kaktusen
2007-12-29, 19:08
Jag undrar om det går att träna bort eller på nått sätt jämna ut musklarna som sittar brevid svansen. Vet inte om ni förstår vad jag menar... :D
Min häst går (oftast) i ganska låg form, nacken ungefär i höjd med manken eller något åvanför, jag har haft honom som ridhäst i 2 månader, för ungefär ett år sen eller lite mindre gick han på travet.
Hoppas jag får några bra tips...:bow:
fjordtokan
2007-12-29, 19:13
Vill du ha mer lårmuskler eller? Klättring är ett bra tips då.
Polly_Mulle
2007-12-29, 20:33
Ta kort och markera var på kortet fu menar??
kaktusen
2007-12-29, 21:36
Är inte särskillt teknisk så det där med att markera blir krångligt.. men alltså de som sitter ungefär från svansroten och sen 2 dm ner mot baksidan av låret/skanken, alltså en på varje sida. De är ungefär 7 cm breda....
får man "låna" nån annans bild? :angel:
kaktusen
2007-12-30, 18:54
Ingen som har liknande "problem" och kan ge tips?
fjordtokan
2007-12-30, 19:22
Men vad är problemet? Vadå fula muskler? En bild på din häst vore bäst.. Eller så får du förklara hur musklerna ser ut.
cristobal
2007-12-30, 19:38
Är det denna muskeln?
http://i52.photobucket.com/albums/g3/zippan/semimembranus.jpg
Alltså den röda...
heidi maria
2007-12-30, 19:39
Svårt att jämna ut muskler på det viset. Rid den optimalt och träna de muskler som behövs för en ridhäst så utvecklas de musklerna. Lite streching av bakbenen gör muskler mindre korta och hårda så de kanske syns mindre, men det går nog inte att göra något mer specifikt för att ändra på en enskiljd muskel.
kaktusen
2007-12-30, 19:58
Är det denna muskeln?
http://i52.photobucket.com/albums/g3/zippan/semimembranus.jpg
Alltså den röda...
Japp exakt den :p
cristobal
2007-12-30, 21:18
Är den hård, stel, varm?
Kanske kan ta ut en ET, eller massör?
chanell_86
2007-12-30, 21:27
det är bara att rida på som vanligt tror jag! har ngr kompisar som har ridtravare som endel såg ut som din pålle med den muskeln.. men de har bara skolat om dom till rid hästar och då har de byggt upp mer "ridmuskler". är ju ganska stor skillnad från att ha gått på trav och sen bli riden..;)
en tanke iaf..:angel:
alltså, det är ju "påskjutarmuskeln". vilket kan vara bra att ha fast de behöver såklart inte lika mycket som ridhästar :p Jobba som vanligt bara och rid inte i övertempo och försök få hästen lite framåt/nedåt, länga ryggen och knata gärna lite i terräng så löser det sig. Se till att hästen får ordentligt med protein i fodret! Om hästar har "fula muskler" så är det ju ofta för att de ser väldigt markerade ut, med tillräckligt med protein brukar det vara lättare att få till en rundare look och går snabbare att sätta muskler.
kaktusen
2007-12-31, 13:50
Tack för alla tips! Nu känns det inte lika farligt :bow: