Visa fullständig version : läsk å godis till 13månader??

milles mamma
2007-12-28, 16:55
att ge en 13månadersläsk regelbundet,den f¨år oxå godis regelbundet. dom blev helt chokade av att inte vi gav vår son på 11mån godis och så....men jag tycker det e alldeles förtidigt vid 13mån. visst kan ibland har han fått smaka en liten bit kaka eller så men då e det en pytteliten bit ng mm typ. men ger ni era barn i ålder11-15mån läsk och godis regelbundet? vad tycker ni om att man gör det?

Madde_padde
2007-12-28, 16:59
urs nej!

barn ska inte dricka dricka eller äta godis de räcker bram e banna å möjligtvis kanske saft!

milles mamma
2007-12-28, 17:04
ojdå la in detta inlägget på felforum,skulle lägga in det på föräldrar....

milles mamma
2007-12-28, 17:07
regelbundet? våra bekanta ger sin 13mån läsk och godis regelbundet och blev helt chokade av att vi inte ger vår 11månaders son godis el läsk,då jag tycker det e alldeles för tidigt...vad tycker ni om att ge ett barn på13mån läsk och godis regelbundet??

svea
2007-12-28, 17:21
Vad jag tycker? Att det borde behövas någon form av licens med tillhörande utbildning för att få skaffa barn...

Om jag får barn så tänker jag försöka hålla dem från godis, kakor och läsk så länge det bara går.

svea
2007-12-28, 17:23
Saft innehåller lika mycket socker som läsk.

skogsridmulle
2007-12-28, 17:25
Vi började inte ge godis förrän vid två-tre års åldern o nu vid fem är det fortfarande inte helt regelbundet. Hon ska få lördagsgodis men vi kommer inte alltid ihåg det, inte hon heller även om hon blivit bättre på det.
Läsk ger vi inte heller, däremot bubbelvatten. Som även mamma älskar:D Men till påsk blir det påskmust o till jul julmust om det är regelbundet...

bananabambi
2007-12-28, 17:25
Jag tycker inte att det är så farligt om de bara skulle ha smakat vid den åldern, det hade min son när han var runt året. Han hade fått smaka choklad, och läsk hade han säkert också smakat, men han fick det aldrig regelbundet. Aldrig att jag köpte det till honom, han bjöds när någon annan drack/åt.

Nu, när han är nästan två år, får han någon tablettask ibland, och läsk ger morfar, men hemma dricker han vatten eller mjölk.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att köpa speciellt till så små barn, det är väl bra att vänta så länge man man innan de introduceras för massa onödigt socker.

skogsridmulle
2007-12-28, 17:26
Men kan väl tillägga att lillesyster blev matad med godis lite tidigare:p

bananabambi
2007-12-28, 17:30
Vad jag tycker? Att det borde behövas någon form av licens med tillhörande utbildning för att få skaffa barn...

Vi har aldrig fikabröd hemma. Aldrig heller godis eller läsk. Ändå älskar sonen allt av det:o

Eftersom han alltid fått smaka av andra så har han lärt sig att det är gott. Speciellt kakor. Fast jag håller mer på "tillåtet vid vissa tillfällen i måttliga mängder" än "totalförbjudet". Är vi bortbjudna får han äta kaka, eller på fik. Det är ju så sällan. Däremot dricker han nästan alltid vatten, förutom till måltiderna där han får mjölk. Har en väninna vars son alltid får saft, alltid om han är törstig hemma och alltid festis ute. Hon tycker "synd" om min son som får vatten, men för honom spelar det ingen roll. Han dricker så mycket han behöver för att han är törstig, inte bälgar i sig två halvlitersflarror bara för att det är gott :crazy:

bananabambi
2007-12-28, 17:31
Jag har svarat i den andra tråden, kanske fler kan göra det eftersom tråden är dubbelpostad :idea:

svea
2007-12-28, 17:35
Precis, det räcker mer än väl med de gånger som barnen blir bjudna och det inte går att stoppa.

pmm
2007-12-28, 17:42
Ställ fram ischoklad ;)

De har vi framme och idag kom sambons väldigt godismonster kusiner på 4 och 7 år. Tröck i sig ischoklad och tittade sen på sin pappa för det var ju inte alls gott!

Rasmus kommer få smaka godis och läsk när han vill det, men inte äta hela tiden. Står hellre då i 10 min och gör en god fruktsallad än plockar ihop en godispåse på 2 kg! Så mycket godare.

Sen kommer jag försöka att inte ha någon speciell "godisdag" då kommer han lära sig att den dagen äta lite mat och snabbt för att få äta sig mätt på godis istället.

