Visa fullständig version : kastar med huvudet

samuel
2007-12-29, 17:19
Hej mitt 5 åriga sto har börjat kasta med huvudet när jag rider,det började med att hon hade rejäla skarpbett som vet har åtgärdat.Nu verkar det som det sitter psykiskt på henne,har ngn ngt förslag på hur jag ska få henne att bryta vanan,har idag vart o köpt en martingall,måste börja ngn stans innan jag blir nockad!

attempt
2007-12-29, 17:58
Jag skulle inte ha på martingal, utan istället ta reda på andledningen till varför hon kastar med huvudet.
Men jag förstår varför du vill ha martingal, det är intre trevligt att sitta på en häst och bli nockad på näsan.

Hur länge är hon riden?

Passar sadeln? Har hon ont i ryggen?
Be en massör komma ut och behandla henne.

Vad har du för bett?
Testa att rida bettlöst.

walli
2007-12-29, 18:29
martingal tycker jag att du kan ha. Det stör inte hästen mer än när den kastar med huvudet, vilket är något du vill bli av med.
Som sagt, inte kul att bli nockad och man vill ju inte riskera nåt.

Jobbar hästen rätt hänger martingalen bara löst och har ingen inverkan.
Dock ska ju problemet trots allt hittas ;)

PTG
2007-12-29, 22:25
Hej!
Jag hade samma problem med mitt fullblodsto, när jag köpte henne. Hon är otroligt känslig i munen och hade då tandproblem,jag fixa tänderna men hon slängde med huvet så man ständigt hade clown näsa. Jag bytte bett till ett silikonbett vilket hon gillade men huvet for ändå, då satte jag på en thiedemantygel och höll genom den emot just när hon slängde till, annars lös tygel,efter några veckor kunde jag ta bort den och nu använder jag bara den om hon skulle falla tillbaks i betendet,jag tror det blir nån typ av vana att slänga så där, så man måste bryta beteendet och visa att det inte gör ont.

fjordtokan
2007-12-29, 22:38
Hur är nacken/ryggen på henne? Passar sadeln? Kolla det först innan du börjar "bestraffa" beteendet.

samuel
2007-12-29, 23:13
Jag har kollat allt som går.Varit på klinik där vi gjorde en utredning,där de kolla tänderna igen,gick ner med kamera i näsan,böjprov,men hitta inget!? Hade ute kiropraktorför 2 v sen o hon hade problem med korsbensleden hö sida,det kan nog stämma då hon har haft stora problem med att fatta hö gallopp,och haft svårare på volt hö varv.Har känts mkt bättre sen han var här.Så det känns som hon inte borde ha ont ngn stans längre.Kastade även med huvudet vid longering men i hö varv bara,men när jag longera efter kiropraktorn var här så gjorde hon inte det längre.Bara vid ridning,knappt ngt när jag rider ut men direkt när jag svänger in på en äng där jag brukar rida dressyr så börjar hon!? och i ridhuset.

fjordtokan
2007-12-30, 14:27
Gör hon det hela tiden eller bara under vissa rörelser? Eller gör hon det mer under vissa rörelser?

Har ET kollat henne? Massör?

Johanna_s
2007-12-30, 16:56
Min häst kan oxå göra så men jag använder alltid martingal för det är ju som sagt inte skönt att bli nockad.
Men min gör så när det blir jobbigt eller när jag måste byta bett och växla lite med betten.
Men när han gör så, så går jag in på en jätte liten volt så att han måste tänka på det istället efter det så slutar han

samuel
2007-12-30, 19:05
Hon har fått si-leden åtgärdad för några veckor sedan,har troligen haft ont av det o tror säkert att det gör det fortfarande!?det är klurigt när det sitter psykiskt,eller har hon fortfarande ont ngn stans?? men jag har ju fixat tänderna varit på klinik och haft ET ute,känns som jag bara borde rida på och se vad som händer helt enkelt,hoppas hoppas nu att allt blir bra så det inte är ngn nerv skada eller ngt annat konstigt! :confused:

Johanna_s
2007-12-31, 09:55
Det sitter nog bara i huvet hon är nog rädd att få ont igen.
Men prova att rida lugnt ett tag, och se hur det blir?!
Eller kankse prova att byta bett

Alexandra_Torg
2007-12-31, 12:47
Om den inte har burit sig åt så tidigare, utan att det började i samband med muproblemet, så skulle i alla fall jag testa att rida med martingal en tid.

En stallkompis, åtgärdade en vargtand som upptäcktes på hennes häst, tack vare att den blev mer eller mindre galen, så fort den fick bett i munnen. Den stod på bakbenen, slog med huvudet och så vidare. Den fortsatte med det även efter åtgärd, men var genomgången av ET och kiropraktor. Kompisen red med martingal i en dryg månad och hästen varvade ner allt eftersom, när den upptäckte att den inte "hade ont" längre.

