Visa fullständig version : Olika värkproblem

Golden_Heart
2007-12-31, 15:47
Har huvudvärk varje dag flera gånger dagligen.
Är gravid, men är rädd för värktabletter att ta för mycket.
Jag är inte illamående utan har bara ordentlig huvudvärk hela dagarna.
Har tidigare blivit även rekommenderad att äta voltaren för mitt höftont, för jag har en inflammation som kommer och går där. Då skulle jag när fick värk kombinera voltaren med typ panodil. Nu har jag haft ont flera gånger i höften, men har inte vågat ta voltaren

Mynta2
2008-01-01, 13:19
Har du huvudvärk så kan du äta huvudvärkstabletter UTAN acetylsalicylsyra. Voltaren ska inte användas när man är gravid. Det finns en risk att fostret då kan påverkas.

Inte_Ung
2008-01-01, 16:39
Gå och kolla blodtrycket.
Huvudvärk är inte bra.

Golden_Heart
2008-01-01, 21:15
Ibland tror jag att det mest är pga stress. Har mycket att göra för studier osv.

Mirre
2008-01-01, 21:17
Har samma problem.
Panodil har jag dock tagit enstaka
gånger

ameo
2008-01-01, 21:20
Den ENDA värktablett som är okej att ta när man är gravid är Alvedon/Panodil/Reliv, dvs de som innehåller Paracetamol. De andra ska man låta bli, både receptfria och dem man får på recept.

Stollan
2008-01-01, 21:23
Är huvudvärken utredd så du vet vad för sort det är?
Är det spänningsvärk så kan man via sjukgymnastiekn kunna få testa på akupunktur. Fick jag testa när jag var gravid.
Funkade dock inte på mig men för vissa funkar det väldigt bra och det är bra mycket mindre risk vid gravidtet än tex treo odyl.
Sjukgymnastiken kan också hjälpa dig att lära dig att strescha musklerna i nacke och axlar vilket om man har spänningsvärk kan hjälpa rätt bra.
Att ligga på två tennisbollar i en strumpa och då ha dom bakom nacken kan få spänningsvärk att släppa.

Stollan
2008-01-01, 21:25
Dexofen har jag fått läsa är ok för en gravid att ta men tyvärr har den en kass effekt på just huvudvärk så det hjälper ju föga.

Sara-Ida
2008-01-01, 21:48
Den ENDA värktablett som är okej att ta när man är gravid är Alvedon/Panodil/Reliv, dvs de som innehåller Paracetamol. De andra ska man låta bli, både receptfria och dem man får på recept.

Hakar på med en fråga: Är ex.vis Treo okej om man vill bli gravid? Det står på paketet att det bör undvikas, men hur belagt är det?

CillaW
2008-01-01, 21:53
Hakar på med en fråga: Är ex.vis Treo okej om man vill bli gravid? Det står på paketet att det bör undvikas, men hur belagt är det?

Det är väldigt belagt att NSAID-preparat är olämpligt i början och slutet av en graviditet.

Ur FASS om Diklofenak (bara ett av alla NSAID-preparat):

Graviditet Kategori C.

Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för gastroschisis och hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1 % till cirka 1,5 %. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Under den första och andra trimestern av graviditeten skall Diklofenak BMM Pharma användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Diklofenak används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)

- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid beroende på en antiaggregationseffekt hos trombocyterna, som kan förekomma redan vid mycket låga doser.

- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.

Ovanstående medför att Diklofenak är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten.

NeverEver
2008-01-02, 10:04
förmodligen är det ordentligt belagt. VARFÖR skulle man chansa undrar jag. Läkemedel som treo kan ju ge magsår och ökad blödningsbenägenhet, så jag skulle aldrig ens komma på tanken att prova!

Sara-Ida
2008-01-02, 10:40
förmodligen är det ordentligt belagt. VARFÖR skulle man chansa undrar jag. Läkemedel som treo kan ju ge magsår och ökad blödningsbenägenhet, så jag skulle aldrig ens komma på tanken att prova!