Jag fick små tablettaskar när jag var liten, som jag bjöd alla på, och de finns ju sånna tablettaskar med russin i också :)

Det finns en hel del tjockisar på sambons sida och jag tänker gör allt för att Rasmus inte ska bli som dem.

carat
2007-12-28, 17:45
Nu är jag inte mamma öht. Men min syster har gett sina barn smörgåsrån de gånger de varit ute om barnen har skrikit för mkt, för att hindra att övriga medmänniskor skriken (om de är på bussen eller ett fik vill säga)
De har fått smaka cola när de var runt 1½ år men inget helt glas, annars var det vatten och mjölk som gällde. (min systerdotter vill hellre ha mjölk framför läsk). Kakor med socker i har min systerdotter nu vid 2 års åldern fått.
Systersonen detsamma.

Tycker personligen inte att man ska introducera barnet vid sött så tidigt som dina vänner har gjort. Vad skulle hända den dagen som de bara vill ha godis och läsk?

milles mamma
2007-12-28, 17:56
ne inte smaka men 13månadern äter det regelbundet samt dricker läsk regelbundet ca 3-5g i veckan....

bananabambi
2007-12-28, 18:02
Det tycker jag inte är okey. Det är ju inte sunt vare sig för barn eller vuxna.

Vi köper aldrig hem läsk, godis eller chips eftersom det inte är något vi konsumerar. Gör man det ofta lär sig ju barnen att det är något man äter/dricker till vardags. Bättre att äta sådant utanför vardagen, så det inte blir rutin.

Den bästa förebilden barnen kan få är ju föräldrarna, därför är det så viktigt att själv göra som man vill att barnen ska lära sig. T.ex. att enbart äta godis en dag i veckan, om man nu själv absolut måste ha godis.

bananabambi
2007-12-28, 18:04
Jag undrar dessutom varför barnet äter det? Är det en kompensation för något? För att slippa tjat, eller för att de själva äter/dricker det så ofta?

Jag kan ge min son en skål med nötter och russin hemma innan middagen, enbart för att kunna laga maten utan att han ska dra ner byxorna på mig hela tiden. Och det är ju för att det ska underlätta för mig.

Min väninna som jag skrev om, hon ger sin son festis bara för att han är tyst och lugn när han dricker. Han dricker och är tyst för att det är så gott. Men hur mår tänderna :crazy:

Enya
2007-12-28, 21:40
kl

Min tjej på snart 13 månader har aldrig ätit en godisbit, hon har fått några pepparkakor under december månad, åt lite glass på sin födelsedag, en lussekatt på julafton, och en lussekatt någon vecka tidigare. Sönerna för lite godis på lördagarna, dricker julmust till julmiddagarna och påskmust till påskmiddagen, annars ett halvt glas saft per dag max och resten vatten eller vatten och mjölk. Dottern får bara vatten eller ibland ersättning till middagarna utöver vällingen hon får på kvällen och när hon sover middag på dagen.

Jag förstår inte alls varför man ska ge sina barn så mycket godis och läsk. Dock är jag som bananen inte för ett totalförbud mot det. Det vinner ingen på i längden tror jag. Ett sunt förhållningssätt är viktigt och så vidare sunt tycker inte jag att det är när man inte ens kan unna sig något sött ibland.....

Enya
2007-12-28, 21:42
Du bör ha i åtanke att alla inte gillar fruktsallad. Jag gillar inte frukt alls, så att säga att fruktsallad är lika gott stämmer inte på mig. Nu har jag tur som har två barn som älskar frukt, antar att de har ärvt den genen efter sin pappa!:D

bananabambi
2007-12-28, 22:13
Som min son. Han tycker om frukt så länge han får den hel, ett helt äpple, en hel banan, apelsin i klyftor etc. Skivar jag det i mindre bitar och/eller blandar det så äter han inte, jag tror han ogillar när han inte får bestämma själv hur stora bitar som ska ätas. Så det stämmer på oss också, att fruktsallad inte alltid uppskattas.

Däremot älskar han köpt fruktsallad, den som är i sockerlag. Bitarna är mer lättuggade där, men den salladen är så himmelens söt så den ges bara om han är sjuk, och i övrigt äter väldigt dåligt.

doglover
2007-12-28, 23:17
Det kommer dröja länge än innan min son får smaka.

Vill inte att han blir lika läskberoende som mig och min sambo.

Vi kommer inte att dricka läsk eller äta sånt framför ögonen på Loke, för då vill ju han med ha.
Är det däremot kalas eller liknande så kan han ju få lite, men absolut inte regelbundet som 3-5 ggr i veckan!
Ungen är bara ett år gammal.
Dom ska inte äta och dricka sånt regelbundet. Det är inte sunt.
Skäms på föräldrarna!:mad:
Ett sådant litet barn förstår ju inte att det är onyttigt.
Jag vill att min son ska få en så sund inställning till mat och dryck som möjligt eftersom vi inte har det.
Men vi håller på att ändra våra vanor. Köper inte alls lika mycket längre.

oz_joj
2007-12-29, 00:04
Tycker det är på tok för tidigt och det tycker både BVC och tandläkaren också efter vad jag fått information av dem om. Vår son är 2 och har knappt ätit godis. Han fick godis som dekoration på sin 2-årstårta och när han delade ut chokladbitar ur chokladaskar nu i jul till oss vuxna så frågade hans pappa (till min förtret) om han själv ville smaka en bit. Ja, det ville han och snabbt slank den i munnen.

