Visa fullständig version : Hur gör ni?
Golden_Heart 2007-12-31, 16:07 Ni som är gravida, hur gör ni med tex nyårsskumpan eller drickat till maten? Helt alkoholfritt eller någon dl?:confused: Har hört att ett eller två glas vid fest är tillåtet, hur stämmer det och är det efter en viss vecka detta går? :confused:
Hur skulle det vara för tex jag som är i slutet av första trisemestern? :confused:
Tacksam för era svar!!:bow::bow:
Jag höll mig helt alkoholfri hela graviditeten, samt under tiden jag ammade. Nu ska jag skåla i Pommac, trots att jag inte längre ammar lillen, han snuttar bara någon gång då och då.
Det finns ju alkholfria alternativ till nyårsskumpan. Jag drack inget med alkohol i under min graviditet, förutom någon mugg med glögg, den man köper i affären, visste inte att det var lite alkohol i den. Dricker inget alkoholhaltigt nu när jag ammar heller. Har varken lust eller någon form av behov att dricka. Det finns så mycket att dricka utan alkohol i.
vindvissla 2007-12-31, 16:37 Jag har under mina 40 v druckit ett kvarts glas vin ca 5 ggr. Alltså inte ens två klunkar. Mest för att det luktar och smakar så gott, sen har jag det och smuttar på hela kvällen :D
En dl hade känts för mycket för mej. Möjligtvis skålat i champagne vid 12-slaget men bara smuttat lite.
Man gör som man vill, det finns olika studier som visar olika. Det finns kvinnor som druckit som fått helt normala barn och det finns kvinnor som varit helnyktra och ätit jättenyttigt som får sjuka barn. Det är upp till dej själv vad ditt samvete tillåter.
Jag tror inte det är speciellt farligt att dricka ett glas skumpa.
Men jag tycker det är löjligt att inte låta bli - kan man inte överleva nyår utan alkohol så kanske man ska fundera lite på sina prioriteringar. Det finns så mycket goda alternativ.
Gravid=ingen alkohol
här blir det alkoholfri cider att skåla med :banana:
Jag lät bli all alkohol hela graviditeten (och har fortsatt på den linjen nu när jag ammar). Det kändes helt onödigt att ens ta en klunk med alkoholdryck tyckte jag.
Om du frågar sjukvården i Sverige så är deras rekommendation att låta bli alkohol helt under graviditet.
Brandgul 2007-12-31, 17:54 Jag dricker ingenting. Jag drack inte ens 2.2% glögg från Ica under julen. Jag tycker att det är onödigt. Jag dricker extremt lite alkohol annars också. Inte ens ett glas vin till maten. Pommac och julmust är toppen :)
Jag var inte alls sugen på alkohol när jag var gravid, vi åkte på kryssning med jobbet 2 månader innan jag blev gravid och redan då kändes de lite konstigt, för tänk om jag var gravid!
Nu ammar jag och kan inte ens dricka Jaffa för det smakar som världens äckligaste grogg!!
Och jag blev illamående av att bara gå på bolaget under gravidien och nu när jag köpte julsnaps ;)
taccotad 2007-12-31, 18:16 Jag hade inte ens en tanke på att ta något sånt när jag var gravid. Kände inget sug alls och tyckte det var ganska onödigt, är ju ändå bara några få månader som man är gravid.
doglover 2007-12-31, 19:16 jag drack kanske en klunk öl under hela graviditeten.
det är väl kanske en halv dl under 8 månader.
tycker inte att min son skulle få i sig alkohol bara för att jag ville dricka. df avstod jag.
lätt val.
chrysler 2008-01-01, 03:35 Tycker det är självklart att man inte dricker.
Har man inte karaktär att hålla sig ifrån det för ett ofött barns skull vet jag inte i ärlighetens namn varför man skaffar barn.
TinyWiny 2008-01-01, 09:16 Eftersom jag tycker att alkohol och barn inte går ihop så var det självklart för mej att avstå, både under graviditeten och under amnings tiden.
Och överhuvudtaget när barn är med.