Därför att det fungerar mot värk, förstås! Dessutom finns det studier som visar att låga doser ökar fertiliteten. I rapporten används dock Bamyl i stället för Treo, men det är samma verksamma substans. Det får mig att undra hur underbyggt det är samt i vilken grad det ökar risken för missfall.

emma74
2008-01-02, 11:02
Därför att det fungerar mot värk, förstås! Dessutom finns det studier som visar att låga doser ökar fertiliteten. I rapporten används dock Bamyl i stället för Treo, men det är samma verksamma substans. Det får mig att undra hur underbyggt det är samt i vilken grad det ökar risken för missfall.

hur var det nu... om jag inte har glömt bort det helt... var ett tag sen... acetylsalisylsyran "förtunnar blodet" och ges ibland av läkare vid provrörsbefruktningar nar man misstänker att embryot inte fäster i slemhinnan som den ska... alltså inget man ska experimentera med på egen hand

och av samma anledning så ökar risken för missfall om man nu inte har såna problem att man blir rekommenderad att ta det

Sara-Ida
2008-01-02, 11:13
hur var det nu... om jag inte har glömt bort det helt... var ett tag sen... acetylsalisylsyran "förtunnar blodet" och ges ibland av läkare vid provrörsbefruktningar nar man misstänker att embryot inte fäster i slemhinnan som den ska... alltså inget man ska experimentera med på egen hand

och av samma anledning så ökar risken för missfall om man nu inte har såna problem att man blir rekommenderad att ta det

Ja, det är ju inte så att jag sitter och experimenterar själv, utan det var mest en intressant fråga. Jag tror inte saker är så svart-vita även när det gäller värktabletter, nämligen. Btw, det finns säkerligen mycket man kan göra som är dumt och som ökar missfallsrisken, men frågan är om man ska utesluta alla sådana faktorer även under tiden man försöker bli gravid? Det låter lite väl hårt.

Javan
2008-01-02, 11:16
Jag tror det vara banabambi som blev gravid när hon lyckats MINSKA sitt iprenätande men jag kan ha fel.

Ipren och liknande tabletter är inte lämpligt att äta OM man försöker att bli gravid heller (inte för fosterskador men för att kunna bli gravid överhuvudtaget).

Javan

Sara-Ida
2008-01-02, 11:18
Jag tror det vara banabambi som blev gravid när hon lyckats MINSKA sitt iprenätande men jag kan ha fel.

Ipren och liknande tabletter är inte lämpligt att äta OM man försöker att bli gravid heller (inte för fosterskador men för att kunna bli gravid överhuvudtaget).

Javan

Tack, ok. Jag undrade i vilken grad det ökade missfallsrisken.

Kan man vara beroende av ipren? :o

Lupin
2008-01-02, 11:19
När man är gravid behöver man dricka mer än vanligt. Dricker du ordentligt? Vätskebrist kan ge huvudvärk, det får tex jag när jag glömmer bort att dricka tillräckligt.

Javan
2008-01-02, 11:27
jag tror det :) Jag är det inte men vem var det på TV -jo "du är vad du äter" så var ju Sofia Wistam med och hon drack ju typ tre glas treo om dagen... Så man kan säkert vara beroende av Ipren.

Treo beroende vet jag utvecklar sig till att man får abstinens iform av ex huvudvärk när man inte har tagit treon vilket gör att man tar den och så är cirkeln igång igen.

Nässpray kan man också bli beroende av då näsan vänjs vid sprayen.

CillaW
2008-01-02, 11:32

Har du mig på ignorelistan, eller struntar du bara i vad jag skriver?

Sara-Ida
2008-01-02, 11:41
Har du mig på ignorelistan, eller struntar du bara i vad jag skriver?

Jag undrade i vilken grad det ökar missfallsrisken och vid vilken mängd treo/bamyl etc, just för att det fanns en motsägande studie. Det är väl inte att ignorera vad du skriver? :crazy:

Javan
2008-01-02, 11:51
Jag vet att dosen som används för de i IVF är typ motsvarande
1/4-dels tablett per dag. OCH att det inte används om det inte behövs då det då har precis motsatt effekt dvs missfall/ägget fäster inte.

Sara-Ida
2008-01-02, 11:52

Läste på en sajt att det är de anti-inflammatoriska egenskaperna hos acetylsalisylsyran som sabbar mest vid ägglossningen, inte de blodförtunnande (däremot kan det inverka senare i graviditeten).