Läsk tror jag aldrig han har smakat men "bubbelvatten" dvs kolsyrat vatten som han inte gillar så han vill inte ens smaka läsk. Saft ges sällan, hellre juice men däremot festis ibland men oftast osockrade. Däremot är vi lite generösa med kakor och glass, speciellt kakor nu i jltid men som vardagskex föredras riskakor.

IrpaSnirpa
2007-12-29, 01:21
Jag och sambon har sagt att vi inte skall introducera godis till Saga. Hon får lära sig att äta naturligsocker som tex frukt.

Jag själv är en godisgris och hoppas att tack vare Saga så kommer godiset försvinna ur mitt liv.

miss_kala
2007-12-29, 12:03
Vet fler som gör så och det är nog bara för att de vill "unna" barnet godis tror jag. Och för att underlätta för sig själva.. Min kompis har en dotter som är 15 mån som redan kommer och tar sin mamma i handen, leder ut henne i köket och pekar på skåpet där godiset finns..!! Socker är en stark drog...

Jag dömer ingen, men jag kommer själv inte att ge vårt barn godis så tidigt. Och har folk glömt bort det här med lördagsgodis?? En gång i veckan kan väl barnen (och även föräldrarna..!) få nåt extra gott. Men som ni andra säger, det kan ju lika gärna innebära frukt!
Man får ju tänka på vilka "ät-mönster" (eller monster..;)) man skapar.

pmm
2007-12-29, 13:30
Du bör ha i åtanke att alla inte gillar fruktsallad. Jag gillar inte frukt alls, så att säga att fruktsallad är lika gott stämmer inte på mig. Nu har jag tur som har två barn som älskar frukt, antar att de har ärvt den genen efter sin pappa!:D

Jag avskydde också frukt, och åt aldrig sallad eller fisk, sen ble jag gravid och då åt jag massa frukt och sallad men blev illamående av bara tanken på fisk men nu är det JÄTTE gott helt plötsligt :D

Jag har hellre en fruktskål framme hela tiden än en godisskål, så får jag hoppas att han gillar frukt och hellre tar lite fruktsallad, kanske med lite glass, än en påse chips med dipp!

Brandgul
2007-12-29, 13:42
Sen ska vi inte glömma bort traditionen vi har med mat och ätande. Inte bara stirra oss blinda på VAD vi äter utan ATT vi äter. Ska det vara mysigt och ska man umgås så ska det ätas. Ska det firas så ska det ätas osv. Det är få saker vi gör som är trevliga som inte innefattar ätande. Detta är ju något som vi alltså rent kulturellt lär oss tidigt. Man kanske kan umgås och mysa utan en skål med chips, även om det bara är en gång i veckan..?

ullo
2007-12-29, 13:42
Har slagit samman båda trådarna.

/moderatorn

sassiball
2007-12-29, 14:22
Kanske lite tidigt... men det beror ju på vad man som förälder äter. Själv äter jag mycket godis och givetvis vill ju då sonen smaka. Han är nu 19 mån men äter ofta godis och dricker läsk, för att vi som föräldrar gör det. Kanske inte den bästa förebilden för ett barn men så är det och jag tänker inte ändra på mitt beteende.

Luff
2007-12-29, 15:16
Man kan absolut äta godis själv och inte låta barnet få något - tänk er samma resonemang om det är öl - inget svårt att neka barnet där eller hur?
Små barn ska inte OCH behöver inte äta socker i form av läsk, kakor o godis. Diabetes bland barn ökar - tänk på det nästa gång godiset ska fram.
Tänk sprutor flera gånger dagligen...

TinyWiny
2007-12-29, 15:17
Att ge så små barn godis är ju ganska konstigt med tanke på alla ämnen de innehåller:crazy:

Mina barn åt inget godis då inte heller drack de något som var kolsyrat det var äckligt:D

När min minsta var 18 månader och min största var drygt tre så jobbade jag i en godis butik, visst hände det att de fick godis någon gång i månaden men för deras del var det lika kul med russin i liten ask;)

jag har aldrig förbjudit godis eller kakor och jag har haft godisskål framme utan att den har blivit länsad, än idag tar de hellre frukt och dricker vatten.

Nu äter de ju godis när de själva vill 15 och 17 år gammla men det händer inte ens en gång i veckan.

Försökte ett tag med myskvällar på fredagar varannan vecka när de inte skulle till sin pappa på helgen men oftast så blev godiset stående på bordet eftersom vi alla var mätta efter en god middag:rofl: favorit fredags middagen var för dem länge rödspetta och remoladsås.

doglover
2007-12-29, 15:22
Man kan absolut äta godis själv och inte låta barnet få något - tänk er samma resonemang om det är öl - inget svårt att neka barnet där eller hur?
Små barn ska inte OCH behöver inte äta socker i form av läsk, kakor o godis. Diabetes bland barn ökar - tänk på det nästa gång godiset ska fram.

