Visa fullständig version : trava på asfalt

__Stilett__
2007-12-29, 16:26
brukar ni göra det? i ridning o körning.

aysha
2007-12-29, 16:28
Nej, men det är bara för att det inte finns någon asfalt där jag har min häst.

Men vad jag har hört ska det inte vara någon fara när det gäller kortare sträckor och om asfalten är jämn.

:)

Ella_99
2007-12-29, 16:30
Jag gör det ibland på sommaren, bara för att man måste rida ganska långt på asfaltsväg innan man kommer till nån grus- eller skogsväg :angel: Dock bara lugn trav och så tränar vi lite skolor^^

Mitrolle
2007-12-29, 16:33
Ibland, men alltid med helt uppvärmd häst.

Kung Bob
2007-12-29, 16:35
Jag gör det inte. Men vad jag har hört så är det ok att typ jogga kortare sträckor på asfalt. Men tycker själv inte det känns bra, och har inget behov av det heller då vi inte har så mkt asfalt runt oss.

Stefffie
2007-12-29, 16:36
bara om vi blir jagade av någon vägmaskin eller något annat motordrivet som tar upp vägen o inte har tålamod att sakta in, då försöker jag ta mig till närmsta avtagsväg så fort som möjligt. Händer väldigt sällan dock.

Kung Bob
2007-12-29, 16:41
Däremot ät det ganska många runt oss som slängtravar och tom ibland galopperar på sommarn på det stenhårda grusvägarna:crazy: Kan ju knappast vara så bra för hästens ben heller...

Feua
2007-12-29, 16:43
Har gjort det typ 3 m! Men det sliter jätte mycket på hästens ben!

Ella_99
2007-12-29, 16:46

Inte om man rider i lugn takt och hästen jobbar rätt, då lägger den ju mer vikt på framdelen än bakdelen och är i balans. :)

Däremot sliter det jättemycket på hästens skor.

Mitrolle
2007-12-29, 16:49
Faktum är att om man rider 'rätt' så är det stärkande för hästens senor att trava på asfalt.
Så det är inte enbart 'dåligt'.

Torill
2007-12-29, 16:50
jag gjorde det förr men den nuvarande medryttarhästen har haft mycket problem med benen (senskada, kotledsinflammationer mm) så det vågar jag inte. Tror nog att hästens ben normalt sett mår bra av att tränas på olika underlag så länge man tar det försiktigt förståss, slängtrav är knappast bra på något underlag.

Yuw
2007-12-29, 17:04
kl.

Jag har tänkt på en sak. Polishästar måste ju både trava, galoppera och skritta på asfalt/betong/kullersten när de är ute och "jobbar", eller? :crazy: Har de specialdesignade skor eller hur funkar det? :angel:

fragansia
2007-12-29, 17:21
Ibland, men alltid med helt uppvärmd häst.

Samma här...

Joura
2007-12-29, 17:24
När jag och min pålla skulle förbättra pållans takt i traven så travade jag på asfalt. Jag hade lite svårt att få till det men på asfalten kunde jag höra takten och det har hjälpt oss jättemkt.

ellis__
2007-12-29, 17:50
Har hört av en ridlärare som jag hade förut att när hästen går på asfalt går det som "stötar" upp i benen på dom. Vet inte hur det är men kan tänka mig att det inte är något vidare bra, men vid kortare sträckor kan det väl inte va någon fara? :confused:

Gaston
2007-12-29, 18:00
Kortare sträckor nångång då och då, med helt uppvärmd häst.

Nikki o Fabian
2007-12-29, 18:08
Jag travar på asfalt både uppsuttet och med vagnen efter, men det är inget bus då som gäller, utan lugnt o sansat med jobb. Sen travar man ju inte jätte länge heller.
Galopp på asfalt är dock inget jag vill syssla med då dom halkar så lätt.

