Cassiopeja123
2007-12-31, 23:08
Hur gör man för att träna upp sin balans och sits? :confused:
Snälla, hjälp mig !
Snälla, hjälp mig !
|
Visa fullständig version : Balans ? =/ Cassiopeja123 2007-12-31, 23:08 Hur gör man för att träna upp sin balans och sits? :confused: Snälla, hjälp mig ! Nitronom 2007-12-31, 23:09 Rid mkt barbacka, bli longerad, träna på att stå på en fot på bara tårna, gå mkt på plankor och likn. Finns även stora bollar att köpa på t.ex stadium som man använder för att träna upp balans och styrka. :) Tender 2008-01-01, 01:08 barbacka! rid med ledare/bli longerad barbacka, sätt händerna på huvudet, lek "kvarn" med armarna mm, så som de brukar göra på nybörjarlektioner. sitt och blunda, känn hur hästen rör sig, fjordtokan 2008-01-01, 10:12 Vill du träna utan hästen är pilates ett jättebra tips. Cassiopeja123 2008-01-01, 11:59 Tack så mkt för hjälpen, jag ska verkligen försöka ;) C_L 2008-01-01, 12:10 Lär dig att hitta din balans först utan häst, så att du vet senare när du sitter på hästen om det är din eller hästens balans som brister om ni hamnar gemensamt ur balans. Det finns en rad olika tekniker för detta, ovan sagt pilates är en av dem och jag är ej sen att hålla med. Att jobba med och att lära sig att sitta/stå/ligga på en balansboll är givande men man behöver en del stöd och vägledning när man börjar med det. Att träna de små musklerna, att finna sin egen rytm, lära känna sin egen andning och att kunna röra sig medvetet balanserat är några andra saker att tänka på. Bara en sådan enkel sak som att göra allt som vanligt i vardagen men MKT saktare för att känna in detaljerna, var tippar du över, var är du stark, var gör det ont, var har du bra balans? Carola IngelaH 2008-01-01, 12:49 Tips på liknande tråd : Tränar du balansen? (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=748300&highlight=balans) bigganl 2008-01-01, 18:05 Rid på lina. :)Det är det tveklöst bästa sättet att träna upp balans, följsamhet och sits. Du kan helt koncentrera dig på¨dig själv och din kropp och linföraren tar hand om styrning och tempo. zzz 2008-01-01, 19:33 Jag red utan stigbyglar under nästan ett år när jag var lite yngre förutom på träningar och tävlingar då... var kanonbra för min balans och sits. Rider fortfarande mycket utan stigbyglar om jag inte sitter på väldigt omusklade hästar, både i skogen, dressyren och hoppningen. Tinuri 2008-01-01, 23:09 jag har jättebra balans tack vare att jag red barbacka så gott som hela tiden under nästan ett halvår på min ex-hyrponny :) jag träande mycket snabba svängar och hopppade låga hinder, |