Visa fullständig version : Min häst kan inte skritta!
vad göra?
har haft min unghäst sedan hon var 4 (e född 02). hon har så jäkla mycket energi så det e inte sant. dom första 4-6 månaderna gick åt till att få henne att lugna sig. nu e hon lugnare. e det någon som har lite övningar eller tips för att få henne att lugna ner sig lite till. hon rid 5 dar i veckan, e inte tittig å super trevlig i allt utom att hon inte kan skritta. får ingen havre å jag vägrar å ge henne lugnande fodertillskott.
Graendal 2007-12-30, 22:51 Till att börja med kan man ju se över hennes mat (ta bort kraftfoder helt/nästan helt?), och även hur hon rör sig dagligen. Stor hage och hästkompisar att busa med är ju också en bra idé.
Men sen, om hon nu har så mycket energi - ut och låt henne springa av sig! Rid henne hårt tills hon är trött och själv vill sakta av. För att sitta och förhålla hela tiden är ju inte bra alls, och särskilt inte om det inte har någon effekt.
Bara för att hästen är ung ska man inte underskatta deras styrka och behov av rörelse. Det är inget dåligt med att galoppera en häst trött.
Krulidut 2007-12-30, 23:34 longera innan du rider kanske?
Min häst fick jag göra halter med, ofta! Hon skrittade så jäkla snabbt att inte en häst kunde hänga med. Vi gjorde ofta halter och väntade in de andra, hon fick också träna på att gå bakom andra, så hon förstod att man inte alltid måste gå först... I början när jag försäkte få henne att skritta långsammare och med kortare steg så började hon bara takta och ha sig. Det tog lång tid innan hon lugnade sig, några år eller så faktiskt...:angel:
Det är inget dåligt med att galoppera en häst trött.
Du måste galoppera en hel massa för att få hästen fysiskt trött. Om det nu inte är en häst i jättetaskig kondition. Du kanske kan galoppera den less, men det är ju en annan sak..
Graendal 2007-12-31, 01:08 Du måste galoppera en hel massa för att få hästen fysiskt trött. Om det nu inte är en häst i jättetaskig kondition. Du kanske kan galoppera den less, men det är ju en annan sak..
En nyligen inriden fyraåring är nog ganska lätt att rida fysiskt trött? Jag menar inte så fysiskt trött att den inte KAN galoppera mer, utan så fysiskt trött att den VILL vila.
Jag har träffat ston som bara blivit hetare och hetare ju mer de fått gå = har inte fungerat att "trötta ut". Kan trösta dig med att det varit de ALLRA bästa hästarna när de är "klara". Skit i att skritta uppsuttet om det går att leda henne. Är hon i balans i trav och galopp gör det ju inget (om du inte skall tävla i dressyr:angel:)
hon hör till den typen som bara blir piggare när hon blir trött...det blir nog ingen dressyrhäst av den inte:D den enda gången hon lugnar ner sig e en bit in i hoppträningspass. min tränare säger att hon har lite för många kanariefåglar i huvudet!
Vad använder du för bett? Kan det vara så att hon inte bara har massor med energi utan även stressar upp sig?
Att försöka trötta ut hästen genom longering eller galoppering är aldrig en bra idé. Det man gör är att bygga upp hästens kondition så att den orkar bråka och vara pigg ännu längre!!
Jag skulle också se över foder etc. i första hand. Hur mycket går hon ute? Har hon sällskap eller går hon ensam?
Min gamla ponny hade jättejobbig skritt (eller ptja, var allmänt jobbig..) när hon
1. Gick ensam i hagen och stressade upp sig
2. Fick för mycket (opassande) kraftfoder
En annan sak jag gjorde var att skritta ut på lång tygel - skritta genom skog och mark, få henne att fokusera på vad hon gör just nu istället för att bara rusa fram. På knölig mark går det lixom inte att hafsa sig fram, då snubblar man. Det fungerade faktiskt!
Mariaauto 2007-12-31, 14:15 hehe precis.... att galoppera tills hästen blir trött.. vad händer efter ett halvår när hästen har toppkondition?
De är nog bara disiplin å tålamod som gäller tror jag. Vissa hästar är ju piggare än andra helt enkelt.. men de måste ju kunna lyda för de!
Mitt sto blev absolut bara hetare av att få "springa av sig" sas, då blev hon så nipprig och stressad att ingenting annat heller fungerade. Det bästa i det här fallet är att försöka lugna ner hästen, att se över allting som kan tyckas orsaka det här beteendet.
Bettan_G 2007-12-31, 14:34 Jag har träffat ston som bara blivit hetare och hetare ju mer de fått gå = har inte fungerat att "trötta ut". Kan trösta dig med att det varit de ALLRA bästa hästarna när de är "klara". Skit i att skritta uppsuttet om det går att leda henne. Är hon i balans i trav och galopp gör det ju inget (om du inte skall tävla i dressyr:angel:)
Nu kanske jag har fattat ditt inlägg fel, men alla hästar behöver ju uppvärmning innan dom börjar arbeta dvs trava el. galloppera. Ursäkta om du menade annat ;)
Vad gör hästen om du på långa tyglar rider rakt ut i skogen?