Min sambo har diabetes, han avskyr det.

Det är inte kul. Tycker verkligen att sassi gör fel. Hon lever antagligen inte med diabetes.

Enya
2007-12-29, 15:27
Kanske lite tidigt... men det beror ju på vad man som förälder äter. Själv äter jag mycket godis och givetvis vill ju då sonen smaka. Han är nu 19 mån men äter ofta godis och dricker läsk, för att vi som föräldrar gör det. Kanske inte den bästa förebilden för ett barn men så är det och jag tänker inte ändra på mitt beteende.

Jag är inte den bästa förebilden för mina barn då jag dricker läsk och de inte får. MEN det är något som de accepterar, de klagar aldrig och det händer bara några få gånger om året de smakar "i smyg" av mitt glas. Att man själv dricker läsk eller äter godis är väl sitt eget problem, men att ge barnet det tycker jag inte är rätt.

Godis äter jag inte så mycket och det inträffar när de sover, chips äter jag nästan aldrig och skulle jag göra det inträffar det när de sover och så kan jag spara lite till dem att få som belöning när de gjort något riktigt bra eller till lördagsgodiset.

När jag var hos tandis med dottern, nyss blivit 1 år pratade vi om just läsk. Hon var nog tandhygienist förresten. I vilket fall som helst sa hon att läsk, speciellt då coca cola, är frätande, och det blir allt vanligare med barn och tonåringar med skadad emalj. Jag har trott att emaljen på tänderna återbildas men så är det inte, är emaljen borta så är den.... Något jag tror man bör ha i åtanke när man ger sina barn läsk. Hon sa även att det där halva glaset saft jag ger mina barn är lite mycket per dag.... Sedan dess blir det ännu mer utspädd saft samt inte lika ofta, tack och lov att mina barn förstår när jag förklarar varför och inte bråkar om det.

Min tandläkare talade också om för mig att efter man druckit något surt eller frätande, tex juice eller läsk så ska man vänta ca 30 minuter innan man borstar tänderna. Man ska inte skölja munnen efter tandborstning och sköljer man tänderna med fluor så ska man göra det ytterligare 30 minuter efter tandborstning.

Det är vad en tandis sagt till, mig och tandhygienisten ( visserligen samma mottagning) sa samma. Jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra ifall de har rätt eller fel, men jag är supernoga med att vänta de här 30 minuterna alltid, för det kan ju knappast vara negativt i alla fall.

Min systers tandläkare, inte alls på samma ställe som de jag pratat med, sa till henne att max 33 cl läsk är ok per dag, annars tar tänderna skada. Jag ligger visst över den gränsen:angel:

bananabambi
2007-12-29, 17:05
Min kompis har en dotter som är 15 mån som redan kommer och tar sin mamma i handen, leder ut henne i köket och pekar på skåpet där godiset finns..!! Socker är en stark drog...

Fast det där har inte bara med sockret att göra. Sedan min son lärde sig går han han gjort likadant. För hen vet att i skafferiet har vi russin, kex och nötter som han älskar.

Hos farmor har han alltid pinnat direkt fram till kakburken, ibland får han och ibland är de "slut".

bananabambi
2007-12-29, 17:09
Jag tycker du gör helt fel. Varför tror du BVC och tandläkare avråder från godis och läsk till barn? För att det ryktas om barnfetma och dåliga tänder.

Att själv äta sådant skräp är ju upp till var och en, men att dessutom vara så urbota dum att ge sitt barn lika ofta är helt ofattbart.

men så är det och jag tänker inte ändra på mitt beteende

Det är för mig dåligt föräldraskap.

Mustasukka
2007-12-29, 17:44
Det är taskigt mot barnet att inte ändra på det beteendet.
Klart ett barn som gillar godis och läsk inte tackar nej. Det är föräldrarnas ansvar.
Jag äter själv mycket godis. Men jag vill inte ge mina barn det så ofta.
Har själv alltid haft dåliga tänder med massa hål.
Mina föräldrar lät mig äta godis och glass ofta som liten.
Jag ser till att äta godis när jag är i skolan, eller på kvällen när de sover.
Aldrig inför barnen om det inte är lördag.
Läsk dricker vi ibland på lördagar. Men för det mesta blir det vatten eller mjölk. Saft har vi bara hemma om det är kalas.

TinyWiny
2007-12-29, 18:25
Saft har vi bara hemma om det är kalas.

Haha jag har bara saft hemma tilll hovslagaren:rofl::rofl::rofl:

tessiem
2007-12-29, 18:58
*KL*

Fast jag tycker att det lätt blir löjligt när sockerdiskussionen kommer upp. En massa mammor som försöker slå varandra i präktighet.. "härhemma dricker vi bara vatten & äter rågbröd minsann"..

Här äter vi godis & dricker läsk..med måtta. Mina barn har f¨ått smaka från attde är stora nog att vilja ungefär.
Jag har normalviktiga barn utan hål i tänderna som dessutom tycker att godis är så där lagom spännande...