Att rida på asfalt i rätt "dos" stärker hästens senor, jag kan tänka mej att det nästan är värre att rida i för mjuk sand för mycket tex. Sen är faktist asfalt sviktande, inte mycket men lite. Så en torr packad grusväg på sommaren är i stort sett mindre sviktande än asfalt.

kirrekorv
2007-12-29, 18:10
Kortare sträckor

Cashmir
2007-12-29, 18:10
Nej, och skulle aldrig göra det heller.

Vita_N_6520
2007-12-29, 18:13
Ja. Flera gånger i veckan (Korta sträckor).

Yvvi
2007-12-29, 18:15
ibland, men då ska hästen vara uppvärmd samt lindad runt om...!
Dock inte på min nuvarande för att han e ganska stor o blir kätt lite framtung då han är trött, men på lättare hästar så är det bra träning, men det mådste vara i en balanserad arbetstrav!!

Pantalon
2007-12-29, 18:32
Nej det gör jag inte men det beror på att jag inte har någon asfalt häromkring.

Jag håller med många här om att det kan vara helt okej, och tom bra, att jobba lite och rätt på asfalt.
Hade jag varit tvungen att välja mellan ett alldeles för mjukt underlag och asfalt så hade jag valt asfalt.

Dessutom lärde jag mig att stöten mellan väg och ben kan vara bra för att få igång cirkulationen ordentligt. Både för blod och lymfa.
Jag har också ofta fått höra det där med att asfalt ska ha lite sviktande egenskaper medan en hård grusväg är mycket "sämre".

Piraja
2007-12-29, 18:37
Ja, efter att ha vant in hästen vid det genom kortare sträckor i början. Asfalt är mindre stumt än man kan tro;)

__Stilett__
2007-12-29, 18:37
knapplån.

jag brukar bara skritta på asfalt. Har aldrig travat o så.

idag va första gången jag travade på asfalt..och då hade hästen vagn. Det va lugn arbetstrav, anledningen till att jag valde att trava va att det är en bilburen väg och jag vill helst bort därifrån så fort som möjligt medans det va tomt på bilar. Då ploppade frågan upp om fler gjort det...jag kommer dock inte göra det o så när jag rider, men det va skönt o komma undan med vagnen denna sträcka (tog väl 5 min ungefär)

kaktusen
2007-12-29, 18:59
Jag tror att det viktiga är att man varierar underlag, att harva runt i ett ridhus med djupt underlag kan kanappast vara bättre. Själv travar jag kortare sträckor med uppvärmd och balanserad häst.

Tviggy1081
2007-12-29, 19:48
ja några gånger i veckan, dock barai lugnt tempo :)

cecil
2007-12-29, 19:56
bara om vi blir jagade av någon vägmaskin eller något annat motordrivet som tar upp vägen o inte har tålamod att sakta in, då försöker jag ta mig till närmsta avtagsväg så fort som möjligt. Händer väldigt sällan dock.

Samma här.

smultronfot
2007-12-29, 20:00
Jag gör det på sommaren 1 gång var 3e vecka i mitten av ridpasset med ridbandage på :) Stärker hästens ben och senor :)
Travar bara ca 50 m som mest.
Gör det med min unghäst eller nu börjar han bli rätt stor han är nu 6 till sommaren :)

Panikie
2007-12-29, 20:21
det händer, självklart när det inte är isigt eller halt. Men ibland om jag rider just dom ridvägarna så travar jag annars så skrittar jag. På naturbruks gymnasiet där jag går travar vi nästan alltid med körhästarna på asfalten, så även när jag/dom körde in mitt halvblod så travade vi på asfalten.

Idasmamma
2007-12-29, 20:28
Joggar mina hästar på asfalt för att stärka ben och senor på hästarna, dom är ordentligt uppvärmda innan.

Paxido
2007-12-29, 20:36
Jag gör det inte. Men vad jag har hört så är det ok att typ jogga kortare sträckor på asfalt. Men tycker själv inte det känns bra, och har inget behov av det heller då vi inte har så mkt asfalt runt oss.
Samma här! Och om man måste över en väg snabbt kan det hända att man låter hästen trava lite kort. Men tycker det känns väldigt obehagligt att trava på asfalt, det är mot allt jag lärt mig som yngre :P

Catrool
2007-12-29, 20:37
Vi hade en duktig distansryttare på vår klubb där ja bodde innan och dom tränade sina hästar på asfallt för att just som endel påpekat innan stärka lederna hos hästarana..