Dessutom tycker jag inte att alkohol är nödvändigt i något sammanhang, jag var nykter igår liksom många andra nyårsaftnar, utan att vara varken gravid eller ammande eller några barn hemma, de var ute på sitt håll.
NeverEver 2008-01-01, 11:18 jag drack alkoholfri skumpa och alkoholfritt vin hela nyårsafton.
Vissa menar att det inte finns några bevis för att måttliga mängder alkohol skadar barnet. Jag tycker dock att det är ett billigt pris att betala för att få ett friskt barn!
Jag är i v 13+0 nu
Golden_Heart 2008-01-01, 11:35 TUSEN TACK alla för svaret!!:bow::bow:
Det blev alkoholfritt för mig hela kvällen! :p
vansinnet 2008-01-01, 16:19 Har inte så mkt som luktat på alkohol sedan jag blev gravid o tänker inte göra det förrän jag ammat färdigt sen heller.
I början var jag så sjukt sugen på cider hela tiden, och jag tyckte att alla jag träffade luktade öl.
Nu känner jag aldrig något sug efter alkohol, men jag kommer förmodligen att tycka att det är riktigt gott att få ta en kall sen någon gång i framtiden.
Ingen alkohol här inte. Finns mkt annat som är gott att dricka.
Inte en droppe alkohol under graviditet och amning för mig. Varför riskera barnets hälsa för resten av livet (fostret är olika känsligt under graviditetens olika faser) när man bara är gravid i 9 månader? (Vill man dricka alkohol efter förlossningen så är det ju bara att låta bli att amma tills spriten gått ur kroppen igen...)
Jag skålade i Pommac tillsammans med min systerson + syrrans sambos dotter (båda 7 år), minst lika gott som skumpa.:d
Dricker ingen alkohol alls nu.
Jag och en till drack loka citron igår vi:D
Aningsfull 2008-01-01, 23:03 Jag har inte druckit nåt under hela graviditeten och tänker inte göra det nu sista veckorna heller. För mig känns det självklart. Fimpade sista ciggen samma dag jag fick veta att jag var gravid. Nu har jag inte bara mig själv att tänka på.
bananabambi 2008-01-01, 23:07 Under de två senaste nyåren jag varit gravid har jag inte druckit någonting.
Däremot smuttade jag Balieys någon gång, men det var inte på nyår.
Är i vecka 30 och drack alkoholfritt bubbel. Smuttde en klunk på makens vin och makens champagne bara för att jag undrade hur det smakade, mer alkohol än så blev det inte.
Enligt min bror som är läkare så får man dricka 7gram ren sprit/dag när man är gravid utan att det påverkar barnet. Det är ett litet glas vin. :)
Enligt min bror som är läkare så får man dricka 7gram ren sprit/dag när man är gravid utan att det påverkar barnet. Det är ett litet glas vin. :)
Får och får, ingenting är såvitt jag vet olagligt *även fast jag tycker att det borde vara det* man kan dricka, röka och knarka sönder fostret hur mycket man vill.
Men är det så smart att göra det?
Visst att ens bebis kanske inte direkt dör för att man rökt en halv cigg eller smuttat på lite vin några gånger men tänk om bebben kommer ut skadad fysiskt eller psykiskt.
Varför ens ta den risken?
Så urbota dumt.
Det pratas ju bara om risker hit och procentenheter dit men jag tror endå inte att det är en slump att av tre av mina arbetskamrater som alla rökt under graviditeterna med sammanlagt 8 barn har 5 barn problem som DAMP, AdHd, Tourettes och massa andra diagnoser.
Visst att de kanske hade fått det endå men jag känner som så att man kan aldrig veta och kan man inte riktigt vara säker skulle jag bra mycket hellre låtit bli och vara säker på att jag iallafall gjort det jag kunnat och att det inte är mitt fel att det hände något.
Jag drack ingen alkohol under hela graviditeten, tycker det är onödigt när det finns alternativ.
Var vi ute och åt beställde jag alkoholfritt, samma om jag gick ut en kväll.
Systemet har alkoholfria viner, och på krogen kan de alltid blanda alkolholfria drinkar om de inte har alternativ, så även om man blir sugen på ett glas så finns det alltid bebis-vänliga alternativ.