Luff
2007-12-29, 19:58
Det är inte präktighet - det är läskunnighet och allmänbildning som tillsammans bildar sunt förnuft.

Små barn behöver inte och ska inte äta godis.

Du skriver med måtta och smaka - då antar jag att du inte serverar läsk till varje måltid och låter barnen käka en tablettask om dagen.

Ramona
2007-12-29, 20:08
Sprutor vänjer man sig vid! Men tänk att inte kunna äta vad som normalt bjuds på en helt vanlig tillställning. Tänk att bli blind i tidig ålder pga att man har diabetes. Tänk att ha sår som aldrig läker för att man har en välfärdsjuksom ens föräldrar kunde ha stoppat om de varit tillräckligt smarta för att göra det.

Fy, för er föräldrar som ger era småttingar godis! Inser ni inte vilka skador det kan ge?

bananabambi
2007-12-29, 20:15
Präktighet?

Det där är bara en ursäkt för att du själv vet att det du ger inte är bra för ditt barn.

Man kan ha sunt förnuft utan att vara präktig.

tessiem
2007-12-29, 20:16
Det är inte präktighet - det är läskunnighet och allmänbildning som tillsammans bildar sunt förnuft.

Små barn behöver inte och ska inte äta godis.

Du skriver med måtta och smaka - då antar jag att du inte serverar läsk till varje måltid och låter barnen käka en tablettask om dagen.

Fast det jag vänder mig emot är att det helt plötsligt blivit så att föräldrar ska ha en guldstjärna för att man serverar kruskakli & morotsstavar. Allt går att äta med måtta.
Du skriver behöver..nej givetvis behöver ingen godis. Godis äter man för att det är gott. Godis ätet med måtta gör ingen skada.

Luff
2007-12-29, 20:34
Svara gärna då vad du anser vara med måtta. För det är avgörande i frågan.

Luff
2007-12-29, 20:36
För mig är sprutorna det värsta - en stor anledning till att jag tagit tag i min vikt - jag har i åratal försökt lära mig ge sprutor och det fixar jag icke.
Det är ju en belastning när man jobbar med djur att inte kunna.

Zaria
2007-12-29, 21:01
Känner samma sak. Min son smakade något sött första gången på ettårsdagen (tårta)

Sedan får han en klubba varannan vecka och ev någon sån där minipåse med gelebjörnar. Varannan helg är han hos pappa. Glass och läsk går också ner någon gång (han år 2,5 nu)

Känns lite som att det likaväl kan bli en ond cirkel att göra sötsaker till något helt tabulagt och livsfarligt.

Har själv varit uppväxt med lördagsgodis samt saft ibland till maten och har fter det knappt vart sugen på godis efter det. Däremot kompisarna som nästan aldrig fått smaka något sött har nästan förätit sig varje dag på godis när de flyttade hemifrån och ingen kollade deras matinköp längre.

tessiem
2007-12-29, 21:07
Svara gärna då vad du anser vara med måtta. För det är avgörande i frågan.

Godis 1-2ggr i vecka..ibland äter vi godis på en onsdag.. ibland en lördag... Max 1 lördagsgodispåse (typ Tom & Jerry) inte 1kg smågodis.
Läsk 1-2ggr/v max 3 glas läsk per barn...

åke
2007-12-29, 21:12
att ge en 13månadersläsk regelbundet,den f¨år oxå godis regelbundet. dom blev helt chokade av att inte vi gav vår son på 11mån godis och så....men jag tycker det e alldeles förtidigt vid 13mån. visst kan ibland har han fått smaka en liten bit kaka eller så men då e det en pytteliten bit ng mm typ. men ger ni era barn i ålder11-15mån läsk och godis regelbundet? vad tycker ni om att man gör det?

Regelbundet är det såklart inte alls bra. Men man får heller inte glömma att även barn behöver socker då och då.

Lamborghini
2007-12-29, 21:36
Jag förstår inte varför man ger någon så liten godis som alltså inte ber om det självmant... Det är HELT sjukt i mina öron. Varför?

Är man dum på riktigt då eller? "Här det ÄR gott, det är jättenyttigt... du kan inte få sånt som diabetes i framtiden o fetma osv.".

Eller hur resonerar man..?

Lamborghini
2007-12-29, 21:36
Regelbundet är det såklart inte alls bra. Men man får heller inte glömma att även barn behöver socker då och då.

Finns socker i frukt..?

Lamborghini
2007-12-29, 21:41
Godis äter man för att det är gott. Godis ätet med måtta gör ingen skada.

Vem lär barnen att det är gott då..?

Lamborghini
2007-12-29, 21:41
Godis 1-2ggr i vecka..ibland äter vi godis på en onsdag.. ibland en lördag... Max 1 lördagsgodispåse (typ Tom & Jerry) inte 1kg smågodis.
Läsk 1-2ggr/v max 3 glas läsk per barn...

Hur stora är dina barn?

Luff
2007-12-29, 21:50
Men då kan du räkna dig till en av dom präktiga.

