul att du äntligen lagt ut bilder. :)
Vad fint stallet var. :)
Kan inte riktigt komma på något mer men jag länkar till hur mitt stall ser ut så kanske några ideér börjar spira hos dig. =)
www.xoya.bloggagratis.se
Mvh Xoya.
Criks Pacific 2008-06-27, 23:19 Neeej. då har inte tröttnar. :)
Vad kul att du äntligen lagt ut bilder. :)
Vad fint stallet var. :)
Kan inte riktigt komma på något mer men jag länkar till hur mitt stall ser ut så kanske några ideér börjar spira hos dig. =)
www.xoya.bloggagratis.se
Mvh Xoya.
Oj, oj, oj, du måste ha samlat i flera år! ;)
Kul när det blir lite eget med det rosa lofttaket :D
anna__panna 2008-06-27, 23:35 Wow vilket stall! vad fint! Såg genast hur jag själv skulle vilja ha insidan.
Murade boxväggar (med rött tegel) sedan bara boxgaller mellan boxarna, inte framåt, så hästarna kan titta ut. gallret ska ju vara svart smide, gammal stil, mkt(!) lampor så det blir ordentligt ljust, och förutom boxinredningen, inte ha massa ikeapåsar o täckeshängare i stallet, utan ha det förvarat någon annastans, sadelkammaren, foderrummet.. så stallet känns stort o rent o ja, tomt. för det blir det ju ändå inte. med denna stil o med valven o allt, då vill man ju SE stallet! inte all utrustning som hänger på boxarna..
oj vad jag surrar iväg..hänger någon med? :laugh:
Criks Pacific 2008-06-28, 00:24 Låter prima :)
Själv är jag svag för smide och tegel så det blir nog jättefint! :D Låter bra också att ställa bort alla ikea-påsar! Vem är inte trött på de?? :crazy:
Oj, oj, oj, du måste ha samlat i flera år! ;)
Kul när det blir lite eget med det rosa lofttaket :D
Tack...alla julsakerna fick jag med när jag flyttade hemifrån innan jul av min mamma...hon har tröttnat på julen och då blev jag offer för 4 flyttlådor med julgranskrimskrams.:rofl:
Criks Pacific 2008-06-28, 21:48 Tack...alla julsakerna fick jag med när jag flyttade hemifrån innan jul av min mamma...hon har tröttnat på julen och då blev jag offer för 4 flyttlådor med julgranskrimskrams.:rofl:
Ja, det är ju bra att det kommer till nytta iaf :D
Ja visst...och det blir ju så fiiiiiiiiint med. :love:
|
|