Som du själv säger, det sätter sig ofta psykiskt. Det är precis som med oss människor ibland. Att när vi har haft ont någonstans och fått hjälp av läkare, då är det inte alltid vi törs lite på att det inte ska göra ont igen...

:bow:

KallaMigBecca
2007-12-31, 13:29
min förra häst slog en del.. hjälpte lite med att lägga på benen men det höll inte på henne i längden hon har en riktig skräck historia efter slagen till triangelmärkningen idag.. rekomenderas att kolla upp de där.. mitt sto hade en hovbenscysta på 2,5 cm i h f hov 3 tornutskått och inflammationer på hela höger sidan:cry:hade henne i två månader innan vi tvingades åka till vet första gången:cry:

roosaaaa
2007-12-31, 14:01
har samma problem med min brors ponny, i dressyer så går hon fint i rätt form och allt men i hoppning och galoppfattningarna så hoppar hon liksom up och slänger med huvudet. det var en elaking som lärde henne o stegra i sommras då hon inte var i vår ägo.

Zondell
2008-01-01, 15:43
Jag tycker thiedemantygeln fungerar mycket bra på den här typen av problem.

Johanna_s
2008-01-08, 15:54
Jag tycker thiedemantygeln fungerar mycket bra på den här typen av problem.

Har du en bild på den?
Kommer inte ihåg hur en sån ser ut

Galapago
2008-01-08, 16:26
Det är en gramman son man fäster i en ögla på tygeln istället för att hålla den i handen

klabbarparn
2008-01-08, 18:29
Ifall du är helt säker på att det bara är en vana hon har så kanske det kan hjälpa att rida utan bett ett tag. Med hackamore.Bryta rutinen liksom.
Då kanske det blir lite "annat" att tänka på för henne, hon blir förhoppningsvis lite mer uppmärksam på dej, o får tänka till lite?
Svårt att förklara vad jag menar men...kan ju va lönt att prova iaf.:smirk:
Slänger hon bara med huvudet när du rider?
Min häst gör det ibland jätteofta o ibland inte alls. Ska raspa tänderna på honom om ca 1 vecka, men jag har även märkt att det hänger ihop lite med hur pigg han är. Ju piggare-desto mer släng med huvudet.

samuel
2008-01-09, 21:51
Det är nog möjligt att hon har lite överskottsenergi också,blir inte så jätte bra ridning nu när vädret är som det är+att dom rör sig inte överdrivet mkt i hagen heller,vi vill ha sol!!! blir hon rädd och uppjagad så börjar hon kasta med huvudet. Det känns bara så himla tråkigt att hon blivit så här,hon har vart så mjuk och fin ända sen jag red in henne för 2 år sen.Tänk om det är ngt fel på henne iallafall!! men jag orkar inte leta fel nu,jag rider på och ser vad som händer,är det ngt fel borde hon förr el senare bli halt,så får jag ta det då.men jag har gjort allt utom att röntkat henne,kanske skulle bett dom att göra det!! nej nu får jag sluta älta,är det ngt fel så lär det nog visa sig snart.:confused:

klabbarparn
2008-01-11, 17:31
Det är nog möjligt att hon har lite överskottsenergi också,blir inte så jätte bra ridning nu när vädret är som det är+att dom rör sig inte överdrivet mkt i hagen heller,vi vill ha sol!!! blir hon rädd och uppjagad så börjar hon kasta med huvudet.
Min beter sej precis likadant har jag märkt... om han blir rädd för nåt så slänger han med huvudet... o sen ger han sej när han lugnat sej

amaroneclassico
2008-01-11, 17:59
hej!
du verkar testat allt. det kan ju vara så enkelt att hon inte
trivs i ridhus, det kanske händer för lite där. och istället måste
hon slänga med huvudet för att vara sysselsatt. vad vet jag
men hade en vallack, han kastade med läppen, så mkt rolig ut ;)
men han slutade så fort man började jobba honom ..

Korpen_
2008-01-11, 19:08
Jag skulle inte ha på martingal, utan istället ta reda på andledningen till varför hon kastar med huvudet.
Men jag förstår varför du vill ha martingal, det är intre trevligt att sitta på en häst och bli nockad på näsan.

Hur länge är hon riden?

Passar sadeln? Har hon ont i ryggen?
Be en massör komma ut och behandla henne.

Vad har du för bett?
Testa att rida bettlöst.

jag tror i det här fallet är problemet åtgärdat verkar det som, men hästen tror fortfarande att "problemet" är kvar så att säga och att det fortfarande ska vara obehagligt.

Hade en sån häst, som hade sträckt sig och han trodde det skulle fortsätta göra ont även efter att det läcket ut. Men han insåg sen att det faktiskt inte alls skulle göra on.

Så jag tror inte martingal är helt fel, ibland behöver de nån slag " invänjningstid" så att det förstår att det obehagliga är bort.