Inse att det finns föräldrar som serverar läsk till varje mål. Sötad yoghurt m coco puffs till frukost och pan pizza till kvällsmat.

Ungar i mellanstadieålder som har pengar med sig varje dag till skolan och köper godis i affären - skolmaten är ju så äcklig (föräldrarna skulle kanske skicka med ett smörgåspaket istället för en tjuga).
OFTA.

Brisa
2007-12-29, 22:18
Håller med, man ska akta sig för att göra en sak av godis och liknande, få det till något åtråvärt i barnens ögon. Det blir lätt så när de inte får när de vill, utan bara vid vissa tillfällen. Det bästa man kan göra är nog att avdramatisera och helt enkelt förklara att det inte är nyttigt, "tänderna går sönder", "tandläkaren har sagt...". Det fungerar faktiskt utmärkt på vår 4åring, hon köper det. Och faktum är att hon blir (nästan) lika glad över att knapra på en morot. Jag har försökt att behandla grönsaker och frukt på samma sätt som godis, inte truga utan istället hålla dem borta litegrann... det har fungerat. :D

Några vänner till oss har medvetet alltid haft godis framme - :eek: - bara för att barnen inte ska bry sig. Och tro det eller ej, men det har fungerat!!? Vet inte om det är gener (nej, det kan det inte vara..) eller om det verkligen fungerar. Men där står skålarna orörda. Förutom när de får besök av andra barn då... Hade iallafall inte nerverna att prova själv när dottern var liten, och det hade iallafall inte fungerat eftersom sambons killar, 14 o 17 år, är totalt godisberoende och sniffar upp en godis på tio meters håll... skålarna hade liks alltid stått tomma.

Luff
2007-12-29, 23:32
Med min ena son hade det nog funkat - han kan spara godis.
Lillebror däremot har en sockerradar - alla födoämnen som innehåller socker får honom att nobba allt annat.
Och vi har inte uppfostrat dom olika - däremot är min man en sockerråtta medans jag är mer inne på fett o salt.

Det är nog mycket gener inblandat tror jag - så man får kombinera med goda vanor.

åke
2007-12-29, 23:40
Finns socker i frukt..?

Japp, det finns fruktsocker i frukt.

doglover
2007-12-29, 23:57
Jag är långt ifrån präktig. Jag har alltid fått äta vad jag vill, när jag vill det. Mina föräldrar hade inga sunda matvanor, det har dom fört över på mig.

Jag kommer inte att föra över de vanorna till min son, för de kommer inte att finnas.

Har till och med fått min sambo att äta nyttigare och det var inte det lättaste. Fast på helgerna unnar vi oss extra.

1984
2007-12-30, 00:44
Detta är mitt första inlägg här på Buke...hehe *nervös*

Min dotter har nyss fyllt 2 år och hon har aldrig fått läsk, tycker att det inte finns någon andledning till det men hon brukar få på lördagar 3 gröna grodor som jag klipper i små bitar...det gillar hon men BARA på lördagar.

Hon brukar få Nestle Päron/Äpple juice på helgerna ibland, tycker de är bra...osockrad.

Hon dricker mest vatten och mjölk.

Sen när hon vill ha något "gottis" som hon säger, så vill hon ha banan...hehe...så frukt och sånt får hon äta så mycket hon vill eller iaf nästan:angel:

svea
2007-12-30, 07:40
Finns socker i frukt..?

Ja, det är därför den smakar sött. Hört talas om fruktsocker?

tessiem
2007-12-30, 08:13
Vem lär barnen att det är gott då..?

Det lär dom sig så fort dom smakar..

tessiem
2007-12-30, 08:16
Hur stora är dina barn?

3 & 4 år. Men har nog fått lördagsgodis sedan 2års åldern. Inte varje vecka, inte alltid på lördagar..men ändå.

taccotad
2007-12-30, 10:33
Jag tycker inte det är nån mening med att ge en så liten godis mm. Dom vet ändå inte vad dom går miste om. Sen kan jag tänka mig att det är lättare med första barnet. Vårt mål är såklart att hålla sonen borta från allt sånt så länge det går. Men inser att det kommer tillfällen då och då där han får några små smakbitar.

Vår son på 15 månader har smakat några pepparkakor, en halv lussekatt, glass vid speciella tillfällen. Han har aldrig smakat nåt annat än mjölk och vatten som dricka. Vi försöker äta nyttigt men skulle han bli jättesugen om jag äter nåt onyttigt går det än så länge ganska bra att ge han nåt annat.

Timsetim
2007-12-30, 13:15

Jag är en väldigt dålig mamma när det gäller detta!! Måste försvara min syn på detta väldigt ofta.

Svärmor tycker det är väldigt orättvist att hon inte får ta med sig kakor och godis till våra barn. Hon vill ju ge dem något gott! Men ge dem frukt då, tycker jag. Men det är ju inte så gott, tycker hon. Men det vet ju inte mina barn, som ÄLSKAR frukt, säger jag. Men det är ju för att de inte vet hur godis smakar, säger hon. :crazy::mad:

Barnen har en kusin som fick godis redan innan hon var 1 år. Tror det första ordet hon sa var kaka. Hennes mamma uttryckte för ett tag sedan sin frustration över att ett jämnårigt barn (2 år) kunde tugga tuggummi men inte hennes dotter.