Calazirya 2008-01-02, 19:37 Nu vidarbefodrade ju Lottch bara vad som hennes bror sagt om saken sedan får man väl själv besluta sig för om det är värt att riskera/ om man riskerar hälsa på sitt ofödda barn, sedan tror jag också du förstår att Lottch egentligen menar vad man kan dricka för mängd och inte vad man får eller inte får...
Jag är dock emot allt vad röka, snusa & dricka alkohol heter när man väntar barn.
Men det beror ju oxå på i vilket utvecklingsstadie fostret är. Vissa perioder är fostret VÄLDIGT känsligt (och då är 7g/dag alldeles för mkt) och vissa perioder är det mindre mottagligt (och då kan mängder över de nämnda vara helt oskadligt). JAG vågar/vill inte riskera mitt barns hälsa pga några droppar sprit, särskilt inte med tanke på att fostrets organ faktiskt inte kan bryta ner alkoholen, så det kissar ut alkohol i fostervattnet, som det sedan dricker av... Fostret får högre alkoholkoncentration än modern, och dessutom håller den i sig längre
Golden_Heart 2008-01-02, 21:00 TACK igen för alla svar!
Jag håller mig borta ifrån alkoholen!
Jag hade oerhört små vanor innan också.
Var hos barnmorskan idag för inskrivning och då skulle man fylla i ett papper på frågorna för NEJ och aldrig dvs från fråga 3 och neråt blev det bara NEJ och aldrig. Innan var det typ 2-4 ggr per månad som jag drack innan jag visste om graviditeten samt då 1-2 glas :p :angel:
Det hade varit intressant att få en vetenskaplig källa till det uttalandet, för alla andra läkare jag diskuterat saken med har sagt att man inte vet var gränsen går...
Fast det kanske finns ett antal frivilliga mammor som ställt upp och använt sig själva och de ofödda barnen som försökskaniner för att reda ut just detta?
:confused:
Jag själv har för övrigt inte druckot en droppe alkohol under mina tre graviditeter och laktationsperioder...
Bellatrix 2008-01-03, 11:35 Ni som är gravida, hur gör ni med tex nyårsskumpan eller drickat till maten? Helt alkoholfritt eller någon dl?:confused: Har hört att ett eller två glas vid fest är tillåtet, hur stämmer det och är det efter en viss vecka detta går? :confused:
Hur skulle det vara för tex jag som är i slutet av första trisemestern? :confused:
Tacksam för era svar!!:bow::bow:
Jag rörde inte en droppe alkohol när jag var gravid.
Tycker att det är en väldigt liten uppoffring att vara utan alkohol ett par år. Kommer inte dricka något nu när jag ammar heller.
Har inget behov av det...tycker att det var betydligt värre att vara utan Brieost. :d
Golden_Heart 2008-01-03, 11:59 Just det ja... hur farligt är det egentligen för fostret om man äter lite brie ost och lite köpt gravad lax då vid jul och nyår?
Just det ja... hur farligt är det egentligen för fostret om man äter lite brie ost och lite köpt gravad lax då vid jul och nyår?
Har du otur och det finns listeriabakterier i detta så kan det vara RIKTIGT illa.
Skälet till att man bör undvika det är alltså inte att det i sig är farligt, utan att det inte är pastöriserat så eventuella baskilusker som funnits från början också finns kvar. Och det är bacilluskerna som kan orsaka otrevligheter
Jag har hållit mig helt ifrån all alkohol båda mina graviditeter, förutom nu på nyår när min svärmor fyllde år och vi blev bjudna på middag. Hon hade helt av misstag köpt cider med 2,2 i och hade inget annat till maten (vatten såklart..). Då drack jag faktiskt ett litet glas av det. Kändes lite skumt, men jag tror verkligen inte att det är någon fara så här sent (v37).
Golden_Heart 2008-01-04, 10:11 Jag har hållit mig helt ifrån all alkohol båda mina graviditeter, förutom nu på nyår när min svärmor fyllde år och vi blev bjudna på middag. Hon hade helt av misstag köpt cider med 2,2 i och hade inget annat till maten (vatten såklart..). Då drack jag faktiskt ett litet glas av det. Kändes lite skumt, men jag tror verkligen inte att det är någon fara så här sent (v37).