Så länge hon inte kastar sig i galopp och riskerar att gå omkull är det mitt tips. De flesta hästar brukar ganska snabbt lära sig att det gäller att ta det lungt och se efter vart man sätter hovarna.
Ett annat tips är att ofta rida ut och bara skritta, så att hästen inte alltid går och väntar på att få komma ut på den där ängen och galoppera, och därför stressar upp sig.
Ja, men är det verkligen att rekommendera när det handlar om en nyinriden fyraåring? Jag har ingen erfarenhet av inridning och unghästar, så det är bara en fundering..
Av vad jag både hört och varit med om, så blir de flesta hästar bara ännu mer hetsiga av att få springa, dvs. det triggar upp dem ännu mer istället för att göra dem trött.
Krulidut 2007-12-31, 20:17 jag rider ett fullblod som jag började med ganska nyligen men har ridit henne innan och följt ryttaren som ridit henne och hon har vart sjukt pigg osv. mycket nerver i den madamen vill jag lova :D
bytte bett idag till ett westernbett tror jag det är, kan fotta det imorgon.
ett mirakel bett säger jag bara har använt det på 3-4:a hästar som haft problem i käften och var stirriga, vägrat att arbeta och söka sig till bettet, pigga, slöa osv. som funkat kalas bra på detta bett.
3 delat med annan metall i mitten sedan en upphöjd bit (kan måla..)
Precis som du säger så har jag funnit att stressade eller heta hästar blir mycket bättre när de får ett "snällare" bett i munnen. På heta hästar brukar jag ha ett rakt (mjukt) gummibett. Det funkar bäst tycker jag.
Börjar jag betsla upp blir hästen bara mer stissig och stressad och det blir pannkaka av allting.
Precis som du säger så har jag funnit att stressade eller heta hästar blir mycket bättre när de får ett "snällare" bett i munnen. På heta hästar brukar jag ha ett rakt (mjukt) gummibett. Det funkar bäst tycker jag.
Börjar jag betsla upp blir hästen bara mer stissig och stressad och det blir pannkaka av allting.
Mkt bra svar, och ett svar där det lyser igenom av långvarig kunskap!:bow::bow:
Det var en fasa för mig att under barnens ponnytävlingsår att se alla dessa irländska ,heta och hoppglada ponner , uppbettade med pessoa bett utan delta i nedersta ringen:eek::mad: rusa omkring som vettvillingar....Hua då:cry:
vad göra?
har haft min unghäst sedan hon var 4 (e född 02). hon har så jäkla mycket energi så det e inte sant. dom första 4-6 månaderna gick åt till att få henne att lugna sig. nu e hon lugnare. e det någon som har lite övningar eller tips för att få henne att lugna ner sig lite till. hon rid 5 dar i veckan, e inte tittig å super trevlig i allt utom att hon inte kan skritta. får ingen havre å jag vägrar å ge henne lugnande fodertillskott.
Har du provat och se om hon gör likadant med en annan sadel?
Hälsning Maja
En häst som inte kan skritta under sadel är stressad. Jag antar att den kan skritta i hagen?? Att longera och trötta ut är idiotiskt eftersom man bara ökar på konditionen på en redan stressad individ. Gör precis tvärt om, öva på att göra halt ofta och stå still i ett par minuter i taget. Lydnad och avslappning är vad din häst behöver. Jag ser ofta ryttare som tror att bjudning är så viktigt så dom aldrig låter hästen gå sakta eller på långa tyglar. Lydnad skall inte komma när hästen är fyskiskt trött utan från det att du sitter upp. När du sitter upp skall du vänta i ett par minuter innan ni går iväg. Kan hästen inte göra det, gör om övningen tills det funkar.
Å min han är tolv o kan fortfarande inte skritta :smirk:, i vissa situationer, kan tilläggas...
Det är skitjobbigt, men: beröm när hästen tar ett enda skrittsteg! Använd dig av sitsen för att markera takten till hästen, att slita och dra i tyglarna ger nästan motsatt effekt.
Om du rider i skogsmark kan du rida i "krumelurer" runt träden, till slut måste hästen börja koncentrera sig på var den sätter fötterna och vad du vill att den ska göra och då brukar det vara svårt för den att trava/takta samtidigt, men det kan ju ta ett tag :angel:
Om du har möjlighet att rida tillsammans med en lugnare häst, dvs en som redan kan skritta :p, så kan det hjälpa din häst att coola ner sig lite.
Det gäller att utrusta sig med en stoooor portion tålamod och ibland hjälper inte ens det... Lycka till!
En häst som inte kan skritta under sadel är stressad. Jag antar att den kan skritta i hagen?? Att longera och trötta ut är idiotiskt eftersom man bara ökar på konditionen på en redan stressad individ. Gör precis tvärt om, öva på att göra halt ofta och stå still i ett par minuter i taget. Lydnad och avslappning är vad din häst behöver. Jag ser ofta ryttare som tror att bjudning är så viktigt så dom aldrig låter hästen gå sakta eller på långa tyglar. Lydnad skall inte komma när hästen är fyskiskt trött utan från det att du sitter upp. När du sitter upp skall du vänta i ett par minuter innan ni går iväg. Kan hästen inte göra det, gör om övningen tills det funkar.