Ett annat barn i släkten drack som 1-åring inget annat än coca cola. Totalvägrade all annan dricka.

I julas när vi var hos svärföräldrarna fick våra barn en och annan pepparkaka och de delade på en chokladbit. Ändå kunde de inte förstå varför våra barn ALDRIG fick något gott att äta. Rättså frustrerande är det!

Våra barn kommer att få både godis och läsk, så småningom. Men att introducera det tidigt förstår jag inte riktigt. Idag blir de helt lyriska när man säger ordet russin eller vindruva eller apelsin eller banan och jag tycker det är underbart!

Var sak har sin tid. De kommer att kunna dricka läsk och äta godis i så många år ändå, varför då börja ge det så tidigt?

/Timsetim

Tajger
2007-12-30, 14:01
-kl-
Jag tycker man ska vänta så länge man kan med sötsaker, men vet av erfarenhet att det är väldigt enkelt med första barnet, svårare med andra och omöjligt med fjärde!
Sen var det mycket enklare att säga till min egen mamma att ta med vindruvor t ex istället för den då så obligatoriska tablettasken. Svärmor var värre. Hos farmor fick man sitta mitt på köksbordet och äta ur sockerskålen:eek:
Men vi har rett ut den saken också, och i övrigt är farmor en väldigt bra farmor!
Men barn är olika också. Ena tösen väljer vindruvor framför godis, andra tösen älskar godis, grabben älskar chips...
Jaja, det har blivit folk av dem också, trots många snedsteg:angel:

Lamborghini
2007-12-30, 17:35
Ja, det är därför den smakar sött. Hört talas om fruktsocker?

Jag menade mer att man behöver inte ge godis för att ge barnet socker. Var ju nån som påstog att barnet måste ha socker då och då. Behöver ju inte ges i godisform då om man nu tkr det.

svea
2007-12-30, 17:57
Aha, du menade så.

And now over to something completely different:

Alltså dessa släktingar som ska "unna" barnen godis och tycker synd om dem för att de inte får smaka - var ÄR det för människor egentligen? Varför resonerar de som de gör? De måste ju ha sprungit massor med gånger på barntandvården med sina egna ungar när de var små - de KAN väl inte ha missat 60- och 70-talens propaganda, de måste väl ändå ha hört talas om Karius och Baktus?

Det känns omöjligt att någon vuxen inte fattar att det är onyttigt med socker, så hjälp mig att förstå varför de mot föräldrarnas önskan stoppar i barnen onyttigheter. Stoppar de t ex i barnbarnen mer godis än vad ni eller era partners fick som små? Kompenserar de för sin egen torftiga barndom? Maskerar de sina egna dåliga matvanor? Försöker de köpa kärlek? Eller ska de leva upp till den stereotypa "bullmormorn"? Vad tror ni?

Luff
2007-12-30, 18:08
Det är samma människor som tycker synd om sina hundar som inte får bli "mammor" eller "pappor".

Samma människor som inte fattar att deras barn springer runt och skjuter raketer PÅ andra människor och bilar.

Samma människor som säger - Mitt barn skulle ALLLDRIIIIG mobba någon.

Samma människor som rökar ett paket cigaretter om dagen och sen klagar på den dyra maten.

Känns som det har att göra med avsaknad av fantasi, empati och allmänbildning.

miss_kala
2007-12-30, 19:27
Det är samma människor som tycker synd om sina hundar som inte får bli "mammor" eller "pappor".

Samma människor som inte fattar att deras barn springer runt och skjuter raketer PÅ andra människor och bilar.

Samma människor som säger - Mitt barn skulle ALLLDRIIIIG mobba någon.

Samma människor som rökar ett paket cigaretter om dagen och sen klagar på den dyra maten.

Känns som det har att göra med avsaknad av fantasi, empati och allmänbildning.

:bow: håller med.

åke
2007-12-30, 21:12
Jag är en väldigt dålig mamma när det gäller detta!! Måste försvara min syn på detta väldigt ofta.

Svärmor tycker det är väldigt orättvist att hon inte får ta med sig kakor och godis till våra barn. Hon vill ju ge dem något gott! Men ge dem frukt då, tycker jag. Men det är ju inte så gott, tycker hon. Men det vet ju inte mina barn, som ÄLSKAR frukt, säger jag. Men det är ju för att de inte vet hur godis smakar, säger hon. :crazy::mad:

Barnen har en kusin som fick godis redan innan hon var 1 år. Tror det första ordet hon sa var kaka. Hennes mamma uttryckte för ett tag sedan sin frustration över att ett jämnårigt barn (2 år) kunde tugga tuggummi men inte hennes dotter.

Ett annat barn i släkten drack som 1-åring inget annat än coca cola. Totalvägrade all annan dricka.