Hon började med att trava kortare sträckor och sedan öka på allt eftersom :)

SoffiProppi
2007-12-29, 20:40

Vet inte om ngn redan svarat men... :p

Egentligen så är det bra att i samlad o lugn takt ngn gång i veckan trava på jämn asfalt. Inte så långt såklart, men en liten bit. Det stärker senorna. Detta är inget skadligt i måttlig mängd. En kompis häst skadade senorna ganska ordentligt o efter 6 månader kunde hon tillslut rida. Efter en lugn igångsättning sa vet att hon skulle trava korta, korta sträckor på ngn asfalterad väg, just för att stärka hästens ben. Han är nu nästan helt återställd. :D

SoffiProppi
2007-12-29, 20:41
Joggar mina hästar på asfalt för att stärka ben och senor på hästarna, dom är ordentligt uppvärmda innan.

Precis.. :bow:

Blackee
2007-12-29, 20:54
Jag travar på asfalt, men bara med en balanserad häst.
När jag tränade till distans och gick på lite kurser så pratade dem en del om trav på asfalt.
Man ska börja med att trava korta stunder, bara i lugn och sansad trav ett par ggr i veckan och sedan SAKTA öka längden på travpassen.
Dem som föreläste sa att det tar flera år att stärka upp hästens ben, att det inte är som muskler som tar ett par månader att bygga upp.

zzz
2007-12-29, 20:57
Asfaltsträning ser jag som en del av uppbyggnadsarbetet för att hästens ben ska bli starka. Långa skritturer på asfalt och så småningom jogga, bygger upp så det blir längre och längre sträckor. Med en balanserad häst så får man ett alldeles utmärkt glidmoment på asfalt vilket ofta försvinner om man istället väljer hårda grusvägar eftersom det på dom vägarna ofta är mycket som stoppar upp i form av smågrus mm. Givetvis alltid med lindade ben...

Kan nog vara bra att tänka på att en hästs ben tar ca 2 år att bygga upp (stärka leder, senor och ligament) medan du kan bygga en hästs muskler på runt 6 månader... Så en bra och genomtänkt träningsplan är klart att föredra så man inte går för fort fram bara för att hästen börjar se så fin ut och orkar så mycket...

Centaur
2007-12-29, 21:00
nej aldrig i livet, för det första är det hårt och för det andra jättehalt! rider helst inte på asfalt öht.

Svalan
2007-12-29, 21:06
Nej, jag ser ingen anledning till det. Bättre att trava på lite mjukare underlag.

Hopplapolle
2007-12-29, 21:11
Har hört av en ridlärare som jag hade förut att när hästen går på asfalt går det som "stötar" upp i benen på dom. Vet inte hur det är men kan tänka mig att det inte är något vidare bra, men vid kortare sträckor kan det väl inte va någon fara? :confused:

Det är bara bra för hästar att gå på olika underlag. Det förebygger olika typer av skador i benet.

Hopplapolle
2007-12-29, 21:30
Det är bara bra för hästar att gå på olika underlag. Det förebygger olika typer av skador i benet.

menar att det kan läka olika typer av skador i benet ex. senskada. blev lite fel ord där;)Förstår inte varför vissa har blivit itutade att det är farligt att skrittapå asfalt! Skadar heller inte att jogga dem på asfalt en liten stund men såklart att de är mjuka och uppvärmda precis som andra har sagt här ovan.

FadeAway
2007-12-30, 00:15
*kl* beror på hur vägen ser ut men rent genrellt så är asfalt mer elastisk än grusvägar på sommaren.