Sara-Ida
2008-01-02, 11:54
Jag vet att dosen som används för de i IVF är typ motsvarande
1/4-dels tablett per dag. OCH att det inte används om det inte behövs då det då har precis motsatt effekt dvs missfall/ägget fäster inte.

Tack för infon!

CillaW
2008-01-02, 12:13
Jag undrade i vilken grad det ökar missfallsrisken och vid vilken mängd treo/bamyl etc, just för att det fanns en motsägande studie. Det är väl inte att ignorera vad du skriver? :crazy:

Du begär alltså, för att ta mig på allvar, att jag ska sätta mig och rota fram olika studier med exakta doser, konfidensintervall och sannolikheter?

För min del, i mitt jobb, räcker det med att jag litar på källan och vet att det går att leta fram om jag vill. Skulle jag källgranska allt och kolla exakta doseringar i olika studier skulle jag inte ha tid att jobba.

Och skulle jag sitta och göra det varje gång nån ställer en fråga på ett internetforum, för att någon ska acceptera det jag säger (citerat ur en källa som duger åt mig), skulle jag inte ens hinna vara ledig.

Cilla
på väg ut i snöfallet med en tjock vit ponny

Sara-Ida
2008-01-02, 12:35
Du begär alltså, för att ta mig på allvar, att jag ska sätta mig och rota fram olika studier med exakta doser, konfidensintervall och sannolikheter?

Jag för min del tycker att det är ganska viktigt - skriver om studier hela dagarna och har kommit fram till att man får ganska förvrängd uppfattning om risker när det gäller exempelvis mat och hälsa om man inte känner till sannolikheterna och omständigheterna. Men jag begärde inte några siffror av dig, eller någon annan specifik användare.

Nu tycker jag att du verkar vara på ganska risigt humör, me.

mino
2008-01-02, 13:38
du är inte förkyld? jag har fått bihåleinflammation, lättare att få när man är gravid och förkyld när slemhinnorna i näsan är extra svullna och täppta. Då får man en sjujäkla huvudvärk.

mino
2008-01-02, 13:50
Varför inte göra en utredning så att du verkligen vet vad som ligger bakom din barnlöshet i stället för att lusläsa medicinska rapporter? Det är idiotiskt med alla dessa tips för barnlösa om allt från att stå på huvudet efter sex till att käka bamyl. Folk som har svårt att bli gravida griper efter halmstrån och det är inte bra att spä på "husmorsknepen". Det gör mer skada än nytta både mentalt och fysiskt, särskilt när man inte vet vad "felet" är.

Sara-Ida
2008-01-02, 13:53
Varför inte göra en utredning så att du verkligen vet vad som ligger bakom din barnlöshet i stället för att lusläsa medicinska rapporter? Det är idiotiskt med alla dessa tips för barnlösa om allt från att stå på huvudet efter sex till att käka bamyl. Folk som har svårt att bli gravida griper efter halmstrån och det är inte bra att spä på "husmorsknepen". Det gör mer skada än nytta både mentalt och fysiskt, särskilt när man inte vet vad "felet" är.

Jag lider inte av barnlöshet, så varför undrar du det? :crazy:

Och nej, jag tänker aldrig sluta fråga efter fakta och uppgifter bara för att någon annan kan gripa efter halmstrån. Det strider mot mina tryckfrihetsideal.

mino
2008-01-02, 14:00
Jag lider inte av barnlöshet, så varför undrar du det? :crazy: Jag undrar ingenting men mitt intryck av dina inlägg här är att du i vilket fall försöker bli gravid. Om inte, är det förvånande att du lägger ner tid på barnforumet.

Och nej, jag tänker aldrig sluta fråga efter fakta och uppgifter bara för att någon annan kan gripa efter halmstrån. Det strider mot mina tryckfrihetsideal.På vilket sätt har detta med tryckfriheten att göra? Precis som du skrev så är världen inte svartvit. Det kan vara bra att nyansera diskussionerna om vin och ostar etc för gravida. Men att antyda att det kan vara gynsamt för folk som vill bli gravida att käka starka värktabletter är ganska korkat och inget man bör testa utan diagnos och rätt dosering (som man inte bör läsa sig till på ett internetforum... :crazy:). För hur bra är det att ha käkat treo i flera månader om det visar sig att problemet är att killen är steril?