Jo, om man kan göra halt i ett par minuter är det ju bra. Men om hästen pga det blir så stressad att det blir farligt så är det ingen bra idé. Man skall ju inte slå ihjäl sig på kuppen helst. :cool:
Om hästen inte klarar den övningen skulle jag öva med kortare halter och mycket beröm - den har ju lugnat sig en del redan så den kan ju bli lugnare med tiden.
Min kunde göra 2 sekundershalter (när hon var som lugnast) när hon var 4. Nu när hon är 8 är hon hur lugn som helst de flesta dagarna. :D
Jag hade kollat över utrustningen så att den passar. Även som ramonarunds så att byta till ett mjukt rakt syntetbett/gummibett/silikonbett.
Även se över hagen, är den tillräkligt stor så att hon kan galoppera?Busa? osv. Fodret, ta bort kraftfoder alt ge korn istället som fungerar på hästar som inte tål havre.
hehe precis.... att galoppera tills hästen blir trött.. vad händer efter ett halvår när hästen har toppkondition?
De är nog bara disiplin å tålamod som gäller tror jag. Vissa hästar är ju piggare än andra helt enkelt.. men de måste ju kunna lyda för de!
...ja, och man har gett hästen beöastningsskador i rygg och ben??
Låt henne jobba mycket med skallen så hon måste hålla fokusen på vad du begär av henne och då lär hon sig till slut att slappna av.
Till eksempel: gör mycket volter, testa på att flytta i sidled, gör halt.
mycket förhållningar, eftergift och beröm.
Lycka till.
Voorwijks_bambi 2008-01-01, 18:36 Mkt bra svar, och ett svar där det lyser igenom av långvarig kunskap!:bow::bow:
Det var en fasa för mig att under barnens ponnytävlingsår att se alla dessa irländska ,heta och hoppglada ponner , uppbettade med pessoa bett utan delta i nedersta ringen:eek::mad: rusa omkring som vettvillingar....Hua då:cry:
Håller med. Jag har satt på min häst ett hackamore och jag tycker fanimej det är den bästa uppfinningen:banana: Han har alltid haft lätt för att stressa upp sig och bocka iväg men han är som en ängel med sitt nya hackamore. Skulle aldrig få för sig att rusa och är hur mjuk och smidig som helst. Elakare bett= elakare häst:devil:
Jag brukar kliva av och gå bredvid om hästen inte slappnar av på hemvägen, annars blir den inte " avskrittad ".Jättebra är det också att placera sig bakom en tålig pålle som inte blir sur av att ha någon bakom sig. Många gånger, när jag jobbade med travhästar, klev jag helt sonika av sulkyn och gick bredvid för att hästen skulle varva ner. Men en del fall verkar obotliga, hoppas att inte din är det!
Cii nn aa 2008-01-08, 19:49 En häst som inte kan skritta under sadel är stressad. Jag antar att den kan skritta i hagen?? Att longera och trötta ut är idiotiskt eftersom man bara ökar på konditionen på en redan stressad individ. Gör precis tvärt om, öva på att göra halt ofta och stå still i ett par minuter i taget. Lydnad och avslappning är vad din häst behöver. Jag ser ofta ryttare som tror att bjudning är så viktigt så dom aldrig låter hästen gå sakta eller på långa tyglar. Lydnad skall inte komma när hästen är fyskiskt trött utan från det att du sitter upp. När du sitter upp skall du vänta i ett par minuter innan ni går iväg. Kan hästen inte göra det, gör om övningen tills det funkar.
:bow: Håller med helt & hållet :bow: bra svar;)
Krulidut 2008-01-09, 07:24 Precis som du säger så har jag funnit att stressade eller heta hästar blir mycket bättre när de får ett "snällare" bett i munnen. På heta hästar brukar jag ha ett rakt (mjukt) gummibett. Det funkar bäst tycker jag.
hade det innan och det var helt åt :devil: rent ut sagt, hon bara sprang och gnaggde som en j*vla hamster :smirk: och då menar jag det med. Visst det är mkt nerver i henne så hon klapprar med tänderna och är allmänt ful :angel::D men hon kunde ju gnaggt av bettet :o
jag rekomenderar det jag har på henne, det har funkat på alla de hästar som var konsiga i munnen, alla har vart olika med.
Krulidut 2008-01-09, 07:46 till TS
fullblods divan är väldigt pigg, dock när jag rider kräver jag skritt när det ska vara skritt sedan att hon går i "powerwalk" gör mig inget bara hon inte travar eller galopperar. jag gör MÅNGA halter och då ska det vara halt och inget annat.
det många gör fel är att dem tar mer och mer och mer allt efter som att hästen stretar emot gör inte det för det funkar inte släppe efter istället och sätt dig tungt emot i sätet.
variera med longeringspass alt. tömkörning där du övar på att skritta med henne, använd rösten där mestadels.
|