Violator
2007-12-30, 00:17
Joggar kortare sträckor om det behövs, om vi har en traktor efter oss exempelvis.
Annars har jag ingen anledning att göra det, vi har gott om fina körvägar med både hårdare och mjukare underlag. Är inte heller tillräckligt påläst om huruvida det är skadligt eller inte.

Jordgubben från Skåne
2007-12-30, 01:23
travar och galopperar då och då på asfalt för att stärka senor osv, galopperar endast ett par steg efter en fattning, och travar endast korta sträckor i taget

Wippos
2007-12-30, 02:19
*kl*

jag har hört att skritta på asfalt är bra för senorna.
jag rider alltid en km på asfalt sista sträckan efter att ha varit i skogen, men jag är lite snål med skorna, så vi har ridit upp en ridväg vid sidan om :D

men dom få gångerna jag travar på asfalt är när jag blir tvungen till det; bruksrids-tävlingen då sträckorna är på tid eller om jag blir "jagad" av traktorer och liknande.:crazy:

syrran
2007-12-30, 14:05
Ja det gör jag... Hur ofta och hur länge beror helt och hållet på hur tränad hästen är.

mariiiA
2007-12-30, 17:14
Nej, Aldrig. Kan fatta att man gör det kortare sträckor om man inte har tillgång till något mjukare, men annars känns det bara onödigt att slita på skorna och det känns fel på nått sätt.

Rebecka83
2007-12-30, 17:18
storhästen brukar jag inte trava på asfalt... men skulle kunna tänka mig att göra det kortare sträckor...

shettisarna brukar jag trava på asfalt när jag kör

BancoB
2007-12-30, 18:13
Det händer att jag gör lite övergångar mellan skritt och trav på asfalt, men inte ofta alls. Såklart är hästen alltid ordentligt uppvärmd och får gå i en kort balanserad trav.

Pansi
2007-12-30, 18:29
Ibland, kortare sträckor med hästen uppvärmd och på tygeln.

Utfört rätt så är det stärkande för hästen att jobba på varierande underlag, och för mjukt sliter snarare mer än för hårt.

isa__
2007-12-30, 21:39
Ja, kortare sträckor.

MaRomer
2007-12-30, 21:43
Jag gör det när hästen är ordentligt uppvärmd och bara i lugnt tempo och alltid med lindor=)

Woih
2007-12-30, 21:51
Brukar inte trava på asfalt, men det har väl hänt nån gång.
Tror inte det är farligt att trava en liten bit bara :P

Sophia_
2007-12-31, 10:12
Skritt, trav och även viss galopp på asfalt ingår i min träning av hästen.

Jag tävlar distans och där går ca 20% av tävlingssträckan på asfalt och därför måste hästen vara tränad för detta.

Jag tränar i stort sett på alla underlag, så väl som mjuka sandvägar som asfalt, skrittar rakt ut i skogen bland stock och sten, över knöliga kalhyggen, allt. Ojämn mark stärker lederna så till vida att hästen får träna på att böja och stretcha sina leder åt alla håll.
När det blir packad snö på asfalten är det absolut perfekt träningsunderlag. Is är också bra underlag som sviktar, men givetvis bara med välbroddade skor. Asfalt sviktar till viss del också, men kan vara halt därför travar och galopperar vi bara rakt fram och inte i några snäva svängar. Packade, torra grusvägar är betydligt mycket stummare och värre än asfalt.

Kan tillägga att för mjukt underlag, t ex sand, vissa ridhus där det är mycket djupt osv, sliter betydligt mycket mer än asfalt. Där ska man vara mycket försiktig. Jag tränar givetvis mina hästar i dressyr också, men även det på varierade underlag.

spindel_17
2007-12-31, 10:32
jag travar på asfalt och det för o stärka lederna o senorna ordentligt,men inte långa sträckor.
typ 2 lyktstolpar.men viktigt att det är lungt och balanserat ingen slängtrav

Packe_alicia
2007-12-31, 10:40
Vad har du fått det i från att asfalten är hård???
Asfallt sviktar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men på irland så rider de flesta roadwork på hästarna och de har inga större problem med benen..