Stollan
2008-01-02, 14:02
Det är rätt vanligt att migrän tar "semester" under en gravidtet.
Gör den inte det så får man fråga sig hur viktigt det är att skaffa barn och vad man kan tänka sig att offra för detta. Det är något som en hel del människor med kronisk värkproblematik ofta står inför om dom skall skaffa barn så du är inget undantag.
Det är förresten inte bara dom med värkproblematik som står inför sådana val utan folk som går på viss allergimedicin, folk som går på antidepp odyl måste göra samma val dom med.
Svårare än så är det inte.

Det går inte säga exakta doser eftersom det kan variera från fall till fall men med treo vet man att det handlar inom normaldosering annars hade inte varningen funnits där. Bör skall läsas på samma sätt som att man inte bör dricka alkohol och man bör inte röka under en gravidtet. Var och en ta ansvar för vad man faktiskt egentligen väljer då det är saker som sjukvården inte kan styra eftersom varken cigaretter, alkohol eller treo är receptbelagda.
För mig är valet lätt. Jag offrar inte ett oskyldigt barn bara för att jag chansar när jag faktiskt kan låta bli. Då avstår jag hellre från att skaffa barn alls.

Sara-Ida
2008-01-02, 14:03
Jag undrar ingenting men mitt intryck av dina inlägg här är att du i vilket fall försöker bli gravid. Om inte, är det förvånande att du lägger ner tid på barnforumet.

På vilket sätt har detta med tryckfriheten att göra? Precis som du skrev så är världen inte svartvit. Det kan vara bra att nyansera diskussionerna om vin och ostar etc för gravida. Men att antyda att det kan vara gynsamt för folk som vill bli gravida att käka starka värktabletter är ganska korkat och inget man bör testa utan diagnos och rätt dosering (som man inte bör läsa sig till på ett internetforum... :crazy:). För hur bra är det att ha käkat treo i flera månader om det visar sig att problemet är att killen är steril?

Det finns ju som sagt många andra skäl till att inte knarka treo, inte enbart ur fertilitesaspekten. Men att ta en tablett då och då kan knappast vara så skadligt att det leder till sterilitet. Det kan jag bara inte ens tänka mig.

Att vilja bli gravid - förr eller senare - är en annan sak än att lida av barnlöshet. Jag har aldrig ens försökt bli gravid, utan är mest nyfiken.

Sara-Ida
2008-01-02, 14:13
Det är rätt vanligt att migrän tar "semester" under en gravidtet.

Det lät ju bra i alla fall! :bow:

Stollan
2008-01-02, 14:20
Knarka :eek:
Inte visste jag att treo hade effekt på CNS ;)
Sedan sa inte Mino att treoätandet ledde till sterilitet utan att att hur bra det skulle vara att ha ätit treo i onödan och så visade sig felet kanske ligga i att killen är steril.

Sedan kan jag ju tillägga att en hel del läkare (speciellt allmänläkare) inte ser problem i att sätta i sig massor av treo :crazy:
Det är bättre att se till att deras patienter inte får narkotikaklassade läkemedel som skadar kroppen (enligt dom då alltså) trots att dessa kan hållas nere i lägre doser istället.

Sara-Ida
2008-01-02, 14:27
Knarka :eek:
Inte visste jag att treo hade effekt på CNS ;)

Det vet jag inget om. Däremot skapar tabletterna ett beroende på så sätt att man kan uppleva smärta om man inte tar dem. Dessutom ger koffeinet en inte helt obetydlig energikick. :love:

Å andra sidan är det inte bra att gå med smärta heller, jag har provat den varianten också. Alvedon - vad ger man... :o

CillaW
2008-01-02, 14:53
Det vet jag inget om. Däremot skapar tabletterna ett beroende på så sätt att man kan uppleva smärta om man inte tar dem. Dessutom ger koffeinet en inte helt obetydlig energikick. :love:

Å andra sidan är det inte bra att gå med smärta heller, jag har provat den varianten också. Alvedon - vad ger man... :o

Det är en klar överdrift att säga att Treo skapar beroende. En del personer kan vid långvarigt dagligt bruk av Treo ha svårt att sluta. Det finns också huvudvärk som orsakas av värktabletter, men det är inget generellt.