Va, ska även vanlig butiksläsk cider vara farlig? :confused:
Cider med max 2,25 volymprocent alkohol klassas som alkoholfri
milles mamma 2008-01-04, 13:48 när jag var gravid under jul å nyår så drack jag inte en droppe! ingen alkohol under graviditeten......
KarinStarfighter 2008-01-04, 15:02 Cider med max 2,25 volymprocent alkohol klassas som alkoholfri
Gör det? Jag fick visa leg för att köpa sån cider på Willys
Golden_Heart 2008-01-04, 15:22 Gör det? Jag fick visa leg för att köpa sån cider på Willys
För sjutton sådan läsk dricker ju min sambos barn!! :eek:
Den Willy butik som gjorde så mot dig, är dåligt upplysta.
Gör den det? Ok, då är det nog lungt!! Men folköl, är det inte någon liknande procent? Alltså dom som är svagare än 3,5, fast det finns kanske bara 3,5 och lättöl numera?? Förr fick man ju alltid visa leg när man köpte folköl...innan 3,5: orna kom.
Men är inte de flesta vanliga brieostar man köper i butiken gjorda på pastöriserad mjölk. Och gravad lax får man väl äta om man själv gravat den eller sett att det är gjort på riktigt vis? eller har jag blivit felunderättad? Vacuum förpackat köttpålägg är väl lika illa?
Calazirya 2008-01-04, 18:24 Nja det är upp till var butik att bestämma.
Där jag jobbade för några år sedan var vi tvugna att ta legitimation på alla som såg ut att vara under 25 och som köpte något med alkohol i.
Men är inte de flesta vanliga brieostar man köper i butiken gjorda på pastöriserad mjölk. Och gravad lax får man väl äta om man själv gravat den eller sett att det är gjort på riktigt vis? eller har jag blivit felunderättad? Vacuum förpackat köttpålägg är väl lika illa?
Det är inte pastöriseringen då det gäller brie- och mögelostar för det är de oftast utan det är listeriabakterier man är rädd för och de kan vara dödliga för ett foster.
Detta hittade jag under listeria http://www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp?topic=23
"Listeria monocytogenes växer sakta, bäst vid 30-37° C.
I motsats till de flesta andra bakterier kan listeria växa vid kylskåpstemperatur (+4° C).
Bakterien tål nedfrysning men avdödas vid temperatur över 60ºC d.v.s. smittan oskadliggörs vid pastörisering."
"Människan smittas vanligtvis från födoämnen. Smittspridning finns beskrivet från:
· opastöriserad mjölk och mjuka dessertostar
· kött, köttprodukter, kyckling, rökt och gravad lax
· direktsmitta från får och indirekt smitta från fårgödsel"
"Undvik opastöriserad mjölk och mjuka dessertostar.
Det viktigaste för våra gravida kvinnor är att inte äta dessertostar från delar av Europa som ännu använder opastöriserad mjölk i framställningen ( bl.a. Sydeuropa).
Vanliga hårdostar (som man använder osthyvel till) och smältost medför ej listeriarisk.
Undvik rökt och gravad vakuumförpackad fisk.
Livsmedel som förvaras länge i kylskåp bör inte ätas utan ordentlig upphettning"
Därför funderar jag på om det bara gäller opastöriserad dessertost eller alla desertostar
WOW! Har aldrig läst det du skrev, bara läst och hört att det inte spelar roll om de är pastöriserade utan det är listerian man ska akta sig för. Däremot att man kan upphetta ostarna tills de bubblar, då försvinner ev listeria. Vi som har kylskåpet "fullt" av underbara illaluktande ostar som jag inte vågat äta annat än i värmt skick. Vad ska man nu tro på?
Så här skriver livsmedelsverket:
"Ost: Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."
Är dåligt insatt, men de svagaste folkölen ligger väl på 2,8%? Allt över 2,25% har 18-årsgräns om jag i´nte minns fel...
|