Inte som här hemma där vi alltid belastar hästen på mjukt underlag och sliter ut dem i förtid..

Korven
2007-12-31, 10:49
Inte om man rider i lugn takt och hästen jobbar rätt, då lägger den ju mer vikt på framdelen än bakdelen och är i balans. :)

Däremot sliter det jättemycket på hästens skor.

?????Du menar väl tvärtom hoppas jag.

Ella_99
2007-12-31, 10:51
?????Du menar väl tvärtom hoppas jag.

Japp, sorry! :o Menade mer vikt på bakdelen såklart^^

Tantan
2007-12-31, 10:51

Jamen, men inte längre sträckor. Gör det oftast för att komma undan snabbt om jag rider en liten bit på asfaltsväg med trafik. Och travar gärna även en bit bara för att lyssna så att steget är rent.

/Tantan

aprilia
2007-12-31, 11:04
ja, men bara kortare perioder.

Hammond
2008-01-01, 16:19
Jag burkar göra det (med ordentligt uppvärmd häst) någon gång ibland för att stärka up deras ben. Inte längre stäckor än 50m ca. Och inte för ofta.

sweet_knorven
2008-01-01, 18:43
Nä, händer ytterst sällan. Dels är jag rädd för att halka (har ju läst här på Buke att asfalt är så halt och så har jag en nojig mamma) och dels så går hästen inte i en särskilt bra form när vi travar ute.

Däremot skrittar jag en hel del på asfalt, finns väldigt gott om asfalterade vägar här.

Jardina
2008-01-02, 12:26
*kl*

Har mest asfalt häromkring, och jag travar i kort balanserad trav.
Min häst jobbar rätt, och det är ingen slängtrav, så jag ser inget problem med det.
Asfalt är inte så hårt som man tror. ( Bara om man trillar av :p)

Orvar
2008-01-02, 14:11

Både ja och nej! En helt otränad "asfaltshäst" sliter det på. Men det är bra för hästen i längden. Det stärker senor, ligament osv i hästens ben. I början ska man bara trava en bit sen skritta. När man har gjort detta i en tre vecokrs tid kan man börja träna intervaller på asfalt. Inte i timma vis och inte varje dag, men ett litet tag då och då. Det är jättebra för hästarna. Det stärker som sagt och många stora ryttare gör det av just den anledningen.

Orvar
2008-01-02, 14:15
En gamal grusväg sviktar betydligt mindre än en asfaltsväg.

Folk i dag rider på för mjuk underlag och det är inte bra för hästarna att hela tiden behöva gå i det. Variation, hårt, mjukt osv är det bästa. Och en del asfaltsträning är bra. Det stärker benen jättemycket!

Sophia_
2008-01-02, 16:29
Folk i dag rider på för mjuk underlag och det är inte bra för hästarna att hela tiden behöva gå i det. Variation, hårt, mjukt osv är det bästa.

:bow::bow:

Kan tillägga att många travtränare kör sina hästar regelbundet på asfalt.

Gingella
2008-01-02, 16:42
Vi har mycket asfalterade vägar kring stallet. Jag har hört både för- och nackdelar med det underlaget. Oftast skrittar vi, men visst har det blivit kortare sträckor i trav också. Tycker det är värre att rida på rejält mjukt och geggigt underlag. Det borde väl slita minst lika mycket på senor och leder...?

Ponyta
2008-01-02, 20:37
Jag brukar trav korta stärkor med mitt sto, hon är oskodd. Men skulle aldrig göra de med en skodd häst eftersom den inte har samma "svikt" i hoven, de blir liksom hårt mot hårt.
Men korta sträkor i samlad trav är bra för min häst hovar, dom har blivit mycket bättre sen jag börja med det.

Men det mesta är bra i lagom doss ju ;)

Heulwen
2008-01-02, 20:52
Nej jag har aldrig gjort det då jag hört att det är skadligt för hästen men i den här tråden framkommer ju andra åsikter så jag känner att jag kan göra det korta sträckor om jag skulle stå/rida i ett stall med asfaltsvägar.