I julas när vi var hos svärföräldrarna fick våra barn en och annan pepparkaka och de delade på en chokladbit. Ändå kunde de inte förstå varför våra barn ALDRIG fick något gott att äta. Rättså frustrerande är det!

Våra barn kommer att få både godis och läsk, så småningom. Men att introducera det tidigt förstår jag inte riktigt. Idag blir de helt lyriska när man säger ordet russin eller vindruva eller apelsin eller banan och jag tycker det är underbart!

Var sak har sin tid. De kommer att kunna dricka läsk och äta godis i så många år ändå, varför då börja ge det så tidigt?

/Timsetim

Man ska komma ihåg att russin är en stor skurk mot tänderna med.

bananabambi
2007-12-30, 21:32

Och magen :eek::o *örrrrk*

Trygg
2007-12-30, 22:58
Men hur ska man göra i dom familjerna där barnen tex är i åldrarna 1-14 år?

Brisa
2007-12-30, 23:25
Typ som i våran då. :) Just nu är de 4, 14 och 17. Inte alls svårt att förklara för de stora att visar de den lilla sitt godis så måste de också dela med sig, lika mycket till alla. Fort var allt godis försvunnet. :D

Har sagt det redan, men mitt bästa tips är att göra samma ransonerande med nyttiga saker också, typ morötter. Om dottern fick välja mellan en mandarin och en klubba, tror jag hon skulle ta mandarinen. För den är lika mycket åtråvärd, och faktiskt även godare. :d

åke
2007-12-30, 23:25
Hoss dom så gömmer man godis under sängen. (så som påskharen gör) Sedan så får dom äta det under täcket.

Trygg
2007-12-30, 23:29
Kan tänka mig att det prasslar och snaskas bakom stängda dörrar hos er va?:rofl:

åke
2007-12-30, 23:31
Jajjamen........

Luff
2007-12-30, 23:56
Akt 1
Sen kväll
Luff o maken tittar på tv och äter lördagsgodis.
Barn kommer inramlande efter att varit på nattkissning.
Sniffar i luften -Vad är det som luktar?!?
-Luhktaor? Luff försöker förtvivlat svara utan att godisen som hon gömt under tungan ramlar ut (godisskålen gömdes under soffan när barnet närmade sig tvrummet).
Nu mycket misstänksamt barn lutar sig framåt...
-Äter ni GODIS ?!? Vad har du i munnen mamma? Får jag lukta???

Barn kryper upp i knäet o sniffar ljudligt i ansiktet.

-Schluta nu, SVÄLJ - sluta försöka lukta på min mun - gå o lägg dig, det är bara sånt som du inte tycker om.
-Nähä för det luktar GOTT...

RIDÅ

Trygg
2007-12-31, 00:12
:rofl::rofl::rofl:

åke
2007-12-31, 00:17
Akt 1
Sen kväll
Luff o maken tittar på tv och äter lördagsgodis.
Barn kommer inramlande efter att varit på nattkissning.
Sniffar i luften -Vad är det som luktar?!?
-Luhktaor? Luff försöker förtvivlat svara utan att godisen som hon gömt under tungan ramlar ut (godisskålen gömdes under soffan när barnet närmade sig tvrummet).
Nu mycket misstänksamt barn lutar sig framåt...
-Äter ni GODIS ?!? Vad har du i munnen mamma? Får jag lukta???

Barn kryper upp i knäet o sniffar ljudligt i ansiktet.

-Schluta nu, SVÄLJ - sluta försöka lukta på min mun - gå o lägg dig, det är bara sånt som du inte tycker om.
-Nähä för det luktar GOTT...

RIDÅ Ärlighet vara längst. :rofl::rofl:

Golden_Heart
2007-12-31, 00:46
:eek: Det är alldeles för tidigt! :eek:
Tror också på att man ska hålla små barnen så mycket som möjligt borta från godis, läsk och glass. Säkert inte lätt om de vuxna äter ofta, men det går ju att försöka. :p :smirk:
Däremot tror jag på att de kan få smaka lite vid något enstaka tillfälle som en fest eller liknande. :cool:

Golden_Heart
2007-12-31, 00:49
HIHIHI !! :rofl::rofl: Där sa du ett sant ord! :bump::cool::p

Trygg
2007-12-31, 01:02
*ställer mig upp för ett nackskott*

Mina barn äter godis.
Den minsta är 18 månader...

Hans favvo är Zoo!:love:

Självklart ska man tänka på vad man ger sina barn -OCH sig själv!
Men här borstar vi tänderna 2-3 ggr per dag!
Har inget löst socker.
Äter aldrig kalaspuffar eller cornflakes osv.

Allt ska ju ske med måtta givetvis!
Men det gäller allt!

åke
2007-12-31, 01:04
Och så säger folk att barn ska smaka på ALLT. Öhh??

Timsetim
2007-12-31, 06:20

Och magen :eek::o *örrrrk*

Tack för er omtanke! Men tänderna borstas och magarna här pallar några russin per dag! :)

/Timsetim