Golden_Heart
2008-01-02, 17:18
hos barnmorskan så fick jag reda på att jag hade dåligt blodvärde och det kan vara det som orsakar huvudvärk

Inte_Ung
2008-01-02, 19:19
Det är en klar överdrift att säga att Treo skapar beroende.

Det där är väl något som kommer från den första TREO Comp tiden.
Då TREO Comp innehöll kodein och massor av morfinister i form av "TREO-knarkare" skapades.

Kodein blev sedan receptbelagt.

CillaW
2008-01-02, 19:34
Det där är väl något som kommer från den första TREO Comp tiden.
Då TREO Comp innehöll kodein och massor av morfinister i form av "TREO-knarkare" skapades.

Kodein blev sedan receptbelagt.

Säkert ligger det mycket i det, men man kan också - i enstaka fall - bli beroende av vanlig treo.

Stollan
2008-01-02, 19:55
Framför allt om större treokonsumtion kombineras med lite större kaffekonsumtion.

tifo
2008-01-02, 20:02
*moderatorjournal*

Jag har avlägsnat en intressant, men även i sammanhanget urspårad dikotomi mellan läkekonsten och journalistiken i syfte att låta den kvarvarande kroppen leva vidare. Det hela gick utomordentligt, ungefär som när man avlägsnar en inflammerad appendix.

Skulle besvären återkomma ordinerar jag en rask promenad runt huset/kvarteret.

Lupin
2008-01-02, 20:29
hos barnmorskan så fick jag reda på att jag hade dåligt blodvärde och det kan vara det som orsakar huvudvärk

Vet inte om du läste mitt förra inlägg, där jag tipsade om att dricka mer vätska? Kombinera gärna ökat vätskeintag med dina järntabletter! Dels ökar blodmängden när man är gravid, dels förnyas fostervattnet flera gånger per dygn. Även en liten vätskebrist kan ge huvudvärk, illamående och framför allt trötthet. Håller tummarna för att din huvudvärk ger med sig, oavsett ursprung. :)

Golden_Heart
2008-01-02, 20:56
Vet inte om du läste mitt förra inlägg, där jag tipsade om att dricka mer vätska? Kombinera gärna ökat vätskeintag med dina järntabletter! Dels ökar blodmängden när man är gravid, dels förnyas fostervattnet flera gånger per dygn. Även en liten vätskebrist kan ge huvudvärk, illamående och framför allt trötthet. Håller tummarna för att din huvudvärk ger med sig, oavsett ursprung. :)
Jag har tur, har inge illamående!! :p
Men tack för tipset!! :bow:

NeverEver
2008-01-03, 21:50

Hur många studier har kommit fram till detta? vad hade de för urval?!
Funderar med tanke på att även läkemedelsverket tycker det är olämpligt för gravida (i början o slutet av grav) och kvinnor som försöker bli gravida att använda bamyl. Skulle tro att deras uppgifter är mer evidensbaserade än vad ngn enstaka studier har kommit fram till - då skulle det förmodligen framgå som rekommendation. Dessutom har läkemedelsföretaget samma rekommendationer. Skulle de bara vara taget ur luften?!

Till TS. Jag får också oftare huvudvärk nu. Jag tar alvedon då och då, vilar och ser till att dricka ordentligt. Framförallt mår jag bättre av FRISK LUFT!! Jag har ett nästan alldeles för bra blodvärde och har ändå huvudvärk!

Javan
2008-01-04, 11:44
fast det finns en viss grupp - de som har svårt att få barn och att få ägget att fästa som faktiskt äter bambyl i syfte att öka blodgenomströmningen. Men det är absolut inget man ska börja exprimentera med på egen hand. Sen handlar det om mkt mindre doser än normalt 1/4-del av en tablett per dag.

Sara-Ida
2008-01-04, 12:00
Hur många studier har kommit fram till detta? vad hade de för urval?!

Men läs tråden i stället för att skrika. Tydligen får man inte tänka självständigt på Buke...