Orvar
2008-01-02, 22:12
Det är speciellt många fälttävlandsryttare som kör med denna träningen då de vill att hästens ben ska klara mycket då de påfrestas i terrängen!

Xoya
2008-01-03, 05:10
Jag bor brevid en asfaltsväg och E20...
...brukar trava någon sträcka varje gång jag rider på asfalt
Enbart för att det stärker hästens ben. :D
Fast i julas så red jag till en kompis och fick lite bråttom hem och
då travades det 500 meter på asfalt...hästen gick då lång och låg och välbalanserad. :D

DianaPlusCopia
2008-01-03, 10:06
Både ja och nej! En helt otränad "asfaltshäst" sliter det på. Men det är bra för hästen i längden. Det stärker senor, ligament osv i hästens ben. I början ska man bara trava en bit sen skritta. När man har gjort detta i en tre vecokrs tid kan man börja träna intervaller på asfalt. Inte i timma vis och inte varje dag, men ett litet tag då och då. Det är jättebra för hästarna. Det stärker som sagt och många stora ryttare gör det av just den anledningen.

Exakt så tänker och gör jag också!! :bow:

Diana

EQL
2008-01-03, 10:14
John Whitaker (eller a hans hästskötare ;)) travar sina hästar på asfalt regelbundet.

Hört från en som jobbat hos honom!

Murat
2008-01-03, 13:33
Nej för har inget behov av det eftersom det bara finns grusvägar men hästen tar absolut inte skada av att trava/galoppera på asfalt/hårt underlag däremot är det riktigt halt med skorna.
det lederna tar skada av är när alla rider i djupt strö elelr sågspån el. likn. på ridbanan elelr ridhuset DET sliter verklgien på hästens leder!

_Sofie_
2008-01-10, 22:49
Nu på vintern när det är packad snö på asfalten brukar vi trava på den, jättebra underlag som jag tror Sophia_ nämnde tidigare.

amaroneclassico
2008-01-11, 00:32

det är bra för leder och senor att trava på asfalt eller annat hårt
underlag kortare sträckor. har haft häst med senskada och fått råd
av ett helt gäng att trava korta sträckor på hårt underlag, eller
gå ut ochd promenera 20-30 min på hårt unerlag. men det är mina
erfarenheter (: -jessika

the_connemara
2008-01-11, 00:45
Asfaltsträning ser jag som en del av uppbyggnadsarbetet för att hästens ben ska bli starka. Långa skritturer på asfalt och så småningom jogga, bygger upp så det blir längre och längre sträckor. Med en balanserad häst så får man ett alldeles utmärkt glidmoment på asfalt vilket ofta försvinner om man istället väljer hårda grusvägar eftersom det på dom vägarna ofta är mycket som stoppar upp i form av smågrus mm. Givetvis alltid med lindade ben...

Kan nog vara bra att tänka på att en hästs ben tar ca 2 år att bygga upp (stärka leder, senor och ligament) medan du kan bygga en hästs muskler på runt 6 månader... Så en bra och genomtänkt träningsplan är klart att föredra så man inte går för fort fram bara för att hästen börjar se så fin ut och orkar så mycket...

Håller med om allt utom lindade ben. Men så har jag heller ingen regelrätt asfaltsträning och ser hellre att hästen ansträngs såpass lite åt gången att den inte behöver något extra stöd i form av lindor.

För min del så har vi 2 km åt ena hållet med asfalt som blir avslutning/start på vissa rundor. Där är det skritt. Eller så rider man 2 km åt andra hållet och där är det oxå skritt.

Dock blir vissa av våra grusvägar stenhårda på sommaren (nja, kanterna är ju inte så hårda) och dem utnyttjar jag växelvis. Jag anpassar ridningen helt till underlaget men undviker inte dem bara för att de är hårda utan har ngn ritt i veckan på delvis sådana vägar. Där man då kanske rider dressyrarbete i mitten av vägen (inte lika hård) den biten som är hård.

Hade jag varit lite mer ambitiös hade jag noga planerat asfaltsträning, fltryttare som jag är i grund och botten tror mycket på att delvis träna på hårdare underlag. Unghästen har sedan han kom fått vänja sig vid att gå på hårdare underlag han med.

Djupa underlag är jag väldigt väldigt nojjig med däremot! Det är inte många ridbanor jag vågar rida på :crazy:

Jejan
2008-01-11, 09:09
kl
Asfalt är för mina hästar ett vanligt underlag, liksom skogstigar och grusvägar. Alltså använder vi alla gångarter på de olika underlag som finns runt oss. En av hästarna gillar att trava på asfalt, hon blir uppspelt av att lyssna på sitt eget hovklapper, det är som skönsång i hennes öron.
Däremot blir jag försiktig om vi skulle närma oss en ridbana med traditionellt underlag. Alldeles för mjukt att vara på(i) en längre stund. Man kan riktigt se hur benen blir övertänjda i belastningsfasen, för att i nästa skede inte få hjälp upp/framåt igen av underlagets "mothåll".
Knepigt att beskriva.
Kort och gott, asfalt är inget jag och mina hästar räds.

Topolino
2008-01-11, 11:38
"The popular notion of strengthening a horse’s tendons with roadwork has yet to be supported with any scientific evidence and it is thought that the combination of circumstances such as the horse’s body weight, hard ground, poor foot balance and unbalanced riding are the principal contributory factors to tendon injury." -Länk till källa (http://www.arabhorsesociety.com/index.php?section=28)

Kryptonit
2008-01-11, 15:00
Har ingen asfalt på nära håll. Så det blir aldrig ridning på asfalt för min del. :D

Cindybell
2008-01-11, 19:33
Samma här! Och om man måste över en väg snabbt kan det hända att man låter hästen trava lite kort. Men tycker det känns väldigt obehagligt att trava på asfalt, det är mot allt jag lärt mig som yngre :P( tycker som du!!)

Tycker inte man ska trava obsolut inte galoppera!!!
Tänk själva när ni springer på asfalt en stund får inte ni ont i fötterna då?? Jag får iallafall skit ont i hälarna!!

eliis
2008-01-11, 19:38
Jag brukar inte göra det. Men främst för att min häst inte kan gå i sådant balanserat och lugnt tempo ute att jag känner att det duger för att trava på asfalt. Men därimot blir det mycket skritt på asfalt.

Sedan är ju asfalt med ett packat lager snö på utmärkt att trava och ta en liten kort galopp på. Perfekt mörka vinterkvällar då man kan rida i belysta husområden i omgivningen runt stallet :)

Pilot
2008-01-11, 19:39
Japp. Ibland mer och ibland mindre. Travar då och galopperar. Det gäller ju att hästen är tränad inför det, man kan ju inte bara en dag sitta upp och rida i en halvtimme. Vad jag vet så ska även fälttävlansryttare träna på asfalt, då det hjälper betydligt bättre att genomsyra hoven och få igång blodcirkulationen i benen. Jag gör det med måtta.

Ramona
2008-01-11, 19:43
Efter 8 år på Irland ser jag det som en självklarhet att trava på asfalt. Det stärker hästens ben och är bra. Faktum är att asfalten sviktar, det är inte som sten. Det går att jämföra med tex travbanor som man spolar till is på vintern. Isen sviktar och det är bra för hästarna att springa på. Samma med asfalten.

Lillatrotter
2008-01-11, 19:47
Efter 8 år på Irland ser jag det som en självklarhet att trava på asfalt. Det stärker hästens ben och är bra. Faktum är att asfalten sviktar, det är inte som sten. Det går att jämföra med tex travbanor som man spolar till is på vintern. Isen sviktar och det är bra för hästarna att springa på. Samma med asfalten.

Precis vad min vetrinär sa till mig, det skulle vara bättre med hårt än för mjukt underlag!! :)